eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.2هزار دنبال‌کننده
8.9هزار عکس
4.1هزار ویدیو
66 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸ادامه 👇 ❕و فرمود ؛ «روز قیامت اعمال را یک به یک می آورند، هرکدام خودرا معرفی می کنند یکی میگوید من نمازم، دیگری میگوید من روزه ام و... سپس اسلام را می آورند و می گوید پروردگارا تو سلامی ومن اسلام. خداوند می فرماید:امروز به واسطه مخالفت با تو مواخذه میکنم وبه تو پاداش میدهم» 📚در المنثور،ج 2 ص 48 ❕امیر مومنان فرمود علیه السلام فرمود ؛ «کسی که جز اسلام آیینی را برگزیند شقاوت و بدبختی دامن او را خواهد گرفت، دستگیره ایمانش از هم گسسته، سقوط او شدید وسر انجام اندوهی طولانی وعذابی مهلک خواهد داشت» 📚نهج البلاغه، خطبه 161 👌در روایات فراوان دیگری نیز آمده است که هر کس معتقد به ولایت اهل بیت و امامت آنان نباشد و اعمال و افعال صالح و عبادات ، انجام دهد خداوند هیچ یک از اعمالش را قبول نمی کند و جایگاه او در روز قیامت آتش دوزخ است . 📚وسائل الشیعه ج1 ص118 باب 29 _ مستدرک الوسائل ج1 ص149 باب 27 🔶امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « هر کس بدون اعتقاد به امامت ما عبادت و بندگی کند سعی و تلاش او غیر مقبول است و او گمراه و متحیر محسوب می شود ، خداوند نیز اعمالش را قبول نمی کند » 📚الکافی ج1 ص183 🔸ابو جارود به امام باقر علیه السلام عرضه داشت ؛ « مرا از دينى كه خود و خانواده ‏ات به وسيله آن، خدا را ديندارى و عبادت مى ‏كنيد آگاه ساز، تا من نيز به وسيله همان خدا را ديندارى كنم . امام علیه السلام فرمود ؛ « سؤالى كوتاه اما بسيار مهم كردى. به خدا سوگند، دين خود و دين پدران خود را كه با آن خداوند عزّوجلّ را طاعت و عبادت مى‏ كنيم، به تو مى‏ گويم: گواهى دادن به يگانگى خداوند است و پيامبرى محمّد و اقرار به آنچه او از جانب پروردگار آورده است و دوستى با دوست ما و بيزارى از دشمنان ما و گردن نهادن به فرمان ما و انتظار قائم ما و كوشش [در عبادت و بندگى خدا] و پرهيزگارى. » 📚الكافي ج 2 ص 21 ❕على بن ابى حمزه می گوید ؛ « شنيدم كه ابو بصير از امام صادق عليه السلام سؤال كرد ، فدايت شوم، مرا آگاه ساز از آن دينى كه خداوند عزّوجلّ بر بندگانش واجب كرده است و وظيفه دارند آن را بشناسند و جز آن، دين ديگرى از ايشان پذيرفته نيست، حضرت فرمود ؛ « گواهى دادن به يگانگى خداوند و پيامبرى محمّد ، گزاردن نماز و پرداخت زكات و حجّ خانه خدا براى افراد مستطيع و روزه ماه رمضان. در اين جا امام اندكى سكوت كرد وسپس دوبار فرمود: و ولايت. » 📚همان منبع ص 22 👌ما اگر بخواهیم تمام آیات و روایاتی را که نشان دهنده ناسخ بودن اسلام و منسوخ شدن ادیان سابقه است را بیاوریم ، سخن به درازا می کشد ، کلام را با آنچه در تفسیر نمونه است پایان می دهیم که می گوید ؛ « امروز جز آيين اسلام از هيچ كس پذيرفته نيست و در عين احترام به همه اديان الهى برنامه امروز، اسلام است. همانگونه كه دانشجويان دوره دكترا در عين احترام به تمام دروسى كه در مقاطع مختلف تحصيلى مانند ابتدايى، راهنمايى و دبيرستان و دوره ليسانس خوانده‏ اند تنها درسى را كه بايد دنبال كنند همان دروس سطح بالاى مقطع نهايى خودشان است و پرداختن به غير از آن جز زيان و خسران چيزى نخواهد داشت و آنها كه با تقليد نابجا و تعصب جاهلى و مسائل نژادى و خرافات خود ساخته پشت به اين آيين كنند بدون شك گرفتار زيان و خسران خواهند شد و جز تاسف و ندامت از سرمايه ‏هاى عمر و حيات كه بر باد داده ‏اند نتيجه ‏اى نخواهند گرفت. » 📚تفسیر نمونه ج 2 ص 646 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 👌مجتهد نو اندیش مورد بحث ما در بیان دیگرش می گوید ؛ «مرتدی که باید سخت مجازات شود ( کسی است ) که توطئه ای علیه مسلمین انجام دهد ( نه کسی که مثلا دینش را عوض کند و از اسلام به آیین مسیحیت یا یهودیت در آید )» 👌این هم یکی دیگر از اجتهادات در برابر نص این جماعت نواندیش مدعی فهم و فقاهت می باشد ، مرتدی که در بحث ارتداد از آن بحث می شود ، کسی است که از اسلام به سایر ادیان می گرود ، که بر دو قسم است: «مرتد فطرى» و «مرتد ملى». ❗️«مرتد فطرى» به کسى گفته مى شود که: از پدر و یا مادر مسلمان تولد یافته و یا به قول بعضى در حالى که نطفه او منعقد شده پدر و یا مادرش مسلمان بوده اند و سپس او اسلام را پذیرفته و بعداً از آن برگشته است. 🔷ولى «مرتد ملى» به کسى گفته مى شود که: از پدر و مادر مسلمان تولد نیافته بلکه خود بعد از بلوغ، اسلام را پذیرفته و سپس از آن باز گشته است. ❗️توبه مرتد ملى پذیرفته مى شود و در حقیقت مجازات او خفیف است؛ زیرا او مسلمان زاده نیست ولى در مورد «مرتد فطرى» حکم از این شدیدتر و سخت تر است یعنى اگرارتداد او در دادگاه اسلام ثابت شود، محکوم به اعدام خواهد شد و اموال او به عنوان ارث به ورثه مسلمان او مى رسد و همسر او از او جدا خواهد شد و حتى توبه کردن او نمى تواند جلو این احکام شدید را بگیرد، گر چه اگر واقعاً توبه کند در پیشگاه خداوند قبول مى شود و براى جهان آخرت او مفید است. 