eitaa logo
پرسمان اعتقادی
43.1هزار دنبال‌کننده
8.6هزار عکس
3.9هزار ویدیو
63 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸ادامه 👇 ❕و در کلامی که معاند به آن استناد کرد ، فرمود ؛ «اى مردم ، با من بيعت كرديد بر آنچه با حاكمانِ پيش از من بيعت شده است. همانا اختيار، براى مردم است، پيش از آن كه بيعت كنند؛ امّا هنگامى كه بيعت كردند، اختيارى برايشان نيست. به درستى كه بر امام است كه استوارى و درستى پيشه سازد، و بر مردم است تسليم شدن و سازگارى.اين، بيعتى است عمومى. هر آن‏كس كه از آن رو گرداند، از اسلام رو گردانده است و راهى جز راه مسلمانان را پيروى كرده است. بيعت شما با من، ناگهانى و بى ‏انديشه نبود و انگيزه شما و من، يكى نيست. من شما را براى خدا مى‏ خواهم و شما مرا براى خود مى ‏خواهيد. به خدا سوگند، براى دشمنان، خيرخواهى مى ‏كنم و نسبت به ستمديدگان، انصاف به خرج مى‏ دهم » 📚الارشاد ج 1 ص 243 _ بحار الانوار ج 32 ص 33 ❕ از بعضى از عبارات نهج البلاغه به خوبى بر مى‏ آيد كه بيعت يك بار بيش نيست، تجديد نظر در آن راه ندارد، و اختيار فسخ در آن نخواهد بود، و هر كس از آن سر بتابد طعنه زن و عيبجو خوانده مى ‏شود، و آن كس كه در باره قبول يا رد آن بينديشد يا ترديد كند منافق است . 📚نهج البلاغه نامه 7 👌از مجموع اين تعبيرات استفاده مى ‏شود كه امام علی علیه السلام ، در مقابل كسانى كه ايمان به امامت منصوصش از طرف پيامبر گرامی نداشتند و بهانه جويى مى‏ كردند به مساله بيعت كه نزد آنها مسلم بود استدلال مى‏ كرد، تا ياراى سر باز زدن از اطاعت امام علیه السلام را نداشته باشند، و به معاويه و امثال او گوشزد مى‏ كرد همانگونه كه مشروعيت براى خلافت خلفاى سه‏ گانه قائل است بايد براى خلافت امام قائل باشد و در برابر آن تسليم گردد بلكه خلافت او مشروع تر است، چون بيعت وى گسترده ‏تر و از روى رضايت و رغبت عمومى انجام شد. ❕بنابر اين استدلال به بيعت و اختیار مردم ، هيچ منافاتى با مساله نصب امام از طريق خدا و پيامبر و تاكيدى بودن بيعت ندارد. ❕لذا مثلا در همين نهج البلاغه در يك مورد امام به حديث ثقلين كه از نصوص امامت است اشاره مى ‏فرمايد ( نهج البلاغه خطبه 87)و در جايى ديگر به مساله وصيت و وراثت ( نهج البلاغه خطبه 2) و مواضع متعدد دیگری که امام علیه السلام به امامت الهی خود تصریح می کند ؛ 📚 نهج البلاغه خطبه های:1- 144- 97- 120- 93 و ... 👌بنابراین امام علیه السلام در خطبه ای که معاند به آن استناد کرد ، در مقام بيان يك قاعده كلى كلامى نيست؛ بلكه در مقام احتجاج با افراد عنودى است كه معتقد به مشروعيت خلافت خلفاء از طريق بيعت و اختیار داشتند يعنى از باب استدلال به خصم از راه عقايد و افكار و اعمال خود اوست، كه از آن به عنوان «وجادلهم بالتی هي أحسن» تعبير مى شود. ❕در واقع استدلال امام به اصطلاح جدلی است که مسلمات طرف مقابل را می گیرد و با آن بر ضد وی استدلال می کند . ❕همیشه باید عقاید مخاطبین را در نظر گرفت زیرا اعتقادات مخاطب در نحوه بیان مسائل تاثیر دارد. امام علیه السلام باید در برابر مردمی که تن به اطاعت او نمی دادند به دلیلی استدلال کند که آنها نتوانند در برابر آن سخن بگویند و راه انکار را بپویند و آن مساله بیعت و این که مردم حق اختیار دارند ، بود بیعتی که خلفای پیشین بر اساس آن انتخاب شدند و مردمان به خاطر بیعت و اختیار ، اطاعت آنان را لازم می دانستند . 👌این همان چیزی است که در علم منطق از آن به فن جدل تعبیر می شود و آن اینکه مسلمات خصم را بگیرند و با آن بر ضد او استدلال کنند هر چند مسلمات خصم از سوی گوینده پذیرفته نشده باشد. مثل اینکه ما با تورات و انجیل کنونی در برابر یهود و نصاری استدلال می کنیم و می گوییم مطابق فلان فصل و فلان آیه شما چنین می گویید و بنابراین طبق عقیده خودتان محکوم هستید . 👌علی علیه السلام هم مردم آن عصر را که اعتقاد به بیعت و اختیار داشتند ، طبق عقاید خودشان مجاب و ملزم می کرد تا تن به اطاعتش بدهند . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
(س) 🎥 دلگیرم از روزگار 🎤سیدمجید 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال یکی ازدوستان من گفت ماچرا الکی جنگ کنیم سرغدیر و... حتی خودامام علی هم یکبار داخل نهج البلاغه درموردغدیر حرف نزد.!!!! آیااین مطلب درسته؟چرا؟ ✅پاسخ در تواتر حدیث غدیر در تاریخ طبق متون و کتب اهل سنت جای هیچ شک و تردیدی نیست . ❗️علامه امینی در الغدیر شریف ،حدیث غدیر را از بیش از 110 تن از بزرگان صحابه روایت می کند 📚الغدیر،ج1 ص141 به بعد ❗️و از 360 از علما و بزرگان اهل سنت از قرن دوم تا قرن چهاردهم نام می برد که این حدیث را در کتب خود اورده اند 📚الغدیر،ج1 ص167 به بعد ⚫️کسی در اصل وقوع جریان غدیر نمی تواند شک کند ♦️اما در مورد نهج البلاغه: ❗️باید بدانیم که کتاب شریف «نهج البلاغه» را حضرت امیرالمؤمنین ننگاشته‌اند که دیگران سؤال یا انتقاد یا استناد کنند که چرا در فلان خصوص چیزی ننوشته‌اند؟ 