eitaa logo
پایگاه رضویه
222 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
553 ویدیو
17 فایل
🟦 امام خامنه ای: بسیج برای جوانان ، شور آفرین ؛ برای دوستان ، امید آفرین و برای دشمنان ، بیم آفرین است . 🔵پایگاه مقاومت رضویه 📢مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام «خيابان سعدی»
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺تعلیم و تربیت 🔻حلقه کودکان 🔹برگزاری حلقه کودکان ۱۴۰۱/۰۴/۱۷ @paigah_razaviyeh
🔺اجتماعی 🔻خوداشتغالی 🔹جلسه آموزشی گلیم بافی ۱۴۰۱/۰۴/۱۷ @paigah_razaviyeh
118475_761.mp3
13.65M
🎙اهمیت و در کلام مرحوم استاد فاطمی نیا 📢 کانال روابط عمومی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه Go2l.ir/CSIS_Eta 🆔 :ایتا
🔺فرهنگی 🔻اجتماعی 🔺تولید محتوا 🔹تهیه عکس نوشته توسط خانم عطیه سیف به مناسبت هفته عفاف و حجاب @paigah_razaviyeh
🔺فرهنگی 🔹همکاری پایگاه رضویه با گروه معراج الشهدا ۱۴۰۱/۰۴/۱۸ @paigah_razaviyeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑مهد قرآن شهید سلیمانی برگزار می‌کند: ⭕️دوره و حفظ جز 30 💢ویژه کودکان 3_8سال 💢برگزاری کلاس سه روز در هفته بنابر شرایط شما 👇 ♻️برگزاری کلاس در روزهای زوج و فرد ♻️و برگزاری در در دوزمان صبح و بعد از ظهر 🔰جزئیات دوره 🔆آموزش سوره به روش داستان و شعر 🔆مربی روز بعد سوره و آیات تدریس شده را از نو آموز تحویل خواهد گرفت 🔆استفاده از کلیپ آموزشی جذاب 🔆آموزش کاردستی و نقاشی و..... 🌐توجه:این دوره رایگان است ولی ابتدای دوره فقط 25هزار تومان به جهت کارهای اجرایی از قران آموز دریافت تا پایان دوره هزینه ای دریافت نخواهد شد 🛑مهلت ثبت نام تا پایان تیر Ⓜ️جهت ثبت نام کلمه مهد قرآن را به آیدی @mahddquran ارسال کنید @mahdquran_shahid_solemani 💢لینک کانال حفظ قرآن بزرگسالان👇 @quran_soleimani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 «راز عید قربان» 👤 استاد 🔅 روزی فرزند قربانی عظیم خواهد آمد و به عصای آهنین جهان را حکمرانی خواهد کرد... ▫️ ویژه 🌸این جا پایگاه است🌸 @dokhtarane_taraz
🔺اجتماع بزرگ حجاب وعفاف 🔹اجتماع بزرگ حجاب وعفاف باعنوان مدافعان حریم خانواده فردا ۳شنبه ۲۱تیر ماه راس ساعت ۱۸عصراز چهارراه۹دی(چهارراه نخعی)به سمت انتهای تختی برگزار میگردد.لذا از همه خواهران برادران ایمانی دعوت میگردد دراین اجتماع عظیم حضور ی باشکوه را رقم بزنند. بسیج جامعه زنان سپاه ناحیه بروجرد @Borujerd_nk
🔺تعلیم و تربیت 🔺برگزاری حلقه نوجوانان و هم اندیشی درباره مسائل مختلف @paigah_razaviyeh
🔺اجتماعی 🔹برگزاری غرفه های صنایع دستی در پایگاه رضویه ۱۴۰۱/۰۴/۲۰ @paigah_razaviyeh
♻️انسان ها نسبت به حجاب سه حالت دارند: «حجاب گرا»، «حجاب گریز» و «حجاب ستیز». حجاب گرایی تمایل قلبی و فطری انسان هاست.
🔴انگیزه حجاب ستیزی و بی قیدی در پوشش هم در عموم مردم وجود ندارد، هرچند که «حجاب گریزی» به دلیل غفلت یا ناآگاهی و تقلید بی جا و آداب و عادات اجتماعی، در رفتار برخی افراد ظهور و بروز دارد. ولی «حجاب ستیزی» هدایت شده و حمایت شده، توأم با هجوم فرهنگی تبلیغات رسانه ای و حیله و نیرنگ، و تلاش برای عادی سازی بی حجابی و بدحجابی اقدامی شیطانی است که به قصد گسترش فساد و فلج کردن نسل جوان و غیرت زدایی در دفاع و جهاد و فروش کالاهای آرایشی و مصرفی دنیای غرب انجام می شود.
