1_1319895136.mp3
738.4K
⭕️ سوال
❓روایاتی داریم که فکر گناه، تا زمانی که منجر به عمل نشود، گناه نیست. آیا این روایت شامل تمام گناهان میشود؟
🎙استاد محمدی شاهرودی
📎 #امام_زمان
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️🎥 سوال
❓انسان ها در بهشت چند ساله هستند با توجه به این که افراد در سن های مختلف از دنیا می روند؟
🎙استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 بسیج فرهیختگان
🔹 نزدیك ترین دشمن به انسانِ سالكِ در راه خدا همانا هوای طغیان و #هوس_سیاه است، باید با سِلاح صَلاح و فَلاح این #عدوی_خانگی را رام كرد؛ چه اینكه معلّم جامعه بشری حضرت امیرمؤمنان (علیهالسلام) فرمود: «وانّما هِی نَفْسی اَرُوضُها بِالتَّقْوی لِتَأتِی آمنةً یوْمَ الخوفِ الاكبرْ»؛ یعنی این نَفْسم را با #پرهیزكاری ریاضت می دهم، تا در قیامت كه روز هراسناك است، در امان باشد. با رام نمودن دشمن خانگی توان طرد هر دشمن خارجی آسان است؛
گر شود دشمن درونی نیست ٭٭٭ باكی از دشمن برونی نیست
🔹 رسالت بسیج، به ویژه #بسیج_فرهیختگان_علمی، انجام آن جهاد منظوم و این اجتهاد مَنْضود، به نحو مستوفی و احسن است، زیرا نزدیك ترین گروه به مردم #درد_آشنایان آنان اند.
اندیشوران، طبیبان، اساتید، پژوهشگران و نویسندگان متعهد، گذشته از آنكه «گلیم خویش بدر می برند زآب»، سعی بلیغ دارند تا بگیرند غریق را، زیرا برای نجات از بحر توفنده غواصان ماهر لازم است كه دریا را چون صحرا درنوردند و آب را همچون خاك تسخیر كنند تا سفر بحری را نظیر سیر بَرّی میسّر سازند؛ سرانجام #هر_دو_جهان معمور و مأمن خواهد شد.
#در_محضر_استاد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به مناسبت افتتاح مركز بسیج جامعه پزشكی استان قم
تاریخ: مرداد 1382
🔰 @p_eteghadi 🔰
چه کنيم که جزء ياران امام زمان عليه السلام باشيم؟.mp3
3.68M
⭕️ سوال
❓چهکار کنيم که جزو ياران امام زمان عليهالسلام باشيم؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
📸 ارزش و مقام سالمند
دیروز: مادر منه!
امروز: مادر توئه!
امام علی (علیهالسلام) درباره مقام سالمندان فرمودند:«وقار پیری، نزد من دوستداشتنیتر از نشاط جوانی است.»
🔰 @p_eteghadi 🔰
حسرت بهشتیان در قیامت !!!
🤔#پرسش :
❓این که برخی از منبریان می گویند که بهشتیان نیز روز قیامت حسرت می خورند چقدر سندیت دارد ? !!!! آیا این سخن در ضدیت با آیاتی نیست که غم و اندوه را از بهشتیان سلب می کند !!!!
💠#پاسخ💠
👌یکی از اسامی روز قیامت " یوم الحسره " است , چنان که خداوند می فرماید :
" آنها را از روز حسرت (روز رستاخيز كه براى همه مايه تاسف است) بترسان، روزى كه همه چيز پايان مىيابد در حالى كه آنها در غفلتند و ايمان نمىآورند. " " وَ أَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِيَ الْأَمْرُ وَ هُمْ فِي غَفْلَةٍ وَ هُمْ لا يُؤْمِنُون " ( مریم ٣٩ )
❕از روایات اسلامی استفاده می شود که این حسرت در روز قیامت برای همگان است , هم بهشتیان و هم جهنمیان .