👌 بلکه نهج البلاغه بخشی از خطبه‌ها، نامه‌ها و نیز کلمات قصار امام علی می‌باشد که توسط مرحوم سید رضی جمع‌آوری شده است و بیشتر به سیاق ادبی و حکمت و اخلاق در بیانات آن حضرت توجه دارد و به همین دلیل نیز کلمه «بلاغ» را برای نام مجموعه‌ی خود انتخاب کرده است. پس باید بدانیم که از آن امام همام ، سخنان و احادیث بسیار و مستندی وجود دارد که در نهج البلاغه نیامده است. 🔵سید رضی که بنا به درخواست سایر علما به جمع‌آوری در قالب نهج البلاغه پرداخت، خود می‌گوید: «... و منظورم این بود که علاوه بر فضایل بی‌شمار دیگر، بزرگی قدر و شخصیت امیر مؤمنان علی علیه السلام، از نظر شگفتی‌های بلاغت و نمونه‌های ارزنده فصاحت را روشن سازم لذا تصمیم گرفتم از میان خطبه‌ها، نامه‌ها و سخنان حکمت آمیز، در ابتدا خطبه های «زیبا» و سپس نامه‌های «جالب» و بعد از آن کلمات حکمت آمیز حضرت را برگزینم .؛ .. هرگز ادعا نمی‌کنم که من به همه جوانب سخنان حضرت علی علیه السلام احاطه پیدا کرده‌ام به طوری که هیچ کدام از سخنان او از دستم نرفته باشد؛ بلکه بعید نمی‌دانم که آن چه نیافته‌ام بیش از آن باشد که یافته‌ام و آن چه در اختیارم قرار گرفته کمتر است از آن چه به دستم نیامده است.» 📚 مقدمه نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، ص 27 ❗️پس نهج البلاغه تمامی بیانات و تنها سند نمی‌باشد. ⚫️با این وجود در همین نهج البلاغه نیز امام در خطبه های گوناگون حقانیت خود را به خلافت و امامت مطرح می کند و تصریح می کند که امام و خلیفه برای مردم از جانب خداوند تنها خودش و فرزندان معصومش می باشد که می توانید رجوع کنید به خطبه های : 1-2-144-97-120-93 و ... 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال وقتی در کشور کافران زلزله می شود به این نتیجه می رسند که باید خانه های ضد زلزله بسازند، در کشور مسلمانان به این نتیجه می رسند که خدا از آسمانها آنها را تنبيه کرده است. وقتی خشکسالی میشود کافران به این نتیجه می رسند كه آب و هوا تغییر کرده و برای آن باید راه و چاره ای بیابند، مسلمانان به این نتیجه می رسند كه نماز کم خوانده شده و موی زنان بیرون بوده و خدا از آنان انتقام گرفته است. در جامعه کافران وقتی وضعیت اقتصادی خراب شود به این نتیجه می رسند که سازماندهی و مدیریت اقتصادی كشور اشکال داشته و صادرات و واردات تنظیم نبوده و باعث رکود اقتصادی شده است، در جامعه مسلمانان به این نتیجه می رسند که خدا آنها را در فقر قرار داده تا ایمان آنها را آزمایش کند. در جامعه کافران وقتی یک بیماری همه گیر شود، علت بیماری را کشف کرده و برای درمان آن واکسن و آنتی ویروس و دارو اختراع میکنند، در جامعه مسلمانان تصور میکنند بلای آسمانی نازل شده و دلیل آن کفر گویی بوده است... آنها نان هوشمندی شان را می خورند ⭕️ما شلاق جهالت مان را... ✅پاسخ از دیدگاه اسلام علت حوادث عالم سه چیز می تواند باشد 1- مواردی که علت طبیعی دارد و حادثه واقع شده ناشی از فعل و انفعال طبیعت است چرا که تزاحم عوامل مادی ناشی وقوع این گونه حوادث در عالم است 👌اسلام در این موارد بر مسلمین واجب کرده است که به دنبال علومی برود که با این حوادث مقابله کرده و جامعه انسانی را نجات بخشد. ❗️ایت الله العظمی مکارم شیرازی چنین می اورد: « علومی که برای زندگی انسان ها نافع است گاه جنبه مادی دارد مانند تمامی علومی که برای زندگی مادی انسان ها لازم است نظیر پزشکی ،کشاورزی،فنون دفاعی ،صنایع سبک و سنگین و ... و می دانیم این اگر این علوم نباشد وزندگی مادی انسان به طور معقول اداره نشود مشکلات معنوی فراوانی به دنبال خواهد داشت به همین دلیل این علوم در اسلام به عنوان واجب کفایی معرفی شده است یعنی هر گروهی لازم است به دنبال بخشی از این علوم برود تا همه نیازهای مادی جامعه اسلامی تامین گردد و اگر در یک رشته به اندازه کافی متصدیانی نداشته باشد وجوب عینی پیدا می کند» 📚پیام امام ،ج9 ص506 ❗️روایات متعددی از اهل بیت در این زمینه امده است که می توان همین حکم را از آن ها استفاده کرد 📚بحار الانوار ج1 ص163 ♦️از سوی دیگر در تعالیم اسلامی وارد شده است که نباید صرف توجه شما در برخورد با این حوادث عوامل طبیعی و مادی باشد بلکه در کنار این باید به دو نکته دیگر نیز توجه کنید 1⃣بخشی از این حوادث ناشی از اهمال و کوتاهی خود انسان ها است .برای مقابله با آن باید دست از این کوتاهی برداشته و امور را با دقت پیش ببرد چنان که فرمود: « انچه از بدی به سوی تو میرسد از ناحیه خود توست» 📓نسای 79 2⃣در کنار توجه به عوامل و اسباب طبیعی و مادی ،یک سری عوامل معنوی نیز در بروز حوادث دخالت دارد .لذا برای مقابله با حوادث و مشکلات باید هر دو جهت چه اسباب مادی و چه اسباب معنوی را لحاظ کرده انگاه برای حل مشکلات اقدام کنید چنان که امام رضا فرمود: « هر زمان بندگان گناهان تازه ای را ابداع کنند خداوند بلاهای تازه و ناشناخته را بر انها مسلط می سازد» 📚بحار الانوار ج70 ص354 ❗️حاصل انکه اسلام برای مقابله با حوادث و مشکلات سه راه پیشنهاد می کند: این که به عوامل مادی و طبیعی توجه شود و علوم لازم در این زمینه کسب شود دیگر انکه به نقش خود در ایجاد و سبب سازی وقوع این حوادث و مشکلات توجه شود و در مرحله سوم چنان نباشد که تمام توجه به عوامل مادی باشد بلکه عوامل معنوی را نیز لحاظ کرده و با امادگی و لحاظ هر سه جنبه مشکلات را حل کند ⚫️اگر افرادی به این دستور اسلامی عمل نمی کنند نقصی بر تعالیم اسلام وارد نیست بلکه انان باید اعمالشان را مطابق دستورات اسلام تنظیم کنند 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
