eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.7هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
4.3هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 رسول رحمت ▫️ نیاز بشر به از آن جهت است كه بشر یك موجود دائمی و ابدی است و با مرگ از پوست به در می ‌آید نه اینکه بپوسد و بعد از مرگ, برزخ است و صحنه قیامت است و پاداش نیكان و كیفر تبهكاران و مانند آن. ▫️ عنصر دوم و اصل دوم آن است كه كسی كه از طرف خدای سبحان از آینده و گذشته بشر باخبر است و بشر را مستحضر می ‌كند و از تمام شئون و اعمال و آثار بشری باخبر است و برنامه‌ ریزی می‌ كند، باید از و مصون باشد، زیرا كمترین اشتباه علمی یا غفلت عملی باعث گمراهی جوامع بشری خواهد شد؛ از این جهت, پیامبران مخصوصاً حضرت ختمی نبوّت (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) باید معصوم باشند. عصمت آنها اختصاصی به مسائل علمی ندارد، بلكه آنها در مسائل , معصوم از خطا و در مسائل ، معصوم از خطیئه ‌اند. ▫️ اصل سوم و عنصر سوم آن است كه چنین موجودی، خواهد بود، زیرا برای كلّ جهان آمده است و هم با اصل و هم با اصل , پیام الهی را رسانده است. این دو اصل در برنامه ‌های رهبری وجود مبارك پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) كاملاً مشهود است: اصل كلیت و اصل دوام؛ اصل همگانی و اصل همیشگی؛ یعنی آن حضرت برای تمام مردم روی زمین تا روز قیامت، در و مصری و برای پیام دارد، لذا چه در بخش ‌های ملّی و محلّی, چه در بخش ‌های منطقه ‌ای و چه در بخش‌های بین ‌المللی برنامه دارد. این كلیت و دوام همراه با رسالتِ اوست. اینكه خدا فرمود ما ﴿رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ﴾ فرستادیم یا ﴿كَافَّةً لِّلنَّاسِ﴾ فرستادیم به همین منظور است؛ فرمود: ﴿مَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ﴾. ▫️ رحمت بودن او برای جهانیان آن است كه سه مطلب را به همه جهانیان می ‌آموزاند: یكی صحیح؛ یكی صحیح؛ یكی صحیح; یعنی همگان را به جهان ‌بینی توحیدی دعوت می ‌كند، همگان را به كیفیتِ داشتن و نگهداری و اصلاح جهان هدایت می ‌كند و همگان را به هنر و زیبایی و جمال و جلالِ جهان كه جهان‌ آرایی است راهنمایی می ‌كند؛ هم به ذائقه عنایت دارد هم به انگیزه عنایت می ‌کند هم به اندیشه عنایت می ‌كند. آپارت: 📚 پیام: پيامبر اسلام، رحمتی برای عالميان تاریخ: 1392/02/24 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖤 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: 🍀 كُنْ عَلى عُمرِكَ أشَحَّ مِنكَ عَلى دِرهَمِكَ و دينارِكَ 🍃 به عمر خود بخيل تر باش تا به درهم و دينارت 📖 ميزان الحكمه، ج8، ص125 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨🌼✨ بی بهره از فروغ ولایت تو یا حسن مشمول این حدیث پیمبر نمی شود فرمود دیده­ای که کند گریه بر حسن آن دیده کور وارد محشر نمی‌شود 🏴رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) تسلیت باد 🔰 @p_eteghadi 🔰
شهادت امام حسن مجتبی تسلیت باد🏴🏴🏴 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚کتاب "ترجمه الغارات" تلخیص و ترجمه ای روان از کتاب معتبر و قدیمی الغارات است که به سال های روایت نشده از حکومت حضرت علی (ع) که به دوره غارات مشهور شده و از جهاتی مهم تر و درس آموزتر از نیمه اول حکومت ایشان است و از قضا تناسب زیادی با شرایط و اتفاقات کنونی ما و منطقه دارد می پردازد. 🔹آنچه افکار عمومی از حکومت امیرالمومنین (ع) در ذهن دارند، سه جنگ مشهور حضرت با طلحه و زبیر، معاویه، خوارج است. 🔸این در حالی است که تمام این جنگ ها کمتر از نیمی از حکومت پنج ساله حضرت را تشکیل می دهد و امیر المومنین بعد از جنگ نهروان به مدت دو سال و نیم به حکومت ادامه دادند؛ اما متاسفانه کمتر کسی از این دوران مهم و استثنایی مطلع است و کمتر به آن پرداخته می شود. 