🏴 نور هدایت
▫️ یك روایت نورانی از وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است که فرمود: «اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ ینْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ»؛ شما از فراست و #هوشمندی_مؤمن بر حذر باشید، چون او با #نور_خدا می بیند.
اگر كسی عینك یا دوربینی بر روی چشم او باشد، تلسكوپی باشد یا میكروسكوبی باشد، قوی تر و دقیقتر و سالم تر می بیند، این در امور عادی و مادی است؛ اما اگر كسی #تقوا و #اخلاق و #ایمان را در بر كرده باشد، نورانیتی در مجرای علمی او پیدا می شود كه او با آن نور، اشیا را می بیند؛ فرمود: «اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ ینْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ».
▫️ اینكه می بینید بعضی از حكما، بعضی از فقها، بعضی از مفسّران، بعضی از اصولیین، بعضی از فیزیك دان ها، بعضی از شیمی دان ها فن آور و نخبه هستند، طرح تازه می آورند و #مطلب_تازه می گویند، برای این است كه آنچه اینها می فهمند در كتاب ها نیست، وگرنه دیگران هم می فهمیدند؛ از حرف استاد نگرفتند، وگرنه دیگر شاگردان هم می گرفتند؛ از مقاله یا مقالت دیگران استفاده نكردند، وگرنه دیگران هم بهره می بردند، فرمود این با #نور_خدا دارد می بیند؛ لذا حرف تازه ای می آورد و در رشته خودش، مطلب جدیدی را ابتكار می كند.
▫️ اولاً هر مطلب تازهای كه باشد #نعمت_الهی است و ثانیاً ﴿ما بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾، این شخص با #نور_الهی، نعمت الهی را می بیند، آنگاه در فنّ خودش #نو_آوری دارد؛ فرمود: «اتَّقُوا فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ ینْظُرُ بِنُورِ اللَّهِ». اگر طلبه ای دارد مطالعه می كند، چراغ روشنی هست، عینكی در اختیار او هست و كتابی است که دارد مطالعه می كند، ماورای همه اینها نورانیت دیگری هم هست كه با آن نور دارد می بیند.
▫️ اگر در بخشی از آیات قرآن كریم فرمود: ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی بِهِ فِی النَّاسِ﴾؛ یعنی عده ای در اثر وارستگی حاصل از تقوا، نورانی هستند و كسی كه نورانی باشد می شود #مصباح_الهدایة که هم راه خود را می بیند، چون عالِم است و هم به دیگران راه نشان می دهد، چون «مصباح الهدایة» است. اگر درباره سالار شهیدان #حسین_بن_علی (سلام الله علیهما) آمده است كه «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَهُ الْنِّجاة» به همین علت است؛ #روش، #منش و #گفتار او طوری است كه دیگران را راهنمایی می كند؛ خاصیت #نور این است.
آپارات:
https://www.aparat.com/v/pnkQs
#کلیپ_محرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1393/08/01
🔰 @p_eteghadi 🔰
.
💞 فصل های دل!
#امام_علی_علیه_السلام :
🔅 دلها را اشتياق و روى كردن و پشت كردنى است،
پس دل را آنگاه كه مشتاق است و روى آورده به كار گيريد كه اگر به ناخواه وادار به كارى شود كور گردد.
▫️ نهج البلاغه : حكمت ١٩٣
✍️ مقصود امام علیه السلام از اقبال، مايل بودن و از ادبار، بىميلى به دليل افسردگى و امثال آن است.
امام علیه السلام دستور داده است تا نفوس را در راه شايسته از نظر فكر و انديشه به كار ببرند، و موقع تمايل و علاقه به كارى از آنها استفاده كنند، زيرا اين استفاده به موقع باعث نشاط قواى نفسانى و كمك و همكارى با نفس مىگردد.
و از واداشتن نفوس بر كارى با نفرت و بىميلى (از آن به وسيلۀ قياس مضمرى) نهى كرده است كه ...فانّ القلب إذا اكره عمى.
🔸 يعنى وادار ساختن نفس به انديشه در بارۀ چيزى، موقعى كه به دليل خستگى يا ناتوانى و امثال آن، نفرت از آن دارد، باعث فزونى ناراحتى و نفرت مىگردد، و در برابرش مانعى از وهم و خيال به وجود مىآيد؛ نمىگذارد آنچه را كه انديشيده است و بايد درك كند، دريابد، هر چند كه واضح و روشن باشد گويى كور است.
📚 ترجمه شرح ابن میثم ، ج ۵ ص ۵۸۲
🔰 @p_eteghadi 🔰
سيماى مرگ در قرآن و روايات:
1- آمادگى براى مرگ، نشانهى اولياى خداست. «إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِياءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ»
2- جايگاه مرگ در زندگى انسانها همچون گردنبند بر روى سينهى دختران است. «خطّ الموت على وُلد آدم مَخطّ القلاده على جيد الفتاة»
3- مرگ، پايان راه نيست، بلكه به منزلهى تغيير در حيات و شيوهى زندگى است، مانند لباسى كه تعويض مىشود.