‌ کانال پرسمان اعتقادی 📲#پاسخ به شبهات 👇 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
✅پاسخ: برای پاسخ توجه به نکات زیر لازم است 1⃣تامین وتضمین روزی به این معنی نیست که آن را برای انسان عاقل وبا شعور فراهم ساخته به در خانه اش بفرستد یا لقمه کنند ودر دهانش بگذارند بلکه زمینه فراهم شده است وتلاش وکوشش انسان شرط تحقق وبه فعلیت رسیدن این زمینه ها است حتی حضرت مریم در آن شرایط سخت وضع حمل در بیابان خاموش که خداوند روزیش را به صورت خرمای تازه بر شاخسار نخلی در بیابان ظاهر ساخت مامور شد حرکتی بکند 2⃣اگر انسان هایی در گذشته وحال غصب حقوق دیگران کنند وروزی های آنها را به ظلم از آنها بگیرند دلیل بر عدم تعیین روزی از ناحیه خداوند نیست. 👌بنابراین اگر بخشی از جامعه در فقر به سر می برند نتیجه اعمال ناشایست خود انسانها است ❗️حضرت علی فرمود: « هیچ فقیری گرسنه نمی ماند مگر انکه توانگری از دادن حق او ممانعت کرده است» 📚نهج البلاغه حکمت 328 ❗️امام صادق فرمود: « مردم فقیر و گرسنه و محتاج و برهنه نشدند مگر به گناه اغنیا» 📚وسائل الشیعه ج6 ص4 👌اگر گفته شود خداوند چرا جلوی ظالمین را نمیگیرد می گوییم: زندگی بشر بر اساس آزادی اراده است تا همگی آزمایش شوند نه اجبار واکراه وگرنه تکاملی صورت نخواهد گرفت 3⃣منابع زیادی برای تغذیه انسان ها در همین کره خاکی وجود دارد که باید با هوش ودرایت آنها را کشف وبه کار گرفت واگر انسان دراین زمینه کوتاهی کند مقصر خود او است ❗️ما نباید فراموش کنیم که مناطقی از آفریقا که مردمش از گرسنگی می میرند بعضا از غنی ترین مناطق جهان است ولی عوامل ویرانگر که در بالا به آن اشاره شد آنها را به این روز سیاه انداخته است 📚پیام قرآن،ایت الله مکارم،ج2 ص357 ✅پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه324 🎙 قاری: #منشاوی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
324.mp3
1.46M
☀️ #تنفس_صبح 📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه324 🎙 قاری: #منشاوی 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
‌ کانال پرسمان اعتقادی 📲#پاسخ به شبهات 👇 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
✅پاسخ 1⃣نخست توجه کنید که انچه از مجموع روایات اسلامی استفاده می شود این است که اجرای این حد اسلامی یعنی بریدن دست دارای شرایطی است که بدون وجود ان شرایط اقدام به آن کار جایز نیست 1ـ سارق به حد بلوغ شرعی رسیده باشد. 2ـ سارق در حال سرقت عاقل باشد. 3ـ سارق با تهدید و اجبار وادار به سرقت نشده باشد. 4ـ سارق قاصد باشد. 5ـ سارق بداند و ملتفت باشد که مال غیر است. 6ـ سارق بداند و ملتفت باشد که ربودن آن حرام است. 7ـ صاحب مال، مال را در حرز وجایگاه مخفی قرار داده باشد. 8ـ سارق به تنهایی یا با کمک دیگری هتک حرز کرده باشد. 9ـ به اندازه نصاب یعنی 5/4 نخود طلای مسکوک که به صورت پول معامله می‌شود یا ارزش آن به آن مقدار باشد، در هر صورت پول معامله ‌شود یا ارزش آن به آن مقدار باشد و در هر بار سرقت شود. 10ـ سارق مضطر نباشد. 11ـ سارق پدر صاحب مال نباشد. 12ـ سرقت در سال قحطی صورت نگرفته باشد. 13ـ حرز و محل نگهداری مال، از سارق غصب نشده باشد. 14ـ سارق مال را به عنوان دزدی برداشته باشد. 15ـ مال مسروق در حرز متناسب نگهداری شده باشد. 16ـ مال مسروق از اموال دولتی و وقف و مانند آن که مالک شخصی ندارد نباشد. 17 سرقت مال به صورت مخفیانه و سری انجام گرفته باشد 📚شرح لمعه،شهید ثانی،ج9 ص221 به بعد ❗️با توجه به این شرایط بدست می اید که چقدر مشمولان شمول حکم کم و اندک می شوند 2⃣ افرادی که این حکم را نوعی مجازات شدید محسوب می کنند به چند نکته توجه ندارند: ♦️اوّلاً: هر سارقى مشمول آن نخواهد شد، بلکه تنها یک دسته از سارقان خطرناک هستند که رسماً مشمول آن مى شوند. ♦️ثانیاً: با توجه به این که راه اثبات جرم در اسلام شرائط خاصى دارد، این موضوع باز هم تقلیل پیدا مى کند. ♦️ثالثاً: بسیارى از ایرادهائى که افراد کم اطلاع بر قوانین اسلام مى گیرند، به خاطر آن است که یک حکم را به طور مستقل و منهاى تمام احکام دیگر مورد بررسى قرار مى دهند. 👌به عبارت دیگر، آن حکم را در یک جامعه صد در صد غیر اسلامى فرض مى کنند. ولى اگر توجه داشته باشیم که: ⚫️اسلام، تنها این یک حکم نیست بلکه مجموعه احکامى است که پیاده شدن آن در یک اجتماع سبب اجراى عدالت اجتماعى، مبارزه با فقر، تعلیم و تربیت صحیح، آموزش و پرورش کافى، آگاهى و بیدارى، و تقوا مى گردد، روشن مى شود که مشمولان این حکم چه اندازه کم خواهند بود. 