#پرسمان_نماز
🌟 آیا توسل به #امیرالمؤمنین جای نماز را می گیرد؟ 🌟
📿 [ خداوند در آیه ۳ سوره بقره می فرماید «هُدىً لِلْمُتَّقِينَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلاة» مهمترین ویژگی اهل تقوا اقامه نماز است].
💧 تقوا و ولایت در عرض هم نیستند که فرد با هر یک از آنها که بخواهد به هدف [ بهشت] واصل شود.
📿 کسی که تقوا داشته باشد، محبت اهل بیت عالی را پیدا می کند و کسی هم که اهل بیت را دوست می دارد، خود به خود به دنبال تقوا خواهد رفت.
💧 اگر کسی گفت من «نادِعلی» می خوانم و نادعلی پدر جدّ #نماز است، باید گفت کسی که نماز نمی خواند و با نادعلی ادعای محبت اهل بیت می کند، محبّ صادق [ دوست واقعی] آنها نیست.
📿 چطور می شود که انسان علی را دوست داشته باشد، اما نماز را که علی دوستدار آن است، دوست نداشته باشد؟!
📖 #آیت_الله_حائری_شیرازی ، کتاب نماز ، صفحه117.
🔰 @p_eteghadi 🔰
5.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال
⁉️ آیا راهی وجود دارد که در زمان رجعت امام زمان عجلاللهتعالیفرجه ما هم به دنیا برگردیم؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗 https://btid.org/fa/news/183875
🔰 @p_eteghadi 🔰
623.2K
✅ چند سوال در رابطه با لباس روحانیت
⁉️۱- هیچ پیغمبری لباسش ، متفاوت از لباس امتش نبود و چنین بود که اگر فرد بیگانه ای وارد مجلسی میشد ، تشخیص نمیداد که کدام یک پیغمبر است ؛ پس به عنوان یک مسئله شرعی ، چه دلیل اصولی بر جواز یا استحباب پوشیدن لباس برای روحانیون وجود دارد که اتفاقا مراجع و علما اینقدر به پوشیدنش توصیه میکنند؟
⁉️۲- اگر که این لباس استحباب ذاتی دارد ، پس چرا الان همه آزاد نیستند که بپوشند این لباس را؟
⁉️۳- گاهی نیز پیامبر فقط عبا می انداخت ، گاهی فقط قبا میپوشید ، گاهی نیز تنها عمامه میگذاشت ؛ کلا ملتزم نبود که یک پوشش خاصی داشته باشد ؛ پس چرا ما همیشه یک فرم خاص لباس میپوشیم؟
⁉️۴- در روایت آمده که شاخص عمامه مومنین از کفار و مشرکین تحت الحنک است و همچنین آمده که : الطابقیه عمامة الشیطان (طابقیه یعنی عمامه هایی که امروزه روحانیون میبندند) ؛ پس ما چرا تحت الحنک نمیبندیم؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
امام كاظم عليه السلام:
خدا را در زمين بندگانى است كه براى رفع نيازهاى مردم مى كوشند. اينان در روز قيامت در امان هستند
ميزان الحكمه ج3 ص247
🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم
📋 تشریح وظایف برخی فرشتگان؛ "حفظة" جمع حافظ و در اينجا به معنى فرشتگانى است كه مامور نگاهدارى حساب اعمال انسانها هستند. سپس مى فرمايد: نگاهدارى اين حساب تا لحظه پايان زندگى و فرا رسيدن مرگ ادامه دارد. در اين هنگام فرستادگان ما كه مامور قبض ارواحند روح او را مى گيرند و در پايان اضافه مى كند كه اين فرشتگان به هيچ وجه در انجام ماموريت خود كوتاهى و قصور و تفريط ندارند، نه لحظه اى گرفتن روح را مقدم مي دارند، و نه لحظه اى تاخیر می کنند.