🔴مسلمان بی حجاب ⁉️سؤال: آیا به زنان بی حجاب می توان گفت که مسلمان نیستند؟ ✅پاسخ: خیر، این نتیجه گیري درست نیست. از نگاه شرعی کسی که به وحدانیت خداوند و رسالت پیامبر(صّلی االله علیه و آله ) و آنچه بر ایشان نازل شده شهادت دهد و به عبارت دیگر، شهادتین رابر زبان جاري سازد، مسلمان است و حقوق یک فرد مسلمان را دارا می باشد لکن عمل نکردن به تکالیف دینی از جمله حجاب، داراي عواقب دنیوي و اخروي خاص خود است که شخص به جرم زیر پا گذاشتن آن تکلیف مجازات خواهد گردید و در پیشگاه عدل الهی باید پاسخ گو باشد. ⭕️چنانچه در حدیث شریف «معراجیه» آمده است که امیر مؤمنان علی(علیه ال ّسلام) می فرماید: روزي من و فاطمه به محضر پیامبر(صـّلی االله علیه و آله ) رسیدیم، ایشان را گریان و محزون دیدیم. سؤال کردیم یا رسول االله چرا محزون و گریانید؟! فرمود: در سفر معراج زنانی از امتم را در عذابی وحشتناك دیدم. مشاهده و یادآوري آن صحنه برایم ناگوار و متأثر کننده است؛ زنی را دیدم که به موهایش آویزان شده بود و مغز سرش می جوشید؛ جرم او این بود که در دنیا موهاي سرش را از نامحرمان نمی پوشانید. زنی دیگر گوشت بدن خود را می خورد و دیگري بدن خود را با قیچی هاي آتشین قطعه قطعه می نمود. جرم آنها این بود که در برابر نامحرمان آرایش کرده و زینت خود را براي نامحرمان آشکار نموده و به جلوه گري می پرداختند و... .( 1) ⭕️در حدیث دیگري از رسول اکرم(صّلی االله علیه و آله ) آمده است: دو گروه از امتم اهل آتش عـذاب خداوند هسـتند و من به آنها علاقه اي ندارم؛ کسانی که به مردم ظلم روا می دارند، کسانی که در ضمن پوشیدگی برهنه اند. (لباس کامل و ضخیم ندارند)آنان به شهوت و هوس رانی علاقه مند هستند... (2) بنابراین، شدت و ضعف حجاب نسبت به اصل مسلمان بودن زن آسیبی نمی رساند اما مسلمانی است فاقد عمل گرایی و به تعبیري دیگر این گونه افراد مسلمان هسـتند ولی مؤمن نیسـتند، اسلام آوده اند ولی در مرحله ایمان و عمل به احکام اسلام و تطبیق رفتارهاي خویش به آموزش هاي دین مشکل دارند. 🔺پر واضح است در روز قیامت انسان ها با اعمال و رفتارهاي خود سنجیده می شوند نه با ادعاها و اسم و رسم ها. 1- بحارالانوار، ج 8، ص 9 30. 2- میزان الحکمه، ج 2، ص 259.