🔸محمد بن مسلم می گوید ؛ « از امام باقر علیه السلام در مورد مرتد سوال کردم که فرمود ؛ « هر كه از اسلام روى برتابد و پس از مسلمان شدن، به آنچه خداوند بر محمّد نازل فرموده است، كفر ورزد، توبه ‏اش پذيرفته نيست و بايد كشته شود، زنش از وى جدا گردد و ميراثش ميان فرزندانش تقسيم شود. » 📚الکافی ج 7 ص 256 ❕راوی از امام کاظم علیه السلام در مورد مسلمانی که مسیحی شده بود ، سوال کرد که امام علیه السلام پاسخ داد ؛ « کشته می شود و توبه داده نمی شود » راوی سوال کرد مسیحی که مسلمان شده ، سپس از اسلام بازگشته تکلیفش چیست ؟ امام علیه السلام پاسخ داد ؛ « توبه داده می شود ، اگر به اسلام بازگشت ( توبه اش قبول می شود ) و الا کشته می شود » 📚التهذیب ج 10 ص 137 👌در این رابطه روایات فراوان دیگری است که رجوع شود ؛ 📚وسائل الشیعه ج 28 ص 323 به بعد « ابواب حد المرتد » 👌البته تا زمانی که فرد ارتدادش را در جامعه علنی نکند کسی با او کاری ندارد . در رابطه با فلسفه حد مرتد 👌کسی که بر علیه مسلمین توطئه کند و امنیت جامعه اسلامی را مختل کند ، به عنوان مفسد فی الارض تنبیه می شود ، نه مرتد ؛ ❕برای تقریب به ادیان و مذاهب نیازی نیست که قائل به حقانیت ادیان و فرق باطل شویم ، همین اندازه که یکدیگر را دعوت به زندگی مسالمت آمیز کنیم ، تقریب حاصل شده است . منظور از تقریب ، حسن مجاورت و معاشرت است نه دست کشیدن از عقیده حق و مشروعیت دادن به عقاید باطل ، این نوع تقریب عملی ( نه نظری ) به معنای حسن معاشرت ، مورد توصیه آیات و روایات است. 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
امام على عليه السلام: با دانشمندان، همنشینی کن تا دانش ات افزون گردد، و ادبت نیکو شود، و تزکیه نفس یابی جالِسِ العُلَماءَ يَزدَد عِلمُكَ، ويَحسُن أدَبُكَ، وتَزكُ نَفسُكَ غررالحكم حدیث4786 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ #تنفس_صبح 📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه 306 🎙 قاری: #منشاوی 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
306.mp3
1.45M
📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه306 🎙 قاری: #منشاوی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔امام صادق دوست نداره کسی باهاش انار بخوره علي بن إبراهيم، عن أبيه، عن ابن أبي عمير، عن حماد بن عثمان، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: ما من شئ أشارك فيه أبغض إلي من الرمان وما من رمانة إلا وفيها حبة من الجنة فإذا أكلها الكافر بعث الله عز وجل إليه ملكا فانتزعها منه امام صادق علیه السلام میفرماید نزد من، شریک شدن در هیچ چیز بدتر از شراکت در انار نیست. و هیچ اناری نیست مگر اینکه در آن دانه‌ای بهشتی وجود دارد. و چون کافر آن را بخورد خدا فرشته‌ای می‌فرستد تا آن دانه بهشتی را شکمش در بیارید 📓کتاب : الكافي نویسنده : الكليني ج : 6 ص : 353 🔐 http://lib.eshia.ir/11005/6/353 ⭕️نکته: در این حدیث هم چنین ثابت شده که کافران از خوردن انار نیز تحریم شده اند و چون کافر آن را بخورد خدا فرشته‌ای می‌فرستد تا آن دانه بهشتی را ازشکمش در بیارید 💠💠 👌در روایات ما به خوردن انار شده است از دو جهت ؛ 1⃣دارای خواص و اثرات مثبتی بر سلامتی بدن است . 2⃣چون انار میوه بهشتی است ، بر روی مومنین اثرات معنوی هم می گذارد و موجب رقیق شدن قلوب و دوری شیطان از آنان می گردد . ❕پيامبر گرامی فرمود ؛ « انار، مِهتر همه ميوه ‏هاست و هر كس يك انار بخورد، چهل پگاه، شيطان خويش را به خشم مى ‏آورد. » 📚المحاسن ج 2 ص 359 ❕و فرمود ؛ « هر كس انارى را كامل بخورد، خداوندْ قلب او را چهل شب، نورانى مى ‏دارد. » 📚بحار الانوار ج 66 ص 165 👌و فرمود ؛ « انار بخوريد؛ زيرا هيچ دانه‏ اى از آن در معده جاى نمى‏ گيرد، مگر اين كه چهل روز، قلب را نورانى مى‏ سازد و شيطان را برون مى‏ راند. » 📚عیون الاخبار ، ج 2 ص 35 ❕امام صادق عليه السلام فرمود ؛ « بر شما باد انار شيرين. آن را بخوريد؛ چرا كه هيچ دانه ‏اى از آن به معده مؤمنى در نمى ‏آيد، مگر اين كه بيمارى‏ اى از آن ريشه‏ كن مى ‏كند و شيطانِ وسوسه را از او دور مى‏ سازد. » 📚الکافی ج 6 ص 354 👌و فرمود ؛ « خوردن انار شيرين، آب مرد را افزون مى ‏كند و فرزند را نكو مى‏ سازد. » 📚الکافی ج 6 ص 355 ❕امام عسكرى عليه السلام فرمود ؛ « پس از حجامت، انار بخور، انارى شيرين؛ چرا كه خون را فرو مى‏ نشاند و خون را در