eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.7هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
4.3هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️سوال مگر خدا عادل نیست چرا تو جهان بدی وجود داره یعنی سیل زلزله ،بیماری های واگیر ،کودکان ناقص الخلقه این با عدالت خدا چجور جور در میاد 🗯پاسخ ❗️قضاوت ما درباره سود و زیان هرچیزى همواره نسبى است، آنچه سود خود ماست خوب و مفید و آنچه بر زیان ماست بد و مضر مى دانیم و هرگز حساب نمى کنیم که فلان حادثه که در سرنوشت ما اثر بدى گذاشته در اجتماع و آینده چه آثارى به بار خواهد آورد، زیرا یک مادّه شیمیایى ممکن است براى ما سمّى مهلک محسوب شود، در صورتى که ممکن است براى دیگرى دارویى حیاتبخش باشد و بالعکس.... ❗️ولى آیا تنها سود و زیان ما مى تواند ملاک خوب و بد بودن یک موجود، یا یک حادثه باشد و یا این که براى قضاوت کلّى و نهایى باید مجموعه تاثیرات این حادثه را در تمام موارد در نظر بگیریم و روى هم رفته مورد نظر و مطالعه قرار دهیم؟ 🔷هنگامى که باران شدیدى مى بارد، قهراً سود و زیانى به بار مى آورد؛ قضاوت مردم درباره آن مختلف است کسانى که در اثر جارى شدن سیل خانه یا مزرعه شان آسیب دیده، ناله کنان مى گویند: نمى دانم چرا این بلاى ناگهانى متوجّه من شد! 🔷و دیگران که از بى آبى باغ و کشتشان رنج مى برند و این باران باعث وفور آب قنات یا نهرشان شده است، مى گویند: به به! چه نعمت بزرگى بود، خدالطف خود را شامل حال ما کرده است! ♦️ولى اگر مجموعه تاثیرات این باران را در نظر بگیرند، همگى آن را «باران رحمت» مى نامند نه قهر طبیعت. 👌بعلاوه برخى از بلاها نعمت بزرگى هستند که ما از حقیقت آنها غافلیم؛ مثلا، بعضى بیمارى هاست که انسان در دوران عمر خود یک مرتبه به آن مبتلا مى شود، ولى اثر آن این است که در وجود بیمار براى همیشه مصونیّتى در مقابل آن بیمارى یا بیمارى هاى مشابه آن ایجاد مى کند. ❗️اگر به همان لحظه ابتلا نگاه کنیم، آن را بلا مى نامیم در صورتى که اگر آثار آن را براى تمام عمر در نظر بگیریم قطعاً نعمت خواهیم خواند. ❗️یکى دیگر از فلسفه بروز بلاها، درک وجود نعمتهاست. قابل انکار نیست که ما در یک دریا از نعمت و موهبت الهى غرق هستیم، ولى وجود بیشتر آن نعمت ها را، درک نمى کنیم؛ مگر در صورتى که موقّتاً آن نعمت از ما سلب شود. تصوّر کنید اگر بیمارى در جهان وجود نداشت چگونه مى توانستیم بفهمیم که سلامت و صحّت ما چه موهبت بزرگى است یا اگر تاریکى شب نبود، چگونه مى توانستیم بفهمیم که امواج نور آفتاب که در روز بى دریغ بر چهره جهان پاشیده مى شود، چه نعمت گرانبهایى است! اگر گاه و بیگاه زمین - این گهواره زندگى - در زیر پاى ما مختصر لرزشى نداشت، آیا هیچ معلوم مى شد که آرامش زمین یعنى چه! و اگر گاهى خشکسالى واقع نمى شد، آیا ممکن بود بدرستى نقش اساسى باران را در زندگى خود متوجّه شویم! 👌بنابر این براى این که بشر به مواهب بى شمار زندگى توجّه خاصّى پیدا کند و از آنها و خداوند موهبت بخش خود قدردانى کند، گاه و بیگاه تغییر مختصرى در آنها واقع مى شود تا ما را به این حقیقت بزرگ و ارزنده واقف سازد. این تغییرات مختصر و موقّتى همان است که ما آن را «بلا» مى نامیم. ⁉️آیا به توجّه به این نکته، این «بلا» براى اجتماع انسان درس آموزنده اى نیست و آیا اگر آنها را «نعمت بزرگى» بنامیم، جاى تعجّب دارد!