👌امام صادق عليه السلام فرمود :
"هيچ مجلسى نيست كه در آن، نيكان و بدان، گِرد هم آيند و بى ياد خداوند عز و جل از آن برخيزند، مگر آن كه در روز قيامت، آن مجلس، مايه افسوس آنان مىشود. " " ما مِن مَجلِسٍ يَجتَمِعُ فيهِ أبرارٌ و فُجّارٌ، فَيَقومونَ عَلى غَيرِ ذِكرِ اللّهِ عز و جل، إلّا كانَ حَسرَةً عَلَيهِم يَومَ القِيامَةِ. "
📚الكافي: ج 2 ص 496 ح 1
❕اهلسنت نیز نقل می کنند که پیامبر گرامی اسلام فرمود :
" هرگاه گروهى در مجلسى بنشينند و در آن، خدا را ياد نكنند، آن مجلس در روز قيامت، برايشان مايه افسوس است، اگر چه اهل بهشت باشند و ثواب هر مجلسى را كه در آن ياد خدا كردهاند، خواهند ديد؛ ولى ثواب آن مجلس را نمىبينند و از اين رو، مايه افسوس آنان مىشود. " "ما جَلَسَ قَومٌ مَجلِسا لا يَذكُرونَ اللّهَ فيهِ، إلّا كانَ عَلَيهِم حَسرَةً يَومَ القِيامَةِ و إن كانوا مِن أهلِ الجَنَّةِ، يَرَونَ ثَوابَ كُلِّ مَجلِسٍ ذَكَرُوا اللّهَ فيهِ و لا يَرَونَ ثَوابَ ذلِكَ المَجلِسِ، فَيَكونُ عَلَيهِم حَسرَة "
📚الدرّ المنثور: ج 7 ص 241
👌بنابراین و به مقتضای آیه شریفه و روایات وارده , حتی بهشتیان نیز روز قیامت حسرتی دارند , اما این حسرت به گونه ای نیست که سبب غم و اندوه آنان شود , بلکه آنان از آنچه خداوند از فضل خود به آنان حتی بیشتر از استحقاقشان عنایت داشته شاد و خوشحالند و غم و اندوهی ندارند , با این وجود دوست داشتند که اعمال خوب بیشتری انجام دهند تا بیشتر مورد لطف و عنایت خداوند قرار گیرند , بر همین اساس برخی از مفسرین می نویسند :
" مىدانيم روز قيامت نامهاى مختلفى در قرآن مجيد دارد از جمله" يَوْمَ الْحَسْرَةِ" هم نيكوكاران تاسف مىخورند اى كاش بيشتر عمل نيك انجام داده بودند و هم بدكاران چرا كه پردهها كنار مىرود و حقائق اعمال و نتائج آن بر همه كس آشكار مىشود. "
📚تفسير نمونه، ج13، ص: 72
❕و ادامه می دهند :
" به هر حال اندوه و تأسف و ندامت از لوازم مفهوم آن است، و روز قيامت راستى روز اندوه و ندامت و حسرت شديد است، نه تنها براى بدكاران، بلكه حتى براى نيكوكاران، زيرا وقتى پاداشهاى عظيم الهى را مىبينند تأسف مىخورند چرا بيشتر و بهتر كار نيك انجام ندادهاند!
👌اين مطلبى است كه جمعى از مفسّران به آن تصريح كردهاند ( تفسير مجمعالبيان، جلد 6، صفحه 515 و روحالبيان، جلد 5، صفحه 335 و روح المعانى، جلد 16، صفحه 85. ) ولى فخر رازى مىگويد تنها بدان هستند كه گرفتار حسرت مىشوند و براى اهل بهشت حسرتى نيست چرا كه در آنجا هيچ غم و اندوهى نمىتواند وجود داشته باشد. ( تفسير فخررازى، جلد 21، صفه 221. )
❕ولى بايد گفت اين گونه غم، نوعى كمال است، و مايه ناراحتى و عذاب روحى نيست، بنابراين وجود آن در بهشت نيز مشكلى ندارد (دقت كنيد). "
📚پيام قرآن، ج5، ص: 53
🔰 @p_eteghadi 🔰
موسیقی (جدید)_(39).mp3
13.94M
لطفااا لطفا لطفااا
🎤سرکار خانم خراسانی
ارسال کنید تو هر گروهی که عضوید 😭
♥️الَّلهُمـّ؏جِّل لِوَلیــِـــڪَ الفَـرَجــــ
🔰 @p_eteghadi 🔰
هدایت شده از پاسخگویی به شبهات روز
46.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺مجازات اغتشاشگران و حامیان آنها !!!!
