41.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♻️🌙♻️🌙♻️🌙♻️🌙♻️🌙♻️
‼️آیا اسلام به زنان حق فعالیت سیاسی و اجتماعی داده است⁉️
‼️نیمی از بدنه اجتماع زنان هستند .
‼️نقش آنان در نظام سیاسی اسلام چیست⁉️
#_انتخابات
#_زنان
♻️🌙♻️🌙♻️🌙♻️🌙♻️🌙♻️
┈┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈┈•
مرکز پژوهشی نرجس (س) مشهد
@pajohesh_narjes
گوش خود را به خوب شنیدن عادت بده
🌿 شنیدن یکی از راه های ادراک انسان است.
اگر شنوایی نداشته باشیم، آموختن برای ما ناممکن نیست، اما بسیار دشوار است.
🌿 پس نعمت شنوایی یکی از مَعبَرهای بسیار مهم برای فهمیدن و آموختن است و توجه به آن، حالت شکر و سپاس را در انسان به وجود می آورد.
🌿 اگر خداوند شنوایی و دیدگان شما را بگیرد، اگر بر دل های شما مهر بزند، کدام معبود دیگری است که آن را به شما بازپس دهد؟
🌿 شکرانه این نعمت، بهره گیری خداپسندانه از آن است.
🌿 ازین رو برای طلبه ادراک از راه قوه سامعه اهمیت ویژه ای می یابد. با توجه به این، شاید برای همه تفاوت شنیدن و گوش کردن، روشن و مشخص باشد.
🌿 ما همواره در حال شنیدن هستیم، اما در موارد خاصی ممکن است گوش کردن را تجربه کنیم.
🌿 شنیدن، امری غیرارادی و گوش کردن، ارادی است و در بسیاری موارد، گوش کردن همراه با تحریف است.
🌿 گوش دادن، ضرورت است و خوب گوش کردن، هنر؛ چرا که بیشتر بهره ها را از این رهگذر می توان به دست آورد و بیشتر خسارت ها هم به دلیل خوب گوش نکردن و بهره نبردن از شنیده ها و گوش کردن های غافلانه و سهل انگارانه است.
🌿 گوش کردن فایده های فراوانی دارد:
✅ تحصیل دقیق
✅ تمرکز بر سخنان دیگران
✅ برداشت کامل و درک منظور دیگران
✅ تشویق دیگران به بیان آزادانه مسائل خود
✅ افزایش تفاهم ها
✅ جلوگیری از سوء تفاهم ها
✅ قضاوت ها و ارزش یابی صحیح
✅ افزایش قدرت یادگیری
✅ کمک به خودآگاهی
✅ گسترش شناخت از خود و دیگران
✅ افزایش روحیه مشارکت جویی و کار گروهی
📗 نشریه رهنامه پژوهش، ش7، ص68
📚📚📚
مرکز پژوهشی نرجس (س) مشهد
@pajohesh_narjes
رهبر فقید انقلاب و بنیان گذار نظام مقدس جمهوری اسلامی فرمودند:
🔹 اگر مردم متدین در امور سیاسی دخالت نکنند و یک صدمه ای به اسلام برسد، هر یک از ما در محکمه ی عدل الهی مسئول هستیم...
🔹مگر می توانی بگویی اسلام چه ربطی به من دارد؟ تو مکلّفی حفظ کنی; امانت خداست و حفظش امروز به این است که رئیس جمهورش، یک رئیس جمهور صحیح باشد.
🔹نظریه ی انتخاب اصلح که در ادبیات سیاسی کشور رایج است، حاکی از این است که رأی دادن و انتخاب، یک عمل جمعی و مبیّن حاکمیت ملی است، نه یک گزینش ساده و گویای نظر فردی; چون در غیر آن شرکت، در انتخابات نمی تواند اثبات کننده ی مقبولیت عام نظام دینی باشد
🔹و این که امام راحل (ره) می فرماید: «مردم با مشارکتشان در انتخابات اثبات کنند که از اسلام، روی گردان نیستند» ، ناظر به همین مسئله است.
🔹 هم چنان که رهبر معظم انقلاب درباره ی شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 1380 فرمودند:
«حضور مردم در انتخابات... مظهر اقتدار ملی و عظمت ملی و ان شاءالله مظهر وحدت ملی خواهد بود»; زیرا از منظر ایشان «انتخابات نقطه ی وصل افکار و آرای مردم به بدنه ی نظام اجرایی است».
📘 فصلنامه صباح، ش19، ص13
✍️ عبدالعلی محمدی
📣 برای مطالعه بیشتر مقاله به لینک زیر مراجعه نمایید
www.namayenarjes.com
┈┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈┈•
مرکز پژوهشی نرجس (س) مشهد
@pajohesh_narjes
چرا این قدر نماز می خوانیم اما هر روز پژمرده ایم؟
🔸 کره زمین در فصل بهار به خورشید نزدیک می شود، غرق در گل، گلزار و چمنزار می شود، زنده می شود.
🔸ما مردم هم یک عمر است می گوییم «قربه الی الله»، نماز می خوانیم، روزه می گیریم و به حج می رویم اما چیزی نمی شود. چرا جان ما گلزار نمی شود؟
❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓❓
🔸یعنی چه «قربه الی الله» مگر خدا مکان معینی دارد که می خواهیم به او نزدیک شویم؟ قربه الی الله یعنی جوهر انسان و [آیا] جز جوهرِ روحِ انسان به خدا نزدیک می شود؟
🔸قرب مکانی از چهل، شصت، هفتاد سال باید صفات خدا در انسان شکل بگیرد، صفات خدا؛ رحمت، رأفت، عدالت، امانت، صداقت و غفاریت است.