4- هر كس از انسانها به نحوى از اين جهان رخت برمىبندند، بعضى با سختترين حالات و عدّهاى مثل بو كردن گل.
5- ترس انسان از مرگ مانند ترس رانندهاى است كه يا سوخت ندارد «آه من قلة الزاد و طول الطريق»، يا بار قاچاق و كالاى ممنوعه حمل مىكند (گناهكار است) و يا آمادهى رانندگى نيست، وگرنه ترس چرا؟
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال
❓ آیا امام حسین (علیه السلام) را خود شیعیان نکشتند و حالا بخاطر کردار بد شان عزاداری میکنند؟
🔰 پاسخ:
✍ این هم یکی از سخنان ناجوانمردانه ای است که نظیر آن در دوران ما زیاد به گوش می خورد و گویی عده ای می خواهند به هر شکل و روشی به حق و حقیقت حمله کنند، بدون آنکه اندک ارزیابی ای از محتوای سخن خود داشته باشند.
1⃣-شیعه به کسی می گویند که پیرو و مطیع ائمه باشد، پس چگونه می توان قاتلان ائمه(علیهم السلام) را شیعه خطاب کرد؟
2⃣-وقتی در هیچ جا امثال شمر، خولی، سنان و ... شیعه خوانده نشده اند، چگونه می توان چنین سخنی گفت حال آنکه شیعه نظیر حبیب بن مظاهر، مسلم بن عوسجه، زهیر بن قین و ... بودند که نهایت فداکاری و دلاوری را در رکاب امام حسین (علیه السلام) به نمایش درآوردند.
3⃣-امام حسین (علیه السلام) در سخنان خود، لشگر یزیدیان را پیروان ابوسفیان و عده ای بی دین می خواند و می فرمایند: واي بر شما اي پيروان أبو سفيان! اگر دين نداريد و از روز معاد نمي هراسيد، لا اقل در دنيا آزاد مرد باشيد و آن گونه كه مي پنداريد به حسب و نسب خود كه عرب هستيد باز گرديد.(1)
4⃣-اگر منظور از شیعه خواندن قاتلان این است که به امام حسین (علیه السلام) نامه نوشته بودند، شبث بن ربعي و حجار بن أبجر و عمرو بن حجاج و ... از نویسندگان معروف نامه بوده اند که هیچ جا ادعای شیعه بودن آنها نشده است.
5⃣-لشگر مقابل امام حسین (علیه السلام) کسانی بودند که در دلیل کینه ها و دشمنی هایشان به امام (علیه السلام) موج می زد و خودشان می گویند: « إنما نقاتلك بغضاً لأبيك» يعني: ما از روي بغض و كينه اي كه با پدرت علي بن ابي طالب داريم با تو به جنگ و نبرد برخاسته ايم.(2) آیا می توان کسانی که خود را دشمن حضرت علی (ع) می دانند، شیعه خواند؟
6⃣- اگر این ادعا بدان خاطر مطرح شده که کوفیان شیعه بوده اند، باید بگوییم در زمانی عده ای از کوفیان شیعه بودند، که قطعا در دوران امام حسین (علیه السلام) عده قابل توجه شیعه در کوفه وجود نداشت. ابن أبي الحديد معتزلي در اين باره مي گويد: (در زمان معاویه) سخنرانان در هر كوي و برزن و بر فراز هر منبري علي را لعن كرده و از او بيزاري مي جستند و به او و اهل بيت او دشنام مي دادند؛ و بيچاره ترين مردم در آن زمان، مردم كوفه بودند؛ زيرا شيعه علي عليه السلام در آن شهر زياد بود؛ معاويه، زياد بن سميه را حاكم كوفه و هم زمان شهر بصره را نيز تحت امر او ساخت. و او به دنبال شيعيان مي گشت ـ او شيعيان را مي شناخت، زيرا در زمان خلافت علي عليه السلام از طرفداران او بود ـ پس ايشان را حتي زير هر سنگ و كلوخي هم كه بودند مي يافت و به قتل مي رساند و يا تهديد به قتل مي كرد؛ و دست ها و پا ها را جدا كرده و چشم ها را كور مي كرد؛ و ايشان را بر تنه هاي درخت خرما به دار مي كشيد؛ و يا از عراق بيرون مي كرد؛ تا جايي كه كسي از شيعيان شناخته شده در عراق باقي نماند. (3)
📚 پی نوشتها:
1. الفتوح، ابن اعثم، دارالاضواء، بیروت، لبنان، تحقیق علی شیری، ج5 ص117.
2. قندوزی، سلیمان بن ابراهیم، ینابیع المودة لذوی القربی، قم، اسوه، ۱۴۲۲ق. ص۳۴۶.