در کلیپ فوق از موضوعات ذیل مبتنی بر منابع دینی بحث کرده ایم :
1 _ لزوم برخورد قاطع با آشوب طلبان
2_ لزوم برخورد قاطع با حامیان آشوب و اغتشاش از سلبریتی های خائن و وطن فروش
3_ جایگاه نقد و اعتراض در حکومت اسلامی
❓@shobahhat_eitaa❓
43.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ سوال
❓مگر حضرت آدم(علیهالسلام) مرگ را دیده بود که شیطان به او وعده جاودانگی داد؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #امام_زمان
📎 #حجاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
73.1K
⭕️ سوال
❓ آیا مطلقا هر کسی مخالفتی با فرموده های مقام معظم رهبری داشتن منافق اند؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
📎 #امام_زمان
📎 #حجاب
📎 #لبیک_یا_خامنه_ای
🔰 @p_eteghadi 🔰
پرسش:
در باره آیات ابتدایی سوره «روم» و غلبه رومیان، ابهام هایی وجود دارد:
مراد از «أدنی الارض» یعنی چه و این منطقه کجاست؟ هم چنین این آیات هیچ زمان مشخصی را مطرح نکردند لذا ما نمی دانیم دقیقا منظور کدام سال و کدام جنگ است؛ زیرا جنگ های مختلفی بین ایران و روم رخ داده و بالاخره هر دفعه یکی از آن ها برنده و دیگر بازنده جنگ بوده است و این طبیعی است، لذا معجزه بودنش چیست؟ اگر این آیات به عنوان معجزه و پیشگویی هستند، چرا دقیقا جزئیات را مشخص نکره اند؟
👇👇👇
پاسخ:
«غُلِبَتِ الرُّومُ * في أَدْنَى الْأَرْضِ وَ هُمْ مِنْ بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَيَغْلِبُون * في بِضْعِ سِنينَ لِلَّهِ الْأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ بَعْدُ وَ يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُون * بِنَصْرِ اللَّهِ يَنْصُرُ مَنْ يَشاءُ وَ هُوَ الْعَزيزُ الرَّحيمُ * وَعْدَ اللَّهِ لا يُخْلِفُ اللَّهُ وَعْدَهُ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُون»
روميان مغلوب شدند، (و اين شكست) در سرزمين نزديكى رخ داد؛ امّا آنان پس از (اين) مغلوبيّت بزودى غلبه خواهند كرد؛ در چند سال، همه كارها از آن خداست؛ چه قبل و چه بعد (از اين شكست و پيروزى)؛ و در آن روز، مؤمنان (بخاطر پيروزى ديگرى) خوشحال خواهند شد؛ به سبب يارى خداوند؛ و او هر كس را بخواهد يارى مى دهد؛ و او صاحب قدرت و رحيم است؛ اين وعده اى است كه خدا كرده؛ و خداوند هرگز از وعده اش تخلّف نمى كند؛ ولى بيشتر مردم نمى دانند.(1)
مقدمه
برای ترسیم فضای نزول، نکاتی عرض می شود:
ـ سوره «روم» از سوره های مکی است و حدود سال هشتم بعثت نازل شده است.
ـ امپراطوری روم متعلق به مسیحیان بود که وقتی پیامبر (صلی الله علیه و آله) نامه دعوت به اسلام را به پادشاه آن ها ارسال فرمود، پادشاه، به اسلام نگروید ولی در مقابل هدایایی فرستاد.
ـ امپراطوری فارس (ایرانیان) متعلق به مجوسیان و مشرکان (دوگانه پرست) بود که وقتی پیامبر (صلی الله علیه و آله) نامه دعوت به اسلام را به پادشاه آن ها (خسرو پرویز) ارسال فرمود، خسرو پرویز نامه را پاره کرد و دستور قتل پیامبر را صادر کرد.
ـ جنگی بین ایرانیان و رومیان درگرفت و ایرانیان پیروز شدند و رومیان شکست خوردند.
ـ گرچه رومیان غیر مسلمان بودند ولی چون اهل کتاب بودند، مسلمانان بیشتر طرف آن ها بودند.
ـ مشرکان مکه این پیروزی را به فال نیک گرفتند و آن را دلیل بر حقانیت شرک دانسته و گفتند همانطور که مجوسیان بر مسیحیان، پیروز شدند، سرانجام شرک و بت پرستی نیز بر اسلام پیروز می شود.
ـ این فضا برای اقلیت مسلمانی که تحت فشار مشرکان مکه بودند، سنگین و سخت بود؛ تا این که آیات سوره روم نازل شد و بطور قاطع، خبر از پیروزی رومیان بر ایرانیان و نیز اتفاقی خوشایند برای مسلمانان را بشارت داد.
