eitaa logo
پرسمان اعتقادی
43هزار دنبال‌کننده
8.7هزار عکس
3.9هزار ویدیو
63 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(179).mp3
5.29M
پرسش و پاسخ اعتقادی 🔹حجه الاسلام جلسه 187 - حضرت علی (ع)، مدار حق 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام على عليه السلام: إنَّ عُمرَكَ مَهرُ سَعادَتِكَ إن أنفَدتَهُ فی طاعَةِ رَبِّكَ عمر تو مهريه خوشبختى توست، اگر آن را در راه طاعت پروردگارت بگذرانى غررالحكم حدیث3429 🔰 @p_eteghadi 🔰
لوح | دلایل‌عقلی‌امامت‌ومهدویت 💠 در مرحله سوم : عشق و علاقه و اعتقاد قلبی آنان به ذات اقدس الهی...(ادامه در عکس) #دلایل‌_عقلی‌_امامت‌_و_مهدویت بخش31 🔰 @p_eteghadi 🔰
•┈❀┈• | 📖 #برگی_از_کتاب | 📗 دانش‌نامه عقايد اسلامی 💢حجاب‌هاى دانش و حكمت ✍🏻 اموری چند، مانع تابش نور دانش و حکمت به انسان مى‌شوند. ❓ قلمرو حجاب‌هاى دانش و حكمت تا كجاست؟ آيا همه اين امور، مانع انواع شناخت‌هاى حسّى، عقلى و قلبى است يا مانعيّت آنها مرز خاصّى دارد ؟ براى پاسخ به اين سؤال، بايد موانع را تقسيم بندی كرد: 👇👇👇👇
❀ دسته اوّل، موانع و آفات علوم رسمى؛ مانند: كم رويى، بدفهمى و تن آسايى . اين موانع كه از موانع شناخت‌هاى عقلى‌اند، كمترين احاديث را به خود اختصاص داده‌اند . ❀ دسته دوم، موانع شناخت‌ عقلى و قلبى؛ مثل : عُجب، غرور، تعصّب، استبداد، غضب، پُرخورى و شُرب خمر. اين موانع، انديشه را از تشخيص درست حقايق عقلى، و قلب را از بركات الهام‌ها و ارشادهاى غيبى الهى محروم مى‌سازد . ❀ دسته سوم، موانع علم حقيقى و يا نور علم؛ مانند: ظلم، كفر، اسراف، فسق و به طور كلّى، گناه . اين موانع، آينه دل را تيره و جان را بيمار؛ و آدمى را از دانش حقيقى و نور دانش، بى‌بهره مى‌كنند؛ هر چند داراى مراتب والايى از دانش‌هاى رسمى باشند. اگر اين بيمارى مزمن گردد، جوهر آينه دل، فاسد و انسان از مدار هدايت الهى خارج و در وادى گم راهى ابدى گرفتار مى‌گردد . قرآن، در وصف آنان مى‌فرمايد: ⚜️ «كَلاَّ بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِم مَّا كَانُواْ يَكْسِبُونَ * كَلاَّ إِنَّهُمْ عَن رَّبِّهِمْ يَوْمَـئِذٍ لَّمَحْجُوبُونَ . چنين نيست، بلكه آنچه كرده‌اند، بر دل‌هايشان زنگار نهاده است. چنين نيست، آنان در آن روز از پروردگارشان سخت محجوبند» . مطفّفين : آيه 14 ـ 15 . 📚 دانش‌نامه عقايد اسلامی ج 2 ص 571 🔰 @p_eteghadi 🔰
#نقش_نماز_در_فحشا_و_منکر ⁉️ اگر نماز، انسان را از فحشا و منكر باز می دارد، چرا بعضی نمازگزاران مرتكب خلاف می شوند؟ 🔰پاسخ: 🍃اولاً تخمه ی پوك، هیچ گاه سبز نمی شود و نماز بدون حضور قلب، تخمه پوك است. نمازی سبب دوری انسان از مفاسد می شود كه با حضور قلب باشد وگرنه حركت لب و كمر چنین خاصیّتی را ندارد. 