🔹به همین دلیل است که کتاب ترجمه الغارات، تنها کتابی است سردار شهید سلیمانی به خواندن آن تاکید زیادی کرده است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 طلب علم 🔹 دین به ما گفته است که لازم است؛ اگر دین بخواهد جاهلیت را به عقلانیت تبدیل کند تنها راه آن فرهنگ و علم است، لذا فراگیری علم را واجب کرده است. بعضی از علوم واجب عینی است و بعضی‌ ها واجب کفایی. فرمود: «طَلَبُ العِلمِ فَرِیضَةٌ» نه «فَرِیضٌ»؛ با اینکه مبتدا مذکر است، خبر، «تاء» دارد؛ «تاء» «فریضة»، «تاء» مبالغه است «تاء» تأنیث نیست. 🔹 اگر گفتند حضرت زینب (سلام الله علیها) عقیله بنی هاشم است، به همان معنا که حسین بن علی (سلام الله علیهما) عقیله بنی هاشم است به همان معنا زینب عقیله است، «تاء»، «تاء» تأنیث نیست؛ یا اگر درباره گفته شد: ﴿إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلیفَةً﴾ نه «خلیفاً» که یعنی آدم، خلیف نیست خلیفه است، این «تاء»، «تاء» تانیث نیست، «تاء» مبالغه است. وقتی گفتند: «طَلَبُ العِلمِ فَرِیضَةٌ»؛ یعنی خیلی واجب است. 🔹 این دین برای اینکه ثابت کند می‌ شود جاهلیت را به عقلانیت تبدیل کرد و راهش هم علم است، کلّی‎گویی نکرده؛ آن کسی که کلّی می‌ گوید او می ‌شود واعظ، نه مدیر نه مدبّر نه راهنما. وجود مبارک حضرت گذشته از اینکه طبق آیه کریمه ﴿ادْعُ إِلى‏ سَبیلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ﴾، با موعظه، مردم را هدایت می ‌کرد، ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَة﴾ هم بود. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1395/10/02 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 ولی نعمتان 🔹 مشاهده كردید كه این كشور را فقط حسین‌ بن ‌علی (علیهما السلام) در روز خطر نجات داد. این خاندان معظم شهدا، ولی نعمت ما هستند اینها آقای ما هستند. شما اگر یك وقت بیمار شدید و یك طبیب غیر مسلمان حیات ظاهری شما را چند روزه حفظ كرد، خیلی قدردانی می ‌كنید؛ این آقای شما هستند اینها شما هستند، شما قدر آقاها و ولی نعمت ‌های تان را بدانید وگرنه ممكن است _ خدای نكرده _ دیگران با شما طرز دیگر رفتار كنند. 🔹 خدای سبحان فرمود وقتی امت پابرهنه ‌ای برای قیام كند، من آنچه مصلحت است، به این امت اعطا می ‌كنم؛ فرمود: ﴿وَ لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللّهُ بِبَدْرٍ وَ أَنْتُمْ أَذِلَّةٌ﴾؛ روزی كه شما ذلیل بودید، ما شما را یاری كردیم. 📚 سخنرانی محرم تاریخ: 1379/01/18 🔰 @p_eteghadi 🔰
✳️ پیامبر همه جهانیان استاد احمد عابدی: 💠 تقریباً در این صد سال اخیر اشتباهی در کتابهای فرهنگی ما رخ داده که گفته می شود پیغمبر اسلام. اما تا قبل از این قرن اخیر هرکتابی چه عربی و چه فارسی در مورد پیغمبر اکرم نوشته شده همه تعبیر ها، رسول خداست. 💠 قرآن کریم هرجا از پیامبر اکرم یاد می کند بعنوان رسول الله یاد می کند. "لقد کان لکم فی رسول الله اسوه الحسنه" و روایات نیز همیشه می گوید رسول الله. در واقع پیغمبر خداست . 💠 حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) پیامبر همه جهانیان است و تنها پیامبر مسلمانان نیست و به کار بردن تعبیر «پیامبر اسلام» درست نیست و این واژه ساخته غربی ها است. 💠 انگلیسی‌ها چون پیامبر(ص) را قبول نداشتند و نمی‌خواستند ایشان به عنوان پیامبر‌(ص) همه بشریت معرفی شود این تعبیر را درست کردند و در یک قرن اخیر بر سر زبان‌ها انداختند. در حالی که پیغمبر برای همه بشریت آمده است و مسلمان و غیر مسلمان ندارد. 