☘لایف استایل!☘
🍃دوست دارم معناهای لغوی عفاف را کنار بگذارم؛ حرف از عفاف که می شود، حرف های تکراری یادمان می آید؛ حرف هایی که گوش همه مان پر است از آن...
🍃این رنگ مانتو جیغ است و باعث می شود توجه همه به تو جلب بشود. تو چادری هستی و نباید از پوتین قرمز استفاده کنی. ریمل و خط چشم در بیرون از خانه، اصلاً برای دختری مثل تو مناسب نیست. باید موقع مکالمات تلفنی، صدایت را از حالت نازکی دربیاوری. چرا جلوی همکارت می خندی؟ گیره مویت را کمی پایین تر ببند؛ از پشت روسری مشخص است که موهای بلندی داری...
🍃مقصر خودمانیم که اتفاقاً تفاوت حجاب و عفاف را فراموش می کنیم. ظاهر حجاب را می شود با امر و نهی کنترل کرد؛ اما عفاف، مسئله ای نیست که قابل کنترل بیرونی باشد. عفاف، کنترل درونی می خواهد؛ چون یک امر باطنی است.
🍃 رفتارهای افراد، تأثیر اجتماعی دارند و از هر شخص، توقع تأثیرگذاری و سازنده بودن در جامعه پیرامونی اش را دارند.
🍃عفاف، معنای دقیقی دارد که به روح و جان انسان مربوط است. اگر جان عفیف باشد، تن هم عفیف می شود و گرنه ظاهرسازی، هیچ سودی ندارد. مردان و زنانی که جانشان عفیف نیست، ظاهرشان هم عفیف نیست! وقتی لغت عفاف برای دختران و پسران نه نهادینه شد و نه تبیین، اتفاق بدی می افتد و حجاب ظاهر به جنگ عفاف می رود و باعث توجیه هر عملی با ظاهر سازی و ریاکاری می شود.
🍃بهترین راه چاره، هویت بخشی است و نتیجه هویت بخشی، نهادینه کردن عفاف است؛ البته هویت بخشی ای نه از جنس گم شدن در سنت و تاریخ؛ بلکه از جنس هویتی در تعامل با فرهنگ های زنده و پویای زمانه و بدون گم شدن در گذشته و حل شدن در امروز. خلق و خوها و رفتارها می توانند سنتی باشند. سنت، سالم است و واجد حجب و حیا و حجاب و اخلاق باطنی. خلق و خو می تواند مدرن باشد؛ نه ظاهرسازانه و ریاکارانه و نه سبک سرانه و مضمحل در خودخواهی...
🍃اینها که گفتم، به زبان بی زبانی، همان لایف استایل و شیوه زندگی است که باید. با نگاه و ظاهری مدرن و باطنی هویت مدار و عفیف، تبیین کنیم. مشکل اصلی ما، نداشتن یک لایف استایل برای نسل جدید دختران و پسرانی است که قلبشان به دین خدا معتقد است؛ اما برای پایه ریزی یک زندگی دین دارانه، سبک ملموسی را که هماهنگ با مقتضیات روزگارشان باشد، ندیده اند و نمی شناسند.
📙مجله پرسمان، شماره109، ص44
📣 برای مطالعه بیشتر مقاله به لینک زیر مراجعه نمایید
www.namayenarjes.com
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🔹راهپیمایی 22بهمن نمادی از وحدت واتحاد ملی
🔹 اهمیت و ضرورت اتحاد ملّى
🔸«اتحاد ملّى» از مهم ترین عوامل پیروزى انقلاب اسلامى و تداوم آن در حدود دهه های گذشته بوده است. و براى ادامه راه نیز بدان نیاز جدى داریم. امام خمینى(ره) و پس از ایشان، مقام معظم رهبرى، بر این معنا بارها تأکید کرده اند.
🔸 از جمله مقام معظم رهبرى علاج همه دردها و رمز پیروزى ملت ایران و پشتوانه همه تلاش هاى مردم و مسئولان را در وحدت و همدلى دانسته و مى فرمایند:
«همه ملت ایران، این درس پر مغز و کوتاه را از امام عزیزمان به یاد داشته باشند و وحدت کلمه بر محور اسلام را فراموش نکنند، و اعتصموا بحبل اللّه جمیعا و لاتفرقوا. به ریسمان الهى چنگ زنید و بر محور اسلام متحد شوید.
🔸 این اتحاد علاج همه درها و کوبنده تمام دشمنان است. اکسیر اعظم براى پیروزى ملت ایران، همین یک نکته است: اتحاد کلمه براساس اسلام.»
🔸تلاش هاى بسیار حضرت امام و مقام معظم رهبرى در جهت ایجاد اتحاد و همبستگى از مواردى است که با بررسى تاریخ انقلاب اسلامى، آن را به وضوح مشاهده مى کنیم. اتحاد و همبستگى از مفاهیمى است که بارهاى بار، امام خمینى(ره)، و مقام معظم رهبرى به مردم و مسئولان کشور سفارش کرده اند و در هنگامه هایى که یک موضوع پر اهمیت در دستور کار بوده و یا دشمن براى مخدوش کردن اتحاد و همبستگى سرمایه گذارى خاص کرده تأکید آن بزرگواران نیز، براین مسئله، بیشتر بوده است.
