eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.7هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
4.3هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 صراط رستگاری ▫️ اگر كسی حق‌ مدار بود, عقل‌ مدار بود و عدل ‌محور بود، سعی می ‌كند جهانی را عاقل و عادل كند. وجود مبارك در تمام سخنرانی ‌های خود جز چیزی نگفته بود جز و چیزی نگفته بود. ▫️ این زیارتنامه ‌هایی كه می‌ خوانیم ما را مأمور و موظف می ‌كند كه به این عمل كنیم. در زیارتنامه ‌های حضرت می خوانیم: «وَ دَعَوْتَ‏ ﴿إِلى‏ سَبِیلِ‏ رَبِّكَ‏ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ﴾» و در بخشی از زیارت‌ ها می‌ خوانیم: «لَبَّیكَ‏ دَاعِی اللَّهِ إِنْ كَانَ لَمْ یجِبْكَ بَدَنِی عِنْدَ اسْتِغَاثَتِكَ»؛ وقتی كه شما گفتی «هَل مِن ناصِر ینْصُرُنی» من نبودم كه با بدنم شما را یاری كنم، هم ‌اكنون با عقلم, با درایتم, با هوشم, با «سمع» و «بصر» و «فؤاد» خود شما را یاری می ‌كنم؛ یعنی مكتب شما را می ‌فهمم, مكتب شما را می ‌فهمم و عمل می ‌كنم. اگر به ما گفتند دعا در كنار قبّه آن حضرت مستجاب است و اگر گفتند شفا در تربت اوست و اگر گفتند صدها بركت به وسیله حسین ‌بن ‌علی نصیب جامعه اسلامی شده است، همه اینها تفسیر عملی این دو عنصر محوری است. ▫️ شما روایات عقل را نگاه كنید, روایات عدل را نگاه كنید، بعد آنچه درباره زیارت حضرت و برنامه‌ های حسین ‌بن‌ علی(سلام الله علیهما) هست را بررسی كنید، می ‌بینید همه اینها تفسیر عقل و عدل است. اگر بركات فراوانی در عقلانیت جامعه هست آن بركات را در زیارت حضرت سیدالشهداء می ‌بینید; یعنی راه عاقل شدن جامعه, است؛ راه عادل شدن جامعه, حسینی شدن است؛ آ‌ن‌كه است از مسیر حسین ‌بن ‌علی دارد به كمال می‌ رسد و آن‌كه می ‌شود از مسیر حسین ‌بن‌ علی است. 📚 ویژه برنامه نهضت سید الشهدا در مقام عقل و عدل تاریخ: محرم 1393 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ❓ آیا عزاداری سیدالشهداء از زمان حکومت آل بویه رواج پیدا کرد و قبل از آن نبود؟ 🔰 پاسخ 💠 اصل عزاداری برای سیدالشهدا سابقه‌ی بسیار طولانی‌تر از دوران آل بویه داشته و نه تنها در میان شیعیان، بلکه در میان مذاهب گوناگون اسلامی رایج بوده است. 🔶 عزاداری مردم کوفه اولین کسانی که پس از واقعه عاشورا آیین عزاداری امام حسین علیه السلام را برپا کردند، مردم کوفه بودند. روشنگری‌های حضرت زینب و امام سجاد علیهماالسلام موجب پشیمانی مردم کوفه از خطاها و کم‌کاری‌هایشان نسبت به امام حسین علیه‌السلام گردید و از واقعه سوزناک دشت کربلا بسیار اندوهگین شدند. یکی از راویان در مورد احوال مردم کوفه پس از خطبه‌ی حضرت زینب سلام الله علیها می‌گوید: «به خدا سوگند! مردم کوفه را در آن روز حیران دیدم که دست بر دهان گرفته، می‌گریستند.» 🔷 عزاداری شام در شام نیز که به شدت با علویان و شیعیان مخالف بودند، سنگینی غم شهادت فرزند رسول خدا، قلوب مسلمانان را جریحه دار کرده و بر حسین بن علی علیهماالسلام گریستند. طبق نقل تاریخ اهل بیت علیهم‌‌السلام سه روز در شام عزاداری کردند. همچنین گفته شده هیچ زن هاشمیه و قریشیه‌ای نبود مگر اینکه لباس مشکی بر تن کرد و برای اباعبدالله به سوگواری و عزاداری مشغول شد. 🔶 اولین خیمه عزای حسینی در مدینه مدینه از زمان پیامبر یکی از مهم‌ترین شهرهای اسلامی به شمار می‌رفت که اتفاقات آن به شدت در دیگر سرزمین‌های اسلامی تاثیر گذار بود. در مدینه برای اولین بار خیمه‌های عزای حسینی بر پا شد. ام سلمه همسر پیامبر برای امام حسین علیه‌‌السلام خیمه عزا بر پا کرد و همراه با زنان بنی‌هاشم برای امام حسین علیه السلام مجلس روضه و سوگواری به راه انداخت. 🔷 نقش آل بویه در گسترش عزاداری‌های سید‌الشهداء گرچه سوگواری اباعبدالله در میان مردم رواج داشت؛ اما اولین حکومتی که جنبه رسمی به این مراسم داد، حکومت آل بویه بود. در سال ۳۵۲ق، برای نخستین بار روز عاشورا توسط آل بویه تعطیل رسمی و عزای عمومی اعلام شد و خرید و فروش ممنوع گردید. 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ آیا این درست است که کوفه شهری شیعه نشین بود و آنها امام حسین علیه السلام را به شهادت رساندند؟ 🔰 با نگاهی تاریخی به شهر کوفه دروغ بودن این ادعا روشن می‌شود. در دوره خلافت خلیفه دوم، مسلمانان که فتح ایران را در سر داشتند، به دنبال محلی بودند که علاوه بر نزدیکی به مرز ایران، از نظر آب و هوایی، مطلوب ساکنین جزیرة‏العرب باشد؛ لذا منطقه‏‌ای در ساحل غربی رود فرات و نزدیکی شهر باستانی «حیره» انتخاب گردید، که بعدها کوفه نامیده شد، این منطقه اولین شهری بود که پس از ظهور اسلام، به وسیله مسلمانان ساخته شد. 