eitaa logo
معاونت علمی مدرسه علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام
176 دنبال‌کننده
226 عکس
61 ویدیو
33 فایل
ارتباط با مدیر کانال @M_v_110
مشاهده در ایتا
دانلود
حضور حوزه علمیه خراسان در سی و چهارمين نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران •┈┈••••🌟📚🌟•••┈┈• 🌐پژوهش eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🌐 @howzehpajohesh
چالش ادغام در "قیل مَن راق" (قسمت اول) 🔹ادغام نون ساکن (ن) در هر یک از حروف یَرمَلون (ی،ر،م،ل،و،ن) در صورتی که در دو کلمه باشد واجب است. (صرف ساده، ص: ۱۰۲) 👈در قرائت حفص از عاصم نیز در تمام موارد، ادغام نون ساکن (ن) در حروف یَرمَلون صورت گرفته است، مانند: ۱. اَن رّءَاهُ استغنی (علق، آیه:٧) ۲. قولاً من رّب رّحیم (یاسین،آیه:۵٨) ۳. مِن رّبِه (طه، آیه:۱۳۳) ۴. لِمَن یَشَاءُ (اسراء، آیه: ۳۰) ۵. مِدادًا لکَلِمات ربّی (کهف، آیه:۱۰٩) ✅ دلیل ادغام نشدن در "من راق": ✍با توجه به نمونه‌های قرآنی یاد شده، براساس قرائت حفص از عاصم، "ن" ساکن در حرف یرملون ادغام می‌شود و ادغام نشدن آن در عبارت "قیل مَن راق"، خلاف قاعده است و نیازمند دلیلی قانع کننده است. 👈دو دلیل برای این امر مطرح شده است: 1️⃣"من" مبتدا و "راق" خبر است و برای تاکید بر جدایی مبتدا از خبر، به هنگام وصل، باید توقفی کوتاه روی "من" صورت گیرد و لذا ادغام رخ نمی‌دهد. 2️⃣اگر ادغام شود معنا تغییر می‌کند و با مَرّاق به معنای فروشنده مرقه (نوعی غذا) اشتباه می‌شود، همچون "بل ران" که در صورت ادغام با "برّان" که تثنیه "بر" می‌باشد اشتباه می‌شود. [کلا بل ران علی قلوبهم ما کانوا یکسبون (مطففین: ۱۴)] 👇تحلیل و بررسی ادله و نتیجه تحقیق را در پست بعدی بخوانید •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
♦️چالش ادغام در "قیل مَن راق" (قسمت دوم) ✅ تحلیل و بررسی: ۱. دلیل اول از نظر ابن‌جنی مردود است، زیرا ادغام بین مبتدا و خبر بر اساس گزارش او در قرائت‌های دیگر موجود است، مانند: "فإذا هیتّلقّف" (شعراء: ۴۵). ۲. دلیل دوم، در پاورقی کتاب الخصائص آمده و نقدی بر آن مشاهده نشد. ✅ بنابراین اگر دلیل دوم را بپذیریم ادغام نشدن در "من راق" امری صحیح و پسندیده است هرچند که بر اساس گزارش ابن جنی خلاف قرائت جماعت است: براساس گزارش ابن جنی، قرائت عاصم که مبتنی بر ادغام نشدن در "من راق" می‌باشد، خلاف اجماع جماعت است و در قرائت‌های دیگر ادغام رخ داده است. پرسش پیش‌رو: بررسی تطبیقی آیه شریفه بر اساس قرائت‌های هفت‌گانه قرآن کریم منابع مرتبط: الخصائص، ابن جنی، ج۱، ص: ۱۳۵-۱۳۴ القول السديد في علم التجويد، ص: ۲۶۰ قواعد التجويد على روايه حفص عن عاصم بن ابي النجود، ص: ۵ تيسير علم التجويد للمبتدئين‏، ص: ۳۰ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
بازدید آیت الله اسماعیل گندمکار عضو هیئت علمی دانشگاه گوتینگن آلمان و استاد درس خارج حوزه علمیه قم و مبلغ بین الملل از غرفه حوزه علمیه خراسان در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران •┈┈••••🌟📚🌟•••┈┈• 🌐پژوهش eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🌐 @howzehpajohesh