🔵حجاب ضروري دین ⁉️سؤال: اگر حجاب ضرورت دینی است چرا فقط در برابر نامحرمان لازم است؟! ✅پاسخ: ضرورت دینی بودن حجاب به این معناست که تکلیفی شرعی است و بی توجهی به آن عواقب اخروي دارد، که نبایدنسبت به آن سهل انگاري کرد؛ چنانکه از نگاه فقهاي شیعه نیز اصل حکم حجاب از ضروریات دین است و منکر آن حکم منکر ضرورت دین را دارد.( 1) از سوي دیگر یکی از فلسفه هاي حجاب که در بین آموزه هاي دینی جایگاه ویژه اي دارد، این است که حجاب مرز بین محرم و نامحرم است، هر چند از نگاه شرعی محارم نیز طبقه بندي شده اند و این گونه نیست که حجاب مختص نامحرمان باشد. بلکه در برابر افراد َمحرم نیز داراي مراحل و طبقاتی است. به این معنا که زن در برابر شوهر رفتارهایی از خود بروز می دهد که در برابر پدر، برادر و حتی فرزندان و یا بانوان دیگر ارتکاب آن رفتارها زیبنده نیست. 1- رساله امام خمینی رحمه االله؛ استفتائات حضرت آیت االله خامنه اي مد ظله العالی
🔴رابطه حجاب و ایمان ⁉️سؤال: آیا می توان بین چگونگی حجاب و درجات ایمان اشخاص رابطهَ اي قائل شد؟ ✅پاسخ: این ارتباط از برخی روایات و احادیث به دست می آید. در حدیثی از علی بن ابیطالب(علیه ال ّسلام) می خوانیم: َعَلیکم بِالصفیق، َفان َمن َرق َثوبَه َرق دیَنه( 1) لباس هاي ضخیم(ومناسب) بپوشید؛ زیرا 👈کسی که لباسش نازك (و نامناسب) است دین و ایمانش هم نازك(سطحی) است. در موضوعات مرتبط دیگر، همانند حیا و عفت هم روایات متعددي آمده است که 👈حیا و عفت را جزئی از ایمان می داند. 👈نوع پوشش و چگونگی آن نمایانگر حالات روحی و میزان تقید شخص و پایبندي او به موازین شرعی است. کسی که با آرایش و جلوه گري و لباس هاي بدن نما، در معرض نامحرم قرار می گیرد، خود، قضاوت بینند گان مبنی بر فاصله او از اعتقادات دینی و درجات ایمان را رقم می زند. چرا که به تعبیر روایات، ایمان عبارت است از پیمان قلبی، اقرار به زبان و عمل به ارکان. هر یک از این شاخص ها مورد بی توجهی قرار گیرد به همان مقدار از فرهنگ دینی و اخلاقی فاصله پیدا می شود. 1- وسائل الشیعه، ج 3، ص 357 .
✅حجاب در قرآن ⁉️سؤال: آیا در قرآن کریم دستوري در موضوع حجاب بانوان آمده است؟
✅پاسخ: در قرآن کریم آیات متعددي وجود دارد که به طور مسـتقیم و غیرمسـتقیم دلالت بر ضـرورت پوشش براي بانوان دارد، که فقط به سه مورد آن اشاره می کنیم: 1️⃣ آیه اول (یا َأُّیَها الَّنبِی قُل لا ْزوا ِجک َو بَناتِک َو نِساِء ُْمؤِمنین یُدنین َعَلیِْهن ِمن َجلاـبِیبِِهن ذلِک َأْدنی َأ ْن یُْعَرفَْن َفلا یُْؤَذیَْن َو کا َن الَّلُه َغُفورًا َرحیمًا)-احزاب، آیه 59. اي پیامبر، به زنان و دختران خود و به زنان مؤمن بگو، پوشش هاي خود را به خود نزدیک تر گیرند، این براي آن است که آنان(به پاك دامنی و عفت) شناخته شوند و مورد آزار و اذّیت قرار نگیرند، وخداوند آمرزنده و مهربان است. براي درك بهتر مفهوم این آیه شریفه، ابتدا شأن نزول آن را به اختصار بیان می کنیم: در کتب تفسیر آمده است، در صدر اسلام زنان نیز همپـاي مردان در نماز جماعت شـرکت کرده و نماز را به امامت رسول االله(صـّلی االله علیه و آله ) به جماعت اقامه می کردند. پس از اتمام نماز جماعت وقتی بانوان از مسجد خارج می شدند مورد تعّرض و مزاحمت برخی از اراذل و اوباش قرار می گرفتند. پس از اینکه زنان، این مشکل را با پیامبر(صّلی االله علیه و آله ) در میان گذاشتند، این آیه از طرف خداوند نازل شد و براساس آن، زنان مسلمان موّظف شدند از پوششی به نام«جلباب» استفاده کنند. جلباب پوشش بلندي بوده که سر تا پاي آنان را می پوشاند.