eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.2هزار دنبال‌کننده
8.9هزار عکس
4.1هزار ویدیو
66 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
توضیحی در مورد سختی های امامان ع و صبر آن بزرگواران 🤔 ❓من چند وقت پیش کلیپی از عقیل هاشمی دیدم که می گفت در آیه ۲۴ سوره سجده فرموده لما صبروا.یعنی برای اینکه امام شدند صبر کردند.بعد گفت امام زمان شیعیان در پنج سالگی به امامت رسیده و اصلا صبر نکرده. میشه پاسخ بدید ❗️❗️ 👇👇👇👇
💠💠 👌از آیات قرآن استفاده می‌شود که فرد دارای یقین و صبور به مقام امامت می‌رسد: ❕خداوند متعال می‌فرماید: " وَجَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمّا صَبَرُوا وَکانُوا بِآیاتِنا یوقِنُونَ ؛ " «و از آنان امامان و پیشوایانی قرار دادیم که به فرمان ما [مردم را ]هدایت می‌کردند؛ چون شکیبایی نمودند، و به آیات ما یقین داشتند. » ( سجده ٢٤ ) 👌و نیز می‌فرماید: " وَإِذِ ابْتَلی إِبْراهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنّاسِ إِماماً... "؛ «[به خاطر آورید] هنگامی که خداوند، ابراهیم را با وسایل گوناگونی آزمود. و او به خوبی از عهده این آزمایش‌ها برآمد. خداوند به او فرمود: من تو را امام و پیشوای مردم قرار دادم. » ( بقره ١٢٤ ) ❕از این آیه استفاده می‌شود که حضرت ابراهیم علیه السلام بعد از تحمّل صبر و سربلند بیرون آمدن از امتحانات سخت الهی، به درجه و مقام امامت نایل شده است. 👌امامان بزرگوار ما هم در معرض امتحانات الهی بوده و با صبر کردن خود را حائز مقام امامت کرده اند , حتی امامانی که در سنین پایین به این مقام رسیده اند . ❕امتحان آن بزرگواران در دو مرحله بوده است ; 1⃣امتحان در عالم ارواح و عالم ذر و قبل از خلقت دنیوی که در ذیل پیرامون آن توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2293 💠https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2366 ❕امام باقر ع در مورد این نوع از امتحان , خطاب به فاطمه س فرمود : "«يا مُمتَحَنَةُ امتَحَنَكِ اللّهُ الَّذي خَلَقَكِ قَبلَ أن يَخلُقَكِ، فَوَجَدَكِ لِمَا امتَحَنَكِ صابِرَةً " " اى آزمون‏ شده , خدايى كه تو را آفريده، پيش از آفريدنت، تو را آزمود. پس تو را براى آنچه امتحان كرد، شكيبا يافت‏ " 📚تهذیب الاحکام ج ٦ ص ١٠ 2⃣آن بزرگواران در همین دنیا نیز در معرض شدیدترین امتحانات و سختی ها بودند که با صبر و استقامت از این سختی ها سر بلند بیرون آمده و شایستگی خود را برای مقام امامت آشکار کرده اند , چنان که در نقلی آمده است : " بزرگترین اجرها در آخرت برای کسانی است که در دنیا بزرگترین مصیبت ها را داشته اند و اهل بیت از همه مردم مصیبتشان بیشتر بوده است " " إِنَّ أَعْظَمَ النَّاسِ أَجْراً فِي الْآخِرَةِ أَعْظَمُهُمْ مُصِيبَةً فِي الدُّنْيَا، وَ إِنَّ أَهْلَ الْبَيْتِ أَعْظَمُ النَّاسِ مُصِيبَة " 📚امالی طوسی ص ٢٦٩ _ بحار الانوار ج ٢٧ ص ٢٠٧ ❕امام عصر ع پیرامون این مصائب و گرفتاری ها اهلبیت ع فرمود : " پس كشته شد آن كه كشته شد و به اسيرى رفت آن كه به اسيرى رفت و تبعيد شد آن كه تبعيد شد و قضاى الهى بر آنان چنان رفت كه اميد نيك‏فرجامى آن مى‏رود .... پس بر پاكان اهل بيت پيامبر و على- كه درود خدا بر آن دو باد- بايد كه گريه كنندگان گريه كنند و ندبه‏گران بايد بر آنان ندبه كنند و براى همچون ايشان بايد اشك‏ها ببارند و ناله‏كنندگان، ناله سر دهند و شيون‏كنندگان، از دل، شيون بر آورند. " " فَقُتِلَ مَن قُتِلَ، وسُبِيَ مَن سُبِيَ، واقصِيَ مَن اقصِيَ، وجَرَى القَضاءُ لَهُم بِما يُرجى‏ لَهُ حُسنَ المَثوبَةِ... فَعَلَى الأَطائِبِ مِن أهلِ بَيتِ مُحَمَّدٍ وعَلِيٍّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِما وآلِهِما فَليَبكِ الباكونَ، وإيّاهُم فَليَندُبِ النّادِبونَ، ولِمِثلِهِم فَلتُذرَفِ الدُّموعُ، وَليَصرُخِ الصّارِخونَ، ويَعِجَّ العاجّونَ " 📚مصباح الزائر: ص 449، المزار الكبير: ص 578 👌آن امامانی هم که در خردسالی به امامت رسیدند , در معرض انواع و اقسام محن و گرفتاری ها بودند که با صبر و استقامت این قضایا را پشت سر گذاشتند , تاریخ زندگی آن بزرگواران روشن ترین گواه بر این موضوع است . ❕امام مهدی ع هم در معرض انواع و اقسام فشارها و محنت هایی بودند که از ناحیه حاکم وقت عباسی ایجاد شده بود که همین فشارها و محنت ها سبب اصلی در غیبت امام مهدی ع شد , چنان که در ذیل توضیح داده ایم : 💠https://eitaa.com/Rahnamye_Behesht/3767 🔰 @p_eteghadi 🔰