3. ابن ابی الحدید، عبدالحمید، شرح نهج البلاغة، به کوشش محمدابوالفضل ابراهیم، قاهره، ۱۳۷۸-۱۳۸۴ق/۱۹۵۹-۱۹۶۴م.، ج۱۱، ص ۴۴.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 اخلاص نیّت
🔹 یک بیان نورانی از حضرت امیر (سلام الله علیه) هست _ بخشی از بیانات اینها به وسیله انقلاب تفسیر شد؛ یعنی به زحمت، انسان این روایت ها را معنا می کرد ولی #انقلاب، خوب و به صورت شفاف این را برای ما تفسیر کرد _ در یکی از جبهه های جنگ وجود مبارک حضرت امیر دید که یکی از مجاهدان می گوید که ای کاش برادر من در این صحنه بود، چون صحنه، صحنه #جهاد_دینی است و پُرفضیلت است. حضرت به او فرمود: «أَ هَوَی أَخِیكَ مَعَنَا»؛ آیا #خط_فکری برادر تو با ماست، عرض کرد بله یا امیرالمؤمنین، فرمود او در ثواب ما #شریک است.
🔹 می بینید دو تا #روحانی یا دو تا #دانشجو یا دو تا استاد دانشگاه یا یک روحانی و یک دانشگاهی اینها دوست هستند، باهم درس خواندند، با هم بحث کردند، حالا در یک شهر دارند زندگی می کنند، یکی سِمَتی پیدا کرده، آن دیگری اگر راضی باشد، در ثواب او سهیم است؛ اما اولین اختلافی که هست همین است که چرا من نباشم او باشد! این «چرا من نباشم او باشد»، از #بدترین_غده_ها است! حالا دو تا روحانی هستند، یکی شده امام جمعه یکی نشد، دو تا دانشگاهی هستند، یکی شده نماینده یکی نشد، این بگوید این کار خیری است که او دارد انجام می دهد، من هم او را تقویت می کنم، اگر ثواب این بیش از او نباشد کمتر از او نیست!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه قمر جلسه 8
تاریخ: 1396/02/09
🔰 @p_eteghadi 🔰
🏴 صحیفه وحی
▫️ وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) با این دعاهای نورانی، #رابطه_جامعه_با_قرآن را زنده كرد. شما وقتی این ادعیه نورانی را بررسی می كنید ملاحظه می فرماید كه غالب این ادعیه #صبغه_تفسیر قرآن را دارد؛ یعنی آیات قرآن را دارد معنا می كند (یك) و این گزاره ها را كه به صورت خبری است به ما تعلیم می دهد در جمله های انشایی كه با دعا از خدای سبحان بخواهیم (دو).
هم با #تفسیر قرآن، قرآن را به ما نزدیك می كند و در دسترس ما قرار می دهد و هم با #دعا ما را به دامن قرآن می كشاند كه به آنچه خدا گفت ما عمل بكنیم.
▫️ در بسیاری از آیات كه اوصافی را خدای سبحان برای مؤمنان ذكر می كند كه اینها به صورت جمله خبریه است، غالب آنها به صورت جمله انشایه در ادعیه حضرت آمده است. این #تبدیل_خبر_به_انشا برای آن است كه دست ما را بگیرد و به راه ببرد. كسی كه اهل دعاست و می خواهد به آن #معارف_قرآن_كریم برسد، راهی «إلی الله» است و در بستر صراط مستقیم.
▫️ حضرت آیات را تفسیر می كند اولاً، گزاره های تفسیری را كه جمله خبریه است به صورت دعا كه جمله انشائیه است در می آورد ثانیاً، به ما می فرماید این مطالب را #انشا_كنید و از خدا بخواهید ثالثاً كه شما بشوید #مصادیق آن آیات الهی رابعاً؛ این می شود #وجود_قرآنی یك جامعه.
#پادکست_محرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در سالروز شهادت امام سجاد علیه السلام
تاریخ: 1384/11/22
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💽 #پادکست
💢 درخواست امام سجاد از خداوند
🎤 استاد مسعود عالی
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 پاداش خدمت به شوهر در فرمایش حضرت امام محمد باقر علیه السلام :
هر زنی که هفت روز شوهرش را خدمت کند خداوند هفت در دوزخ را به روی او ببندد و هشت در بهشت را به رويش بگشايد ، تا از هر در که خواهد وارد شود و فرمودند : هيچ زنی نيست که جرعه ای آب به شوهرش بنوشاند مگر آن که اين عمل او برايش بهتر از يک سال باشد که روزهايش را روزه بگيرد و شبهايش را به عبادت سپری کند.
📚 وسائل الشيعه ، ج ۱۴ ، ص ۱۲۳
🔰 @p_eteghadi 🔰
📚 کتاب « باغ حاج علی »
خاطرات #حاجمهدیسلحشور از دفاع مقدس
✍🏻 نویسنده: نوید نوروزی
🔻کانال پر از آب و برف بود و به سختی میتوانستیم حرکت کنیم، سرما هم فشار میآورد. با خود گفتم: (خدایا کاش شهید بشم که از این سرما نجات پیدا کنم!) از شدت سرما دستهایم کبود شده بود و حتی نمیتوانستم گلنگدن اسلحه را بکشم. بهقدری دستهایمان یخ زده بود که اسلحه را به زمین تکیه میدادیم و گلنگدن را با پا میکشیدیم. حتی نمیتوانستیم اسلحه را از ضامن خارج کنیم، با سنگ روی ضامن میزدیم تا جابهجا شود.