💠 در طول 13 قرن بعد از اسلام در هیچ نوشته‌ای از بزرگان دین و یا تعابیرشان، تعبیر پیامبر اسلام به کار نرفته و مسلمانان همه حضرت محمد(ص) را با عنوان رسول الله و پیامبر خدا می‌شناسند 🔷 اما انگلیسی‌ها برای پیش برد اهداف ضد اسلامی خود این تعبیر را درست کردند و متأسفانه در میان ما هم رواج یافته است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢رحلت یا شهادت پیامبرص💢 آنچه كه در تاريخ آمده و محدثين آن را نقل كردهاند و مشهور است، مسأله رحلت است نه شهادت. محدث بزرگوار، مرحوم حاج شيخ عباس قمى بعد از آن كه كيفيت رحلت آن حضرت را از شيخ مفيد و طبرسى نقل مىكند، در پايان همان باب احاديثى را كه ناظر به شهادت آن حضرت مىباشد آورده است. مىگويد: «در احاديث معتبره وارد شده است كه آن حضرت به شهادت از دنيا رفت، چنان كه صفار به سند معتبر از حضرت صادق (ع) روايت كرده است كه در روز خيبر زهر دادند آن حضرت را در دست بزغاله چون حضرت لقمهاى تناول فرمود آن گوشت به سخن آمده و گفت يا رسول الله مرا به زهر آلودهاند. پس حضرت در مرض موت خود مىفرمود كه امروز پشت مرا درهم شكست آن لقمه كه در خيبر تناول كردم و هيچ پيغمبر و وصى پيامبرى نيست مگر آن كه به شهادت از دنيا بيرون برود. در روايت ديگر فرمود كه زن يهوديه آن حضرت را زهر داد.... اين روايات ناظر بر اين است كه اثر سمها موجبات شهادت و رحلت آن حضرت را فراهم كرده است يعنى رحلت آن حضرت مستند به همان مسموميتها است. در نتيجه قول مشهور كه پيامبر اسلام (ص) در سال دهم هجرت در اواخر عمر خود در اثر بيمارى رحلت فرمودند منافاتى با قول سوم شهادت حضرت ندارد زيرا ممكن است و بيمارى حضرت در اثر همان زهر باشد چنانچه از روايت مذكور نيز فهميده مىشود. براى آگاهى بيشتر ر. ك: 1- منتهىالامال، شيخ عباس قمى 2- بحارالانوار، ج 22، ص 455 3- اصول كافى، ثقهالاسلام كلينى، ج 2، ص 323 و 324، نشر فرهنگ اهلالبيت 4- فروغ ابديت، جعفر سبحانى، ج 2، ص 501 5- ناسخالتواريخ، ميرزا تقى لسانالملك، ج 3، ص 443، انتشارات محمدى 🔰 @p_eteghadi 🔰
تاریخ شهادت پیامبر اسلام !!!!! 🤔 : ❓ تاریخ شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله و کلاهی که بر سر عوام رفته است !!! 🔸 از جمله بدعتهای شوم مرجعیت شیعه که قرنهاست عوام الناس را سر کار گذاشته اند، تاریخ شهادت مرسوم پیامبر صلی الله علیه وآله نیز تاریخی ساختگی و انحرافی است. ❇️ تاریخ شهادت پیامبر صلی الله علیه و آله دوم ربیع است: 🔹اربلی از طریق ابن خشاب نقل می کند که امام باقر علیه السلام فرمودند: رسول خدا صلی الله علیه وآله در سن شصت وسه سالگی و در سال دهم هجرت از دنیا رفت. آن حضرت چهل سال در مکه اقامت گزید، در پایان چهل سالگی وحی بر او نازل شد و بعد از آن سیزده سال در مکه باقی ماند و در سن پنجاه و سه سالگی به مدینه هجرت کرد و ده سال در آن اقامت نمود و در روز دوشنبه دو شب از ماه ربیع الاول گذشته بود که از دنیا رفت.❗️❗️❗️ 💠💠 👌بزرگان مورخین شیعه تصریح کرده اند که تاریخ بیست و هشتم صفر سالروز شهادت پیامبر گرامی اسلام است , شیخ مفید و شیخ طوسی و.... به این نکته تصریح کرده اند : " وَ كَانَ ذَلِكَ فِي يَوْمِ الْإِثْنَيْنِ لِلَيْلَتَيْنِ بَقِيَتَا مِنْ صَفَرٍ سَنَةَ إِحْدَى عَشْرَةَ مِنْ هِجْرَتِهِ وَ هُوَ ابْنُ ثَلَاثٍ وَ سِتِّينَ سَنَةً. " 📚الارشاد ج ١ ص ١٨٩ _تهذیب الاحکام ج ٦ ص ٢ _ روضه الواعظین ج ١ ص ٧١ _ تاج الموالید ص ٧١ _ قصص الانبیاء راوندی ص ٣١٧ _البلد الامین ص ٢٧٥ _الوافی ج ٣ ص ٧٢٣ ❕در کتاب اعلام الوری نیز روایتی در این رابطه به امام صادق علیه السلام نسبت داده شده که فرمود : " جبرئیل گفت: ای محمد! این آخرین باری است که به دنیا می‌آیم. تو فقط خواسته من از دنیا بودی.