eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
4.7هزار ویدیو
70 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 ✍ نکته مهم دیگری را که باید اشاره کنم این است که: من در کتاب اعمالم و در لحظات آخر حضور در آن دنیا، میزان عمر خودم را که اضافه شده بود مشاهده کردم. به من چند سال مهلت دادند که : آن هم به پایان رسیده! من اکنون در وقت های اضافه هستم! اما به من گفتند: مدت زمانی که شما برای صله رحم و دیدار والدین و نزدیکانت می گذاری جزو عمر شما محسوب نمی شود. همچنین زمانی که مشغول بندگی خالصانه خداوند یا زیارت اهل بیت علیهم السلام هستید، جزو این مقدار عمر شما حساب نمی شود. 📚 کتاب سه دقیقه در قیامت ‎‎‌‌‎‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
دستور به یاد کردن از پیامبران بزرگ در قرآن !!!! 🤔 : ❓در ادامه ی بررسی عقلی آیات قرآن به سه آیه از سوره ی مریم میرسیم به این مضمون🔴⬇️ وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ مُوسَى إِنَّهُ كَانَ مُخْلَصًا وَكَانَ رَسُولًا نَبِيًّا ﴿۵۱﴾ و در اين كتاب از موسى ياد كن زيرا كه او پاكدل و فرستاده‏ اى پيامبر بود (۵۱) وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِسْمَاعِيلَ إِنَّهُ كَانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَكَانَ رَسُولًا نَبِيًّا ﴿۵۴﴾ و در اين كتاب از اسماعيل ياد كن زيرا كه او درست‏ وعده و فرستاده‏ اى پيامبر بود (۵۴) وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ إِدْرِيسَ إِنَّهُ كَانَ صِدِّيقًا نَبِيًّا ﴿۵۶﴾ و در اين كتاب از ادريس ياد كن كه او راستگويى پيامبر بود (۵۶) توضیح: ما میدانیم که محمد و الله و سایر پیروان این دین مدعی هستند که قرآن کلام الله و وحی ملزم است. حال اینجا سوال پیش می آید " الله از چه کسی میخواهد که در این کتاب از ادریس و ... یاد کند؟ مگر محمد میتوانسته است از خودش آیه ای به قرآن بیفزاید؟ از لابه لای همین گاف های قرآنی میشود به کذب بودن آن پی برد ❗️❗️ 💠💠 👌در سوره مریم , پنج بار هنگام شروع در داستان پيامبران بزرگ و نیز در هنگام بیان سرگذشت حضرت مريم ، جمله اذكر (يادآورى كن) آمده است و به خاطر آن مى‏توان اين سوره را سوره يادآوريها ناميد، يادآورى از پيامبران و مردان و زنان بزرگ و حركت توحيدى آنها و تلاششان در راه مبارزه با شرك و بت‏پرستى و ظلم و بيدادگرى. ❕و از آنجا كه معمولا ذكر به معنى يادآورى بعد از نسيان است ممكن است اشاره به اين واقعيت نيز باشد كه ريشه توحيد و عشق به مردان حق و ايمان به مبارزات حق‏طلبانه آنها در اعماق جان هر انسانى ريشه دوانيده و سخن از آنها در واقع يك نوع ذكر و يادآورى و بازگويى است. 📚تفسیر نمونه ج ١٣ ص ٨١ ❗️پیامبر گرامی مامور بود که آیات نازل شده بر خودش را بی کم و کاست به مردم برساند و در کتاب آسمانی خود قرآن قرار دهد , آیات فوق نیز تاکیدی مجدد بر این حقیقت است که پیامبر حق ندارد که آیات نازل شده را به صورت گزینشی به مردم برساند و در کتاب آسمانی اش بیاورد , لذا به خاطر اهمیت مساله , بالخصوص خداوند دستور می دهد که آیات مربوط به پیامبران الهی و حضرت مریم علیهم السلام را باید در قرآن بیاوری و به این طریق از آنان یاد کنی و حق نداری که در این زمینه اهمال و بی توجهی صورت دهی , چنان که در آیه دیگر فرمود : " و هنگامى كه آيات روشن ما بر آنها خوانده مى‏شود كسانى كه اميد لقاى ما (و رستاخيز) را ندارند مى‏گويند قرآنى غير از اين بياور، و يا آن را تبديل كن (و آيات نكوهش بتها را بردار!) 