eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.8هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
4.7هزار ویدیو
72 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
✨﷽✨ ■شهادت امام جعفرصادق (ع) تسلیت■ ✍امام صادق علیه السلام در آخرین لحظات حیات که مرگ را نزدیک دیدند، دستور دادند که تمام خانواده و خویشان بر بالینش جمع شوند و پس از آنکه همه در کنار امام حاضر شدند ، چشم باز کرد و به صورت تک تک آنها نظر افکند و فرمودند: «اِنَّ شَفاعَتَنا لا تَنالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَلاةِ» شفاعت ما شامل کسی نمی شود که نمازش را سبک بشمارد. ❶ هرگز از دین و معتقدات مردم جستجو مکن که بدون دوست خواهی ماند. ⇦وسائل الشیعه ج12 ص86 ❷ محبوب ترین برادرانم نزد من کسی است که عیب های مرا نزد من هدیه آورد. ⇦اصول کافی ج3 ص452 ❸ هرکس به پدر و مادر خود با نگاه خشمگین و دشمنی نگاه کند در حالیکه آن دو به او ظلم کرده باشند، خداوند نمازش را قبول نکند ⇦وسائل الشیعه ج21 ص 501 ❹ خداوند بندگانش را به چیزی سخت تر از خرج کردن پول آزمایش نکرده است. ⇦خصال ج1 ص8 ❺ کسی که هنگام صبح صدقه بدهد، خداوند نحوست و شومی آن روز را از او دور مےکند. ⇦مکارم الاخلاق ص243 📚‍ احادیث الطلاب ص712 تا 727 🏴شهادت رئیس مذهب شیعه، امام جعفر صادق (ع) تسلیت باد 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ چرا شیعه را مذهب جعفری نامیده‌اند؟ 🔹 همزمان با شکل‌گیری نخستین دستگاه‌های مدون فقهی به عنوان مذهب، فقه امامیه نیز توسط امام صادق علیه‌السلام تدوین یافت و مذهب فقهی امامیه، همانند دیگر مذاهب فقهی که هر یک به نام بنیانگذارشان حنفی، مالکی، حنبلی و شافعی، نام‌گذاری شده بودند، مذهب «جعفری» نام گرفت. نامی که هم از سوی امامیه و هم از سوی اهل سنت از همان زمان به این مذهب اطلاق می‌شد. 🔸 امام صادق علیه‌السلام در این دوره علاوه بر بیان فروعات فقهی، اسلوب و چهارچوب فقه شیعه را نیز مشخص کردند. یکی از مهم‌ترین مشخصات فقه شیعه که توسط امام صادق مورد تاکید ويژه قرار گرفت، مخالفت با قیاس و استحسان عقلی بود. تمام مذاهب چهارگانه اهل سنت کم و بیش از این اصول عقلی برای استنباط احکام استفاده می‌کنند. امام صادق علیه‌السلام در ضمن مباحثه‌ای با ابوحنیفه به طور کامل این روش را رد کرده و بطلان آنرا به اثبات می‌رسانند. 🔹 کمبود روایات پیامبر در میان مسلمانان موجب شد، اهل سنت نه تنها اقوال صحابه و تابعین، بلکه سخنان مشهور و سیره عملی مسلمانان را بدون استنادِ روشن به پیامبر، به عنوان دلیلِ فقهی قلمداد کنند. امام صادق علیه‌السلام به شدت با این موضوع مخالفت کرده و مذهب شیعه را از تمسک به چنین منابع و مستنداتی دور کردند. حضرت در این باره می‌فرمایند: «آن کس که دین خود را از دهان مردان [انسان‌های معمولی بدون استناد به پیامبر] بگیرد، مردان او را نابود خواهند کرد و آن کس که دین خود را از کتاب و سنت بگیرد، تا زمانی که کوه‌ها برجایند، پابرجا خواهد بود.» 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://btid.org/fa/news/209520 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
🟢حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه وآله درمورد عصر غیبت به جابر بن عبدالله انصاری فرمود: 🔅«قسم به خدایی که مرا به نبوّت برانگیخت ؛ مردم در عصر غیبت از وجود پر برکت فرزندم مهدی بهره‌مند خواهند شد و از نور ولایت در رهبری بهره جامعه، روشنایی خواهند گرفت، همانند بهره‌مند شدن از خورشید، اگرچه در زیر ابر باشد.» 