eitaa logo
معاونت علمی مدرسه علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام
202 دنبال‌کننده
234 عکس
60 ویدیو
63 فایل
ارتباط با مدیر کانال @M_v_110
مشاهده در ایتا
دانلود
⛔️📚 کارگاه از ایده تا محتوای فقهی؛ فقه1: 20 محمدرضا احمدي (بررسی روایات معارض در باب حکم ارتماس) 20 سيدعلي ارحمي ("الهاشمی" در مصطلح فقه امامیه) 20 وحيد بختياري (چالش حجیت در اجماع مدرکی) 20 محمد جاهدي‌فر (بررسی لزوم پرداخت زکات بر غیر بالغ (با در نظرداشت حکم وضعی و تکلیفی)) 20 سيدمحمدرضا جعفري (اهل کتاب در اصطلاح فقه و حقوق اسلامی (بررسی تطبیقی)) 20 محمدرضا حصاري (بررسی روایی شرایط نمازگزار در نماز میت) 20 سيداميرحسين خدادادحسيني (مقابله با «نابرابری ثروت» در اسلام) 20 سيدحسين دلدار (رابطه حدیث "لاتعاد" با "من زاد" در یک مثال فقهی) 20 مهدی دهقانی (معیار حد ترخص) 20 هادي روحي (تفاوت اجزاء مشترک عمره تمتع با حج تمتع) 20 مهدي زارع خضربيگي (جزئیت یا عدم جزئیت بسمله در سوره‌های قرآن و ثمره فقهی آن؟) 20 محمدحسين سربيشه گي (فسوق و حل تعارض ادله در تفسیر آن) 20 محمد سعيدي زاده (شبکه مفاهیم خمس) 20 مهدي شجاع سلطان آبادي (اختلاف اقوال در حکم خمر عنبی) 20 محمدصادق صفری (زوال در کتاب‌های فقهی) 14 سید احمد فاطمی‌نسب (چرایی تفاوت کافر کتابی با کافر اصلی در حکم نجاست) 10 حمید کاظمی (تأملی در اشتراط نیت در عبادت) 20 محمد یوسف کمالی (دسته‌بندی اقوال علمای شیعی در مصرف سهم امام در عصر غیبت) 14 محمدمهدی گنجی اناری (تاملی در دلالیت تسالم) 20 اميرمحمد ميركي قرايي (فجر صادق و کاذب؛ چیستی و تمایزات) 20 حسين نظري طبر (بررسی تطبیقی استصحاب استقبالی در تقلیم شعر (کندن مو در احرام)) ⛔️
⛔️📚 کارگاه از ایده تا محتوای فقهی؛ فقه2: 20 محمدرضا احمدي (سفاح و متعه؛ این‌همانی یا دوگانگی) 20 سيدعلي ارحمي (ضروری دین و رابطه‌ی آن با منابع فقه (عقل، کتاب، سنت و اجماع)) 20 وحيد بختياري 20 سجاد بقيعي (تفاوت نذر، عهد و قسم) 20 محمد جاهدي‌فر (تفاوت‌های کاربردی عقد و ایقاع در فقه و حقوق) 20 سيدمحمدرضا جعفري (تفاوت خیار غبن با خیار تدلیس) 16 محمد حسيني (تفاوت مزارعه با مساقات) 18 محمدرضا حصاري (معاطاه و گستره آن) 20 سيداميرحسين خدادادحسينی (مقابله با «نابرابری ثروت» در اسلام) 20 سيدحسين دلدار (تفاوت مزارعه و مساقات) 16 هادي روحي (تفاوت حواله با ضمانت) 20 مهدي زارع خضربيگي (تفاوت هبه با صدقه) 20 محمدحسين سربيشه گي (بررسی تطبیقی حکومت و ورود در دروس تمهیدیه (جلد دوم و سوم)) 20 محمد سعيدي زاده (تفاوت طلاق خلع با طلاق مبارات) 20 مهدي شجاع سلطان آبادي (تأملی در جریان اصالة الطهارة در شک در طهارت خون) 20 حجت اله صابري پور (تقسیمات مختلف حدیث) 20 محمدصادق صفری (معناشناسی هبه و نحله در فقه شیعه) 18 اميرمحمد ميركي قرايي (تفاوت اذن با اجازه) 20حسين نظري طبر (قاعده نفی غرر و گستره آن (نسبت به فراگیری غیر بیع)) ⛔️
⛔️📚 کارگاه از ایده تا محتوای فقهی؛ فقه3: 20 سيدمحمد اتابكي شريعتي (آغاز قاعده‌نگاری در فقه شیعه) 20 وحيد بختياري (بررسی تفاوت قاعده فقهی با قاعده اُصولی) 20 سجاد بقيعي (رابطه قاعده فقهی لاضرر و لاحرج) 20 محمد جاهدي‌فر (گستره معاطات در فقه اهلبیت علیهم السلام) 14 محمد حسيني 20 حجت‌الله صابري پور (فرق موثقه؛ ضعیفه؛صحیحه و حسن(تقسیم روایات بر اساس اعتبار سند)) ⛔️