👈بگو من حق ندارم كه آن را از پيش خود تغيير دهم، فقط از چيزى كه بر من وحى مى‏شود پيروى مى‏كنم، من اگر معصيت پروردگارم را كنم از مجازات روز بزرگ (قيامت) مى‏ترسم. "👉 " وَ إِذا تُتْلى‏ عَلَيْهِمْ آياتُنا بَيِّناتٍ قالَ الَّذِينَ لا يَرْجُونَ لِقاءَنَا ائْتِ بِقُرْآنٍ غَيْرِ هذا أَوْ بَدِّلْهُ قُلْ ما يَكُونُ لِي أَنْ أُبَدِّلَهُ مِنْ تِلْقاءِ نَفْسِي إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ ما يُوحى‏ إِلَيَّ إِنِّي أَخافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ " ( یونس ١٥ ) ❕و فرمود : " هر گاه او سخنى دروغ بر ما مى‏بست - ما او را با قدرت مى‏گرفتيم، - سپس رگ قلبش را قطع مى‏كرديم! - و احدى از شما نمى‏توانست مانع شود و از او حمايت كند. " " وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَيْنا بَعْضَ الْأَقاوِيلِ _ لَأَخَذْنا مِنْهُ بِالْيَمِينِ _ ثُمَّ لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتِينَ _ فَما مِنْكُمْ مِنْ أَحَدٍ عَنْهُ حاجِزِين‏ " ( حاقه ٤٤ _ ٤٧ ) 💠ادامه 👇
💠ادامه 👇 ❕بر همین اساس , برخی از مفسرین در مورد آیات مورد استناد معاند , می نویسند : " آيه 16 وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ مَرْيَمَ- إلى آخره: كلمه (وَ اذْكُرْ) خطاب به پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است. و مقصود از كلمه (الْكِتابِ) قرآن مجيد مى‏باشد. ❕بعد از آنكه خداى عليم داستان حضرت زكريا و يحيى را براى پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم شرح داد داستان بسيار مهم و پرعظمت حضرت مريم و فرزندش عيسى را بدنبال آن براى رسول بزرگوار اسلام شرح مى‏دهد و مى‏فرمايد: داستان حيرت‏انگيز حضرت مريم و عيسى را در كتاب يعنى قرآن مجيد يادآور شو، تا براى هميشه مورد مطالعه خردمندان و نمونه‏اى از قدرت‏نمائى‏هاى خداى بى‏همتا باشد. و از سوى ديگر: گواه و معجزه‏اى باشد براى پيامبر بودن تو. چرا كه تو نزد كسى درس نخوانده‏اى، و كتابى را مطالعه نكرده‏اى، تا اينگونه مطالب غيبى را از آنها آموخته و براى ديگران شرح داده باشی . 📚تفسير آسان، ج‏11، ص: 93 ❕كلمه (وَ اذْكُرْ) خطاب به پيامبر عاليقدر اسلام صلّى اللّه عليه و آله و سلّم است. يعنى يا محمّد (ص) اهميت و شخصيت مذهبى اسماعيل صادق الوعد را در قرآن براى خود و ديگران يادآور شو. گرچه خدا مى‏داند، ولى شايد بتوان گفت: ❕خداى سبحان بدين لحاظ به رسول خود ميفرمايد: داستان پيامبرانى را كه در آيات قبل خوانديم و پيامبرانى را كه بعدا خواهيم خواند در قرآن يادآور شو كه كسى نتواند بگويد: پيغمبر اسلام، شرح حال اين انبياء را از پيش خود مى‏گويد. بلكه مى‏فرمايد: شرح حال آنان را از قرآن براى شنوندگان نقل كن، تا ثابت شود اين قرآن از طرف خدا مى‏باشد. " 📚تفسير آسان، ج‏11، ص: 171 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 تصور صحیح از مرگ ✍ مشکل اصلی اکثر انسان‌ها که با مرگ درست برخورد نمی کنند تصور غلطی است که نسبت به مرگ دارند، ولی اگر تصور آن‌ها تصحیح شود مسلّم مرگ یا انتقال به عالم دیگر را یکی از زیبایی‌های عالم خلقت می‌یابند. در تصور صحیح از مرگ به سه نکتة اساسی باید توجه کرد که عبارت است از: ۱- مرگ، نسبی است. یعنی مرگ نسبت به دنیا مرگ است و نسبت به جهانِ پس از دنیا تولد است، پس در واقع یک تحول است، به این معنی که مرگ پایان قسمتی از زندگی انسان وآغاز مرحله ای نوین از بخش اصلی زندگی است. مثل این است که انسان از مرحلة کودکی به مرحلة جوانی می‌آید، که در آن صورت نسبت به کودکی مرده است ولی نسبت به جوانی زنده شده است. ۲- مرگ، خارج شدن از نظامی است با درجه وجودی ضعیف، و وارد شدن به نظامی است با درجه وجودی شدید که در شرایط جدید امکان ظهور حقایقی فراهم می‌شود که در دنیا امکان آن چنان ظهوری ممکن نبود. ۳- دنیا مانند رَحِمی است که انسان را آماده می‌کند برای دنیای وسیع تر، یعنی قیامت، و مرگ دورة انتقال از این دنیا به آن دنیاست تا در قیامت استعدادهایی مثل خلود و تجرد که در این دنیا امکان ظهورش نبود ظهور کند. 