آیا ما در معاد و قیامت با جسممان محشور میشویم یا فقط با روح هستیم؟.Mp3
737.4K
سوال: ❓آیا ما در معاد و قیامت با جسممان محشور میشویم یا فقط با روح هستیم؟ پرسمان اعتقادی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیا اعتقاد داشتن به زرتشت و کورش اشکال دارد؟ پرسمان اعتقادی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ 🔸امام علی (ع): 🔹توکل بر خداوند، مایه نجات از هر بدى و محفوظ بودن از هر دشمنى است. (بحارالأنوار (ط-بیروت) ج ۷۵، ص ۷۹، ح ۵۶) 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️سؤال: اینکه گفته می‌شود که حضرت حوا از دنده چپ حضرت آدم یا از اضافی گل او آفریده شده، آیا صحیح است؟چرا؟ 👇👇👇
✅پاسخ: آفرینش حوا از بدن حضرت آدم علیه السلام مثلا از دنده چپ او، اعتقاد باطلی است که به واسطه برخی روایات اسرائیلیات1 در میان مسلمین رواج یافته است؛ همچنین از تحریفاتی است که به کتاب تورات نسبت داده شده است.2 در حالی که قرآن کریم می‌فرماید :«خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها؛ او شما را از نفس واحدى آفريد و همسرش را از او خلق كرد. » (زمر/6) براساس این آیه، حقیقت همه انسان‌ها یکی است و با تمام تنوعی که در خُلق و خو، استعدادها و صفات دارند، ریشه همه آن‌ها به حضرت آدم علیه السلام باز می‌گردد. همچنین از ادامه آیه «وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها» فهمیده می‌شود که همسر آدم علیه السلام نیز از جنس او بوده است؛ نه اینکه از جنس اجنّه یا ملائکه باشد.3 در برخی تفاسیر شیعه4 دلایل زیر را برای درستی این ادعا می‌آورند: 1ـ در آیاتی همچون آيه 21 سوره روم: «وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها؛ از نشانه‏هاى قدرت خدا اين است كه همسران شما را از جنس شما قرار داد تا به وسيله آن‌ها آرامش بيابيد.» و آيه 72 سوره نحل:« وَ اللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً؛ خداوند همسران شما را از جنس شما قرار داد.» کلمه «أنفسکم؛ خودتان» به کار رفته است؛ یعنی زن و مرد از یک حقیقت آفریده شده‌اند؛ نه این‌که زن از جسم و بدن مرد خلق شده باشد. 2ـ بر اساس روایات صحیح، آفرینش حوا از دنده چپ آدم به کلی رد می‌شود، مانند اینکه؛ از زرارة بن اعیَن نقل شده از امام صادق علیه‌السلام در مورد چگونگی آفرینش حوا سؤال کردند و به ایشان گفتند افرادی معتقدند پروردگار، حوا را از پایین‌ترین استخوان‌های دنده سمت چپ آدم خلق کرد. امام در پاسخ فرمود: «خداوند از این کار، پاک و منزه است، آیا فردی که چنین اعتقادی دارد، بر این پندار است که خداوند، توانایی آن را نداشته تا همسری برای آدم بیافریند که از دنده‌های او نباشد، تا این ابهام برای یاوه‌گویان ایجاد نشود که آدم با قسمتی از بدن خودش ازدواج کرد(؟!) این چه باوری است که برخی بدان معتقدند(؟!) پروردگار، خودش بین ما و ایشان قضاوت کند».5 نتیجه: 1ـ بنابر دلایل صحیح، زن از بدن مرد خلق نشده است، بلکه هر دو از یک حقیقت هستند. 2ـ روایاتی که خلقت زن را از دنده چپ مرد معرفی کرده است، سند صحیحی نداشته و از اسرائیلیات هستند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️سؤال: شواهدی از روایات بر اصل حجاب و محدوده آن بیان کنید؟ 👇👇👇👇