👈 «احمدبن‏‌یحیی بلاذری» در این‏‌باره می‌نویسد: «تعداد کل مهاجرین اولیه به کوفه، بیست‏‌هزار نفر بود که از دوازده‌هزار نفر یمنی و هشت‌هزار نفر نزاری تشکیل شده بود». 🔶 حتی نقل شده «عمر» که قصد داشت سرزمین عربستان را پاک‌سازی کند، دستور داد یهودیان خیبر را به کوفه منتقل کنند. 💠 امیرالمومنین علیه السلام نیز پس از اتمام جنگ جمل، حدود یک ماه در بصره ماند، پس از آن به سوی کوفه حرکت کرد، و به دلیل نزدیکی کوفه به شام - که مرکز فتنه و توطئه بنی امیه بود - آن حضرت، کوفه را به عنوان مرکز خلافت خود برگزید. ✅ با توجه به این مطالب، جمعیت اولیه و اکثریت موجود در «کوفه» را سپاهیان اسلام و ایرانیان نزدیک آن منطقه تشکیل می‌داد، که بیشتر آن‌ها اهل سنت و تابع خلیفه دوم بودند و کمتر کسی از آنان شیعه امیرالمومنین علیه السلام بوده است. به همین خاطر است که به پیمان شکنی و اذیت امام علی‌ علیه السلام و فرزندان او معروف شدند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
معنای واژه تاسوعا و عاشوراء !!!! 🤔 : ❓روز تاسوعا و عاشورا به چه معناست ? چرا از این دو واژه فقط در محرم استفاده می شود !!!!! 💠💠 👌تاسوعا از تسع به معنای نهم بر نهمین روز از ماه محرم اطلاق می شود : " هو اليوم التَّاسِع من المحرّم " 📚النهاية في غريب الحديث و الأثر، ج‏1، ص: 189 ❗️عاشوراء هم از عشر به معنای دهم بر دهمین روز از ماه محرم اطلاق می شود : "عاشُوراء: اليوم العاشِر من المحرم‏ " 📚كتاب العين، ج‏1، ص: 249 👌بنابراین تنها بر نهم و دهم ماه محرم اطلاق واژه تاسوعا و عاشوراء می شود نه بر نهم و دهم سایر ماهها . ❗️این واژه قبل از اسلام کاربرد نداشته است و پس از اسلام بر روز نهم و دهم ماه محرم اطلاق واژه تاسوعا و عاشوراء گشته است : " ابن الأثير، «هو اسم إسلامي» " ( نهاية ابن الأثير ج 3 ص 240 ) _ " ابن دريد: إنه اسم إسلامي لا يعرف في الجاهلية " ( الجمهرة في لغة العرب ج 4 ص 212. ) ❗️در روایتی هم آمده است که امام صادق عليه السلام فرمود : " «تاسوعا، روزى است كه حسين و يارانش كه خدا از ايشان، خشنود باد، در كربلا، محاصره شدند و سپاه شام، بر گِرد او جمع شدند و فرود آمدند. ابن مرجانه و عمر بن سعد، از وفور و فراوانىِ سپاهيان، شادمان شدند و در اين روز، حسين عليه السلام و يارانش را كه خدا از ايشان خشنود باد، ناتوان شمردند و يقين كردند كه كسى به يارى حسين عليه السلام نمى‏آيد و عراقيان، به او كمكى نمى‏دهند. پدرم فداى ناتوانْ شمرده شده غريب باد!» ❗️سپس فرمود: «امّا روز عاشورا، روزى است كه مصيبت حسين عليه السلام و بر خاك افتادن او ميان يارانش، پيش آمد و يارانش نيز برهنه، بر گِرد او بر زمين افتاده بودند. آيا در چنين روزى، روزه مى‏گيرند؟ به پروردگار خانه حرام سوگند كه هرگز، روا نيست!». " "سَأَلتُ أبا عَبدِ اللّهِ عليه السلام عَن صَومِ تاسوعا وعاشورا مِن شَهرِ المُحَرَّمِ؟ فَقالَ: تاسوعا يَومٌ حوصِرَ فيهِ الحُسَينُ عليه السلام و أصحابُهُ رَضِيَ اللّهُ عَنهُم بِكَربَلاءَ، وَاجتَمَعَ عَلَيهِ خَيلُ أهلِ الشّامِ و أناخوا عَلَيهِ، وفَرِحَ ابنُ مَرجانَةَ وعُمَرُ بنُ سَعدٍ بِتَوافُرِ الخَيلِ وكَثرَتِها، وَاستَضعَفوا فيهِ الحُسَينَ عليه السلام و أصحابَهُ رَضِيَ اللّهُ عَنهُم، و أيقَنوا أن لا يَأتِيَ الحُسَينَ عليه السلام ناصِرٌ ولا يُمِدُّهُ أهلُ العِراقِ، بِأَبِي المُستَضعَفُ الغَريبُ. ثُمَّ قالَ: و أمّا يَومُ عاشورا فَيَومٌ اصيبَ فِيهِ الحُسَينُ عليه السلام صَريعا بَينَ أصحابِهِ، و أصحابُهُ صَرعى حَولَهُ عُراةً، أفَصَومٌ يَكونُ في ذلِكَ اليَومِ؟! كَلّا ورَبِّ البَيتِ الحَرام‏ " 📚الكافي: ج 4 ص 147 ح 7، بحار الأنوار: ج 45 ص 95 ح 40. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام حسین علیه‌السلام فرمودند: دلت را از هرگونه خیانت و نیرنگ پاک کن که خصوصیات شیعه است .... 📚بلاغة الحسين ، صفحه ۲۲۷ 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ نفرین‌های امام حسین علیه السلام در کربلا 🔰 صحنه کربلا، بدون شک صحنه نبرد حق علیه باطل بود، برخی برای خودنمایی و اذیت کردن امام حسین علیه السلام پیش آمده و حضرت را نفرین می‌کردند، حضرت نیز متقابلا همان سخن را به خود او باز می‌گرداند و جالب این است که تاریخ می‌نویسد نفرین حضرت به سرعت گیرا بود و منجر به هلاکت آن شخص می‌شد. 👈 نقل شده امام حسین علیه السلام چون احتمال هرگونه تعرضی به خیام حرمش را می‌داد، فرمان داد اطراف حرم خندقی کنده و از هیزم پرکنند و سپس آتش بزنند. زمانی که آتش زبانه کشید فردی از لشکر دشمن سوار اسب شد و به سوی خیام امام جلو آمد و گفت: ای حسین(ع) پیش از آتش آن دنیا، به خود آتش زده‌ای! حضرت فرمود: دروغ گفتی ای دشمن خدا، گمان داری تو به بهشت می روی و من به دوزخ، پس روی به قبله آورد و فرمود: خدایا او را به آتش دنیا بسوزان قبل از آنکه به آتش آخرت گرفتار آید. 