🗯ادامه پاسخ ❗️بسیاری از مصایب جزو مشکلات خود ساخته است وعامل اصلی آن خود انسان است.مثلا بسیاری از بیماری ها ناشی از شکم پرستی ها وهوای نفس است.به خاطر بی اعتنایی به اصول بهداشتی وحفظ الصحه یا عدم دقت در نظافت یا عدم تحرک وگوشه گیری، یا عدم پرهیز از مناطق آلوده یا اشخاص آلوده حاصل میشود واگر انسان اصول وقوانینی را که خدا در عالم آفرینش وتکوین مقرر داشته رعایت کند گرفتار آنها نمیشد.عامل بسیاری از ناکامی ها ومشکلات سستی وتنبلی وترک تلاش وکوشش است. ❗️بسیاری از مصائبی که در جوامع بشری دیده می شود نتیجه ظلم بعضی بر بعضی دیگر یا گروهی بر گروه دیگر است ❗️اگر می بینیم همه ساله بسیاری از گرستگی می میرند بخاطر این نیست که خداوند لطف خود را از مردمان دریغ داشته است بلکه به علت غارت و چپاول یک عده دیگر است ❗️اگر می بینیم کودکانی بخاطر گناهان پدران و مادران مانند مشروب خوری یا به خاطر سوئ تغذیه و مانند آن گرفتار نقص عضو یا بیماری های مختلف می شوند این ظلمی است که پدر و مادر یا مسولان جامعه در حق چنین کودکانی روا داشته اند ودرست به این می ماند که پدری خنجر بر دارد و چشم فرزند شیر خوار خود را کور کند 👌هیچ یک از اینها را نمی شود به حساب کار خداوند گذاشت بلکه همه مصائب خود ساخته است که انسان برای خودش یا دیگران فراهم ساخته است 📚پیام قران ، ایت الله مکارم ج4 ص524 ❗️خداوند می فرماید: "آنچه از نیکی به تومیرسد از جانب خداست وانچه از بدی به تو می رسد از سوی توست"نسائ 79 ❗️ ومی فرماید: « فساد در صحرا و دریا بخاطر کارهایی که مردم انجام داده اند اشکار شده است » 📓روم 41 👌و می فرماید: « خداوند سر نوشت هیچ قوم و ملتی را تغییر نمی دهد مگر انکه انان انچه را در خودشان است تغییر دهند» 📓رعد 11 ❗️ومی فرماید: « خداوند هیچ نعمتی را که به گروهی داده تغییر نمی دهد مگر انکه انان خودشان را تغییر دهند» 📓انفال53 👌اگر از نعمت صحیح استفاده شود دائمی و جاودانی می شود و اگر وسیله طغیان و ظلم و بیدادگری و غرور و ناسپاسی شود نعمت ها جای خودرا به بلاها می دهند واینها همه تاکیدی است بر خود ساخته بودن بسیاری از مصائب ❗️برخی دیگر از مصائب جنبه مجازات الهی را دارد واین در مورد افرادی است که مرتکب گناهان فراوانی شده اند که هم مستوجب عذاب دنیا هستند و هم اخرت ❗️امام صادق فرمود: "هنگامی که خداوند ( بخاطر گناهانشان و فسادشان) بر قومی غضب کند... قیمت های آنان گران،وعمرهایشان را کوتاه می کند،ازتجارتشان سود نمیبرند،ونهرهایشان کم آب ومیوه هایشان را نمو نمی کند وخوب نمی شود، اشرارشان بر انها مسلط می شوند وباران حبس می گردد" 📚 بحار الانوار،ج70 ص353 امام رضا فرمود: "هر زمان بندگان گناهان تازه ای را ابداع کنند، خداوند بلاهای تازه و ناشناخته ای بر آنها مسلط می سازد" 📚همان مدرک،ص354 امام صادق فرمود: "کسانی که بر اثر گناهانشان می میرند بیش از آن هستند که با مرگ طبیعی می میرند وکسانی که بخاطر نیکی کردن عمر طولانی می کنند بیش از آنها هستند که عمر طبیعی طولانی دارند" 📚همان مدرک ❗️دراین مورد روایات فراوان است که می توانید رجوع کنید به کتاب شریف بحار الانوار،ج70 ص308 باب 137 ❗️جنبه دیگری از مصائب اثر مثبتی در پاره کردن پرده های غرور و بیدار ساختن انسان های خواب و نجات او از چنگال خود کامگی و هوسرانی دارد 👌خداوند می فرماید: "وما در هیچ شهر وابادی پیامبری نفرستادیم مگر آنکه اهل آن را به سختیها ورنج ها گرفتار ساختیم شاید ( به خود آیند وبه سوی خدا) بازگردند وتضرع کنند"اعراف،94 ❗️حضرت علی فرمود: "خداوند بندگان خویش را به هنگامی که اعمال بد انجام دهند، با کمبود میوه ها وجلوگیری از نزول برکات وبستن درهای گنج های خیرات به روی آنان مبتلا می سازد تا توبه کاران توبه کنند وانها که باید دست از گناه بکشند خودداری نمایند وپند پذیران پند گیرند وانها که آماده اند از گناه بازایستند" 📚نهج البلاغه،خطبه 143 ❗️در این باره سخن فراوان است که جهت اگاهی بیشتررجوع کنید به کتاب پیام قران ج5 ص504 به بعد 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال چرا بانوان هنگام پریود نباید نماز بخوانند وروزه بگیرند یا معتکف شوند؟ مگر این یک مورد طبیعی نیست که خداوند در خلقت زن آفریده است؟ مگر رابطه خدا نباید با بنده اش آنقدر عمیق باشد که هیچ عاملی بین آن فاصله بياندازد؟ یک عامل طبیعی چه موردی دارد که در روند این ارتباطات معنوی خدشه وارد می کند؟ 🗯پاسخ ❗️فلسفه بسیاری از احکام الهی برای ما مخفی است اگرچه احکام الهی دارای مصالح و حکمت هایی است که به آن دلیل تشریع شده است. 🗯امام سجاد فرمود: « دین خداوند با عقول ناقصه و آرای باطله و قیاس های فاسده قابل درک نیست.