🔅مهم‌ترین علّت عنایت حضرت حجت به مبلغان و دانشمندان مروج معارف اهل بیت - عليهم السلام - را در کلام حضرت هادی - عليه السلام - می‌توان درک کرد. آن حضرت جایگاه والای مبلّغان راستین و متعهد اسلامی را در منظر حضرت ولی عصر - عليه السلام - این گونه تبين فرمود: 🔅«اگر نبودند بعد از غیبت امام قائم، علمایی که با تبلیغات خود مردم را به سوی آن حضرت بخوانند و به آن بزرگوار راهنمایی کنند و با دلیل و برهان الهی از دین او دفاع کنند و بندگان ضعيف خدا را از دام‌های ابلیس و (یاران) شرور او نجات بخشند و از دام‌های ناصبیان رها سازند، مطمناً احدی در دین خدا باقی نمی‌ماند. امّا آنان کسانی هستند که زمام دل‌های شیعیان ضعیف ما را به دست گرفته‌اند و از گزند دشمنان و هجوم افکار منحرف پاسداری می‌کنند، همچنان که کشتی‌بان، سرنشینان کشتی را از گرفتاری‌ها و امواج هولناک دریا حفظ می‌کند. آنان برترین بندگان نزد خداوند عزوجل می‌باشند.» 📚 منبع: الاحتجاج، جلد ۱، ص ۱۸ الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَـــ الْفَـــرَج 🤲🌹 ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎ 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ چرا امام صادق به عنوان رئیس مکتب شیعه معرفی می‌شوند؛‌ در حالی که کتابی ننوشته‌اند؟ 🔰 پاسخ 🔹 اگر كسی كتابی ننوشته باشد، دلیل بر عدم علم آن شخص نیست، همچنان که نگارش کتاب نیز دلیل بر عالم بودن شخص نیست و این اشکال نسبت به امام صادق علیه السلام از وجوه مختلف قابل پاسخ می باشد: 1️⃣ پیامبراكرم نیز كتابی ننوشتند، در حالی كه علم لدنی حضرت قطعی است و قرآن ‎كریم تصریح به این مطلب دارد. 2️⃣ علم امام صادق مانند سایر دانشمندان جهان علم كسبی نبود كه آن را به روی كاغذ درآورد تا از ذهن و خاطرشان بیرون نرود، بلكه حضرت وظیفه داشتند كه بشریت را ارشاد و هدایت كنند و این كار را با تمام موانعی كه در برابر ایشان قرار داشت، انجام دادند. 3️⃣ نگارش كتاب بهانه‌ای خوب برای حكام جائر جهت آزار و اذیت مذهب شیعه در آن زمان خفقان بود؛ زیرا تاریخ گواه این امر است كه امام صادق علیه السلام در خفقان شدیدی زندگی می‌كردند و شیعیان به راحتی نمی توانستند حضرت را ببینند و به بهانه های مختلف، حضور حضرت شرفیاب می شدند. 4️⃣ همچنین این گونه نیست که حضرت کتابی نداشته باشند بلکه کتاب هایی وجود دارد که به حضرت نسبت داده می شوند. 5️⃣ مورخان و محدثان بیان داشته‌اند که چهار هزار نفر از امام صادق علیه السلام، روایت نقل کرده‌اند. نه این که به صورت رسمی شاگرد ایشان باشند. به عنوان مثل افرادی برای چند روز حضور حضرت مشرف می شدند و از ایشان حدیث یاد می گرفتند و بر می‌گشتند. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://btid.org/fa/news/196809 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 📘نکته‌ها از گفته‌ها 🔹کتاب «نکته‌ها از گفته‌ها» در واقع گزیده‌هایی از مجموعه سخنرانی‌های استاد حجت‌الاسلام و المسلمین حاج سید عبداللّه فاطمی‌نیا می باشد که در حسینیه الزهرا(س) ایراد شده است. 🔹مسجد و حسینیه الزهرا (س) از مراکز تبلیغی فرهنگی شهر مقدس مشهد است‌ که در ایام حضور مرجع عالیقدر آیت‌الله العظمی بهجت(ره) میزبان جلسات ایشان بوده است. اغلب سخنرانی‌های ایراد شده در این کتاب، در محضر ایشان بوده است. 🔹«نکته‌ها از گفته‌ها» مطالبی است کاربردی در زمینه‌های گوناگون به‌ویژه اخلاق و عرفان‌ و باید به این مطالب با همین دید نگریست. ویراست جدید این مجموعه در قالب دو جلد توسط «نشر نور معارف» به چاپ خواهد رسید. 🔰 @p_eteghadi 🔰
استقامت و پایداری امام صادق(ع)، اصل اسلام را حفظ کرد/ توصیه های امام صادق(ع) در اداره امور اخلاقی و اجتماعی مسلمین ◽️ به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: قوام مکتب تشیع با پایه ‌ریزی بنیادین و مستحکم صادق آل محمد (علیه السلام) و پدر بزرگوارشان شکل گرفت و شیعیان و پیروان ایشان مفتخر به شاگردی این مکتب و آن هم در محضر مفسران وحی الهی ‌اند. تنها بر تشکیل حوزه علمیه و بیان حکم فقهی بسنده نکردند بلکه ایشان با ملحدان از یک سو و با مشرکان و با امویان و عباسیان از سوی دیگر به مبارزه برخواستند و ضمن معرفی نظام اسلامی با این نظام را حفظ کردند. ▫️ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سخنانی