🔶نفرین امام در مورد او به اجابت رسید. پای اسب به سوراخی رفت و تعادلش به هم خورد و در حالی که پای آن ملعون در رکاب اسب گیر کرده بود به این‌طرف و آن‌طرف کشیده شد و به خندق آتش افتاد. ✅ همچنین نقل شده شخصی به نام «عبداللّه بن حصین» از لشکر ابن سعد فریاد زد: ای حسین (ع) از این آب فرات که می‌بینی چون شکم ماهی موج می‌زند، قطره‌ای نمی‌چشی تا هلاک گردی؛ آن حضرت از شنیدن این سخن دیده‌اش گریان شد و فرمود: «خدایا او را تشنه بمیران» . ❇️ در آن حال اسب رمید و برزمینش زد. او برخاسته و به دنبال اسب می‌دوید و در حالی که تشنگی بر او غالب شده و فریاد العطشش بلند بود، هر چه آب به او رساندند نتوانست آن را بخورد و با تشنگی به هلاکت رسید. ___________________ 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚کتاب نامیرا کربلا اثرگذارترین واقعه‌ی تاریخ اسلام شیعی و نمایش صف کشیدن حق علیه باطل است. یادگار «امیرمؤمنین (ع)» و «فاطمه‌الزهرا (س)» شمشیرها را به آغوش کشید تا دین جدش را زنده نگه‌ دارد و نشان دهد حق همواره پیروز است. بیش از ۱۴ قرن از این رخداد سربلندی و مردانگی می‌گذرد اما هنوز هم می‌توان از این واقعه بسیار آموخت. آنچه واقعه کربلا را رقم زد و نامیراترین مرد تاریخ را به قتل‌گاه برد خیانت مردمانی بود که ادعای دوستی داشتند. چه چیزی بزرگان کوفه را به این‌‌جا کشاند که دستشان به خون نوه‌ی پیامبر آلوده شود؟ به زیبایی کوفه را پیش از کربلا روایت می‌کند و فضای پر شک و تردید را به تصویر می‌کشد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢حاصلخیزی زمین کربلا💢 چرا امام حسین ع در کنار نهر فرات چاه نکندند به آب برسند؟ پاسخ: 1.کربلا در نزدیکی رود فرات نیست بلکه به طور مستقیم حدود پانزده کیلومتر با هم فاصله دارند، بله نهر کوچکی از فرات منشعب است که از نزدیکی های آن جا می گذرد و به آن نهر علقمه می گویند و چون این نهر از رود فرات جدا می شود گاهی مجازاً به آن فرات هم گفته می شود. بنابر برخی از نقل ها اصحاب امام تا شب عاشورا از آن نهر آب می گرفتند حتی برخی از آن آب غسل نمودند، اما در روز عاشورا محاصره تنگ تر و سخت گیری ها بیشتر شد بر این اساس بعد از شب عاشورا هیچ آبی نبود در این صورت اگر آب نباشد، یعنی برای هیچ کس آب نیست بچه یا بزرگ. اما این که آیا غذا بود یا نه و یا فرصت پختن غذا بود یا خیر بر فرض پذیرش این، باز هم غذا غیر از آب است و (بر فرض این که با تشنگی زیاد بتوان از غذا خورد) چه بسا این موجب تشنگی بیشتری شود. بعلاوه که تحمل گرسنگی آسانتر از تحمل تشنگی است. براین اساس چون تشنگی و تحمل آن بسیار سخت و طاقت فرسا بوده است ذکری از گرسنگی به میان نیامده است. 2. بر فرض پذیرش این که آب در حد چهار یا پنج متر عمق زمین وجود داشته باشد –- شما صورتی را فرض کنید که تعداد محدودی با خانواده در محاصره شدید و سخت دشمن باشند، دشمنی که از گرفتن آب از نهر جلوگیری می کند طبعاً از حفر چاه نیز به طور جدی تر ممانعت خواهد نمود، علاوه بر این که زمین کربلا ماسه زار است و کندن آن بسیار سخت و هرچه از آن حفر کنید دوباره پر می شود و این کار بسیار مشکل است. در عین حال با هر زحمتی هم که بود اصحاب امام (ع) چاه کندند هم چنان که ابن زیاد در نامه اش به عمر سعد به آن اشاره می کند و می گوید: اما بعد، به من خبر رسید که حسین و بچه هایش آب می خورند و چاه حفر نمودند ... زمانی که نامه ام به تو رسید تا می توانی آنها را از کندن چاه ممانعت کن و بر آنها سخت بگیر و اجازه نده که از آب فرات قطره ای بنوشند ... . کتاب الفتوح ، ج ‏5، ص 91، 3. با بیان این که "دهم محرم سال شصت و یک هجری در چه فصل و ماهی از سال شمسی قرار داشت و درجه حرارت آن در چه اندازه ای بود"، در صدد اثبات چه چیزی هستید آیا می خواهید بگویید اصلاً تشنگی در کربلا نبود و آنان تشنه نبودند که دشمنانشان (عبد الله بن ابى حصین الأزدی که در بالا به آن اشاره شد و دیگران) غیر از این می گویند، شما فرض کنید در نقطه ای معتدل نظیر شمال ایران، تعدادی در محاصره شدید دشمن، در رفت و آمد، نگرانی، کارزار و جنگ باشند، اما هیچ آبی نداشته باشند تشنگی و عطش آنها را به زانو در نخواهد آورد؟ حال اگر حضور اطفال و کودکان خردسال را نیز به این جمع اضافه کنید در صورت بهانه آب گرفتن اطفال را در نظر بگیرید چه وضعیتی پیش خواهد آمد!! اما سه نقل قولی که در مورد مقبره امام حسین گفتید اینها هیچ منافاتی با هم ندارند بلکه قابل جمع هستند به علاوه که چه کسی ادعا کرده کربلا، سرزمینی بایر بوده است. حتماً شنیده اید که گفته اند دشمنان برای شهادت رساندن حضرت عباس، پشت نخل ها کمین کرده بودند. اما در عین حال به علت فاصله نسبتاً دور با فرات خیلی آباد هم نبود گرچه درختانی در اطراف وجود داشت. ابن زیاد در نامه اش به حرّ می نویسد: به مجردى که فرستاده من بر تو وارد شد و نامه مرا تسلیم کرد کار را بر حسین (ع) دشوار ساز و او را در سرزمینى فرودآور که آب و گیاهى در آن نباشد و متوجه باش به فرستاده خود دستور دادم، همواره با تو باشد و از تو دور نشود تا از نزدیک شاهد اعمال تو بوده و نحوه رفتار تو را در بازگشت به من اطلاع دهد. ارشادمفید، ، ص 432، به علاوه ممکن است یک سرزمین در یک یا چند سال بایر باشد اما در سالهای بعد با احداث نهر یا قنات یا چاه از آن حالت اولیه خارج شود. آیا زمینی که در کنار نهری قرار داشته باشد ممکن نیست کسی با سرمایه و مخارجی آن آب را به سوی آن زمین هدایت و آن را کشت نماید؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 قرآن مذبوح ▫️ همان‌ طوری كه با فقدان پیامبر، قرآن مهجور می‌ شود، با فقدان امام معصوم هم قرآن مهجور می‌ شود. كه در آیه ﴿اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً﴾ آمده است، تنها به معنای متروك و دور نگه داشتن و مفارقت از آن نیست، زیرا این آیه در مكه نازل شد و در مكه توقّع نبود كه مردم در صحابت قرآن, در خدمت قرآن و محشور با قرآن باشند. ▫️ اینکه عرب جاهلی در مكه قرآن را مهجور كردند; یعنی می‌گفتند این ـ معاذ الله ـ «هُجر» و «هذیان» است؛ گاهی می ‌گفتند این «كهانت» است، گاهی می ‌گفتند این «شعر» است، گاهی می‌ گفتند این «فریه» و «افترا» و «دروغ» است و مانند آن. این تهمت‌ها را که به قرآن می ‌زدند، همین حرف‌ ها باعث مهجور شدن قرآن است؛ یعنی ـ معاذ الله ـ می ‌گفتند قرآن هذیان است نه اینكه مهجور است یعنی متروك است. عرب جاهلی كه مشرك بود و قرآن را سِحر و شعبده و امثال آن می ‌دانست، مهجور بودن قرآن نزد آنها; یعنی این ـ معاذ الله ـ «هُجر»، «هذیان»، باطل، سفاهت و امثال آن است. ▫️ «وَ أَصْبَحَ كِتَابُ اللَّهِ بِفَقْدِكَ‏ مَهْجُوراً»؛ هم قرآن مهجور شد و هم مسئله امامت؛ اگر درباره قرآن می‌گفتند «سِحر» و «شعبده» و «جادو» است، درباره امام معصوم كه «وَ حُجَّتَهُ الْبَالِغَةَ عَلَی مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَی» است، گفتند ـ معاذ الله ـ او خارجی است؛ یعنی خروج كرده و آشوب‌گر است. «أَصْبَحَ كِتَابُ اللَّهِ بِفَقْدِكَ‏ مَهْجُوراً»؛ با شهادت این کسی كه شریك قرآن است یعنی ، قرآن را مهجور كردند؛ یعنی هم ـ معاذ الله ـ عملاً ترك كردند و هم اهانت ‌هایی كه عرب جاهلی مشرك درباره قرآن روا می ‌داشت، اینها هم روا داشتند؛ یعنی ـ معاذ الله ـ حقانیت و وحیانیت او را انكار كردند، چه اینكه درباره خود حسین ‌بن‌ علی (سلام الله علیهما)، حقانیت او, عصمت او, بودن او و امامت او را انكار كردند و می گفتند كه او جزء خوارج است. 📚 ویژه برنامه نهضت سید الشهدا در مقام عقل و عدل تاریخ: محرم 1393 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨ 🏴4 اشتباه رایج در روایت وقایع عاشورا: ✍استاد مرتضی مطهری 👈اشتباه اول: اوج عزاداری امام حسین(ع) ده روز اول ماه محرم الحرام است. بین سخنرانان و مداحان، مشهور است که هر شب را به یکی از شهدای کربلا اختصاص دهند؛ مثلاً شب سوم برای حضرت رقیه و شب هفتم را برای حضرت علی اصغر(ع) سوگواری می کنند و تاسوعا را نیز به حضرت عباس(ع) اختصاص می دهند. همین قرار داد بین مداحان و منبری ها باعث شده است که عده ای گمان کنند، حضرت رقیه روز سوم محرم به شهادت رسیده است و از همه بدتر اینکه گمان می کنندحضرت ابالفضل(ع) در روز تاسوعا به شهادت رسیده است. اما حقیقت این است که تمام شهدای کربلا در روز عاشورا به شهادت رسیده اند و حضرات اباالفضل، علی اکبر و علی اصغر همه قبل از امام حسین(ع) و در روز عاشورا در پیکار با سپاه عمر سعد کشته شده اند. حضرت رقیه(س) نیز پس از شهادت پدرش در شام از دنیا رفته است. 👈اشتباه دوم: باور عمومی این است که حضرت حسین بن علی(ع) و اهل بیت و اصحابش سه شبانه روز آب ننوشیدند و سپس تشنه کام به مقابله با دشمن رفته اند؛ اما حقیقت این است که عمر سعد سه روز قبل از عاشورا عمروبن حجاج را با پانصد سوار فرستاد تا کنار شریعه فرود آیند و میان یاران حسین و آب فاصله اندازند. اما این به این معنی نیست که هیچ ذخیره آبی در خیمه ها نبوده است. در کتاب ارشاد نوشته شیخ مفید(ره) آمده است: « در شب عاشورا زینب...دست بر گریبان برده...