eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.3هزار دنبال‌کننده
8.9هزار عکس
4.1هزار ویدیو
66 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️ گفته می شود میان امیرالمومنین(علیه‌السلام) و خلفا رابطه‌ای حسنه وجود داشته است و این اختلافات را شیعیان ساخته اند؟!؟ 🔰 پاسخ: 👈 این مطلب دروغ است و هیچ‌گاه امیرالمومنین(علیه‌السلام) روابط حسنه و نیکویی با خلفا نداشته است، برای اثبات این ادعا از منابع اهل سنت روایاتی را نقل می‌کنیم: 1️⃣ مسلم بن حجاج نیشابوری در «صحیح مسلم» از قول خلیفه دوم، نظر حضرت امیر(علیه‌السّلام) نسبت به ابوبکر و عمر را بیان می‌کند که آنان را دروغ‌گو، گنه‌کار، فریب‌کار و خائن می‌داند. خلیفه دوم در حضور افرادی چون عثمان و عبدالرحمان بن عوف و ... خطاب به عباس بن عبدالمطلب و امیرالمومنین(علیه‌السلام) می‌گوید: «پس از وفات رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) ابوبکر گفت: من جانشین رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) هستم، شما دو نفر(عباس و علی) آمدید و تو‌ ای عباس میراث برادرزاده‌ات را درخواست کردی و تو‌ ای علی، میراث فاطمه(سلام الله علیها ) دختر پیامبر را. ابوبکر گفت: رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرموده است: «ما چیزی به ارث نمی‌گذاریم، آن‌چه می‌ماند صدقه است» و شما او را دروغ‌گو، گناه‌کار، حیله‌گر و خیانت‌کار معرفی کردید و حال آن که خدا می‌داند که ابوبکر راستگو، دین‌دار و پیرو حق بود. پس از مرگ ابوبکر، من جانشین پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و ابوبکر شدم و باز شما دو نفر مرا خائن، دروغ‌گو، حیله‌گر و گناه‌کار خواندید.» سپس عمر بن خطاب، از اميرمؤمنین(عليه‌السلام) و عباس اقرار می‌گيرد كه آيا مطالبی كه گفتم را تأييد می‌كنيد؟ هر دو گفتند: بلی. «قَالَ أَ كَذَلِكَ، قَالاَ نَعَمْ.» 2️⃣ اسماعیل بخاری در صحیحش روایت می‌کند که امیرمؤمنین(علیه‌السّلام)، ابوبکر را «استبدادگر» می‌داند: «تو به زور بر ما مسلط شدی و ما به خاطر نزدیک بودن به رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌آله) خود را سزاوارتر به خلافت می‌دیدیم.» این روایت در صحیح مسلم نیز با اختلاف برخی الفاظ ذکر شده است. 3️⃣ بخاری روایتی می‌آورد که حضرت علی(علیه‌السلام) از حضور خلیفه دوم و هم‌نشینی با او کراهت داشت: «امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) به دنبال ابوبکر فرستاد و پیغام داد تنها بیا و کسی را با خودت نیاور، به خاطر این‌که از هم‌نشینی با عمر کراهت داشت.» 🔶 اگر امیرالمومنین(علیه‌السلام) واقعا نسبت به غاصبین خلافت محبت و دوستی داشت، باید سنت و روش آنان را ادامه می‌داد، در حالی که می‌دانیم در ماجرای شواری شش نفره که متولی انتخاب خلیفه پس از عمر بود، عبدالرحمن بن عوف بیعت خود با حضرت را مشروط به عمل نمودن به قرآن، سنت و سیره شیخین کرد. حضرت در پاسخ به این شرط عبدالرحمن فرمود: طبق کتاب خدا و سنّت پیامبر(صلى‌الله‌علیه‌وآله) و اعتقاد خودم عمل مى‌کنم. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 سنت نبوی ▫️ آنچه كه وظیفه ماست ما از خدای سبحان درخواست می‌ كنیم كه توفیق بده و كمك بكن كه ما را زنده كنیم: «فَاَعِنّا عَلَی الاِستِنانِ بِسُنَّتِهِ فیه» یعنی كمك كن معین ما باش تا ما پیرو سنت آن حضرت باشیم. ▫️ سنت آن حضرت بود؛ وجود مبارك رسول گرامی در پیشگاه ذات اقدس الهی خاضع است، ما هم به سنت او استنان داشته باشیم یعنی در پیشگاه حضرت باری تعالی خاضع باشیم؛ نه حرف خود را بر حرف خدای سبحان مقدم بداریم نه حرف دیگران را؛ اگر گفتیم: «لا اله الا الله»، دیگر ﴿أَ فَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ﴾ نباشیم كه هوای خود و میل خود را در قبال اراده الهی عرضه كنیم. اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) كه یك نورند و به منزله جان پیامبرند، بیشترین و را كردند. 📚 سخنرانی در جمع بسیجیان گردان عاشورای اهواز تاریخ: 1386/06/12 🔰 @p_eteghadi 🔰
186.9K
