eitaa logo
انجمن فرهنگی یاسین
170 دنبال‌کننده
434 عکس
412 ویدیو
7 فایل
انجمن فرهنگی یاسین تنها انجمن ارزگانی است که توسط طلاب ارزگان در سال ۱۳۸۰ تأسیس شده است. این انجمن تا کنون فعالیت‌های مختلف علمی و فرهنگی داشته است. وبلاک و سایت انجمن فرهنگی یاسین https://yasinyan.blogsky.com/ https://paiamyasin.blogsky.com/
مشاهده در ایتا
دانلود
مهاجر ستیزی در ایران: چالش‌ها و پیامدهای آن بر مهاجرین افغانستانی‌ ابومهدی ارزگانی چکیده: این مقاله به بررسی پدیده مهاجر ستیزی در ایران و تأثیرات آن بر زندگی مهاجران افغانستانی می‌پردازد. با توجه به چالش‌های اقتصادی و اجتماعی در ایران و افزایش تعداد مهاجران افغان به دلیل بحران‌های سیاسی و اقتصادی در افغانستان، این مقاله به تحلیل عوامل مؤثر در شکل‌گیری مهاجر ستیزی، از جمله نابرابری‌های اجتماعی، نقش رسانه‌ها و سیاست‌مداران، و نبود قوانین کارآمد مهاجرتی می‌پردازد. همچنین، پیامدهای این پدیده بر زندگی روزمره مهاجران، شامل تبعیض‌های اجتماعی، مشکلات اقتصادی، و تأثیرات منفی بر روابط بین‌کشوری و اجتماعی، مورد بررسی قرار می‌گیرد. در نهایت، مقاله به ارائه راهکارهایی برای مقابله با مهاجر ستیزی و ایجاد یک جامعه همزیست و منسجم می‌پردازد. کلیدواژه: ، ایران، ، نابرابری‌های اجتماعی، رسانه‌ها، سیاست‌مداران، ، تبعیض اجتماعی، روابط بین‌کشوری، کیفیت زندگی، آسیب‌های اجتماعی. این مقاله را در وبلاک انجمن فرهنگی یاسین بخوانید.👇 📃 مهاجر ستیزی در ایران: چالش‌ها و پیامدهای آن بر مهاجرین افغانستانی‌ 🔰با ما همراه باشید.... 🆔 @paiamyasin
امام صادق عليه السلام فرمود: 🔹غَلاءُ السِّعرِ يُسِيءُ الخُلُقَ و يُذهِبُ الأمانَةَ و يُضجِرُ المَرءَ المُسلمَ: گرانى نرخ اخلاق را بد مى‌كند، امانتدارى را از بين می‌برد و مسلمان را دلتنگ و بی‌قرار می‌سازد. 📘ميزان الحكمه، جلد3 صفحه 493
آیه خمس در قرآن کریم در قرآن کریم تنها در یک آیه بحث خمس به میان آمده است و آن آیه 41 سوره انفال می‌باشد: «وَ اعْلَمُوا اَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَىْءٍ فَاَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِى الْقُرْبى وَ الیَتامى وَ الْمَساکینِ وَ ابْنِ السَّبیلِ اِنْ کُنْتُمْ آمَنْتُمْ بِاللّهِ وَ ما اَنْزَلْنا عَلى عَبْدِنا یَوْمَ الْفُرْقانِ یَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ وَ اللّهُ عَلى کُلِّ شَىء قَدیرٌ»: «بدانید هر غنیمتى که به دست شما می‌رسد یک‌پنجم آن براى خدا، پیامبر، اهل‌بیت او، یتیمان، مستمندان و واماندگان در راه (از آنها) می‌باشد، اگر به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدایى حق از باطل، روز درگیرى دو گروه (باایمان و بی‌ایمان (روز جنگ بدر) نازل کردیم، ایمان آورده‌اید و خداوند بر هر چیزى توانا است.» (سوره انفال، آیه41) موضوع مهمّى که در این آیه باید مورد بررسى دقیق قرار گیرد و در حقیقت تمام بحث در آن متمرکز می‌گردد، در این است که آیا «غنیمت» که در این آیه آمده است تنها شامل غنایم جنگى می‌شود یا هرگونه درآمدى را در بر