درون، تصفيه مى ‏كند. » 📚بحار الانوار ج 62 ص 123 👌امامان گرامی ما هم تاکید داشتند ، جهت بهره مندی از خواص انار ، کسی در خوردن یک انار شریک دیگری نشود ؛ 📚وسائل الشیعه ج 24 ص 411 باب 99 کراهه الاشتراک فی اکل الرمانه الواحده ❕منظور از کراهت اشتراک ، که در خوردن انار بیان شده است ، اشتراک در یک انار است ، یعنی انسان ، فرد دیگری را در یک انار که سهم خودش است ، شریک نکند و برای دیگری ، انار دیگری مهیا کند ، نه آنکه انسان مثلا در برابر دیگری انار بخورد و دیگران تنها نظاره کننده باشد ، چرا که پیامبر گرامی فرمود ؛ « هر کس چیزی بخورد در حالی که فرد دیگری به او نگاه می کند اما او را شریک در خوردن نسازد خداوند او را مبتلا به دردی می کند که درمانی ندارد» 📚مجموعه ورام ج1 ص47 ❕ لذا می بینیم یزید بن عبد الملك نوفلى می گوید ؛ « بر امام صادق عليه السلام وارد شدم، در حالى كه انارى در دست داشت. فرمود: «اى مُعَتِّب! يك انار هم به اين مرد بده؛ چرا كه در [خوردن‏] هيچ چيز، كسى با من شريك نشده است كه برايم ناخوشايندتر از شريك شدن در [خوردن‏] انار باشد». 📚الکافی ج 6 ص 353 👌چون انار میوه بهشتی است ، و دانه بهشتی در آن است ، طبیعتا اثرات و خواص معنوی که برای انار برشمردیم ، شامل کافر نمی شود ، و این که در روایت مورد استناد وهابی ، آمده است که فرشته ای دانه بهشتی انار را از شکم کافر بیرون می آورد ، این تعبیر کنایه از آن است که کافر از خواص معنوی انار بی بهره است . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔یکی از ملحدین شبهه کرده که اگر خدا همه چیز رو میدونه ، پس دیگه چرا قراره از اعضای بدن روز قیامت بگیره ❗️پاسخ چیه❕❕ 💠💠 👌یکی از مسائل قطعی و مهم روز قیامت ، مساله شهادت و گواهی اعضای بدن بر علیه انسان عاصی است چنان که خداوند می فرماید ؛ «و [ياد كن‏] روزى را كه دشمنان خدا به سوى آتش گرد آورده و بازداشت [و دسته دسته تقسيم‏] مى ‏شوند، تا چون بدان رسند، گوششان و ديدگانشان و پوستشان به آنچه مى‏ كرده‏ اند، بر ضدّشان گواهى دهند». ( فصلت 19_20) 👌و می فرماید ؛ «امروز بر دهان‏هاى آنان مُهر مى‏ نهيم، و دست‏هايشان با ما سخن مى‏ گويند و پاهايشان بدانچه فراهم مى ‏ساختند، گواهى مى ‏دهند». ( یس 65) ❕پیامبر گرامی فرمود ؛ « روز قيامت، در حالى مى ‏آييد كه بردهان‏هايتان پوزه ‏بند زده شده است، و نخستين چيزى كه از آدمى سخن مى‏ گويد، ران و دست اوست. » 📚مسند احمد ج 7 ص 336 👌علی علیه السلام ، درباره احوال انسان در روز رستاخيز فرمود ؛ « عرقش بر گوشه‏ هاى دهانش سرازير مى ‏شود. تشويش و بى‏ قرارى، طاقت از كف او مى‏ ربايد؛ امّا نه بر اشك او رحمى آورده مى‏ شود، نه فريادش شنيده مى‏ شود و نه حجّتش پذيرفته مى‏ گردد. كارنامه‏ اش به دست او داده مى‏ شود و جرم و گناهانش بر او آشكار مى‏ گردد. هر عضوى از او به كارهاى بدش گويا مى ‏شود؛ چشمش به نگاه‏ هاى [نامشروع‏] خويش گواهى مى‏ دهد، دستش به ضربه ‏اى كه زده، پايش به گامى كه برداشته، پوستش به تماسى كه برقرار كرده و شرمگاهش به آميزشى كه كرده است. منكر و نكير، تهديدش مى‏ كنند و پرده از ديدش كنار مى ‏رود. » 📚بحارالأنوار ج 77 ص 342 👌از این آیات و روایات استفاده می شود که خداوند در آن روز درك و شعور و قدرت سخن گفتن در يك يك اعضا مى ‏آفريند، و آنها به راستى سخن مى ‏گويند، و چه جاى تعجب؟ همان كسى كه اين قدرت را در قطعه گوشتى به نام زبان يا مغز آدمى آفريده مى‏ تواند در ساير اعضا نيز بيافريند. آرى در آن روز ديگر اعضاى انسان تسليم تمايلات او نيستند، آنها حساب خود را از كل وجود انسان جدا كرده تسليم پروردگار مى‏ شوند، و بر آستان مقدس او سر فرود مى‏ آورند، و حقايق را با شهادت خود آشكار مى ‏سازند، و چه دادگاه عجيبى است كه گواه آن اعضاى پيكر خود بدن انسان است، همان ابزارى است كه گناه را با آن انجام داده . ❕ گواهى اعضا بخاطر آن است كه اين مجرمان هنگامى كه به آنها گفته مى‏ شود كيفر شما در برابر اعمالى كه انجام داديد دوزخ است به انكار برمى‏ خيزند، به گمان اينكه دادگاه دنياست، و حقايق از طريق پشت هم اندازى قابل انكار است، گواهى اعضا شروع مى‏ شود، و تعجب و وحشت سراسر وجود او را مى‏ گيرد و تمام راههاى فرار به روى او بسته مى‏ شود . 📚تفسیر نمونه ج 18 ص 431 ❕لذا می بینیم که در تفسیر قمی آمده است ؛ « هنگامی که خداوند خلائق را روز قیامت جمع می کند ، نامه عمل هر فرد را به او می دهد ، افراد در نامه عمل خود نگاه می کنند و به انکار اعمالی می پردازند که انجام داده اند.... و قسم می خورند که چیزی از آن افعال را انجام نداده اند ، ؟