انچه تنها لازم است تسلیم در برابر اوامر خداوند است» 📚کمال الدین ،ج1 ص324 ❗️نماز نخواندن و روزه نگرفتن زنان در ایام حیض و عادت ماهیانه، از جمله احکامی است که راهی برای فهم آن وجود ندارد. تنها چیزی که می دانیم این است که قرآن با زنان در حال حیض همچون انسان هایی که مبتلا به بیماری چند روزه شده اند که طبیعتاً کسالت و رنج را برایشان در پی دارد، برخورد می کند. تعبیر خداوند از حیض، " آن چه که مایه رنج" است، می باشد. 📓بقره222 🗯لذا می توان گفت معافیت زن در هنگام قاعدگی از عباداتی که نیاز به وضو یا غسل یا تیمم دارد امتنان و تسهیلی است که خداوند در حق انان انجام داده است تا انان در این حالت بیمار گونه اذیت نشوند 🔷اما کمبود عبادت زن در ایام عادت قابل جبران است زیرا چنان که در روایات امده است مستحب است که زن در ایام حیض در وقت نماز خود را پاکیزه کند و روبه قبله بنشیند و مشغول ذکر خداوند به مقدار نماز خواندن شوند و ارتباط معنوی خود را با خدایش حفظ کند 📚وسائل الشیعه،ج2 ص345 باب40 🔷وبه این نیز توجه داشته باشد که بخاطر مشقتی که در حالت حیض تحمل می کند خداوند نیز به او پاداش می دهد چنان که پیامبر گرامی فرمود: « یک روز حیض شدن برتر از عبادت یک سال است به گونه ای که روزهایش را روزه گرفته و شب هایش را مشغول عبادت باشد» 📚مستدرک الوسائل ج2 ص41 🔷وفرمود: « هر کس در حیضش بمیرد شهید مرده است» 📚همان مدرک 🗯وفرمود: « وقتی زن از حیضش غسل می کند تمام گناهانش بخشیده میشود» 📚همان مدرک 🗯پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال چرا پیامبر دارای همسران متعدد بوده اند این مساله سبب شده که دشمنان این روز ها بر اسلام هجمه وارده کرده و حمله کنند 🗯پاسخ ❗️در تفسیر شریف نمونه چنین آمده است: 🔶« ازدواج پیامبر با زنان متعدد و مختلف، براى حل یک سلسله مشکلات اجتماعى و سیاسى در زندگى او بوده است. ❗️زیرا مى دانیم: هنگامى که پیامبر نداى اسلام را بلند کرد، تک و تنها بود، و تا مدت ها جز عده محدود و کمى به اوایمان نیاوردند، او بر ضد تمام معتقدات خرافى عصر و محیط خود قیام کرد، و به همه اعلان جنگ داد، طبیعى است که همه اقوام و قبایل آن محیط، بر ضد او بسیج شوند. 🗯و باید از تمام وسایل براى شکستن اتحاد نامقدس دشمنان استفاده کند که یکى از آنها ایجاد رابطه خویشاوندى از طریق ازدواج با قبایل مختلف بود؛ 🔷زیرا محکمترین رابطه در میان عرب جاهلى، رابطه خویشاوندى محسوب مى شد، و داماد قبیله را، همواره از خود مى دانستند و دفاع از او را لازم و تنها گذاشتن او را گناهمى شمردند. 👌قراین زیادى در دست داریم که: نشان مى دهدازدواجهاى پیامبرلااقل در بسیارى از موارد، جنبه سیاسى داشته است. ❗️و بعضى ازدواجهاى او مانند ازدواج با «زینب»، براى شکستن سنت جاهلى بوده است. 🔵بعضى دیگر، براى کاستن از عداوت، یا طرح دوستى و جلب محبت اشخاص و یا اقوام متعصب و لجوج بوده است. 👌روشن است، کسى که در سن 25 سالگى که عنفوان جوانى او بوده، با حضرت خدیجه ازدواج مى کند و تا 53 سالگى تنها به همین یک زن قناعت مى نماید و به این ترتیب، دوران جوانى خود را پشت سر گذاشته و به سن کهولت مى رسد و بعد به ازدواج هاى متعددى دست مى زند، حتماً دلیل و فلسفه اى دارد و با هیچ حسابى آن را نمى توان به انگیزه هاى علاقه جنسى پیوند داد. ❗️زیرا با این که مساله ازدواج متعدد در میان عرب در آن روز، بسیار ساده و عادى بوده و حتى گاهى همسر اول به خواستگارى همسر دوم مى رفته و هیچگونه محدودیتى براى گرفتن همسر قایل نبودند، براى پیامبرازدواجهاى متعدد در سنین جوانى نه مانع اجتماعى داشت و نه شرایط سنگین مالى و نه کمترین نقصى محسوب مى شد. 👌جالب این که: در تواریخ آمده است اکثریت همسران او، همه زنان بیوه بودند که طبعاً نمى توانستند از جنبه هاى جنسى چندان تمایل کسى را برانگیزند. 📚بحار الانوار ج22 ص191 و192 ❗️حتى در بعضى از تواریخ، مى خوانیم: پیامبر با زنان متعددى ازدواج کرد و جز مراسم عقد انجام نشد، و هرگز با آنهاآمیزش نکرد، حتى در مواردى تنها به خواستگارى بعضى از زنان قبایل قناعت کرد. 📚همان مدرک 🗯آنها به همین قدر خوشحال بودند و مباهات مى کردند که زنى از قبیله آنان به نام همسر پیامبر نامیده شده، و این افتخار براى آنها حاصل گشته است، و به این ترتیب، رابطه و پیوند اجتماعى آنها با پیامبر محکمتر، و در دفاع از او مصممتر مى شدند. ❗️ از سوى دیگر، با این که پیامبر مسلماً مرد عقیمى نبود ولى فرزندان کمى از او به یادگار ماند، در حالى که اگر این ازدواجها به خاطر جاذبه جنسى این زنان انجام مى شد، باید فرزندان بسیارى از او به یادگار مانده باشد. 👌گر چه دشمنان اسلام، خواسته اند ازدواجهاى متعدد پیامبر اسلام را دستاویز شدیدترین حملات مغرضانه قرار دهند، و از آن افسانه هاى دروغین بسازند، ولى سن بالاى پیامبر به هنگام این ازدواجهاى متعدد از یک سو، و شرایط خاص سنى و قبیله اى این زنان از سوى دیگر، و قراین مختلفى که در بالا به قسمتى از آن اشاره کردیم، از سوى سوم، حقیقت را آفتابى مى کند و توطئه هاى مغرضان را فاش مى سازد 📚برگرفته از تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج17 ص381 🗯پرسمان اعتقادی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