( 1) با پوشیدن جلباب دو هدف اساسی براي زنان مسلمان محقق شد. ♻️هدف اول: جنبه تکلیفی؛ که بر اساس آن رعایت حجاب و پوشش شرعی انجام تکلیف دینی قلمداد می شد. ♻️هدف دوم: جنبه تفکیکی، که در کنار جنبه تکلیفی حائز اهمیت بسـیاري است. به این معنا که حجاب مرزي روشن بین زنان عفیف و غیرعفیف به حساب می آمد. به تعبیري دیگر جلبـاب به عنوان نشانه و تابلویی براي شناخت زنان اصیل، آزاده و با عفت در اجتماع مطرح گردید. زنان با استقبال از این فرمان الهی حجاب اسلامی را براي خود برگزیدند و عمل به این آیه براي آنان احساس بزرگی و نشاط روحی و روانی به ارمغان آورد.(2) 1- لسان العرب، ابن منظور، ج 1، ص272. 2- پوشش و آرایش از دیدگاه پیامبر اعظم(صّلی االله علیه و آله )، مریم معین الاسلام، ص2 1
✅پاسخ: در قرآن کریم آیات متعددي وجود دارد که به طور مسـتقیم و غیرمسـتقیم دلالت بر ضـرورت پوشش براي بانوان دارد، که فقط به سه مورد آن اشاره می کنیم: 1️⃣ آیه اول (یا َأُّیَها الَّنبِی قُل لا ْزوا ِجک َو بَناتِک َو نِساِء ُْمؤِمنین یُدنین َعَلیِْهن ِمن َجلاـبِیبِِهن ذلِک َأْدنی َأ ْن یُْعَرفَْن َفلا یُْؤَذیَْن َو کا َن الَّلُه َغُفورًا َرحیمًا)-احزاب، آیه 59. اي پیامبر، به زنان و دختران خود و به زنان مؤمن بگو، پوشش هاي خود را به خود نزدیک تر گیرند، این براي آن است که آنان(به پاك دامنی و عفت) شناخته شوند و مورد آزار و اذّیت قرار نگیرند، وخداوند آمرزنده و مهربان است. براي درك بهتر مفهوم این آیه شریفه، ابتدا شأن نزول آن را به اختصار بیان می کنیم: در کتب تفسیر آمده است، در صدر اسلام زنان نیز همپـاي مردان در نماز جماعت شـرکت کرده و نماز را به امامت رسول االله(صـّلی االله علیه و آله ) به جماعت اقامه می کردند. پس از اتمام نماز جماعت وقتی بانوان از مسجد خارج می شدند مورد تعّرض و مزاحمت برخی از اراذل و اوباش قرار می گرفتند. پس از اینکه زنان، این مشکل را با پیامبر(صّلی االله علیه و آله ) در میان گذاشتند، این آیه از طرف خداوند نازل شد و براساس آن، زنان مسلمان موّظف شدند از پوششی به نام«جلباب» استفاده کنند. جلباب پوشش بلندي بوده که سر تا پاي آنان را می پوشاند.( 1) با پوشیدن جلباب دو هدف اساسی براي زنان مسلمان محقق شد. ♻️هدف اول: جنبه تکلیفی؛ که بر اساس آن رعایت حجاب و پوشش شرعی انجام تکلیف دینی قلمداد می شد. ♻️هدف دوم: جنبه تفکیکی، که در کنار جنبه تکلیفی حائز اهمیت بسـیاري است. به این معنا که حجاب مرزي روشن بین زنان عفیف و غیرعفیف به حساب می آمد. به تعبیري دیگر جلبـاب به عنوان نشانه و تابلویی براي شناخت زنان اصیل، آزاده و با عفت در اجتماع مطرح گردید. زنان با استقبال از این فرمان الهی حجاب اسلامی را براي خود برگزیدند و عمل به این آیه براي آنان احساس بزرگی و نشاط روحی و روانی به ارمغان آورد.(2) 1- لسان العرب، ابن منظور، ج 1، ص272. 2- پوشش و آرایش از دیدگاه پیامبر اعظم(صّلی االله علیه و آله )، مریم معین الاسلام، ص2 1
2️⃣ آیه دوم وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ ۖ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ ۚ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ. نور 31 و زنان مؤمن را بگو تا چشمها (از نگاه ناروا) بپوشند و فروج و اندامشان را (از عمل زشت) محفوظ دارند و زینت و آرایش خود جز آنچه قهرا ظاهر می‌شود (بر بیگانه) آشکار نسازند، و باید سینه و بر و دوش خود را به مقنعه بپوشانند و زینت و جمال خود را آشکار نسازند جز برای شوهران خود یا پدران یا پدران شوهر یا پسران خود یا پسران شوهر یا برادران خود یا پسران برادران و پسران خواهران خود