⭕️ سوال سلام علیکم، برخی می‌گویند اگر بی‌حجاب در جامعه باشد و مردان گناه نکنند آنگاه هنر کرده اند وگرنه در محیط سالم که گناه نکردن کاری ندارد، نظر استاد بزرگوار در این باره چیست؟ ✅پاسخ بِسم اللّه الرَّحمنِ الرّحیم اگر اینجوری است خب اگر تریاک در جامعه[آزاد باشد]، هروئین و انواع مواد مخدر[در جامعه آزاد]باشد و مردم معتاد نشوند، هنر کرده‌اند و إلّا وقتی الان نیست و قاچاق است که مردم هنر نکرده‌اند که معتاد نشده‌اند! اگر شراب در جامعه به فراوانی مثل آب خوردن باشد و مردم شراب[را] نخوردند، هنر کرده‌اند! و إلّا اگر شراب سخت[پیدا]بشود و[در دسترس]نباشد که مردم هنر نکرده‌اند؛ اینجوری اگر باشد شما همه‌ی قانون‌ها را بردارید خب! قانون نگذارید! چرا[ این حرف را میگویم؟] چون [اگر قانون نباشد و] مردم مراعات کنند،[آن‌وقت است که] مردم هنر کرده‌اند و إلّا اگر بخواهد قانون باشد و مردم قانون را مراعات کنند که هنر نکرده‌اند. مطلب دوم این که آیا حجاب دستور خدا هست یا نیست؟ مگر دست ما است که بخواهیم بگوییم باشد یا نباشد؟! وقتی خدا حجاب را واجب کرده و بی‌حجابی را حرام کرده، آن‌وقت ما بیاییم بگوییم که نه حالا خدا گفته که گفته، ما بی‌حجابی را ترویج می‌کنیم، بی‌حجاب می‌شوم! آیاامر به معروف و نهی از منکر واجب هست یا نیست؟ اگر واجب است این هم که منکر بَیِّن هست، نهی از منکرِ این منکرِ زشت واجب نیست ؟! آیا امر به معروف و نهی از منکر واجب هست یا نیست؟! نه این حرف‌ها، حرف‌های بی‌اساسی است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ❓آیا پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به شهادت رسیدند؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
چرا زمان خود پیامبر اسلام قرآن جمع آوری نشد و نحوه جمع آوری قرآن چگونه بود؟.mp3
2.27M
⭕️ سوال ❓چرا زمان خود پیامبر اسلام قرآن جمع آوری نشد و نحوه جمع آوری قرآن چگونه بود؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
┅⊰༻༺⊱┅ تو ناله زدی در وسط حجره و زهرا بالای سرت نوحه‌سرا بود رضا جان! 😭 -علیه السلام- باد! 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 مطیع مولا ▫️ جریان همراهان پیامبر در انجیل به زبان عیسای مسیح برای بنی اسرائیل چنین تبیین شد فرمود مسلمان ها مانند آن بذری‌ اند كه اولاً با سعی و تلاش و كوشش خودشان به درون خاك رفته ‌اند و در اثر آن كشاورز واقعی که ﴿ءَ أَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزّارِعُونَ﴾، آن زارع حقیقی كه خداست آن منبت حقیقی كه خداست: ﴿وَ اللّهُ أَنْبَتَكُمْ مِنَ اْلأَرْضِ نَباتَاً﴾، با همت آن با همت آن باغبان حقیقی، این زرع، دو راه باز كرد: یكی به درون خاك به عنوان ریشه و یكی هم به بیرون خاك به عنوان جوانه و خوشه و ساقه. فرمود: ﴿أَخْرَجَ شَطْأَهُ﴾؛ این جوانه خودش را خودش از دل خاك بالا آورده است، ﴿فَآزَرَهُ﴾؛ همین جوانه را مستحكم كرده است همین را سنگین كرده است. وقتی سنگین شد، بار این سنگینی را هم باید آن ساقه ستبر تحمل كند. فرمود: ﴿فَاسْتَغْلَظَ﴾؛ هم ساقه را غلیظ كرد هم جوانه را نیرومند كرد، ﴿فَاسْتَوی عَلی سُوقِهِ﴾؛ روی سوق خود روی ساق خود روی پای خود ایستاده است. هم كشاورز از چنین مزرعه یا باغی لذت می ‌برد هم دشمن ناامید می ‌شود. ▫️ فرمود مسلمان آن است كه خود به دل خاك برود، خود ریشه پیدا كند، خود خوشه پیدا كند، خود جوانه بزند، خود این جوانه را تقویت كند، خود رویش پیدا كند، بروید و برویاند، روی ساق خود بایستد، میوه را به باغبان خود بدهد و باشد؛ این معنای همراهی با رسول گرامی است. وجود مبارك پیغمبر در آستانه رحلت است فرمود جیش اسامه را تنها نگذارید، خدا لعنت كند كسی كه این فرمانده لشگر را تضعیف كند و به دنبالش نرود، بروید دشمنان دین را از پای در آورید؛ این می ‌شود ﴿أَشِدّاءُ عَلَی الْكُفّارِ﴾. 📚 سخنرانی مناسبتی ـ مسجد جامع دماوند تاریخ: 1374/03/05 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امام رضا (علیه السلام)فرمودند: 📜وقتی مردم به چپ و راست میروند،تو ملازم طریقه و روش ما باش؛زیرا هرکس با ما همراه شود،ما با او خواهیم بود... 📚(عیون‌اخبار‌الرضا ۶۱۵:۱) 🔰 @p_eteghadi 🔰