نمیدانستیم سرنوشتمان چه خواهد شد. ناگهان سعید طاهرخانی از بین جمعیت بلند شد و کنار یک جنازه رفت و آرام آن را جابهجا کرد. درست زیر جنازه یک گلوله آرپیجی 7 بود. جنازه از کی آنجا بود؟! نمیدانستیم، اما به بدنه گلوله گِلهای خشک چسبیده بود. سعید سرنیزهای درآورد و شروع کرد به تراشیدن گِلهای روی گلوله آرپیجی تا بتواند آن را در قبضه جا بزند. هیچ فرصتی نداشتیم و دل توی دلمان نبود.
سعید ایستاد و در همان تاریکی شب قرآنی را مقابل صورتش گشود و شروع کرد به خواندن دعا. گاهی به آسمان نگاه میکرد و گاه به قرآن. نفسها در سینهها حبس شده بود. یکی دو دقیقهای طول کشید...
#معرفی_کتاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
وضعیت کودکان در برزخ:
☘ چگونه میتوان تصور کرد که کودکان معصوم و فرزندان نازنینی که عمر بسیار کوتاهی در این دنیا داشتهاند دچار عذاب اخروی شوند؟
عذاب جان دادن و عذاب قبر نیز هیچ کدام بیعلت نیستند و همگی متأثر از گناهان و دلبستگیهای ناحق و ناروا نسبت به امور دنیوی هستند، بنابراین چگونه این عذابها میتوانند متوجه پاکان و کودکان معصومی باشند که تمثّل فرشتگان الهی در زمین هستند؟
جان دادن برای انسان پاک و مؤمن طبق روایات، همچون بو کردن گل است. بلکه چه بسا با شفاعت کودکان انسانهای مؤمن، والدین آنان هم اگر خطایی داشته باشند، مورد رحمت و مغفرت الهی واقع خواهند شد.
در اینجا تنها به بخشی از روایات که در این زمینه وارد شده و نشانگر دیدگاه اسلام در این رابطه است، اشاره میکنیم:
1- امام صادق (ع) فرمودند: «هرگاه کودکی از مؤمنان از دنیا رفت، منادی در ملکوت آسمان و زمین ندا میدهد که فلانی فرزند فلانی از دنیا رفته است. اگر پدر یا مادر یا یکی از بستگان مؤمن او از دنیا رفته باشند، کودک را به نزد او میبرند تا از او پرستاری کند و اگر کسی یافت نشد، او را به حضرت فاطمه (س) میسپارند و آن حضرت، تا زمانی که یکی از پدر یا مادر یا نزدیکانش به او ملحق شوند، از کودک نگهداری میکنند و بعد کودک را به آن فرد تحویل میدهند.» (1)
2- از امام صادق (ع) همچنین نقل شده است: «خدای بزرگ، ابراهیم و ساره را متکفل نگهداری از کودکان مؤمنان قرار داده است؛ در قصری با شکوه از درّ بهشتی و در روز قیامت این کودکان را لباس نیکو پوشانده و خوشبو میکنند و آنان را به پدر و مادرشان هدیه میدهند.
این کودکان، پادشاهانی هستند در بهشت همراه با والدینشان.» (2)
3- از پیامبر بزرگ اسلام (ص) نقل شده است که فرمودند: «کودکان مؤمنان در روز قیامت آنگاه که زمان حسابرسی خلایق میرسد حاضر میشوند.
💥💥💥💥💥💥💥💥💥💥
خدای تعالی به جبرئیل میفرماید: اینان را به بهشت وارد کن. کودکان بر دروازههای بهشت میایستند و از پدران و مادران خود سؤال میکنند.
نگهبان بهشت به آنان میگوید: آنان مثل شما نیستند و گناهان و خطاهایی دارند که باید از آن بازخواست شوند. کودکان صدای خود را با گریه بلند میکنند؛ پس خدای تعالی میفرماید: ای جبرئیل، این چه صدای گریه و زاری است که بلند شده است؟
جبرئیل عرض میکند: خدایا! تو خود از من داناتری، اینان کودکان مؤمنان هستند و میگویند ما وارد بهشت نخواهیم شد تا زمانی که پدران و مادران ما وارد بهشت شوند.
پس خدای تعالی میفرماید: ای جبرئیل، در میان جمع وارد شو و دست پدران و مادران آنان را بگیر و همراه کودکان - به خاطر رحمتی که دارم - وارد بهشت کن.» (3)
4- از رسول گرامی اسلام (ص) نیز نقل شده است: «کودکان امت محمد (ص) در روز قیامت در زیر عرش در کنار حوضهای بهشتی جمع میشوند.
خداوند از حال آنان مطلع میشود و میفرماید: چه شده است که سرهایتان را به سوی من بلند کردهاید؟ میگویند ای پروردگار ما! پدران و مادران ما در عطش گرفتارند و آنگاه ما در کنار حوضهای بهشتی هستیم.