📚 کتاب معاد، بازگشت به جدی ترین زندگی ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💥حسرت و ذلت توصیف جهنم 💥«کذلک یریهم الله اعمالهم حسرات علیهم» (بقره / 167) 💥«خداوند این چنین اعمال حسرت زای آنان را نشانشان می دهد.» 💥«یوم یعض الظالم علی یدیه و یقول یا لیتنی اتخذت مع الرسول سبیلا» (فرقان / 27) 💥«انگشت حسرت بر دندان می گزد و می گوید: ای کاش راه پیامبر را رفته بودم.» 💥امام صادق علیه السلام می فرماید: «خداوند برای همه خلایق منزلی در بهشت درست کرده وقتی اهل جهنم وارد جهنم می شوند منادی ندا می کند که به طرف بهشت نگاه کنید. 💥همه نگاه می کنند و منازل و حور و نعمتهای بهشتی خود را می بینند به آنان گفته می شود: اگر شما هم خدا را اطاعت می کردید مانند بهشتیان در آن منازل ساکن می شدید و از آن نعمتها بهرمند می شدید. 💥در این هنگام اهل جهنم از آه و حسرت نزدیک می شود که سکته کنند و بمیرند و این حسرت همچنان دامنگیر آنان است. (بحار الانوار، ج8، ص 287، ح19) 💥« ذق انک انت العزیز الکریم» (دخان / 49) 💥« تو که خودت را عزیز و بزرگوار می دانستی حالا عذاب را بچش.» 💥اهل جهنم خواستار تخفیف مجازات و استفاده از آب گوارا و نعمتهای خوب می شوند خداوند در جوابشان می فرماید: 💥«اخسئو فیها و لا تکلمون» (مومنون / 108) 💥«لال شوید و حرف نزنید» 💥«جمله ((اخسئوا)) كه به صورت فعل امر است معمولا براى دور كردن سگ به كار مى رود، و هر گاه در مورد انسانى گفته شود به معنى پستى او و مستحق مجازات بودن است .(تفسیر مکارم ) ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔵 لذت‌های بهشتی برای چه کسانی است؟ ✍ همه این لذت های عظیم برای کسانی است که در دنیا از لذت های حرام چشم پوشی کرده اند. کسی شراب بهشت را می خورد که از شراب دنیا چشم پوشیده است. کسی حور العين نصیبش می شود که در دنیا از ارتباط حرام چشم پوشیده است. کسی از خوراک و پوشاک بهشت استفاده می کند که در دنیا لقمه حرام و لباس حرام و غصبی نپوشیده است. خلاصه، بر معاصی صبر کرده است و در آخر شیرین کام شده است. به قول حافظ: این همه شهد و شکر کز سخنم می‌ریزد اجر صبری است کز آن شاخ نباتم دادند 📚 کتاب بهشت و جهنم ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
چه نیازی هست که امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف در جامعه امروزه باشند؟.mp3
2.02M
⭕️ سوال ⁉️ چه نیازی هست که امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف در جامعه امروزه باشند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/185421 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
