﷽
❌شبهه
امام کاظم نصف عمر خود را زندان بودند، این همه #فرزند از کجا آورده اند که در ایران این تعداد #امامزاده داریم؟
#شهادت_امام_کاظم علیه السلام
✅پاسخ
🔹واقعیت اینست که امام کاظم ع در سال ۱۲۸ هجری متولد شده اند و در سال ۱۸۳ هجری در زندان هارون وفات کرده اند بنابراین در سن ۵۵ سالگی به شهادت رسیده اند. مدت زندانی بودن ایشان هم ۲۴ سال نبوده بلکه طبق نظر صحیح ۴ سال و طبق قولهای دیگری 5 یا 6 یا ۷ سال بوده است.
📚الأعلام ، خیرالدین الزرکلي، ج۷ ، ص۳۲۱
ضمن اینکه امامزاده هایی که در ایران هستند لزوما فرزندان بلاواسطهٔ امام موسی کاظم ع نیستند، بلکه بسیاری از آنان از نوادگان و نبیرگان و گاه تا چندین نسل واسطه هستند که به دلیل کرامت علمی و معنوی آنها مورد احترام مردم بوده اند.
علاوه بر آن بسیاری از امام زادگان نیز از فرزندان امامان دیگر و به خصوص سادات حسنی و حسینی هستند که بعد از قیام زید بن علی(سال ۱۲۱هجری) - از دست ظلم بنی امیه - به ایران فرار کردند و با ایرانیان وصلت نمودند و نسل فراوانی از آنان به جای ماند. در واقع جد بسیاری از این امامزاده ها قبل از تولد امام کاظم ع به ایران آمده اند.
🔹 لازم به ذکر است که برخی از این سادات با #کمک_ایرانیان به قیامهایی بر ضد حکومت ظالم زمان دست زدند که در بسیاری از موارد به شهادت آنان می انجامید تا اینکه در سال ۲۵۰ هجری نخستین قیام شیعی در #طبرستان به رهبری حسن بن زید که از سادات حسنی بود به تاسیس حکومت محلی انجامید که ۲۸ سال پابرجا بود ولی به دست سامانیان ساقط شد.
سپس حسن بن علی حسینی معروف به ناصر اطروش در سال ۲۷۸ هجری در گیلان و دیلمان قیام کرد که به تاسیس حکومت انجامید.
امامزاده های شمال ایران غالبا باید از این دسته سادات حسنی و حسینی باشند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
حضرت موسی (ع) از کنار باغی می گذشتند که مرد جوانی از ایشان برای خوردن سیب به باغ دعوت کردند. حضرت وارد باغ شدند و از عظمت و وسعت و نعمتهای باغ در حیرت فرو رفتند.
حضرت موسی از چگونگی دست یافتن به این باغ سوال کرد. آن جوان گفت: من زمان مرگ پدرم چیزی نداشتم و پدرم انسان نیکوکار و اهل بخشش بود. زمانی که از دنیا می رفت به من گفت: پسرم من درست است مال دنیای زیادی از خود باقی نمیگذارم ولی خدای بزرگی دارم که تو را به او و امید و کرمش میسپارم.
پدرم از دنیا رفت در حالی که از او به من فقط 5 سکه طلا ارث رسیده بود. با این 5 سکه در بازار میرفتم ، مرد ثروتمندی را دیدم که از مرد فقیری باغی خریده بود که چشمه آن خشک شده بود و ثروتمند به زور میخواست باغ را پس بدهد ولی فقیر نداشت. باغ را به 20 سکه خریده بود ولی به 5 سکه پس میداد که فقیر هیچ در بساط نداشت.
جلو رفتم و 5 سکه دادم و خریدم تا آبروی آن مرد فقیر را حفظ کنم. همه مرا مسخره کردند و گفتند: باغی که چشمه آن خشک شده است ، بیابان است.
چون به باغ رسیدم ، دست به دعا برداشتم که خدایا از فضل خود بینیازم کن. صبح دیدم سنگ بزرگی که در وسط باغ بود، کنار رفته و چشمهای پدید آمده است.