⛔️📚 کارگاه از ایده تا محتوای فقهی؛ فقه4: 20 سيدمحمد اتابكي شريعتي (تفاوت حد با تعذیر و موارد هرکدام) 20 سجاد بقيعي (گزارشی تطبیقی از گستره حدود در مذاهب اسلامی) 20 حجت‌الله صابري پور (اسباب ضعف راوی) ⛔️
حضور حوزه علمیه خراسان در سی و چهارمين نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران •┈┈••••🌟📚🌟•••┈┈• 🌐پژوهش eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🌐 @howzehpajohesh
چالش ادغام در "قیل مَن راق" (قسمت اول) 🔹ادغام نون ساکن (ن) در هر یک از حروف یَرمَلون (ی،ر،م،ل،و،ن) در صورتی که در دو کلمه باشد واجب است. (صرف ساده، ص: ۱۰۲) 👈در قرائت حفص از عاصم نیز در تمام موارد، ادغام نون ساکن (ن) در حروف یَرمَلون صورت گرفته است، مانند: ۱. اَن رّءَاهُ استغنی (علق، آیه:٧) ۲. قولاً من رّب رّحیم (یاسین،آیه:۵٨) ۳. مِن رّبِه (طه، آیه:۱۳۳) ۴. لِمَن یَشَاءُ (اسراء، آیه: ۳۰) ۵. مِدادًا لکَلِمات ربّی (کهف، آیه:۱۰٩) ✅ دلیل ادغام نشدن در "من راق": ✍با توجه به نمونه‌های قرآنی یاد شده، براساس قرائت حفص از عاصم، "ن" ساکن در حرف یرملون ادغام می‌شود و ادغام نشدن آن در عبارت "قیل مَن راق"، خلاف قاعده است و نیازمند دلیلی قانع کننده است. 👈دو دلیل برای این امر مطرح شده است: 1️⃣"من" مبتدا و "راق" خبر است و برای تاکید بر جدایی مبتدا از خبر، به هنگام وصل، باید توقفی کوتاه روی "من" صورت گیرد و لذا ادغام رخ نمی‌دهد. 2️⃣اگر ادغام شود معنا تغییر می‌کند و با مَرّاق به معنای فروشنده مرقه (نوعی غذا) اشتباه می‌شود، همچون "بل ران" که در صورت ادغام با "برّان" که تثنیه "بر" می‌باشد اشتباه می‌شود. [کلا بل ران علی قلوبهم ما کانوا یکسبون (مطففین: ۱۴)] 👇تحلیل و بررسی ادله و نتیجه تحقیق را در پست بعدی بخوانید •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
♦️چالش ادغام در "قیل مَن راق" (قسمت دوم) ✅ تحلیل و بررسی: ۱. دلیل اول از نظر ابن‌جنی مردود است، زیرا ادغام بین مبتدا و خبر بر اساس گزارش او در قرائت‌های دیگر موجود است، مانند: "فإذا هیتّلقّف" (شعراء: ۴۵). ۲. دلیل دوم، در پاورقی کتاب الخصائص آمده و نقدی بر آن مشاهده نشد. ✅ بنابراین اگر دلیل دوم را بپذیریم ادغام نشدن در "من راق" امری صحیح و پسندیده است هرچند که بر اساس گزارش ابن جنی خلاف قرائت جماعت است: براساس گزارش ابن جنی، قرائت عاصم که مبتنی بر ادغام نشدن در "من راق" می‌باشد، خلاف اجماع جماعت است و در قرائت‌های دیگر ادغام رخ داده است. پرسش پیش‌رو: بررسی تطبیقی آیه شریفه بر اساس قرائت‌های هفت‌گانه قرآن کریم منابع مرتبط: الخصائص، ابن جنی، ج۱، ص: ۱۳۵-۱۳۴ القول السديد في علم التجويد، ص: ۲۶۰ قواعد التجويد على روايه حفص عن عاصم بن ابي النجود، ص: ۵ تيسير علم التجويد للمبتدئين‏، ص: ۳۰ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
بازدید آیت الله اسماعیل گندمکار عضو هیئت علمی دانشگاه گوتینگن آلمان و استاد درس خارج حوزه علمیه قم و مبلغ بین الملل از غرفه حوزه علمیه خراسان در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران •┈┈••••🌟📚🌟•••┈┈• 🌐پژوهش eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🌐 @howzehpajohesh