⁉️سوال نظر علما سابق در مورد ولایت فقیه چیه ایا اونا هم ولایت فقیه رو قبول داشتن یا اولین بار توسط امام ابداع شد 🔶پاسخ ❗️موضوع ولایت فقیه از سابقه طولانی در آموزهای اصیل دینی و دیدگاههای اندیشمندان اسلامی برخوردار است .از ابتدای عصر غیبت فقیهان و اندیشمندان اسلامی به دلیل احساس نیاز در مورد رهبری جامعه اسلامی با استناد به ایات و روایات اسلامی به مساله ولایت فقیه اهمیت داده اند 🔷مرحوم نراقی می نویسد: « ولایت فقیه فی الجمله بین شیعیان اجماعی است و هیچ یک از فقها در آن اشکال نکرده اند» 📚عوائد الایام،ص186 📍ابن ادریس از فقهای قرن ششم هجری می نویسد: « ائمه همه اختیارات خود را به فقهای شیعه واگذار کرده اند» 📚سرائر ج2 ص25 🔶محقق کرکی از فقهای بزرگ شیعه در سده دهم نیابت عامه فقیه جامع الشرایط از امام معصوم را اتفاقی اصحاب دانسته و فقدان چنین ولایتی را مایه معطل ماندن امور شیعیان قلمداد کرده است 📚رسائل محقق کرکی،ج1 ص142-143 ❗️فقیه بزرگ و نامدار شیعه مرحوم نجفی نیابت فقیه عادل را در جمیع مناصب امری مسلم نزد عالمان شیعه می داند و می گوید: « کسی که در ولایت فقیه وسوسه کند طعم فقه را نچشیده است و معنا و رمز کلمات معصومین را نفهمیده است» 📚جواهر الکلام،ج21 ص396 🔷فقیه متبحر اقا رضا همدانی چنین می گوید: « اشکال و تردید در نیابت فقیه جامع الشرایط از امام در حال غیبت روا نیست» 📚مصباح الفقیه ج14 ص291 🔷شیخ مفید اقامه حدود را در عصر غیبت که از شوون فقیه و جامعه اسلامی است لازم می داند و می گوید: « اقامه کردن حدود وظیفه امامان معصوم و کسانی است که امامان به انان واگذار کرده اند که انان به فقها واگذار کرده اند» 📚المقنعه ص810 🔷مرحوم سلار می گوید: « ائمه اقامه حدود و حکم کردن بین مردم را به فقها واگذار کرده اند» 📚المراسم النبویه،ص261 ❗️جهت پرهیز از اطناب از ذکر کلمات سایر فقها در لزوم ولایت فقیه خود داری می کنیم . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💡اعتکاف، فرصتی برای تجدید قوا 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
نظام تقديم 96.mp3
8.89M
🔈 #شرح_و_بررسی_کتاب_آن_سوی_مرگ 🔇 جلسه بیست و سوم 🔔 @Aminikhaah_Media
⁉️سوال طبق عقائد أهل تشيع و مطالب كانال خودتون نه دهم دين تقيه است. ميشه بفرماييد رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم در چه مورد از أمور اسلام و قرآن تقيه كردند با ذكر جزييات 🔷پاسخ: ❗️در تفسیر نمونه چنین امده است: «ممکن است در هنگام مطالعه آیه39 سوره«احزاب» این نکته به نظر برسد که براى انبیاء هرگز تقیه کردن در ابلاغ رسالت جایز نیست; زیرا قرآن مى گوید: «از هیچ کس جز خدا واهمه نداشتند» «وَ لایَخْشَوْنَ اَحَداً اِلاَّ الله». 👌ولى، باید توجه داشت: «تقیه» انواعى دارد، تنها یک نوع از آن «تقیه خوفى» است که طبق آیه فوق، در مورد دعوت انبیاء و ابلاغ رسالت، منتفى است. 🔷ولى تقیه، اقسام دیگرى نیز دارد، از جمله «تقیه تحبیبى» و «پوششى» است. 🔷منظور از «تقیه تحبیبى»، آن است که گاه، انسان براى جلب محبت طرف مقابل، عقیده خود را مکتوم مى دارد، تا بتواند نظر او را براى همکارى در اهداف مشترک جلب کند. 🔴و منظور از «تقیه پوششى»، آن است که گاه، براى رسیدن به هدف باید نقشه ها و مقدمات را کتمان کند; چرا که اگر برملا گردد، و دشمنان از آن آگاه شوند، ممکن است آن را خنثى کنند. ❗️زندگى انبیاء، مخصوصاً پیامبر اسلام پر است از این گونه تقیه ها، زیرا مى دانیم در بسیارى از مواقع، هنگامى که به سوى میدان نبرد حرکت مى کرد مقصد خود را مخفى مى داشت، نقشه هاى جنگى او کاملاً در خفا کشیده مى شد، و استتار، که نوعى از تقیه است، در تمام مراحل اجرا مى گشت. ❗️گاه، براى بیان حکمى از روش مرحله اى که نوعى از تقیه است، استفاده مى کرد. فى المثل، مساله «تحریم ربا» یا «شرب خمر» در یک مرحله بیان نشد، بلکه، به فرمان خدا در چندین مرحله صورت گرفت یعنى از مراحل سبکتر شروع شد، تا به حکم نهایى و اصلى رسید. ❗️به