این معجزه در شهر پیچید و آن مرد ثروتمند مرا راضی کرد به 100 سکه که آن باغ را بفروشم. من فروختم. بعد از چند روز سنگ برگشت و چشمه خشک شد و آن مرد ثروتمند مجبور شد به 10 سکه آن باغ را به من بفروشد. من خریدم. 90 سکه داشتم که مالکان باغهای مجاور باغ من، مرا انسان درویش مسلکی دیدند و باغهای خود از ترس خشکسالی ، ارزان به من فروختند و من که لطف خدا را در قبال نیت خیر دیده بودم، همه را به امید خدا خریدم و بعد از چند روز دوباره چشمه جوشان شد و این همه باغ به خاطر 5 سکه ارث پدری و توکل پدرم در زمان مرگش به خداست.
ندا آمد ای موسی(ع) به بیابان برو. مردی دید که تا گردن در ماسه خود را پنهان کرده بود، علت را پرسید. مرد گفت: پدر من ثروتمندترین مرد شهر بود، زمان مرگش من گریه می کردم ، مشتی بر گردن من کوبید و گفت: فرزند، مرد ثروتمندی چون من گریه نمیکند، حتی خدا هم به تو چیزی ندهد، پدرت آن قدر باقی گذاشته است که 10 نسل کاری نکنید و بخورید.
سالی نکشید همه ثروت من بر باد رفت و اکنون دو سال است حتی لباسی بر تن هم ندارم و از ترس طلبکاران در ماسههای بیابان از شرمم پنهان شدهام. شبها در تاریکی چون حیوانات بیرون میروم و شکاری میکنم و روزها برای حفظ بدنم از سرما در ماسهها پنهان میشوم.
ندا آمد ای موسی (ع)
آن جوان صاحب باغ بیکرانه، نعمت من برای پدری بود که کار نیک کرد و بخشش به خاطر من به فقرا نمود و زمان مرگش جز چشم امید به کرم من چیزی در بساط نداشت.
و اینکه میبینی، سزای کسی است که ثروت خود را نبخشید و سهم فقرا را نداد به امید این که فرزندانش بعد او از ثروت او بینیاز شوند.
به آن جوان صاحب باغ بگو، پدرت با من معامله کرد و من کسی هستم که یا با بندهام تجارت نمی کنم و رهایش می کنم و یا اگر تجارت کنم، چه بخواهد چه نخواهد، غرق نعمتش میکنم، حتی هر چه را میبخشم او ببخشد، باز از سیل رحمت و ثروت من نمیتواند خود را رها سازد.
و به این جوان هم بگو، دیگر بر ثروت هیچکس تکیه نکند و توبه کند و یقین کند جز من کسی نمیتواند ببخشد چنانچه جز من کسی هم نمیتواند بگیرد. نیز ، بداند اگر توبه نکند ،بادی میفرستیم تا ماسهها را از کنار بدن او بردارد، تا از سرما بمیرد. آنگاه قدرت ستر و پوشاندن عورت خود را حتی نخواهد داشت.
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☝️فشار قبر ...!
🎙#استاد_دانشمند
دنیا همه هیچ و کار دنیا همه هیچ
ای هیچ برای هیچ بر هیچ مپیچ ...
بگذار و بگذر
ببین و دل مبند
چشم بینداز و دل مباز
که دیر یا زود باید گذاشت و گذشت ...
نگذارید گوشهایتان گواه چیزی باشد
که چشمهایتان ندیده،
نگذارید زبانتان چیزی را بگوید
که قلبتان باور نکرده... !
"صادقانه زندگی کنید"
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰خوشرویی مومن
✍️حضرت فاطمه(س) فرمودند: خوشرويى هنگام روبه رو شدن با مؤمن، بهشت را بر فردِ خوشرو واجب مىكند.
📚بحارالانوار، ج۷۵، ص۴۰۱
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢ايمان ابوطالب💢
آيا ابوطالب ع مومن از دنيا رفت؟
ابوطالب فرزند عبدالمطلب و پدر بزرگوار علي ع و عموي پيامبر ص مي باشد.
با توجه به اسناد روايي و تاريخي ، ايشان مردي مومن به رسالت رسول ص بوده و در همه مشكلات و تنگناها ياور و مدافع ايشان بوده است....
اما ⭕️دلائل ايمان ايشان⭕️
1️⃣اولا
قصائد و ابياتي از ايشان،وجود دارد كه حاكي از ايمان راستين شان به نبوت رسول خاتم ص مي باشد.