بازدید از غرفه حوزه علمیه خراسان دکتر امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
آئین رونمایی از کتاب «فقه امداد و نجات، مبانی و چالش‌ها»، اثر حجت‌الاسلام علیزاده، با حضور نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران، مدیر حوزه علمیه خراسان و جمعی از اساتید و فضلا، برگزار شد. به‌گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه علمیه خراسان، هم‌زمان با هفته هلال احمر، آئین رونمایی از اولين كتاب مرتبط با هلال احمر این حوزه با عنوان «فقه امداد و نجات، مبانی و چالش‌ها» برگزار شد. حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی، استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان، در این مراسم گفت: چند گروه هستند که در دنیا به‌دلیل لزوم تصمیم‌گیری آنی، از برترین گروه‌ها محسوب می‌شوند که اولین و مهم‌ترین آن‌ها، گروه امداد و نجات است... 🔻بیشتر بخوانیم:👇 https://hozehkh.com/OneEntry?id=47880 🔻گزارش خبری را در لینک زیر ببینید https://hozehkh.com/OneEntry?id=47886 ┄┄┅❀📝📚📝❀┅┄┄ 💎پژوهش eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🌐 @howzehpajohesh
💎اللهم عجل لولیک الفرج ❇️جهاد علمی ⏺ موضوع تحقیق: چالش ادغام در «قیل مَن راق» ✍️نگارنده: آقای احمد قربانی (طلبه سطح یک مدرسه امام علی ابن ابی طالب «علیهما السلام») 📝بیان خلاصه ای از محتوای پژوهش: 1️⃣ادغام نون ساکن (ن) در هر یک از حروف یَرمَلون (ی،ر،م،ل،و،ن) در صورتی که در دو کلمه باشد واجب است. (صرف ساده، ص: ۱۰۲) 2️⃣در قرائت حفص از عاصم نیز در تمام موارد، ادغام نون ساکن (ن) در حروف یَرمَلون صورت گرفته است، مانند: ۱. اَن رّءَاهُ استغنی (علق، آیه:٧) ۲. قولاً من رّب رّحیم (یاسین،آیه:۵٨) ۳. مِن رّبِه (طه، آیه:۱۳۳) ۴. لِمَن یَشَاءُ (اسراء، آیه: ۳۰) ۵. مِدادًا لکَلِمات ربّی (کهف، آیه:۱۰٩) 3️⃣ دلیل ادغام نشدن در «من راق»: با توجه به نمونه‌های قرآنی یاد شده، براساس قرائت حفص از عاصم، "ن" ساکن در حرف یرملون ادغام می‌شود و ادغام نشدن آن در عبارت "قیل مَن راق"، خلاف قاعده است و نیازمند دلیلی قانع کننده است. 4️⃣دو دلیل برای این امر مطرح شده است: الف) "من" مبتدا و "راق" خبر است و برای تاکید بر جدایی مبتدا از خبر، به هنگام وصل، باید توقفی کوتاه روی "من" صورت گیرد و لذا ادغام رخ نمی‌دهد. ب) اگر ادغام شود معنا تغییر می‌کند و با مَرّاق به معنای فروشنده مرقه (نوعی غذا) اشتباه می‌شود، همچون "بل ران" که در صورت ادغام با "برّان" که تثنیه "بر" می‌باشد اشتباه می‌شود. [کلا بل ران علی قلوبهم ما کانوا یکسبون (مطففین: ۱۴)] 📊 تحلیل و بررسی: ۱. دلیل اول از نظر ابن‌جنی مردود است، زیرا ادغام بین مبتدا و خبر بر اساس گزارش او در قرائت‌های دیگر موجود است، مانند: "فإذا هیتّلقّف" (شعراء: ۴۵). ۲. دلیل دوم، در پاورقی کتاب الخصائص آمده و نقدی بر آن مشاهده نشد. ✅ بنابراین اگر دلیل دوم را