✅پاسخ: حجاب و پوشش در دین اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. دین اسلام به عنوان آخرین و کامل‌ترین دین برای محافظت افراد و جامعه از انحرافات که یکی از علل مهم آن می‌تواند بی‌حجابی و بی‌عفتی در جامعه باشد، دستورالعمل‌هایی را در آیات و روایات بیان فرموده است که در این نوشتار به بیان برخی از روایات در این امر مهم پرداخته می‌شود. به طور کلی مباحث پوشش و حجاب در روایات به سه دستۀ کلی: - اصل رعایت پوشش و حجاب - حد و کیفیت پوشش در بیرون از منزل و نزد نامحرمان - نتایج و پیامدهای دنیوی و اخروی رعایت یا عدم رعایت حجاب، تقسیم می‌گردد. 1. اصل رعایت پوشش و حجاب: حجاب و پوشش زن، یکی از احکام ضروری اسلام به شمار می‌رود. از همین رو در احادیث و روایات معصومین علیهم السلام به این مسئله پرداخته شده است: • حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله و سلم می‌فرماید: «سه عامل ارزش زنان: پوشیدن چشم از نامحرم، پوشاندن تمام اندام از نامحرمان و با حیا از منزل خارج شدن.»1 • امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «سزاوار نیست زن مسلمان لباسی بپوشد که بدن او را نمی‌پوشاند2» محتوای این روایات می‌فهماند که زنان باید در مقابل نامحرم حجاب و پوشش لازم را داشته باشند و سزاوار نیست که بدون حجاب کافی در جامعه و نزد نامحرمان حاضر شوند. پوششی که تمام اندام آنان را از دید نگاه نامحرم حفظ کند. 2. حدّ و کیفیت پوشش: احادیث و روایات رسیده از معصومین علیهم السلام علاوه بر اینکه برحفظ حجاب در برابر نامحرم تاکید می‌کنند، حد و ویژگی‌های پوشش را نیز بیان کرده‌اند. الف- حدّ پوشش: از امام صادق علیه السلام سوال شد برای مرد نامحرم نگاه کردن به چه قسمت از بدن جایز است، فرمودند: « چهره و دو کف دست» 3. ب- کیفیت پوشش - نازک نباشد • در روایتی امام علی علیه السلام می‌فرمایند: «بر شما لازم است لباس ضخیم بپوشید هر کسی که لباسش نازک است، دین او مثل لباسش ضعیف و نازک است»4 - تبرج و خودنمایی نباشد • پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به یکی از زنان مدینه فرمودند: «ای حولاء زینت خود را برای نامحرم آشکارنکن. بر زن جایز نیست که زیبایی‌های دست و پای خود را برای مردی غیر از شوهرش آشکار کند... .»5 - بوی خوش استعمال نکرده باشد • پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرمایند: هر خانمی که خود را معطر و خوشبو کند و از خانه خارج شود، همواره مورد لعنت خدا و ملائکه قرار خواهد گرفت تا وقتی که به خانه برگردد.»6 - تنگ و چسبان نباشد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «برای زن سزاوار نیست که هنگام بیرون رفتن از خانه‌اش لباسش را جمع و فشرده کند.»7 -زینت نباشد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در بخشی از حدیث معراج فرمودند: «.. زنی را دیدم که گوشت بدن خود را می‌خورد و آتش زیرش شعله می‌کشید و آن زنی بود که برای مرد نامحرم زینت می‌کرده است.»8 - لباس زن شبیه لباس جنس مخالف نباشد • امام محمد باقر علیه السلام می‌فرمایند: «جایز نیست که زنان خود را شبیه مردان کنند؛ زیرا رسول اکرم صلی الله علیه و آله مردانی که خود را شبیه زنان کنند و زنانی که خود را شبیه مردان کنند لعن نموده‌اند.»9 3 . بیان نتایج دنیوی و اخروی رعایت و یا عدم رعایت حجاب در روایات: این روایات اثرات مثبت حفظ حجاب را برای زنان بیان کرده‌اند. حجاب و پوشش مناسب سبب می‌شود تا بانوان از تعرض دل و نگاه دیگران در امان باشند و در نتیجۀ آن، امنیت و آسایش روانی آنان در جامعه تامین گردد و از سویی دیگر، خود آنان نیز از برخی آسیب‌ها مصون و محفوظ بمانند، از جمله: • امام علی علیه السلام در وصیت خود به امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند: «زنان را در پرده حجاب نگاه دار تا نامحرمان را ننگرند؛ زیرا سختگیری در پوشش، عامل سلامت و استواری آنان است.»10 دستۀ دیگر روایات نتایج اخروی رعایت و یا عدم رعایت حجاب در نزد نامحرم را بیان می‌کنند، مانند: • پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در دعایی در باره زنان با حجاب می‌فرماید: «پروردگارا، زنانی که خود را پوشیده نگه می‌دارند، مشمول رحمت و غفران خود بگردان.»11 • هم چنین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در حدیث شریف معراج خبر از زنانی دادند که به دلیل عدم رعایت حجاب دچار عذابی سخت شده بودند: «زنی که موهای سرش را از دید نامحرم پنهان نکرده بود، از موی سر آویزان شده بود و مغز سرش از شدت حرارت می جوشیده‌است.... .»12 • امام علی علیه السلام می‌فرماید: «پوشیده و محفوظ نگه داشتن زن مایۀ آسایش بیشتر و دوام زیبایی اوست.»13 نتیجه : روایات رسیده از معصومین علیهم السلام در چند محور به بحث حجاب و پوشش پرداخته‌اند. 👇👇👇
1. اصل رعایت پوشش بدن در برابر نامحرم: رسول اکرم صلی الله علیه و آله در روایتی می‌فرمایند: «بالاترین درجه زنان سه چیز است: پوشیدن چشم از نامحرم، پوشاندن تمام اندام از نامحرمان و با حیا از منزل خارج شدن.» 2. حدّ و کیفیت پوشش در نزد نامحرم: آنچه از روایات برداشت می‌شود این است که زنان باید غیر از صورت و دو کف دست، تمام اندامشان را در برابر نا محرمان بپوشانند و نیز نباید در نزد نامحرم لباس نازک، جذاب و تنگ بپوشند، همچنین مجاز نیستند زینت و آرایش خود را برای نامحرمان آشکار سازند: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به یکی از زنان مدینه فرمودند: «ای حولاء زینت خود را برای نامحرم آشکار نکن. بر زن جایز نیست که زیبایی‌های دست و پای خود را برای مردی غیر از شوهرش آشکار کند... .» 3. دستۀ دیگری از روایات هستند که هم اثرات مثبت رعایت حجاب مثل حفظ زن از آفات گوناگون دنیایی را بیان کرده‌اند و هم عواقب سوء بی حجابی را ذکر نموده‌اند. مانند حدیث شریف معراج که در آن پیامبر صلی الله علیه و آله دربارۀ سرانجام بد زنان بی حجاب سخن گفته‌اند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
📖 کتاب تاریخ امیرالمومنین علیه السلام ( دوره دو جلدی ) 📜 کتاب تاریخ امام امیرالمومنین علیه السلام تلاشی است در نمایاندن گوشه ای از ستم هایی که از همان آغاز بر علی (ع) روا داشته شد. 📍محقق محترم این اثر کوشیده اند تا با قلمی ساده و بی پیرایه پرده از توطئه های دشمنان، با استناد به کتاب های اهل تسنن و با تأکید بر روایات مخالفین بردارند و مظلومیت امیر مومنان (ع) را برای آگاهی و هدایت آنان به تصویر کشند. ➕ جلد نخست به دوره زندگانی آن حضرت در ایام خلفا می پردازد ✔️ جلد دوم تاریخ امام در دو بخش، از خلافت تا شهادت را بررسی می کند. 〰 بخش اول از خلافت تا پایان جنگ جمل را شامل است و در بخش دوم جنگ صفین و سپس چگونگی شهادت آن حضرت بررسی می گردد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️سؤال: آیا اصل حجاب و چگونگی آن در قرآن بیان شده است؟ 👇👇👇
✅پاسخ: قرآن کریم اصل لباس و پوشش را به عنوان موهبتی از سوی خداوند معرفی می‌کند. چنانکه می‌فرماید :«يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِكَ خَيْرٌ ذَلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ؛ اى فرزندان آدم! ما بر شما لباسى فرو فرستاديم كه عورت‌‏هاى شما را مى‌‏پوشاند و نيز پوششى زيبا نازل كرديم و لباس تقوا بهتر است، آن از آيات خدا است، شايد ايشان متذكر شوند»(اعراف/26) در این آیه دو کاربرد برای حجاب بیان شده است: 1- پوشاندن زشتی های ظاهری : برخی مفسرین «یواری سواتکم» را بیان کننده شأن لباس می‌دانند که همان پوشاندن عیب هاست. 2- حفظ جمال و زیبایی: منظور از «ریش» را نیز لباس تزیین می‌دانند.1 این بیان قرآن نشان دهنده توجه بسیار زیاد خداوند به مسأله پوشش است. بعد از بیان اصل پوشش، چگونگی آن نیز در چند مرحله تشریع می‌شود: 1- عدم خروج از منزل مگر به قدر ضرورت: قرآن در مرحله اول، ماندن در منزل را نوعی پوشش از دید نامحرمان می‌داند و خطاب به همسران پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرماید: « وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَ؛ و در خانه‌هایتان بنشینید و آرام