بازدید از غرفه حوزه علمیه خراسان دکتر امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
آئین رونمایی از کتاب «فقه امداد و نجات، مبانی و چالش‌ها»، اثر حجت‌الاسلام علیزاده، با حضور نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران، مدیر حوزه علمیه خراسان و جمعی از اساتید و فضلا، برگزار شد. به‌گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه علمیه خراسان، هم‌زمان با هفته هلال احمر، آئین رونمایی از اولين كتاب مرتبط با هلال احمر این حوزه با عنوان «فقه امداد و نجات، مبانی و چالش‌ها» برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی، استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان، در این مراسم گفت: چند گروه هستند که در دنیا به‌دلیل لزوم تصمیم‌گیری آنی، از برترین گروه‌ها محسوب می‌شوند که اولین و مهم‌ترین آن‌ها، گروه امداد و نجات است... 🔻بیشتر بخوانیم:👇 https://hozehkh.com/OneEntry?id=47880 🔻گزارش خبری را در لینک زیر ببینید https://hozehkh.com/OneEntry?id=47886 ┄┄┅❀📝📚📝❀┅┄┄ 💎پژوهش eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🌐 @howzehpajohesh
💎اللهم عجل لولیک الفرج ❇️جهاد علمی ⏺ موضوع تحقیق: چالش ادغام در «قیل مَن راق» ✍️نگارنده: آقای احمد قربانی (طلبه سطح یک مدرسه امام علی ابن ابی طالب «علیهما السلام») 📝بیان خلاصه ای از محتوای پژوهش: 1️⃣ادغام نون ساکن (ن) در هر یک از حروف یَرمَلون (ی،ر،م،ل،و،ن) در صورتی که در دو کلمه باشد واجب است. (صرف ساده، ص: ۱۰۲) 2️⃣در قرائت حفص از عاصم نیز در تمام موارد، ادغام نون ساکن (ن) در حروف یَرمَلون صورت گرفته است، مانند: ۱. اَن رّءَاهُ استغنی (علق، آیه:٧) ۲. قولاً من رّب رّحیم (یاسین،آیه:۵٨) ۳. مِن رّبِه (طه، آیه:۱۳۳) ۴. لِمَن یَشَاءُ (اسراء، آیه: ۳۰) ۵. مِدادًا لکَلِمات ربّی (کهف، آیه:۱۰٩) 3️⃣ دلیل ادغام نشدن در «من راق»: با توجه به نمونه‌های قرآنی یاد شده، براساس قرائت حفص از عاصم، "ن" ساکن در حرف یرملون ادغام می‌شود و ادغام نشدن آن در عبارت "قیل مَن راق"، خلاف قاعده است و نیازمند دلیلی قانع کننده است. 4️⃣دو دلیل برای این امر مطرح شده است: الف) "من" مبتدا و "راق" خبر است و برای تاکید بر جدایی مبتدا از خبر، به هنگام وصل، باید توقفی کوتاه روی "من" صورت گیرد و لذا ادغام رخ نمی‌دهد. ب) اگر ادغام شود معنا تغییر می‌کند و با مَرّاق به معنای فروشنده مرقه (نوعی غذا) اشتباه می‌شود، همچون "بل ران" که در صورت ادغام با "برّان" که تثنیه "بر" می‌باشد اشتباه می‌شود. [کلا بل ران علی قلوبهم ما کانوا یکسبون (مطففین: ۱۴)] 📊 تحلیل و بررسی: ۱. دلیل اول از نظر ابن‌جنی مردود است، زیرا ادغام بین مبتدا و خبر بر اساس گزارش او در قرائت‌های دیگر موجود است، مانند: "فإذا هیتّلقّف" (شعراء: ۴۵). ۲. دلیل دوم، در پاورقی کتاب الخصائص آمده و نقدی بر آن مشاهده نشد. ✅ بنابراین اگر دلیل دوم را بپذیریم ادغام نشدن در "من راق" امری صحیح و پسندیده است هرچند که بر اساس گزارش ابن جنی خلاف قرائت جماعت است. براساس گزارش ابن جنی، قرائت عاصم که مبتنی بر ادغام نشدن در "من راق" می‌باشد، خلاف اجماع جماعت است و در قرائت‌های دیگر ادغام رخ داده است. ❓پرسش پیش‌رو: بررسی تطبیقی آیه شریفه بر اساس قرائت‌های هفت‌گانه قرآن کریم 📚منابع