و بیهوش بر زمین افتاد. حسین(ع) برخاسته آب بر روی خواهر پاشید و...» این نقل معتبر نشان می دهد که تا شب عاشورا هنوز آب در خیمه ها بوده واصل تشنه کامی به روز عاشورا، گرمی هوا و شدت مبارزه مربوط است. شیخ عباس قمی(ره) در منتهی الامال می گوید: «شب عاشورا امام حسین(ع)، حضرت علی اکبر(ع)را با سی سوار و بیست پیاده فرستاد که چند مشک آب آورند و اهل بیت و اصحاب خود را فرمود که از این آب بیاشامید، آخر توشه شماست و وضو بسازید و غسل کنید.» 👈اشتباه سوم: یکی از معروف ترین تحریف ها ماجرای حضرت لیلی مادر حضرت علی اکبر(ع) است وچه روضه ها که در این زمینه خوانده نمی شود؛ در روضه ها ذکر می شود که حضرت علی اکبر قبل از رفتن به میدان با مادرش چه نجواهایی می کرد، یا اینکه حضرت لیلی در خیمه ها رفته و در آنجا دعا کرده که خداوند حضرت علی اکبر را سالم برگرداند که متأسفانه این موضوع محور بعضی تعزیه ها نیز شده است. اما حقیقت این است که اصلاً لیلایی در کربلا نبوده است؛ البته لیلی مادر حضرت علی اکبر(ع) هست؛ اما حتی یک مورخ هم به حضور آن حضرت در کربلا و روز عاشورا گواهی نمی دهد. (به نقل از حماسه حسینی،جلد۱،مرتضی مطهری) 👈اشتباه چهارم: مطلب بعدی مربوط به حضرت علی اکبر(ع) این است که آن حضرت قبل از رفتن به معرکه جنگ از پدر رخصت خواست و آن حضرت اذن میدان نداده اند و مثلاً فرموده اند که تو هنوز جوانی و حیف است که از دست بروی و چه اشعار و تعزیه ها که پیرامون آن نساخته ایم؛ اما حقیقت این است که تمام مورخین نوشته اند، هر کس از امام حسین(ع) اذن میدان می خواست، اگر می شد حضرت برایشان عذری می آورد ولی در مورد جناب علی اکبر گفته اند: «فاستأذن اباه،فأذن له» یعنی تا اجازه خواست گفت برو. 📚منبع: حماسه حسینی، جلد۱، استاد شهید مرتضی مطهری ‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
🏴 الگوی جهاد ▫️ سالار شهیدان حسین بن علی(صلوات الله و سلامه علیه) قیام كرد و به عموماً و به امّت اسلامی خصوصاً فرمود: «خُذُوا عَنِّی دِفَاعَكُمْ وَ جِهَادَكُمْ»؛ مردم! اگر شنیدید دین جهادی دارد و دفاعی دارد دفاع این‌ گونه است، این ‌گونه است. ▫️ حضرت در آن بحبوحه صبر كرد تا ظهر بشود، نماز ظهر را بخواند و بعد دست به شمشیر ببرد؛ این «لأحدی الأمرین» است: یا شروع جنگ قبل از نماز، مكروه است و یا شروع جنگ بعد از نماز مستحب است كه خلاصه ظهر باید بگذرد كه زودتر شب بشود و جنگ خاتمه پیدا كند. این «خُذُوا عَنِّی دِفَاعَكُمْ وَ جِهَادَكُمْ» اینهاست كه آیین را, آیین را, آیین را یاد بگیرید. ▫️ حضرت چندین بار هم اتمام حجّت فرمود؛ به پیروان خود فرمود این سرزمین, است احدی زنده نمی ‌مان،د هیچ كس را زنده نمی‌گذارند، من هم كه امام زمان شما هستم بیعت را از عهده شما برداشتم برای اینكه حكومت اموی با شما كار ندارد با من كار دارد، دست زن و بچه ‌هایتان را بگیرید و بروید و اگر هم می ‌رفتند اهل جهنم نبودند چون به اذن امام زمانشان بود. حسین بن علی (صلوات الله و سلامه علیهما) فرمود مردم! كردن را از ما یاد بگیرید؛ هرگز اظهار ذلّت نكرد با اینكه همه توان را از او گرفتند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1391/09/02 🔰 @p_eteghadi 🔰
🏴 مکتب زیارت ▫️ همیشه دعا مستجاب است، هیچ وقت دعا بر نمی ‌گردد، زیرا او «دائم الفیض علی البریة» است، «دائمَ الفَضلِ عَلَی البَرِیة» است، در رحمت او باز است؛ منتها در بعضی از موارد بازتر و گشوده‌ تر است. بخش ‌هایی كه مربوط به زمان و زمین است بخش‌ های بیرونی است، آن بخش‌ ها را همه می ‌توانند، درك كنند؛ شب‌ های جمعه است, روز عرفه است, روزهای مناسب دیگری است كه دعا مستجاب است؛ همیشه دعا مستجاب است، مخصوصاً در این ازمنه یا در كنار مشاهد مشرّفه در مساجد و مانند آن. ▫️ شما آقایان طلبه‌ ها این را به عنوان مطالعه كنید؛ اگر كفایه, مكاسب و رسائل را مطالعه می ‌كنید، مباحثه می ‌كنید، این زیارت های چندگانه وجود مبارك سید الشهداء را مخصوصاً در ماه های که ماه های زیارت این ذوات قدسی است، مطالعه كنید. یك وقت آدم زیارت می ‌خواند، ثواب می ‌برد؛ امّا وقتی شما زیارت نامه را یك دور مطالعه كردید و بعد مباحثه كردید، معلوم می‌ شود كه چیست و چگونه از قلب مطهّر امام به ما می‌ رسد، آن‌ گاه اگر به حرم رفتید و زیارت كوتاهی هم كردید عارفانه خواهد بود. ▫️ یكی از بهترین راه های حقّ آنها، درس و بحث زیارت نامه ‌هایی است كه در این مزارها آمده است. آن كف بحث‌ ها همین است كه مرحوم آقا شیخ عباس (رضوان الله علیه) آورده، این كف است! اگر دسترسی به منابع اولیه داشته باشید و با آن اسناد مطالعه كنید كه «طوبی لکم و حسن مآب»، نشد، این كف درس و بحث امام ‌شناسی است! ▫️ این زیارت‌ ها, این