پس به آنان وحی میشود: وارد صفوف قیامت شوید و پدران و مادران خود را سیراب کنید.» (4)
📚 پینوشت:
1- بحارالأنوار، ج 5، ص293
2- الفقیه، ج 3، ص490
3- بحارالأنوار، ج 79، ص 123
4- مستدرکالوسائل، ج 2، ص 401
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 رسالت حسینی
▫️ وجود مبارك سیدالشهداء مطابق آنچه در زیارت اربعین آمده است، برای دو كار خون مقدس خود را اهدا كرد: یكی #كار_فرهنگی كه مردم را عالم كند و یكی #كار_اخلاقی كه مردم را عاقل كند _ جامعه اول باید عالم شود، بعد باید عاقل شود _ «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَةِ». این «جهالت» در مقابل علم است و آن «ضلالت» در مقابل عقل است؛ تا جامعه عالم نشد، رو به سعادت نمی نهد و اگر عالم شد، تا عاقل نشد، به مقصد نمی رسد.
▫️ الآن تمام مشكلاتی كه دولتمردان یا شهروندان ما دارند، به همین #علم_و_عقل برمیگردد؛ یا قانون و دستور شرع را نمی دانند و یا می دانند و عمل نمی كنند. مشكلات جامعه ما كمبود مواد غذایی و کمبود آب و کمبود زمین و کمبود معدن نفت و گاز نیست، مشكلات جامعه ما فقدان همین مسائل اخلاقی است؛ آنجا كه دزدی، رانتخواری، ربا، رشوه، باندبازی و مانند اینها هست، اینها یا به فقد علم بر می گردد یا به فقد عقل بر می گردد.
▫️ وجود مبارك سالار شهیدان، حسین بن علی بن ابی طالب (سلام الله علیهم) قیام كرد تا اولاً مردم را عالم كند و ثانیاً عاقل كند: «لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَةِ». این دو كار یعنی اول كار #فرهنگی، بعد كار #اخلاقی؛ یعنی اول مردم را باسواد كردن، بعد متخلّق به اخلاق الهی كردن، سِمَت رسمی انبیای الهی بوده است.
#محرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1383
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕روح انسان پس از مرگ چه چیزهایی را می بیند⭕
براساس برخی روایات، هنگام مرگ شیطان با فرزندان و یاران خود بر بالین انسان حاضر میشوند تا او را وسوسه کنند و در دینش به شک اندازند و او را به کفر بکشانند اما اگر فرد از مومنان حقیقی باشد، شیطان نمیتواند بر او غالب شود و دین و ایمانش را بگیرد. (من لا یحضره الفقیه، جلد 1 , صفحه 133)
هنگام مرگ همه انسانها صالح، پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) با ظاهری آراسته و مثال نزدنی بر روح فرد حاضر میشوند؛ اگر از مومنان باشد هنگام دیدار با این بزرگان علاقه پیدا میکند و عشق میورزد و اگر از مومنان نباشد، هنگام مشاهده آنها را از دشمنان خود میداند و به دیدارشان علاقه ندارد. (بحار الأنوار، ج 82، ص 174، ح 8)
بر اساس روایتی از امام علی (ع) مال و اولاد و اعمال برای فرد مرده مجسم میشود؛ هنگامی که انسان متوجه مال خود میشود، میگوید: ای مال! به خدا سوگند من بر جمع تو حریص و بر انفاق تو بخیل بودم. شب و روز خود را برای به دست آوردن تو صرف کردم و چیزی از تو را از خود جدا نمیکردم، پس چه سود و بهرهای از تو به من میرسد؟ مال پاسخ می دهد: کفن خود را از من بگیر؛ استفاده تو از من کفنی بیش نیست.
هنگامی به فرزندان خود می رسد، میگوید: به خدا سوگند! من برای شما مهربان و حامی و نگهدارنده بودم، پس در این حال چه نفع و فایدهای از شما به من میرسد؟ فرزندان میگویند: ما تو را به قبر و گودالی که آرامگاه توست، میرسانیم و در آن پنهان میسازیم.
🔰 @p_eteghadi 🔰
✅روایتی تکان دهنده و زیبا
🔴شب اول قبر آیتالله حائری و عنایت امام رضا علیه السلام
بعد از مرگ آیت الله حائری شبی اورا در خواب دیدم.
کنجکاو شدم که بدانم در آن طرف مرز زندگی دنیایی چه خبر است؟!
پرسیدم:
آقای حائری، اوضاعتان چطور است؟
آقای حائری که راضی و خوشحال به نظر میآمد، شروع کرد به تعریف کردن:
وقتی از خیلی مراحل گذشتیم،همین که بدن مرا در درون قبر گذاشتند، روحم به آهستگی و سبکی از بدنم خارج شد و از آن فاصله گرفت.
درست مثل اینکه لباسی را از تنت درآوری. کم کم دیگر بدن خودم را از بیرون و به طور کامل میدیدم. خودم هم مات و مبهوت شده بودم، این بود که رفتم و یک گوشهای نشستم و زانوی غم و تنهایی در بغل گرفتم.
ناگهان متوجه شدم که از پایین پاهایم، صداهایی میآید. صداهایی رعبآور وحشتناک!
به زیر پاهایم نگاهی انداختم. از مردمی که مرا تشیع و تدفین کرده بودند خبری نبود!
بیابانی بود برهوت با افقی بیانتها و فضایی سرد و سنگین و دو نفر داشتند از دور دست به من نزدیک میشدند.