ليعلم خيار النّاس انّ محمّدا وزير لموسى المسيح ابن مريم
اتانا بهدى مثل ما اتيا به فكلّ بامر اللَّه يهدى و يعصم
اشخاص شريف و فهميده بدانند كه محمد بسان موسى و مسيح پيامبر است، همان نور آسمانى را كه آن دو نفر در اختيار داشتند، او نيز دارد و تمام پيامبران به فرمان خداوند، مردم را راهنمائى و از گناه باز مىدارند.
📚الحجه ص57 ومستدرك حاكم ج2ص623
الم تعلموا انّا وجدنا محمّدا رسولا كموسى خطّ في اوّل الكتب
و انّ عليه في العباد محبّة و لا حيف فيمن خصّه اللَّه بالحبّ
قريش آيا نمىدانيد كه ما او (محمد) را مانند موسى پيامبر مىدانيم و نام و نشان او در كتابهاى آسمانى قيد گرديده است و بندگان خدا محبت مخصوصى به وى دارند و نبايد در باره كسى كه خدا محبت او را در دلها به وديعت گذارده تأسف خورد
📙تاريخ ابن كثيرج1ص42
و اشعار ديگر ايشان در
📚شرح نهج البلاغه ابي الحديد ج14ص78
تاريخ ابن عساكرج1ص275
فتح الباري ج7ص153
الاصابه ج4ص116
ذكر شده است كه حاكي از ايمان ايشان مي باشند.
2️⃣ثانيا
طرز رفتار ايشان با رسول ص بيانگر ايمان اوست.
ايشان بخاطر حراست از رسول ص ،سه سال آوارگي در شعب ابي طالب را به جان خريد ورياست بر قريش را رها نمود.
📕سيره حلبي ج1ص134
📗سيره ابن هشام ج1ص189
و فرزند خود علي ع را سفارش به همراهي ايشان نمود.
📘شرح نهج البلاغه ابي الحديدج14ص53
وواضح است كه اگر به هدف و مرام و آيين او اگر ايمان نداشت اينقدر ازخودگذشتگي و توصيه معنا نداشت...
3️⃣ثالثا
وصيت ايشان ؛ گواه ايمانشان مي باشد.
وصيت شان اين بود
ـ ای خویشاوندان من، دوستدار و پیرو محمّد باشید و از حزب او
(اسلام) حمایت کنید به خدا قسم وهر که از نور هدایت او پیروی نماید، سعادتمند می گردد. اگر زندگانی من ادامه می یافت و اجل مرا مهلت می داد، بی تردید گرفتاری ها و سختی ها را از وی برطرف می ساختم. این را گفت و جان به جان آفرین تسلیم نمود.
📒تاریخ الخمیس، ج 1، ص 301- 300،
📘سیره حلبی، ج 1، ص 391،
4️⃣رابعا
محبت رسول خدا نسبت به ابوطالب ،گواه ايمان اوست.
رسول خدا (صلی الله علیه وآله)در مناسبتهای گوناگون از عموی خود ـ ابوطالب ـ تجلیل می نمود ودوستی خویش را نسبت به وی ابراز می داشت.
پیامبر گرامی به عقیل بن ابی طالب فرمود:
ـ من تو را به دو جهت دوست می دارم; یکی به خاطر خویشاوندیت با من و دیگر به خاطر این که می دانم عموی من (ابوطالب) تو را دوست می داشت.
📙تاریخ الخمیس، ج 1، ص 163.
📗 الاستیعاب، ج 2، ص 509
حضرت از مقام عموی خود ابوطالب تجلیل نموده مي فرمود:
📕سیره حلبی، ج 1، ص 391
ومي دانيم كه آيات قرآن،دستور به شدت عمل با كفار ومهرباني با مومنان داده است.
📚فتح: 29
مجادله: 22
ممتحنه:1
توبه :23و
آیههای 81 و 54 از سوره مائده ...
5️⃣خامسا
تصريح صحابه رسول ص به ايمان ابوطالب
علي ع در مقابل ياوه گويي برخي فرمود:
ـ ساکت باش، خدا دهانت را بشکند، سوگند به خدایی که محمد (صلی الله علیه وآله) را به پیامبری برانگیخت، اگر پدرم ـ ابوطالب ـ بخواهد شفاعت هر گنهکاری را برعهده بگیرد، خداوند او را شفیع می گرداند.