می‌گیرد. در اینجا دو قول است: قول اول: علمای اهل‌سنت گفته‌‏اند که با توجه به اين‌كه این آيه در مورد جنگ بدر نازل شده، «غنیمت» در این آیه تنها شامل غنایم جنگى می‌شود که مسلمانان در صحنه جنگ از كفار به دست می‌آورند. پس، خمس تنها در غنیمت جنگی واجب است و در چیزهای دیگر خمس واجب نیست. قول دوم: علمای شیعه گفته‌‏اند که «غنیمت» در این آیه هرگونه نفع و درآمدى را شامل می‌شود، چه در صحنه جنگ از اموال كفار به دست مسلمانان بیفتد يا از طريق كسب و دادوستد به دست آید يا از معدن استخراج شود، مانند نمك و سنگ قيمتى و نفت و آهن يا از دريا به طريق غواصى به دست آید، مانند مرواريد و يا مرجان يا گنجى كشف شود1. پس خمس منحصر به غنایم جنگى نیست و در درآمدهای دیگر نیز واجب است. در قرآن نيز لفظ غنيمت، براى غنایم غيرجنگى به‌كار رفته است، مانند: «فَعِنْدَ اللَّهِ مَغانِمُ كَثِيرَةٌ»: «غنیمت‌های فراوانی نزد خداست.» (سوره نساء، 94) مستند نظر علمای شیعه، تفسير اهل بيت عليهم السلام از این آیه است که بیان می‌کند حکم این آیه شامل تمام منافعى می‌شود كه انسان در زندگى از كاركرد خود در طول سال می‌‏برد و اگر بيش از مصارف سال خود و افراد تحت تكفّلش باشد، به آن خمس تعلق می‌گيرد2. به عنوان نمونه، امام جواد عليه السّلام مى‌‏فرمايد: «پرداخت خمس غنايم و منافع در هر سال بر مسلمانان واجب است؛ خداوند مى‏ فرمايد: «وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبی»، غنايم و فوايد هر منفعتى را كه انسان به دست می‌آورد و هر فايده‏اى كه به او می‌رسد و هر جايزه‏اى كه داراى ارزش بالاست و كسى به ديگرى می‌بخشد، همچنين ميراثی كه گمان آن را نمی‌برده را شامل می‌شود3.» سماعه از امام كاظم عليه السّلام درباره خمس پرسيد، آن حضرت فرمود: «خمس به هر فايده‏اى كه مردم به دست می‌آورند، كم يا زياد، تعلق می‌گيرد4.» در کتاب‌های لغت عربی نیز «غنیمت» به معناى هرگونه درآمدى آمده است که انسان به دست می‌آورد: در کتاب «لسان العرب»، جلد دوازدهم، می‌خوانیم: «و الغنم: الفوز بالشّىء من غیر مشقّة.... الغنم، الغنیمة و المغنم: الفىء... غنم الشّىء غنما: فاز به»: غنم به معنای دسترسى پیداکردن به چیزى بدون مشقّت است. غنم، غنیمت و مغنم به معناى فىء است. فىء در لغت به معناى چیزهای که بدون زحمت به انسان می‌رسد ذکر شده است. همچنین غنم به معنى زیادى و نمو و اضافه قیمت است... فلان چیزى را به غنیمت گرفت یعنى به آن دسترسى پیدا کرد.» در کتاب «تاج العروس»، جلد نهم، می‌خوانیم: «و الغنم الفوز بالشىء بلا مشقّة»: «غنیمت آن است که انسان بدون زحمت به چیزى دسترسى پیدا کند.» در کتاب «مفردات راغب» غنیمت از ریشه «غنم» به معناى گوسفند گرفته شده است و سپس می‌گوید: «ثم استعمل فى کل مظفور به من جهة العدو و غیرهم»: «سپس در هر چیزى که انسان از دشمن یا غیر دشمن به دست می‌آورد، به‌کار رفته است.» حتّى کسانى که یکى از معانى غنیمت را غنایم جنگى ذکر کرده‌اند انکار نمى‌کنند که معناى اصلى آن معناى وسیعى است که به هرگونه چیزى که انسان بدون مشقّت به آن دسترسى پیدا کند، گفته می‌شود.