گیرید (و بی‌حاجت و ضرورت از منزل بیرون نروید) و مانند دوره جاهلیت پیشین با آرایش و خود آرایی بیرون نیایید»(احزاب/33) بر اساس آیه فوق خداوند متعال ماندن در خانه و نداشتن ارتباط با نامحرم را امری ارزشی و ایده‌آل می‌داند. 2- پرهیز از مواجهه مستقیم با مردان نامحرم: قرآن کریم بعد از بیان اولویت ماندن در خانه، حکم مواقع ضروری و فعالیت اجتماعی زنان را اینگونه بیان می‌فرماید: «وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ؛ و هر گاه از زنان رسول متاعی می‌طلبید از پس پرده طلبید که حجاب برای آنکه دلهای شما و آنها پاک و پاکیزه بماند بهتر است»(احزاب/53) این آیه «پرده» را به عنوان پوشش از دید نامحرمان مطرح کرده و به نقش حمایت معنوی پوشش اشاره می‌کند. در مواقعی که غرض عقلایی، مانند گرفتن وسیله در کار باشد، همسران پیامبر نباید مواجهه مستقیم با مردان نامحرم داشته باشند. «اطهر» صفت تفضیل به معنای پاک‌تر و پاکیزه‌تر، «قلوب» جمع قلب به معنای نفس و روان است و جمع آمدن آن به اعتبار مخاطبان است؛ یعنی درخواست چیزی از همسران پیامبر از پشت پرده، دل‌های شما و دل‌های آنها را از وسوسه‌های شیطانی پاک‌تر نگاه می‌دارد؛2 زیرا نگاه زن و مرد به یگدیگر در تحریک میل جنسی نقش زیادی دارد. این آیه اگر چه در مورد همسران پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است، اما فلسفه‌ای که برای این دستور بیان شده عمومیت دارد. 3- کیفیت و نحوه حضور زنان در محیط مختلط: بعد از آنکه اولویت عدم اختلاط با نامحرم بیان شد، در مرحله بعد کیفیت و نحوه حضور زنان در محیط مختلط را در دو آیه بیان می‌کند. ابتدا در آیه 31 سوره نور حداقل حجاب را بیان می‌فرماید: « وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ؛ زنان باید سینه و بر و دوش خود را با مقنعه بپوشانند» زنان عرب معمولًا پيراهن‌هايى مى‌‏پوشيدند كه گريبان‌هايشان باز بود، دور گردن و سينه را نمى‌‏پوشانيد. روسري‌هايى هم كه روى سر خود مى‏‌انداختند از پشت سر مى‌‏آويختند (همان طورى كه الآن بين مردان عرب متداول است)، قهراً گوش‌ها، بناگوش‌ها، گوشواره‏‌ها، جلو سينه و گردن نمايان مى‏‌شد. اين آيه نازل شد و به زنان دستور داد كه بايد قسمت آويخته همان روسري‌ها را از دو طرف روى سينه و گريبان خود بيفكنند تا قسمتهاى ياد شده پوشيده گردد.3 سپس در آیه 59 سوره احزاب دستور به حجاب کامل می‌دهد و می‌فرماید:«يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ؛ ای پیغمبر (گرامی) به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که خویشتن را به چادر فرو پوشند، که این کار برای اینکه آنها (به عفّت و حرّیت) شناخته شوند تا از تعرض و جسارت (هوس رانان) آزار نکشند بسیار نزدیکتر است » جلباب در لغت به معنای جامه‌ای گشاد مثل ملحفه است.4 فعل یدنین با حرف «علی» به کار رفته که علاوه بر معنای اصلی خود، معنای گستردگی و پهن شدن نیز دارد. پس جمله « يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ» به معنای دربرکردن جامه وسیع و بر خود گستراندن آن است. 👇👇👇
جمله «ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ» بیانگر حکمت حکم است با این مضمون که پوشش، معرف زن است و نتیجه مثبت آن به امنیت رسیدن زن و سلب آزار دیگران از اوست. از تأخیر« فَلَا يُؤْذَيْنَ» بر « يُعْرَفْنَ» معلوم می‌شود که حجاب زن را در جهت خاصی معرفی می‌کند. در جهتی که اگر نباشد زن مورد آزار دیگران واقع شده و امنیتش به خطر می‌افتد؛ بنابراین برخی مفسرین «یعرفن» را به شناخته شدن به پاکدامنی معنا کرده‌اند.5 این جمله نقش حمایتی پوشش را در بعد مادی بیان می‌کند. چرا که زنان بدون پوشش یا با پوشش نامناسب معمولا در جامعه مورد انواع آزارهای لمسی، دیداری و شنیداری مردان ضعیف الایمان قرار می‌گیرند. در صدر اسلام نیز برخی جوانان و افراد بیمار دل بر سر راهها و کوچه‌ها می‌نشستند، وقتی زنان برای نماز جماعت یا کارهای دیگر از خانه خارج