📕رهایی از گناه نگاهی متفاوت به گناه و توبه؛ کلید کشف بزرگترین لذت ها در زندگی 📖گزیده گناه موضوعی است که بیشتر مردم علاقه‌ای به گفتگو دربارهٔ آن ندارند. احساس می‌کنند صحبت دربارهٔ آن حالشان را خوب نمی‌کند... چرا رسول خدا(ص) و امیرالمؤمنین(ع) بهترین و شورانگیزترین احوال خود را به گفتگو با خدا در مورد همین موضوع اختصاص می‌دادند؟ مگر چه لذت و هیجانی در گفتگو دربارهٔ گناه و توبه وجود دارد که ما نه تنها آن را درک نمی‌کنیم، بلکه چون احساس می‌کنیم این گفتگو حال ما را بد می‌کند، از آن فرار می‌کنیم؟ 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ چرا اول شخصیت جهان خلقت و افضل انبیا و اشرف مخلوفات، پیامبر عظیم الشأن اسلام(صلى‌الله عليه‌وآله) تشییع جنازه نشد و در خانه خودش به خاک سپرده شد؟ 🔰 در پاسخ باید گفت: اگر به اتفاقات زمان رحلت، نگاه کنیم، خواهیم دید كه چشم طمع و جاه‌طلبی و حس ریاست و خلیفه شدن، چنان چشم مسلمین را کور کرده بود که دیگر به فکر احترام جنازه پیامبرشان نبودند. تاریخ گواه است بزرگان مدینه به محض رحلت حضرت، بعد از نماز صبح به جای این‌که همه جمع شوند و با احترام و با شکوه و جلال، جسد بزرگ‌ترین انسان تاریخ بشریت را تشییع کنند، در سقیفه بنی ساعده جمع شدند. 🔶 جریان سقیفه این‌چنین گزارش شده است: 👈 «ابن ابى الحديد معتزلی» از بزرگان اهل سنت می‌گوید: «براء بن عازب» مى‏‌گويد: «چون رسول خدا(صلى‌الله عليه‌وآله) رحلت كرد، من ترسيدم كه مبادا قريش براى خارج كردن امر خلافت از بنى‌هاشم، اجتماع كنند، لذا مرتب نزد بنى‌هاشم كه در حجره پيامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) برای دفن بدن مبارکش جمع شده بودند رفت و آمد مى‏‌كردم، و از وجوه و بزرگان قريش نیز جويا مى‏‌شدم، و اگر يكى از آن‌ها را نمى‏‌يافتم، سوال مى‏‌کردم و پيوسته در اين احوال‌پرسى بودم كه ناگهان ابوبكر و عمر را نيافتم. شخصى گفت: آن‌ها در سقيفه‌ی بنى‌ساعده هستند و شخص ديگرى گفت: مردم با ابوبكر بيعت كردند. 🔶 پس از مدت کوتاهی با ابوبکر مواجه شدم، عمر و ابو عبيده و جماعتى از اصحاب نیز با او بودند. و همه آنان دامن لباس‏‌هاى صنعانى را بر كمر بسته بودند، و هر كس كه عبور مى‏‌كرد را محكم مى‏‌زدند و به طرف جلو مى‏‌آوردند و دست او را بر دست ابوبکر مى‏‌كشيدند براى بيعت، چه می‌خواست، و چه نمی‌خواست. ✳️ من از ديدن اين منظره، بى‏‌تاب شدم، و از آن‌جا به سرعت به سوی بنى‌هاشم آمدم، ديدم كه درِ خانه‌ی رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) كه در آن بنی‌هاشم مشغول تجهيز آن حضرت بودند بسته است. من در را محكم زدم و گفتم: مردم با «ابوبكر بن ابى قحافه» بيعت كردند. 🔺 سپس «عباس بن عبد المطلب» عموی پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) گفت: «فَعَلُوهَا وَ رَبِّ الْكَعْبَةِ ...: سوگند به پروردگار كعبه كه كردند درباره خلافت، آن‌چه را مى‏‌خواستند؛ ای بنی‌هاشم برای همیشه خاك‌نشين شديد.» 💠 حال با این توصیفات، جواب سول بالا به وضوح معلوم می‌گردد، ریاست‌طلبی و قدرت‌طلبی برخی از اصحاب پیامبر پاسخ سوال بالاست؛ آن‌ها حتی یک روز، صبر نکردند تا جسد پیامبرشان با احترام و شکوه و جلال، کفن شود و تشییع کنند و به خاک بسپارند، سپس به فکر جانشینی او باشند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 سیاهی لشکر ✍️ از کوری پرسیدند: «چرا چشمت کور شده؟» 🔹 گفت: «من عاشورا در کربلا بودم. شاهد کشته‌شدن حسین علیه‌السّلام بودم، هرچند شمشیر و تیر و نیزه‌ای نزدم. 🔸 وقتی برگشتم خانه و خوابیدم، در عالم خواب دیدم یک نفر می‌گوید: "پیامبر با تو کار دارد. مرا کشان کشان بردند تا پیش پیامبر؛ جلو رفتم و زانو زدم و گفتم: "سلام بر شما ای رسول خدا." 🔹 پیامبر جوابم را نداد، مدّتی بعد سرش را بلند کرد و فرمود: "ای دشمن خدا! حرمتم را شکستی و خانواده‌ام را کُشتی؟!" 🔸 گفتم: "ای رسول خدا! به خدا قسم من نه شمشیری زدم، نه تیریانداختم و نه نیزه‌ای پرتاب کردم." 🔹 پیامبر فرمود: "این درست ولی سیاهی لشکر عمر بن سعد را زیادتر کرده بودی. 🔸 مرا جلوتر بردند. جلوی پیامبر طشتی از خون بود. فرمود: " این، خون پسرم حسین." 🔹 بعد، از آن خون به چشم من کشید. از خواب بلند شدم؛ دیگر چیزی ندیدم تا امروز.» 📌 مراقب باشیم در جایی که حق در حال پایمال شدن هست سیاهی لشکر نباشیم. 📚 قصّه کربلا، ص 100. 