هر حال تقیه، معنى وسیعى دارد که همان «پوشاندن واقعیتها براى پرهیز و اجتناب از به خطر افتادن هدفها است» و این چیزى است که در میان همه عقلاى جهان، وجود دارد و رهبران الهى هم براى رسیدن به هدفهاى مقدسشان، در پاره اى از مراحل، آن را انجام مى دهند، چنان که در داستان حضرت ابراهیم قهرمان توحید، مى خوانیم: 🔶او مقصدش را از ماندن در شهر در آن روز که بت پرستان براى مراسم عید به خارج شهر مى رفتند، مکتوم داشت، تا از یک فرصت مناسب، براى در هم کوبیدن بتها استفاده کند. ❗️و نیز «مومن آل فرعون»، براى این که: بتواند در مواقع حساس به موسى کمک کند، و او را از قتل نجات دهد، ایمان خود را مکتوم مى داشت. و به همین جهت، قرآن از او به عظمت یاد کرده، به هر حال، تنها تقیه خوفى است که بر پیامبران مجاز نیست نه انواع دیگر تقیه. 📚تفسیر نمونه ج17 ص333 🔴در منابع اهل سنت مواردی یافت می شود که پیامبر گرامی تقیه می کردند. 🔷بخاری از عایشه نقل می کند: « شخصی به درب خانه پیامبر آمد و اجازه ورود خواست .پیامبر فرمود او را اجازه دهید که بد فرزند عشیره ای است ،یا فرمود بد برادر عشیره ای است . ❗️هنگامی که وارد خانه شد پیامبر با او به نرمی صحبت کرد عایشه گفت ای رسول خدا قبل از ورود شخص به خانه او را مذمت کردید ولی الان با او به نرمی صحبت می کنید؟ 🔷حضرت فرمود:« ای عایشه بدترین مردم بدترین مردم نزد خدا کسی است که مردم او را رها کرده یا وداع نمایند( لذا من با او تقیه کردم)» 📚صحیح بخاری ج8 ص38 ❗️باز بخاری نقل می کند که پیامبر به عایشه فرمود: « ایا ندیدی قوم خود را هنگامی که کعبه را بنا کردند بر قواعد ابراهیم اکتفا نمودند؟ 🔷عایشه گفت: ایا شما انها را بر قواعد ابراهیم باز نمی گردانی؟ ❗️پاسخ داد: اگر نبود که قومت تازه از کفر به اسلام گرویده اند این کار را انجام می دادم( اما از باب تقیه مداراتی چنین نمی کنم)» 📚صحیح بخاری ج2 ص179 🔴ویا نقل می کنند که ابوبکر در نزد پیامبر تقیه کرد نوشته اند: « بین مکه و مدینه پیامبر همراه ابوبکر بر یک شتردسوار بودند و قبلا ابوبکر بین مکه و شام رفت و آمد داشت و راه را می شناخت .وقتی از ابوبکر پرسیدند این کسی که همراهت است چه کسی است ابوبکر در پاسخ گفت این راهنمای من است» 📚طبقات ابن سعد،ج1 ص234 📚مسند احمد،ج3 ص122 📚فتح الباری ج7 ص196( نقل از سوالات ما،تهرانی،ص660) 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال حضرت عزرائیل برای همه در لحظه مرگ نمایان میشند یا فقط صالحین و اولیا ایشون رو میبینند؟ ایا افراد معمولی سربازان عزرائیل رو میبینند؟ ✅پاسخ قران در چهار دسته ایات به مرگ اشاره می کند 1⃣دسته اول ایاتی است که مرگ را مستقیما به خدا نسبت می دهند ( زمر 42) 2⃣دسته دوم ایاتی که مرگ را حضرت عزاراییل ملک الموت نسبت می دهد( سجده 11) 3⃣دسته سوم ایاتی که مرگ را به فرستادگان الهی نسبت می دهد ( انعام 61) 4⃣ایاتی که مرگ را به فرشتگان الهی نسبت می دهد ( نحل 28 و 32 و 97 نسائ) ❗️دلیل این اختلاف نسبت ها این است که مراتب و اسباب مرگ مختلف است ملائکه یا همان فرستادگان الهی علت نزدیکتر و سبب قریب مرگ هستند که مامور از طرف ملک الموت هستند و حضرت عزراییل ما فوق انها و فرمانده انهاست که او نیز مستقیما از خدا دستور می گیرد و به ملائکه دستور می دهد 👌خلاصه اینکه فرمانده اصلی خداست و فرمانده میانی حضرت عزراییل و اقدام کننده ملائکه هستند 📚المیزان ج16 ص376 📚تفسیر نمونه ج17 ص 139 ❗️در مورد برخی افراد در روایات امده است که خداوند خود بی واسطه انها را قبض روح میکند واین بیانگر جایگاه ممتاز وارزش انها در نزد خداوند است ❗️علامه مجلسی از پیامبر چنین نقل میکند که وقتی به معراج رفتند چنین فرمودند: «وقتی به اسمان چهارم رسیدم ملک الموت را دیدم که گفت:ای محمد تمام بنده ایی را که خدا افریده است من قبض روح میکنم به غیر ازتو و علی(وسایر امامان)که حق تعالی شما را با دست قدرت خود قبض روح می نماید» 📚بحارالانوار،ج57،ص303 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 بازی رو بردیم؛ ۳ هیچ! باورتون میشه؟ #تصویری 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💌 نور معنوی #پیام_معنوی 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 وقت نمایش درون آدم‌ها 🔻 چرا آیت‌الله بهجت می‌فرمود همه ما شمرهای بالقوه‌ایم!؟ #تصویری 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 وقت نمایش درون آدم‌ها 🔻 چرا آیت‌الله بهجت می‌فرمود همه ما شمرهای بالقوه‌ایم!؟ #تصویری 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال تو انسان باش نمی خواهد مسلمان باشی..!!در هفته،در ماه....