ـ برخی پیروزی رومیان را مقارن با پیروزی مسلمانان در جنگ بدر دانسته اند که مسلمانان، بزرگان مشرکان بت پرست را شکست داده و پیروز شدند. برخی نیز پیروزی رومیان را مقارن با صلح حدیبیه می دانند.
ـ غالب شدن يک جمعيت مغلوب (رومیان)، آن هم در نزديک ترين و نيرومندترين مرزهايش، در يک مدت كوتاه، غير منتظره است و قرآن صريحا از اين حادثه غير منتظره خبر مى دهد.
ـ این که يک انسان با علم عادى، چنين قاطعانه از حادثه اى به اين مهمى خبر دهد، حتى فرضا اگر قابل پيش بينى سياسى هم باشد ـ كه نبود ـ بايد به صورت احتمال بگويد، نه اين چنين با صراحت و قاطعيت كه اگر تخلف آن ظاهر گردد، بهترين سند براى ابطال ادعای نبوت، به دست دشمنان خواهد افتاد.
👇👇👇
ـ بیان یا عدم بیان جزئیات، تاثیری در اصل این خبر ندارد؛ زیرا خود این خبر، به اندازه خود، مهم و اساسی است و اگر بیان جزئیات، مهم و برای هدایت مردم، لازم بود، قطعا آن ها نیز بیان می شدند، ولی نیامدن آن ها خودش دلیل بر عدم تاثیر در هدایتگری مردم است.
ـ نکته مهم این که این پیش بینی واقع شد و همه شاهد وقوع آن بودند و به صدق و حقانیت این پیشگویی، پی بردند.
أدنی الأرض
ظاهرا مراد از كلمه "أرض" سرزمين حجاز و مراد از "أَدْنَى الْأَرْضِ" نزديكی هاى اين سرزمين است، و الف و لام در كلمه "الأرض" الف و لام عهد است.(2)
امپراطوری روم بسیار گسترده بود و از مدیترانه تا بخشی هایی از شامات، از جمله سوریه، اردن، قدس، لبنان و عراق کنونی را هم در بر می گرفت.(3)
برخی احتمال داده اند مراد از «أدنی الارض» نزديک به شما مردم مكه است، در شمال جزيره عرب، در اراضى شام، در منطقه اى ميان "بصرى" و "اذرعات". و از اين جا معلوم مى شود كه منظور از "روم" روم شرقى است نه روم غربى.
احتمال دیگر این كه منظور نقطه نزديكى به سرزمين ايرانيان بوده است يعنى در محلى واقع شد كه نزديک ترين نقطه ميان ايران و روم بود.
احتمال سوم اين كه منظور از اين زمين، زمين روم است يعنى آن ها در نزديک ترين سرحداتشان با ايران گرفتار شكست شدند. و اين اشاره به اهميت و عمق اين شكست است چرا كه شكست در نقطه هاى دور دست و مرزهاى بعيد، چندان مهم نيست، مهم آن است كه كشورى در نزديك ترين مرزهايش به دشمن، كه از همه جا قويتر و نيرومندتر است گرفتار شكست شود. بنا بر اين ذكر جمله "فِي أَدْنَى الْأَرْضِ" اشاره اى خواهد بود به اهميت اين شكست.(4)
تطبيق تاريخى
براى اين كه بدانيم شكست روميان از ايرانيان و سپس پيروزى آن ها در چه مقطع تاريخى واقع شده است كافى است بدانيم كه در تواريخ امروز، در دوران خسروپرويز، به يک دوران جنگ طولانى ميان ايرانيان و روميان برخورد مى كنيم كه بيست و چهار سال دوام يافت، و از 604 ميلادى تا 628 به طول انجاميد.
در حدود سنه 616 ميلادى دو سردار معروف ايرانى به نام "شهربراز" و "شاهين" به قلمرو روم شرقى حمله كردند، آن ها را شكست سختى دادند و منطقه شامات و مصر و آسياى صغير را مورد تاخت و تاز قرار دادند. دولت روم شرقى كه گرفتار شكست سختى شده بود تا آستانه انقراض پيش رفت و دولت ايران تمام متصرفات آسيايى او را با مصر تسخير كرد.
و اين در حدود سال هفتم بعثت پيامبر (صلی الله علیه و آله) بود.