نیز فرمود: فاطمه سلام الله علیها پس از اینکه پیامبر از دنیا رفت فریاد زد و مسلمانان فریاد زدند و خاک بر سرهایشان ریختند. و 👈پیامبر در بیست و هشتم صفر سال دهم هجرت وفات یافت. "👉 " قَالَ الصَّادِقُ ع قَالَ جَبْرَئِيلُ ع يَا مُحَمَّدُ هَذَا آخِرُ نُزُولِي إِلَى الدُّنْيَا إِنَّمَا كُنْتَ أَنْتَ حَاجَتِي مِنْهَا قَالَ وَ صَاحَتْ فَاطِمَةُ وَ صَاحَ الْمُسْلِمُونَ وَ صَارُوا يَضَعُونَ التُّرَابَ عَلَى رُءُوسِهِمْ وَ مَاتَ لِلَيْلَتَيْنِ بَقِيَتَا مِنْ صَفَرٍ سَنَةَ عَشْرٍ مِنْ هِجْرَتِه‏ " 📚اعلام الوری ج ١ ص ٢٦٩ _ بحار الانوار ج ٢٢ ص ٥٢٩ ❕علمای بزرگ شیعه بیان کرده اند که روایتی که می گوید سالروز شهادت پیامبر گرامی اسلام در روز دوم ربیع بوده است از روی تقیه و موافق نقلهای اهلسنت صادر شده باشد , چنان که شیخ عباس قمی می نویسد : "بدان كه اكثر علماى فريقين را اعتقاد آن است كه ارتحال سيّد انبياء صلّى اللّه عليه و آله و سلم به عالم بقا، در روز دوشنبه بوده است، و اكثر علماى شيعى را اعتقاد آن است كه آن روز بيست و هشتم ماه صفر بوده است .... واقع شدن وفات آن حضرت در دوّم ربيع الأوّل موافق با قول‏ بعضى از اهل سنّت است و از علماى شيعه كسى قائل به آن نشده،👈 پس شايد اين فقره از روايت محمول بر تقيّه باشد. "👉 📚منتهى الآمال ، ج‏1، ص: 249 ❕حدیث شناس برجسته یعنی علامه مجلسی نیز در مورد روایت دوم ربیع همین سخن را تکرار کرده و می گوید : " به اين قول كسى از علماى شيعه قائل نشده است، شايد محمول بر تقيّه بوده باشد " 📚جلاء العيون، ص: 121 👌مورخین اهلسنت روز دوم ربیع را به عنوان روز وفات پیامبر گرامی اسلام نقل کرده اند : " کانت وفاته یوم الاثنین للیلتین خلتا من ربیع الاول " 📚امتاع الاسماع ج ١٤ ص ٤١٢ _ البدایه و النهایه ج ٥ ص ٢٥٥ _ تاریخ الاسلام ذهبی ج ١ ص ٥٦٨ _دلائل النبوه ج ٧ ص ٢٣٥ ❕بنابراین روایت واقع شدن وفات پیامبر اسلام در دوم ربیع چون موافق اقوال اهلسنت است نمی تواند مورد پذیرش ما باشد و طبق بیان امام صادق علیه السلام ما ماموریم که در هنگام تعارض , روایاتی را اخذ کنیم که خلاف نقلهای اهلسنت است : "مَا خَالَفَ الْعَامَّةَ فَفِيهِ الرَّشَاد " 📚الكافي ، ج‏1، ص: 68 🔰 @p_eteghadi 🔰
. تبيين معناى حُسن خُلق (ص) ️ ✍️ در احاديث اهل بيت(ع)، حُسن خُلق، گاه به معناى خوش برخوردى به كار مى رود و گاه به معناى مكارم اخلاقى كه در همه روابط ميان فردى و عرصه هاى اخلاقى نمود مى‌يابد . از اين رو هنگامى كه از حسن خلق پيامبر(ص) ياد مى‌كنيم، شايد تصوّر شود كه تنها از گشاده رويى و خوش رويى ايشان سخن مى‌گوييم، در حالى كه مقصود، معناى فراگير آن است . 🔸گشاده رويى تنها مى‌تواند بخش كوچكى را نشان دهد كه خداى متعال آن را بزرگ خوانده است؛ آيا ممكن است همه مكارم اخلاقىِ جلوه يافته در روابط اجتماعى و انسانى پيامبر(ص) را كه برخاسته از ارزش هاى عقلى، فطرى و دينى است، با يك صفت به نام گشاده رويى يا خوش خويى نماياند؟! 🚩آيا مى‌توان كسى كه روح القدس را به تعليم و مراقبت او گماشته و اخلاق نيكوى همه پيامبران را در وجود او تنيده‌اند به خوش خلقى ستود و چيزى جز معناى فراگير «حُسن خُلق» در همه عرصه‌هاى آن، مقصود داشت؟ 🚩و آيا پس از مدح خداوند از پيامبر(ص) با صفت خُلق عظيم، واژه ديگرى مى‌تواند گستردگى و ژرفاى صفات اخلاقى ايشان را برنمايد؟ 🔻نگاهى گذرا به احاديث باب «عظمت خوش خويى پيامبر(ص)» به ما مى‌فهماند كه تمام صفات نيكوى سفارش شده در قرآن، همه و همه به گونه اعلا و كامل در پيامبر اكرم(ص) وجود داشته و ايشان سرآمد همگان در هر صفت نيكويى بوده اند. 📚 سیره پیامبر خاتم(ص) ج ۱، ص ۲۸۰ 🔰 @p_eteghadi 🔰
147.5K