اینجا است که خداوند بر زبان های آنها مهر می زند و اعضای بدن آنها به سخن آمده و آنچه انجام داده اند را بازگو می کند » 📚تفسیر قمی ج 4 ص 580 ❕ انَس بن مالك می گوید ؛ « يك روز پيامبر خدا خنديد يا تبسّم كرد و سپس فرمود: «آيا نمى ‏پرسيد كه از چه چيز مى‏ خندم؟». فرمود: «از مجادله بنده با پروردگارش در روز قيامت تعجّب كردم. بنده مى‏ گويد پروردگارا! مگر تو مرا وعده ندادى كه به من ستم نكنى؟ خداوند مى ‏فرمايد: چرا. بنده مى ‏گويد: پس، من هم شهادت هيچ گواهى را نمى ‏پذيرم، مگر اين كه آن گواه از خودم باشد. خداوند مى ‏فرمايد: آيا گواهىِ خود من و فرشتگان بزرگوار نويسنده اعمال، كافى نيست؟ و اين سخن را چند بار تكرار مى‏ كند. سپس دهان او را مُهر مى ‏كنند و اندام‏هايش از آنچه انجام داده ‏اند، سخن‏ مى ‏گويند بنده به آنها مى‏ گويد: گم شويد، مرگتان باد! من از شما دفاع مى‏ كردم». 📚كنز العمّال ج 14 ص 375 👌البته مومن اگر کار ناشایستی انجام دهد و از آن در دنیا توبه کند ، دیگر اعضای بدنش بر علیه او گواهی نمی دهند چنان که امام باقر عليه السلام فرمود ؛ « اعضاى بدن، عليه مؤمن شهادت نمى ‏دهند؛ بلكه عليه كسى شهادت مى ‏دهند كه سزاوار عذاب است؛ امّا مؤمن، كارنامه ‏اش به دست راست او داده مى ‏شود. خداوند عز و جل فرموده است: «امّا كسى كه كارنامه او به دست راستش داده شود، اينان كارنامه خويش را مى‏ خوانند و به قدر نَخَك هسته خرمايى به آنها ستم نمى‏ شود». 📚الكافی ج 2 ص 32 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 معنای غیبت کردن 🎤 حجت الاسلام #هاشمی_نژاد #سخنرانی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔻#حدیث امام سجّاد علیه السلام: دعای مومن یکی از سه فایده را دارد: یا برای او ذخیره می گردد یا در دنیا برآورده می شود یا بلایی را که می خواست به او برسد، از وی می گرداند. 📚 تحف العقول، ص202 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
hadadian-@yaa_hossein.mp3
8.2M
بمناسبت شهادت سردار #حاج_قاسم_سلیمانی 🎵 تو شیر شیرانی... 🎤سعید #حدادیان #زمینه 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️سوال خواستم درباره فلسفه وجوب نماز جمعه بگید که چرا خدا این نماز رو واجب کرده و هر هفته به این شکل باید خونده بشه 🗯پاسخ: ❗️در تفسیر نمونه در این باره چنین آمده است: ❗️نماز جمعه، قبل از هر چیز یک عبادت بزرگ دستجمعی است و اثر عمومی عبادات را که تلطیف روح و جان، و شستن دل از آلودگیهای گناه و زدودن زنگار معصیت از قلب می باشد در بردارد، بخصوص اینکه مقدمتا دو خطبه دارد که مشتمل بر انواع مواعظ و اندرزها و امر به تقوی و پرهیزگاری است . 💎و اما از نظر اجتماعی و سیاسی، یک کنگره عظیم هفتگی است که بعد از کنگره سالانه حج، بزرگترین کنگره اسلامی می باشد، و به همین دلیل در روایتی که از پیغمبر اکرم آمده است که جمعه حج کسانی است که قادر به شرکت در مراسم حج نیستند . ❗️در حقیقت اسلام، به سه اجتماع بزرگ اهمیت می دهد :اجتماعات روزانه که در نماز جماعت حاصل می شود .اجتماع هفتگی که در مراسم نماز جمعه است .و اجتماع حج که در کنار خانه خدا هر سال یکبار انجام می گیرد نقش ‍ نماز جمعه در این میان بسیار مهم است بخصوص اینکه یکی از برنامه های خطیب در خطبه نماز جمعه، ذکر مسائل مهم سیاسی و اجتماعی و اقتصادی است و به این ترتیب این اجتماع عظیم و پرشکوه می تواند منشاء برکات زیر شود : الف : آگاهی بخشیدن به مردم در💭 زمینه معارف اسلامی و رویدادهای مهم اجتماعی و سیاسی . 🗯ب : ایجاد همبستگی و انسجام هر چه بیشتر در میان صفوف مسلمین به گونه ای که دشمنان را به وحشت افکند و پشت آنها را بلرزاند . 🗯ج : تجدید روح دینی و نشاط معنوی برای توده مردم مسلمان . 🗯د : جلب همکاری برای حل مشکلات عمومی . 👌به همین دلیل همیشه دشمنان اسلام، از یک نماز جمعه جامع الشرائط که دستورهای اسلامی دقیقا در آن رعایت شود بیم داشته اند .و نیز به همین دلیل نماز جمعه همیشه به عنوان یک اهرم نیرومند سیاسی در دست حکومتها بوده است، منتها حکومتهای عدل همچون حکومت پیغمبر اکرم از آن بهترین بهره برداریها را به نفع اسلام، و حکومتهای جور همانند بنی امیه از آن سوء استفاده برای تحکیم پایه های قدرت خود می کردند . ❗️در طول تاریخ مواردی را مشاهده می کنیم که هر کس می خواست، بر ضد حکومتی قیام کند، نخست از شرکت در نماز جمعه او خودداری می کرد، چنانکه در داستان عاشورا می خوانیم که گروهی از شیعیان در خانه (سلیمان بن صرد خزاعی ) جمع شدند، و نامه ای خدمت امام حسین (علیه السلام ) از کوفه فرستادند، که در نامه آمده بود (نعمان بن بشیر) والی بنی امیه بر کوفه، منزوی شده و ما در نماز جمعه او شرکت نمی کنیم، و چنانچه بدانیم شما به سوی ما حرکت کرده اید او را از کوفه بیرون خواهیم کرد . 📚 بحار الانوار جلد 44 صفحه 333 . 