👌باید برای اجرای حکم تمام این جوانب را در نظر گرفت خلاصه، حکومت اسلامى موظّف است براى تمام افراد ملت خود نیازمندى هاى اوّلى زندگى را فراهم سازد، به آنها آموزش لازم را بدهد، و از نظر اخلاقى نیز تربیت کند، بدیهى است در چنان محیطى افراد متخلّف بسیار کم خواهند شد. 📚تفسیر نمونه،ج4 ص373 3⃣پیامبر گرامی فرمود: « اجرای هر نوع حدی از بارش چهل شبانه روز بهتر است» 📚وسائل الشیعه ،ج18 ص307 👌مفهوم این روایت این است که همانطور که باران رحمت خداوند است حدود الهی نیز نوعی رحمت است که همچون باران جامعه را شستشو می دهد و اجتماع را از الودگی ها پاک می کند . 👌اجرای حد سارق نیز در صورتی که تمام شرایطش که در بالا امد باشد نوعی رحمت است که سبب پاکسازی اجتماع از مفاسد و برقراری امنیت در جامعه می شود لذا می بینیم که در روایات اسلامی که فلسفه حدود را بیان می کند سخنی از انتقام و خشونت و مانند آن نیست بلکه سخن از محبت و رحمت و اقامه عدل و سیراب کردن جامعه اسلامی و مانند آن است . ❗️اسلام اصیل و اموزهای ان را باید از مکتب اهل بیت گرفت .کارهایی که داعش انجام می دهد ربطی به اسلام ندارد 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال بنده وقتی با غیر مسلمانان بحث می کنم از آنان اشکالی میشنوم که می گویند چگونه اسلام یک ایین جهانی است با این که دستورات ان فقط در محیط های ما قابل اجرا است مانند نمازهای پنج گانه و روزه داشتن در نقاط قطب شمال که شب ها و روزهای طولانی دارد ✅پاسخ شکی در جهانی بودن اسلام طبق ادله قاطع نیست و ما در پاسخ های گذشته به آن اشاره داشته ایم ♦️اما در مورد سوال شما: این مساله یکی از مسائل مستحدثه و جدید می باشد که هرچند مساله قطبین در عصر امامان وجود داشته است ولی سفر به انجا و سکونت در مناطق قطبی در قدیم ممکن نبوده است یا اخبارش به ما نرسیده است لذا از مسائل مستحدثه محسوب میشود. ❗️ما اصول و قواعد شناخته شده ای در اسلام داریم که بر گرفته از کتاب و سنت و دلیل عقل و اجماع است و هیچ مساله ای از مسائل مستحدثه نیست مگر اینکه تحت شمول یکی از اصول و این قواعد است 📚دایره المعارف فقه مقارن،ایت الله مکارم ،ج1 ص221 ❗️حکم مورد سوال شما را می توان از قاعده میسور یا مساله عسر و حرج استنباط کرد 👌قاعده میسور می گوید که اگر در انجام عباداتی مانند نماز نتوان برخی از شرایط آن را رعایت کرد وعذری وجود داشت به همان مقدار که می توان رعایتش کرد وانجامش داد بسنده می شود 📚القواعد الفقهیه،ج1 ص539 ❗️پیامبر گرامی فرمود: « با عسر و سختی ،انچه در توان است ترک نمی شود ( همان اندازه که مقدور است باید بجا اورده شود)» 📚عوالی اللئالی،ج4 ص58 ❗️وفرمود: « هنگامی که شما را به چیزی امر کردم انچه در توانتان است را بجا اورید( وکل امر را نادیده نگیرید)» 📚بحار الانوار،ج22 ص31 ❗️قاعده دیگر که میتوان برای استنباط این مساله از آن استفاده کرد قاعده نفی حرج است 👌خداوند می فرماید: « در دین برای شما حرج و سختی قرار داده نشده است» 📓حج 78 ❗️پیامبر گرامی فرمود: « من برای شریعت سهل و اسان مبعوث شده ام» 📚وسائل الشیعه ج8 ص116 ❗️به مقتضای انچه امد تکلیف کسانی که در مناطق قطبی زندگی می کنند اشکار می شود. ❗️فقیه بزرگ ایت الله سید یزدی می گوید: « چنین اشخاصی موظف هستند که نماز و روزه خود را بر طبق مناطق معتدل و معمولی بجا اورند ( مثلا اگر در مناطق معمولی روز 13 ساعت است انان 13 ساعت روزه بگیرند و مانند این)» 📚العروه الوثقی،کتاب الصوم،طریق ثبوت الهلال،مساله10 👌ایت الله مکارم نیز میگوید باید مطابق مناطق معتدله عمل کنند 📚استفتاوات جدید،ج1 ص89 ❗️واین حکم مقتضای قاعده میسور و نفی حرج می باشد 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
‌ کانال پرسمان اعتقادی 📲#پاسخ به شبهات 👇 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
✅پاسخ به اشکال مطرح شده در تصویر بالا : 🔵از دید یک مسلمان پرودگار فیض و رحمت خود را از طریق اسباب مختلف جاری می سازد چنان که امام صادق فرمود: « خدا خواسته است که همه کارها از طریق اسباب آن جاری گردد» 📚الکافی ج1 ص183 ♦️یکی از این اسباب که خداوند فیض و رحمت خود را از آن طریق نصیب بندگان می کند تبرک کردن و استشفائ به آثار پیامبر گرامی و اهل بیتشان و سائر صلحا و صالحین می باشد که ریشه آن در قرآن و سنت پیامبر گرامی بوده است ❗️قرآن یاد می کند که حضرت یعقوب پیراهن متبرک شده به حضرت یوسف را بر چشمان خود گذاشت و بینایی خود را باز یافت 📓یوسف 93 ❗️از بنی اسرائیل یاد می کند که همواره به تابوتی که اثار ال موسی و ال هارون در آن بوده تبرک جسته و تا مادامی که آن تابوت نزدشان بود در عزت و رفاه بودند و خداوند متعال نشانه پادشاهی طالوت برای انان را همراهی او با آن تابوت دانست 📓بقره 248 ❗️علمای اهل سنت روایت کرده اند که پیامبر گرامی حجر الاسود را دست می کشید و می بوسید و به آن تبرک می کرد 📚صحیح