🚫معرفی ۸ عذاب روحی جهنمیان!🚫
در قرآن کریم عذابهای روحی دوزخیان در آیات متعدد و به مناسبتهای مختلف بیان شده است که در زیر به عنوان نمونه به برخی از آنها اشاره میشود:
۱. از چشم خدا افتادن و محروم شدن از ارتباط با پروردگار: «قَالَ اخْسَۆُوا فِیهَا وَلَا تُکَلِّمُونِ»؛
(خداوند گوید) ذلیلانه در آنجا ساکت و دور گردید و هرگز با من سخن نگویید».
۲. دوری از رحمت خدا: «وَقِیلَ الْیَوْمَ نَنسَاکُمْ کَمَا نَسِیتُمْ لِقَاء یَوْمِکُمْ هَذَا وَمَأْوَاکُمْ النَّارُ وَمَا لَکُم مِّن نَّاصِرِینَ»؛ و (به آنها) گفته مى شود: امروز شما را فراموش مى کنیم (در میان عذاب رها مى کنیم) چنان که شما دیدار امروزتان را (در دنیا) فراموش کردید، و جایگاه شما آتش است و شما را هرگز یارى کنندگانى نیست.
۳. مشاهده نعمتهایی که به دوستان و آشنایانشان در بهشت داده میشود: «وَنَادَى أَصْحَابُ النَّارِ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِیضُواْ عَلَیْنَا مِنَ الْمَاء أَوْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللّهُ قَالُواْ إِنَّ اللّهَ حَرَّمَهُمَا عَلَى الْکَافِرِینَ»؛ و اهل آتش بهشتیان را ندا کنند که از آب یا از آنچه خدا شما را روزى کرده بر ما فرو ریزید. گویند: همانا خداوند این دو را بر کافران حرام نموده است.
۴. گفتگوهای دلخراش و جانکاهی که میان بهشتیان و دوزخیان رد و بدل میشود، و روح دوزخیان را سخت آزار میدهد: «وَنَادَى أَصْحَابُ الْجَنَّةِ أَصْحَابَ النَّارِ أَن قَدْ وَجَدْنَا مَا وَعَدَنَا رَبُّنَا حَقًّا فَهَلْ وَجَدتُّم مَّا وَعَدَ رَبُّکُمْ حَقًّا قَالُواْ نَعَمْ فَأَذَّنَ مُۆَذِّنٌ بَیْنَهُمْ أَن لَّعْنَةُ اللّهِ عَلَى الظَّالِمِینَ»؛ و بهشتیان دوزخیان را ندا مى دهند که ما آنچه را پروردگارمان به ما وعده داده بود، درست و ثابت یافتیم، آیا شما نیز آنچه را پروردگارتان وعده داده بود حق و ثابت یافتید؟ گویند: آرى! پس آوازدهندهاى در میان آنان آواز مى دهد که لعنت خداوند بر ستمکاران باد.
۵. حسرت: «.. کَذَلِکَ یُرِیهِمُ اللّهُ أَعْمَالَهُمْ حَسَرَاتٍ عَلَیْهِمْ وَمَا هُم بِخَارِجِینَ مِنَ النَّارِ».
این چنین خداوند عمل هاى (دنیوى) آنها را مایه حسرتى به آنها ارائه مى دهد، و آنها هرگز از آتش بیرون آمدنى نیستند.
«وَیَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى یَدَیْهِ یَقُولُ یَا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا»؛ و (به یاد آر) روزى که ستمگر پشت دست هاى خود را به دندان مى گزد، مى گوید: اى کاش همراه پیامبر راهى را (به سوى خدا) پیش می گرفتم.
۶. تحقیر و ذلت و خواری: «ذُقْ إِنَّکَ أَنتَ الْعَزِیزُ الْکَرِیمُ»؛ (و بگویید) بچش که حقّا تو همان قدرتمند گرامى هستى
«یُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَیَخْلُدْ فِیهِ مُهَانًا»؛ (و به لحاظ تقارن گناهان اعتقادى و عملى وى) عذاب او در روز قیامت دو برابر شود و در آن عذاب همیشه به خوارى بماند.
۷. پایان ناپذیری جهنم و عذاب: «وَنَادَوْا یَا مَالِکُ لِیَقْضِ عَلَیْنَا رَبُّکَ قَالَ إِنَّکُم مَّاکِثُونَ»؛ آنها ندا در مى دهند: اى مالک (جهنم، بگو) پروردگارت ما را بمیراند و نابود سازد! گوید: بى تردید شما (در این جا) ماندگارید.