💭در صحیفه سجادیه از امام سجاد می خوانیم : (خداوندا ! این (اشاره به نماز جمعه و عید قربان ) مقامی است که مخصوص خلفاء و برگزیدگان و امناء بلندپایه تو است که ویژه آنها نمودی، و (خلفای جور بنی امیه ) آن را به زور از اولیای حق گرفته و غصب کرده اند) 📚 صحیفه سجادیه دعای 48 . ❗️ گاه می شود که دشمنان اسلام یک هفته تمام شبانه روز تبلیغات مسموم می کنند ولی با یک خطبه نماز جمعه و مراسم پرشکوه و حیاتبخش آن همه خنثی می شود، روح تازه ای در کالبدها دمیده، و خون تازه ای در عروق به حرکت درمی آید .توجه به این نکته که طبق فقه شیعه در محدوده یک فرسخ در یک فرسخ بیش از یک نماز جمعه جائز نیست و حتی کسانی که در دو فرسخی (تقریبا 11 کیلومتری ) از محل انعقاد جمعه قرار دارند در آن نماز شرکت می کنند، روشن می شود که عملا در هر شهر کوچک یا بزرگ و حومه آن یک نماز جمعه بیشتر منعقد نخواهد شد، بنابراین اجتماعی چنین عظیمترین اجتماع آن منطقه را تشکیل می دهد .اما با نهایت تاسف این مراسم عبادی سیاسی که می تواند مبداء حرکت عظیمی در جوامع اسلامی گردد به خاطر نفوذ حکومتهای فاسد در آن در بعضی کشورهای اسلامی چنان بی روح و بی رمق شده است که عملا هیچ اثر مثبتی از آن گرفته نمی شود و شکل یک برنامه تشریفاتی به خود گرفته، و به راستی این از سرمایه های عظیمی است که برای از دست رفتن آن باید گریه کرد . 📚تفسیر نمونه ج24 ص133 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال چرا قرآن مثل تورات و انجیل یک دفعه نازل نشد تا مردم رو روشن کنه چرا تدریجا نازل شد چه حکمتی بوده 🗯پاسخ: ❗️برای پاسخ توجه به نکات زیر لازم است: 1⃣ بدون شک هم از نظر تلقی وحی و هم از نظر ابلاغ به مردم، اگر مطالب به طور تدریجی و طبق نیازها پیاده شود و برای هر مطلبی شاهد و مصداق عینی وجود داشته باشد، بسیار مؤ ثرتر خواهد بود. 💭اصول تربیتی ایجاب می کند که شخص یا اشخاص تربیت شونده قدم به قدم این راه را بپیمایند، و برای هر روز آنها برنامه ای تنظیم شود تا از مرحله پائین شروع کرده به مراحل عالی برسند، برنامه هائی که این گونه پیاده می شود هم برای گوینده و هم برای شنونده دلچسبتر و عمیقتر است. 2⃣ اصولا آنها که چنین ایرادهائی را به قرآن می کردند به این حقیقت توجه نداشتند که قرآن یک کتاب کلاسیک نیست که درباره موضوع یا علم معینی صحبت کند، بلکه یک برنامه زندگی است برای ملتی که انقلاب کرده و در تمام ابعاد زندگی از آن الهام می گیرد ❗️بسیاری از آیات قرآن به مناسبتهای تاریخی مانند جنگ بدر و احد و احزاب و حنین نازل شده، و دستورالعمل ها یا نتیجه گیریهائی از این حوادث بوده است، آیا معنی دارد که اینها یکجا نوشته شود و به مردم عرضه گردد. 💭به تعبیر دیگر قرآن مجموعه ای است از اوامر و نواهی، احکام و قوانین تاریخ و موعظه، و مجموعه ای از استراتژی و تاکتیکهای مختلف در برخورد با حوادثی که در مسیر امت اسلامی به سوی جلو پیش می آمده است.چنین کتابی که همه برنامه های خود را، حتی قوانین کلیش را از طریق حضور در صحنه های زندگی مردم تبیین و اجرا می کند امکان ندارد قبلا یکجا تدوین و تنظیم شود، این بدان میماند که رهبر بزرگی برای پیاده کردن انقلاب تمام اعلامیه ها و بیانیه ها و امر و نهی هایش را که به مناسبتهای مختلف ایراد می شود یکجا بنویسد و نشر دهد، آیا هیچکس می تواند چنین سخنی را عاقلانه بداند؟ 3⃣ نزول تدریجی قرآن سبب ارتباط دائم و مستمر پیامبر به مبدء وحی بود، این ارتباط دائمی قلب او را قویتر، و اراده او را نیرومندتر می ساخت و تاثیرش در برنامه های تربیتی او انکار ناپذیر بود. 4⃣ از سوئی دیگر ادامه وحی بیانگر ادامه رسالت و سفارت پیامبر است، و جائی برای وسوسه دشمنان نخواهد گذاشت که بگویند این یک روز از سوی خدا مبعوث شد، سپس خدایش او را ترک گفت همانگونه که در تاریخ اسلام می خوانیم که به هنگام تاخیر وحی، در آغاز نبوت پیامبر این زمزمه پیدا شد و سوره والضحی برای نفی آن نازل گردید. 5⃣ بدون شک اگر بنا بود برنامه های اسلام همه یکجا نازل شود، لازم بود یکجا نیز اجرا گردد، زیرا نازل شدن بدون اجرا ارزش آن را از بین می برد، و می دانیم اجرای همه برنامه ها اعم از عبادات زکات و جهاد و رعایت تمام واجبات و پرهیز از تمام محرمات یکجا کار بسیار سنگینی بود که موجب فرار گروه عظیمی از اسلام می شد.پس چه بهتر که تدریجا نازل شود، و تدریجا مورد عمل قرار گیرد. ❗️و به تعبیر دیگر هر یک از این برنامه ها به خوبی جذب شود و اگر سؤال و گفتگوئی پیرامون آن است، مطرح گردد و جواب گفته شود. 6⃣یکی دیگر از اثرات این نزول تدریجی روشن شدن عظمت و اعجاز قرآن است، چرا که در هر واقعه آیاتی نازل می گردد، به تنهائی خود دلیل بر عظمت و اعجاز است و هر قدر تکرار می شود، این عظمت و اعجاز روشنتر می گردد و در اعماق قلوب مردم نفوذ می کند. 