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 کمین مرگ ▫️ فرمود: «فَاحْذَرُوا عِبَادَ اللَّهِ الْمَوْتَ وَ قُرْبَهُ»؛ بندگان خدا از مرگ بترسید و از نزدیکی مرگ بترسید، چون روشن نیست مرگ چه وقت به سراغ انسان می ‌آید. مرگ انسان را نمی‌ میراند، انسان مرگ را می ‌میراند و ابدی می‌ شود. مرگ فقط در محدوده دنیا هست، بعد از دنیا یعنی برزخ به بعد دیگر سخن از مرگ نیست. در رویارویی انسان و مرگ، ، مرگ را زیر پای خود له می ‌کند و از مرگ عبور می ‌کند و ابدی می ‌شود، حالا که ابدی شد باید داشته باشد. فرمود: «وَ أَعِدُّوا لَهُ عُدَّتَهُ فَإِنَّهُ یأْتِی بِأَمْرٍ عَظِیمٍ وَ خَطْبٍ جَلِیلٍ»؛ بعد از مرگ به هر حال یا بهشتی است که در آن هیچ رنجی نیست یا دوزخی است که در آن هیچ رحمتی نیست. ▫️ درباره جهنّم فرمود: «دَارٌ لَیسَ فِیهَا رَحْمَةٌ»؛ هیچ اثری از رحمت خاصّه در جهنّم نیست. البته اگر کسی ـ ان شاء الله ـ اهل نجات بود در برزخ مشکلاتی می ‌بیند، در مواقف پنجاه‌ گانه قیامت آسیب‌ هایی می ‌بیند و ـ ان شاء الله ـ طاهر می ‌شود و اگر نشد مقداری ـ معاذ الله ـ در دوزخ عذاب می‌ شود بعد نجات پیدا می ‌کند; لکن . فرمود یا وارد بهشتی می ‌شوند که «لَا یکونُ مَعَهُ شَرٌّ أَبَداً» یا گرفتار دوزخی می ‌شوند گرفتار شری می شوند که «لَا یکونُ مَعَهُ خَیرٌ أَبَداً». ▫️ فرمود: «وَ أَنْتُمْ طُرَدَاءُ الْمَوْتِ»؛ شما طرید و طرد شده مرگ هستید؛ نظیر شکارچی که به دنبال شکار می ‌رود مرگ هم به دنبال شما خواهد بود. «إِنْ أَقَمْتُمْ لَهُ أَخَذَکمْ»؛ اگر بایستید، مرگ شما را می ‌گیرد «وَ إِنْ فَرَرْتُمْ مِنْهُ أَدْرَککمْ»؛ اگر بخواهید به هر وسیله‌ای از مرگ فرار کنید ؛ فرمود: ﴿أَینَما تَکونُوا یدْرِککمُ الْمَوْتُ وَ لَوْ کنتُمْ فِی بُرُوجٍ مُشَیدَةٍ﴾. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1390/03/12 🔰 @p_eteghadi 🔰
چگونه دین حقیقی را پیدا کنیم؟.mp3
2.22M
⭕️ سوال ❓با این همه سانسور اطلاعاتی در دنیا چطور می شود راه حق را یافت، آیا فقط تحقیق و مطالعه کفایت می کند؟ 1⃣ اولا شما تلاش خودتان را بکنید. در اندازه‌ای که در توان خودتان هست، شما عقلتان را به کار بیاندازید به هر جا برسید خدا قبول می‌کند. 2⃣ دوما لازم نیست که انسان خودش هم این راه را برود بلکه می‌تواند از تجربه و علم دیگران استفاده کند؛ وقتی شما به پدر و مادرتان اعتماد دارید که این‌ها تحقیق کردند. یک عمر در این دنیا زندگی کردند ۶۰ سال، ۷۰ سال حقیقت را پیدا کردند، شما نیز می‌توانید از همان‌ها استفاده کنید. 🔶 یا این که علما این راه را رفتند لازم نیست که شما همان راه را دوباره بروید. ضمن این‌که خُب، آن ابتدائیات را که انسان لازم دارد خیلی سخت نیست. این که این عالم حتما باید یک مبدأیی داشته باشد یک خالقی داشته باشد معلوم است که دیگر کار خیلی سختی نیست. 👈 این‌که جهان بی‌هدف افریده نشده، حتماً یک مقصدی وجود دارد. این‌ها که مشخص است.همین مقدار را خدا قبول می‌کند از انسان. بعد که این‌ها را قبول کرد آن‌وقت در چارچوب یکی از این مذاهب، راهش را ادامه می‌دهد. ✍ خب کاری ندارد یک روز وقت بگذارید، بیایید عقاید خودتان را با سایر عقاید بسنجید. ببینید ان خدایی که شیعه معرفی می‌کند، بیشتر با عقل سازگار است یا آن خدایی که دیگران معرفی می‌کنند. 💢 آن پیامبری که شیعه می‌گوید، بیشتر با عقل و فطرت انسان تطابق دارد یا آنی که دیگران می گویند؛ همین‌طور به‌همین سادگی می‌شود با داوری عقل در عرض یک روز حقیقت را پیدا کنید. 📎 📚 بیانات استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 💢 روایتی شنیدنی از امام رضا علیه السلام 🎙 استاد مسعود عالی 🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال ⁉️ چرا امام رضا(علیه‌السلام) ولیعهدی مامون را پذیرفت؟ مگر در دین اسلام توصیه نشده است که کمک به ظالم حرام است؟ پس چرا ایشان مقام ولایتعهدی مأمون را که شخصی ستمگر بود قبول کرد؟ 🔰 در زمان امام رضا(علیه‌السلام) شکل گیری پایگاه‌های عظیم شیعه و قدرت یافتن آن ها به گونه‌ای بود که می‌توانستند حکومت را در دست گیرند. این وضعیت، حاکمان عباسی را به هراس انداخت و به چاره‌جویی وا داشت. واگذاری منصب ولایتعهدی به حضرت از چاره‌هایی‌ بود که برای گریز از خطر شیعه یافتند. در واقع مامون امام را مجبور به پذیرفتن کرد و امام چاره‌ای جز پذیرفتن ولایت عهدی نداشت. ✅ می‌توان موارد ذیل را به عنوان اهداف مأمون از انتخاب امام به ولایت‌عهدی برشمرد: 1️⃣ کنترل و زیر نظرداشتن خود امام. 2️⃣ ساکت کردن گروه های متعدد شیعی مخالف حکومت عباسی. 3️⃣ امام، چهره ی دینی و مقدسی داشت و مأمون قصد داشت با تحمیل این پست به امام رضا علیه السلام، وجهه ایشان را در بین عموم مردم از بین برده و چهره ایشان را تخریب کند. 4️⃣ مامون درصدد جبران جنایت پدرش بود که امام کاظم(علیه‌السلام) را به شهادت رسانده بود. 5️⃣ مأمون می‌خواست به حکومت خود و تمام جنایاتی که در آن صورت می‌گیرد، با حضور امام در حکومت مشروعیت دهد. 