⭕️ سوال ❓به چه کسانی سید می گویند،ایا به کسانی که از نسل حضرت ادم هستند، سید گفته می شود؟ 🔰 پاسخ ✍ به کسانی که از نسل «هاشم» جد اعلای پیامبر باشند سید می‌ گویند. 💢 پس سادات از هاشم شروع شده‌است قبل هاشم دیگر سید نبودند که بگوییم چون همه فرزند آدم هستیم پس سیدیم. ❓حالا این‌که منظور از سید چه هست؟ آیا ممکن است فرزندانی از نسل هاشم نباشند،اما مقامی بالاتر از فرزندان هاشم داشته باشند؟ یا این‌که بعضی از راه مادرشان که سید هست ، سید باشند؟ این‌ها بحث‌های دیگری است که با این حساب ممکن است اکثر ما سید باشیم. 🔸 منتها سیدی که سید مصطلح نه، حق خمس گرفتن نداریم. 👈 فرزندان فاطمه زهرا هستیم. فرزندان پیغمبر هستیم متنها از طریق مادر. 🔰 @p_eteghadi 🔰
✨﷽✨ 🏴چرا معاویه، امام حسن مجتبی(ع) را با این‌که با او صلح کرده بود، به شهادت رساند؟ ✍وجود مبارک امام مجتبی(ع) به چند دلیل مانعی بزرگ برای ولایت عهدی یزید به شمار می آمدند: 1⃣ آن حضرت شخصیت معنوی بالایی داشت و همه او و برادرش امام حسین(ع) را دو آقای جوانان بهشتی می شناختند و خدمات فراوان آن حضرت در مدینه از او شخصیت عظیمی در اجتماع ساخته بود و در عراق نیز به سبب شیعه بودن اکثریت مردم، حضرتشان جایگاه و پایگاه ویژه ای داشت. به این سبب، معاویه به راحتی نمی توانست ولایت عهدی یزیدی را مطرح کند که از معنویات بویی نبرده و جوانی خام و اهل شراب و قمار بود. 2⃣ امام حسن(ع) از کسانی بود که نه تهدید او را وادار به عقب نشینی می کرد و نه تطمیع وی را به سکوت و تسلیم وا می داشت. همچنین گزینه دور کردن از مرکز جامعه اسلامی به بهانه هایی؛ مانند امارت و قضاوت درباره امام حسن(ع) قابل اجرا و عمل نبود؛ چون آن حضرت، هیچ مسئولیتی از طرف معاویه نمی پذیرفت و معاویه نیز برای اجبار بر این مسئله قدرتی نداشت. 3⃣ قرارداد صلحی میان حضرت مجتبی(ع) و معاویه وجود داشت که بنابر یکی از بندهای آن، معاویه حق نداشت بعد از خودش کسی را به جانشینی انتخاب کند، بلکه زمامداری بعد از او به حضرتشان می رسید و این خود، مانع بزرگ سیاسی و اجتماعی به شمار می آمد. این بند از قرارداد در کتاب های تاریخی معتبر فراوانی وجود دارد: «علما بر این اتفاق دارند که حسن [بن علی] حکومت را به معاویه تا زمان حیاتش واگذارد کرد نه بیش از آن، تا این که خلافت بعد از او به خودش برگردد و قرارداد بین آن دو این گونه بسته شد». «هنگامی که علی به شهادت رسید، حسن بن علی در عراق و معاویه در شام به حکومت رسید ...امام مجتبی(ع) با لشکری از کوفه به قصد جنگ با معاویه حرکت کردند و معاویه نیز با لشکری از شام، رهسپار میدان جنگ شد. بعد از رویارویی دو لشکر و آن وقایع، کار به صلح کشید و صلح نامه ای در آن میان به امضا رسید که یکی از بندهای آن این بود: به این شرط که معاویه، خلافت را بعد از خود به حسن واگذارد». 💥با توجه به جهات فوق به سبب زنده بودن امام حسن مجتبی(ع)، معاویه هیچ توجیهی برای طرح ولایتعهدی فرزندش نداشت و از همین جا روشن می شود که حضرت مجتبی(ع) با این که به یقین می دانست معاویه به صلح نامه عمل نخواهد کرد، اما با دقت تمام، موادی را در آن قرارداد گنجاند که رسوایی معاویه را - که بسیار ظاهرفریبی می کرد - با دست خودش فراهم کند. 📚از بیانات استاد انصاریان 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 🔸پیامبر اکرم (ص): أشَدُّ ما يُتَخَوَّفُ على اُمّتي ثَلاثةٌ : زَلّةُ عالِمٍ، أو جِدالُ مُنافِقٍ بِالقُرآنِ، أو دُنياً تَقْطَعُ رِقابَكُم فاتَّهِموها على أنفُسِكُم . 🔹آنچه بيش از هر چيز درباره امّتم نگران كننده است، سه چيز است : لغزش عالم، يا مجادله منافق به وسيله قرآن، يا دنيايى كه گردن‌هاى شما را مى‌زند. پس، از دنيا بر خويش بترسيد. 📚 الخصال : ص ١٦٣ ح ٢١٤. 🔰 @p_eteghadi 🔰