📙الحجه ص۲۴
و در جای دیگر می فرماید:
ـ به خدا سوگند، ابوطالب، عبد مناف بن عبدالمطلب، مؤمن و مسلمان بود و ایمان خود را بر کفّار قریش پنهان می داشت تا با بنی هاشم دشمنی نکنند.
📗الحجّه، ص 24
ابوذر غفاری گفته:
ـ سوگند به خداوندی که جز او خدایی نیست، ابوطالب رخت از جهان نبست مگر این که اسلام را اختیار نمود.
📙شرح نهجالبلاغه ابن ابی الحدید، ج 14، ص 71،
عباس بن عبدالمطلب و ابوبکر نیزتصريح كرده اند:
ـ ابوطالب از دنیا نرفت مگر این که گفت: لا اله الاّ اللّه، محمّد رسول الله.
📗الغدیر، ج 7، ص 398،
6️⃣سادسا
امامان اهل بیت، به ایمان استوار ابوطالب تصریح نموده اند
امام باقر (علیه السلام) می فرماید:
«لَو وُضع ایمانُ أبی طالب فی کفّة میزان و ایمان هذا الخلق فی الکفّة الأخری لرجح ایمانه».
اگر ایمان ابوطالب را در یک کفّه ترازو و ایمان این مردم را در کفّه
📘شرح نهجالبلاغه ابن ابی الحدید، ج 14، ص 68،
🔰 @p_eteghadi 🔰
پاسخ به شبهه وهابی پیرامون تضاد در روایات حدث بودن " ودی "
🤔#پرسش :
❓ اگر کسی باوجود استبراء از بول؛ باز هم رطوبتی از آلتش خارج شد؛ چه کند؟ باید دوباره وضو بگیرد؟
🔺 امام صادق : خير. نباید مجدّداً وضو بگیرد.
🔺 امام جواد : بله. واجب است مجدّداً وضو بگیرد.
1⃣ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ وَأَبِي دَاوُدَ جَمِيعاً عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنِ الْعَلاَءِ عَنِ ابْنِ أَبِي يَعْفُورٍ قَالَ : سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ {عَلَيْهِ السَّلَامُ} عَنْ رَجُلٍ بَالَ ثُمَّ تَوَضَّأَ وَقَامَ إِلَى الصَّلاَةِ فَوَجَدَ بَلَلاً. قَالَ : لاَ يَتَوَضَّأُ إِنَّمَا ذَلِكَ مِنَ الْحَبَائِلِ.
📚 کافی 19/3
✅ صحيح [مرآة العقول ٦٢/١٣]
2⃣ مَا رَوَاهُ الصَّفَّارُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى قَالَ : كَتَبَ إِلَيْهِ رَجُلٌ هَلْ يَجِبُ الْوُضُوءُ مِمَّا خَرَجَ مِنَ الذَّكَرِ بَعْدَ الاِسْتِبْرَاءِ؟ فَكَتَبَ «نَعَمْ».
📚 تهذيب الأحکام 28/1
✅ صحيح [ملاذ الأخیار ١٣٤/١] ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌مطابق آنچه در روایات شیعه و فتاوای فقهای شیعه آمده است :
"رطوبتهايى كه از انسان خارج مىشود غير از بول و منى بر چند قسم است:
🔸اوّل : آبى كه گاه بعد از بول بيرون مىآيد و كمى سفيد و چسبنده است و به آن «وَدْى» مىگويند.
🔸دوم : آبى كه هنگام ملاعبه و بازى كردن با همسر بيرون مىآيد و به آن «مَذْى» مىگويند.
🔸سوم : آبى كه گاه بعد از منى بيرون مىآيد و به آن «وَذْى» گويند.
👌همه اين آبها در صورتى كه مجرا آلوده به بول و منى نباشد، پاك است، و وضو و غسل را هم باطل نمىكند. "
📚رسالة توضيح المسائل مکارم شیرازی، ص: 28
👌بر این اساس در روایت اولی که وهابی به آن استناد کرد , از امام علیه السلام در مورد حکم " ودی " سوال شد , یعنی آبی که پس از بول خارج می شود که آیا این آب وضو را باطل می کند یا خیر که امام علیه السلام پاسخ داد : وضو را باطل نمی کند و نیازی به اعاده وضو نیست .