بیانات نورانی كه درباره زیارت ائمه مخصوصاً سید الشهداء است و در حرم ‌های اینها خوانده می ‌شود، گاهی از دور خوانده می ‌شود و گاهی هم از نزدیك, بخشی هم مربوط به حرم آنهاست دارد كه به این تعلّق گرفته است که از مجاری شما به عالَم برسد كه «بِكُم فَتَحَ الله بِكُم یختِم». اینها می ‌شوند حق‌ تعالی؛ كاری كه فرشته‌ ها می ‌كنند، اینها هم به طریق اُولی می ‌توانند بكنند، چون انسان كامل و معصوم كسی است كه می ‌تواند برتر از فرشته ‌ها باشد؛ اینها برتر از مدبّرات امر هستند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/09/06 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ 🎥 پوشش اهل بیت امام حسین علیه‌السّلام در زمان اسارت و در کربلا چگونه بوده است؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
امام حسین (ع) شهادت را زینت خود می دانست! 🔻 گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی : امام حسین علیه السلام شهادت را زینت خود می دانست نه عامل نیستی و نابودی! ▫️ ... اگر کسی مرگ را گردنگیر دانست، نابود می‌ شود یا خود را نابود شده می ‌پندارد؛ ولی اگر کسی مرگ را گردنبند بداند، و اینها مرگ را از بین بردند و مرگ به سراغ آنها نرفت، اگر به سراغ آنها می‌ رفت که اینها را فراموش می‌ کرد، چطور خودش مُرد و اینها زنده شدند. پس مرگ برای یک عده گردنگیر است و برای یک عده گردنبند. ▫️ آغاز خطبه حضرت در مکه این است که «خُطَّ المَوتُ عَلى وُلدِ آدَمَ مَخَطَّ القِلادَةِ عَلى جیدِ الفَتاةِ» اگر جوانی بخواهد مزین شود، خود را با گردنبند زینت می‌ دهد، فرمود مرگ گردنبند و زیور انسان است، انسان که از زینت نمی ‌هراسد لذا را زینت خود می دانست نه عامل نیستی و نابودی! مطالعه بیشتر: news.esra.ir 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1379 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نگاه به مؤمن نَظَرُ الْمؤمِنِ فِی وَجْهِ أخِیهِ الْمُؤمِنِ لِلْمَوَدَّةِ وَ الْمَحَبَّةِ لَهُ عِبادَة. نظر كردن مومن به صورت برادر مؤمنش از روی علاقه و محبّت عبادت است.‏ تحف العقول: ص ۲۰۴، بحارالانوار: ج ۷۸، ص ۱۴۰، ح ۳. 🔰 @p_eteghadi 🔰
🖼 ؛ ؛ 📝 به یاد کرب‌وبلا گریه می‌کنی... ▪️ ویژهٔ شهادت 🔰 @p_eteghadi 🔰
. ☀️ در محضر ❖ اى بندگان خدا از خدا پرواكنيد و بدانيد كه خداوند متعال زيور زود گذر دنيا را نه براى اولياى خود مى‌پسندد و نه ايشان را بدان ترغيب كرده است بلكه دنيا و اهل آن را فقط براى اين آفريده است تا آنان را بيازمايد كه كداميك بهترين عمل را براى آخرت خويش دارند، ❖ به خدا سوگند كه خداوند در كتاب خود براى شما همه اين مسائل را در قالب مثال بيان داشته و نشانه‌هاى آشكار را براى آنان كه تعقل مى‌كنند شناسانده است و هيچ نيرويى جز به توفيق خدا نيست، پس در زندگى فانى دنيا كه خداوند شما را در آن به زهد امر كرده زهد ورزيد ... ❖ چونان كسى كه دنيا را وطن و محل استقرار دائمى دانسته است به آن تكيه نكنيد كه دنيا محل عبور و منزل عاريت و جاى عمل است پس قبل از پراكنده شدن روزهاى دنيا و اجازه خداوند براى نابودى آن از اعمال نيكو در آن توشه برداريد ... ❖ خداوند شما وما را درباره زيورهاى زودگذر دنيا از زاهدان قرار دهد كه رغبت ايشان در ثواب پايدار آخرت است كه ما را براى آن آفريده‌اند. 📗 تحف العقول ، ص ۲۴۹ علیه السلام 🔰 @p_eteghadi 🔰
محور حرکت حضرت سیدالشهداء بر اساس امربه ‌معروف و نهی از منکر بود ▫️ به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا: جامعه بشریِ امروز مرهون است که حرکتی آزادی‌ خواهانه، حق‌ طلبانه، عدالت ‌محور و دارای ویژگی‌ های ممتاز و بشمار می ‌رود. ▫️ امام حسین (ع) می‌ خواستند حرکت خود را برای بیداری و توجه دادن و انتقال و القای حرکت اصیل رسول گرامی اسلام (ص) و مکتب اسلام به جامعه انجام دهند، اما چون حاکمیتِ جور اموی اجازه نمی ‌داد در مدینه بسیار محدود عمل می ‌کردند و وقتی حاکمیت تصمیم گرفت بیعت با امام حسین (ع) را مطرح کند، حضرت این بیعت را و با دستگاه ظالم می ‌دانست و نپذیرفت. ▫️ مانند شعار عدم سازش با ظالمان، پذیرش عزت و که «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة» است و یا بیان صریح امام حسین (ع) که فرمود آیا نمی ‌بینید که حق مورد عمل نیست و باطل مورد عمل است، یا دیگر بیان ایشان که به ‌جای سنت ‌ها نشسته‌ اند و من قیام می‌ کنم و این حرکت را انجام می ‌دهم تا بدعت ‌ها را از جامعه بردارم. ▫️ یکی از امتیازهای قیام سالار شهیدان حسین بن علی(ع) این است که این حرکت یا قیام یا نهضت و یا جنبشی که حضرت انجام دادند در چارچوب اتفاق افتاد، یعنی این‌طور نبود که حضرت بخواهد بر اساس روشی کار کند که یک روش انقلابی به معنای امروز باشد و بخواهیم هر مسئله ‌ای را علیه یک جریان برپا کنیم، لذا فرمود «من از برای تفریح و تفرّج و استکبار و بلند منشی و برای فساد و برای ظلم و ستم و بیدادگری خروج نکردم، بلکه خروج من برای اصلاح امّت جدّم رسول خداست و می‌ خواهم امربه‌ معروف و نهی از منکر کنم و به سنت جدم و آئین و روش پدرم علی بن أبی طالب(ع) رفتار کنم»، بنابراین محور حرکت را می ‌توان بر اساس و دانست. 