📗 کتاب نفس یک کتاب فوق العاده👌 💠معرفی 📌این کتاب رمانی زندگینامه ای با تم عاشقانه است که داستان زندگی دختر نوجوانی به نام لیلا را روایت می کند. لیلا دختری در آستانه جوانی است که با آداب و سنت های قدیمی خانواده دچار تعارض شده است. او درگیر یک رابطه عاشقانه یک طرفه شده و مورد سوء استفاده قرار می گیرد. 📌مخاطب این رمان، نوجوانان و جوانانی هستند که ذهن شان مملو از سوالاتی است که از تقابل سنت و مدرنیته ایجاد شده ؛ جوانانی که می خواهند به روز و مدرن باشند؛ اما با معیارهایی که لزوماً آنها را به مسیری درست هدایت نمی کند. 📌«» بر اساس واقعیت و برگرفته از خاطرات خانم لیلا.غ است که نویسنده آن را تبدیل به یک رمان باورپذیر و قابل تجربه نموده است. نویسنده سعی کرده در نگارش این رمان، ضمن وفاداری به خاطرات واقعی، از قدرت داستان پردازی خود برای ایجاد کشش بیشتر در روایت ماجراها و حوادث کمک بگیرد. 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ چرا اول شخصیت جهان خلقت و افضل انبیا و اشرف مخلوفات، پیامبر عظیم الشأن اسلام(صلى‌الله عليه‌وآله) تشییع جنازه نشد و در خانه خودش به خاک سپرده شد؟ 🔰 در پاسخ باید گفت: اگر به اتفاقات زمان رحلت، نگاه کنیم، خواهیم دید كه چشم طمع و جاه‌طلبی و حس ریاست و خلیفه شدن، چنان چشم مسلمین را کور کرده بود که دیگر به فکر احترام جنازه پیامبرشان نبودند. تاریخ گواه است بزرگان مدینه به محض رحلت حضرت، بعد از نماز صبح به جای این‌که همه جمع شوند و با احترام و با شکوه و جلال، جسد بزرگ‌ترین انسان تاریخ بشریت را تشییع کنند، در سقیفه بنی ساعده جمع شدند. 🔶 جریان سقیفه این‌چنین گزارش شده است: 👈 «ابن ابى الحديد معتزلی» از بزرگان اهل سنت می‌گوید: «براء بن عازب» مى‏‌گويد: «چون رسول خدا(صلى‌الله عليه‌وآله) رحلت كرد، من ترسيدم كه مبادا قريش براى خارج كردن امر خلافت از بنى‌هاشم، اجتماع كنند، لذا مرتب نزد بنى‌هاشم كه در حجره پيامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) برای دفن بدن مبارکش جمع شده بودند رفت و آمد مى‏‌كردم، و از وجوه و بزرگان قريش نیز جويا مى‏‌شدم، و اگر يكى از آن‌ها را نمى‏‌يافتم، سوال مى‏‌کردم و پيوسته در اين احوال‌پرسى بودم كه ناگهان ابوبكر و عمر را نيافتم. شخصى گفت: آن‌ها در سقيفه‌ی بنى‌ساعده هستند و شخص ديگرى گفت: مردم با ابوبكر بيعت كردند. 🔶 پس از مدت کوتاهی با ابوبکر مواجه شدم، عمر و ابو عبيده و جماعتى از اصحاب نیز با او بودند. و همه آنان دامن لباس‏‌هاى صنعانى را بر كمر بسته بودند، و هر كس كه عبور مى‏‌كرد را محكم مى‏‌زدند و به طرف جلو مى‏‌آوردند و دست او را بر دست ابوبکر مى‏‌كشيدند براى بيعت، چه می‌خواست، و چه نمی‌خواست. ✳️ من از ديدن اين منظره، بى‏‌تاب شدم، و از آن‌جا به سرعت به سوی بنى‌هاشم آمدم، ديدم كه درِ خانه‌ی رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) كه در آن بنی‌هاشم مشغول تجهيز آن حضرت بودند بسته است. من در را محكم زدم و گفتم: مردم با «ابوبكر بن ابى قحافه» بيعت كردند. 🔺 سپس «عباس بن عبد المطلب» عموی پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) گفت: «فَعَلُوهَا وَ رَبِّ الْكَعْبَةِ ...: سوگند به پروردگار كعبه كه كردند درباره خلافت، آن‌چه را مى‏‌خواستند؛ ای بنی‌هاشم برای همیشه خاك‌نشين شديد.» 💠 حال با این توصیفات، جواب سول بالا به وضوح معلوم می‌گردد، ریاست‌طلبی و قدرت‌طلبی برخی از اصحاب پیامبر پاسخ سوال بالاست؛ آن‌ها حتی یک روز، صبر نکردند تا جسد پیامبرشان با احترام و شکوه و جلال، کفن شود و تشییع کنند و به خاک بسپارند، سپس به فکر جانشینی او باشند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