ولى پادشاه روم "هرقل" از سال 622 ميلادى تهاجم خود را به ايران شروع كرد و شكست هاى پى در پى به سپاه خسروپرويز وارد ساخت و تا سال 628 ميلادى اين جنگ هايى كه به نفع روميان بود ادامه يافت، "خسروپرويز" شكست سختى خورد و مردم ايران او را از سلطنت خلع كرده و پسرش "شيرويه" را به جاى او نشاندند.
با توجه به اين كه ميلاد پيامبر (صلی الله علیه و آله) در سال 571 و بعثت پيامبر (صلی الله علیه و آله) در سال 610 ميلادى واقع شد، شكست روميان منطبق بر سال هفتم بعثت و پايان پيروزى روميان و شكست خسروپرويز بر سال پنجم تا ششم هجرت منطبق مى شود، و مى دانيم در سال پنجم [هجرت] فتح خندق اتفاق افتاد و در سال ششم صلح حديبيه اتفاق افتاد، البته انتقال اخبار جنگ ايران و روم به منطقه حجاز و مكه نيز معمولا مقدارى از زمان را اشغال مى كرده است و به اين ترتيب تطبيق تاريخى اين خبر قرآنى روشن مى شود.(5)
پی نوشت ها:
1. روم: 30/ 2 – 6.
2. طباطبایی، محمد حسین، تفسير الميزان، ترجمه موسوی همدانی، انتشارات: جامعه مدرسین، دفتر انتشارات اسلامی ـ قم، ج 16، ص 233.
3. صادقى تهرانى، الفرقان فى تفسير القرآن بالقرآن و السنه، ناشر: فرهنگ اسلامى- قم، 1406ه.ق، چاپ دوم، ج 23، ص 114.
4. مکارم شیرازی و همکاران، تفسير نمونه، انتشارات: دار الکتب الاسلامیه ـ تهران، ج 16، ص 361و362.
5. همان، ص 369.
🔰 @p_eteghadi 🔰
305.7K
سلام جامعه امروز چه نیازی به این همه #طلبه و #روحانی دارد اگر کسی #سوال_شرعی دارد به گوگل یا سایت مراجع تقلید رجوع میکند یا حتی سوال کلامی به سایت های و کانال ها پاسخ گو مثل حضرت عالی مراجعه میکند
به استثنای افراد خاص که تولید کننده هستند
🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال
❓چطور در زمان ظهور امام زمان (عج) به دنیا برگردیم؟
🎙 استاد محمدی شاهرودی
🔰 @p_eteghadi 🔰
پاسخ:
«إِنَّ الَّذینَ یَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ أَیْمانِهِمْ ثَمَناً قَلیلاً أُولئِکَ لا خَلاقَ لَهُمْ فِی الْآخِرَهِ وَ لا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَ لا یَنْظُرُ إِلَیْهِمْ یَوْمَ الْقِیامَهِ وَ لا یُزَکِّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ»؛ کسانی که پیمان الهی و سوگندهای خود (به نام مقدس او) را به بهای ناچیزی می فروشند، آن ها بهره ای در آخرت نخواهند داشت؛ و خداوند با آن ها سخن نمی گوید و به آنان در قیامت نمی نگرد و آن ها را (از گناه) پاک نمی سازد؛ و عذاب دردناکی برای آن هاست.(1)
آیه شریفه مفهومی وسیع دارد و می تواند هر نوع عهد شکنی را شامل شود؛ عهد شکنی های بزرگ، مثل مخالفت و دشمنی با آیات الهی و دین اسلام و پیامبر، و یا عهد شکنی های کوچک مثل انجام گناهان کوچک؛ البته جریمه این دو، یکی نیست و هر کدام به حسب خود، محاسبه می شوند ولی در نفس عهد شکنی، هر دو، عهد شکنی محسوب می شوند.
از طرفی تصور نشود به محض گناه یا لغزشی، این جریمه ها برای انسان حتمی است؛ خیر، چنین نیست چون فرصت و امکان اصلاح و جبران فراهم است و با توبه و بازگشت به خداوند متعال، میتوان آن گناه و لغزش را پاک کرد.
لذا آیه شریفه ناظر به کسانی است که تا آخر عمر، هیچگاه در صدد جبران و توبه بر نمی آیند و با همان حال عهد شکنی و نافرمانی، از این دنیا می روند.