بخاری ج2 ص162 📚سنن نسائی ج5 ص231 ❗️و می آورند هر گاه پیامبر وضو می گرفت نزدیک بود مسلمانان بر سر بدست اوردن اب وضوی آن حضرت با هم بجنگند 📚صحیح بخاری ج3 ص195 🔵ابن حجر عالم برجسته اهل سنت می گوید: « کودکان را نزد پیامبر می آوردند و آن حضرت به منظور تبرک انان دعا می کرد» 📚الاصابه ج1 ص7 ❗️حال که مشروعیت تبرک و استشفائ به آثار اولیائ از دید یک مسلمان روشن شد در مورد عکس بالا می گوییم : ⁉️اشکال شد که چگونه شیعیان به ضریحی که هنوز به مرقد امام نرسیده و متبرک به وجود امام نشده است تبرک می جویند ♦️پاسخ می دهیم: چنین نیست که برای متبرک شدن لازم باشد آن ضریح به قبر امام علیه السلام برسد بلکه همین که منتسب به امام و اختصاص به ایشان شده است برای متبرک شدن آن کافی است چرا که متبرک به نام امام شده است و قرآن ما را به این حقیقت رهنمون می سازد به این بیان: 🔵خداوند می فرماید: « هرکس نشانه های دین خدا را تعظیم و تکریم کند این نشانه تقوای دل است» 📓حج 32 ❗️از سوی دیگر خداوند در ایه 36 حج یاد اور می شود: « برخی از زائران خانه خدا از منزل خود شتری را برای ذبح در کنار خانه خدا به همراه می اوردند و با انداختن قلاده ای بر گردن آن آن را برای ذبح در راه خدا اختصاص می دادند و از دیگر شتران جدا میساختند . ♦️از انجا که این شتر مختص به ذبح برای خدا شده بود ،خداوند دستور داد که آن شتر به دلیل این اختصاص جزو نشانه های دین خدا و شعائر الهی است و باید مورد احترام قرار گیرد مثلا دیگر نباید بر آن سوار شد و به موقع باید به آن آب و علف داد و ... 👌وقتی شتری به خاطر برگزیده شدن برای ذبح در کنار خانه خدا جزو شعائر می گردد و متناسب خود تعظیم و بزرگداشت لازم دارد چرا ضریحی که اختصاص به قبر مطهر امام شده است جزو شعائر الهی قرار نگیرد تا تعظیم و احترام آن لازم باشد ❗️از این بیان پاسخ از اشکال منتشر شده در تصویر پاسخ گفته می شود 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال چرا استفاده از انگشتر طلا یا ساعت طلا برای مرد حرامه ولی واسه زن جایزه 🗯پاسخ: ❗️حکمت و فلسفه واقعی احکام و از جمله حرمت استفاده از طلا برای مردان برای ما کاملا مشخص نیست اما می دانیم که این حکم حتما دارای مصالح بوده است . ❗️امام صادق فرمود: « از انجایی که می دانیم خداوند حکیم است تصدیق می کنیم که تمام افعالش از روی حکمت است اگر چه فلسفه انها را ندانیم» 📚بحار الانوار ج52 ص91 🗯در این مورد روایاتی وارد شده است که استفاده می شود استعمال طلا برای مردان جایز نیست . 🔷پیامبر گرامی فرمود: « انگشتر طلا بدست نکن چون زینت تو در آخرت خواهد بود» 📚الکافی ج6 ص468 ❗️امام صادق فرمود: « در دست خود هیچ انگشتری از طلا مکن» 📚همان مدرک ص469 🗯وفرمود: « طلا لباس بهشتیان است و خداوند طلا را در دنیا زینت زنان قرار داده و بر مردان پوشش طلا را حرام داشته و نماز در آن را باطل اعلام کرده است» 📚التهذیب ج2 ص227 ❗️شاید بتوان گفت که علت تحریم طلا برای مردان و جائز بودن آن برای زنان آن است که اصولا طلا برای زینت کردن استفاده می شود و طبیعت مرد و زن تفاوت دارد .طبیعت و غریزه زن به سوی زیبایی و زینت گرایش یافته و اصولا زیباتر هم افریده شده پس برای او مجاز شده در عین اینکه زیبایی و زینت زن باعث برقراری روابط گرم و صمیمانه خانواده و گرایش مرد به سوی تشکیل خانواده و برقرار بودن نوع و نسل می شود ❗️اما گرایش مردان به زینت در عین حال که در انها روحیات زنانه به وجود می آورد و از طبیعت خود دور می کند آن ها را از مسئولیت در امور اساسی زندگی دور می کند و به سوی تجملات و مظاهر دنیا و چه بسا دوری از پرودگار سوق می دهد 🗯البته برخی در این زمینه این موارد را نیز بیان کرده اند: 🔷گلبول های سفید در خون مرد بیش از زن است .از طرف دیگر طلا در افزایش این گلبول ها موثر است لذا وجود آن برای زن مفید است ولی برای مردان چندان مناسب نیست و ممکن است موجب برهم زدن گلبول های سرخ و سفید گردد ونیز موجبات تحرکات عصبی مردان را فراهم می کند 📚سالنامه پیام اسلام ،سال1357 📚بهداشت در اسلام،دکتر اردوبادی ❗️البته چنان که گذشت عمده دلیل ما در این مساله روایات فراوانی است که در مجامع روایی ما ثبت وضبط شده است و فلسفه اصلی این حکم نیز برای ما دقیقا مشخص نیست . 📚وسائل الشیعه ج4 ص412 باب30 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
[ ‌ کانال پرسمان اعتقادی 📲#پاسخ به شبهات 👇 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