یک فقیر را سیر کن نمیخواهد روزه بگیری. با خدایت هر روز حرف بزن...شکر گذارش باش با زبان خودت فارسی...خدا میفهمد حرفایت را،نترس خدا عرب نیست!! تو حق کسی را نخور...دلی را نشکن...غمگین را شاد کن... رابط مداوای مریضی باش.. تو به اندازه ی توانت خوب باش و خوبی کن!!! بخدا،خدا همینجاست در دل تو در افکارت! نه در دینت نه در مذهبت نه در نمازت...نظر شما در مورد این مطلب چیست؟. ✅پاسخ: خداوند احکام وتکالیف گوناگونی را برای به کمال وبه سعادت رسیدن بندگان وضع کرده است تا آنان با عمل به تمام آن ها به سر منزل مقصود برسند. ❗️اصولا هیچ کس جز افریننده انسان که اگاه از تمام نیازهای جسم وجان و بی نیاز از همه چیز و همه کس و خالی از هرگونه خطاو اشتباه است صلاحیت طرح برنامه و قانوان گذاری برای انسان را ندارد چرا که 1⃣کسی که انسان را با تمام ریزه کاری های جسم و جانش بشناسد و از تمان قوانین و روابط حاکم بر جهان نیز مطلع باشد در میان انسان ها یافت نمی شود و هنوز کتابهایی تحت عنوان انسان موجود ناشناخته و مشابه ان از سوی دانشمندان نوشته میشود جایی که اگاهی انسان درباره ی خودش تا این حد ضعیف است درباره ی جهان پهناور چگونه خواهد بود 2⃣انسان موجودی نیازمند است لذا هر گروهی در یکی از جوامع بشری به امر قانون گذاری می پردازند منافع گروه وحزب خود را در نظر می گیرند 3⃣هیچ انسانی خالی از خطا واشتباه نیست به همین دلیل قوانین موضوعه بشری دائماً دستخوش تغییر است زیرا با گذشت زمان،اشتباهات وعیوب ان اشکار میشود ❗️برنامه ریز تکامل انسان باید دارای این شرایط باشد 1⃣انسان شناس کامل باشد ونیز به تمام اصولی که حاکم بر روابط انسان ها میباشد احاطه داشته باشد تا بتواند قوانینی هماهنگ با تمام انها وضع کند 2⃣مرتکب لغزش وگناه وخطا واشتباه نشود،مهربان ودلسوز ودر عین حال قوی الاراده باشد واز هیچ قدرتی نهراسد 3⃣خودش منافعی در ان جامعه نداشته باشد،چرا که منافع شخصی وخصوصی قانون گذار به سوی خود می کشاند ❗️تنها خالق بشر است که از تمام اسرار وجود او اگاه است واز خطا ولغزش به دور است ونیاز به چیزی وکسی ندارد تا بخواهد منافع خویش را تأمین کند واز اینجا نتیجه میگیریم که هر قانونی وحکمی غیر از حکم خداوند ناقص وبی فرجام وغیر قابل اعتماد است 📚پیام قران،ایت الله مکارم،ج7،ص43 ❗️بی شک افرادی که در برابر حکم خداوند حکم جعل می کنند واحکام و قوانین خالق بشر را زیر سوال می برند در گمراهی اشکار به سر می برند و نه تنها خود را خسران زده کرده بلکه مهر خسران بر پیشانی پیروانشان نیز می زنند ❗️ اینگونه افراد به تعبیر قرآن هوی وهوس خودرا معبود خود گرفته اند 📓 فرقان 43 ❗️در روایتی آمده است که امام صادق فرمود: "اگر ابلیس بعد از نافرمانی خدا تمام دنیا را هم برای خداوند سجده می کرد خداوند از او قبول نمی کرد تا زمانی که برای آدم سجده نمی کرد چنان که خدا فرمان داده بود" 📓بحار الانوار،ج60 ص198 ❗️این حدیث می رساند که انسان باید اعمالش را مطابق فرمان خداوند انجام دهد تا موثر واقع شود نه انکه هر انچه به نظرش خوب بود انجام دهد و انچه به نظرش بد بود ترک کند ❗️در مورد فلسفه نماز خواندن به زبان عربی نیز در گذشته پاسخ داده ایم که می توانید کلمه زبون عربی را در کانال سرچ کنید 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🏴امشب که زمین و آسمان می گرید از بهر غریب سامرا می گرید جا دارد اگر که شیعه خون گریه کند چون مهدی صاحب الزمان می گرید 🖤شهادت جانسوز امام علی نقی(ع) تسلیت باد🖤 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال سوالی دارم در مورد قبض روح توسط حضر ت عزرائیل(علیه السلام) این که مثلا افرادی که در یک کشتار جمعی در کمتر از یک ثانیه جان خود رااز دست میدهند ایا ایشان را میبینندو این که چطور آن حضرت در آن واحد در یک انفجار که صد ها نفر میمیرند جانشان را میگیرند چون من شنیده ام افراد قبل از مرگ حضرت عزرائیل(علیه السلام) رو میبینند ✅پاسخ در روایتی امده است که امام صادق فرمود: « از ملک الموت سوال کردند تو چگونه در یک لحظه قبض ارواح می کنی که بعضی در مغرب و بعضی در مشرق هستند؟ ❗️در پاسخ گفت من انها را صدا می زنم و انها اجابت دعوت من می کنند و به سوی من می ایند سپس افزود: « دنیا در برابر من همچون یک کاسه است که در برابر یکی از شما باشد از هر گوشه ای از ان بخواهد چیزی را بر می گیرد» 📚الفقیه،صدوق ج 1 ص80 ❗️همین مضمون را شیخ کلینی در کافی شریف روایت می کند 📚الکافی ج3 ص256 ❗️و علامه مجلسی در بحار روایات متعددی به این مضمون نقل می کند 📚بحار الانوار ج6 ص139 باب 5 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