🌺اگر مدرسه و دانشگاه به انسان رشد علمی می دهد به این معنا نیست كه هركس به مدرسه و دانشگاه رفت به آن رشد می رسد، بلكه به این معناست كه مدرسه و دانشگاه بستر رشد است به شرط آنكه با جدّیّت درس بخوانید و آنچه را می خوانید بفهمید. نماز نیز اگر با اصول و شرایطی كه دارد اقامه گردد، مانع فحشا و منكر می شود. «اِنّ الصّلوةَ تَنهی عن الفحشاءِ و المُنكر» [عنکبوت،45] 🌴ثانیاً نمازگزاری كه گاهی خلاف می كند، اگر اهل نماز نبود خلافش بیشتر بود، زیرا همین نمازگزار برای صحیح بودن نمازش مجبور است بدن و لباسش پاك باشد، لباس و مكانش از مال مردم نباشد و همین مقدار مراعات احكام و مسائل، سبب دور شدن او از برخی گناهان و منكرات می شود، همان گونه كه پوشیدن لباس سفید، انسان را از نشستن روی زمین آلوده باز می دارد. 📚قرائتی، پرسشهای مهم پاسخهای كوتاه . ج1، ص: 34 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️تفاوت ما شیعیان با بت پرستان زمان پیامبر چیست؟ آنها بت را وسیله تقرب به خدا می‌دانستند و ما امام و امام زاده را؟ 🔰پاسخ: 🍃بت‌پرستان کنونی نیز با بت‌پرستان عصر جاهلیت، هیچ تفاوتی ندارند، حال خواه بت‌ آنها مجسمه، گاو و هیکل باشد و یا شیاطین بزرگ و کوچک از جنّ و انس و یا ایسم‌ها و وابستگی‌ها. 👈مقایسه‌ی ظاهر و فیزیک اعمال کاملاً خطاست. مثل این که بگویند: ظالم و مظلوم در رویارویی با یک دیگر، هر دو می‌جنگند، پس چه فرقی با هم دارند؟! 🔹این سؤال مثل آن است که بپرسند: «ما نماز می‌خوانیم و آنها نیز مقابل بت‌های خود، خضوع، خشوع، رکوع و حتی سجده دارند» - «ما دعا می‌خوانیم، آنها نیز اورادی دارند» - «ما روزه داریم، آنها هم دارند» - «ما فقه داریم، آنها نیز احکامی برای خود دارند» ... و حتی «ما می‌جنگیم، آنها نیز می‌جنگند»، پس چه فرقی با هم داریم؟! 🔸حتی می‌شود انسان و اعمال نیکش را با حیوانات گوناگون مقایسه نمود و گفت: ما تلاش می‌کنیم، آنها هم می‌کنند – ما فرزندان خود را دوست داریم و تربیت می‌کنیم، آنها نیز چنین می‌کنند – ما مرزهایی را معین کرده و از وطن تا پای جان دفاع می‌کنیم و با مهاجم می‌جنگیم، بسیاری از حیوانات نیز چنین می‌کنند ...، پس ما چه فرقی با آنها داریم؟! ●- تفاوت مؤمن با کافر، در "عقل و جهل" و "علم و نادانی" می‌باشد. چنان که خالق بشر فرمود: آنها که چشم دارند و نمی‌بینند، گوش دارند و نمی‌شنوند، قلب دارند و فهم نمی‌کنند، مانند حیوانات و بلکه بدتر می‌باشند. ●- تفاوت مؤمن با کافر، در خضوع، خشوع و تسلیم امر حق شدن و "تکبر" و "تسلیم امر هوای نفس شدن" می‌باشد. این جهلِ توأم با تکبر، سبب می‌شود که کافر از جانب خود إله بسازد، از جانب خود مکتب و دین بسازد، از جانب خود وسیله‌ی قرب بسازد؛ از جانب خود، مجسمه یا حتی گاو و گوساله و را شفیع بین خود و خداوند متعال قرار دهد ...، و در نتیجه به جای خداوند متعال، تسلیم هوای نفس خویش گردیده و خودش را بندگی و عبادت نماید. 