۸. راه فرار نداشتن از جهنم: «کُلَّمَا أَرَادُوا أَن یَخْرُجُوا مِنْهَا مِنْ غَمٍّ أُعِیدُوا فِیهَا وَذُوقُوا عَذَابَ الْحَرِیقِ»؛ هر گاه اراده کنند که از (شدت) غصه از آنجا بیرون آیند (به اجبار) در آن بازگردانده مى شوند و (گفته مى شود) بچشید عذاب سوزنده را؛ و ..
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠دنیای فریبنده💠
✅ این جملات را با دقت بخوانید، چون جملاتیست که هر بند آن هزار معنا در خود نهفته دارد و برای آدم شدن ما کافیست؛
🌷حضرت علی (ع) فرمودند:
⭕️ بر شما باد به سعى و کوشش برای آخرت،
آمادگی و آماده شدن برای مرگ؛
⭕️و فراهم کردن زاد و توشه در دنیایی که زاد و توشه فراهم است.(چون بعد از مرگ دیگر زاد و توشهای نمیتوان جمع کرد)
💢دنیا شما را نفریبد چنانکه پیشینیان شما و امتهاى گذشته و مردمان درگذشته را فریفت،
آنان که از دنیا شیر فراوان دوشیدند و دچار غفلت و فریب آن شدند،
زمان را بیهوده سپرى کردند،
عمر تازه را کهنه نمودند،
💢سرانجام خانه هایشان گورستان، و سرمایه هایشان ارث این و آن گردید،
(زمانی برای آنان میرسد که) کسانی که بر سر قبرشان میآیند را نمیشناسند،
و به گریه کسانی که بر آنان بگریند، توجهی ندارند،
و به ندای کسی که آنان را صدا بزند، جواب نمیدهند.
📕نهجالبلاغه خطبه 221
🔷خدا نکند روزی فرا برسد که آنقدر درگیر و دار دنیا گرفتار شویم که این کلمات بلند امیرالمومنین (ع) درباره مذمت دنیا ، تأثیری ولو اندک در ما نگذارد و چون مردم زمانش نسبت به بیانش بیتفاوت شویم؛
خدا نکند به جایی برسیم که مسکن لذات دنیا، ما رو در برابر این جملات و مفاهیم بیتفاوت کند،
خدا نکند...!
🔰 @p_eteghadi 🔰
📚پاسخ زنان زیبا که #فریب_زیبایی شان را خورده اند در روز قیامت در محضر خداوند چیست؟
امام صادق (علیه السلام):
(روز قیامت) زن زیبا را که به خاطر زیبایی اش در فتنه افتاده است، و فریب زیبائی اش را خورده (و به بی حجابی و بی عفتی و گناه آلوده شده)، برای حساب می آورند.
پس به خدا می گوید، خدایا، تو خود مرا زیبا خلق کردی و به سبب آن در فتنه افتادم. پس حضرت مریم (س)را حاضر می کنند و ندا داده می شود: آیا تو زیباتری یا مریم؟ ما او را در نهایت زیبائی آفریدیم، امّا او گناه نکرد …
📚بحارالانوار، ج ۱۲، ص ۲۴۱
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢کتاب امام صادق علیه السلام 💢
شهید اول در مقدمه کتاب"الذکری" می گوید: "امام صادق علیه السلام چهار صد کتاب شخصاً نوشتند و اصحاب آن حضرت چهار هزار کتاب نوشته اند".
متاسفانه کتابهای امام صادق مفقود و در دوره های مختلف توسط جریان های ضد شیعه از بین رفته است. چقدر جای تأسف است که مرحوم صدوق در "من لایحضر الفقیه" می گوید دستخط ائمه علیهم السلام نزد من موجود است، ولی بر اثر بی دقتی و اهمال، اینها از بین رفته و به ما نرسیدند. ما در اینجا چند کتابی که اینک وجود دارد و به حضرت امام صادق(ع) نسبت داده شده است را معرفی می کنیم.
اشاره ای کوتاه به برخی از کتابهای نسبت داده شده به امام صادق علیه السلام .
پیامبر اکرم (ص) امّی بود. مقصود از امّی بودن آنست که کتابی نمی خواند و نمی نوشت. قرآن کریم به صراحت فرموده:"ولا تخطّه بیمینک" یعنی تو آنرا بدستت نمی نوشتی. پیامبر اکرم نمی نوشت نه آنکه نمی توانست بنویسد. پیامبر اکرم کتاب نمی خواند نه آنکه نمی توانست بخواند. اگر کسی دارای علم غیب یا علم لدنّی باشد او هرچه را اراده کند خواهد فهمید، آری آنحضرت نمی خواند و نمی نوشت یعنی امّی بود. " نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت". این نیز روشن است که علم به معنای خواندن و نوشتن نیست. خواندن و نوشتن"سواد " است نه علم. روشن بینی و حکمت و بصیرت و آگاهی به حقایق اشیاء را علم گویند. چه بسیار کسانی که می خوانند و می نویسند ولی عالم نیستند. " ربّ عالم قد قتله جهلهُ" یعنی چه بسیار عالمانی که جاهل بوده و جهل، آنان را به هلاکت رسانده است.