mahmoudkarimi-@yaa_hossein.mp3
6.34M
شهادت #امام_هادی علیه السلام 🎵سامرا عزا گرفته بوی کربلا گرفته 🎤محمود #کریمی #زمینه 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال قرآن کریم هم نزول دفعی داشته هم تدریجی.. سوالی که چند وقته ذهنم رو درگیر کرده اینه که بعضی آیات و سور قرانی شان نزول دارند ی سری اتفاقات و بعد آیه ای در آن خصوص نازل شده یعنی همه رخدادها از قبل معلوم بودن که نزول دفعی صورت گرفته.. ✅پاسخ بیشتر محققین نزول دفعی قران را قبول نداشته و معتقدند مراد از نزول قران در شب قدر اغاز نزول قران بوده است ودر تفسیر ایه « ماه رمضان که قران در ان نازل شده است »( بقره 185)میگویند: « یعنی شروع نزول قران در ماه رمضان بوده است » 📚کشاف ج 1 ص 227 📚انوار التنزیل ،بیضاوی ج 1 ص 227 📚تفسیر المنار ج 2 ص 158 📚المناقب ،ابن شهر اشوب ج1 ص150 ❗️شیخ مفید درباره گفتار صدوق که برای قران دو نزول فرض کرده است یعنی دفعی و تدریجی می گوید: « منشا انچه شیخ صدوق برگزیده خبر واحدی است که نه موجب علم می شود تا ان را باور کرد و نه موجب عمل می گردد تا ان را تعبدا پذیرفت ، به علاوه نزول قران در حالات گوناگون ودر مناسبت های مختلف که اسباب نزول خوانده می شود خود شاهدی است بر نپذیرفتن ظاهر ان خبر زیرا قران درباره جریاناتی سخن می گوید که پیش از حدوث ان مفهومی ندارد و نمی تواند حقیقت داشته باشد جز ان که همان موقع نازل شده باشد » 📚تصحیح الاعتقاد ص57،58 ❗️سید مرتضی نیز چنین می گوید: « اگر شیخ صدوق دراین که قران یک جا نازل شده بر روایات تکیه کرده باشد ان ها نه موجب علم هستند و نه مایه یقین ودر مقابل ان روایاتی است که خلاف ان را ثابت می کند و قران را نازل شده در مناسبت های مختلف می داند » 📚رسایل مرتضی مجموعه 1 جواب مسایل طرابلسیات 3 ص 405-403 ❗️با نفی نزول دفعی قران اشکال شما نیز پاسخ گفته می شود 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
پيامبر صلى ‏الله‏ عليه ‏و ‏آله: كدو بخوريد، چرا كه عقل را تيز و (كارآيى) مغز را زياد مى ‏كند عَلَيْكُمْ بِالدُّبّاءِ فَاِنَّهُ يُذَكِّى الْعَقْلَ وَيَزيدُ فِى الدِّماغِ بحار،ج63ص229 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال درمورد خلقت بهشت وجهنم عده ای معتقدند که بهشت وجهنم قبل از خلقت انسان افریده شده والان هم وجود دارند اما سؤال اینکه اگر خداوند بهشت وجهنم را از قبل خلق کرده، ان زمان که عملی نبوده ،مگر اینطور نیست که بهشت وجهنم باعمل انسان ساخته میشود وعقاب یا نعمت اثر وضعی عمل ماست ان موقع که نه عمل خیری بوده ونه عمل گناهی،پس بهشت وجهنم با چه چیز محیا شده؟؟؟ ✅پاسخ از ایات قران استفاده میشود که بهشت وجهنم اکنون موجود است واز روایات اسلامی برمی اید که با اعمال نیک وبد ساختمان ان کامل میگردد،اعمال خوب وشایسته بنای بهشت را تکمیل واعمال ناشایست ساختمان جهنم را کامل میکند ❗️مثلا در روایتی پیامبر فرمود: «هرکس لااله الا الله بگوید در مقابل هربار که این جمله را تکرار کند درختی در بهشت برای او کاشته میشود» 📚میزان الحمکه،باب567،حدیث2781 👌از این روایت و امثال ان استفاده می شود که اکنون بهشت موجود است و با اعمال نیک ما تکمیل می گردد ❗️خداوند در ایه 133 ال عمران میفرماید: «وشتاب کنید برای رسیدن به امرزش پروردگارتان وبهشتی که وسعت ان به پهنای اسمانها وزمین است وبرای پرهیزگاران اماده شده است» ❗️این ایه به وضوح نشان میدهد که بهشت اکنون موجود است و خلق شده است ❗️همچنین در ایه54عنکبوت میفرماید: «جهنم بر کافرین احاطه دارد» ❗️از این ایه شریفه استفاده میشود که جهنم خلق شده واکنون موجود است ❗️درحدیثی از امام رضا امده است که یکی از اصحاب او از بهشت ودوزخ پرسید که ایا انها هم اکنون مخلوقند؟ امام پاسخ داد: «اری افریده شده اند وپیامبر به هنگام معراج وارد بهشت شد ودوزخ را نیز مشاهده کرد» ❗️راوی میگوید،گروهی میگویند انها مخلوق نیستند امام فرمود: «انها از مانیستند وما از انها نیستیم، کسی که افریتش بهشت ودوزخ را انکار کند،پیامبر راتکذیب کرده ومارا نیز تکذیب نموده است» 📚امالی صدوق،ص461 ❗️در این مورد روایات فراوان دیگری هم هست که جهت اگاهی رجوع کنید به کتاب شریف الفصول المهمه شیخ حرعاملی،ج1،ص361،باب80 ❗️علامه بزرگ مجلسی در بحارالانوار شریف ذیل روایات مربوط به بهشت ودوزخ میگوید: «بدان ایمان به بهشت ودوزخ انگونه که در ایات واخبار وارد شده بدون تأویل کردن ان به معنای دیگر از ضروریات دین است» 📚بحارالانوار،ج8،ص205 ❗️اما اینکه گفتید بهشت وجهنم نتیجه ی اعمال ماست،چگونه میتواند خلق شده باشد 👌پاسخ ،چنانکه که درابتدای کلام اوردیم ان است از ایات قران وروایات بدست می اید که بهشت وجهنم افریده شده وموجودند ومطابق روایات فراوانی به وسیله ی اعمال ما تکمیل میگردند با این بیان اشکال شما نیز پاسخ داده میشود 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال طبق خطبه 79 نهج البلاغه ایا امیرالمومنین علی (ع) علم ستاره شناسی رو حرام دونستن؟