🔷 آیه روز:
و َهُوَ الْقَاهِرُ فَوْقَ عِبَادِهِ وَ يُرْسِلُ عَلَيْكُمْ حَفَظَةً حَتَّى إِذَا جَاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنَا وَ هُمْ لَا يُفَرِّطُونَ ( انعام / آیه 61)
🔶 ترجمه:
او تسلط كامل بر بندگان خود دارد و مراقباني بر شما مي فرستد، تا زماني كه يكي از شما را مرگ فرا رسد فرستادگان ما جان او را مي گيرند و آنها (در نگاهداري حساب اعمال بندگان) كوتاهي نمي كنند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
📚سید علی خامنه ایی
💠کتاب زندگی رهبر انقلاب نه تنها برای قشری که به ایشان ارادت دارند یا قبولشان دارند- به عنوان کسی که اگر بخواهیم در صد سال اخیر کسانی در سرنوشت مردم ایران وحتی جهان تاثیر داشته اند را نام ببریم، حتماً یکی از آنها ایشان هستند- و هم از طیفی که ایرانی هستند و در این کشور زندگی میکنند- به همین لحاظ به نظرم یک احساس ضروری این است که آدمهایی را که در سرنوشتمان خیلی تاثیرگذارند بشناسیم و بدانیم چه میگویند و حرفشان بشناسیم و این یک انگیزه اولیه است که ما بیاییم روی این شخصیتها کار کنیم.
#معرفی_کتاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
رابطه تغذیه و اخلاق !!!!!
🤔#پرسش :
❓آشپزی و میوه جات در مذهب شیعه ❕❕
في الموثق كالصحيح عن جميل بن دراج عن أبي عبد الله عليه السلام قال: من أكل سفرجلة أنطق الله عز و جل الحكمة على لسانه أربعين صباحا
هر كس يك بَهِ (میوه ای شبیه گلابی هست ) خورد خدا چهل روز حكمت بر زبانش جارى سازد.
📚نام کتاب : روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه( ط- القديمة) نویسنده : المجلسي، محمد تقى جلد : 7 صفحه : 608 ❗️❗️
💠#پاسخ💠
👌روایت فوق اشاره ای است بر تاثیر مستقیم تغذیه بر اخلاق و فکر و روان که از مسائل مسلم علمی و قرآنی و روایی است که چون وهابی , جاهل به این مسائل است , مطلب فوق را به عنوان یک اشکال بر شیعه مطرح کرده است .
❕در این رابطه در کتاب " اخلاق در قرآن " بحث جالبی آمده است و می گوید :
👌" بسيار مىشود كه يك حالت بحرانى روحى و غم و اندوه شديد جسم را در مدّت كوتاهى، ضعيف و پژمرده و ناتوان مىسازد، موهاى انسان را سفيد، چشم را كم نور، قوّت و توان را از دست و پا مىگيرد؛ عكس اين مسأله نيز صادق است كه حالات خوب جسمانى در روح انسان اثر مىگذارد، روح را شاداب و فكر را قوّت مىبخشد.
❕از قديم الايّام تأثير غذاها بر روحيّات اخلاق انسانى مورد توجّه دانشمندان بوده است و حتّى اين مطلب جزء فرهنگ تودههاى مردم شده است؛ مثلًا، خونخوارى را مايه قساوت و سنگدلى مىشمردند، و معتقد بودند كه عقل سالم در بدن سالم است.
👌در آيات قرآن مجيد و روايات اسلامى نيز نشانههاى روشنى براى اين معنى ديده مى شود.
❕از جمله در آيه 41 سوره مائده درباره گروهى از يهود كه مرتكب كارهاى خلافى از قبيل جاسوسى بر ضدّ اسلام و تحريف حقايق كتب آسمانى شده بودند، مىفرمايد: «آنها كسانى هستند كه خدا نخواسته است دلهايشان را پاك كند " و بلافاصله در آيه بعد مىفرمايد: «سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ اكَّالُونَ لِلسُّحْتِ؛ "آنها بسيار به سخنان تو گوش فرا مىدهند تا آن را تكذيب كنند و بسيار مال حرام مىخورند!»
❕اين تعبير نشان مىدهد كه آلودگى دلهاى آنها بر اثر اعمالى همچون تكذيب آيات الهى، و خوردن مال حرام بطور مداوم بوده است و از اين جا روشن مىشود كه خوردن مال حرام سبب تيرگى آيينه دل و نفوذ اخلاق رذيله و فاصله گرفتن با فضائل اخلاقى است.