❕در روایت دوم امام علیه السلام بر خلاف روایت اول می گوید که در صورت خروج " ودی " وضو گرفتن واجب است , یعنی " ودی " موجب بطلان وضو می گردد .
👌میان این دو روایت تنافی است و راه حل رفع تنافی آن است که بگوییم روایت دوم از روی تقیه و موافق با عقیده اهل سنت صادر شده است , زیرا اهل سنت معتقدند آبی که پس از بول خارج می شود یعنی " ودی " , موجب بطلان وضو می گردد " فأما الذي ينقض الوضوء، و لا يوجب الغسل، فهو البول، و المذي، و الودي "
📚الفقه على المذاهب الأربعة ، ج1، ص: 157
❕شیخ طوسی نیز تصریح می کند که تمام فقهای اهلسنت معتقدند که " ودی " موجب بطلان وضو می گردد و لباس را هم نجس می کند :
" المذي و الودي «و الوذي» لا ينقضان الوضوء، و لا يغسل منهما الثوب و خالف جميع الفقهاء في ذلك، و أوجبوا منهما الوضوء، و غسل الثوب "
📚الخلاف ج ١ ص ١١٨
👌در پاورقی کتاب " الخلاف " , مطلب مذکور از کتابهای اهلسنت آدرس داده شده است :
📚المدونة الكبرى 1: 12، و الام 1: 39، و المبسوط 1: 67، و شرح معاني الآثار 1: 45- 48، و موطإ مالك 1: 41، و المحلى 1: 232، و مجمع الزوائد 1: 284، و عمدة القاري 3: 217، و فتح الباري 1: 380، و سنن الترمذي 1: 197 و نيل الأوطار 1: 274.
👌اهلبیت علیهم السلام به ما فرموده اند که اگر دو روایت متضاد با هم از ما نقل شد , روایتی را که بر خلاف اهلسنت است را بگیرید و به آن عمل کنید , زیرا روایت موافق با آنان از روی تقیه و فشار صادر شده است و حجت نیست :
❕راوی از امام صادق علیه السلام سوال کرد که ؛
« دو خبر از شما می بینیم که یکی از آنها موافق اهل سنت و دیگری مخالف عقیده اهل سنت است ، کدام خبر را اخذ کنیم ؟ امام علیه السلام فرمود آن خبری را که👈 با اهل سنت مخالف است ،👉 آن را اخذ کنید چرا که رشد و هدایت در آن است » « وَجَدْنَا أَحَدَ الْخَبَرَيْنِ مُوَافِقاً لِلْعَامَّةِ وَ الْآخَرَ مُخَالِفاً لَهُمْ بِأَيِّ الْخَبَرَيْنِ يُؤْخَذُ قَالَ مَا خَالَفَ الْعَامَّةَ فَفِيهِ الرَّشَاد »
📚 الکافی : ج 1 ص 68
❕بنابراین روایتی که می گوید پس از خروج " ودی " باید وضو گرفت , تقیه ای بوده و موافق با اهلسنت صادر شده است
🔰 @p_eteghadi 🔰
پاسخ به شبهه وهابی در مورد نماز خواندن در لباس نجس !!!!
🤔#پرسش :
❓ اگر کسی لباسش نجس شد و نتوانست تطهیر کند، باید چگونه نماز بخواند؟
🔺 امام کاظم : باید با همان لباس، نماز بخواند. و نباید لخت شود.
🔺 امام صادق : نباید با همان لباس، نماز بخواند. و باید لخت شود.
▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬▭▬
1⃣ عَلِيُّ بْنُ جَعْفَرٍ عَنْ أَخِيهِ {عَلَيْهِ السَّلَامُ} قَالَ : سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ عُرْيَانٍ وَحَضَرَتِ الصَّلَاةُ فَأَصَابَ ثَوْباً نِصْفُهُ دَمٌ أَوْ كُلُّهُ أَ يُصَلِّي فِيهِ أَوْ يُصَلِّي عُرْيَاناً؟ فَقَالَ : «إِنْ وَجَدَ مَاءً غَسَلَهُ وَإِنْ لَمْ يَجِدْ مَاءً صَلَّى فِيهِ وَلَمْ يُصَلِّ عُرْيَاناً».