📚تفسیر نمونه ج15 ص81 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال چراخداوندصفت حی (زنده)رابرای خودذکرنموده،درحالی که حیات درموردموجوداتی؛مانندانسان وگیاه که دارای سیرتکاملی است به کارمی رود❓ 🗯پاسخ: ❗️در تعبیرات معمولى، به موجودی، زنده مى گویند: که داراى نمو، تغذیه، تولیدمثل و جذب و دفع و احیاناً داراى حسّ و حرکت باشد، ولى، باید به این نکته توجه داشت که: 💎ممکن است افراد کوته بین، حیات را در مورد خداوند نیز چنین فرض کنند، با این که مى دانیم او هیچ یک از این صفات را ندارد و این همان قیاسى است که بشر را درباره خداشناسى به اشتباه مى اندازد؛ زیرا صفات خدارا با صفات خود مقایسه مى کند. 🗯حیات به معنى وسیع و واقعى کلمه، عبارت است از: 🔰«علم» و «قدرت». 👌بنابراین، وجودى که داراى علم و قدرت بى پایان است، حیات کامل دارد، حیات خداوند مجموعه علم و قدرت اوست و در حقیقت به واسطه علم و قدرت، موجود زنده از غیر زنده تشخیص داده مى شود. ❗️نمو، حرکت، تغذیه و تولیدمثل از آثار موجوداتى است که ناقص و محدودند و داراى کمبودهایى هستند که به وسیله تغذیه،تولیدمثل و حرکت آن را تامین مى کنند، اما آن کس که کمبودى ندارد، این امور هم درباره او مطرح نیست. 📚تفسیر نمونه ج2 ص263 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓سوالی ذهنم را مشغول کرده که علت اینکه ائمه جمعه هنگام ایراد خطبه های نماز جمعه سلاح به دست می گیرند چیست❕❕ 💠پاسخ💠 👌این مساله در روایات به عنوان امری مستحب شمرده شده است . 🔶امام صادق علیه السلام فرمود : « امام جمعه بر کمان یا عصا ( سلاح ) تکیه کند و خطبه نماز جمعه را بخواند» 📚التهذیب ج3 ص245 📚وسائل الشیعه ج7 ص342 👌شاید وجه و فلسفه آن به این صورت باشد که از آنجایی که نماز جمعه امری عبادی و سیاسی است و از جمله پایگاه های رزم علیه دشمنان اسلام می باشد تکیه کردن به کمان یا سلاح و یا به دست گرفتن آن امری سملیک به معنای آمادگی برای دفاع در برابر دشمنان است . ❕یا از جهت دیگر ، تکیه بر کمان یا عصا با توجه به خطبه خواندن به حالت ایستاده امام جمعه ، سبب جلوگیری از خستگی و بی حالی او در هنگام خواندن نماز جمعه می شود. 📝پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: هر كس بر دانش خويش افزود، ولى بر هدايت اش نيفزود، جز بر دورى اش از خدا نيفزود مَنِ ازدادَ عِلماً ولَم يَزدَد هُدًى، لَم يَزدَد مِنَ اللّهِ إلّا بُعداً ميزان الحكمه جلد8 صفحه 117 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☀️ #تنفس_صبح 📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه 307 🎙 قاری: #منشاوی 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
307.mp3
1.44M
📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه307 🎙 قاری: #منشاوی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔آیا در هم خورشید و ماه است که به وسیله آن در بهشت هم شب و روز داشته باشیم یا خیر ❗️ 💠💠 👌خورشید و ماه و ستارگان در آستانه قیامت در معرض زوال و نابودی و قرار می گیرند ، چنانكه قرآن مى‏ گويد: «در آن هنگام كه طومار خورشيد درهم پيچيده شود و ستارگان تاريك گردد» اذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ وَ اذَا النُّجُومُ انْكَدَرَت‏ »( تکویر 1_2) ❕در سوره قيامت نيز مى‏ خوانيم: «در آن هنگام كه چشم‏ها در شدّت وحشت به گردش درمى‏ آيد، و بى‏ نور مى ‏گردد، و و ماه يكجا جمع مى ‏شود، و انسان مى‏ گويد راه فرار كجاست» ( قیامت 7_10) 👌و می فرماید ؛ «هنگامى كه ستارگان محو و شوند» (مرسلات- 8) ❕بنابراین خورشید و ماه و ستارگان در آستانه قیامت بی فروغ شده و از بین می روند و در بهشت از آنها نیست ، لذا خداوند می فرماید ؛ « بهشتیان نه خورشید ( و گرمای آزار دهنده آن را ) می بینند و نه سردی هوی را » ( انسان 13) 👌البته خداوند در آیه ای می فرماید ؛ « هر صبح و شام روزى آنها در بهشت است » ( مریم 62) 💠در تفسیر علی بن ابراهیم چنین آمده است ؛ « این که خداوند می گوید ، روزی بهشتیان در بهشت ، هر صبح و شام آماده است ، منظور بهشت دنیوی و برزخی قبل است ، زیرا خداوند می گوید روزی آنها صبح و شام به آنها می رسد ، در حالی که در آخرت صبح و شامی نمی باشد ( زیرا خورشید و ماه در آنجا نیست ) ، صبح و شام در بهشت برزخی و دنیوی است که ارواح پس از مرگ به آنجا منتقل می شوند که خورشید و ماه نیز بر آن پرده می افکند » 📚تفسیر قمی ج2 ص 52 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔فلسفه رویش موهای زائد بدن در چیست ❗️چرا خدا این موها را ایجاد کرده تا نیاز به آنها باشد ❕آیا این کار لغوی در آفرینش خداوند محسوب نمی شود ❗️❗️ 💠💠 👌گرفتن موهای زائد بدن خصوصا موهای زائد زیر شکم و زیر بغل مورد توصیه و تاکید روایات قرار گرفته است ؛ 📚وسائل الشیعه ج2 ص66 باب 29_30_31 📚حلیه المتقین ، ص93 ❔اما فلسفه رویش این موهای زائد در چه چیزی است ؟ در روایات اسلامی برای این سوال دو بیان شده است ؛ 1⃣فایده بهداشتی آن در این است که رویش و سپس گرفتن موهای زائد ، موجب دفع بسیاری از سموم بدن می شود و دیگر آنکه ، محل موهای زائد به دلیل رطوبت ، در معرض آلودگی است و شستشوی محل های مذکور ،سبب بهداشت بدن می شود . 2⃣فائده اخلاقی هم دارد زیرا انسان را مشغول به امور پست و گرفتن موهایی زائد می کند که این می تواند مقداری از تکبر و انسان را کاهش داده و انسان را متذکر به ضعف و ناتوانی خود کند . ❕مفضّل مى ‏گويد: به امام صادق عليه السّلام عرض كردم چه مى‏ شد اگر خداوند ، موهای زائد را خلق نمی کرد تا آدمى به اصلاح و كوتاه كردن نيازمند نباشد ؟ 👌امام عليه السّلام فرمود: خداوند متعال در اين كار، نعمتهايى نهاده كه آدمى از آنها آگاه نيست تا سپاس گويد. آگاه باش ، دردهاى بدن با خروج مو از منافذ بدن و با خروج ناخن از سر انگشتان مى‏ گردد؛ از اين رو به انسان فرمان داده شده كه هر هفته با نوره ماليدن و مو تراشيدن و كوتاه كردن ناخنها به اين كار اقدام كند. اين كار باعث مى‏ شود كه موى و ناخن با شتاب بيشترى برويند و دردها و بيماريها را سريعتر خارج كنند. اگر شخص چنين نكند، رشد آنها كوتاه و اندك مى‏ شود، در نتيجه، دردها در بدن مى‏ ماند و بيماريهاى مختلف پديد مى ‏آيد. ❕نيز از رويش مو در چند جاى بدن كه وجود آن براى انسان مايه رنج و زيان است جلوگيرى شده ،اگر مو در ديدگان مى‏ روييد آيا آدمى نابينا نمى‏ شد؟ و اگر در دهانش مى‏ روييد آيا خوردن و انسان دشوار و بى ‏لذّت نمى‏ گشت؟ اگر در كف دست رشد مى ‏كرد آيا انسان از لمس درست اشيا و انجام برخى از كارها باز نمى‏ ماند؟ يا اگر بر فرج زن و يا آلت مرد مى‏ روييد آيا لذّت مجامعت از اينان نمى‏ گرفت؟ پس نيك بنگر كه چگونه در جايى كه سود و مصلحتى در كار نيست نروييده. اينها مخصوص انسان نيست، بلكه در چهارپايان و درندگان و ديگر حيوانات توليد مثل‏ كننده نيز چنين است؛ از اين رو با اينكه بدن آنها از مو پوشيده است و ليكن اين مناطق، دقيقا به خاطر آنچه كه ذكر شد، مويى بر آنها نيست. نيك انديشه كن كه چگونه آفرينش از هر خطا، زيان و ناهماهنگى به دور است و يكسره حكمت و تقدير است و و سود. 👌اصحاب «مانى» و ديگران كه خواستند بر آفرينش و هدفمندى آن اشكال گيرند، رويش مو در روى زهار و زير بغل را ناروا شمردند، غافل از اينكه رشد مو در اين مكانها با وجود رطوبت در آنها مرتبط است و چنان كه گياه در جاى مرطوب مى‏ رويد، مو نيز در اين جايها رشد مى‏ كند. آيا نمى‏ بينى كه اين جايها براى پذيرش مواد زايد بدن از همه جا مناسبتر است؟ وانگهى اين امر باعث مى‏ شود كه [گذشته از تدابير الهى‏] خود انسان نيز قدرى به بدن خود برسد و از رهگذر بهداشت و نظافت، تنى سالم داشته باشد. همچنين با كوتاه كردن موهاى زايد بدن، روحيه‏ آتشين، تندى، سرمستى و خشم او شكسته شود و از پرداختن به گمراه‏ كننده و بيكارى پرهيز نمايد. 📚شگفتيهاى آفرينش (ترجمه توحيد مفضل)، ص: 67 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔فلسفه رویش موهای زائد بدن در چیست ❗️چرا خدا این موها را ایجاد کرده تا نیاز به آنها باشد ❕آیا این کار لغوی در آفرینش خداوند محسوب نمی شود ❗️❗️ 💠💠 👌گرفتن موهای زائد بدن خصوصا موهای زائد زیر شکم و زیر بغل مورد توصیه و تاکید روایات قرار گرفته است ؛ 📚وسائل الشیعه ج2 ص66 باب 29_30_31 📚حلیه المتقین ، ص93 ❔اما فلسفه رویش این موهای زائد در چه چیزی است ؟ در روایات اسلامی برای این سوال دو بیان شده است ؛ 1⃣فایده بهداشتی آن در این است که رویش و سپس گرفتن موهای زائد ، موجب دفع بسیاری از سموم بدن می شود و دیگر آنکه ، محل موهای زائد به دلیل رطوبت ، در معرض آلودگی است و شستشوی محل های مذکور ،سبب بهداشت بدن می شود . 2⃣فائده اخلاقی هم دارد زیرا انسان را مشغول به امور پست و گرفتن موهایی زائد می کند که این می تواند مقداری از تکبر و انسان را کاهش داده و انسان را متذکر به ضعف و ناتوانی خود کند . ❕مفضّل مى ‏گويد: به امام صادق عليه السّلام عرض كردم چه مى‏ شد اگر خداوند ، موهای زائد را خلق نمی کرد تا آدمى به اصلاح و كوتاه كردن نيازمند نباشد ؟ 👌امام عليه السّلام فرمود: خداوند متعال در اين كار، نعمتهايى نهاده كه آدمى از آنها آگاه نيست تا سپاس گويد. آگاه باش ، دردهاى بدن با خروج مو از منافذ بدن و با خروج ناخن از سر انگشتان مى‏ گردد؛ از اين رو به انسان فرمان داده شده كه هر هفته با نوره ماليدن و مو تراشيدن و كوتاه كردن ناخنها به اين كار اقدام كند. اين كار باعث مى‏ شود كه موى و ناخن با شتاب بيشترى برويند و دردها و بيماريها را سريعتر خارج كنند. اگر شخص چنين نكند، رشد آنها كوتاه و اندك مى‏ شود، در نتيجه، دردها در بدن مى‏ ماند و بيماريهاى مختلف پديد مى ‏آيد. ❕نيز از رويش مو در چند جاى بدن كه وجود آن براى انسان مايه رنج و زيان است جلوگيرى شده ،اگر مو در ديدگان مى‏ روييد آيا آدمى نابينا نمى‏ شد؟ و اگر در دهانش مى‏ روييد آيا خوردن و انسان دشوار و بى ‏لذّت نمى‏ گشت؟ اگر در كف دست رشد مى ‏كرد آيا انسان از لمس درست اشيا و انجام برخى از كارها باز نمى‏ ماند؟ يا اگر بر فرج زن و يا آلت مرد مى‏ روييد آيا لذّت مجامعت از اينان نمى‏ گرفت؟ پس نيك بنگر كه چگونه در جايى كه سود و مصلحتى در كار نيست نروييده. اينها مخصوص انسان نيست، بلكه در چهارپايان و درندگان و ديگر حيوانات توليد مثل‏ كننده نيز چنين است؛ از اين رو با اينكه بدن آنها از مو پوشيده است و ليكن اين مناطق، دقيقا به خاطر آنچه كه ذكر شد، مويى بر آنها نيست. نيك انديشه كن كه چگونه آفرينش از هر خطا، زيان و ناهماهنگى به دور است و يكسره حكمت و تقدير است و و سود. 👌اصحاب «مانى» و ديگران كه خواستند بر آفرينش و هدفمندى آن اشكال گيرند، رويش مو در روى زهار و زير بغل را ناروا شمردند، غافل از اينكه رشد مو در اين مكانها با وجود رطوبت در آنها مرتبط است و چنان كه گياه در جاى مرطوب مى‏ رويد، مو نيز در اين جايها رشد مى‏ كند. آيا نمى‏ بينى كه اين جايها براى پذيرش مواد زايد بدن از همه جا مناسبتر است؟ وانگهى اين امر باعث مى‏ شود كه [گذشته از تدابير الهى‏] خود انسان نيز قدرى به بدن خود برسد و از رهگذر بهداشت و نظافت، تنى سالم داشته باشد. همچنين با كوتاه كردن موهاى زايد بدن، روحيه‏ آتشين، تندى، سرمستى و خشم او شكسته شود و از پرداختن به گمراه‏ كننده و بيكارى پرهيز نمايد. 📚شگفتيهاى آفرينش (ترجمه توحيد مفضل)، ص: 67 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
mahdimokhtari-@yaa_hossein.mp3
1.82M
#فاطمیه 🎵لیلاتر از لیلایی 🎤مهدی #مختاری #واحد 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔چرا کشته شدگان هواپیما اوکراینی حکم شهید را دارند ؟ چطور میشود که فردی که نه اهل نماز و روزه باشد و نه اوامر خدا را اجرا میکرده جزو شهید محسوب شود ❗️❗️ 💠💠 👌چنان که در گذشته توضیح دادیم ، شهادت در فرهنگ اسلام دو معنی متفاوت دارد ؛ 1⃣معنای خاص ؛ 🔸همان کشته شدن در معرکه جنگ در راه خدا است که احکام خاصی در فقه دارد از جمله عدم نیاز شهید به غسل و کفن ، بلکه با همان لباس خونین دفن می شود. 2⃣معنای عام و گسترده ؛ 👌معنای وسیع شهادت آن است که انسان در مسیر انجام وظیفه الهی کشته شود یا بمیرد . هر کس در حین انجام چنین وظیفه ای به هر صورت از دنیا برود شهید است . 📚تفسیر نمونه ج21 ص407 👌پیامبر گرامی فرمود ؛ « هر کس در راه خدا (و برای انجام وظیفه ای الهی ) کشته شود ، شهید می باشد» 📚میزان الحکمه ج6 ص68 _کنزالعمال ح 11237 ❕کشته شدگان هواپیمای اکراینی در راه انجام وظیفه الهی ، یعنی مقابله با تهدیدات و هجوم و تلاش آمریکا برای ضربه زدن به میهن ، به خطا مورد اصابت قرار گرفتند و از دنیا رفتند و به معنای عام شهادت ، عنوان بر آنان صادق است . ❕کشته شدگان هواپیمای اکراینی ممکن است در پرونده اعمالشان ، ناخالصی باشد ، اما شهادت در راه خداوند ، ناخالصی ها را جبران می کند چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ « [با] نخستين قطره خونى كه از شهيد ريخته مى ‏شود، همه گناهان او بخشوده مى ‏شود، مگر قرض » 📚میزان الحکمه ، ج 6 ص 64 👌 امام باقر عليه السلام فرمود ؛ « كشته شدن در راه خدا، هر گناهى جز قرض را پاك مى‏ كند؛ زيرا قرض جز با ادا شدن پاك نشود. يا بايد وام‏دار، وام خود را بپردازد و يا طلبكار از حقّ خود بگذرد.» 📚الکافی ج 5 ص 94 ❕ امام صادق عليه السلام فرمود ؛ «هركه در راه خدا كشته شود، خداوند چيزى از گناهانش را به او نشان نمى ‏دهد. » 📚وسائل الشیعه ج 15 ص 16 👌البته اگر ناخالصی پرونده اعمال ، کفر و شرک باشد ، شهادت آن را جبران نمی کند ، چرا که با کفر و شرک هیچ ثوابی از انسان پذیرفته نمی شود ، چنان که در آيه 88 سوره انعام آمده است ؛ « اگر آنها مشرك شوند، اعمال نيكى كه انجام داده ‏اند، مى ‏گردد و نتيجه ‏اى از آن نمى‏ گيرند. » 👌و در آيه 65 سوره زمر آمده است ؛ « به تو و همه پيامبران پيشين وحى شده كه اگر مشرك شوى، تمام اعمالت تباه مى‏ شود و از زيانكاران خواهى بود.» ❕و در آیه 18 ابراهیم می فرماید ؛ « اعمال کسانی که به پروردگارشان کافر شدند ، همچون خاکستری است در برابر تندباد در یک روز طولانی ، آنها توانایی ندارند کمترین چیزی از آنچه را انجام داده اند به دست آورند و این گمراهی دور و درازی است » 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