❕در آيه 91 سوره مائده درباره شراب و قمار مىفرمايد: «شيطان مىخواهد در ميان شما به وسيله شراب و قمار، عداوت ايجاد كنند؛ انَّما يُرِيْدُ الشَّيطانُ انْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ العَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِىالْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ».
👌بى شك عداوت و بغضاءِ دو حالت درونى و اخلاقى است كه در آيه بالا رابطه ميان آن و نوشيدن شراب ذكر شده، و اين نشان مىدهد كه غذا و نوشيدنى حرامى همچون شراب مىتواند در شكل گيرى رذائل اخلاقى همانند پرخاشگرى و ستيزهجويى و عداوت و دشمنى اثر بگذارد.
❕در آيه 51 سوره مؤمنون مىخوانيم: «اى پيامبران از غذاهاى پاكيزه بخوريد و عمل صالح انجام دهيد؛ يا ايُّها الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً».
👌بعضى از مفسّران معتقدند ذكر اين دو (خوردن غذاهاى پاك و انجام عمل صالح) پشت سر يكديگر دليل بر وجود يك نوع ارتباطى بين اين دو است، و اشاره به اين است غذاهاى مختلف آثار اخلاقى متفاوتى دارد، غذاى حلال و پاك، روح را پاك مىكند و سرچشمه عمل صالح مىشود، و غذاهاى حرام و ناپاك روح و جان را تيره و سبب اعمال ناصالح مىگردد.
❕در روايات متعدّد ديگرى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و امامان معصوم عليهم السلام آمده است كه: «مَنْ تَرَكَ اللَّحْمَ ارْبَعينَ صَباحاً ساءَ خُلْقُهُ؛
كسى كه چهل روز گوشت را ترك كند، اخلاق او بد مىشود!»
📚وسائل الشیعه ج ١٧ ص ٢٥ باب ١٢
❕از اين احاديث بخوبى استفاده مىشود كه در گوشت مادّهاى است كه اگر براى مدّت طولانى از بدن انسان قطع شود، در روحيّات و اخلاق او اثر مىگذارد، و كج خلقى و بد اخلاقى به بار مىآورد. البتّه استفاده زياد از گوشت حيوانات نيز در بعضى از روايات مذموم شمرده شده، ولى از ترك آن براى مدّت طولانى نيز در بسيارى از روايات نهى شده است.
👌 در روايات زيادى كه در كتاب «اطعمه و اشربه» آمده است، رابطهاى ميان بسيارى از غذاها و اخلاق خوب و بد، بيان گرديده به عنوان نمونه:
❕در حديثى از رسول خدا صلى الله عليه و آله مىخوانيم: «عَلَيْكمُ بِالزَّيْتِ فَانَّهُ يَكْشِفُ الْمُرَّةَ .... وَ يُحَسِّنُ الخُلْقَ؛ بر شما لازم است كه از زيت (زيت به معنى روغن زيتون يا هرگونه روغن مايع است) استفاده كنيد، زيرا صفرا را از بين مىبرد ... و اخلاق انسان را نيكو مىكند!»
📚وسائل الشیعه ج ١٧ ص ٢٥
💠ادامه 👇
💠ادامه 👇
❕در حديثى از امام صادق عليه السلام مىخوانيم: كه از كلام پيامبرچنين نقل مىكند : «مَنْ سَرَّهُ انْ يَقِلَّ غَيْظُهُ فَلْيَأكُلْ لَحْمَ الدُّراجِ؛ "كسى كه دوست دارد خشم او كم شود گوشت درّاج را بخورد!»
📚فروع کافی ج ٦ ص ٣١٢
❕از اين تعبير بخوبى استفاده مىشود كه رابطهاى ميان تغذيه و خشم و بردبارى وجود دارد.
👌در روايات متعدّدى كه در كافى درباره انگور آمده است رابطه ميان خوردن انگور و برطرف شدن غم و اندوه ديده مىشود؛ از جمله، در حديثى از امام صادق عليه السلام مىخوانيم:
❕ «شَكَى نَبِىٌّ مِنَ الْانبِياءِ الَى اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ الْغَمَّ فَامَرَهُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ بِاكْلِ الْعِنَبِ
؛ يكى از پيامبران الهى از غم و اندوه (و افسردگى) به پيشگاه خداوند متعال شكايت كرد؛ خداوند متعال به او دستور داد كه انگور بخورد!»