یا زنان خود (یعنی زنان مسلمه) یا کنیزان ملکی خویش یا مردان اتباع خانواده که رغبت به زنان ندارند یا اطفالی که هنوز بر عورت و محارم زنان آگاه نیستند (و از غیر این اشخاص مذکور احتجاب و احتراز کنند) و آن طور پای به زمین نزنند که خلخال و زیور پنهان پاهایشان معلوم شود. و ای اهل ایمان، همه به درگاه خدا توبه کنید، باشد که رستگار شوید. ✍️در آیه اول، خداوند بزرگ از زنان مؤمنه می خواهد که پوشـش داشـته باشـند، اما حد پوشش را بیان نفرموده. در این آیه حد پوشش شرعی بانوان و مهم تر از آن دستورهایی براي پوشش عفیفانه و حفظ حریم عفاف و حجاب براي زنان ذکر شده که در ذیل به آنها می پردازیم: ♻️نکته اول: کنترل نگاه: (یغضض من ابصارهن) زنان مؤمنه براساس دستور قرآن نه تنها نباید زمینه را براي نگاه نامحرمان فراهم کنند، بلکه خود نیز باید از نگاه هاي حرام پرهیز کرده و هنگام مواجهه با نامحرم نگاهشان را برگیرند. برگرفتن به معناي بستن چشم نیست، چرا که این عمل در تعاملات اجتماعی و مسیر زندگی زنان مـؤمنه ایجاد اختلال می کند. بلکه منظور از فرو گرفتن چشم تغییر جهت چشم و کم کردن شعاع دید در مواجهه با نامحرم است. چنانکه مشابه چنین دستوري براي مردان، در مواجهه با زنان نامحرم نیز صادر شده است. (یغض من ابصارهم) ♻️نکته دوم: پاکدامنی:)یحفظن فروجهن(براي زنان با ایمان تنها داشتن پوشش کافی نیست، بلکه علاوه بر آن باید حریم عفت و پاکدامنی خویش را حفظ نمایند و از هر آنچه که حتی احتمال دارد این حریم را لکه دار نماید پرهیز کنند. ♻️نکته سوم: آشکار نکردن زیورآلات و آرایش)و لا یبدین زینتهن( دستور سوم این است که زنان علاوه بر حفظ نگاه و مراقبت بر پاکدامنی، موظف اند زیورآلات و آرایش هاي خویش را در برابرنامحرم مخفی نمایند. زیبنده یک زن مسلمان نیست که شخصیت خود را آنقدر پایین بیاورد که مانند عروسکی هر لحظه به شکل و رنگی در آید. ♻️نکته چهارم: پوشش کامل) ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن(براساس این بخش از آیه، زنان موظفند احکام و آداب شرعی حجاب اسلامی را یاد گرفته، بدان عمل کنند. در آیه اول، دستور استفاده از جلباب، که چیزي مانند چادر امروزي بود، صادر شد تا سرتاپاي آنـان را بپوشانند. همچنین زاویه دیگري از حجاب مطرح شده و آن پوشش گردن و سینه با روسري(یا مقنعه)است.گویا زنان صدر اسلام حتی با استفاده از جلباب نیز طبق رسم و رسوم آن روز بخشـی از گردن، سینه و گوش را نمی پوشاندند و طی این آیه مکّلف شدند این بخش ها را کاملا با خمار بپوشانند.( 1) ♻️نکته پنجم: شناخت و رعایت حریم محرم و نامحرم در بخش بعدي خداونـد متعال به صراحت سـخن از محارم و غیر محارم زن می گویـد و با ذکر این نکته یادآور می شود که رعایت حجاب همه جا واجب نیست، بلکه در نزد نامحرمان واجب است. ♻️نکته ششم: رفتار عفیفانه( ولا یضربن بارجلهن) زنان مؤمنه با حجاب نباید طوري رفتار کنند که اصل فلسفه حجاب زیر سؤال برود. حجاب براي زینت نیست، بلکه براي پوشش و مخفی نمودن زیبایی هاست. پس رفتار زن مسلمان هم باید درراستاي تقویت فلسفه حجاب باشد. بنابراین، باید مراقب باشد که در راه رفتن توجه نامحرم را جلب ننماید ... . 1- خمار، به پوشش مخصوصی گفته می شده که اطراف آن، روي سینه ها، گردن و شانه ها را می پوشانده. (مجمع البیان، طبرسی، ج7، ص242).
🔺فرهنگی 🔻اجتماعی 🔺تولید محتوا 🔺طرح شهید بهنام محمدی 🔹تولید محتوا با موضوع عفاف و حجاب توسط خانم سیف @paigah_razaviyeh
🔺فرهنگی 🔻اجتماعی 🔺تولید محتوا 🔻طرح شهید بهنام محمدی 🔹تولید محتوا با موضوع عفاف و حجاب توسط خانم سیف @paigah_razaviyeh