با اشاره به این مطلب به تشریح پاره ای از ویژگی های علمی و عملی آن امام همام پرداختند و بیان داشتند: وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) که ماست، مشابه همان کار و برنامه ای را که رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) در زمان خود انجام داد، بر عهده داشته است. وجود مبارک رسول گرامی (صل الله علیه وآله و سلّم) کرد، هم مشکلات محلّی و ملّی را و هم مشکلات منطقه ‌ای را و هم مشکلات جهانی را حل کرد. همان مشکلی که وجود مبارک پیامبر داشت و مشکل‌گشایی که به دست رسالت رسول اکرم انجام شد، همان مشکل در زمان امام صادق (سلام الله علیه) بود و همان مشکل ‌گشایی به دست امام صادق (سلام الله علیه) صورت گرفت. معظم له با اشاره گستردگی مردم در زمان امام ششم علیه السلام اظهار داشتند: مشکلات اعتقادی مردم حجاز، مجاوران حجاز و جهان معاصر در ابتدای بعثت پیامبر اسلام، الحاد ، شرک و مشوبیت اعتقادی و مانند آن بود؛ در عصر امام صادق(سلام الله علیه) هم همین مشکلات محلّی و ملّی از یک سو، منطقه‌ ای از سوی دیگر و بین‌المللی از سوی سوم وجود داشت. ▫️ معظم له در ادامه با اشاره به برخی از توصیه های امام صادق(ع) در اداره امور اخلاقی و اجتماعی مسلمین خاطرنشان کردند: از وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) سؤال کردند که اینکه شما فرمودید خدای سبحان همه کارها را در اختیار بشر قرار داد «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَّضَ‏ إِلَی‏ الْمُؤْمِنِ‏ أُمُورَهُ‏ کُلَّهَا وَ لَمْ یفَوِّضْ إِلَیهِ أَنْ یذِلَّ نَفْسَهُ» یعنی چه؟ ایشان فرمودند: خدا به افراد اجازه نداد که خودشان را ذلیل و فرومایه کنند. اگر چیزی را امضا کنند که ذلّت ملت در اوست، در حالی که دولت و ملّت و رهبری امت با این کار مخالف‌ هستند، بر اساس همین منش است؛ این مکتب امام صادق است که دارد کشور را اداره می‌کند. فرمود آن تعهّد، آن کنوانسیون، آن میثاق، آن پیمان و آن کاری که باعث ذلّت یک مملکت است را انجام ندهید، خدا چنین کاری را اجازه نداده است. ▫️ ایشان با اشاره به پاسخ امام ششم به سوالی در خصوص معنای «ذلت» تصریح داشتند: از حضرت سؤال کردند انسان خودش را ذلیل کند یعنی چه؟ فرمود آبروی انسان برای انسان نیست. انسان کاری بکند که «مسلوب ‌الحیثیه» شود این شخص معصیت کرده است! به ما گفتند آبرو، است؛ مثل جان، بعد فرمود راه آبروریزی و یکی از مصادیق آبروریزی و یکی از مصادیق ذلّت نفس که حرام است این است که انسان سِمتی را قبول کند که نتواند آن را اداره کند. اگر شما می ‌بینید در کشوری کسی سِمتی دارد و نمی ‌تواند آن را اداره کند این کار می‌ شود . لینک مطلب: http://news.esra.ir/ https://b2n.ir/y56691 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/05/30 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 پیشوای صادق ▪️ مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) نقل می ‌كند كه مفضّل ‌بن ‌عمر می‌ گوید كه وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) به من گفت بررسی كن هر جا اختلافی بین افراد خانواده هست، اختلافی بین دو نفر هست، اگر مسئله و مشكل مالی بود و در اثر مال با هم اختلاف كردند، مبلغ مورد نزاع را به آنها بده و اختلاف آنها را حل كن. این كار وجود مبارك امام صادق بود در ساختن یك امّت واحده. هشام‌ ها را آن‌طور می ‌پروراند, توده مردم را هم این طور می ‌ساخت, شاگردان مخصوص خودش را هم با علوم فراوان تربیت می ‌كرد؛ بخشی را در مسائل فقهی, بخشی را در مسائل تفسیری, بخشی را در مسائل كلامی كه تشیع را نجات داد, ولایت را نجات داد, امامت را نجات داد، آن تحریف‌ هایی كه راه پیدا كرد، مطالب را به جای اصلی ‌اش برگرداند و تحریف ‌زدایی كرد. ▪️ آنها دیدند این نور را نمی ‌توانند خاموش كنند، آن مأموران عباسی که خانه حضرت را مشتعل كردند و سوزاندند خواستند ببینند چطور