📚 تهذيب الأحکام 224/2
✅ صحيح [ملاذ الأخیار ٢٢٧/٤]
2⃣ جَمَاعَةٌ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَنْ أَخِيهِ الْحَسَنِ عَنْ زُرْعَةَ عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ : سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ يَكُونُ فِي فَلاَةٍ مِنَ الْأَرْضِ لَيْسَ عَلَيْهِ إِلَّا ثَوْبٌ وَاحِدٌ وَأَجْنَبَ فِيهِ وَلَيْسَ عِنْدَهُ مَاءٌ كَيْفَ يَصْنَعُ؟ قَالَ : يَتَيَمَّمُ وَيُصَلِّي عُرْيَاناً قَاعِداً يُومِئُ إِيمَاءً.
📚 کافی 396/3
✅ موثّق [مرآة العقول ٣٠٦/١٥]
قلتُ : بل صحيحٌ. فإن سماعة إمامي وليس بواقفي.
3⃣ عَنْ أَحْمَدَ عَنِ الْحُسَيْنِ عَنِ الْحَسَنِ عَنْ زُرْعَةَ عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ : سَأَلْتُهُ عَنْ رَجُلٍ يَكُونُ فِي فَلاَةٍ مِنَ الْأَرْضِ فَأَجْنَبَ وَلَيْسَ عَلَيْهِ إِلاَّ ثَوْبٌ فَأَجْنَبَ فِيهِ وَلَيْسَ يَجِدُ الْمَاءَ! قَالَ «يَتَيَمَّمُ وَيُصَلِّي عُرْيَاناً قَائِماً يُومِئُ إِيمَاءً».
📚 تهذيب الأحکام 405/1
✅ موثّق [ملاذ الأخیار ١٦٣/٣]
قلتُ : بل صحيحٌ. فإن سماعة إمامي وليس بواقفي ❗️❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌ما تقریبا تمام پست هایی که وهابی منتشر کرده و مدعی بوده است که در روایات شیعه تناقض است را پاسخ گفته ایم و نشان داده ایم که تمام مواردی که وهابی مدعی تناقض در آنها است , توهمات وهابی متوهم بوده و الا در واقع تناقضی در کار نبوده است که مورد فوق نیز از همین قرار است .
❕اگر لباس انسان نجس باشد و امکان تطهیر یا تعویض لباس هم نیست , نباید با لباس نجس نماز خواند , بلکه باید به صورت عریان و به گونه ای که مثلا عورت را با دست پوشانده و به صورت نشسته با ایماء و اشاره , نماز را بخواند تا عورتش در برابر دیگران ظاهر نشود , اما اگر در آوردن لباس نجس معذوریت دارد , مثلا هوا خیلی سرد است و امکان در آوردن لباس نجس نیست , با همان لباس نجس باید نماز خواند و نماز صحیح است .
❕بنابراین روایاتی که می گوید باید با همان لباس نجس نماز بخواند و عریان نشود , ناظر است به زمانی که امکان در آوردن لباس نجس نیست و مثلا به خاطر سرمای هوا اضطرار است , چنان که روایتی , خود امام صادق علیه السلام تصریح می کند که نماز خواندن در لباس نجس تنها در صورت اضطرار است .
👌محمد حلبی می گوید :
" از امام صادق ع سوال کردم در مورد مردی که لباسش آلوده به منی یا بول می شود و لباس دیگری هم ندارد که لباس نجس را تعویض کند ?
❕امام ع پاسخ داد :
" در صورتی که اضطرار به پوشیدن لباس نجس دارد , در همان لباس نجس نماز بخواند " "عَنْ مُحَمَّدٍ الْحَلَبِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الرَّجُلِ يُجْنِبُ فِي الثَّوْبِ أَوْ يُصِيبُهُ بَوْلٌ وَ لَيْسَ مَعَهُ ثَوْبٌ غَيْرُهُ قَالَ يُصَلِّي فِيهِ إِذَا اضْطُرَّ إِلَيْهِ. "
📚تهذیب الاحکام ج ٢ ص ٢٢٤ _ الاستبصار ج ١ ص ١٦٩
👌بر همین اساس , امام خمینی فتوا می دهد :
" چنانچه طورى است كه اگر لباس را آب بكشد يا عوض كند، نماز به هم مىخورد و به واسطه سرما و مانند آن نمىتواند لباس را بيرون آورد، بايد با همان حال نماز را تمام كند و نمازش صحيح است. "
📚توضيح المسائل امام خمينى ص: 129
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
| 📗#معرفی_کتاب |
🔸 دو کتاب پرسش محور در باره #امام_مهدی_علیه_السلام
📙 از امام مهدی(ع) بیشتر بدانیم
▫️ ۷۲ پرسش و پاسخ در باره امام مهدی(ع) براساس دانش نامه امام مهدی(عج)
پاسخ ها در این کتاب به تناسب حجم آن، کوتاه آمده است...