بهرحال رسول خدا صلی الله علیه و آله به غمزه نکته آموز صد معلم بود در حالیکه نمی خواند و نمی نوشت. اگر تمام مردم مکه و مدینه مانند بوعلی سینا و فارابی و صدرالمتالهین بودند صحیح بود که گفته شود: "هو الذی بعث فی الامیین رسولاً" و اینان همه ریزه خواران سفره پیامبر اکرم (ص) هستند.
پس از رسول خدا صلی الله علیه و آله بقیه معصومین از اهل بیت علیهم السلام همه آنان قلم بدست بوده و هم خودشان می نوشتند و هم اصحاب خود را به نوشتن ترغیب می نمودند. در میان ائمه اطهار علیهم السلام شاید حضرت امام جعفر صادق علیه السلام بیش از همه آن بزرگواران کتاب نوشته باشد همانگونه که حدیث نیز بیش از بقیه بیان کرده اند.
1- " تفسیر جعفر الصادق" در آغاز کتاب " مجموعه آثار ابوعبد الرحمن سلمی" از صفحه 21 الی صفحه 63 یک تفسیری با روش و سبک عرفانی از حقایق التفسیر سلمی نقل شده و به امام صادق علیه السلام نسبت داده شده است. این تفسیر را کشیش پولس نویا تحقیق نموده و به طبع رسانده است. این تفسیر بسیار مختصر بوده و تا سوره توحید را در بر دارد.
2- "تفسیر القرآن کریم عند جعفر الصادق" این تفسیر نیز به امام صادق علیه السلام نسبت داده شده و در کتاب "کتابا الصادق: حقائق التفسیر القرآنی و مسباح الشریعه" با اشراف دکتر علی زیعُور در موسسه عزالدین بیروت چاپ شده است. این تفسیر مجموعاً 92 صفحه است و به صورت گزیده آیاتی را از قران مجید از سوره فاتحه تا سوره دهر مورد تفسیر اشاری و عرفانی قرار داده است.
3- و 4- " کامل التفسیر الصوفی العرفانی للقرآن" منسوب به امام صادق علیه السلام و با تحقیق دکتر علی زیعور در دارالبراق بیروت چاپ شده است. این کتاب دارای 272 صفحه وزیری است و در واقع 2 تفسیر از امام صادق علیه السلام را دارد. بخش اول از ابتدای قرآن تا پایان سوره دهر و بخش دوم از ابتدای قرآن تا پایان سوره اخلاص است.
5- "التفسیر المنتسب الی مولانا ابی عبدالله جعفربن محمد الصادق علیهما السلام" این تفسیر با مقدمه آقای منوچهر صدوقی سها و از روی نسخه کتابخانه نافذ پاشا استانبول چاپ شده است. این تفسیر در 317 ص وزیری و بسیار مفصل تر از تفسیرهای یاد شده پیشین و مشتمل بر تمام سوره های قرآن کریم و تفسیر آنها است.
6- " تفسیر الامام الصادق علیه السلام" جناب آقای سید نذر علی رضوی هندی در کتابخانه مرکزی دانشگاه پتنای هند نسخه از تفسیر منسوب به امام صادق علیه السلام را یافته و تصحیح و تحقیق آنرا در 2 جلد به عنوان رساله دکتری خود قرار داده و با موفقیت دفاع کرده است.
7- "تفسیر القمی" علی بن ابراهیم قمی از محدثان بزرگ شیعه در قرن سوم هجری یک تفسیر قرآن تدوین نموده است. این تفسیر بصورت گسترده و فراوان می گوید:"قال" و عده ای از محققان معتقدند که مقصود علی بن ابراهیم از کلمه "قال" ، قال الصادق علیه السلام می باشد. و به همین جهت این تفسیر را به نام " تفسیر الامام" می شناسند.
البته درباره مولف این کتاب و سرگذشت آن بحث بسیاری وجود دارد، نگارنده - احمد عابدی- این تفسیر را تحقیق نموده و بزودی در ده مجلد منتشر خواهد شد. جلد اول این تحقیق به بحث از کتاب و مولف و ارزش آن اختصاص دارد.
👇👇👇
8- "تفسیر ابن عتایقی" ابن عتایقی خلاصه ای از تفسیر قمی را گردآوری کرده که برخی از آن به عنوان"تفسیر الامام" یاد می کنند. چون اکثر بلکه همه مطالب تفسیر قمی از امام صادق علیه السلام نقل شده، بنابراین، این کتاب نیز که خلاصه تفسیر قمی است می توان آنرا به امام صادق علیه السلام نسبت داد.
9- "تفسیر الامام" خلاصه دیگری از تفسیر قمی وجود دارد که به تفسیر امام صادق علیه السلام معنون شده است.
10- "کتاب مصباح الشریعه" یک کتاب اخلاقی عرفانی است که افرادی مثل علامه مجلسی و امام خمینی رضوان الله علیهما این کتاب را بصورت قطعی به امام صادق علیه السلام نسبت داده و مطالب آنرا به عنوان حدیث نقل کرده و مورد اعتماد قرار می دهند.
کتابهای دیگری نیز وجود دارد که به امام صادق علیه السلام نسبت داده شده مثل "توحید مفضل"، "رساله اهلیلجیه"، "رساله به نجاشی" ،" رساله به بعضی اصحاب" و...
تنها غرض نگارنده آن بود که اشاره شود به این کتابهایی که، نسبت به امام صادق علیه السلام دارند. و صاحب این قلم هرگز ادعای نسبت قطعی این کتابها به امام علیه السلام را ندارد گرچه در مطالب اخلاقی و عرفانی و معارف نیاز به سند قطعی نبوده و وثوق به مضمون و موافقت با درک قطعی عقلی برای پذیرش حدیث کفایت می کند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
احکام شرعی.mp3
2.35M
#سوال:
اگر شخصی لباس یا وسایلی به فرد دیگری داده، میتواند پشیمان شود و بدون اجازه آن را بردارد؟
🎙پاسخ حجت الاسلام و المسلمین زین
العابدین نماینده دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی
🔰 @p_eteghadi 🔰
اگر خدا رابرای ترس از جهنم عبادت کنیم در آخرت فایده ای نیز برای ما دارد؟.mp3
467.7K
⭕️ سوال
⁉️ اگر خدا رابرای ترس از جهنم عبادت کنیم در آخرت فایده ای نیز برای ما دارد؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔗 https://btid.org/fa/news/180876
📎 #اعتقادات
📎 #امام_زمان
📎 #شیطان
🔰 @p_eteghadi 🔰
🌺 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
✍ بى چشمداشت ، صدقه بدهيد ؛
زيرا چشمداشت ، اجر را از بين مى برد.
📚 تنبيه الخواطر ج 2 ص 120
🔰 @p_eteghadi 🔰
کسب دانش-S1.mp3
3.53M
| #شرح_حدیث | صوتی 🎧
🏷 کسب دانش!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸 اى مردم بدانيد كمال دين طلب علم و عمل بدانست، بدانيد كه طلب علم بر شما از طلب مال لازمتر است زيرا مال براى شما قسمت و تضمين شده. عادلى (كه خداست) آن را بين شما قسمت كرده و تضمين نموده و بشما ميرساند ولى علم نزد أهلش نگهداشته شده و شما مأموريد كه آن را از اهلش طلب كنيد، پس آن را بخواهيد.
▫️ ««أَيُّهَا النَّاسُ، اعْلَمُوا أَنَّ كَمَالَ الدِّينِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ، أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَيْكُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ؛ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَكُمْ، قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَيْنَكُمْ، وَ ضَمِنَهُ، وَ سَيَفِي لَكُمْ، وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ، وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ؛ فَاطْلُبُوهُ».
📚 الكافي (ط - دارالحديث)، ج۱، ص: ۷۳
🎤 استاد #عبدالهادی_مسعودی ، ⏱ ۷ دقیقه
#دانش
🔰 @p_eteghadi 🔰
کم فروشی حتی به کافر از مصادیق ظلم است / لازمه فعالیت های صحیح سیاسی و اجتماعی وجود قوانین حقوقی مدون متکی بر اخلاق است
آیت الله العظمی جوادی آملی: تاکید اسلام بر فعالیت های صحیح سیاسی و اجتماعی در راستای #پرهیز_از_ظلم است اما لازمه این فعالیت ها وجود قوانین حقوقی مدون متکی بر اخلاق است. تا #حقوق_مدون نباشد حق فرد و حق جامعه قابل اجرا نیست.
🔹 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی در درس تفسیر علوم قرآن (18 خرداد) اظهار داشتند: آیه ﴿لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیَاءَهُمْ﴾ از جامع ترین قواعد قانون اساسی اسلام است و بر همین اساس #کم_فروشی حتی به کافر حرام و از مصادیق ظلم است.
🔹 ایشان افزودند: اسلام نه فقط بر #حقوق_انسان که بر #حقوق_حیوانات و گیاهان هم تاکید دارد. در روایت می خوانیم «مَنْ سَقَی طَلْحَةً أَوْ سِدْرَةً فَکَأَنَّمَا سَقَی مُؤْمِناً مِنْ ظَمَإٍ»، کسی که به درختی آب بدهد انگار به یک مومن آب داده است.
🔹 معظم له #ظلم را از بزرگترین گناهان دانستند و خاطرنشان کردند: گناه ظلم به قدری بزرگ است که قرآن می فرماید ﴿وَ أَمَّا الْقَاسِطُونَ فَکَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾. ظالم نه فقط به جهنم می رود بلکه خودش #هیزم_جهنم است.
🔹 مفسر برجسته قرآن ادامه دادند: تاکید اسلام بر فعالیت های صحیح سیاسی و اجتماعی در راستای پرهیز از ظلم است اما لازمه این فعالیت ها وجود قوانین حقوقی مدون متکی بر اخلاق است. تا #حقوق_مدون نباشد حق فرد و حق جامعه قابل اجرا نیست.
🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی با تبیین ویژگی های انسان با اخلاق بیان داشتند: انسان با اخلاق وقتی قدرت پیدا کرد با زمان عدم قدرتش یکسان است. کسی او را ببیند یا نبیند یکسان است. کسی از حال او باخبر بشود یا نشود یکسان است. بتواند از کسی انتقام بگیرد یا نگیرد یکسان است. #انسان_با_اخلاق کسی نیست که تا به قدرت رسید هرکاری دلش خواست بکند.
🔹 ایشان با اشاره به مبحث قدرت در صحیفه سجادیه اظهار داشتند: امام سجاد علیه السلام در #صحیفه_سجادیه می فرماید خدایا توفیقی بده که اگر سمت و قدرتی به دست من رسید یک مدیر خوبی باشم. ما یک حُسن الولایه داریم یک سوء الولایه. حسن الولایه یعنی مدیر خوب. #مدیر_خوب یعنی اصل فن را می داند، عالم باشد و #قدرت_تدبیر داشته باشد یعنی اداره کند عملاً و هم #قدرت_اجرایی داشته باشد هم قدرت #فکر_فرهنگی داشته باشد. اگر یکی از این دو را نداشته باشد این یک والی خوبی نیست. حضرت در آن دعا عرض می کند خدایا! من از سوء ولایت به تو پناه می برم که مدیر خوبی نباشم والی خوبی نباشم.
🔹 معظم له با تاکید بر لزوم هماهنگی علم و عمل اذعان داشتند: اگر یک مفسر قرآن بالای منبر آیه ای را تفسیر کند و پایین منبر بر خلافش عمل کند، علم دارد اما از عمل بیگانه است. شما به یک معتاد کارتن خواب بگویید مواد مخدر ضرر دارد. او خودش در متن ضرر است و این را می داند. علم دارد اما #عمل_صحیح ندارد.
🔹 ایشان افزودند: یک فلج اگر مار و عقرب ببیند علم دارد که آن حیوان خطرناک نزدیکش است و ممکن است به او آسیب بزند. اینها را می داند لکن قدرت فرار ندارد. آنهایی که #عقل_عملی_شان از کار افتاده است و فسق برایشان ملکه شده است اینگونه اند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس علوم القرآن جلسه 7
تاریخ: 1401/03/18
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال
⁉️ چگونه شیعیان، اهل بیت را فرزندان و ذریه پیامبر میدانند؛ در حالی که ایشان فرزندان دختری رسول خدا هستند؟
🔰 پاسخ
💠 در اینجا متقنترین و علمیترین پاسخ به این شبهه را از کلام باقرالعلوم علیه السّلام نقل میکنیم.
🔸 «ابو جارود از امام باقر علیه السّلام روایت كرد كه آن حضرت خطاب به من فرمودند: «ای ابو جارود! من برهان و دلیل این مسئله را از كتاب خدای عزوجل و پروردگار عالمیان برای شما بیان میكنم كه حسنین(اهل بیت) از صلب رسول خدا علیهم السّلام هستند و این دلیل را فقط كافران رد میكنند.
🔹 ابوجارود عرض كرد: قربانت گردم، این آیه کدام است؟ امام فرمودند: آن جایی كه خداوند متعال فرمود: «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ وَبَنَاتُكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ... وَحَلَائِلُ أَبْنَائِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلَابِكُمْ؛[نساء/۲۳] حرام شد بر شما ازدواج با مادران و دختران و خواهران... و زنان پسرانتان كه از صلب(پشت) خودتان هستند.»
🔸 پس ای ابو جارود! از آنان بپرس، آیا نكاح همسران حسنین(اهل بیت) برای رسول خدا صلی الله علیه و آله حلال است؟ اگر در پاسخ گفتند: بله، در این صورت آنان دروغ میگویند و مرتكب گناه بزرگی شدهاند و اگر در پاسخ بگویند: خیر؛ حلال نیست که پیامبر با زنان ایشان ازدواج کند؛ پس آنان پسران وی و از صلب او هستند.»
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://btid.org/fa/news/210756
📎 #اعتقادات
📎 #امام_زمان
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔸اخلاص در انفاق
🔻آیتالله العظمی مکارم شیرازی
🔹رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم در روایتی کوتاه و پر معنا می فرماید: هرگاه یکی از شما حاجتی از برادر دینی اش دارد ابتدا او را مدح و ستایش نکند و مثلا نگوید که شما فلان شخصیت را دارید و از لحاظ جود و بخشش فلان و فلان هستید و همه جا صحبت از بذل و بخشش شماست و یا شما مانند حاتم طائی می مانید و امثال آن. زیرا اگر چنین کند این ستایش برای آن برادر مؤمن کمرشکن است و خلوص نیّت او را خدشه دار می کند.
🔹معمول است اگر کسی بخواهد از دیگری تقاضایی کند ابتدا طرف مقابل را مورد ستایش قرار می دهد مثلا می گوید: مشکلی داریم که خدمت شما رسیدیم و شما هم به حمد الله مشکل گشا هستید و خیرتان به همه می رسد. (این کار موجب می شود که خلوص نیّت او از بین می رود.)
🔹در بعضی از روایات وارد شده است که شرک در عمل از حرکت مورچه در شب تاریک بر روی سنگ سیاه هم مخفی تر است. این یک واقعیت است زیرا اگر انسان به اندازه ی سر سوزنی حواسش جمع نباشد به این شرک و ریا مبتلا می شود. مثلا چه بسا کسی که انفاق می کند انتظار دارد که فرد انفاق شونده از او تشکر کند که اگر چنین نکند گاه او را مذمت می کند و می گوید که او نه تنها از ما تقاضا دارد، حتی طلبکار هم هست. گاه ممکن است انتظار خدمت، تلافی و مدح و ثنا داشته باشیم که موجب می شود خلوص نیّتِ ما خدشه دار شود.
🔹 شاید به همین دلیل است که در روایات آمده است که انفاق، هم باید جهرا و هم سرّا زیرا اگر در انفاق جهری و علنی خلوص نیّت به مقدار کافی نباشد این خلوص نیّت در انفاق پنهانی غالبا وجود دارد.
🔰 @p_eteghadi 🔰
✍️ یادداشت
🔰 تفکر انتقادی در سیره امام رضا
💠 یکی از دغدغههای امروز در جوامع بشری، شیوههای نقد و انتقاد است. تفکر انتقادی، فرایند ذهنی تجزیه و تحلیل اطلاعات است. در این فرایند به بررسی علل و عواملی پرداخته می شود که به وجود آورنده این گونه سخنان و قضایاست. تفکر نقادانه در حقیقت، فرایندی شناختی، هدفمند و سازمان یافته است که شخص، با استفاده از آن افکار و عقاید خود و دیگران را بررسی می کند و با ارزیابی و تفسیر ماهرانه، به درک و فهم روشن تر و بهتری دست می یاید؛ در ادامه نمونهای از تفکر نقاد در سیره امام رضا (علیه السلام) را بیان خواهیم کرد.
🔸 یونس بن عبدالرحمن، یکی از دوستداران حضرت امام رضا غمگین و گریان نزد حضرت آمد. عده ای به او نسبت های ناروایی داده بودند که به شدت متأثرش کرده بود به حضرت گفت: یابن رسول الله! فدایت گردم، با چنین افرادی معاشرت دارم، در حالی که نمیدانستم به من چنین نسبتهایی می دهند!