✅پاسخ: "اشتباه از اینجا ناشی شده است که به خاطر عدم آشنایی با مسایل فلسفی از این حقیقت واضح غفلت شده است که وقتی سخن از قدرت به میان می آید باید متعلق قدرت یک امر ممکن باشد زیرا قدرت به محال تعلق نمی گیرد، محال هیچ وپوچ است وهیچ وپوچ قابل تعلق قدرت نیست. ❗️توضیح این که هنگامی که می گوییم خدا قادر است چنین موضوعی را ایجاد میکند مفهومش این است که آن موضوع جزو ممکنات است ومی خواهیم از طریق قدرت خدا لباس وجود بر آن پوشانده شود اما اگر مطلبی ذاتا محال است اصلا سوال آیا می تواند درباره آن نادرست ولی معنا است. ❗️این همان چیزی است که گاهی از آن تعبیر می کنند که صورت مساله غلط است. ❗️به عنوان مثال اگر کسی مساله ای طرح کند که ما 20 عدد پرتقال داریم ومی خواهیم در میان 40 نفر تقسیم کنیم به طوری که به هرکدام آنان یک پرتقال درست برسد در جواب گفته میشود صورت مساله شما غلط است. ❗️به تعبیر دیگر این مساله خود دارای نوعی تناقض است واصلا قابل طرح نیست.زیرا وقتی می گوییم 20 پرتقال داریم یعنی 40 عدد نیست اما وقتی میگوییم آن را میان 40 نفر تقسیم کنیم که نصیب هریک یک پرتقال شود معنایش این است که تعداد آنها 40 تا است نتیجه این میشود که تعداد پرتقال ها درعین اینکه 20 عدد است 40 باشد. مسلما هیچ عاقلی چنین حرفی نمیزند. ❗️ انچه در تصویر اشکال شده نیز چنین است چرا که وقتی می گوییم خدا می تواند چنین سنگی را بیافریند کلمه آفریدن مفهومش این است که آن شی مقدور خداوند است ووقتی می گوییم نتواند آن سنگ را بلند کند یعنی همان سنگی که ما فرض کردیم مقدور خداوند است مقدور خداوند نباشد ودر حال واحد هم مقدور باشد وهم مقدور نباشد واین تناقض است. با توجه به غلط بودن این سوال نوبت به جواب نمی‌رسد. ❗️در روایتی آمده است که از حضرت علی سوال شد : ایا پرودگارت می تواندجهان را در تخم مرغی قرار دهد بی آنکه دنیا کوچک شود یا تخم مرغ بزرگ امام پاسخ داد: "خداوند هرگز توصیف به عجز نمیشود اما آنچه را تو سوال کردی غیر ممکن است" 📚بحار الانوار،ج4 ص143 ح10 "نقل پاسخ از کتاب پیام قرآن،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج4 ص202 به بعد " ✅پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال در تفسیر سوره ی حمد (تفسیر نمونه) آمده: اين نكته، بسيار جالب است كه اسلام بر خلاف بسيارى از مذاهب ساختگى يا تحريف واسطه ها قائل مى شوند به مردم دستور مى دهد بدون « خلق » و « خدا » شده كه ميان هيچ واسطه با خدايشان ارتباط برقرار كنند!. از طرفی در سوره مائده آمده که برای تقرب به خدا باید وسیله آن را جست که معمولا از ائمه به عنوان این وسیله تفسیر میشود. در یکی از پست های اخیر هم که توسل مردم به ضریح خالی را مورد چالش قرار داده بودید؛ حدیثی از کتاب کافی به این مضمون آورده بودید (« خدا خواسته است که همه کارها از طریق اسباب آن جاری گردد»). تناقض مذکور را چطور تحلیل می کنید؟ ✅پاسخ : حضرت امیر در نهج البلاغه می فرماید: « خداوند میان تو و خود کسی را قرار نداده که در برابر او حجاب شود و تورا مجبور نساخته که به شفیعی پناه بری» 📚نامه 31 ❗️درواقع سخن ایت الله العظمی مکارم شیرازی در تفسیر نمونه اشاره به این سخن حضرت علی است . 👌ایت الله مکارم در تفسیر سخن خود چنین می آورد: « اساس اسلام بر این است که انسان ها می توانند رابطه مستقیمی با پرودگار خود پیدا کنند همان گونه که همه روز در نمازهای خود از اغاز تا پایان مخصوصا در سوره حمد با پروردگارشان خطاب مستقیم دارند به گونه ای که هیچ واسطه ای میان انها و او نیست بر خلاف مذاهب باطله که پیرو مرشد و...هستند و انان را واسطه می دانند و گاه ارتباط مستقیم با خدا را روا نمی دارند 🔴البته این سخن با شفاعت و توسل به صالحان منافات ندارد چرا که : 1⃣در اسلام دلیلی بر نفی ارتباط مستقیم با خداوند نیست ارتباط مستقیم با خداوند در جای خودش محفوظ است و مسلمانان شب وروز از آن استفاده می کنند .و شفاعت و توسل هم در جای خودش محفوظ است به تعبیر دیگر هر دو در کنار هم قرار دارند و دو راه به سوی رحمت خداوند هستند 2⃣شفاعت و توسل نیز به اذن خداوند است بنابراین کسی که دست به دامان پیامبر و اهل بیت برای شفاعت می زند باید در کنار آن از خدا بخواهد که اذن شفاعت دهد پس مکمل آن نیز ارتباط مستقیم با خداست» 📚پیام امام امیر المومنین ؛ ایت الله مکارم؛ ج9 ص589 ❗️به بیان دیگر: « توسل کردن در اسلام واجب نیست بلکه از مستحبات موکد است .انجایی که گفته میشود اسلام برای ارتباط با خداوند قائل به واسطه نشده اند و مردم می توانند بدون واسطه با خداون. ارتباط برقرار کنند یعنی اسلام توسل کردن را واجب نکرده است . 👌انجایی نیز که امر به توسل و شفاعت شده است اشاره به این است که صحیح است که شما برای ارتباط با خداوند نیاز به واسطه ندارید و می توانید مستقیما با او ارتباط برقرار کنید اما گاهی کثرت گناهان مانع از اجابت شما می شود لذا بروید به اهل بیت توسل کنید تا انان واسطه بین شما و پرودگار شود تا شما به اجابت خداوند برسید ❗️این درست همانند آن است که انسان می تواند در هر مکانی نزد پرودگار دعا کند اما اگر در حالاتی دعا کند دعایش به اجابت نزدیکتر می شود مثلا با زبان روزه دعا کند ❗️انسان ها نیز می توانند بدون واسطه با خداوند ارتباط برقرار کنند اما اگر با توسل به اهل بیت این ارتباط را برقرار کنند به اجابت نزدیکتر می شوند و این دو منافاتی با یکدیگر ندارند 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال بعضی ازجوانان به میگن خدامگه بی نیازنیست ؟