⁉️ گفته می شود میان امیرالمومنین(علیه‌السلام) و خلفا رابطه‌ای حسنه وجود داشته است و این اختلافات را شیعیان ساخته اند؟!؟ 🔰 پاسخ: 👈 این مطلب دروغ است و هیچ‌گاه امیرالمومنین(علیه‌السلام) روابط حسنه و نیکویی با خلفا نداشته است، برای اثبات این ادعا از منابع اهل سنت روایاتی را نقل می‌کنیم: 1️⃣ مسلم بن حجاج نیشابوری در «صحیح مسلم» از قول خلیفه دوم، نظر حضرت امیر(علیه‌السّلام) نسبت به ابوبکر و عمر را بیان می‌کند که آنان را دروغ‌گو، گنه‌کار، فریب‌کار و خائن می‌داند. خلیفه دوم در حضور افرادی چون عثمان و عبدالرحمان بن عوف و ... خطاب به عباس بن عبدالمطلب و امیرالمومنین(علیه‌السلام) می‌گوید: «پس از وفات رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) ابوبکر گفت: من جانشین رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) هستم، شما دو نفر(عباس و علی) آمدید و تو‌ ای عباس میراث برادرزاده‌ات را درخواست کردی و تو‌ ای علی، میراث فاطمه(سلام الله علیها ) دختر پیامبر را. ابوبکر گفت: رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرموده است: «ما چیزی به ارث نمی‌گذاریم، آن‌چه می‌ماند صدقه است» و شما او را دروغ‌گو، گناه‌کار، حیله‌گر و خیانت‌کار معرفی کردید و حال آن که خدا می‌داند که ابوبکر راستگو، دین‌دار و پیرو حق بود. پس از مرگ ابوبکر، من جانشین پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و ابوبکر شدم و باز شما دو نفر مرا خائن، دروغ‌گو، حیله‌گر و گناه‌کار خواندید.» سپس عمر بن خطاب، از اميرمؤمنین(عليه‌السلام) و عباس اقرار می‌گيرد كه آيا مطالبی كه گفتم را تأييد می‌كنيد؟ هر دو گفتند: بلی. «قَالَ أَ كَذَلِكَ، قَالاَ نَعَمْ.» 2️⃣ اسماعیل بخاری در صحیحش روایت می‌کند که امیرمؤمنین(علیه‌السّلام)، ابوبکر را «استبدادگر» می‌داند: «تو به زور بر ما مسلط شدی و ما به خاطر نزدیک بودن به رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌آله) خود را سزاوارتر به خلافت می‌دیدیم.» این روایت در صحیح مسلم نیز با اختلاف برخی الفاظ ذکر شده است. 3️⃣ بخاری روایتی می‌آورد که حضرت علی(علیه‌السلام) از حضور خلیفه دوم و هم‌نشینی با او کراهت داشت: «امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) به دنبال ابوبکر فرستاد و پیغام داد تنها بیا و کسی را با خودت نیاور، به خاطر این‌که از هم‌نشینی با عمر کراهت داشت.» 🔶 اگر امیرالمومنین(علیه‌السلام) واقعا نسبت به غاصبین خلافت محبت و دوستی داشت، باید سنت و روش آنان را ادامه می‌داد، در حالی که می‌دانیم در ماجرای شواری شش نفره که متولی انتخاب خلیفه پس از عمر بود، عبدالرحمن بن عوف بیعت خود با حضرت را مشروط به عمل نمودن به قرآن، سنت و سیره شیخین کرد. حضرت در پاسخ به این شرط عبدالرحمن فرمود: طبق کتاب خدا و سنّت پیامبر(صلى‌الله‌علیه‌وآله) و اعتقاد خودم عمل مى‌کنم. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 سنت نبوی ▫️ آنچه كه وظیفه ماست ما از خدای سبحان درخواست می‌ كنیم كه توفیق بده و كمك بكن كه ما را زنده كنیم: «فَاَعِنّا عَلَی الاِستِنانِ بِسُنَّتِهِ فیه» یعنی كمك كن معین ما باش تا ما پیرو سنت آن حضرت باشیم. ▫️ سنت آن حضرت بود؛ وجود مبارك رسول گرامی در پیشگاه ذات اقدس الهی خاضع است، ما هم به سنت او استنان داشته باشیم یعنی در پیشگاه حضرت باری تعالی خاضع باشیم؛ نه حرف خود را بر حرف خدای سبحان مقدم بداریم نه حرف دیگران را؛ اگر گفتیم: «لا اله الا الله»، دیگر ﴿أَ فَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ﴾ نباشیم كه هوای خود و میل خود را در قبال اراده الهی عرضه كنیم. اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) كه یك نورند و به منزله جان پیامبرند، بیشترین و را كردند. 📚 سخنرانی در جمع بسیجیان گردان عاشورای اهواز تاریخ: 1386/06/12 🔰 @p_eteghadi 🔰
186.9K