مرتبط: 🔷الخصائص، ابن جنی، ج۱، ص: ۱۳۵-۱۳۴ 🔷القول السديد في علم التجويد، ص: ۲۶۰ 🔷قواعد التجويد على روايه حفص عن عاصم بن ابي النجود، ص: ۵ 🔷تيسير علم التجويد للمبتدئين‏، ص: ۳۰ 🏫واحد پژوهش مدرسه امام علی ابن ابی طالب «علیهما السلام» 🗳برای اشتراک گذاری خلاصه ای از محتوای پژوهشی و نشر آن در کانال «معاونت علمی حوزه علمیه خراسان» با شناسه زیر در ارتباط باشید: 🆔 @sepenta110 🏢 معاونت علمی حوزه علمیه خراسان 🌐http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
معاونت علمی مدرسه علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام
💎اللهم عجل لولیک الفرج ❇️جهاد علمی #زکات_علمی #علم_صرف_عربی ⏺ موضوع تحقیق: چالش ادغام در «قیل م
انتشار محتوای تولیدی کانال پژوهش مدرسه در کانال رسمی معاونت علمی حوزه علمیه خراسان🔺 ارتباط مستقیم با مسئول پژوهش🔻 @M_v_110 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋 📚کانال رسمی معاونت علمی حوزه علمیه خراسان http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
📣 کتاب «لُمعه» را در واقع خراسانی‌ها به وجود آوردند ✏️ رهبر انقلاب در دیدار ستاد مرکزی کنگره‌ی ملی شهدای سبزوار و نیشابور: شرح کتاب لمعه‌ی دمشقیّه، کتاب درسی امروز طلبه‌های ما است. اصلاً خود کتاب لمعه به درخواست سبزواری‌ها نوشته شده. سبزواری‌ها در زمان سربداران نامه نوشتند به شهید اوّل در شام، گفتند: آقا ما حکومت تشکیل داده‌ایم، شما بیایید اینجا بمانید. شهید گفت: من نمیتوانم بیایم امّا این کتاب را برایتان میفرستم. لمعه را در واقع خراسانی‌ها به وجود آوردند. امروز شرح این کتاب بعد از پانصد ششصد سال جزو کتابهای درسی ما است؛ اینها چیزهای کمی‌ است؟ اینها چیزهای کوچکی است؟ اینها شناسنامه‌ی این شهرهای شما [نشابور و سبزوار] است. 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥گزارش خبری | كرسی علمی ترویجی با موضوع «نقد و بررسی لایحه عفاف و حجاب» 🔻كرسی علمی ترویجی با موضوع «نقد و بررسی لایحه عفاف و حجاب» به همت معاونت علمی حوزه علمیه خراسان برگزار شد. 💠 با کیفیت بیشتر ببینیم👇 https://www.hozehkh.com/OneEntry?id=48114 ┈┈••••✾🔆✾•••┈┈• 🌐پژوهش eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 📚 @howzehpajohesh
🔰کتاب «زن‌ها روحانی نمی‌شوند» با محوریت زندگی «بانو طاهایی» منتشر شد 🔻«زن‌ها روحانی نمی‌شوند» شامل روایت زندگی‌نامه داستانی فاطمه‌سادات سیدخاموشی(طاهایی)، مؤسس مدرسه علمیه نرجس منتشر شد. 💠 بیشتر بخوانیم👇 https://www.hozehkh.com/OneEntry?id=48246 🌐خبرگزاری حوزه علمیه خراسان https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060
💎هجدهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان آغاز شد. 🔰هادی حصاری، مدیر پژوهش و توسعه علمی حوزه علمیه خراسان از آغاز به کار هجدهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان با هدف گسترش فرهنگ پژوهش و فراهم سازی تمهيدات ظهور ايده‌ها و انديشه‌هاي نو در ساحت علوم اسلامي و انساني و ظرفيت‌سازي براي بروز شخصيت‌هاي پژوهشي خبر داد. ♻️بیشتر بخوانیم:👇 ...https://www.hozehkh.com/OneEntry?id=48263 •┈┈••••📝📚📝•••┈┈• 🌐پژوهش eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🌐 @howzehpajohesh