تمام وجودشان از آتش بود.
آتشی که زبانه میکشید و مانع از آن میشد که بتوانم چشمانشان را تشخیص دهم. انگار داشتند با هم حرف میزدند و مرا به یکدیگر نشان میدادند.
ترس تمام وجودم را فرا گرفت و بدنم شروع کرد به لرزیدن. خواستم فریاد بزنم ولی صدایم در نمیآمد. تنها دهانم باز و بسته میشد و داشت نفسم بند میآمد.
بدجوری احساس بیکسی غربت کردم: خدایا به فریادم برس! خدایا نجاتم بده، در اینجا جز تو کسی را ندارم….همین که این افکار را از ذهنم گذرانیدم متوجه صدایی از پشت سرم شدم.
صدایی دلنواز، آرامش بخش و روح افزا و زیباتر از هر موسیقی دلنشین!
سرم را که بالا کردم و به پشت سرم نگریستم، نوری را دیدم که از آن بالا بالاهای دور دست به سوی من میآمد.
هر چقدر آن نور به من نزدیکتر میشد آن دو نفر آتشین عقبتر و عقبتر میرفتند تا اینکه بالاخره ناپدید گشتند. نفس راحتی کشیدم و نگاه دیگری به بالای سرم انداختم.
آقایی را دیدم از جنس نور. ابهت و عظمت آقا مرا گرفته بود و نمیتوانستم حرفی بزنم و تشکری کنم،
اما خود آقا که گل لبخند بر لبان زیبایش شکوفا بود سر حرف را باز کرد و پرسید:
آقای حائری! ترسیدی؟
من هم به حرف آمدم که:
بله آقا ترسیدم، اگر یک لحظه دیرتر تشریف آورده بودید حتماً زهره ترک میشدم و خدا میداند چه بلایی بر سر من میآوردند.
راستی، نفرمودید که شما چه کسی هستید.
وآقا که لبخند بر لب داشت و با نگاهی سرشار از عطوفت، مهربانی و قدرشناسی به من مینگریستند فرمودند:
من علی بن موسی الرّضا(علیه السلام) هستم.
آقای حائری! شما ۳۸ مرتبه به زیارت من آمدید من هم ۳۸ مرتبه به بازدیدت خواهم آمد، این اولین مرتبهاش بود ۳۷ بار دیگر هم خواهم آمد..
📘ناقل آیتالله العظمی سیدشهابالدین مرعشی نجفی(ره)
🔰 @p_eteghadi 🔰
🏴 شکوه عزت
▫️ سالار شهیدان (سلام الله علیه) چون جهانی فكر می كرد و جهان به حق زنده است و مصالح ساختمانی جهان، حق است و خود آن حضرت، مُحقِّق این نظر و متحقّق به این عمل بود، لذا جهان را به #حق_مداری و #حق_محوری دعوت كرد فرمود: «هَیْهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ»؛ یعنی ذلّت از ما دور است نه ما از ذلّت دوریم، یعنی ما در حدّی زندگی عزیزانه داریم كه ذلّت به خودش اجازه عبور به حرم و حریم ما را نمی دهد. حضرت نفرمود: «هیهات مِن الذلّة» بلكه فرمود: «هَیْهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ»؛ ذلّت از ما دور است نه ما از ذلّت دوریم؛ ما نیازی نداریم كه از ذلّت دور باشیم، #ما_عزیزیم و ذلّت به خودش اجازه نمی دهد كه به حرم امن ما راه پیدا كند.
▫️ این بیان, ریشه قرآنی دارد؛ ذات اقدس الهی در قرآن كریم مسلمان ها را به عزّت و قدرت و قوّت و شوكت فرا خواند فرمود: ﴿وَلْیجِدُوا فِیكُمْ غِلْظَةً﴾؛ این امر غایب است و ناظر به بیگانه هاست یعنی حتماً باید آنها در شما#قدرت_و_صلابت احساس كنند و بیابند، حتماً باید آنها در شما #عظمت و #جلال و #شكوه و استقلال احساس بكنند كه به سراغ شما نیایند.
▫️ این در سایه #وحدت شما, #عقل شما, #درایت شما, #عدل_محوری شما و #حق_مداری شما خواهد بود و این را حسین بن علی (صلوات الله و سلامه علیهما) به دیگران آموخت لذا فرمود: «هَیهاتَ مِنا الذلةُ، یأْبَیاللهُ لَنا ذلِک وَ رَسُولُه وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ حُجُورٌ طابَتْ وَ طَهُرَتْ»؛ نه قرآن اجازه ذلت می دهد و نه عترت اجازه ذلت می دهد؛ ذلت از ما دور است به خود اجازه نمی دهد كه به حریم ما راه پیدا كند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش ملی شعر عاشورایی
تاریخ: 1391/10/13
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 چکار کنيم که در روز قيامت برهنه محشور نشويم؟
مساله ي عريان بودن در قيامت و نه در برزخ در روايات بسيار زيادي مطرح شده است.