امام صادق (سلام الله علیه) از داخل این آتش ‌ها عبور می‌ كند مرحوم كلینی نقل كرد كه وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) از میان این آتش ‌ها عبور می ‌كرد و می فرمود: «اَنَا بنُ اَعراقِ الثَّری اَنا بنُ اِبراهِیمَ خَلیلِ الله»؛ من فرزند ابراهیم خلیل هستم یعنی همان ﴿یا نَارُ كُونِی بَرْداً وَسَلاَماً﴾ اینجا هم هست. خب گاهی مصلحت الهی این است كه آتش گلستان بشود نه ابراهیم خلیل را بسوزاند و نه امام صادق را; گاهی هم مصلحت الهی در مدینه یك نحو و در خیمه‌های بچه ‌های ابی ‌عبدالله طور دیگر است. 📚 سخنرانی روز شهادت امام جعفر صادق علیه السلام تاریخ: 1392/06/11 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚صبح ساحل 🖌نویسنده: مهدی خدامیان آرانی خلاصه ی کتاب: 💠از دير باز نقل حقايق به زبان داستان مرسوم بوده و جذابيت خاصي براي طبع بشري دارد از اين رو قران كتاب اين كتاب انسان ساز نيز مملو از قصص در زمينه هاي مختلف ميباشد كتاب صبح ساحل نيز اثري است زیبا، و رمانی است داستاني نوشته ی دکتر مهدی خداميان که با سفری به عصر امام صادق علیه السلام خواننده را با حوادث گوناگون آن زمان را براي خواننده خود به شيوه ي داستاني بيان ميكند و اين خود سبك نوينيست در ورق زدن تاريخ و اشنايي با مردان الهي 💠در بخشی از این کتاب می خوانیم: «شب شده است و كوچه هاى مدینه تاریك است، از این پیچ كه عبور كنیم به خانه امام صادق علیه السلام مى رسیم… نسیم مى وزد، بوى بهشت به مشامم مى رسد،… آقاى من! برایم سخن بگو! من عطش شنیدن دارم، مى خواهم كلام تو را بشنوم! به سوى تو آمده ام، گمگشته بودم، بى قرار … 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍امیرالمؤمنین علیه‌السلام: کسی که عیوب و کاستی های تو را [از تو] پنهان کند. (و به منظور اصلاح، آنها را به تو تذکر ندهد) دشمن توست. 📚غررالحکم، ج۱، ص۶۰۳ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢بریدن نان با چاقو💢 در این که بریدن نان با چاقو و کارد مکروه است باید گفت که اکثر مراجع معظم تقلید همچون حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری و آیت الله سیستانی و دیگران قائل به کراهت آن هستند البته برخی هم مثل آیت الله مکارم شیرازی می گوید اگر برای جلوگیری از اسراف با چاقو بریده شود کراهت نخواهد داشت. 📚توضیح المسائل مراجع،توضيح المسائل مراجع ، جلد2 مساله 2637. روایات فراوانی در این زمینه وجود دارد ؛ 1-قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم : مِنْ کَرامَتِهِ [أَیْ کَرامَهِ الخُبْزِ] أَنْ لا یُوطَأَ وَلا یُقْطَعَ. 📚کافی ، جلد 5 ، ص 303 پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: از موارد گرامى‏ داشتن نان آن است که زیر پا گذاشته نشود و (با چاقو) بریده نشود. 2-قالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله و سلم) : لا تَقْطَعُوا الخُبْزَ بِالسِّکِّینِ وَأَکْرِمُوهُ فَإِنَّ اللَّهَ تَعالى أَکْرَمَهُ 📚بحار الأنوار، ج 62 ص 292 پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: نان را با چاقو نَبُرید و آن را بزرگ بدارید، زیرا خداوند نان را بزرگ داشته است. 3-عن أبی الحسن الرضا علیه السلام قال: لا تقطعوا الخبز بالسکین ولکن اکسروه بالید وخالفوا العجم ؛ 📚اصول کافی ، حدیث 11761 از باب فضل الخبز؛ بحار الانوار، ج 63، ص 270. امام رضا (علیه السلام) فرمود نان را با کارد نبرید و با دست بشکنید و با عجم مخالفت کنید. اما در علت کراهت آن دلایلی را می توان مطرح کرد : 1- بخاطر مخالفت با عجم آن زمان بوده است که در آن روزگار، اینان نان را با چاقو می بریدند. 2- این کار از اخلاق متکبرین و مرفهین جامعه به حساب می آید. 3 - این کراهت وارد شده تا مردم به این نعمت ویژه ارج و احترام ویژه بگذارند. 4-گرامی داشتن نان با بریدن چاقو در عرف جامعه ناسازگار است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا