eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.2هزار دنبال‌کننده
8.9هزار عکس
4.1هزار ویدیو
66 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🌱 نماز و بزرگى خداوند ✍حاج آقا قرائتی: اوّلین كلمه واجب در نماز «الله اكبر» است و كسى كه خداوند نزدش بزرگ شد، همه چیز را كوچك خواهد دید. كسانى كه سوار هواپیما مى ‏شوند، همین طور كه بالا مى ‏روند خانه‏ هاى بزرگ ومحلّه‏ ها و شهرها نزد آنان كوچك مى ‏شود و هر چه پرواز بالاتر باشد، زمین كوچك ‏تر جلوه خواهد كرد. كسى هم كه خداوند نزد او بزرگ شود، دیگر طاغوت ‏ها و قدرت ‏ها و مال و مقام‏ ها نزد او ارزش نخواهد داشت. 🌸حضرت امیرعلیه السلام در بیان صفات متّقین مى ‏فرماید: «عظم الخالق فى‏اعینهم فصغر مادون ذلك فى انفسهم» (نهج‏ البلاغه، خطبه 193) چون خداوند در چشم مؤمنین بزرگ شد، غیر او هر چه و هركس باشد كوچك جلوه خواهد كرد. اگر دنیا نزد ما كم ارزش شد وابستگى ما به آن كم مى‏ شود و قهراً براى مال و مقام آن این همه جنایت و خلاف مرتكب نمى‏ شویم. از سخنان امام خمینى‏ قدس سره این بود كه «آمریكا هیچ غلطى نمى‏ تواند بكند.» این یك تهدید تو خالى و شعار نیست، كسى كه یك عمر باور داشته كه خدا بزرگ است، آمریكا نزدش كوچك جلوه مى‏ كند و هر حادثه‏ اى پیش او ساده است. 🌱حضرت زینب كبرى‏ علیها السلام عصر عاشورا گفت: «ربّنا تقبّل منّا هذا القلیل» خداوندا! این اندك را از ما بپذیر. حادثه كربلا و شهادت امام حسین علیه السلام بسیار بزرگ بود، ولى كسى كه خدا را بزرگ ببیند آن حادثه را هم كوچك مى ‏بیند. و در پاسخ حاكم ستمگر بنى ‏امیّه كه پرسید در كربلا چه دیدید؟ فرمود: «ما رأیت الاّ جمیلا» من جز زیبائى چیزى ندیدم. آرى در دید عارفان، تمام كارهاى خداوند حكیمانه و زیباست. 🔰 @p_eteghadi 🔰
. | | 💢 ترجیح آخرت بر دنیا 🔅 (ص) : 🔸 هر کس دنیا را بر آخرت ترجیح دهد از هر دوی آن ها محروم می شود و هر کس آخرت را بر دنیا ترجیح دهد به هر دوی آن ها دست می یابد. ▫️ «مَن آثَرَ الدنیا علی الاخرة حُرِمَهُما جمیعاً و مَن آثَرَ الاخرة علی الدنیا اصابَهما جمیعاً ». 📚 دنیا و آخرت، ج۱، ص۱۸۶ ✍🏻 شرح می فرماید : اگر کسی در تعارض میان دنیا و آخرت دنیا را انتخاب کرد نه به دنیا می رسد نه به آخرت اما اگر کسی امر آخرت را انتخاب کرد و گفت من منفعت آخرتی را بر دنیا ترجیح می دهم به هر دو می رسد . ❖چند نکته در این روایت نورانی قابل توجه است : این روایت ریشه در آیه ۱۳۴ سوره نساء دارد که می فرماید :« مَن کان یُریدُ ثواب الدنیا فعند الله ثوابُ الدنیا و الاخرة » هرکه ثواب و نعمت دنیا را طالب است از خدا بخواهد که ثواب دنیا و آخرت هر دو نزد خدا است . ❀ اسلام دین دنیا و آخرت است یعنی اگر کسی به آن عمل کرد هم دنیای او تامین می شود و هم منافع اخروی او تأمین می شود . راه صحیح تأمین منافع دنیوی هم آخرت طلبی و اطاعت از خداوند است .« مَن کان یرید حرثَ الاخره نزد له فی حرثه » اگر کسی آخرت را بخواهد ما آخرت را به او می دهیم و چیزی هم افزون از آخرت به او می دهیم که همان دنیاست . 📘 درس خارج فقه ، مرحوم آیت الله (ره) 🔰 @p_eteghadi 🔰
🛑شبهات و مغالطات آتئیست ها آفریدگار خدا کیست⁉️ ❌شبهه آتئیست ها : بر فرض که جهان، علت و آفریدگاری به نام خدا داشته باشد، باز این پرسش برای ما مطرح است که آفریدگار این آفریدگار کیست؟ اگر جهان علتی می خواهد علت آن هم باید علت داشته باشد، زیرا هر چیزی که وجود دارد نیاز به علت دارد.(📕برتراند راسل، جهان بینی علمی، ترجمه حسن منصور، ص ۱۱۵) 🔰پاسخ ابن سینا شیخ الرئیس ابن سینا در این باره گفته است: موجود یا واجب است یا ممکن؛ و موجود ممکن حتما باید در پرتو وجود عاملی که خارج از ذاتش است، پدید آمده باشد. این عامل خارجی، اگر واجب الوجود بالذات باشد همان مبدأ و صانع است؛ و اگر ممکن الوجود باشد، باید وجودش در پرتو یک موجود دیگر باشد و این رشته اگر تا بی نهایت به پیش رود هرگز نمی تواند واقعیت و هستی پیدا کند، زیرا تحقق یافتن هر یک از حلقه های این رشته در گرو وجود پیدا کردن حلقه قبلی است و این گروگان اگر تا بی نهایت هم پیش برود باز از گرو بودن در نمی آید و قطعیت پیدا نمی کند. (📘الإشارات و التنيهات، النمط الرابع، ص ۱۰۶) 💠مطلب با یک مثال به خوبی روشن می شود: «فريد» می خواهد کمدی را از زمین بردارد، اما چون نمی تواند، پس عمل را مشروط به بودن «حسن» می کند، «حسن» هم می بیند که این کار از عهده آنان ساخته نیست ناچار برداشتن آن را مشروط به بودن «تقی» می کند تا بالاخره به پنج نفر که رسیدند نیروهای خود را کافی دانسته و نفر پنجم شرط همکاری نفر ششم را نمی کند، در این صورت کمد از زمین برداشته می شود؛ ولی اگر نفر پنجم همکاری خود را مشروط به نفر ششم کرد و گفت تا او نیاید کار انجام نمی گیرد و ششمین نفر هم کار را مشروط به نفر هفتم و هفتم هم آن را مشروط به نفری دیگر کرد و این جریان تا بی نهایت ادامه پیدا کرد، بی تردید کمد در جای خود باقی خواهد ماند؛ اما اگر کمد از جای خود برداشته شده بود پی می بریم که در نهایت، آخرین نفر کار خود را متوقف بر همکاری فرد دیگر نکرده است. پیدایش جهان خلقت نیز بدین گونه است؛ چون ما مشاهده می کنیم جهان موجود است، نتیجه میگیریم که سلسله علل و معلولان به علتی رسیده اند که تأثیر او موقوف به چیز دیگری نیست، و به عبارت دیگر او «علة العلل» و «واجب الوجود» است. 📚📘 🖋✍️ 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ استدلالی پیرامون لعن اهل سقیفه 🔆ابتدا صغرای قیاس و استدلال را از معتبرترین کتاب نزد اهل سنت و از زبان خود عمر بن خطاب بیان می‌دارم. 🔸مدر صحیح بخاری از عمر بن خطاب چنین نقل شده:«حِينَ تَوَفَّى الله نَبِيَّهُ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنَّ الأَنْصَارَ خَالَفُونَا، وَاجْتَمَعُوا بِأَسْرِهِمْ فِي سَقِيفَةِ بَنِي سَاعِدَةَ، وَخَالَفَ عَنَّا عَلِيٌّ وَالزُّبَيْرُ وَمَنْ مَعَهُمَا؛ زمانی که رسول خدا از دنیا رفت [وقتی خواستیم برای ابوبکر بیعت بگیریم] انصار با ما مخالفت نمودند و همگی در سقیفه بنی ساعده جمع شدند و همچنین علی[علیه السّلام] و زبیر و همراهانشان با ما مخالفت کردند.» به بیان دیگر این گردهمایی با مخالفت امیرالمومنین(علیه السّلام) مواجه بود و حضرت در آن شرکت نکردند. 🔸کبرای قیاس را نیز «ابن حزم آندلسی» در کتاب خود آورده است. این عالم مشهور اهل تسنن در کتاب خود این عبارت را آورده است:«وَلَعْنَةُ الله عَلَى كُلِّ إجْمَاعٍ يَخْرُجُ عَنْهُ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ وَمَنْ بِحَضْرَتِهِ مِنْ الصَّحَابَةِ؛ خدا لعنت کند آن اجماعی را که علی بن ابی‌طالب و صحابه همراه او، از آن اجماع بیرون بیاید.» ♻️نتیجه استدلال را با در نظر گرفتن صغرا و کبرای قیاس می‌توان به راحتی استنتاج کرد. گروهی در سقیفه جمع شدند که امیرالمومنین(علیه السّلام) و اصحابش نه تنها در آن حاضر نشدند بلکه با آن به مخالفت پرداختند. از طرفی یکی از استوانه‌های علمی اهل تسنن به صراحت می‌گوید لعنت خدا بر هر اجماعی که امیرالمومنین(علیه السّلام) و اصحابش از آن بیرون باشند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
بانویی که امام حسین علیه السلام، سه بار در قبر به دیدنش آمد! ائمه اطهار به ویژه امام زمان(علیه السلام) تاکید فراوانی بر مداومت به خواندن زیارت عاشورا داشته اند. این زیارت از ناحیه خود خداوند متعال نازل شده و از احادیث قدسی به شمار می رود. از حاج محمدعلی روایت شده که: در یزد مرد صالح و فاضلى بود که به فکر آخرت خویش بود و شبها در مقبره اى خارج شهر یزد که به آن مزار گویند، مى خوابید. این مرد همسایه اى داشت که از کودکى در مکتب و غیره با هم بودند، تا اینکه بعدها باج خواهى و پول زورگرفتن را انتخاب کرد و تا آخر عمر هم چنین مى بود، تا اینکه مرد و در همان مقبره مذکور دفن کردند. هنوز یک ماه نگذشته بود که حاج محمد على او را در خواب دید، با حالت زیبا و سر حال از نعمت!! او گوید: نزدش رفتم و به او گفتم: تو از کسانى نبودى که در باطن نیکو باشی و کار تو جز عذاب نتیجه اى نداشت، چگونه به این مقام رسیدى؟! آن مرد گفت: آرى مسئله همانطور است که تو گفتى، من تا دیروز در سخت ترین عذاب بودم، تا اینکه همسر استاد اشرف آهنگر از دنیا رفت و او را در اینجا دفن کردند و اشاره کرد به مکانى که صد ذراع فاصله داشت. و در همان شبى که او را به خاک سپردند، حضرت امام حسین(علیه السلام) سه بار به دیدن او آمدند. و در مرتبه سوم دستور فرمود: تا عذاب را از اهل این قبرستان بردارند، به این جهت حال من نیکو شد و در نعمت و وسعت قرار گرفتم. حاج محمدعلى گوید: با تعجب از خواب بیدار شدم، استاد اشرف آهنگر را نمى شناختم و جاى او را نمى دانستم، در میان بازار آهنگرها جستجو نمودم تا استاد اشرف را پیدا کردم. از او پرسیدم،آیا شما همسر دارى؟ گفت: داشتم، ولى دیشب فوت نمود و او را در فلان جا دفن کردیم. از او پرسیدم: آیا همسر شما به زیارت امام حسین (علیه السلام) رفته بود؟ گفت: خیر. پرسیدم: آیا مصیبت حضرت را مى نمود؟ گفت: خیر. پرسیدم: آیا او براى امام حسین مجلس مصیبت برپا مى کرد؟ جواب داد: خیر، منظورت از این سوالها چیست ؟ آن مرد داستان خواب خود را بیان کرد و گفت مى خواهم رمز آن ارتباط میان او و امام حسین را دریابم. استاد اشرف گفت: آن زن همواره به خواندن زیارت عاشورا مداومت داشت... شیخ_عباس_قمی کتاب شریف مفاتیح الجنان 🔰 @p_eteghadi 🔰
📘 فریاد رس مظلومان 🔹روزی امیرمؤمنان علی علیه السلام از بازار خرما فروشان میگذشت، دید کنیزی گریه می‌کند. فرمود: چرا گریه میکنی؟ گفت: صاحب من یک درهم به من داد، خرما خریدم. هنگامی که آن را پیش او بردم نپذیرفت و گفت: خرمای خوبی نیست و اکنون آورده‌ام پس بدهم ولی خرما فروش قبول نمی کند. 🔹حضرت به خرما فروش فرمود: «ای بنده خدا! این یک کنیز است از خود اختیاری ندارد، تو خرما را بگیر و پولش را بده.» خرما فروش با ناراحتی از جا برخاست و بر سینه امیرالمومنین (علیه السلام) کوبید و او را عقب زد. حاضران گفتند: ای مرد! این امیر مؤمنان است. خرما فروش از شنیدن آن، نفسش بند آمد و رنگ رخسارش پرید و فورا پول را پس داد و خرما را گرفت و گفت: یا امیر مؤمنان! از من راضی باش، اشتباه کردم. حضرت فرمود: «اگر کارت را اصلاح کنی و حق مردم را ادا کنی از تو راضی خواهم شد.» 📚بحارالانوار ج ۴۱، ص ۴۸ 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ 🌼چرا ما هرچقدر کار خیر و نیک انجام می‌دهیم؛ به مقام و درجات بالا نمی‌رسیم؟ ✍️تا خودت پاک نباشی، پاک بهت نمی‌دهند. ظرفی که برای آب خوردن انتخاب می‌کنی باید پاک باشد. اگر من ظرف باطنم آلوده باشد، این توقع درستی نیست که از خدا پاکیزه بخواهم. باید با خودت قرار بگذاری به کسی پرخاش نکنی. ما زیارت می‌رویم، نماز جماعت می‌خوانیم، ماه رمضان روزه می‌گیریم، پس چه می‌شود که توفیق نداریم و پیشرفت نمی‌کنیم؟ وقتی بررسی کنیم می‌بینیم ریشه تمام مشکلات زبان است. با حرف کسی را می‌زنیم یا غضب و پرخاش می‌کنیم. آیت الله بهاءالدینی می‌فرمودند: پرخاش، برکات زندگی را می‌برد. کسی اول نامه خطاب به خواجه نصیر گفته بود: یا ایها الکلب ابن کلب (ای سگ، پسر سگ) فلان مسئله علمی چه طور است؟ خواجه نصیر هم در جواب نوشته بود که جواب مسئله این است و در آخر نامه نوشت: اما صحبت تو درباره سگ؛ سگ حیوانی است که چهار دست و پا راه می‌رود و بدنش از پشم پوشیده است. من دوپا هستم و آن طور نیستم و.. والسلام. تمام! نه پرخاشی نه غضبی! ما بودیم حداقل یه چیزی می‌نوشتیم در جوابش! یک خشم فرو خوردن، آدم را از هزار رکعت نماز زودتر به خدا می‌رساند. خیلی حرف بزرگی است. من مومنی را می‌شناختم که آقا آنقدر این تلخ بود، می‌رفت تو مسجد تمام نوافل، تمام مستحبات انجام می‌داد. اما خانه که می‌آمد انگار اژدها وارد شده! چرا در این روغن باز است؟ چرا اینجا اینجوری است و.. فکر می‌کرد خودش ملائکه است، وقتی مُرد زن و بچه‌اش آرام شدند. اینجوری که آدم به خدا نمی‌رسد! هی هزار رکعت نماز بخوان بعد هم برو داد بزن؛ به هیچ جا نمی‌رسی! پس باید اول باطنمان پاکیزه شود تا رشد کنیم. پیامبر صلی الله علیه و آله: بدانید که خشم پاره آتشی در دل انسان است. مگر چشمان سرخش و رگ‌های گردنش را (هنگام خشم) ندیده‌اند. هر کس چنین احساسی پیدا کرد، روی زمین بنشیند. 📚مفردات الفاظ قرآن، ص608 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 نتیجه برخی ضد ارزشها 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 منْ أَصْبَحَ عَلَى الدُّنْيَا حَزِيناً، فَقَدْ أَصْبَحَ لِقَضَاءِ اللَّهِ سَاخِطاً. 🔹 كسى كه براى دنيا غمگين باشد (درواقع) از قضاى الهى ناخشنود است. 📚 حکمت 228 نهج البلاغه 🔰 @p_eteghadi 🔰
✍️ | شهید صدوقی، الگوی فضیلت 🔹شهید صدوقی اهل مبارزه سیاسی بود و همگام با امام راحل قدس سره همواره با ظالمان زمان خویش در جنگ و ستیز بود. در غائله انجمنهای ایالتی و ولایتی، به افشاء این توطئه پرداخت و روحانیت منطقه یزد را جهت مقابله سازماندهی کرد. در جریان موضع گیری قاطع علماء و مراجع بزرگ در مقابل رفراندم قلابی انقلاب سفید، ایشان نیز در یزد نقش هماهنگ کننده در بسیج مردم و روحانیت را داشت. وی ماجرای حمله وحشیانه به مدرسه فیضیه در سال ۱۳۴۲ هـ. ش را محکوم کرد و در ماجرای دست گیری امام راحل قدس سره در همان سال از یزد به قم مهاجرت کرد و پی گیر امور بود. شهید صدوقی از امضاء کنندگان بیانیه کم نظیر علمای اسلامی در اعتراض به انتخابات دوره بیست و یکم و نیز ادامه بازداشت امام خمینی قدس سره بود. وی با شنیدن خبر تبعید حضرت امام به ترکیه، در خانه به سوگ نشست و از اقامه جماعت خودداری و دیگران را نیز از این کار منع کرد و حتی به مؤذنین گفته بود که اذان نگویند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚 📘 رفتار با دشمنان بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) 🔹کتاب «رفتار با دشمنان بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت(ع)» اثر سیدحسن حیدری موسوی است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۷۷ صفحه منتشر شد. 🔹در این اثر، پس از مفهوم شناسی سبک زندگی اسلامی و مبانی و گستره سبک زندگی، اهمیت رفتار با دشمن و مفهوم شناسی دشمنی مورد بررسی قرار گرفته و تفاوت دشمن با مخالف تبیین شده است. نویسنده، در ادامه این اثر، راه های دشمن شناسی و نشانه های دشمنی را بیان و اقسام دشمن را تشریح کرده است. 🔹«رفتار با دشمن معاند» از دیگر مباحث این اثر است که در این راستا پرهیز از همنشینی، پرهیز از دوستی، پرهیز از قبول ولایت، دشمنی (انگیزه دشمنی، اخلاص در دشمنی، چگونگی دشمنی)، نفرین و مبارزه، بر اساس آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) توصیه شده است. 🔹در این اثر، «مبارزه» از جمله رفتارهای توصیه شده با دشمن معاند برشمرده شده است که در این راستا، انگیزه و اقسام و اولویت ها و روش مبارزه تشریح و همچنین موارد جواز ترک مبارزه تبیین شده است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🍃"اَلْمَوْتُ أَلْزَمُ لَكُمْ مِنْ ظِلِّكُمْ وَ أَمْلَكُ بِكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُم" 📝روایت داریم که از حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله پرسیدند قریب چیست؟ فرمودند مرگ است، پرسیدند از مرگ نزدیکتر چیست؟ فرمودند: الله تبارک و تعالی. 🍃اینها با عمل کردن به ، ان‌شاءالله کم‌کم مشهود و باعث میشود از ظواهر دور شده و یک نفسی کشیده و از خدا هم یک طعمی داشته باشیم. "وَ أَمْلَكُ بِكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُم": از شما به شما مِلکیّتش بیشتر است، اینجا مراد از نفس، ظاهراً روح است. ما یک روح داریم و یک جسم. این روح چه بر جسم ما دارد؟ روح محیط به جسم است، با رفتن روح جسم میافتد. ♻️اینها اگر برای ما حل نشود، در حوزه هزار سال هم فقه و اصول و فلسفه بخوانیم و نمیدانم کتاب بنویسیم و بحث‌های عقلی را تکرار کنیم و کتب روایات و آیات خوانده و حفظ کنیم، حل نمی‌شود که چطور مرگ باشد از روح ما به جسم ما؟ 🔻کار به این نداشته باشید که حفظ کرده و برای دیگران بگویید، استاد پرخاش کرد که بگذار نفست باور کند، اگر نفس باور و عمل کرد نیازی به هیچکدام از این چیزها نیست، شما بخندید هم، دیگران توبه می‌کنند، از اثر خندۀ شما می‌کنند، از اثر خوردن شما توبه می‌کنند، از اعمال شما استفاده می‌کنند، از زن و بچه گرفته تا دیگران. اینها را مطمئن باشید باور کنید، 🔻این دردی است که به جان ما افتاده، متاسفانه تا می‌آییم یک چیزی را خودمان استفاده کنیم، گرم بشویم، وسوسه می‌کند که خوب است این را برای دیگران هم بگوییم! دیگران ارزششان بیشتر است یا خود ما؟!!! ما خود بدبخت و محروم و بیچاره‌ایم. 🔸نمی‌خواهم جنبۀ علمی و فکری به آن بدهید، نه، جنبۀ تنبّه و تذکّر انشاءالله داشته باشید. ‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
. 💢 هر چه هزينه كنى، تمام نمى‌شود! 🔸حضرت عبد العظيم عليه السلام : به امام جواد عليه السلام گفتم: اى فرزند پيامبر خدا! از پدرانت براى من حديثى روايت فرما ... . فرمود : «پدرم، از جدّم، از پدرانش نقل كرد كه فرمود : 🔅 شما هرگز نمى‌توانيد مردم را با مال، بهره‌مند سازيد. پس با آنها با اخلاق و خوش‌رويى برخورد كنيد؛ چرا كه من از پيامبر خدا(ص) شنيدم كه مى‌فرمود : "شما نمى‌توانيد مردم را با اموال خود بهره‌مند سازيد. پس با اخلاق خوب با آنان برخورد كنيد"» . ▫️ عيون أخبار الرضا(ع) : ج ۲ ص ۵۳ ✍🏻 اين سخن تفسيرى است بر آيه (وَ قُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْنًا؛ با مردم به زبان خوش، سخن بگوييد) بقره : آيه ۸۳ . و ره‌توشه‌اى است براى مهارت‌هاى زندگى ❖ اشارات آیه : ۱ . به عكسِ ثروت‌هاى مادّى، كه همگانى نيستند و پايان‌پذيرند، حُسن خُلق، ثروتى است همگانی و پايان‌ ناپذير و هر چه از آن هزينه كنى، تمام نمى‌شود. 🚩 از اين رو، حتّى ثروتمندترين افراد، نمى‌توانند همه مردم را از ثروت خود بهره‌مند كنند؛ ولى انسان‌هاى خوش‌اخلاق، مى‌توانند همگان را از ثروت معنوى اخلاق خود، برخوردار نمايند. ۲ . همه انسان‌ها ثروت گران‌بهايى به نام «حُسن خُلق» در اختيار دارند كه از آن غافل اند. كاركرد اين ثروت در تأمين خوش‌بختى، به مراتب، بيش از ثروت‌هاى مادّى است. ۳ . انسان، با ثروت معنوى «اخلاق»، به مراتب، بيش از ثروت‌هاى مادّى مى‌تواند مردم را از خود راضى كند. ۴ . گشاده‌رويى با مردم، وظيفه ای انسانى و اسلامى است. 📚 حکمت‌نامه حضرت عبد العظیم الحسنی علیه‌السلام 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠شب اول قبر چگونه هست؟💠 ✔️کسانی که معتقدند با ورود میت به قبر شب اول قبر شروع می‌شود، برای کسانی که در روز دفن می‌شوند، چنین می‌گویند: 🔶عالم برزخ شب و روزی چون عالم دنیا ندارد، و اگر شبی برای میّت ذکر شده است، شاید شب برای او مشتمل می شود. درست شبیه حالت اینکه انسان در وسط روز خواب شب تار را می‌بیند و در خواب می بیند شبی هولناک را میگذراند و حال آنکه در وسط روز خوابیده است، 🔷زمانی که انسان را در روز دفن میکنند و همان لحظه شب اول قبر او باشد، در حقیقت برای میت شب نمایان می شود. 🔘در روایت هم آمده به محض دفن کردن میت، فرشتگان بازپرس به سراغ میت می‌آیند. ♦️البته شب اول قبر تنها برای کسانی نیست که دفن می‌شوند، حتی کسانی هم که بدنشان دفن نمی‌شود، باز عذاب قبر دارند سؤال قبر دارند شب اول قبر هم خواهند داشت. ⭕️ وقتی قبر را به معنی عالم برزخ گرفتیم و شب آنجا را هم مخصوص به وضع آنجا دانستیم، لذا لازم نیست حتماً میت دفن شود و آنگاه مراسم شب اول قبر برزخ صورت پذیرد. 📕جوادی آملی، عبدالله، معاد شناسی، ج 21، ص222. ‎‎‌‌‎‎‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ 🌼ارزش و ثوابِ "صبر" در برابر مصیبت‌ها ✍روزی جمعی از مردم به خاطر نیامدن باران که قحطی به همراه داشت، تصمیم گرفتند نزد حضرت نوح(ع) بروند و از او بخواهند دعا کند تا بلکه باران ببارد، وقتی به در خانه رسیدند، در را زدند، زن نوح(ع) از خانه بیرون آمد. آنها گفتند: نوح کجاست؟ ما آمده‌ایم از او بخواهیم دعا کند تا باران ببارد. زن گفت: اگردعای نوح مستجاب می‌شد، برای خود ما دعا می‌کرد که وضع زندگیمان خوب شود. او اکنون به بیابان رفته تا هیزم جمع کند و بفروشد و آن چنان مقامی هم ندارد که دعایش مستجاب گردد. آنها به بیابان رفتند، ناگهان دیدند که نوح هیزم به پشت گرفته به آن حضرت گفتند: دعا کن تا باران بیاید، قحطی همه جا را گرفته است. نوح(ع) دعا کرد و باران آمد. آنها به نوح(ع) گفتند: تو که این‌گونه مستجاب‌الدعوه هستی چرا در مورد زن خودت نفرین نمی‌کنی که مثلاً از خانه‌ات بیرون رود و مجازات شود و پشت سرت بدگویی نکند. حضرت نوح(ع) در پاسخ فرمود: ارزش و ثواب تحمل و صبر با چنین زنی، بهتر از آن است که با نفرین، او را به مجازات برسانم. 📗 قصه‌های قرآن، درودگر، ص16 ‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ 🔴مشکل امروزت رو به‌چشم مشکل پنج‌سالگی‌ات ببین ✍عروسکی که در پنج‌سالگی خراب شد و کلی غصه‌اش را خوردیم، در 10سالگی دیگر اصلا مهم نیست. نمره امتحانی که در دبیرستان کم شدیم و آنقدر به‌خاطرش اشک ریختیم و روزگارمان را تلخ کرد، در دوران دانشگاه هیچ اهمیتی ندارد و کلا فراموش شده است. آدمی که در اولین سال دانشگاه آنقدر به‌خاطرش غصه خوردیم و اشک ریختیم و بعد فهمیدیم ارزشش را نداشته و دنیایمان ویران شد، در 30سالگی تبدیل به غباری از یک خاطره دور دور دور شده که حتی ناراحتمان هم نمی‌کند. چکی که برای پاس‌کردنش در 30سالگی آنقدر استرس و بی‌خوابی کشیدیم، در 40سالگی یک کاغذپارهٔ بی‌ارزش و فراموش‌شده است. پس یقین داشته باش که مشکل امروزت، آنقدرها هم که فکر می‌کنی بزرگ نیست. این یکی هم حل می‌شود، می‌گذرد و تمام می‌شود. غصه‌خوردن برای این یکی هم همان‌قدر احمقانه است که در 30سالگی برای خراب‌شدن عروسک پنج‌سالگی‌ات غصه بخوری! 🔹شک نکن که همه مشکلات، همان عروسک پنج‌سالگی است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 نماز را داغ داغ بخوانید... ☕️ برخی از نوشیدنی‌ها، فقط گرم و داغشان می‌چسبد. ✍️ به عنوان مثال اگر حرارت را از چای بگیریم، دیگر کسی به آن چای لب نخواهد زد. 🔶 درواقع زمانی که چای سرد شود، از دهان می‌افتد. 🛐 نماز نیز مثل یک نوشیدنی داغ است؛ زمانی دلپذیرتر خواهد بود که اوّل وقت خوانده شود. 🔸 نماز اگر در اوّل وقت خوانده شود، هم ثوابش بیشتر است و هم برای انسان لذت‌بخش‌تر. 🔷 اگر نماز را به تأخیر بیاندازیم، اشتیاق خواندن آن در انسان کم می‌شود؛ مثل نوشیدنی داغ که تا داغ است می‌چسبد و اگر سرد شد، معمولاً کسی آن را نمی‌نوشد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔥بی‌تفاوت نباش! 🔹ما انسان‌ها نمی‌تونیم نسبت به همدیگه بی‌تفاوت باشیم، خصوصا اگه توی مسائل مختلف به هم ربط داشته باشیم، مثلا توی یه خونه یا اجتماع با هم زندگی کنیم. 🔸ما حتی اگه از خواهر یا برادرمون ناراحت بشیم، نسبت بهش بی‌تفاوت نمیشیم. مریضی و یا ناراحتی اون‌ها ما رو آزار میده. با اینکه از کاری که کردن ناراحتیم، ولی مشکلاتشون هم برامون مهمه. 💥ما توی اجتماع هم نمی‌تونیم نسبت به دیگران بی‌تفاوت باشیم. سرنوشت انسان‌ها برای همه ما مهمه، چون به هم ربط داریم، چون همه با هم این جامعه رو ساختیم. اگه یکی یا چند نفر از افراد جامعه حالشون خوب نباشه، خواه یا ناخواه حال ما هم بد میشه. ✅خدای مهربون توی قرآن می‌فرماید: «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللهِ...»؛ شما بهترين گروهی هستين که از ميان مردم به وجود اومده، چون برای خوب شدن مردم امر به معروف و نهى از منكر مى‌كنيد و به خدا ايمان داريد. (آل‌عمران، آیه 110) 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰امام محمد باقر (ع) فرمودند: اَلحِلمُ لِباسُ العالِمِ فَلا تَعرَینَّ مِنهُ بردبارى لباس عالم است، پس تو خود را از آن عریان مدار. (کافى، ج ۸، ص ۵۵) 🔰 @p_eteghadi 🔰
باقر علم جهان را تو ملقب باشی تو به یادآور هر ناله زینب باشی سالروز شهادت جان‌سوز نهال گلشن دین، نور دیده زهرا، سپهر دانش و بینش، امام محمد باقر (ع) تسلیت باد 🔰 @p_eteghadi 🔰
📌 تاکتیک امام باقر در شکوفایی معارف شیعه 🔹 امام باقر علیه السلام برای تحکیم مبانی اسلام در تمامی علوم و مباحث اسلام احادیث مهمی بیان کرده اند. 🔸 به همین خاطر در مورد امام باقر بیان می کنند: «آنچه از دانش هایی همچون تفسیر، کلام، احکام و حلال و حرام از امام باقرعلیه السلام ظاهر گشت از هیچ یک از فرزندان امام حسن و امام حسین علیهما السلام ظاهر نگردید.» 🔹 بعد از پیروزی اسلام، برخی از پیروان دیگر ادیان برای حفظ منافع خود اظهار اسلام کردند ولی در باطن مسلمان نبودند و عقائد خود را پنهان می کردند و افکار و خرافات و اسرائیلیات یهودیت را در قالب روایات اسلامی جعل کرده و وارد دین اسلام می کردند؛ از این رو ائمه علیهم السلام با این حرکت خزنده و خطرناک به شدت مقابله نمودند. 🔸 به عنوان نمونه روزی امام باقرعلیه السلام فرمود: نگاه کردن به خانه خدا عبادت است. در آن حال شخصی گفت: کعب می گوید: «کعبه هر صبحگاه برای بیت المقدس سجده می کند.» امام علیه السلام از آن شخص که مجذوب کعب شده بود پرسید: نظر تو در مورد این سخن چیست؟ آن شخص عرض کرد: سخن کعب صحیح است. امام فرمود: تو و کعب الاحبار هر دو دروغ می گویید. آنگاه در حالی که به شدت ناراحت بود فرمود: «خداوند مکانی محبوبتر از کعبه در روی زمین نیافرید.» 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://btid.org/fa/news/198588 📎 📎 ع 📎 ع 🔰 @p_eteghadi 🔰
♻️نماز امام باقر عليه السلام♻️ 🔹دو ركعت است در هر ركعت سوره حمد يك مرتبه، و «سُبْحانَ اللّهِ وَ اَلْحَمْدُلِلّهِ» (صد مرتبه) منزه است خدا و ستايش خاص خدا است و «لا اِلهَ اِلا اللّهُ وَ اَللّهُ اَكْبَرُ (صد مرتبه) و معبودى جز خدا نيست و خدا بزرگتر است. دعای بعد از نماز آن حضرت: 🔸اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُكَ يا حَليمُ ذُو اَناةٍ غَفُورٌ وَدُودٌ 🔸اَنْ تَتَجاوَزَ عَنْ سَيِّئاتى وَ ما عِنْدى بِحُسْنِ ما عِنْدَكَ 🔸وَ اَنْ تُعْطِيَنى مِنْ عَطاَّئِكَ ما يَسَعُنى 🔸وَ تُلْهِمَنى فيما اَعْطَيْتَنِى الْعَمَلَ فيهِ بِطاعَتِكَ وَ طاعَةِ رَسُولِكَ 🔸وَ اَنْ تُعْطِيَنى مِنْ عَفْوِكَ ما اَسْتَوْجِبُ بِهِ كَرامَتَكَ 🔸اَللّهُمَّ اَعْطِنى ما اَنْتَ اَهْلُهُ وَ لاتَفْعَلْ بى ما اَنَا اَهْلُهُ 🔸فَاِنَّما اَنَا بِكَ وَ لَمْ اُصِبْ خَيْراً قَطُّ اِلاّ مِنْكَ يا اَبْصَرَ الاَبْصَرينَ وَ يا اَسْمَعَ السّامِعِينَ وَ يا اَحْكَمَ الْحاكِمينَ 🔸وَ يا جارَ الْمُسْتَجيرينَ وَ يا مُجيبَ دَعْوَةِ الْمُضْطَرّينَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ 🔹اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی حَجَّ بَیْتِکَ الْحَرَامِ فِی عَامِی هَذَا وَ فِی کُلِّ عَامٍ🤲🔹 🔰 @p_eteghadi 🔰
🏴 ویژگی‌های رفتاری و اخلاقی امام محمد باقر علیه‌السلام 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 مِهرِ هدایت ▫️ یک وقت کسی حرف حکیمانه می‌ زند اما ضامن اجرا ندارد؛ ولی فرمود ما این گونه نیستیم، ما حکمت داریم، ضامن اجرا هم داریم؛ تبلیغ می ‌کنیم می ‌کنیم و به انبیا مخصوصاً وجود مبارک حضرت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) می ‌گوییم: ﴿قُلْ لَهُمْ فی‏ أَنْفُسِهِمْ قَوْلاً بَلیغاً﴾؛ حرف‌ ها را به جان آنها برسانید نه به گوش آنها، آنها هم همین کار را کردند. این طور نبود که فقط بگویند ما به گوش رساندیم، نه! این حرف‌ ها را به جان مردم رساندند؛ چند بار گفتند، از آنها اقرار گرفتند، محاجّه کردند، استدلال کردند. فرمود: ﴿قُلْ لَهُمْ فی‏ أَنْفُسِهِمْ قَوْلاً بَلیغاً﴾؛ این می‌شود . ▫️ امام باقر(سلام الله علیه) یک بیان نورانی دارد که ما نمی‌توانیم بگوییم «بگذار تا بیفتد و بیند جزای خویش»؛ فرمود: «بَلِیةُ النَّاسِ عَلَینَا عَظِیمَةٌ إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ یسْتَجِیبُوا لَنَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ یهْتَدُوا بِغَیرِنَا»؛ گرفتاری ما با این مردم کم نیست، سنگین است، برای اینکه دعوتشان می‌ کنیم نمی ‌آیند، رها کنیم، نمی شود، برای اینکه راهی غیر از این نیست. این حرف ما نیست که ما بگوییم «بگذار تا بیفتد و بیند جزای خویش»، ما الآن غصّه می‌ خوریم، این برای ما بسیار دشوار است: «بَلِیةُ النَّاسِ عَلَینَا عَظِیمَةٌ إِنْ دَعَوْنَاهُمْ لَمْ یسْتَجِیبُوا لَنَا وَ إِنْ تَرَكْنَاهُمْ لَمْ یهْتَدُوا بِغَیرِنَا»؛ . تا آخرین لحظه حضرت اینها را رها نکرد، آن آخرین لحظه هم که مسئله فتح مکه بود، فرمود: «اذْهَبُوا فَأَنْتُمُ الطُّلَقَاء»؛ تا آخرین لحظه این چنین بود، خطبه برایشان خوانده، در حجة الوداع خطبه خوانده و مانند آن. 📚 سوره مبارکه قمر جلسه 2 تاریخ: 1396/01/27 🔰 @p_eteghadi 🔰