امام با مهربانی به وی فرمود: ای یونس بكوش همیشه با مردم به اندازه معرفت آنان سخن بگویی و معارف الهی را برایشان بیان نمایی از بیان مسائلی که درک نمی کنند، خودداری کن. ای یونس! هنگامی که تو دُر گرانبهایی را در دست خویش داری، اگر مردم بگویند که سنگ با کلوخی در دست توست، با آنکه سنگی در دست تو باشد و مردم بگویند که در گرانبهایی در دست داری، چنین گفتاری چه تأثیری در اعتقادات و افکار تو خواهد گذاشت؟ آیا از چنین افکار و گفتار مردم سود و زیانی می بینی؟
✅ در این نمونه، امام رضا (علیه السلام) شیوه تفکر نقاد را این گونه تبیین می فرماید که در آغاز باید سخنان مردم که همان اطلاع یافتن است، را شنید و جمع آوری کرد و سپس با تجزیه و تحلیل آن و مطایقت با معیارهای درست، سره را از ناسره بازشناخت.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید:
https://btid.org/fa/news/173562
📎 #اعتقادات
📎 #امام_رضا
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #پرسش_پاسخ
❓چرا اعتقاد به معاد مهم است؟
🔹شناخت هدف نهایی زندگی و مسأله معاد، نقش اساسی را در جهت دادن به فعالیت ها و انتخاب و گزینش کارها ایفا می کند و در واقع عامل اصلی در تعیین خط مشی زندگی را نوع نگرش و بینش انسان نسبت به حقیقت خود و کمال سعادتش تشکیل می دهد و کسی که حقیقت خود را تنها مجموعه ای از عناصر مادّی و فعل و انفعالات پیچیده آنها می پندارد و حیات خود را منحصر به چند روزه زندگی دنیا می انگارد و لذّت و سعادت و کمالی را ورای بهره های مربوط به همین زندگی نمی شناسد، رفتارهای خود را بگونه ای تنظیم می کند که تنها نیازهای دنیوی و خواسته های این جهانی اش را تأمین کند، اما کسی که حقیقت خود را فراتر از پدیده های مادّی می داند و مرگ را پایان زندگی ندانسته، آنرا نقطه انتقال از جهانی گذرا به جهان جاودانی می شناسد و ...
👈 شرح پرسش و پاسخ
🔗ofoghhawzah.ir/Newspaper/item/87577
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال
⁉️ مردم را از هر چیزی منع کنی به سوی آن حریص تر می شوند در مورد حجاب هم همینگونه است! آیا بهتر نیست در این قضیه آزادی انتخاب باشد؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
✅مرگ ناگهانی واهمیّت صلوات
✍مرحوم قطب الدّین راوندی رضوان اللّه تعالی علیه به نقل از ابوهاشم جعفری حکایت نماید:
روزی شخصی به محضر مبارک حضرت ابوجعفر، امام محمّد جواد علیه السلام وارد شد و اظهار داشت: یاابن رسول اللّه! پدرم سکته کرده و مرده است و دارای اموال و جواهراتی بسیار می باشد، که من از محلّ آن ها بی اطّلاع هستم. و من دارای عائله ای بسیار سنگین هستم، که از تامین زندگی آن ها عاجز و ناتوان می باشم. و سپس اظهار داشت: به هر حال من یکی از دوستان و علاقه مندان به شما هستم، تقاضامندم به فریاد من برسی و مرا از این مشکل نجات دهی. امام جواد علیه السلام در پاسخ به تقاضای او فرمود: پس از آن که نماز عشای خود را خواندی، بر محمّد و اهل بیتش علیهم السلام، صلوات بفرست. پس از آن، پدرت را در عالم خواب خواهی دید؛ و آن گاه تو را نسبت به محلّ ثروت و اموالش آگاه می نماید. آن شخص به توصیه حضرت عمل کرد و چون پدر خود را در عالَم خواب دید، به او گفت: پسرم! من اموال خود را در فلان مکان و فلان محلّ پنهان کرده ام، آن ها را بردار و نزد فرزند رسول خدا، حضرت ابوجعفر، امام محمّد جواد علیه السلام برسان. هنگامی که آن شخص از خواب بیدار گشت، صبحگاهان به طرف محلّ مورد نظر حرکت کرد. و چون به آن جا رسید، پس از اندکی جستجو اموال را پیدا نمود و آن ها را برداشت و خدمت امام جواد علیه السلام آورد و جریان را برای حضرت بازگو کرد. و سپس گفت: شکر و سپاس خداوند متعال را، که شما آل محمّد علیهم السلام را این چنین گرامی داشت؛ و از شما را از بین خلایق برگزید، تا مردم را از مشکلات و گرفتاری ها نجات بخشید.
📚 الخرایج والجرایح: ج 2، ص 665،
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید
🌹 دعایی برای عاقبت بخیری در آخرالزمان
🎙 استاد عالی
🔗 https://btid.org/fa/video/210682
🔰 @p_eteghadi 🔰
امیرالمؤمنین عليه السلام:
از خشم بپرهيز كه آغاز آن، ديوانگى و پایان آن، پشيمانى است
إيّاكَ وَالغَضَبَ؛ فَأَوَّلُهُ جُنونٌ وآخِرُهُ نَدَمٌ
غررالحكم حدیث 2635
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 حجاب شهود
🔹 انسان بخواهد خدا را ببیند باید #همیشه_چشم باشد؛ تا از خودش خبری هست خبری نیست! این بیان نورانی را مرحوم صدوق نقل کرد که حضرت فرمود: «احْتَجَبَ بِغَیرِ حِجَابٍ مَحْجُوبٍ وَ اسْتَتَرَ بِغَیرِ سِتْرٍ مَسْتُور»؛ بین خدا و خلق هیچ حجابی نیست مگر خود خلق.