🔶 هدف مأمون کنترل امام رضا(علیه‌السلام) و شعیان بود، اما حضرت با تربیت شاگردان متعدد و ارسال نمایندگان خود به اطراف و مدیریت غیرمستقیم پیروانشان، وظایف امامت خود را به نحو احسن انجام داد. و همان ابتدا به گونه ای رفتار کردندکه حضورشان مانعی بر سر راه انقلابیون نباشد و در واقع اختیار قیام به خود آن‌ها واگذار شده بود. ✳️ نقشه خلیفه عباسی در تخریب وجهه معنوی و قداست امام نیز با شکست رو به رو شد زیرا حضرت در زمان ولایت‌عهدی، باز هم روی حصیر می نشست و غذای ساده می‌خوردند تا به مردم بفهماند که چه در کاخ باشند و چه در کوخ، ساده زیستی، زهد و تقوای ایشان هم‌چنان باقی است و تغییری نخواهدکرد. 💠 در آخر نیز نقشه مأمون در مشروعیت بخشیدن به حکومتش و شریک جرم کردن امام نیز با شکست مواجه شد، زیرا هر چند امام، چاره‌ای جز پذیرفتن ولایت‌عهدی نداشت، اما شرطی برای آن نهاد که مأمون را در رسیدن به اهداف خویش ناکام ساخت. شرط امام این بود که: در امر و نهی حکومت دخالت نکند، فتوا ندهد، قضاوت نکند، در عزل و نصب شرکت نداشته باشد و امور و سنن دینی را جابه جا نکند. 🔰 @p_eteghadi 🔰
لزوم ساماندهی فضای مجازی از منظر فقه نظام !!!! ▫️متاسفانه فضای مجازی کشور خصوصا فضای موجود در اینستاگرام تحت مدیریت مستقیم دشمنان برای ضربه زدن به اسلام و انقلاب بوده و محلی فساد انگیز و گمراه کننده برای فریب جوانان و نوجوانان ما تلقی می شود که از منظر آیات و روایات , ساماندهی این فضا و از تحت سلطه دشمنان در آوردن آن امری لازم و واجب و ضروری است . ❕خداوند می فرماید : " خداون هرگز براى كافران نسبت به مومنان راه تسلطى قرار نداده است. " " لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلا " ( نساء ١٤١ ) 👌معصوم علیه السلام فرمود : "الْإِسْلام يَعْلُو وَ لا يُعْلى‏ عَلَيْهِ‏ " اسلام برترى پيدا مى‏كند و هيچ چيز بر آن برترى نخواهد يافت» 📚وسائل الشیعه ج ٢٦ ص ١٤ ▫️امروزه دشمنان جنایتکار با تسلط بر فضای مجازی کشور بر مملکت ما و مقدرات ما مسلط شده و به راحتی می توانند که یک مساله کوچک را به معضل اجتماعی و شورش و اغتشاش تبدیل کرده و با فریب جوانان , امنیت ملی ما را به خطر بیندازند که نمونه این سخن را در قضیه مهسا امینی مشاهده کردیم , آیه و روایت فوق الذکر صراحتا دستور می دهد که باید خود را از این تسلط مجازی دشمن رهایی داده و با ساماندهی فضای مجازی مفاسد فوق الذکر را به حد اقل برسانیم و از بین ببریم . 👌در آیه دیگر خداوند می فرماید : " لا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَة " " خود را به دست خود، به هلاكت نيفكنيد! " ( بقره ١٩٥ ) ❕و فرمود : " تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى‏ وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوان‏ " " در راه نيكى و پرهيزگارى با هم تعاون كنيد و (هرگز) در راه گناه و تعدى همكارى ننمائيد " ( مائده ٢ ) ▫️این آیات نیز گواه دیگر بر لزوم ساماندهی فضای مجازی کشور است زیرا عدم ساماندهی این فضا موجب ایجاد شورش و اغتشاش در کشور و انحراف و سقوط اعتقادی و عملی جوانان ما شده است در حالی که ما موظف هستیم که در مسیر گناه همراه کسی نبوده و موجبات سقوط خود و جامعه را مهیا نکنیم . ❕ امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « هر آنچه در آن فساد نهفته شده و مایه ضرر برای جسم و نفس است حرام شمرده شده است» « َ كُلُّ أَمْرٍ يَكُونُ فِيهِ الْفَسَادُ مِمَّا قَدْ نُهِيَ عَنْه‏ ... َ فَحَرَامٌ ضَارٌّ لِلْجِسْمِ وَ فَسَادٌ لِلنَّفْس‏ » 📚بحار الانوار : ج 100 ص 51 👌این روایت نیز گواه دیگری بر لزوم مقابله با فساد موجود در فضای مجازی و اینستاگرام است که امروزه قتلگاه جوانان ما و مخل امنیت ما محسوب می شود . ▫️در آیه دیگر خداوند می فرماید : " وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة " " در برابر آنها (دشمنان) آنچه توانايى داريد از" نيرو" آماده سازيد " ( انفال ٦٠ ) ▫️مصداق آیه فوق در بحث فضای مجازی , تقویت و تجهیز پیام رسانهای داخلی برای مقابله با ابزارهای ارتباطی دشمنان است . ❕البته ممکن است عده ای بگویند که امروزه افرادی از فضای مجازی و اینستاگرام مثلا , کسب و کار خود را سامان می دهند و مسدود سازی این فضا سبب از بین رفتن شغل افراد می شود !!!! ▫️در حالی که روشن است که چاره ای جز ساماندهی این فضا به خاطر مفاسد فوق الذکر نیست , اگر سامان دهی این فضا از طریق ملزم ساختن صاحبان این ابزارهای