📚 مصاحبه با خبرگزاری ایسنا تاریخ: محرم 1444 قمری 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ آیا این درست است که کوفه شهری شیعه نشین بود و آنها امام حسین علیه السلام را به شهادت رساندند؟ 🔰 با نگاهی تاریخی به شهر کوفه دروغ بودن این ادعا روشن می‌شود. در دوره خلافت خلیفه دوم، مسلمانان که فتح ایران را در سر داشتند، به دنبال محلی بودند که علاوه بر نزدیکی به مرز ایران، از نظر آب و هوایی، مطلوب ساکنین جزیرة‏العرب باشد؛ لذا منطقه‏‌ای در ساحل غربی رود فرات و نزدیکی شهر باستانی «حیره» انتخاب گردید، که بعدها کوفه نامیده شد، این منطقه اولین شهری بود که پس از ظهور اسلام، به وسیله مسلمانان ساخته شد. 👈 «احمدبن‏‌یحیی بلاذری» در این‏‌باره می‌نویسد: «تعداد کل مهاجرین اولیه به کوفه، بیست‏‌هزار نفر بود که از دوازده‌هزار نفر یمنی و هشت‌هزار نفر نزاری تشکیل شده بود». 🔶 حتی نقل شده «عمر» که قصد داشت سرزمین عربستان را پاک‌سازی کند، دستور داد یهودیان خیبر را به کوفه منتقل کنند. 💠 امیرالمومنین علیه السلام نیز پس از اتمام جنگ جمل، حدود یک ماه در بصره ماند، پس از آن به سوی کوفه حرکت کرد، و به دلیل نزدیکی کوفه به شام - که مرکز فتنه و توطئه بنی امیه بود - آن حضرت، کوفه را به عنوان مرکز خلافت خود برگزید. ✅ با توجه به این مطالب، جمعیت اولیه و اکثریت موجود در «کوفه» را سپاهیان اسلام و ایرانیان نزدیک آن منطقه تشکیل می‌داد، که بیشتر آن‌ها اهل سنت و تابع خلیفه دوم بودند و کمتر کسی از آنان شیعه امیرالمومنین علیه السلام بوده است. به همین خاطر است که به پیمان شکنی و اذیت امام علی‌ علیه السلام و فرزندان او معروف شدند. ___________ 🔰 @p_eteghadi 🔰
. | | 💢 بزرگترین توصیه خدا به بندگان از زبان علیه السلام 🔅 شما را به تقوای الهی سفارش مى‌کنم. هر کس از خدا پروا کند، خداوند تضمین کرده که او را از آنچه نمى‌پسندد، به آنچه مى‌پسندد، متحول سازد. 🔅 اوصیکُم بِتَقَوی اللهِ، فَاِنَّ اللهَ قَد ضَمِنَ لِمَنِ اتَّقاهُ اَن یُحَوِّلَهُ عَمّا یَکرَهُ اِلی ما یُحِبُّ؛ ▫️ تحف العقول، ص ۱۷۰ ✍🏻 «تقوا»، بزرگترین توصیه‌ى‌ خداوند به بندگان است. آیات آن، در بردارنده‌ى‌ هشدارهایی است که آسیبها و ضررهای بى‌تقوایی و بى‌پروایی و پیروی از نفس امّاره و شیطان را به یاد مى‌آورد و فرجام نیک اهل تقوا و عاقبت شوم بى‌تقوایان را نشان مى‌دهد. 🚩 خدا با اهل تقواست، هوای آنان را دارد، کمکشان مى‌کند، از خطرات نجاتشان مى‌دهد و در آخرت هم بهترین پاداشها و برترین نعمتهای بهشتی را در اختیار آنان قرار مى‌دهد. 🔸 امام حسین(علیه السلام) با توصیه به تقوا، به نتایج آن هم اشاره مى‌فرماید؛ از جمله اینکه اوضاع را به نفع بندگان متّقی برمى‌گرداند. ممکن است دنیاپرستان هوسباز، چند روزی کامیاب و برخوردار باشند، ولی فرجام خوشی ندارند. قرآن با بیان «إِنَّ الْعاقِبَةَ لِلْمُتَّقِینَ‌ »(هود،۴۹) و «وَ الْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَى‌ »(طه، ۱۳۲) عاقبت و فرجام نیک را از آنِ تقوا و اهل تقوا مى‌داند. در جای دیگر مى‌فرماید: هر که تقوا داشته باشد، خداوند در کارهایش گشایش ایجاد مى‌کند و از جایی که تصورش را نمى‌کند، به او روزی مى‌رساند.(طلاق، ۲.) ▫️ وعده‌ى‌ تضمین شده‌ى‌ الهی برای متقین آن است که اوضاع ناخوشایند و ناراحت کننده را به شرایط مطلوب و محبوب برای آنان مبدّل بسازد. در سایه تقوا، هم به رضای خدا مى‌رسیم، هم به سعادت جاوید. 📘 ، حکمت های حسینی 🔰 @p_eteghadi 🔰