مطلب دیگر؛
عهد و قراری که یک مؤمن با خودش می گذارد برای پاک بودن و برای بندگی صحیح؛ تلاشی مقدس و پاک است و جنسش با این عهد شکنی که آیه شریفه می گوید، تفاوت دارد؛ لذا تصور نشود اگر در مسیر بندگی و تهذیب نفس، عهد کردیم گناه نکنیم و یا فلان کار مکروه را انجام ندهیم، اگر لغزشی به وجود آمد، دچار عذاب شدید می شویم؛ خیر؛ هم این تلاش برای پاک بودن، تلاشی مقدس و ارزشمند است، هم راه توبه و جبران خطا و لغزش فراهم است، و هم خداوند متعال لطفش بسیار است و نسبت به بندگان مؤمنش، رئوف و رحیم است: «او کسی است که بر شما درود و رحمت می فرستد، و فرشتگان او (نیز) برای شما تقاضای رحمت می کنند تا شما را از ظلمات (جهل و شرک گناه) به سوی نور (ایمان و علم و تقوا) رهنمون گردد؛ او نسبت به مؤمنان همواره مهربان بوده است.»(2)
پی نوشت ها:
1. آل عمران: 3/ 77.
2. احزاب: 33/ 43.
🔰 @p_eteghadi 🔰
💢 #آیه_نگاشت | وعدههای پوشالی
🌿 مراقب وعدههای شیاطین انساننما باشید.
⚠️ شیطان به جهنمیان میگوید: «وَعَدْتُكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ... فَاسْتَجَبْتُمْ لِی فَلَا تَلُومُونِی وَ لُومُوا أَنْفُسَكُمْ»
من به خلاف حقیقت، شما را وعده دادم و خلف وعده کردم... پس تنها شما را فراخواندم و شما اجابتم کردید، پس مرا ملامت مکنید؛ بلکه نفس خود را ملامت کنید.
📚 سوره ابراهیم، آیه 22.
📎 #امام_زمان
📎 #حجاب
🔰 @p_eteghadi 🔰
پاسخ:
بنا بر نظر برخی از صاحب نظران، «ابلیس» و «شیطان» اسم خاص نیست بلکه وصف است، یعنی موجود شروری است که از رحمت الهی مأیوس و از خیر به دور است.
در «قاموس قرآن» آمده:
مراد از «إِبلِیس» در قرآن، موجودی است زنده، با شعور، مکلّف، نامرئی، فریبکار و... که از امر خداوند سر پیچید و به آدم سجده نکرد، در نتیجه رانده شد و مستحق عذاب و لعن گردید.
او در قرآن اکثرا به نام شیطان خوانده شده و فقط در یازده محلّ ابلیس به کار رفته است.
در این که آیا این کلمه عَلَم شخص است و نام مخصوص اوست و یا صفت است و به واسطه یأس از رحمت خدا، به او ابلیس گفته شده، باید گفت اگر ثابت شود که اسم اصلی او «عزازیل» و کلمه «ابلیس» عربی است، صفت بودن آن بهتر به نظر می رسد. مؤید این نظر، روایتی است که از حضرت رضا (علیه السلام) نقل شده که می فرمایند: «نام او حارث بوده، ابلیس نامیده شد زیرا که از رحمت خدا مأیوس گردید.»(1)
«شیطان» وصف است نه اسم خاص آن روح شریر، و به مناسبت دوری از خیر و از رحمت حق تعالی، وصف شیطان بر او اطلاق شده است.(2)
بنابراین؛ به هر موجود شروری که مأیوس از رحمت خدا و دور از خیر باشد، اعم از این که از جنس انسان باشد یا جن، میتوان به او «ابلیس» یا «شیطان» اطلاق کرد.
پی نوشت ها:
1. ر.ک: قرشی، قاموس قرآن، ج 1، ص 226 و 227.
2. همان، ج 4، ص 33.
🔰 @p_eteghadi 🔰
✍پیامبر گرامی اسلام صَلّی الله عَلیهِ وَ آلهِ وَ سلّم فرمودند:
جهنم را دری است که کسی از آن وارد نمیشود مگر با معصیت خدا خشم خود را فرو نشانده باشد.