10.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال ⁉️ مگه امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه هم بیمار می شوند که ما جهت سلامتی ایشان دعا می کنیم؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/182765 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸امام صادق‌ عليه السلام : لاتَطيبُ السُكني إلّا بِثَلاثٍ : الهَواءِ الطَّيِّبِ وَ الماءِ الغَزيرِ العَذبِ و الأرضِ الخَوّارَةِ زندگي با سه چيز خوش مي‌شود : هواي پاك ، آب فراوان گوارا و زمين نرم و سست [آماده زراعت] تحف العقول ، ص ۳۲۰ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢ریشه تاریخی سیزده بدر💢 ✅مرجع عظیم الشأن تقلید حضرت حضرت آیت ا... العظمی مکارم شیرازی در این مورد می فرماید : مراسم خرافی سیزده بدر را من بررسی که کردم در تاریخ سرچشمه آن را چنین پیدا کردم که سرچشمه اش از نظر تاریخ بر می گردد به اصحال الراس که در قرآن به آن اشاره شده است. در حالات اصحاب الراس در تفاسیر اشاره شده و در یکی از شرح نهج البلاغه هم داستان مفصل آنها را دیدم ( اصحاب الراس در سوره فرقان آیه 38 و ق آیه 12 و در حدیثی ، در عیون اخبار الرضا علیه السلام ، ج 1 ، ص 205 آمده است . ) دوازده شهر یا آبادی بود که هر شهر و آبادی به نام یکی از ماههای سال خورشیدی بود . یکی اسمش فروردین بود ، یکی اردیبهشت ، یک خرداد به ترتیب ، مذهبشان هم بت پرستی بود. درختان صنوبر را پرستش می کردند . صنوبر منبع درآمد خوبی برای آنها بود. روز اول که می شد همه از تمام دوازده شهر و روستا جمع می شدند توی شهر فروردین و مراسم جشنی داشتند. فردا می رفتند توی شهر اردیبهشت و مراسمی داشتند روز سوم می رفتند توی شهر یا آبادی که خرداد نام داشت تا به آبادی اسفند می رسید دوازده شهر تمام می شد روز سیزده دسته جمعی از آبادی ها می رفتند به بیابانها و مراسم سیزده و جشن و پای کوبی و آلودگی به انواع مفاسد را در آنجا برگزار می کردند. بنا بر این سیزده بدر یک سنتی بوده که از بت پرستان باقی مانده ، همان طوری که سنت مراسم شب چهارشنبه سوری همه که احترام برای آتش قائل می شدند سنتی از آتش پرستان است. ما جنبه های مثبت سال جدید را حفظ کنیم. ❇️(بخشی از سخنان حضرت آیت ا... العظمی مکارم شیرازی در روز 13 فروردین 76 مدرسه قم)❇️ 🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم 🔵روز طبیعت گرامی باد🔵 📋 نتیجه واکاوی طبیعت: در اين آیات تنوع موجودات بى جان ، و چهره هاى مختلف و زيباى حيات در جهان نبات و حيوان و انسان ، مورد توجه قرار گرفته ، كه چگونه خداوند از آب بى رنگ صد هزاران رنگ پديد آورده ، و از عناصر معين و محدود موجودات كاملا متنوع كه هر يكى از ديگرى زيباتر است آفريده است. در نهایت از نگاه این آیات باید واکاوی طبیعت منجر به افزایش علم انسان به پیچیدگی های خلقت شود تا این علم بر خشوع و فروتنی انسان و تسلیم او در برابر خدا بینجامد. 🔷 آیه روز: أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ ثَمَرَاتٍ مُّخْتَلِفًا أَلْوَانُهَا وَ مِنَ الْجِبَالِ جُدَدٌ بِيضٌ وَ حُمْرٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهَا وَ غَرَابِيبُ سُودٌ * وَ مِنَ النَّاسِ وَ الدَّوَابِّ وَ الْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ كَذَلِكَ إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ (فاطر / آیات 27 و 28) 🔶 ترجمه : آیا ندیدى خداوند از آسمان آبى فرو فرستاد كه بوسیله آن میوه ‏هایى رنگارنگ (از زمین) خارج ساختیم و از كوه‏ها نیز (به لطف پروردگار) جاده‏ هایى آفریده شده سفید و سرخ و به رنگهاى مختلف و گاه به رنگ كاملا سیاه! * و از انسانها و جنبندگان و چهارپایان انواعى با رنگهاى مختلف، (آرى) حقیقت چنین است: از میان بندگان خدا، تنها دانشمندان از او مى ‏ترسند; خداوند عزیز و غفور است! 🗓 شنبه 13 فروردین 1401 ، ، ، ، ، 🌼🌼 🔰 @p_eteghadi 🔰