🔹 در #حجاب معمولاً سه ضلع مطرح است می گوییم بین این شخص و آن شخص، این آقا حاجب است؛ در حجاب حتماً سه ضلع مطرح است: یک محجوب؛ یک محجوب عنه و یک حاجب؛ ولی در رابطه با ذات اقدس اقدس الهی، خود این شخص حاجب است؛ تا خودش هست خدا را نمی بیند: «لَیسَ بَینَهُ وَ بَینَ خَلْقِهِ حِجَابٌ غَیرُ خلقه»، بعد آن بزرگوار گفت: «تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز».
وقتی که خلق خودش را می بیند پس محجوب است، وقتی محجوب است، نمی تواند خدا را ببیند. نفس مادامی که غیر خدا را می بیند که نمی تواند خدا را ببیند، تا خودش را می بیند که خدا را نمی بیند؛ «رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند» می شود #عرفان_عملی.
🔹 حضرت به ابوبصیر کور می گوید «الله» را الآن می بینی؛ این أبو بصیر نه باید امام را ببیند نه باید خودش را ببیند نه باید چیز دیگر را ببیند تا «الله» را ببیند. خدا مرحوم #بوعلی را غریق رحمت کند! او در نمط نهم اشارات اینها را خوب تبیین کرده است؛ می گوید: «من آثر العرفان للعرفان فقد قال بالثانی»؛ حتی اگر کسی شهود را ببیند عارف نیست نه فقط شاهد را!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار جمعی از اعضای شورای علمی همایش عرفان اهل بیتی با حضرت استاد
تاریخ: 1398/11/13
🔰 @p_eteghadi 🔰
📚#معرفی_کتاب
📘«فقه و امنیّت (امنیت پژوهی در تراث فقه شیعه)
🔹کتاب «فقه و امنیّت (امنیت پژوهی در تراث فقه شیعه)» اثر محمداسماعیل نباتیان به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۵۱۵ صفحه منتشر شد.
🔹پژوهش حاضر، امنیت پژوهی در تراث فقه شیعه است که با محور قرار دادن اثر گرانسنگ جواهرالکلام و نیز دیگر آثار فقه شیعه در مقام استخراج و استنباط گزارههای فقهی ناظر بر امنیت و وجوه و سطوح مختلف آن با روش استنباط استنادی برآمده است.
🔹اثر حاضر با هدف بررسی مسئله امنیت از منظر فقه شیعه نوشته شده است؛ از این رو با تطبیق و رصد ابواب مختلف فقه در آثار فقهای شیعه تلاش شده گزارههای فقهی ناظر بر امنیت از این منابع استفاده شود و زمینه تأملات فقه امنیت را فراهم کند.
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 #عوامل_فشار_قبر
✍ بداخلاقی و خشونت (خصوصا در خانواده) :
در این رابطه داستان عجیب و بسيار قابل توجهی در رابطه با سعدمعاذ که از اصحاب بزرگ رسول اکرم صلی الله علیه و آله بود در روایات وارد شده است.
که سعد وقتی از دنیا رفت پیامبر (ص) با پای برهنه در تشییع او شرکت کرد و وقتی کار دفن به پایان رسید مادر سعد کنار قبر آمد و گفت : ای سعد، بهشت بر تو گوارا باد!
سپس پیامبر فرمود : همین حالا سعد را فشار قبر گرفت!
وقتی دلیلش را پرسیدند پیامبر (ص) اینگونه فرمود : سعد در خانواده با آنها تند و خشن بود و اخلاق خوبی نداشت.
📚 کتاب از احتضار تا عالم قبر
🔰 @p_eteghadi 🔰
یک #پیرزن که زیر باران مانده بود را #سوار کردم. وقتی او را به #مقصد رساندم کرایه نگرفتم و به او گفتم: به جای کرایه برای #اموات من #صلوات بفرست...
....در آن سوی هستی کسانی را دیدم که پدران و مادران من به حساب می آمدند. به من گفتند: نمیدانی صلوات های آن پیرزن چقدر برای ما #تاثیر مثبت داشت...
📙 کتاب سه دقیقه در قیامت.
⚰ #یاد_مرگ #مرگ
🔰 @p_eteghadi 🔰