ارتباطی به رعایت قوانین ما و ایجاد دفتر در کشور محقق شد , دیگر نیازی به مسدود سازی نیست و الا چاره ای جز مسدود سازی و انتقال کسب و کارها به فضایی دیگر نیست , زیرا مفاسد و مضرات این ابزارها از نفعشان بیشتر است و عقل در چنین مواردی حکم به تقدیم اهم بر مهم می کند , چنان که خداوند در مورد شراب و قمار می فرماید : " منافعى (از نظر مادى) براى مردم در بر دارد، (ولى) گناه آنها از نفعشان بيشتر است. " " مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما " ( بقره ٢١٩ ) ▫️رهبر فقیه و اسلام شناس انقلاب نیز به زیبایی متذکر این نکته شده و می گوید : "متأسّفانه در فضای مجازیِ کشور ما هم که آن رعایتهای لازم با وجود این همه تأکیدی که من کردم صورت نمیگیرد و در یک جهاتی واقعاً ول است، که بایستی آن کسانی که مسئول هستند حواسشان باشد. همه‌ی کشورهای دنیا روی فضای مجازیِ خودشان دارند اِعمال مدیریّت میکنند، [در حالی که] ما افتخار میکنیم به اینکه ما فضای مجازی را ول کرده‌ایم! این افتخار ندارد؛ این به هیچ وجه افتخار ندارد. فضای مجازی را بایستی مدیریّت کرد. از این امکان مردم استفاده کنند، برای مردم بلاشک وسیله‌ی آزادی است، خیلی هم خوب است امّا نباید این وسیله را در اختیار دشمن گذاشت که بتواند علیه کشور و علیه ملّت توطئه کند. دارند استفاده میکنند از این فضا " 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔸بهانهٔ پاداش آیت‌الله‌العظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب درباره رحمت خداوند و دادن پاداش‌های بسیار برای کارهای به‌نظر کوچک، می‌نويسد: يكى از راجه‏های هند، به كربلا می‌رفت؛ يكى از خدّام آستانه، از او استقبال كرده، مهار شتر كجاوه او را كشيد. در اين اثنا، سائلى از وى درخواست كرد. خادم خواست او را ردّ كند، گفت: توى كجاوه كسى نيست. راجه شنيد، پوشش كجاوه را بلند كرد و گفت: پس من كيست؟ آن گاه، يك مشت زر به او داد. خواست سائل برود، باز صدا كرد: پس من كيست؟ يك مشت زر، باز به او داد. بعد از چند قدم نيز باز به همين منوال. خلاصه، در هر چند قدم مى‏گفت: پس من كيست؟ يك مشت زر به وى مى‏داد. بالاخره سائل باورش نشد كه اين همه زر را به او بدهند. ترسيد كه از وى پس بگيرند، فرار كرد. ولى تو مترس؛ رحمت واسعه الهيّه محدود نيست كه اين‏گونه عطايا در حساب باشد و هر قدر هم زياد شامل حال انسان گردد، ذرّه‏اى از خزائن رحمت الهى كاسته نمى‏شود؛ چون رحمت الهيّه، محدود نيست؛ چنان‏كه استحقاق انسان هم محدود نيست. نمى‏بينى كه حضرت رسول (صلّى ‏الله‏ عليه‏ و‏آله‏ وسلّم) هر روز، چندين ميليون بار صلوات براى حضرتش مى‏ فرستند؟ و معنى صلوات، همان درخواست كردن رحمت است از حضرت بارى، براى آن جناب. و البته خداوند نيز رحمت و بركاتش را به موجب همين درخواست‏ها، در حقّ آن حضرت جارى مى‏كند؛ مع ذلك، استحقاق آن حضرت تمام نمى ‏شود. پس، معلوم مى‏شود كه نحوه شمول رحمت در نشئه ديگر، غير از نحوه شمول در اين نشئه است؛ چون اين نشئه، از جهات اربع محدود است و حدّ رحمتش، همان رفع احتياج اين عالم و دفع سقم و اَلَم است؛ و لذا هر كه در شؤونات دنيويّه، دست به بيشتر از اين بيالايد، عقلا ملامتش مى ‏كنند كه فايده‏ اش چيست؟! به خلاف نشئه ديگر كه حدّى ندارد و هر چه از ناحيه حضرت حقّ، به بنده‏اش عطا مى‏ شود، محلّ خرج دارد. اين است كه براى هر عمل كوچك، آن قدر ثواب مى‏دهند كه مادّيين چشمشان باز مى‏ماند و باور نمى‏كنند كه براى عمل به آن كوچكى، ثواب به اين بزرگى بدهند؛ و لهذا يكى از دانشمندان آن ها، همين را ميزان تمیيز خبر مجعول قرار داده و گفته: خبرى كه متضمّن ثواب بزرگ، به عمل كوچك باشد، مجعول است. ديگر نفهميده كه اين از سعه رحمت الهيّه است كه خدا مى‏خواهد به اندك بهانه، بنده‏اش را مشمول آن قرار دهد؛ والّا مقام داد و بستاد نيست كه سنگ و ترازو گذاشته، عمل بنده را با رحمت خدا موازنه كنند؛ آن گاه بگويند كه كفه آن، با اين راست نمى‏آيد! 📚 منبع 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠امام رضا عليه السلام:دوست هر کسی، عقل اوست و دشمن هر کس نادانى ‏اوست 📚المحاسن جلد1 صفحه309 🔰 @p_eteghadi 🔰