می‌شدند، به گونه‌های مختلف آنها را آزار می‌دادند.6 این آیه شریفه با اشاره به این مسأله، بیان می‌کند که پوشش پیام پاکدامنی، حیا و عفت به مردان نامحرم می‌دهد و مردان نیز با گرفتن این پیام، از زن حریم می‌گیرند، اما بدحجابی حامل خلاف این پیام به دیگران است. اسلام در واقع با آوردن قانون پوشش برای زن، امنیت مادی و معنوی وی را تامین کرده است. قانون پوشش هم دلیل بر جواز مشارکت زن در اجتماع است و هم نشانه حمایت اسلام از دین و دنیای زن. نتیجه 1- قرآن کریم برای امنیت زن و تضمین حضور اجتماعی او، هم اصل پوشش و هم کیفیت و چگونگی آن را بیان کرده است. 2- اصل حجاب موهبتی از جانب خداوند معرفی شده است. 3- کیفیت حجاب نیز در سه مرحله بیان شده است: الف- عدم خروج از منزل در مواقعی که ضرورتی در کار نیست. ب- پرهیز از مواجهه مستقیم با مردان در مواردی که برخورد با نامحرم ضرورت دارد. ج- حد پوشش: پوشاندن سر و سینه با مقنعه (خمر) و پوشش سرتا سری گشاد (جلباب) که تمام اندام زن را بپوشاند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️سؤال: چرا در قانون جمهوری اسلامی ایران عدم رعایت حجاب شرعی، جرم تلقی و برای آن مجازات تعیین شده است؟ 👇👇👇
✅پاسخ: «جُرم» در لغت از ریشه «جَرم» به معنای قطع و بریدن است وهمچنین به معنای »ذنب» و«گناه» هم بکار رفته1 چنانکه در آیات متعددی از قرآن اینگونه است، از جمله «...یوم يَوَدُّ الْمُجْرِمُ لَوْ يَفْتَدِي مِنْ عَذابِ يَوْمِئِذٍ بِبَنِيهِ؛ چنان است كه گنهكار دوست مى‏دارد فرزندان خود را در برابر عذاب آن روز فدا كند.» (معارج/11) جرم در اصطلاح متون دینی و فقهی به هر نوع کار ممنوع شرعی گفته می‌شود که برای آن کیفر دنیوی(شامل حد، تعزیر ،2 قصاص, دیه، کفاره)یا اخروی مقرر شده است .3 جرم در اصطلاح حقوقی بنابر ماده 2 قانون مجازات اسلامی به معنای انجام یا ترک کاری است که در قانون برایش مجازات تعیین شده باشد.4 حال با توجه به اینکه تعیین مجازات و جرم دانستن رفتار انسان موجب محدودیت و سلب حق آزادی انسان است؛ بنابراین باید دید ملاک جرم انگاری یک رفتار چیست؟ بر اساس فلسفه حقوق کیفری، اثبات جرم انگاری یک رفتارمنوط به گذر از سه مرحله است: مرحله اول- اثبات جرم بودن یک فعل یا ترک آن؛ یعنی ابتدا باید ثابت شود که رفتاری بنابر یکسری اصول و مبانی نظری جرم محسوب می‌شود. مرحله دوم- قانونگذار باید ثابت کند، راهی جز مجازات برای جلوگیری از این رفتار وجود ندارد. مرحله سوم- باید ترجیح مصالح اجرای قوانین کیفری بر مفاسد عدم اجرای آن به اثبات برسد .5 حال در مورد چرایی جرم بودن بی حجابی باید این سه مرحله مورد ارزیابی و بررسی دقیق قرار گیرد. مرحله اول:دلایل جرم بودن بی حجابی: دلیل اول-اثبات جرم بودن بی حجابی در نظام دینی مقدمه اول-حقیقت آن است که حجاب حق الهی است نه حق شخصی که با رضایت فرد، قابل اغماض باشد.6 از طرفی چون حقوق، بدون تکالیف، وجود ندارد؛ بنابراین خداوند به جهت ضمانت اجرای حقوق و در راستای حفظ منافع و مصالح انسان، تکالیفی از جمله حجاب را در مجموعه‌ای به نام دین بر بشر عرضه کرده است .7 این امر با مراجعه به آیات و روایات وارد در مسأله حجاب واضح و رو شن است؛ بنابراین وجوب و ضرورت حجاب از احکام تکلیفی دین اسلام و ترک آن حرام است. مقدمه دوم-بنابر نظر مشهور فقها، حاکم شرع می‌تواند مرتکب فعل حرام را به صلاح‌دید خود تعزیر کند؛8 به این معنا که حاکم اسلامی مجاز و حتی موظف است، بنابر مصالح ومفاسد جامعه اسلامی برای مجرمینی که در شرع، «حدّی» برایشان مقرر نشده، مجازات تعیین کند .9 بنابراین ترک حجاب شرعی می‌تواند توسط حاکم اسلامی جرم تلقی شده و برای آن مجازات تعزیری تعیین شود. دلیل دوم-اثبات جرم بودن بی حجابی بر اساس نظام لیبرالی جرم انگاری حجاب از طریق اصول و مبانی نظام لیبرال، قابل اثبات است.