یا اگر خیر چطور این خطبه رو تفسیر می کنید؟ ✅پاسخ ایت الله مکارم در شرح خطبه ی مورد اشاره ی شما چنین میفرماید: «به یقین منظور از کلام حضرت امیر علم به احوال نجوم وحرکات ونزدیکی ودوری انها از یکدیگر واگاهی بر اوضاع واحوال انها نیست،چرا که حرکات نجوم واوضاع انها در اسمانها از ایات الهی شمرده شده ومردم برای بهره گیری از انها جهت پیدا کردن راه ها در شبهای ظلمانی در دریا وصحرا تشویق شده اند ❗️اصولا اگاهی بر اسرار عالم افرینش وتفکر در خلقت اسمانها وزمین چیزی نیست که مورد مذمت قرار گیرد بلکه طبق قرآن یکی از برنامه های صاحبان خرد واندیشه است(ال عمران،190) ❗️بنابراین انچه با ان شدت مورد نهی ومذمت قرار گرفته حتما چیز دیگریست،وان عبارت است از علم به احکام نجوم 👌یعنی مجموعه ی پندارها وخیالاتی که زندگی وسرنوشت انسانها را در این کره ی خاکی بااوضاع واحوال ستارگان پیوند میداد وبه وسیله ی اوضاع فلکی پیشگویی هایی نسبت به اینده،نه تنها در مسائل عمومی واجتماعی بلکه در مسائل شخصی وجزئی داشتند 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال ایا امام زمان با شمشیر قیام می کنه؟؟ ✅پاسخ یکی از القاب امام عصر که در پاره ای از روایات به ان اشاره شده صاحب السیف ( صاحب شمشیر ) است ❗️در کتاب کافی شریف نقل شده است که امام صادق فرمود: «همه ی ما قائم به امر خدا هستیم،یکی پس از پس ازدیگری تازمانیکه صاحب شمشیربیاید،چون صاحب شمشیر امد امر ودستوری غیراز انچه بود می اورد(پدرانش مأمور به تقیه وصبر بودند واو مأمور به جهاد وبرانداختن ظلم است) 📚الکافی،ج1،ص536 ❗️در روایتی دیگر امام باقر فرمود: «واما شباهت مهدی به جدش محمد به خروج با شمشیر وکشتن دشمنان خدا ودشمنان رسولش وجباران وطاغوت ها است وهمانا او توسط شمشیر وترس دشمنان نصرت ویاری خواهد شد 📚کمال الدین،شیخ صدوق،ج1،ص327 ❗️ممکن است اینگونه روایات را حمل بر ظاهر کرد،یعنی ان حضرت با همان سلاح های متداول عصر بعثت پیامبر ظهور خواهد کرد وبا اعجاز الهی با دشمنان خود مقابله خواهد کرد،زیرا ممکن است که در زمان ظهور در اثر حوادث واشوب ها وجنگ های جهانی که پیش ازظهور حضرت اتفاق می افتد امکانات نظامی پیشرفته ی دشمنان نابود شود ❗️در مقابل می توان گفت مقصود از شمشیر قوت واسلحه است زیرا مسلمانان در ان عصر اسلحه ای جز شمشیر نداشتند وهرگز به ذهن انها تسلیحات کنونی خطور نمی کرده است،لذا بصورت کنایه از اسلحه به شمشیر تعبیر شده است لذا میتوان گفت امام زمان در عصر ظهور مجهز سلاح های پیشرفته خواهد بود ❗️جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب موعود شناسی،رضوانی،ص567 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
سوال شیطان که موجودی پلیده و گمراه کننده خدا چرا اونو افرید ✅پاسخ خداوند شیطان را شیطان نیافرید به این دلیل که سالها همنشین فرشتگان و بر فطرت پاک بود ولی بعد از ازادی خود سوئ استفاده کرد وبنای طغیان و سرکشی گذارد ❗️پس او در اغاز پاک افریده شد و انحرافش بر اثر خواست خودش بود ❗️به این نکته نیز توجه کنید که از نظر سازمان افرینش وجود شیطان برای افراد با ایمان وانها که می خواهند راه حق را بپیمایند زیانبخش نیست بلکه وسیله پیشرفت وتکامل انان است چه اینکه پیشرفت و ترقی وتکامل همواره در میان تضادها صورت می گیرد ❗️به عبارت روشن تر انسان تا در برابر دشمن نیرومندی قرار نگیرد هرگز نیروها و نبوغ خودرا بسیج نمی کند و بکار نمی اندازد همین وجود دشمن نیرومند سبب تحرک و جنبش هر چه بیشتر انسان ودر نتیجه ترقی وتکامل او می شود۰ یکی از فلاسفه بزرگ تاریخ معاصر " تواین بی " می گوید: " هیچ تمدنی درخشان در جهان پیدا نشود مگر اینکه ملتی مورد هجوم یک نیروی خارجی قرار گرفت و بر اثر این تهاجم نبوغ و استعداد خود را بکار انداخت و ان چنان تمدن درخشانی را پی ریزی کرد" 📚 تفسیر نمونه ج1 ص194 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙دعای تصویری هر روز #ماه_رجب 📙یا من ارجوه لکل خیر ... 🎤 سیدقاسم #موسوی_قهار 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💡اعتکاف یعنی نباید نوک زد! باید وقت گذاشت! 📎 bookroom.ir/track/3833 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