🔻 بخش های کتاب :
▫️ امام مهدی در ادیان و مذاهب دیگر، زندگانی و ویژگی های امام مهدی، غیبت امام مهدی، دیدار با امام مهدی، انتظار فَرَج، نشانه های ظهور، رجعت، تعیین وقت ظهور و امام مهدی در زمان ظهور
️
📝 پديدآورنده : محمد باقری زاده اشعری، قم، دارالحدیث، چاپ اول، ۱۳۹۵ش، ۱۳۶ صفحه، رقعی، فارسی
◀️ خرید کتاب
http://shop.darolhadith.ir/home/425-85.html
•┈┈•❀•┈┈• •┈┈•❀•┈┈• •┈┈•❀•┈┈•
📘 بامداد بشریت
▫️ مجموعه ای از پرسش ها و پاسخ ها پیرامون امام زمان(عج)
🔻 بخش های کتاب :
▫️ مبانی اعتقاد به مهدویت، میلاد منجی بشریت، راز طول عمر، فلسفه غیبت، نشانه های ظهور، ویژگی های امام زمان، دولت جهانی مهدی(عج)، ظهور و دشمنان امام زمان(عج)
️
📝 پديدآورنده : محمد جواد مروجی طبسی، قم، بوستان کتاب، ۱۶۷ صفحه، رقعی، فارسی
◀️ خرید کتاب
https://ketabejamkaran.ir/6046/
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢بطلان قیاس💢
روزی ابوحنیفه
[نامش نعمان بن ثابت، يكى از ائمّه چهارگانه اهل سنّت، مؤسس فرقه حنفى، متولّد سال 80 هجرى و متوفّاى سال 150 هجرى است.]
برای ملاقات با امام صادق علیه السلام به خانه امام آمد و اجازه ملاقات خواست. امام اجازه نداد.
ابوحنیفه می گوید: دم درب، مقداری توقف کردم تا این که عدّه ای از مردم کوفه آمدند و اجازه ملاقات خواستند. به آنها اجازه داد. من هم با آنها داخل خانه شدم.
وقتی به حضورش رسیدم، گفتم: شایسته است که شما نماینده ای به کوفه بفرستید و مردم آن سامان را از ناسزا گفتن به اصحاب محمّد، نهی کنید. بیش از ده هزار نفر در آن شهر به یاران پیامبر ناسزا می گویند.
امام علیه السلام: مردم از من نمی پذیرند.
ابوحنیفه: چگونه ممکن است سخن شما را نپذیرند، در صورتی که شما فرزند پیامبر خدا هستید؟
امام علیه السلام: تو خودت یکی از همان هایی هستی که به حرف من گوش نمی دهند.
مگر بدون اجازه من داخل خانه نشدی و بدون این که بگویم، ننشستی و بی اجازه شروع به سخن گفتن ننمودی؟ شنیده ام که تو بر اساس قیاس
[قياس، عبارت است از اينكه حكمى را كه خداوند براى موردى بيان نموده، بدون اينكه وجودعلت آن حكم براى موردى ديگر شناخته گردد، در آن مورد ديگر نيز جارى گردد.]
فتوا می دهی؟
ابو حنفیه: آری.
امام علیه السلام: وای بر تو! اوّلین کسی که بر این اساس نظر داد، شیطان بود. وقتی که خداوند به او دستور داد که به آدم سجده کند، گفت: «من سجده نمی کنم؛ زیرا مرا از آتش آفریدی و او را از خاک، و آتش، گرامی تر از خاک است».
سپس امام برای اثبات بطلان «قیاس»، مواردی از قوانین اسلام را که بر خلاف این اصل است، ذکر نمود.