مثال: کسی که غیبتی پشت سر خود شنیده است و خشمگین شده و برای فرونشاندن خشم خود به بردن آبروی آن فرد متوسل شده است، یا رئیس ادارهای یکی از کارکنان شرکت را در حالت چرت زدن دیده است و برای نشان دادن ابهت و فرو نشاندن خشم خود آن فرد را از کار اخراج کرده است. پس هر گونه مجازات غیرمتناسب و به حق برای فرونشاندن خشم ما است و این امر برای حقتعالی بسیار سنگین است طوری که یکی از درهای جهنم مختص چنین افرادی است.
📚میزان الحکمه
🔰 @p_eteghadi 🔰
🔰🔰شهید مصطفی چمران نامی ماندگار در تاریخ دفاع مقدس و بهویژه «عملیات سوسنگرد» است که رشادت و رهبری او سبب پیروزی در این عملیات حیاتی شد. او دانشمندی بزرگ در عرصه علم و فرماندهای خلاق در جبهه نبرد بود. هرچند امروزه واژه «نخبه» در مورد کسانی به کار رود که در یک جنبه برجستگی ویژه داشته باشند و یا حتی گاهی برای کسانی که شایستگی ندارند، به کار میرود، اما در مورد شهید چمران قضیه متفاوت است. او نخبه واقعی در عرصه علم، میدان جنگ و نبرد با نفس بود .
اعتقادات درست؛ پایه انسانسازی
بیتردید راز سبک زندگی الهی و نخبگی شهید چمران را باید در باورها و اعتقادات او جستجو نمود. درواقع هر رفتاری از هرکسی سر میزند، ناشی از باورهایی است که دارد. اگر باور شخصی، مطابق با واقع بوده و گرایشهای او متناسب با باورش باشد، رفتارهای او نیز همسو با آن دو میشود. ازاینرو اگر چمران در عرصههای مختلف درخشیده است، ناشی از درخششی است که باور به مکتب اهلبیت علیهمالسلام در وجود او ایجاد نموده است. البته روشن است که انسان با اختیار خود به کمالات میرسد و ممکن است شخصی برخلاف اعتقادات خود رفتار کند.
نسبت به دنیا
امیرالمؤمنین علی علیهالسلام، اسوه و الگوی کامل بیتوجهی به دنیا هستند. امامی که خلیفه حق مسلمین بود، ولی مظاهر دنیا در نگاهشان پشیزی ارزش نداشت. ازاینرو میفرمایند: «أُعْزُبی عَنّی فَوَ اللَّهِ لااذِلُّ لک فَتَسْتَذِلّینی، وَ لااسْلَسُ لَک فَتَقُودینی»؛[1] «ای دنیا از من دور شو، به خدا سوگند من رام تو نخواهم شد تا خوارم سازی و اختیارم را به تو واگذار نمیکنم تا هرکجا خواستی ببری».
حال دیدن فضیلت اخلاقیِ بیاعتنایی به دنیا و امور دنیوی از یکی از پیروان امیرالمؤمنین علیهالسلام جای تعجب ندارد. رفتار شهید چمران شاگرد این مکتب، نسبت به دنیا، باید مورد توجه جوانان و بهویژه مسئولین جمهوری اسلامی باشد.
شهید چمران بهراستی زاهد نسبت به دنیا بود و سودای شهرت نداشت: «چمران، دنیا و مقام برایش مهم نبود؛ نان و نام برایش مهم نبود؛ به نام کی تمام بشود، برایش اهمیتی نداشت. با انصاف بود، بیرودربایستی بود، شجاع بود، سرسخت بود. در عین لطافت و رقت و نازکمزاجی شاعرانه و عارفانه، در مقام جنگ یک سرباز سختکوش بود».[2]
نسبت به میدان جهاد
خداوند در قرآن از وصف عدهای از مؤمنان میفرماید: «اِنَّ اللهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلونَ فی سَبیلِه صَفًّا کَاَنَّهُم بُنیانٌ مَرصوص»؛[3] «خدا کسانی را دوست دارد که صف زده در راه او جهاد میکنند [و از ثابتقدمی] گویی بنایی پولادین و استوارند».
با بررسی زندگی شهید چمران، مییابیم او از نمونههای این افراد است. او مجاهدی در عرصه علم و عمل بود. او در اوج علم، متعهد به اسلام و انقلاب اسلامی بود و ایمانی ستودنی به خداوند و اهلبیت علیهمالسلام داشت: «دانشمند فیزیک پلاسماىِ در درجهی عالی، در کنار شخصیت یک گروهبانِ تعلیمدهنده عملیات نظامی، آنهم با آن احساسات رقیق، آنهم با آن ایمان قوی و با آن سرسختی، چه ترکیبی میشود».[4]
این شهید مجاهد در راه خدا تا لحظه شهادت از جهاد خسته نشد، از حضور در جبهه کردستان گرفته تا فعالیت در کنار امام موسی صدر جهت تقویت جبهه اسلام در لبنان.