موارد مصرف خمس مفسرین شیعه در خصوص مصارف خمس مطابق با آیه فوق گفته‌اند: خمس كه يك پنجم است، مصرف آن، موارد ششگانه است؛ سه مورد از آن با لام مِلك آمده است: «للَّه، للرسول، لذى القُربى»؛ بقيه با «واو» به‏ «لِذِي الْقُرْبى‏» عطف شده‌‏اند. اين حاكى از آن است كه آن سه محل در «ذى القُربى» داخل مى‌‏باشند، يعنى يتامى و مساكين و درماندگان بايد از سادات و قرابت رسول خدا صلّى اللَّه عليه وآله باشند، چنانكه روايات اهل بیت عليهم السّلام روشن كرده است. «لِذِي الْقُرْبى»‏ چون مفرد است بايد يك فرد داشته باشد كه آن امام و جانشين پيامبر و از خانواده او است. سه سهم از آن در زمان غیبت مال امام است كه به اذن فقیه جامع الشرایط مصرف مى‏‌شود و سه سهم ديگر به فقرای سادات مى‏‌رسد5. بسيار روشن است كه خداوند نياز به خمس ندارد، بنابراين سهم خدا، براى حاكميّت قانون خدا و ولايت رسول خدا، تبليغات و رساندن نداى اسلام به گوش جهانيان، نجات مستضعفان و جلوگيرى از مفسدان است. بر پايه روايات، سهم خدا در اختيار رسول و سهم رسول پس از او، در اختيار امام است6. اين سه سهم در زمان غيبت امام زمان(ع) در اختيار نایبان خاص يا نایبان عام او يعنى مجتهد جامع الشرايط و مراجع تقليد قرار داده مى‌شود7. منابع 1- محمد حسینی همدانی، انوار درخشان در تفسير قرآن، ج‏7، ص341. 2- محمد حرعاملی، وسائل الشيعة، ج 9، ص 501-500. 3- محمد حرعاملی، وسائل الشيعة، ج 9، ص501. 4- محمد حرعاملی، وسائل الشيعة، ج 9، ص 503، شماره 6. 5- على‏‌اكبر قرشى بنابى، تفسير احسن الحديث‏، ج4، ص134 6- تفسير صافى. 7- تفسير نمونه.
⭕️ شعر نجیب بارور شاعر افغانستانی درباره موشک باران رژیم صهیونیستی توسط ایران باران سنگ از آسمان بر طبقِ سجیل است ‏این رسم‌ِ برجامانده از خشمِ ابابیل است ‏این قدس را چون کعبه صاحب می‌شود پیدا ‏(هل من مبارز) گر تمام این جهان فیل است ‏فرهنگِ فرعونی دگر معنا نخواهد یافت ‏این شاهدِ موسایی ما از دل نیل است ‏راه عدالت، راه دیرین، راه دین داریم ‏این گفتمانِ اصلی فرقان و انجیل است ‏شرحی‌است ما را با تو، ای ابلیسِ مادر زاد! ‏کوتاه شد با آنکه ما را شرحِ تفصیل است ‏از کابل و تهران و بابل باز می‌خیزیم ‏این امتِ اسلام، ما را همچو فامیل است ‏ما را شعارِ تا ابد مرگ است بر صهیون ‏حرفی که ما را از تمام قال‌ها، قیل است ‏پیکار حق داریم و باطل را (زهوقا) باد ‏این نصرت حق معنی و تفسیر ترتیل است 🖌 نجیب بارور @KHURASANO_SISTAN
نکته آموزنده ♻ یک روز مردی از همسرش پرسید نمازت را خوانده ای؟ همسرش گفت: نه شوهر پرسید: چرا؟ همسر گفت: خیلی خسته ام تازه از کار برگشتم و کمی استراحت کردم. شوهر گفت: درست است خسته ای اما نمازت را بخوان قبل از اینکه بخوابی! فردای آن روز شوهر به قصد یک سفر بازرگانی شهر را ترک کرد، همسرش چند ساعت پس از پرواز با شوهر اش تماس گرفت تا احوال اش را جویا شود اما شوهر به تماسش پاسخ نداد، چندین بار پی در پی زنگ زد اما شوهر گوشی را برنداشت، همسر آهسته آهسته نگران شد و هر باری که زنگ میزد پاسخ دریافت نمیکرد نگرانی اش افزون تر میشد، اندیشه ها و خیالات طولانی در ذهن اش بود که نکند اتفاقی برای او افتاده باشد، چون شوهر اش به هر سفر که میرفت همزمان با فرود آمدن اش به مقصد تماس میگرفت اما حالا چرا جواب نمیداد؟ خیلی ترسیده بود گوشی را برداشت ودوباره تماس گرفت به امید اینکه صدای شوهر اش را بشنود، اما این بارشوهر پاسخ داد و شوهر اش گوشی را برداشت. همسر اش با صدای لرزان پرسید: رسیدی؟ شوهر اش جواب داد: بله الحمدلله به سلامت رسیدم. همسر پرسید: چه وقت رسیدی؟ شوهر گفت: چهار ساعت قبل، همسر با عصابنیت گفت: چهار ساعت قبل رسیدی و به من یک زنگ هم نزدی؟ شوهر با خون سردی گفت: خیلی خسته بودم و کمی استراحت کردم، همسرگفت: مگر میمردی که چند دقیقه را صرف میکردی و جواب منو میدادی؟ مگه من برایت مهم نیستم؟ شوهر گفت: چراکه نه عزیزم تو برایم مهم هستی. همسر گفت: مگر صدای زنگ را نمیشنیدی؟ شوهر گفت: میشنیدم. زن گفت: پس چرا پاسخ نمیدادی؟ شوهر گفت: دیروز تو هم به زنگ پروردگار پاسخ ندادی، به یاد داری؟ که تماس پروردگار(اذان) را بی پاسخ گذاشتی؟ چشمان همسر از اشک حلقه زد و پس از کمی سکوت گفت: بله یادم است، ممنون که به این موضوع اشاره کردی......معذرت میخواهم! شوهر گفت: نه عزیزم از من معذرت خواهی نکن، برو از پروردگار طلب مغفرت کن.... 《بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَیاةَ الدُّنْیا وَالْآخِرَةُ خَیرٌ وَ أَبْقَى》 شما دنیا را ترجیح می دهید، در حالی که آخرت بهتر و پایدارتر است! سوره اعلی/16،17
فقط با کسانی که به شما حمله می‌کنند بجنگید، نه زنان، کودکان، افراد مسن یا کسانی که در عبادتگاه‌های خود عقب‌نشینی می‌کنند 🕊 لینک توییت
هدایت شده از زندگی به رنگ خدا
قالَ الأئمّةُ الْعَسْكَرِيّ عليه السلام: «مِنَ التَواضُعِ السَّلامُ عَلى كُلِّ مَنْ تَمُرُّ بِهِ، وَ الْجُلُوسُ دُونَ شَرَفِ الْمَجْلِسِ.» [بحارالانوار 78: 372 ح 9] توضیح حدیث: امام حسن عسکری علیه السلام در این حدیث به اهمیت تواضع و فروتنی در رفتارهای اجتماعی اشاره می‌کنند. ایشان می‌فرمایند که: ۱. سلام کردن به هر کس: این عمل نشانه‌ای از احترام و محبت به دیگران است و به ما یادآوری می‌کند که باید با روحی دوستانه و مهربان در جامعه زندگی کنیم. ۲. نشستن در جایی پایین‌تر از جایگاه خود: این عمل نیز به معنای فروتنی و عدم خودبزرگ‌بینی است که در روابط اجتماعی بسیار مهم است. امام علیه السلام به ما می‌آموزند که بزرگ‌منشی واقعی در تواضع و احترام به دیگران نهفته است. این حدیث به ما یادآوری می‌کند که تواضع و فروتنی از ویژگی‌های برجسته انسان‌های مؤمن و متعهد است و باید همواره در رفتارهای خود آن را مد نظر قرار دهیم. ولادت با سعادت امام حسن عسکری علیه السلام را به همه سروران عزیز تبریک می‌گویم و امیدوارم که نور علم و تقوای ایشان در زندگی‌تان تابیده و راهنمایتان باشد. 🌐 @urazgani