چه احتیاجی داره به نمازخواندن ما ✅پاسخ توجه به چند نکته لازم است 1⃣ما همیشه در کارهای خود هدفی داریم که این هدف معمولا دفع کمبودها و نیازهای ما است و چون ممکن است در مورد صفات و افعال خداوند گرفتار مقایسه با خویش شویم ممکن است این تصور به پیش اید که خداوند چه کمبودی داشته که با خلقت و عبادت ما مرتفع شود 🔺این طرز تفکر ناشی از مقایسه میان خالق و مخلوق و واجب و ممکن است 2⃣ما به حکم اینکه وجودمان محدود است برای رفع کمبودهایمان تلاش می کنیم و اعمالمان همه در این مسیر است ولی این سخن درباره یک وجود نامحدود یعنی خداوند امکان پذیر نیست پس باید هدف افعال اورا در غیر وجود او جستجو کنیم 3⃣خداوند چشمه ای است فیاض و مبدئی است نعمت افرین که موجودات را در کنف حمایت خود می گیرد و انها را پرورش داده و از نقص به کمال می برد و این است هدف واقعی از عبودیت و بندگی ما و فلسفه عبادات و نیایشها که همگی کلاس تربیت برای تکامل ما است 📚تفسیر نمونه ج22 ص393 4⃣در روایتی امده است که خداوند در صحف حضرت موسی چنین فرمود: « ای بندگان من شما را نیافریدم ( و تکلیف نکردم) تا بدین وسیله از تنهایی وکمی در آمده و صاحب یاور و جماعت زیادی شوم و نه با شما انس گرفته تا به واسطه آن وحشت نکنم و نه به کمک شما عجز خود را ترمیم نمایم همین قدر بدانید که اگر تمام مخلوقات من در اسمان و زمین پشت به هم داده و اطاعت و عبادت من کنند و شب و روز مرا پرستش کنند به سلطنت و قدرتم چیزی اضافه نمی شود چه آن که ساحت من والاتر از آن بوده و از این نواقص مبرا است» 📚علل الشرایع ج1 ص13 ❗️در روایت دیگری امام صادق فرمود: « خداوند از روی بازی و بازیچه بندگان را نیافریده ( وتکلیف نکرده است) بلکه انان را افریده و تکلیف به طاعت کرده تا از این طریق ( به تکامل رسیده) و مستوجب بهشت و رضایت او شوند و انان را خلق ( وتکلیف) نکرده است تا به واسطه انان منفعتی بدست اورده یا ضرری را از خود دفع کند بلکه انان را خلق کرد( و تکلیفشان کرد) تا به انان نفع برساند و انان را در جایگاه نعمت های ابدی قرار دهد» 📚بحار الانوار ج5 ص313 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
hamidalimi-@yaa_hossein.mp3
5.34M
#وفات_حضرت_ام_البنین(س) 🎵 مادر عباس باوفا فاطمه ی... 🎤حمید #علیمی #شور 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال ماشالله این روزا همه دارن به روزه گرفتن مسلمونا اشکال می گیرن حتی یهودی ها و مسیحی ها میخواستم بدونم که ایا روزه تو ایین اونا نیست اگه است چرا به ما اشکال می گیرن ✅پاسخ صریح ایه قران است که این فریضه الهی در ادیان دیگر نیز بوده است 📚بقره 183 ❗️هم اکنون در عهد عتیق و عهد جدید نیز این مطلب یافت می شود 1⃣در تمام اوقات در میان هر طایفه و هر ملت در موقع ورود اندوه و زحمت غیر مترقبه روزه معمول بوده است 📚( پولس،3 : 5 2⃣حضرت موسی چهل روز روزه گرفت 📚تورات،سفر تثنیه،فصل 9 شماره 9 3⃣حضرت عیسی چهل روز روزه گرفت 📚انجیل متی،باب 4 شماره 1-2 4⃣حواریون مسیح نیز روزه می گرفتند 📚انجیل لوقا،باب 5 شماره 33 و35 5⃣قوم یهود در موقعی که فرصت می یافتند و می خواستند اظهار خشوع کنند روزه می داشتند تا به وسیله ان رضای حق را تحصیل کنند 📚سفر داوران،20 : 26 6⃣حضرت مسیح به شاگردانش دستور داد که پس از فوت او روزه بگیرند 📚انجیل لوقا،5 : 34 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال نظر اسلام در مورد عقل چیه ایا این که اتیست ها میگن عقل در اسلام جایگاهی نداره راسته ،چرا تو اسلام جنگیدن و برده داری بوده که الان ها بیشتر اشکالات این اتیست های بی عقل در همین مورده ✅پاسخ عقل در مکتب تشیع از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا جایی که در کتب اصولی به عنوان یکی از منابع تشریع بر روی ان بحث می شود ❗️در قران مجید نیز ایات فراوانی در اهمیت عقل و تدبر کردن امده مانند لعلکم تعقلون،لقوم یعقلون،اولوالالباب، ان کنتم تعقلون،افلا تعقلون،لاولی النهی، 👌محدثان اسلامی نیز از دیر باز کتب حدیثی خود را با بیان ذکر روایات در اهمیت عقل در اسلام اغاز کرده اند 📚بحار الانوار،ج 1 ص82، کتاب العقل و العلم و الجهل 👌 حضرت علی فرمود: « هیچ جمالی زیبننده تر از عقل نیست» 📚الکافی ج8 ص19 👌امام صادق فرمود: « خداوند به اندازه عقل انسان ها به انها ثواب میدهد» 📚امالی صدوق،ص418 ♦️امام رضا فرمود: « دوست هر انسانی عقلش و دشمنش جهلش می باشد» 📚عیون الاخبار ج1 ص258 ♦️در روایت دیگر امده است: « اساس دین بر پایه عقل بنا گذارده شده است » 📚بحار الانوار ج1 ص94 ♦️ودر روایت معروف دیگری امده است که امام کاظم فرمود: « حجت خداوند بر مردم دو حجت است یکی حجت ظاهری و دیگری حجت باطنی ،حجت ظاهری انبیا و امامان هستند و حجت باطنی عقل است » 📚الکافی ج1 ص16 ♦️اما در مورد جهاد در اسلام و رابطه مسلمین با غیر مسلمانان و برده داری ما در گذشته پاسخ های مفصل داده ایم که می توانید کلید واژه های جهاد،گردن،برده،برده داری، و ...را در کانال سرچ کنید 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه325 🎙 قاری: #منشاوی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