برخی از این اصول عبارتند از: 1-اصل ضرر به غیر: این اصل معروف‌ترین اصل مورد اتفاق لیبرال‌هاست که به موجب آن رفتار انسان در صورتی که مستلزم ضرر به دیگران باشد، جرم محسوب می‌شود. حال با توجه به اینکه پدیده بی حجابی ضرر و زیان‌های فردی و اجتماعی، همچون تزلزل خانواده ها, گسترش فساد و فحشا، از بین رفتن آرامش و امنیت جامعه و... را در پی دارد ، جرم بودن بی حجابی اثبات می‌شود. 2-اصل مزاحمت: بر اساس این اصل، رفتاری جرم است که موجب اذیت و مزاحمت های غیر قابل تحمل می‌شود. ارتباط این اصل با جرم انگاری بی حجابی از دو جهت قابل توجه است: اول آنکه بی حجابی زنان زمینه آزار و مزاحمت دیگران را فراهم می‌کند؛ دیگر آنکه بی حجابی موجب اذیت و مزاحمت برای مردان و چه بسا اختلالات روحی و روانی در آنها می‌گردد. 3-اصل حمایت گری قانونی: «حمایت گری» به معنای نوعی اقتدار و سلطه از بالا و به منظور هدایت و حمایت از افرادی است که در پایین قرار دارند. به موجب این اصل، دولت می‌تواند آزادی مردم را به جهت جلوگیری از زیان رساندن به خودشان یا جلب منافع‌شان، محدود یا سلب کند.حال به دلیل اینکه عدم رعایت حجاب، تهدیدی جدی مقابل ایجاد و تقویت نهاد خانواده است، حکومت می‌تواند، بنابر اصل حمایتگری قانونی و در راستای حمایت از نظام خانواده با محدود کردن آزادی‌های فردی، بی حجابی را جرم تلقی کرده و برای آن مجازات قرار دهد.10 بنابراین جرم بودن بی‌حجابی حتی بر اساس اصول لیبرالی هم امری مورد پذیرش است. 2- مرحله دوم: وضع مجازات تنها راه مقابله با بی حجابی پس از اثبات جرم بودن بی حجابی، اکنون باید ثابت شود تنها راهکار مقابله با بی حجابی وضع مجازات است.در این زمینه هر چند راهکارهای فرهنگی از قبیل احیاء ارزشهای اسلامی، آموزش و نهادینه سازی فرهنگ حجاب در جامعه از طریق صدا و سیما و.... مؤثرند، اما به نظر می‌رسد برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید از هر دو روش فرهنگی و برخورد قانونی بهره جست؛ زیرا هر یک از این دو بدون دیگری هر چند شرط لازم اند، اما کافی نیستند. 👇👇
مرحله سوم: ترجیح مصالح مجازات بی حجابی بر عدم آن در این مرحله اثبات می‌شود که آثار مثبت اجرای قوانین کیفری بر عدم اجرای آن ترجیح دارد. عدم اجرای قوانین کیفری بی‌حجابی، آثار و پیامدهای جبران ناپذیری، از جمله بی ثمر بودن جرم انگاری و به تبع آن آثار مخرب فردی و اجتماعی، مانند از دست دادن امنیت زن، تزلزل خانواده‌ها و... را به دنبال دارد؛ بنابراین مصلحت و منافع جرم انگاشتن بی حجابی بر جرم ندانستن آن غلبه پیدا کرده و ثابت می‌شود. این نکته قابل توجه است که وضع قوانین کیفری در مورد بی حجابی اولا باید مطابق شناخت دقیق از انسان و خصوصیات روحی و جسمی او وضع گردد و ثانیا در مرحله اجرا نیز باید توسط افراد ذی‌صلاح و با دقت کامل پیاده شود. نتیجه: 1_ رعایت حجاب از منظر دینی از حقوق و تکالیف الهی است که ترک آن جرم است و از منظر نظام لیبرالی نیز با توجه به اصول عدم ضرر و مزاحمت برای دیگران و....ضروری است؛ پس برای حفظ امنیت و آرامش جامعه، حاکمان باید مجازاتی برای عدم رعایت حجاب تعیین کنند. ۲-راهکارهای فرهنگی هر چند نقش اساسی در مقابله با بی حجابی را دارند، ولی شرط کافی نیستند؛ پس تعیین مجازات برای بی حجابی در کنار کار فرهنگی لازم و ضروری است. ۳-با توجه به آنکه بی حجابی و نیز جرم ندانستن آن آثار و مفاسد جبران ناپذیری بر فرد و جامعه وارد می کند؛ پس تعیین مجازات و اجرای قوانین کیفری در این زمینه بر عدم آن ترجیح دارد؛ بنابراین لازم است حکومت برای مقابله با بی حجابی قوانین مناسب با خصوصیات فردی و اجتماعی انسان را وضع کرده و به نحو دقیق اجرا کند. منبع: http://www.pasokhbesoalat.ir/ 🔰 @p_eteghadi 🔰
حکمت 225 نهج البلاغه.mp3
1.58M
💠 شرح 🔸 حکمت 225 🎙 استاد محمدی شاهرودی پرسمان اعتقادی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تلاش جهت وحدت بین علماء شیعه و اهل سنت پیشینه طولانی دارد اما مسئله ما با وهابیت فرق می کند. پرسمان اعتقادی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠حدیث امام علی علیه السلام: سه چیز است که هر کس آن را مراعات کند،پشیمان نگردد. ۱.اجتناب از عجله،۲.مشورت کردن،۳.و توکل بر خدا هنگام تصمیم گیری بحار الانوار(ط_بیروت)ج۷۵،ص۸۱،ح۷۴ 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️سؤال: غيرت به چه معناست و چه رابطه‌اي با حجاب دارد؟ 👇👇👇