🔵اسباب تقرب: بدیهی است که تحقق هیچ هدفی، به دست آوردن هیچ خواسته‌ای و رسیدن به هیچ کمال و درجه‌ای، بدون همراه شدن با اهلش (شفاعت) و متوسل شدن به وسایل مربوطه‌اش (توسل)، میسر نمی‌باشد؛ حال خواه هدف نوشیدن یک جرعه آب باشد، یا قرب الهی، یا حتی ظلم و فساد. ●- پس تفاوت در همین است که هدف چیست و وسایل رسیدن به آن کدام است و چه کسی می‌تواند و باید که وسایل را قرار دهد؟ ●- همیشه هدف، وسیله را تبیین و تعریف می‌کند. اگر هدف کسب علم باشد، وسیله‌اش تحصیل علم از معلم و کتاب و مربی می‌باشد – اگر هدف رفع گرسنگی باشد، وسیله‌اش تهیه‌ی خوراک سالم و مفید می‌باشد – اگر هدف درآمد باشد، وسیله‌اش کار و تلاش و اشتغال است و ... . بنابراین، اگر هدف "قرب خدا" قرار گرفت، باید وسیله‌اش را او قرار دهد و باید به همان وسایل متوسل شد. ●- پس فقط "توسل به اهل عصمت علیهم السلام"، نیست، بلکه نماز، روزه، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، مطالعه، کار و تلاش، صله ارحام، انفاق ...، و خلاصه هر کاری که انسان به امر خدا و برای خدا انجام دهد، وسیله‌ی قرب به او می‌گردد؛ لذا اگر چه دقایقی در گوشه‌ای استراحت نماید نیز عبادت است. چنان که فرمودند: نفس کشیدن روزه‌دار در ماه مبارک رمضان ذکر و خوابیدن او عبادت است. چرا که به امر خدا و برای خداست. ●- 💜پس تفاوت در همین تسلیم امر خدا شدن است – تفاوت در همین بندگی خدا را نمودن، یا منیّت و بندگی هوای نفس خود و دیگران را نمودن است. « قُلْ إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ » (الأنعام، 162) ترجمه: بگو در حقيقت نماز من و [ساير] عبادات من و زندگى و مرگ من براى خدا پروردگار جهانيان است. 📚پایگاه پاسخگویی به سؤالات و شبهات 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️چرا خداوند متعال خودش را «احسن الخالقین» خوانده است، مگر شریک دارد که او بهترین آنها باشد؟ 🔰پاسخ: 🍃انسان از آن جهت خلیفة الله است که بسیاری از اسمای الهی در او تجلی بیشتری یافته است، یعنی ظرفیت و استعداد بیشتری به او داده است، لذا اسما و صفات الهی در انسان تجلی می‌یابد. هر انسانی که کامل‌تر شود، بیشتر مظهر اسمای الهی می‌گردد، تا برسد به مقام معصومین علیهم‌السلام که انسان‌های کامل هستند، لذا مظهر اتمّ اسمای الهی می‌باشند. پس خدا علیم است، اما به انسان علم داده، جمیل است، به انسان نیز جمال داده، قادر است و به انسان نیز قدرت داده، رحمان است، به انسان فرموده به دیگران رحم کن، کریم و جواد است و دستور به جود و کرم داده و هم چنین قادر است و به انسان قدرت داده است. یعنی این اسما و صفات کمالیه (هستی) را در انسان تجلی داده است. از جمله اسمای الهی، خالق است که شمّه‌ای از آن در انسان نیز متجلی می‌گردد، مثل خلق یک اثر علمی، هنری، تجسمی و ...