🔸اگر انسانی چنان کوشش و جهد کند که انسان امین، عادل، باصفا، باوفا، خیرخواه، مهربان، راز نگه دار، پرده پوش شود...
🔸 و خیرات به مردم برساند اگر این شد و صفات الهی در او پیدا شد، متقرب الی الله میشود.
🔸این قدر نماز خواندیم اما هر روز پژمرده ایم. چون این تقرب ها، تقرب معنوی نیست، باید جان من در صفت و اخلاق به خدا نزدیک شود.
📙ماه نامه خانه خوبان، ش77، ص6
✍️آیت الله ضیاء آ بادی
┈┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈┈•
مرکز پژوهشی نرجس (س) مشهد
@pajohesh_narjes
♨️🔆♨️🔆♨️🔆♨️🔆♨️🔆♨
️پاسخ به شبهه :
‼️چرا شان ولی فقیه را با شان ائمه اطهار ع یکی میدانید⁉️
🔹🔺🔹🔺🔹🔺🔹🔺🔹
⚠️بیان تفاوتها:
📌1- یکی از تفاوت های اساسی ولایت فقیه و ولایت امام معصوم ع آن است که ولایت فقیه در طول ولایت امامان معصوم ع قرار دارد به این معنا که ولی فقیه ولایت خود را از ناحیه امام معصوم ع و نائب و منصوب از ناحیه ایشان می باشد.در حالیکه امام معصوم از طرف خدا منصوب میشود تعابیری که در روایات به کار رفته است تعابیری همچون « فانّهم حجتی علیکم و انا حجه الله علیهم» (الحر العاملی ، محمد بن الحسن ، وسائل الشیعه ، ج18، ص 101)، « فانّی قد جعلته حاکماً علیکم» (همان ، ج18، ص 99) ، «خلفائی»( همان ، ج18، ص 101)
📌2. ولایت فقیه از نظر حیطه ولایت با ولایت امام معصوم ع متفاوت است زیرا ولایت فقیه تنها در محدوده ولایت تشریعی است نه ولایت تکوینی /اما ولایت امام معصوم ع شامل ولایت تشریعی و تکوینی هر دو می شود . توضیح اینکه ولایت بر دو قسم است؛ ولایت تکوینی و ولایت تشریعی
ولایت تکوینی به معنای تصرف در نظام خلقت و قانون مندی های مربوط به طبیعت است که اساساً مربوط به خدای متعال است که خالق هستی در نظام خلقت و قوانین حاکم برآن است و خداوند این ولایت را به پیامبر اکرم و امامان معصوم علیهم السلام عطا نموده است . (مصباح یزدی ، محمد تقی ، نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه ، ره ، 1378، 79) .( جوادی آملی ، عبد الله ، ولایت فقیه ، 1385، ص 123)
قسم دوم ولایت تشریعی است که به معنای ولایت در محدوده تشریع و تابع قانون الهی است این ولایت از امور اعتباری و قراردادی است.
ولایتی که در ولایت فقیه مطرح است ، ولایت تشریعی است که امری اعتباری است و خداوند متعال به افراد دارای صلاحیت واگذار نموده است.
📌3. تفاوت در گستره ولایت ؛ یکی دیگر از تفاوت های ولایت فقیه با ولایت امام معصوم ع ، تفاوت در گستره ولایت است بدین معنا که ولایت فقیه تنها امور اجتماعی را در بر می گیرد و شامل امور شخصی و فردی افراد نمی شود در حالی که ولایت امام معصوم ع هم امور شخصی و فردی افراد را شامل می شود و هم امور اجتماعی را ، حضرت امام خمینی در این باره فرمودند : « آنچه برای پیامبر اکرم و امام علیهما السلام از جهت ولایت و حکومت ثابت شده است برای فقیه ثابت است اما اگر برای ایشان ولایتی غیر از این جهت ثابت باشد ، برای فقیه ثابت نیست پس اگر بگوییم که معصوم ع در اموری مانند طلاق زن یا فروش اموال یا گرفتن اموال از فردی ولو بدون مصلحت ، ولایت دارد ، چنین ولایتی برای فقیه ثابت نیست .» (خمینی ، سید روح الله ، البیع ، ، ج2 ، ص489)
📌4-. این سخن، بدان معناست که فقیه و حاکم اسلامی، محدوده ولایت مطلقه اش تا آنجایی است که ضرورت نظم جامعه اسلامی اقتضا می کند اوّلا؛ و ثانیاً به شأن نبوّت و امامت و عصمت پیامبر و امام مشروط نباشد و بنابراین، آن گونه از اختیاراتی که آن بزرگان از جهت عصمت و امامت و نبوّت خود داشته اند، از اختیارات فقیه جامع الشرایط خارج است.
علاوه بر اینکه در اینجا بحث از فضایل و مقامات معنوی نیست زیرا هیچ کس در این زمینه با معصومین علیهم السلام قابل مقایسه نیست ،
این توهم نباید پیدا شود که مقام فقها همان مقام ائمه (ع) است. زیرا اینجا صحبت از مقام نیست؛ بلکه صحبت از وظیفه است «ولایت»، یعنى حکومت و اداره کشور و اجراى قوانین شرع مقدس، یک وظیفه سنگین و مهم است؛
.✍( خمینی ، سید روح الله ، ولایت فقیه ، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ره ، 1377، ص 50-51)
┈┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
مرکز پژوهشی نرجس (س) مشهد