✅پاسخ: غَيرت در لغت به معناي محافظت، حمايت و جانبداري است1 و در اصطلاح علمای اخلاق عبارت است از: «تلاش در مراقبت از جيزي كه حفظش لازم و ضروري است.2» به تعبير روشن‌تر، غيرت در اصطلاح، از اخلاق پسنديده و امور فطري است و به معناي دگرگوني حال انسان در هنگام دفاع از يكي از مقدسات است؛ اعم از دين، ناموس و....3 شایان ذکر است که غيرت و تعصب، هر دو به معناي جانبداري است با اين تفاوت كه غيرت، جانبداري شديد است ودر امور ناموسي بروز بيشتري دارد؛ بر خلاف تعصب كه غالباً در دفاع و حمايت از نژاد و قبيله نمود پيدا مي كند. اقسام غيرت 1-غيرت ديني: مقصود از غيرت ديني تلاش و كوشش است در جهت ترويج و نشر احكام دين، تبيين حلال و حرام آن و حفظ دين از بدعت‌ها و رفع شبهات اعتقادي. 2-غيرت مالي: غيرت مالي؛ يعني انسان براي حفظ مالش تلاش كند و از مصرف آن در جايي كه فايده دنيوي و اخروي ندارد، خودداري نمايد. 3-غيرت ناموسي: اين قسم از غيرت به اين معناست كه مرد، ناموس خود را از مردان نامحرم و بيگانه حفظ كند.4 امير المؤمنين عليه السلا مي‌فرمايد:«أَ مَا تَسْتَحْيُونَ وَ لَا تَغَارُونَ نِسَاءَكُمْ يَخْرُجْنَ إِلَى الْأَسْوَاقِ وَ يُزَاحِمْنَ الْعُلُوجَ؛ آيا حيا نمي‌كنيد و غيرت نمي‌ورزيد كه زنانتان وارد كوچه و بازار مي‌شوند و با مردان پست و ولگرد برخورد مي‌كنند؟»5 رابطه غيرت با حجاب و عفت با توجه به آنكه مرد تكيه گاه زن است، حفظ و دفاع از كرامت و حرمت او لازمه غيرت‌مندي مرد است؛ بنابراين غفلت مردان از اين امر و رضايت آن‌ها به پوشش نامناسب ناموسشان، يكي ازعوامل ترويج بي‌عفتي و بي‌حجابي در جامعه است6 و مقابل غيرت به‌جا و خارج از افراط و تفريط مردان، يكي از عوامل مهم حفظ عفت و حريم زنان و در نتيجه موجب تحكيم بنيان خانواده است.7 نكته قابل توجه آن است كه در روايات، از افراط در اين امر و غيرت بي جا به عنوان يك صفت مذموم نهي شده است؛ امير المؤمنين عليه السلام خطاب به فرزندش فرموده است:«إيّاكَ وَ التَغايُرَ فِي غَيرِ مَوضِعِ غَيرَةٍ فَإنَّ ذلِكَ يَدعو الصَّحيحَةِ إلَي السُّقمِ وَ البَرِيئَةَ إلَي الرَّيبِ؛ از غيرت نشان دادن بي‌جا بپرهيز كه درستكار را به بيمار دلي و پاكدامن را به بد گماني مي‌رساند 8». نتيجه 1-غيرت در لغت به معناي جانبداری و در اصطلاح محافظت از هر امر لازم و ضروري مانند دين، ناموس و ... است. 2-غيرت بر خلاف تعصب جانبداري شديد در امور ناموسي است. 3-بي غيرتي و رضايت مردان به وضع پوشش نا مناسب ناموسشان يكي از عوامل ترويج بي‌حجابي در جامعه است و در مقابل غيرت‌مندي مردان يكي از عوامل عفت‌ورزي زنان و حفظ حريم خانواده است. 4-افراط در غيرت و به عبارتي غيرت بي‌جا از صفات مذموم است 🔰 @p_eteghadi 🔰
📖 کتاب با بابا 💢 اثر جدیدی از انتشارات شهید ابراهیم هادی با موضوع تجربه های نزدیک به مرگ و پیرامون زندگی شهید حاج محمد طاهری و فرزند ایشان نگارش شده است. پیش از این کتاب‌های و پیرامون این موضوع منتشر شده بود. فرزند شهیدی که دانشجوی سال آخر پزشکی بود، در جریان یک سانحه رانندگی دچار مرگ مغزی شد. هجده روز در کما بود و همه می‌گفتند اعضای بدنش را اهدا کنید. اما یک‌باره این جوان به هوش آمد… او عجیبی داشت. پس از مدت‌ها که شرایط طبیعی پیدا کرد معلوم شد هجده روز در بهشت پروردگار مهمان پدرش بود و با خاطرات زیبایی از همنشینی با شهدا به میان ما بازگشته… مشاهدات او توصیف کاملی از نعمت‌های بهشت برزخی است. پدرش از سرداران بااخلاص جبهه‌ها بود که استاد و سرداران بزرگ جنگ خاطرات زیبایی از او نقل کرده‌اند. این کتاب به بررسی خاطرات زیبای این پدر و پسر می‌پردازد. 🔰 @p_eteghadi 🔰