، اما با این تفاوت که او ذاتاً علیم، جمیل، رازق، مالک و خالق است و اسما و صفات او عین ذات اوست، او هستی و کمال محض است، اما این کمالات در انسان قائم به اوست. انسان ذاتاً هیچ، فقیر و نیازمند است. برخی فریفته‌ی علم، قدرت، خلقت یا حتی جود دیگران (به معنایی که بیان شد) می‌شوند و نمی‌فهمند که اینها شمه‌ای از تجلی او در انسان است، خداوند متعال تصریح می‌نماید، که این کمال اوست، و او اکمل این اسما و صفات می‌باشد. لذا فرمود: او احسن الخالقین است. او ارحم الراحمین است، او اجود الاجودین یا اکرم الاکرمین است. او اسمع السامعین و ابصر الناظرین است و ... 📚مرکز پاسخگویی به سوالات 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨ به خدا قسم درباره علی نازل شده است سوره «و العصر»، مگر علی که ایمان آورد و به حق و صبر راضی شد. ای مردم، من خدا را شاهد گرفتم و رسالتم را به شما ابلاغ نمودم، و بر عهده رسول جز ابلاغ روشن چیزی نیست.‌ای مردم، از خدا بترسید آن گونه که باید ترسید و از دنیا نروید مگر آنکه مسلمان باشید. 📆 ۲۲ روز تا روز موعود ♥️ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🎤امام‌خمینی(ره): "مهران را هم خدا آزاد کرد" 📣فتح مهران، شادی دل امام، سرشکستگی صدام 👆رونمایی از یادمان عملیات کربلای یک لشکر 17 امام علی بن ابیطالب علیه السلام
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(189).mp3
5.26M
پرسش و پاسخ اعتقادی 🔹حجه الاسلام جلسه 188 - وضعیت دیوانگان در قیامت 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ﷽؛ 💠 #حديث 🏷 زشتىِ نادانى 🔅 #حضرت_عيسى_عليه_السلام : 🔸 «به عيسى عليه السلام گفته شد : چه كسى تو را ادب آموخت؟ فرمود : «كسى مرا ادب نياموخت ؛ بلكه زشتىِ نادانى [و بى ادبى] را ديدم و از آن دورى گزيدم» . 🔹 «قيلَ لِعيسى عليه السلام : مَن أدَّبَكَ ؟ قالَ : ما أدَّبَني أحَدٌ ، رَأَيتُ قُبحَ الجَهلِ فَجانَبتُهُ». 📚 تنبيه الخواطر: ج 1 ص 96 🔰 @p_eteghadi 🔰
لوح | دلایل‌عقلی‌امامت‌ومهدویت 💠 نیاز مبرم به وجود چنین امامی(که در قبل گفته شد) را عفول سالم،ضرورتی انکار ناپذیر...(ادامه در عکس) #دلایل‌_عقلی‌_امامت‌_و_مهدویت بخش32 🔰 @p_eteghadi 🔰
لوح | معرفی کتاب مهدوی ➕ کتاب کمال الدین و تمام النعمه #معرفی‌_کتاب‌_مهدوی بخش2 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️ این که گفته می شود زن باردار در مراسم کفن و دفن میت نباید حاضر شود چون اموات به فرزند او آسیب می رسانند آیا حقیقت دارد؟ 🔰 خیر؛ اموات از دنیا رفته اند و با کسی هم کاری ندارند. 🔸 به طور کل استحباب تشییع جنازه مختص به مردان است و چنین استحبابی برای زن ها نیست ولی شرکت کردنشان هم مشکلی ندارد. 💠‌ در روایات داریم کسی که نیاز به غسل دارد -چه مرد و چه زن- بر بالین محتضر حاضر نشوند چون باعث اذیت فرشتگان می شوند. 📚 بیانات استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️ شخصی که به جهنم میرود مدت اقامتش چقدر است و چرا یک انسان با عمر کوتاه می بایست تا آخر در جهنم باشد؟ نسبت به بهشت هر کس که وارد آن شود دیگر از آن بیرون نخواهد آمد چون بهشتیان جاودانه اند. 🔰 اما نسبت به جهنم افراد دو دسته می شوند: 1⃣ یک دسته در جهنم جاودانه باقی می مانند. 2⃣ دسته دیگر به تدریج از جهنم نجات پیدا می کنند. ✍ اما آنهایی که در جهنم جاودانه باقی می مانند کسانی هستند که کفرشان کفر عنادی و جحودی است و به آنها راه بهشت نشان داده شده اما خود قبول نکردند و ذاتشان نیز با رحمت الهی سنخیت ندارد و یک ملکه ثانویه پیدا کردند که بیشتر با غضب مسانخ است تا رحمت خدا متعال. 💠 امام کاظم علیه السلام می فرمایند: لاَ يُخَلِّدُ اَللَّهُ فِي اَلنَّارِ إِلاَّ أَهْلَ اَلْكُفْرِ وَ اَلْجُحُودِ وَ أَهْلَ اَلضَّلاَلِ وَ اَلشِّرْكِ وَ مَنِ اِجْتَنَبَ اَلْكَبَائِرَ مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ لَمْ يُسْأَلْ عَنِ اَلصَّغَائِرِ.(التوحید، ج1 ص 407) امام کاظم علیه السلام در این روایت دو نکته را فرموده است اول این که جز کافران و معاندان کسی در جهنم جاودانه باقی نمی ماند. 👌و نکته دوم این است که اگر مومنان از گناهان کبیره اجتناب کنند خداوند از گناهان صغیره آنها می گذرد. اما اگر از گناهان کبیره اجتناب نکنند و با همان حال بدون توبه از دنیا بروند اینها وارد جهنم می شوند اما در آن جاودانه باقی نمی مانند و مدتی در آنجا می مانند تا پاک شوند و شایستگی بهشت رفتن را پیدا کنند بعد آن وارد بهشت خواهند شد. ✍ پس این معاندین هستند که در جهنم جاودانه هستند و پیامبر اکرم صلی الله علیه واله فرمودند اگر کسی ذره ای ایمان در دلش باشد از آتش جهنم بیرون خواهد آمد. امام باقر علیه السلام نیز می فرماید: گروهی از مردم وارد آتش می شوند و خوب که در آن سوختند و خالص شدند شفاعت می رود سراغشان و با شفاعت از جهنم نجات پیدا می کنند. البته زمان ماندگاری این افراد بستگی به جرم و گناهشان دارد اگر کم باشد زودتر و اگر زیاد باشد دیر تر که حداکثر ماندگاری این افراد در جهنم به مدت 300 هزار سال می باشد و بیشتر از آن باقی نخواهند ماند. ⁉️ اما این که چرا با عمر کمی که در دنیا کرده است باید جاودانه و خیلی بیشتر از آن را در جهنم باشد در حالی که مثلا اگر در دنیا 80 سال عمر کرده همین مقدار هم در جهنم عذاب ببیند.؟؟ 🔰 برای پاسخ به این سوال باید به چند نکته توجه کرد اول اینکه عذاب جهنم قراردادی نیست که مثلا بگویند این گناه عذابش این قدر هست. مثل جریمه های رانندگی که سرعت غیر مجاز یا سبقت و... فلان مقدار جریمه دارد. بلکه عذاب جهنم عین همان عملی است که ما در دنیا انجام می دهیم به عبارت دیگر اعمال ما یک ظاهری دارد و یک باطنی که باطن آن در قیامت دیده می شود که مثلا خوردن مال یتیم چگونه شکلی دارد. 