📚الکافی ج ٦ ص ٣٥١
❕اين حديث تأكيد بيشترى است بر مسأله ارتباط تغذيه با مسائل اخلاقى.
👌 در احاديث متعدّدى نيز رابطه خوردن انار و از ميان رفتن وسوسههاى شيطانى و به وجود آمدن نورانيّت قلب ديده مىشود؛ از جمله، در حديث معتبرى از امام صادق عليه السلام آمده است كه مىفرمود: «مَنْ اكَلَ رُمَّانَةً عَلَى الرِّيقِ انارَتْ قَلْبَهُ ارْبَعينَ يَوْمَاً؛ كسى كه يك انار را ناشتا بخورد، چهل روز قلبش را نورانى مىكند.»
📚همان مدرک ص ٣٥٤
❕در روايت متعدّدى در باب «خوردن» تعبيراتى ديده مىشود كه همه نشانه ارتباط تغذيه با روحيّات و مسائل اخلاقى است؛ از جمله، در حديثى از رسول خدا صلى الله عليه و آله مىخوانيم كه به جعفر (ابن ابى طالب) فرمود: «يا جَعْفَرُ كُلِ السَّفَرْجَلَ فَانَّه يُقَوّىِ الْقَلْبَ و يُشْجِعُ الْجَبانَ؛ اى جعفر! «به» بخور قلب را تقويت مىكند و ترسو را شجاع مىسازد!»
📚همان مدرک ص ٣٥٧
👌بنابراین رابطه نزديكى ميان تغذيه و روحيّات و اخلاقيّات وجود دارد، هرگز نمىگوئيم غذاها علّت تامّه براى اخلاق خوب يا بد است، بلكه همين اندازه مىدانيم كه طبق روايات بالا يكى از عوامل زمينهساز پاكى و اخلاق، تغذيه است هم از نظر نوع غذاها و هم از نظر حلال و حرام بودن آنها.
❕دانشمندان امروز نيز معتقدند بسيارى از پديدههاى اخلاقى به خاطر هورمونهائى است كه غدّههاى بدن تراوش مىكند و تراوش غدّهها رابطه نزديكى با تغذيه انسان دارد؛ بر همين اساس، بعضى معتقدند كه گوشت هر حيوانى حاوى صفات آن حيوان است، واز طريق غدّهها و تراوش آنها در اخلاق كسانى كه از آن تغذيه مىكنند اثر مىگذارد. گوشت درندگان انسان را درندهخو مىكند، و گوشت خوك صفت بىبندوبارى جنسى را كه از ويژگيهاى اين حيوان است به خورنده آن منتقل مىسازد. "
📚اخلاق در قرآن، ناصر مکارم شیرازی , ج1، ص: 208
👌با توجه به آنچه گذشت و به حسب روایت مورد استناد وهابی , خوردن سفرجل می تواند در انسان تاثیر مثبت بگذارد و روح و قلب و فکر انسان را پاکسازی کند و انسان بتواند بهتر فکر و تعقل کند و به اذن خداوند که مسبب الاسباب است , پس از این پاکسازی فکری و روانی , سخنان حکیمانه و پر مغز از انسان صادر شود .
👌در کتابهای اهلسنت نیز روایات متعددی هم مضمون روایتی که وهابی از کتب شیعه مورد اشکال قرار داد , وجود دارد که گواه روشنی بر تاثیر تغذیه بر روی اخلاق است که ذکر همه آنها بحث را به درازا می کشد , مثلا علمای اهلسنت نقل می کنند که "هرکس انار را با پوستش بخورد , خداوند قلبش را تا چهل شب نورانی می کند " " من أكل رمانة بقشرها ، أنار الله قلبه أربعين ليلة " .
📚سیر اعلام النبلاء ج ٩ ص ٣٩٢
❕" خداوند زیادی خوردن و آشامیدن در دنیا را سبب قساوت قلب قرار داده است " " جعل الله فضول المطعم و المشرب في الدنيا سبب لقسوة القلب "
📚فیض القدیر ج ٣ ص ٦١١
❕" خوردن گوشت , اخلاق را نیکو می کند و کسی که چهل روز گوشت نخورد , اخلاقش بد می شود " " عليكم بهذا اللحم فكلوه ، فإنه يحسن الخلق _ من لم يأكل اللحم اربعين يوما ساء خلقه "
📚کنز العمال ج ١٥ ص٤٥٤
❕"الدُّبّاءُ يُكثِرُ الدِّماغَ، و يَزيدُ فِي العَقل " "كدو، مغز را زياد مىكند و بر عقل مىافزايد».