در روايتي داريم که يکي از همسران پيامبر همين سوال را از پيامبر اکرم (ص) پرسيد، پيغمبر (ص) فرمود: آنجا هر کسي به فکر خود است و وحشت بسياري وجود دارد.
اين مسئله آنقدر افراد را از يکديگر باز مي دارد که مانند نظام دنيا چشم چراني و نگاه وجود ندارد.
اما نکته ي مهمتر اين است که در روايات داريم که شيعيان و مومنين خالص که ولايت اهل بيت (ع) را دارند مستور هستند.
در روايتي از پيامبر اکرم (ص) است که فرمود: شيعيان علي (ع) کساني هستند که با لباس هاي سفيد در قيامت از قبر ها برانگيخته مي شوند.
اين لباس هاي سفيد يا همان کفن ها است ويا اينکه به قدري نور آنها را فرا گرفته که بدن آنها قابل ديدن نيست.
درروايت ديگري از امام صادق (ع) داريم که شيعيان ما از قبور برانگيخته مي شوند در حالي که بدن آنها مستور و پوشيده هستند.
🍀بنابراين بايد ولايت خود نسبت به اهل بيت (ع) را تقويت کنيم و جزو همين شيعياني باشيم که مستور هستند..
📚حجت الاسلام عالی
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴چرا لحظات مرگ سخت میگذرد؟
✍از امام صادق علیه السلام پرسیدند که چرا روح هنگامی که از بدن خارج میشود، احساس ناراحتی میکند، ایشان جواب دادند: زیرا بدن با روح خو گرفته و رشد کرده است.
📚بحار الانوار ج 6 ص 158
💢مانند زمانی که میخواهند دندان فاسدی را از دهان بیرون بکشند؛ مسلما لحظه کشیدن دندان لحظه سخت و دردناکیست ولی بعد از آن، انسان احساس آرامش میکند. البته درد بزرگتر دیگر برای این است که انسان باید از تمام علائق خود که در دنیا با آنها انس پیدا کرده، دست بکشد .و میزان سختی جانکندن به میزان علاقه او به دنیاست
لذا هرچه انسان دلبستگی کمتری به دنیا داشته باشد و خود را بیشتر و بهتر برای سفر آخرت آماده کرده باشد، لحظههای جان کندن برایش راحت تر خواهد بود.
💥سختیهای جان کندن برای مومن باعث پاک شدن گناهانش میشود تا پاک و سبکبال به عالم برزخ قدم بگذارد و برای کافر، شروع عذابهای الهی است.
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️🎥 سوال
❓این امام زاده هایی که در کشور ما دفن هستند شهید شدند و یا به مرگ طبیعی مرده اند؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #شبهات
📎 #محرم
📎 #امام_حسین علیه السلام
📎 #اربعین
🔰 @p_eteghadi 🔰
امام حسن عسکری (ع):
شادى كردن در حضور غمگين، از ادب به دور است.
📗تحف العقول ٬ص۴۸۹
🔰 @p_eteghadi 🔰
📚تفرجی در کتب
📖"دقایقی از قتلگاه"
دریچه هایی زندگی ساز از کربلا
🔍مروری بر برخی از سرفصلها
🔹کربلا یعنی مزرعه خدا
🔹پیامی از جنس حیا: پوشاک امام در مقتل
🔹عنصر رضایتمندی در زندگی
🔹پیشنهادهایی برای تحقیق
🔹"شناخت"ی که به کار شمر نیامد
🔹به کلاس شمرشناسی نیاز داریم!
🔹ما تا کجا برای هدایت حاضریم بایستیم؟
🔹نشاط و آرامش در گودال قتلگاه، اضطراب و ناراحتی ما در خانه ها! چرا؟!
🔹عاشق حسین! مثل حسین زندگی کن
🔹تلنگری برای آنها که در آستانه کم آوردن هستند!
🔹ترجمه امروز خون دادن، هنر خون دل خوردن است
🔹در قتلگاه کسی معطل امکانات و بودجه نشد
🔹این روایت از گودال قتلگاه تمدن ساز است
🔹عاشورا نقشه ای برای حرکت ظهور
و...
📚"دقایقی از قتلگاه"
دریچه هایی زندگی ساز از کربلا
#معرفی_کتاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 آیا اقوام در قیامت همچنان رابطه فامیلی دارند💠
🔳 باتوجه به آیه زیر روابط فامیلی در قیامت از بین میرود:
🔹فَإِذَا نُفِخَ فِی الصُّورِ فَلَا أَنسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لَا يَتَسَآءَلُونَ (مومنون آیه 101)
چون قيامت بر پا گردد، بين مردم روابط نَسَبی نخواهد بود؛ و بين خويشاوندان گفتگوئی نيست.
✅ چون روابط اين دنیا از شئون همین دنیاست و قیامت شئون ديگری دارد که در آن روابط فامیلی جایگاهی ندارد.
💢 در این دنیا روابط انسانها بر اساس نیازشان به همدیگر است، لذا در قیامت که منفعت رساندن بر اساس تقواست، دوستیهای غير خدائی تبديل به دشمنی میشود و انسان از پدرش، مادرش، همسرش و پسرش فرار ميكند.