👈 پس عذاب جهنم یک چیز جدای از عمل ما نیست بلکه خود عمل ما است که خود را در قیامت نشان می دهد. ✳️گاهی شما در عرض چند ثانیه کار اشتباهی می کنید که تا ابد دیگر اصلاح نمی شود مثلا در عرض چند ثانیه با چاقو رگ دست خود را می زنید و برای همیشه فلج می شوید حال شما نمی توانید بگویید که چون من در عرض چند ثانیه رگ دستم را زدم نبای برای همیشه فلج شوم. ✅ از امام صادق علیه السلام نیز سوال شد چرا بعضی ها در جهنم باید جاودانه باشند؟ حضرت فرمودند: چون اینها نیتشان در دنیا این بود که اگر در دنیا جاودانه باشند تا ابد خدا را نافرمانی کنند و بهشتیان نیز مثل همین نیتی داشتند که تا ابد از خدا فرمان برداری کنند. 📚 بیانات استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨ ای مردم، نور از جانب خداوند عزوجل در من نهاده شده و سپس در علی بن ابی‏‌طالب و بعد در نسل او تا مهدی قائم، که حق خداوند و هر حقی که برای ما باشد می‏‌گیرد، چرا که خداوند عزوجل ما را بر کوتاهی‌کنندگان و بر معاندان و مخالفان و خائنان و گناهکاران و ظالمان و غاصبان از همه عالمیان حجت قرار داده است. 📆 ۲۱ روز تا روز موعود ♥️ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️🎥 راههای کنترل عصبانیت چیست؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
14_SEMO-Mohammadi-Pasokh_Be_Soalate_Eteghadi_(190).mp3
5.37M
پرسش و پاسخ اعتقادی 🔹حجه الاسلام جلسه 189 - آیا هوریان بهشتی فقط مربوط به بهشت بعد از قیامت هستند یا مربوط به برزخ هم هستند؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام محمد باقر عليه السلام می فرمایند : روز جمعه نيکي و بدي دو برابر مي‌شود لخير و الشرّ يضاعف يوم الجمعه» (مستدرک الوسائل جلد 1 صفحه 417
لوح | دلایل‌عقلی‌امامت‌ومهدویت 💠 آیا خلافت بر مسلمانان قاعده ای دارد؟ آیا طبق قانون و روش اسلامی...(ادامه در عکس) #دلایل‌_عقلی‌_امامت‌_و_مهدویت بخش33 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 شرح و تفسیر حکمت 264 نهج البلاغه 🍃 امام علیه السلام در این گفتار حکیمانه به آثار مثبت نیکوکارى درباره بازماندگان مسلمین اشاره مى کند و مى فرماید: «با بازماندگان دیگران خوشرفتارى کنید تا با بازماندگان شما همینگونه رفتار کنند»؛ (أَحْسِنُوا فی عَقِبِ غَیْرِکُمْ تُحْفَظُوا فِی عَقِبِکُم). 🔷این گفتار درخشان امام علیه السلام درواقع برگرفته از دو آیه نورانى قرآن مجید است که در سوره «نساء» آیه 9 مىگوید: «(وَلْیَخْشَ الَّذِینَ لَوْ تَرَکُوا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّیَّهً ضِعَافآ خَافُوا عَلَیْهِمْ فَلْیَتَّقُوا اللهَ وَلْیَقُولُوا قَوْلا سَدِیدآ)؛ کسانى که اگر فرزندان ناتوانى از خود به یادگار بگذارند از آینده آنان مى ترسند، باید (از ستم درباره یتیمان مردم) بترسند! از (مخالفت) خدا بپرهیزند، و سخنى استوار بگویند». 