🏴 فرزند مکه و منا ▫️ سخنان امام سجاد (سلام‏ الله‌علیه) که بر منبر شام ایراد فرمود، نشان می‏ دهد که حضرات معصومین (علیهم‏السلام) به رسیده ‏اند. در بخش هایی از سخنان آن حضرت آمده است: «أَنَا ابْنُ مَكَّةَ وَ مِنًی أَنَا ابْنِ زَمْزَمَ وَ الصَّفَا» من فرزند مکه و منا هستم؛ یعنی آن عبادتی که باید در مکه و منا انجام بگیرد من به آن رسیده ‏ام و آن مرا به اینجا رساند، نه اینکه من فرزند سرزمین مکه و منا هستم. ▫️ آنان که در منا زندگی می‏ کنند و اهل آن سرزمین ‏اند فرزند منا نیستند؛ آنکه می‏ دهد تا زنده و محفوظ بماند او فرزند مناست. با اینکه در این مسافرت حسین‏ بن علی (سلام ‏الله‌علیه) از مکّه برگشت و دیگر به مشعر و منا و عرفات نرفت و در منی قربانی نکرد، قبل از روز دهم ذی الحجه حضرت از مکّه به طرف کوفه حرکت کردند، امام سجاد (علیه ‏السلام) هم به منا نرفت و قربانی نکرد، با این وجود فرمود: من هستم. 📚 کتاب حکمت عبادات ، ص35 تاریخ: 1387/02/09 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 قیام طهور ▫️ گاهی از ذوات قدسی اهل بیت (علیهم السلام) به مطهّر یاد می ‌كنند و گاهی می ‌فرماید كسی كه طیب و طاهر شد، سرزمین طیب و طاهر, میوه طیب و طاهر می‌ دهد: ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیبُ یخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾. ما در زیارت این ذوات قدسی می ‌خوانیم: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»؛ شما دو وصف دارید: یكی برای خود شماست و دیگر اینكه در سرزمینی كه شما زندگی می ‌كنید، آن را هم به وصف خود متّصف كردید. شما طیب و طاهر هستید و در ، آلودگی راه ندارد؛ سرزمینی هم كه شما در آن آرمیده ‌اید، آن سرزمین را طیب و طاهر می ‌كنید; یعنی امام معصوم وقتی شربت شهادت می ‌نوشد، گذشته از اینكه خودش طیب و طاهر است، آن عصر و تاریخ را ، آن مصر و سرزمین را طیب و طاهر می‌ كند، آن مردمی را كه با او آشنا هستند و راه او را طی می ‌كنند طیب و طاهر می ‌كند. ▫️ اگر ما تاریخ حضرت را نگاه كنیم، می‌ بینیم تاریخ طهارت است، چه اینكه اگر تاریخ اموی و مروانی را بنگریم، می ‌بینیم آلودگی است؛ آنها كسانی هستند كه جاهلیت به «اَنجاس» خود آنها را آلوده كرده است و حسین ‌بن‌ علی (سلام الله علیهما) و طاهری است كه جاهلیت به «اَنجاس» خود، او را آلوده نكرده است. ▫️ وجود مبارك حسین ‌بن‌ علی را با آن وضع شهید كردند؛ وقتی از وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) سؤال كردند که در این نهضت و مبارزه دو طرفه چه كسی پیروز شد، فرمود: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ‏ وَقْتُ‏ الصَّلَاةِ فَأَذِّنْ‏ ثُمَّ أَقِمْ»؛ اگر خواستید بفهمید چه كسی پیروز شد، هنگام نماز، اذان و اقامه بگو، ببین چه كسی پیروز شد! در اذان و اقامه، نام مبارك پیغمبر را می ‌برید؛ یعنی مسئله زنده شد, مسئله زنده شد و همچنین مسئله و صلاح و فلاح زنده شد؛ ما رفتیم با این نهضت و فداكاری مان دین را زنده كردیم و برگشتیم و مخصوصاً نام مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) زنده شد، وقتی نام پیغمبر زنده باشد، «حُسَینٌ‏ مِنِّی» هم زنده خواهد بود. 📚 ویژه برنامه نهضت سید الشهدا در مقام عقل و عدل تاریخ: محرم 1393 🔰 @p_eteghadi 🔰
🏴 هدایت عالمگیر ▫️ مطلب مهمی كه درباره خطبه‌ های نورانی مطرح است آن است كه محتوای خطبه‌ های آن حضرت سه بخش است: بخشی از سخنرانی ‌های نورانی آن حضرت مربوط به مسائل و قرآن و عترت است؛ بخشی هم مربوط به مسائل است كه حوزه دوم است و از ملی و نِحله بودن بالاتر است؛ یعنی شامل حال مسلمان‌ ها و مسیحی‌ ها و كلیمی ‌ها می ‌شود كه موحّدند و خدا را قبول دارند و بخش سوم بیانات آن حضرت مربوط به است. این بخش سوم، بین‌المللی است نه محلّی یا منطقه‌ای، مربوط به است؛ خواه انسان موحد باشد خواه ملحد، یك سلسله مسائل دارد. گفته‌ های آن حضرت خواه شفاهی و خواه كتبی, خواه به صورت خطبه خواه به صورت خطابه در این عناصر سه‌گانه و محوری دور می ‌زند. ▫️ سخنرانی‌های آن حضرت خواه در مدینه خواه در مكه خواه در بین راه خواه در شب عاشورا خواه در روز عاشورا مربوط به است. اگر در مكه فرمود: «خُطَّ الْمَوْتُ عَلى وُلْدِ آدَمَ»، سخن از انسانیت است كه مرگ برای انسان زیور است، زیرا در , انسان مرگ را می‌ میراند نه مرگ انسان را! انسان مسلّط بر زینت است، نه زینت مسلّط بر انسان. ▫️ همان‌طوری كه ذات اقدس الهی در قرآن كریم نسبت به سه بخشِ محلّی و منطقه ‌ای و بین ‌المللی رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) را آگاه كرد تا آن حضرت جوامع را در این سه ضلع و سه بخش هدایت كند، هم این سه فراز را دارد. ▫️ اگر در قرآن كریم آمده است: ﴿قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً﴾ با مردم حرفِ خوب بزنید، اختصاصی به محلّی و منطقه ‌ای ندارد؛ اگر فرمود: ﴿لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیاءَهُمْ﴾ هیچ از را كم نگذارید، اختصاصی به محلّی و منطقه ‌ای ندارد، یك امر فرا ملّی و فرا منطقه ‌ای است یعنی بین ‌المللی است و اگر می‌بینید در مشرق و مغرب عالم نام حسین بن علی (سلام الله علیهما) می ‌درخشد برای جهانی بودن اوست. آپارات: https://aparat.com/v/9HBm1 📚 پیام به همایش ملی شعر عاشورایی تاریخ: 1391/10/13 🔰 @p_eteghadi 🔰