بپذیریم ادغام نشدن در "من راق" امری صحیح و پسندیده است هرچند که بر اساس گزارش ابن جنی خلاف قرائت جماعت است. براساس گزارش ابن جنی، قرائت عاصم که مبتنی بر ادغام نشدن در "من راق" می‌باشد، خلاف اجماع جماعت است و در قرائت‌های دیگر ادغام رخ داده است. ❓پرسش پیش‌رو: بررسی تطبیقی آیه شریفه بر اساس قرائت‌های هفت‌گانه قرآن کریم 📚منابع مرتبط: 🔷الخصائص، ابن جنی، ج۱، ص: ۱۳۵-۱۳۴ 🔷القول السديد في علم التجويد، ص: ۲۶۰ 🔷قواعد التجويد على روايه حفص عن عاصم بن ابي النجود، ص: ۵ 🔷تيسير علم التجويد للمبتدئين‏، ص: ۳۰ 🏫واحد پژوهش مدرسه امام علی ابن ابی طالب «علیهما السلام» 🗳برای اشتراک گذاری خلاصه ای از محتوای پژوهشی و نشر آن در کانال «معاونت علمی حوزه علمیه خراسان» با شناسه زیر در ارتباط باشید: 🆔 @sepenta110 🏢 معاونت علمی حوزه علمیه خراسان 🌐http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
انتشار محتوای تولیدی کانال پژوهش مدرسه در کانال رسمی معاونت علمی حوزه علمیه خراسان🔺 ارتباط مستقیم با مسئول پژوهش🔻 @M_v_110 •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋 📚کانال رسمی معاونت علمی حوزه علمیه خراسان http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
📣 کتاب «لُمعه» را در واقع خراسانی‌ها به وجود آوردند ✏️ رهبر انقلاب در دیدار ستاد مرکزی کنگره‌ی ملی شهدای سبزوار و نیشابور: شرح کتاب لمعه‌ی دمشقیّه، کتاب درسی امروز طلبه‌های ما است. اصلاً خود کتاب لمعه به درخواست سبزواری‌ها نوشته شده. سبزواری‌ها در زمان سربداران نامه نوشتند به شهید اوّل در شام، گفتند: آقا ما حکومت تشکیل داده‌ایم، شما بیایید اینجا بمانید. شهید گفت: من نمیتوانم بیایم امّا این کتاب را برایتان میفرستم. لمعه را در واقع خراسانی‌ها به وجود آوردند. امروز شرح این کتاب بعد از پانصد ششصد سال جزو کتابهای درسی ما است؛ اینها چیزهای کمی‌ است؟ اینها چیزهای کوچکی است؟ اینها شناسنامه‌ی این شهرهای شما [نشابور و سبزوار] است. 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥گزارش خبری | كرسی علمی ترویجی با موضوع «نقد و بررسی لایحه عفاف و حجاب» 🔻كرسی علمی ترویجی با موضوع «نقد و بررسی لایحه عفاف و حجاب» به همت معاونت علمی حوزه علمیه خراسان برگزار شد. 💠 با کیفیت بیشتر ببینیم👇 https://www.hozehkh.com/OneEntry?id=48114 ┈┈••••✾🔆✾•••┈┈• 🌐پژوهش eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 📚 @howzehpajohesh
🔰کتاب «زن‌ها روحانی نمی‌شوند» با محوریت زندگی «بانو طاهایی» منتشر شد 🔻«زن‌ها روحانی نمی‌شوند» شامل روایت زندگی‌نامه داستانی فاطمه‌سادات سیدخاموشی(طاهایی)، مؤسس مدرسه علمیه نرجس منتشر شد. 💠 بیشتر بخوانیم👇 https://www.hozehkh.com/OneEntry?id=48246 🌐خبرگزاری حوزه علمیه خراسان https://eitaa.com/joinchat/4281663544C83a47c9060