👈همچنین در آیه 82 سوره «کهف» مىخوانیم: «(وَأَمَّا الْجِدَارُ فَکَانَ لِغُلاَمَیْنِ یَتِیمَیْنِ فِى الْمَدِینَهِ وَکَانَ تَحْتَهُ کَنزٌ لَّهُمَا وَکَانَ أَبُوهُمَا صَالِحآ فَأَرَادَ رَبُّکَ أَنْ یَبْلُغَا أَشُدَّهُمَا وَیَسْتَخْرِجَا کَنزَهُمَا رَحْمَهً مِّنْ رَّبِّکَ)؛ و اما آن دیوار، از آنِ دو نوجوان یتیم در آن شهر بود؛ و زیر آن، گنجى متعلق به آن دو وجود داشت؛ و پدرشان مرد صالحى بود، پس پروردگار تو مىخواست آنها به حدّ بلوغ برسند وگنجشان را استخراج کنند؛ این رحمتى از پروردگارت بود». در آیه نخست، به کسانى که با یتیمان و فرزندان ناتوان و ضعیف مسلمان بدرفتارى مى کنند هشدار داده که ممکن است با فرزندان خود آنها این عمل انجام شود و در آیه دوم، صالح بودن پدران را رمز خدمت دو پیامبر به فرزندان آنها شمرده است. 🔰این حقیقت در روایات اسلامى نیز منعکس است؛ از جمله در روایتى از امام صادق علیه السلام مى خوانیم: «فِی کِتَابِ عَلِیٍّ علیه السلام إِنَّ آکِلَ مَالِ الْیَتِیمِ سَیُدْرِکُهُ وَبَالُ ذَلِکَ فِی عَقِبِهِ وَیَلْحَقُهُ وَبَالُ ذَلِکَ فِی الاْخِرَهِ؛ در کتاب على علیه السلام آمده است: کسى که مال یتیم را به ناحق بخورد وبال آن، دامن فرزندان او را در دنیا و دامن خودش را در آخرت خواهد گرفت». 🔸در طول تاریخ نیز نمونه هاى زیادى از این مطلب آمده است که افرادى با بازماندگان دیگران بدرفتارى کردند و فرزندان آنها گرفتار بدرفتارى دیگران شدند. با توجه به اینکه مفهوم مطالب فوق این است که پاداش کیفر اعمال نیک و بد پدران به فرزندان منتقل مى شود 👌اینجا این سؤال پیش مى آید که چگونه خداوند مجازات شخصى را که در حق اولاد دیگران ظلم کرده است به فرزندان آن شخص منتقل مى کند؟ در حالى که قرآن با صراحت مى گوید: «(وَلاَ تَزِرُ وَازِرَهٌ وِزْرَ أُخْرَى)؛ هیچکس به جرم گناه دیگرى مجازات نمى شود». پاسخ این سؤال با توجه به یک نکته روشن مى گردد و آن اینکه این پاداش ومجازات، پاداش و مجازات تشریعى نیست، بلکه نوعى تکوین است، زیرا هنگامى که کسى پایه کار خوب یا بدى را در جامعه مى گذارد کمکم به صورت سنّتى درمى آید و دیگران هم در همان مسیر گام برمى دارند و درنتیجه آن نیک وبد به سراغ فرزندان او نیز خواهد آمد. 💥به خصوص وجدان انسانى مردم ایجاب مى کند به فرزندان نیکوکار، نیکوکارى کنند و همانگونه که حس انتقامجویى آنها ایجاب مى کند از فرزندان ستمکار انتقام بگیرند. البته درمورد کلام امام علیه السلام که سخن از نتیجه نیکوکارى به فرزندان نیکوکار است هیچ مشکلى وجود ندارد که خداوند تفضّلا فرزندان نیکوکاران را مشمول عنایت خاصى قرار دهد و پاداش پدران را در اختیار آنان بگذارد. در غررالحکم از امام علیه السلام نقل شده است که «مَنْ رَعَى الاَْیْتَامَ رُعِیَ فِی بَنِیهِ؛ کسى که یتیمان دیگران را سرپرستى کند مردم فرزندان او را مراقبت و سرپرستى خواهند کرد». 🔰 @p_eteghadi 🔰