. | 📖 | 📗 حکمت نامه‌ رضوی اثر برگزیده هشتمین جشنواره بین المللی کتاب سال رضوی 🔸حکمت های به یادگار مانده از آن حضرت در فصل های متعدد و با نظمی نوین ، گزارشی از زندگی ، دوران امامت، سفر اجباری ایشان به خراسان، پذیرش ولایت عهدی مأمون، عظمت علمی و عملی امام، شمار احادیث، و شهادت و زیارت آن بزرگوار . 🗒فصول کتاب : هشت بخش و ۴۵ فصل : ▫️حکمت های عقلی و علمی، حکمت های عقیدتی، حکمت های اعتقادی ـ سیاسی، حکمت های عبادی، حکمت های اخلاقی و عملی، حکمت های بهداشتی و پزشکی، حکمت های جامع و حکمت های گوناگون. 🔺پديدآورنده : محمد محمدی ری شهری، همكار : جمعی از فضلا و نویسندگان، مترجم : حمیدرضا شیخی، قم، انتشارات دارالحدیث، چاپ اول، ۱۳۹۳، ۴ جلد ، قطع وزیری 📑 خرید کتاب 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 كلب معلَّم ▫️ در سوره مباركه «اعراف» فرمود: ﴿إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیاطِینَ أَوْلِیاءَ لِلَّذِینَ لاَیؤْمِنُونَ﴾، در سوره مباركه «مریم» هم فرمود: ﴿أَنَّا أَرْسَلْنَا الشَّیاطِینَ عَلَی الْكَافِرِینَ تَؤُزُّهُمْ أَزّاً﴾. شیطان، رسالت ما را دارد، كلب معلَّم است؛ شیطان ولایتی كه ما برای او قرار دادیم را اِعمال می ‌كند. فرمود: ﴿وَمَن یعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَیضْ لَهُ شَیطَاناً فَهُوَ لَهُ قَرِینٌ﴾؛ این كلب معلَّم را می ‌فرستد اما این كلب معلَّم فقط می ‌تواند گاز بگیرد؛ نه انسان را مسلوب ‌الاختیار می ‌كند نه مسلوب ‌الاراده می ‌كند. ▫️ احتجاج این كلب معلَّم با انسان تبهكار هم در سوره مباركه «ابراهیم» گذشت؛ آیه 22 سوره «ابراهیم» این است: ﴿وَقَالَ الشَّیطَانُ لَمَّا قُضِی الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدتُّكُمْ﴾؛ خدا وعده داد با انبیا با مرسلین با اهل بیت (علیهم السلام) با عقل با فطرت, نامه دعوت نوشت _ این قرآن در حقیقت است، این همه روایات نامه دعوت اند كارت دعوت اند _ من هم كارت دعوت دادم، خب می ‌خواستید نیایید! ﴿إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدتُّكُمْ﴾؛ من وعده خلاف دادم او وعده وِفاق می ‌داد؛ او وعده می ‌داد و عمل می ‌كرد، من وعده می ‌دادم و خلاف می ‌كردم، خب می ‌خواستید آنجا بروید! هر دو را هم شما دیدید؛ یعنی چهار امر را دیدید: وعده خدا را دیدید انجاز وعده او را دیدید, وعده مرا دیدید خلف وعده مرا هم دیدید؛ بارها این چهار امر را آزمودید. ﴿إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ﴾ یعنی «وَعَدَ و أنْجَز», ﴿وَوَعَدتُّكُمْ﴾ (سه) ﴿فَأَخْلَفْتُكُمْ﴾ (چهار)؛ این چهار امر را دیدید، من كه شما را مجبور نكردم, خب می‌خواستید نیایید! ﴿وَمَا كَانَ لِی عَلَیكُم مِن سُلْطَانٍ إِلَّا أَن دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِی﴾؛ من یك سوت كشیدم آمدید ﴿فَلاَ تَلُومُونِی وَلُومُوا أَنفُسَكُم مَّا أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَمَا أَنتمُ بِمُصْرِخِی﴾؛ امروز نه من به داد شما می‌ رسم نه شما به داد من می ‌رسید هر دو گرفتار جهنم هستیم! بنابراین شیطان بیش از اینكه كلب معلَّم باشد در نظام هستی كاری نمی ‌كند. ▫️ اصل وجودش نسبت به كلّ نظام برکت است، برای اینكه هر كس به هر مقامی رسید در اثر رسید؛ یعنی وسوسه بود، این فرد با وسوسه نبرد كرد و ﴿الَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا﴾ شد و پیروز شد، آن گاه ﴿لَنَهْدِینَّهُمْ سُبُلَنَا﴾ نصیبش شد، وگرنه اگر وسوسه نباشد و مبارزه با نفس نباشد و جهاد نباشد كه كسی به كمال نمی ‌رسد، می ‌شود یك زندگی حیوانی! 📚 سوره مبارکه نور جلسه 12 تاریخ: 1390/08/05 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 پيشوای تنها ▫️ فرمود: «وَ لَوْ كَانَ لِی بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ و سلّم عَمِّی حَمْزَةُ وَ أَخِی جَعْفَر لم اُبایع كرْهاً»؛ من اگر این دو نفر را می‌داشتم سقیفه را زیر و رو می ‌کردم. حمزه مثل قمر بنی ‌هاشم بود برای حسین بن علی؛ می بینید پرچمدار رسمی بود، به سیدالشهداء گفت که اجازه می ‌دهید من بروم؟ فرمود ما اصلاً آمدیم برای شهادت ولی می‌ خواهیم عزیزانه شهید بشویم، تو پرچمدار من هستی، تو اگر بروی، «تَفَرَّقَ عَسْكَرِی‏»؛ اینها پراکنده می ‌شوند، ما می‌خواهیم تا آخرین نفس عزیزانه بجنگیم، همین! ما که ابایی نداریم از رفتن و شهادت. ▫️ حضرت فرمود من مگر تسلیم شدنی بودم؟! ولی دستم خالی بود، یک نفر بودم آمدند دستم را بستند. معاویه نوشت من شنیدم دستت را بستند، حضرت جواب داد بله من یک نفر بودم آمدند دستم را بستند، من با دست بسته باید سقیفه را امضا بکنم من که با دست باز امضا نمی‌کردم: «أَرَدْتَ أَنْ تَذُمَّ فَمَدَحْتَ وَ أَنْ تَفْضَحَ فَافْتَضَحْت‏»؛ رفتی آبروی مرا ببری، آبروی خودت را بردی. ریختند دست مرا بستند و بردند، بله! من که انکار نکردم ولی من اگر دستم باز بود امضا نمی ‌کردم. ▫️ وجود مبارک حضرت امیر در یکی از نامه‌ هایی که در نهج البلاغه است افتخار کرد فرمود خیلی‌ها می‌ روند جبهه شهید می‌شوند اما از ما اگر کسی شهید بشود می‌شود سید شهدا؛ خیلی‌ها می‌ روند جانباز می‌ شوند اما از ما اگر کسی جانباز بشود می‌ شود جعفر طیار، اینها که آدم‌های عادی نبودند. اینجا هم فرمود: «وَ لَوْ كَانَ لِی بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ عَمِّی حَمْزَةُ وَ أَخِی جَعْفَر لَمْ أُبَایعْ كرْهاً». 📚 سوره مبارکه جمعه _ جلسه 10 تاریخ: 1397/01/28 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 حقیقت جاوید ▫️ الآن در این هفت میلیارد بشر چند نفر هستند كه نامشان باقی مانده، همین پنج شش پیامبر هستند كه این هفت هشت میلیارد بشر را دارند اداره می ‌كنند؛ ابراهیم هست و موسی هست و عیسی هست و وجود مبارك پیغمبر (علیهم الصلاة و علیهم السلام)، اینها هستند كه جهان را می‌ گردانند. فرمود اینها می ‌مانند وگرنه در مورد آن سلاطین و آن پادشاهان گذشته فرمود: ﴿جَعَلْناهُمْ أَحادیثَ﴾؛ فرمود شما باید كتاب ‌های تاریخ را ورق بزنید و نبش قبر بكنید تا از لای كتاب تاریخ نام اینها را در بیاورید. فرمود ما اینها را فقط حدیث قرار دادیم؛ روزی در این مملكت ساسانی بودند, سامانی بودند و مانند آنها. اینها كه ریشه‌ های دویست ساله, سیصد ساله، كمتر یا بیشتر داشتند، تعبیر قرآن این است كه ما طرزی اینها را ریشه ‌كن می ‌كنیم كه گویا اصلاً دیروز در این سرزمین نبودند: ﴿كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ﴾. ▫️ می‌ دانید وقتی یك درخت كهنسال كه صد سال سابقه دارد را كَندند، گودالی پیدا می ‌شود و مدت‌ ها این جایش خالی است؛ اما یك علف یك سانتی كه در كنار نهر سبز است، وقتی این علف را شما بكَنید، اگر فردا بیایید معلوم نیست که دیروز در اینجا علفی بود. فرمود اینها كه ریشه كهن داشتند، دویست سال, سیصد سال قدمت داشتند، ما طرزی اینها را ریشه ‌كن می ‌كنیم ـ مثل یك علف یك سانتی ـ كه گویا دیروز در این سرزمین نبودند. این همه آثاری كه برای پهلوی در خیابان و بیابان بود، هر جا می‌ رفتی تبلیغ پهلوی بود، بعد از انقلاب هیچ خبری از اینها نیست ﴿كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ﴾؛ اما نام نام نام هست. هفتاد هشتاد میلیون نفر را اینها در جنگ جهانی اول و دوم كُشتند، در حالی که بسیاری از شماها حتی نمی ‌دانید چقدر كشته دادند؛ اما 72 نفر شهید شدند هنوز هم كه هنوز است شرق و غرب را اینها گرفتند؛ این است! اینها را هر چه خواستند مستور بكنند نشد؛ بنی عباس پانصد سال با قبر مطهر حضرت جنگیدند نشد, اموی جنگید, مروانی جنگید, پنج قرن بنی عباس جنگید نشد. 📚 سوره مبارکه ص جلسه 1 تاریخ: 1393/03/14 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 نور عقل ▫️ وجود مبارک امام رضا (سلام الله علیه) مردم را هم به عقل دعوت کرد هم به عاطفه. عقل، است؛ یعنی یک محقق حوزوی یا دانشگاهی تا عاقل نباشد، اهل فتوا نیست؛ چه بخواهند فتوای فیزیکی بدهند چه فتوای متافیزیکی؛ چه بخواهند در علم فیزیک و شیمی و سایر علوم تجربی نظر بدهند چه بخواهند در فقه و اصول نظر بدهند؛ اگر بخواهند نظر بدهند، باید عاقل باشند. کسی است که تا مطلب مثل مسائل ریاضی برای او صد درصد حل نشد، لب باز نکند؛ نه به اثبات نه به نفی؛ نه به تصدیق نه به تکذیب؛ این را می‌گویند آدم عاقل! از این مرحله که پایین بیاید دیگر او عاقل نیست، به تعبیر قرآن کریم است. ▫️ ابن‌سکیت به امام رضا (سلام الله علیه) عرض کرد که حجت خدا بر مردم امروز چیست، «فقال (علیه السلام): الْعَقْلُ»؛ عقل چراغ خوبی است، البته مثل آفتاب است، آفتاب همه جا پیدا نمی‌ شود در خانه همه هم نیست، تا آدم بالا نرود نمی ‌شود؛ اما به هر حال آفتاب است که مشکل را حل می کند. ▫️ از وجود مبارک امام رضا (سلام الله علیه) که سؤال می‌ کنیم داور چیست، می فرماید . عقل تا به صد درصد نرسد فتوا نمی‌دهد؛ هرگز به آن فکر نیست که حالا مردم این لباس را می‌ پسندند یا این مد را می ‌پسندند، برای چنین چیزی که برهان ندارد. 📚 درس اخلاق ـ سالروز شهادت امام رضا (علیه السلام) تاریخ: 1387/12/08 🔰 @p_eteghadi 🔰