325.mp3
1.31M
☀️ #تنفس_صبح 📖 هر روز تلاوت یک صفحه از قرآن کریم 📃 صفحه 325 🎙 قاری: #منشاوی 🔊 بشنویم🔻 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال میشه بگید نظر علما و بزرگان شیعه در مورد قرآن چی بوده؟ ایا اونا عقیده به تحریف قرآن داشته ان 🗯پاسخ: ❗️در کتاب سیمای عقائد شیعه چنین امده است: 🗯«کاوش در سخنان علماى بزرگ شیعه که همواره در نسل ها سرمشق و الگو بوده اند، نشان مى دهد که آنان از عقیده به تحریف تبرّى مى جستند و اندیشه تحریف را به «خبر واحد» نسبت مى دادند. نقل سخنان همه آنان در طول قرون، امکان ندارد. به برخى از آنها اشاره مى کنیم: 1⃣فضل بن شاذان نیشابورى در ضمن نقد مذهب اهل سنت مى گوید: «عمر بن خطاب گفت: مى ترسم گفته شود عمر در قرآن مفزوده و این آیه را در آن گنجانده است، ما در زمان پیامبر خدا آیه را چنین مى خواندیم: پیرزن و پیرمرد زناکار را به خاطر شهوت رانى که کرده اند سنگسار کنید، این کیفرى از سوى خداى مقتدر حکیم است.» 📚الایضاح ص217 ❗️اگر شیعه عقیده به تحریف داشت، او بر اهل سنت نمى تاخت که به تحریف معتقدند، چون هر دو در این عقیده مشترک بودند. 2⃣مرحوم صدوق مى گوید: «اعتقاد ما این است که قرآن کتاب خداو وحى اوست که نازل شده و خداوند در قرآن فرموده است:« از هیچ سوى باطل سراغ قرآن نمى آید، نازل شده اى از سوى خداى حکیم حمید است قرآن قصّه گویى حق است و حقى است جدا کننده حق و باطل و شوخى و بیهوده نیست و خداى متعال، پدید آورنده، نازل کننده، پروردگار، و حافظ آن و گویاى به آن است.» 📚الاعتقادات ،ص93 3⃣شیخ مفید مى گوید: «بعضى از شیعیان گفته اند که از قرآن هیچ کلمه یا ایه یا سوره اى کم نشده، لیکن آن چه در مصحف على به عنوان تأویل و تفسیر معانى آیات طبق حقیقت نزول آنها بوده، حذف شده است، آنها هر چند از کلام الله که قرآنو معجزه الهى است نبوده، لیکن حقایقى ثابت و نازل شده بود و گاهى به تأویل قرآن هم قرآن گفته مى شود. به نظر من این سخن شبیه تر به حق است از حرف کسى که مدّعى کاهش کلماتى از خود قرآن است نه تأویل آ ن. و به این نظر تمایل دارم.» 📚اوائل المقالات ص53 ❗️نیز در جوابِ «مسایل سرویّه» در پاسخ کسانى که براى تحریف، استناد به روایاتى کرده اند که برخى کلمات را به گونه دیگر نقل کرده است، مثلاً به جاى «کُنتم خیر امّه» «خیر ائمّه» نقل کرده و به جاى «جَعَلْناکُمْ اُمَّه وسطاً» «ائمّهً وَسطاً» نقل کرده، مى گوید: « این ها خبرواحد است و صحّت آنها ثابت نیست، از این رو در باره آنها توقف مى کنیم و از آن چه در قرآن موجود است دست نمى کشیم.» 📚مجوعه الرسائل ص366 4⃣ سید مرتضى گوید: «اضافه بر کسانى که در دلیل اول از آنان نقل کردیم، گروهى از صحابه همچون عبدالله بن مسعود، اُبىّ بن کعب و دیگران بارها قرآن را بر پیامبر خوانده و ختم کرده اند. این ها با کمترین تامل دلالت دارد که قرآن در آن زمان، مجموعه اى مرتب و مدوّن بود، نه پنهان و پراکنده.» 📚مجمع البیان ج1 ص10 5⃣ شیخ طوسى گوید: «سخن در زیاده و نقصان در قرآن، در خور این کتاب نیست. چرا که زیاد شدن در قرآن، بطلانش اجماعى است. کاسته شدن از قرآن نیز بر خلاف ظاهر مذهب مسلمانان است و این به مذهب صحیح ما شایسته تر است. سید مرتضى هم همین را تایید کرده و ظاهر روایات هم همین است، وى سپس روایت هاى مخالف را «خبر واحد» شمرده است.» 📚تبیان ج1 ص3 6⃣ مرحوم طبرسى مى نویسد: « افزایش چیزى بر قرآن، به اجماع علما باطل است و اما کاسته شدن از آن، بعضى از اصحاب ما و گروهى از حشویّه از اهل سنت گفته اند که در قرآن تغییر یا نقصانى پیش آمده است، لیکن عقیده صحیح در مذهب ما بر خلاف آن است.» 📚مجمع البیان ج1 ص10 7⃣سید بن طاووس حلّى گفته است: «عقیده شیعه، عدم تحریف است.» 📚سعد السعود ص144 8⃣ علامه حلّى در جواب سید مهنّا گفته است: «حق آن است که تغییر و تاخیر و تقدیم و افزایش و کاهش در قرآن نیست و پناه بر خدااز این عقیده و امثال آن، که موجب راهیابى شک به معجزه جاویدان پیامبر خداست، معجزهاى که به صورت تواتر نقل شده است.» 📚اجوبه المسائل ص121 9⃣ محقق اردبیلى در مساله لزوم به دست آوردن علم به این که آن چه مى خواند، قرآن است، گفته است: «باید این علم را از راه تواترکه علم آور باشد به دست آورد و تنها به شنیدن حتى از یک عادل اکتفا نکرد... و چون تواترقرآن ثابت شده است، پس ایمن از اختلال است... علاوه بر این که در نوشته ها ضبط شده و حرف به حرف و حرکت به حرکت آن شمارش شده است. همچنین راه نگارش و راه هاى دیگر، گمانِ غالب بلکه یقین مى آورد که چیزى بر آن افزوده یا از آن کاسته نشده است.» 📚مجمع الفائده ج2 ص218 🔟قاضى نور الله شوشترى گوید: «وقوع تحریف در قرآن که به شیعه نسبت داده شده است، چیزى نیست که عقیده عموم شیعه امامیه باشد، گروهى اندک از آنان چنین سخنى گفته اند که در میان شیعه هم جایگاه معتبرى ندارند.» 📚آلائ الرحمان،ج1 ص25 🗯ادامه پاسخ 👇👇👇