چمران؛ الگوی جوانان
با توجه به آنچه نگاشته شد، شهید چمران الگویی کمنظیر برای نوجوانان و جوانان ماست. ازاینرو جوان ما نباید به دنبال الگوهای ساختگی و ناقص غربی برود و دانشگاهها در جمهوری اسلامی باید شبیه دکتر چمران را تربیت کنند؛ به تعبیر مقام معظم رهبری «ما دیگر امروز دچار فَقدِ الگو نیستیم که سراغ فلان آدم تاریخی بیگانه برویم؛ امروز در زندگی خودمان، جلوی چشم خودمان [الگو داریم]. شهدای هستهای ما یکی از الگوهای بزرگاند؛ شهید چمران یک الگو است؛ شهید چمران یک دانشمند به معنای واقعی کلمه بود؛ دانشمند بود، درسخوانده و تحصیلکرده بود امّا یک مبارز واقعی، یک مجاهد واقعی هم بود، به معنای واقعی کلمه».[5]
👇👇
پایانی عاشقانه با چمران
بهترین حسن ختام برای این نوشتار، توجه به نیایشی کوتاه از شهید چمران میتواند باشد: «خدايا میدانی که در زندگی پرتلاطم خود، لحظهای تو را فراموش نکردم.همهجا به طرفداری حق قيام کردهام. حق را گفتهام. از مکتب مقدس تو در هر شرايطی دفاع کردهام ... در آن روزگاری که طرفداری از اسلام به ارتجاع و به قهقرا گری تعبير میشد و کمتر کسی جرئت میکرد که از مکتب مقدس تو دفاع کند، من در همهجا، حتی در سرزمين کفر، علم اسلام را برمیافراشتم و با تبليغ منطقی و قوی خود، همه مخالفين را وادار به احترام میکردم و تو ای خدای بزرگ! خوب میدانی که اين فقط بر اساس اعتقاد و ايمان قلبی من بود و هيچ محرک ديگری جز تو نمیتوانست داشته باشد».[6]
پینوشت:
[1]. نهجالبلاغه، نامه 45.
[2]. بیانات رهبری در دیدار اعضای بسیجی هیات علمی دانشگاهها،۰۲/۰۴/۱۳۸۹.
[3]. سوره صف، آیه4.
[4]. بیانات رهبری در دیدار اعضای بسیجی هیات علمی دانشگاهها،۰۲/۰۴/۱۳۸۹.
[5]. بیانات رهبری در دانشگاه فرهنگیان، 19/2/1397.
[6]. چمران، مصطفی، نیایش ها، ناشر بنیاد شهید چمران، 1396، ص71.
🔰 @p_eteghadi 🔰
⭕️ سوال
❓آیا لباس روحانیت، تقلیدی کورکورانه از لباس خاخامهای یهودی و ترویج فرهنگ بیگانگان است؟ چرا با مقایسه برخی تصاویر با یکدیگر، شباهتهایی بین لباس روحانیت شیعه و دیگر فرقهها و ادیان مشاهده میشود؟
🔸 قبا و عبا(شنل) از لباسهای بین المللی و بسیار کهن در جهان هستند و شاید بتوان قبا را یک لباس کهن و رایج میان ایرانیان باستان دانست و شواهد تاریخی بر این مطلب خصوصا در سنگ نگارهها وجود دارد. عمامه یا دستار نیز لباس رایج در آسیا بوده و هست و از این جهت وجود شباهت بین لباس روحانیت و دیگر لباسها امری معقول و عادی است.
🔹 صرف شباهت دلیل بر تقلیدی بودن نیست. قبا و عبا در مواردی چون پوشش کامل بدن و حفظ وقار و نیز تعهد به ریشههای کهن ایران زمین و اصالت مورد پسند روحانیت بوده است و علاوه بر آن در پوشیدن عمامه و عبا به روایات و سیره اهل بیت علیهمالسلام توجه شده است.
📎 #اعتقادات
📎 #امام_زمان
📎 #عمامه
🔰 @p_eteghadi 🔰