امام علیه السلام: به نظر تو، کشتن کسی به ناحق مهم تر است یا زنا؟
ابوحنیفه: کشتن کسی به ناحق.
امام علیه السلام: بنابراین اگر عمل کردن به «قیاس» صحیح باشد، پس چرا برای اثبات قتل، دو شاهد کافی است؛ ولی برای ثابت نمودن زنا چهار گواه لازم است؟ آیا این قانون اسلام، با «قیاس» توافق دارد؟
ابوحنیفه: نه.
امام علیه السلام: بول، کثیف تر است یا منی؟
ابوحنیفه: بول.
امام علیه السلام: پس چرا خداوند در مورد اوّل، مردم را به وضو امر کرده؛ ولی در مورد دوم، دستور داده که غسل کنند؟ آیا این حکم با «قیاس» توافق دارد؟
ابوحنیفه: نه.
امام علیه السلام: نماز، مهم تر است یا روزه؟
ابوحنیفه: نماز.
امام علیه السلام: پس چرا بر زن حائض، قضای روزه واجب است؛ ولی قضای نماز واجب نیست؟ آیا این حکم با «قیاس» توافق دارد؟
ابوحنیفه: نه.
نعمت مورد سؤال در قیامت
امام علیه السلام: شنیده ام که این آیه: «در روز قیامت به طور حتم از نعمت ها سؤال می شوید»[«ثُمَّ لَتُسئَلُنَّ يَومَئذٍ عَن النعيم» (تكاثر، آيه 8)]
را چنین تفسیر می کنی که: خداوند، مردم را درباره غذاهای لذیذ و آب های خنک که در فصل تابستان می خورند، مؤاخذه می کند.
ابوحنیفه: درست است. من این آیه را این طور معنا کرده ام.
امام علیه السلام: اگر مردی تو را به خانه اش دعوت کند و با غذای لذیذ و آبی خنک از تو پذیرایی نماید، و بعد برای این پذیرایی بر تو منّت بگذارد، درباره چنین کسی چگونه قضاوت می کنی؟
ابوحنیفه: می گویم: آدم بخیلی است.
امام علیه السلام: آیا خداوند، بخیل است تا در روز قیامت، در مورد غذاهایی که به ما داده، ما را مورد مؤاخذه قرار دهد؟
ابوحنیفه: پس، مقصود از نعمت هایی که قرآن می گوید انسان درباره آنها مؤاخذه می شود، چیست؟
امام علیه السلام: مقصود، نعمت دوستی ما خاندان رسالت است.
📚بحار الأنوار، ج 10، ص 220.
امام با جمله اخير مىخواهد ابوحنيفه را متوجّه مسئله رهبرى الهى و نقش آن در جامعه مسلمين نمايد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
✅عاقبت شخص توبه کننده
✍️در زمان یکى از اولیاى حق، مردى بود که عمرش را به بطالت و هوسرانى ولهو و لعب گذرانده بود، نزدیک مرگ پرونده خود را ملاحظه کرد، گذشته عمر را به بازبینى نشست و از عمق دل آهى کشید و بر چهره تاریک اشکى چکید و به عنوان توبه و عذرخواهى از حریم مبارک دوست عرضه داشت :
《یا مَنْ لَهُ الدُّنْیا وَالآخِرَهُ اِرْحَم مَن لَیْسَ لَهُ الدُّنْیا وَالآخِرَهُ 》.
پس از مرگ، اهل شهر به مردنش شادى کردند و او را در بیرون شهر در خاکدانى انداخته، خس و خاشاک به رویش ریختند! آن مرد الهى در خواب دید به او گفتند : او را غسل بده و کفن کن و در کنار اتقیا به خاک بسپار. عرضه داشت: او به بدکارى معروف بود ، چه چیز او را به نزد تو عزیز کرد و به دایره عفو و مغفرت رساند؟
💥جواب شنید : خود را مفلس و تهیدست دید، به درگاه ما نالید، به او رحمت آوردیم. کدام غمگین از ما خلاصى خواست او را خلاص نکردیم، کدام درد زده به ما نالید او را شفا ندادیم.
📚برگرفته از کتاب عرفان اسلامی اثر استاد انصاریان
🔰 @p_eteghadi 🔰