💎هجدهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان آغاز شد. 🔰هادی حصاری، مدیر پژوهش و توسعه علمی حوزه علمیه خراسان از آغاز به کار هجدهمین فراخوان آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان با هدف گسترش فرهنگ پژوهش و فراهم سازی تمهيدات ظهور ايده‌ها و انديشه‌هاي نو در ساحت علوم اسلامي و انساني و ظرفيت‌سازي براي بروز شخصيت‌هاي پژوهشي خبر داد. ♻️بیشتر بخوانیم:👇 ...https://www.hozehkh.com/OneEntry?id=48263 •┈┈••••📝📚📝•••┈┈• 🌐پژوهش eitaa.com/joinchat/1846018082C067d491c5f 🌐 @howzehpajohesh
روش تحقیق ۲ کمالی. انصاری. فاطمی نسب. لشگری. گلدوست. مصطفوی. دهقانی. صفری. اسماعیلی. تاجی طوسی. جعفری. سربیشه. زارع. میرکی. گنجی
❌پیش نویس طرح ✅فعالیت ذهنی من، قلم و یک کاغذ خالی نگارش آنچه از کلاسِ درس در ذهن دارم (بدون کمک چیزی، مانند: کتاب، تخته، دفتر و صوت) محدودیت زمانی فعالیت ذهنی حداقل 5 دقیقه و حداکثر 10 دقیقه (در صورتی فعالیت ذهنی را در بیش از 5 دقیقه ادامه می‌دهم که همواره در حال نگارش باشم) افزایش ناخودآگاه تمرکز هیچگاه فعالیت ذهنی را کمتر از 5 دقیقه انجام نمی‌دهم زیرا مطالبه از ذهن موجب مخابره این پیام به ذهن می‌شود که در زمان دریافت محتوا نسبت به فراگیری تمرکز لازم را داشته باشد و پس از این فرآیند به صورت ناخودآگاه تمرکز انسان در کلاس درس افزایش پیدا می‌کند اولویت‌بندی در فعالیت ذهنی سعی می‌کنم مهمترین مطالب را در ذهنم فراخوان کنم و بر روی کاغذ بیاورم و تا پایان زمان فعالیت ذهنی ریزترین نکات را نیز اضافه می‌کنم پیش‌بینی فضا در فعالیت ذهنی مطالب را باز باز می‌نویسم و آنچه به مرور، به ذهنم می‌رسد را در جای خود قرار می‌دهم. این کار باعث می‌شود تا فضای مناسب برای جای‌دهی مطالبی که به مرور در فعالیت‌ذهنی به ذهن می‌رسد وجود داشته باشد این کار باعث می‌شود تا فضای مناسب برای جای‌دهی مطالبِ مرحله تکمیل و ویرایش، وجود داشته باشد عبور نکردن از سوال در فعالیت ذهنی به نگارش محتوا کفایت نمی‌کنم و پرسش‌های که به ذهنم می‌رسد را نیز می‌نویسم نفی تعلقات برخی تعلقات، مانند: قلم مخصوص، کاغذ مخصوص و دفتر مخصوص، موجب اختلال در فعالیت ذهنی و به حاشیه رفتن آن می‌شود، آنچه مهم است انجام فعالیت ذهنی است! زمان طلایی اولین فرصت بعد از کلاس، زمان طلایی برای فراخوان ذهن است ✅تکمیل و ویرایش بعد از فعالیت ذهنی، نوشته خود را با رنگی متفاوت ارزیابی می‌کنم موارد اشتباه را اصلاح می‌کنم کاستی‌ها و نواقص را تکمیل می‌کنم به پرسش‌های تولید شده پاسخ می‌دهم متن را عنوان گذاری می‌کنم و عبارات را زیبا سازی می‌نمایم محدودیت زمانی تکمیل و ویرایش فعالیت ذهنی حداقل یک ربع تا حداکثر نیم ساعت به تکمیل و ویرایش اطلاعات می‌پردازم ✅نقشه ذهنی ملاحظات: عبور نکردن از سوال یک اصل است که در همه مراحل فعالیت ذهنی، تکمیل و ویرایش، مطالعات تکمیلی و مرور، باید به آن توجه داشت (و پرسش را در هر زمان نگاشت) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
کارگاه فعالیت ذهنی (کلاس اصول) •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• ╔═🦋🌸════╗ @pajohesh110 ╚════🌼🦋
کارگاه آشنایی با تحقیق (ویژه طلاب محترم تثبیتی - قلعه‌قافه تابستان ۱۴۰۱)