📚کنزالعمال ج ١٠ ص ٤٤ _ سبل الهدی و الرشاد ج ١٢ ص ٢٢٥
🔰 @p_eteghadi 🔰
❓ سؤال :
یکی از بستگان هست که مومن هستند و مسجدی ولی خیلی حساس هستند به طوری اگه از کسی دلگیر بشوند از سوز دل نفرینش میکنند
✅ پاسخ :
بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم
به طور کلّی نفرین خوب نیست .
چون در روایت داریم که وقتی نفرین ، صادر می شود مثل یک پرنده به پرواز در می آید ، می رود ، اگر مستحقّ اش را پیدا کرد ، خُب ، آن جا می نشیند ، اگر نه بر می گردد به سرِ صاحب خودش .
مخصوصاً نفرین کردن مؤمن جایز نیست ، مخصوصاً اگر بخواهد ، قوم و خویش باشد ، خیلی بدتر می شود .
اگر کسی بخواهد مثلا در نماز در قنوت نماز ، یک مؤمنی را بخواهد نفرین بکند ، بعضی از فقها گفته اند نمازش باطل است .
بنابراین نفرین مؤمن که خیلی بدتر هم هست .
حالا یک وقت انسان ، کافر را نفرین می کند ، خُب آن عیب ندارد. مثلاً قاتلان اهل بیت علیهم السّلام را نفرین می کند ، عیب ندارد . أللّهُمَّ العن قتلَ الحسین علیه السلام أللّهُمَّ العن قَتلَ أمیر المؤمنین علیه السلام ، این ها عیبی ندارد ؛ اما اگر بخواهد مؤمنی را نفرین کند ، این کار خیلی بدی است و درواقع بر فرض هم که انسان اگر حالا دلش شکسته باشد ، چرا دعا نمی کند ؟! چرا دعا نمی کند خدا آن ها را هدایت شان کند !
[در مورد]کسی که به او ظلم کرده ، بگوید خدایا او را عاقل کن ، ایشان را هدایتش کن ، خدایا او را از خواب غفلت بیدارش کن ؛ چرا نفرین ؟!
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 تقوای سهگانه
✍ تقوا میتواند سه مدل باشد:
1⃣ تـقـوای گـریز
آن است که از محیط گناهآلود دوری کنی. یعنی یوسفوار از صحنه گناه فرار کنی و راه گریز را برگزینی.
2⃣ تـقـوای پـرهیز
آن است که بتوانی در محیط گناهآلود، خودت را پاک نگه داری. یعنی مانند موسی در کاخ فرعون باشی اما خودت را از گناه حفظ کنی.
3⃣ تـقـوای سـتیز
آن است که در صحنه بمانی و با مظاهر گناه مبارزه کنی و محیط سالمی ایجاد کنی. یعنی ابراهیموار با گناه، شرک و بتپرستی مقابله و ستیز کنی و بتشکن شوی.
برای حفظ خودت بايد هر سه تقوا را داشته باشی.
🔰 @p_eteghadi 🔰
به من گوش کن!
✍هدف زنان و مردان از #گفتوگو متفاوت است؛ مردها با حرف زدن، #عقاید خود را مطرح کرده، به تبادل اطلاعات میپردازند، ولی زنان با حرف زدن، #احساسات و #عواطف خود را بیان میکنند و دقیقا به همین سبب است که زنها گاهی یک تجربه را چندبار باز میگویند.
گاهی مرد با گفتن جملهی «این را که قبلاً گفتهای» به تندی حرف همسرش را قطع میکند. اما همسر نیاز دارد که با طرح دوبارهی موضوع، تنش عاطفیای را که بر اثر آن تجربه در دلش پدید آمده است، تخلیه کند.
📕برگرفته از کتاب «هوای فاصله سرد است»؛ خداحافظی با اختلافات خانوادگی
🔰 @p_eteghadi 🔰