🔹 الاخِلّآءُ يَوْمَئِذِ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ. (زخرف ۴۷)
دوستان در آن روز، بعضی با بعضی دیگر دشمنند، مگر پرهيزكاران.
✅ نتیجه اینکه:
اگر رابطه قومی و قبیله ای در این دنیا بر محوریت دین نباشد، در قیامت از بین خواهد رفت و هیچ گونه کمکی نخواهد کرد.
مگر کسانی که ارتباطشان خدایی باشد، مانند زن و شوهری که اهل ایمان باشند، در بهشت هم باهم خواهند بود.
🔰 @p_eteghadi 🔰
سیدالشهداء فقط یک تعلیم دهنده دین نبود!
🔻 پایگاه اطلاع رسانی اسراء، آیت الله العظمی جوادی آملی: امام حسین (علیه السلام) اگر فقط یک تعلیم دهنده بود کسی کاری به او نداشت اما از آنجایی که یک #مبارز_کامل بود و به دنبال تغییر وضع موجود بود ماجرای کربلا پیش آمد.
▫️ سالار شهیدان از آن جهت که جانشین پیامبر است و پیامبر دین آورده است و دین گذشته از جریان و جنبه های عبادی و داد و ستدها و قوانین و برنامه های فردی حدود، قصاص، تعزیرات روابط بین الملل و مانند آن دارد، قهراً این قیام، #قیام_همه_جانبه است؛ لذا حضرت در آن وصیت نامه خود مرقوم فرمود من به این منظور قیام کرده ام که امتم را اصلاح کنم و اصلاح امت بدون مبارزه میسر نیست.
▫️ معظم له افزودند: دشمنان مادامی که بحث در محدوده های ذهنی است، خیلی کار به رهبران الهی ندارند؛ اما وقتی بحث از مسائل ذهنی به عینیت منتقل می شود و مانع تهاجم یک عده یا اعمال غرائز دیگران خواهد بود، از آن جا بین آن گروه و بین انبیا مزاحمت هست، ممکن نیست گروهی در عالم علیه #نهضت_انبیا به مبارزه بر نخیزند؛ لذا شما گاهی با تعبیرات ﴿یَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ﴾، گاهی ﴿وَ قَتْلِهِمُ اْلأَنْبِیاءَ﴾ را در قرآن تلاوت می کنید که یعنی عده زیادی قیام کردند و بسیاری از انبیا را شهید نمودند. از این صحنه پیداست که بسیاری از انبیا شهید شدند، از اینکه فرمود: ﴿یَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ الْحَقِّ﴾ یا ﴿وَ قَتْلِهِمُ اْلأَنْبِیاءَ﴾ معلوم می شود مبارزه ای بود و انبیا قیام کردند و شربت #شهادت نوشیدند... .
مطالعه بیشتر:
news.esra.ir
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1379
#محرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 فشار بیشتر شیطان بر افراد با ایمان
✍ استاد عالی: یکی از رفقای ما، ایشان می گفت من قبل از انقلاب با آن وضعیتی که می دانید تو تهران بوده ؛ می گفت جوری بود که من چشم خودم را خوب مراقبت می کردم مواظب خودم بودم ، تا اینکه خدمت یک استادی برای ما فراهم شد که بتوانیم از بزرگان قم بود بتوانیم خدمت ایشان باشیم و از جهت تربیتی ازشان استفاده بکنیم . از آن موقعی که ما پیش ایشان قرار گرفتیم دیدیم ای داد بیداد مثل اینکه بدتر شد ، یعنی دیگر خودم را نمی توانستمخیلی جمع و جور کنم ، یعنی ازچشم فشار بیشتری به من می آمد تو اجتماع.گفتم خدایا مثل اینکه وضع من بدتر شد .
رفتم پیش ایشان گفتم : آقا ما که پیش شما آمدیم که درست تر کار کنیم و یک پله برویم بالاتر خراب تر شد وضعمان. ایشان گفت اتفاقا درستش همین است ، چون تو که می خواهی بروی بالا شیطان بیشتر به تکاپو می افتد بیشتر اذیتت می کند. این اذیت ها اولیه است یعنی مقداری مقاومت کنی و خسته نشوی رد می شوی ازش. این اذیت ها اذیت های ابتدایی هستند سنگ اندازی های اولیه هست . خسته نشود آدم از این .
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 #پرسش_پاسخ
❓آیا رسول خدا(ص) و ائمه معصومین(ع) در رحلت عزیزان خود گریه و عزاداری میکردند؟
🔹نمونههای زیادی از سیره رسولخدا(ص) در زمینه سوگواری و عزاداری نقل شده است، از جمله: سوگواری بر حضرت حمزه(ع) و گریستن در شهادت جعفربن ابیطالب(ع)، گریستن بههنگام درگذشت فرزندشان ابراهیم، اشک ریختن در درگذشت دخترشان، گریه بههنگام احتضار سعدبن عباده، گریه بههنگام زیارت قبر مادرشان آمنه و.... در سیره اهلبیت(ع) نیز میتوان موارد زیادی بر اقامه مجلس عزا یافت که در مورد شهدای کربلا بسیار پررنگ است.
🔰 @p_eteghadi 🔰