⭕️ سوال سلام علیکم، برخی می‌گویند اگر بی‌حجاب در جامعه باشد و مردان گناه نکنند آنگاه هنر کرده اند وگرنه در محیط سالم که گناه نکردن کاری ندارد، نظر استاد بزرگوار در این باره چیست؟ ✅پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم اگر اینجوری است خب اگر تریاک در جامعه[آزاد باشد]، هروئین و انواع مواد مخدر[در جامعه آزاد]باشد و مردم معتاد نشوند، هنر کرده‌اند و إلّا وقتی الان نیست و قاچاق است که مردم هنر نکرده‌اند که معتاد نشده‌اند! اگر شراب در جامعه به فراوانی مثل آب خوردن باشد و مردم شراب[را] نخوردند، هنر کرده‌اند! و إلّا اگر شراب سخت[پیدا]بشود و[در دسترس]نباشد که مردم هنر نکرده‌اند؛ اینجوری اگر باشد شما همه‌ی قانون‌ها را بردارید خب! قانون نگذارید! چرا[ این حرف را میگویم؟] چون [اگر قانون نباشد و] مردم مراعات کنند،[آن‌وقت است که] مردم هنر کرده‌اند و إلّا اگر بخواهد قانون باشد و مردم قانون را مراعات کنند که هنر نکرده‌اند. مطلب دوم این که آیا حجاب دستور خدا هست یا نیست؟ مگر دست ما است که بخواهیم بگوییم باشد یا نباشد؟! وقتی خدا حجاب را واجب کرده و بی‌حجابی را حرام کرده، آن‌وقت ما بیاییم بگوییم که نه حالا خدا گفته که گفته، ما بی‌حجابی را ترویج می‌کنیم، بی‌حجاب می‌شوم! آیاامر به معروف و نهی از منکر واجب هست یا نیست؟ اگر واجب است این هم که منکر بَیِّن هست، نهی از منکرِ این منکرِ زشت واجب نیست ؟! آیا امر به معروف و نهی از منکر واجب هست یا نیست؟! نه این حرف‌ها، حرف‌های بی‌اساسی است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ❓آیا پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به شهادت رسیدند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
چرا زمان خود پیامبر اسلام قرآن جمع آوری نشد و نحوه جمع آوری قرآن چگونه بود؟.mp3
2.27M
⭕️ سوال ❓چرا زمان خود پیامبر اسلام قرآن جمع آوری نشد و نحوه جمع آوری قرآن چگونه بود؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
┅⊰༻༺⊱┅ تو ناله زدی در وسط حجره و زهرا بالای سرت نوحه‌سرا بود رضا جان! 😭 -علیه السلام- باد! 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 مطیع مولا ▫️ جریان همراهان پیامبر در انجیل به زبان عیسای مسیح برای بنی اسرائیل چنین تبیین شد فرمود مسلمان ها مانند آن بذری‌ اند كه اولاً با سعی و تلاش و كوشش خودشان به درون خاك رفته ‌اند و در اثر آن كشاورز واقعی که ﴿ءَ أَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزّارِعُونَ﴾، آن زارع حقیقی كه خداست آن منبت حقیقی كه خداست: ﴿وَ اللّهُ أَنْبَتَكُمْ مِنَ اْلأَرْضِ نَباتَاً﴾، با همت آن با همت آن باغبان حقیقی، این زرع، دو راه باز كرد: یكی به درون خاك به عنوان ریشه و یكی هم به بیرون خاك به عنوان جوانه و خوشه و ساقه. فرمود: ﴿أَخْرَجَ شَطْأَهُ﴾؛ این جوانه خودش را خودش از دل خاك بالا آورده است، ﴿فَآزَرَهُ﴾؛ همین جوانه را مستحكم كرده است همین را سنگین كرده است. وقتی سنگین شد، بار این سنگینی را هم باید آن ساقه ستبر تحمل كند. فرمود: ﴿فَاسْتَغْلَظَ﴾؛ هم ساقه را غلیظ كرد هم جوانه را نیرومند كرد، ﴿فَاسْتَوی عَلی سُوقِهِ﴾؛ روی سوق خود روی ساق خود روی پای خود ایستاده است. هم كشاورز از چنین مزرعه یا باغی لذت می ‌برد هم دشمن ناامید می ‌شود. ▫️ فرمود مسلمان آن است كه خود به دل خاك برود، خود ریشه پیدا كند، خود خوشه پیدا كند، خود جوانه بزند، خود این جوانه را تقویت كند، خود رویش پیدا كند، بروید و برویاند، روی ساق خود بایستد، میوه را به باغبان خود بدهد و باشد؛ این معنای همراهی با رسول گرامی است. وجود مبارك پیغمبر در آستانه رحلت است فرمود جیش اسامه را تنها نگذارید، خدا لعنت كند كسی كه این فرمانده لشگر را تضعیف كند و به دنبالش نرود، بروید دشمنان دین را از پای در آورید؛ این می ‌شود ﴿أَشِدّاءُ عَلَی الْكُفّارِ﴾. 📚 سخنرانی مناسبتی ـ مسجد جامع دماوند تاریخ: 1374/03/05 🔰 @p_eteghadi 🔰