📙مجله پیام زن، شماره191و192، ص10
📣 برای مطالعه بیشتر مقاله به لینک زیر مراجعه نمایید
www.namayenarjes.com
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس
🔹نقد در مقاله🔹
🔸نقد را فرصتى براى خود بدانيد🔸
🔹عادت كرده ايم كه از نقد تن مان بلرزد و خشمگين شويم; اما بايد عادت ديگرى را جايگزين آن كنيم. چاره اى نيست. حال كه نمى توان مانع نقدها شد, بايد بياموزيم نگرش خودمان را در قبال آن دگرگون كنيم. در اين باره چهار نكته جدى وجود دارد كه بايد آويزه گوش مان باشد.
🔹اول آنكه نقد, هرچقدر هم كه تلخ باشد, بهتر از بى توجهى و بى اعتنايى ديگران به نوشته ماست.
🔸دوم آنكه حتى نقدهاى بدخواهانه نيز مى توانند فرصتى براى معرفى شما به جامعه علمى و در كنار آن معرفى دشمنان قسم خورده شما باشد. جمال ميرصادقى, داستان نويس معاصر, بخشى از شهرت خود را احتمالاً مديون نقدهايى مى داند كه در واقع ناسزا بوده اند.
🔹سوم آنكه اين نقدها مى توانند به بهبود كار ما كمك كنند. ما كارمان بى عيب نيست, مگر آنكه خود را تافته جدابافته يا به تعبير سنتى ترها تالى تلو معصوم بدانيم; از سوى ديگر به دليل تعلق خاطرى كه به نوشته خويش داريم, نمى توانيم عيب هاى كار خود را تشخيص دهيم. اين جاست كه اگر كمى عقل به خرج دهيم, پيش از آنكه مورد حمله منتقدان قرار بگيريم, كارمان را بر نگاه (شوخ چشم) منتقدان عرضه كنيم .
🔹چهارم آنكه انتقاد, از هر نوعى كه باشد, غالباً زاده بدفهمى است يا غرض ورزى. اين بدفهمى نيز يا زاده نوشته ماست يا برداشت منتقد. اگر زاده نوشته ماست, با انتقاد متوجه آن شده, برطرفش مى كنيم. اگر زاده برداشت منتقد است, بايد ببينيم چه مسئله اى موجب بدفهمى وى شده است. غرض ورزى نيز با هتاكى و دشنام ما و معامله به مثل برطرف نمى شود, بلكه اين رفتار در واقع شيوه منتقد را, كه على المبنى قبولش نداريم, تأييد مى كند و بر آن مهر مشروعيت مى زند. به گفته امام صادق(ع): (مَن كَافا السفيهَ بِالسَّفَهِ فَقَد رَضِيَ بَمَا أتى اِلَيهِ حَيثُ احتذى مِثالَهُ) كسى كه با سفيه, سفيهانه مقابله كند, در واقع بدان چه برايش آورده است, خشنود گشته, زيرا از روش او پيروى كرده است.
🔹بنابراين اگر هم نقد مغرضانه باشد, بايد آن را فرصتى بدانيم براى بيان حقايق; البته نه آنچه فقط ما فكر مى كنيم حقيقت است, بدانيم و بدى را به نيكى پاسخ دهيم.
📙مجله آیینه پژوهش، شماره122، ص2
📣 برای مطالعه بیشتر مقاله به لینک زیر مراجعه نمایید
www.namayenarjes.com
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
پیشرفت بدون خانواده ممکن نیست
📍جامعه اسلامی بدون بهرهمندی کشور از نهاد خانواده سالم، سرزنده و بانشاط اصلا امکان ندارد پیشرفت کند. بالخصوص در زمینههای فرهنگی و البته در زمینههای غیرفرهنگی بدون خانوادههای خوب، امکان پیشرفت نیست، پس خانواده لازم است.
📍امروزه در ویرانی بنیاد خانواده در غرب روز به روز بیشتر نمودهایش ظاهر میشود، اینها اثرش را خواهد بخشید؛ هیچ عجلهای نباید داشت.
📍حوادث جهانی و حوادث تاریخی این جور نیست که زودبازده و زوداثر باشد؛ اینها به تدریج اثر خواهد گذاشت؛ کما این که تا حالا هم اثر گذاشته، آن روزی که غرب به این پیشرفتها دست پیداد کرد، در آنجا هنوز خانواده سر جای خودش بود؛ حتی مسأله جنسیت با همان رعایتهای اخلاقی جنسی – البته نه به شکل اسلامی، بلکه به شکل خاص خودش- وجود داشت.
📍اگر کسی با معارف غربی آشنا باشد، هم در اروپا و هم بعداً در آمریکا این را میبیند و مشاهده میکند.
📍این مسئله رعایتهای اخلاقی دو جنس نسبت به یکدیگر، مسئله حیا، پرهیز از تهمت، اینها چیزهایی بود که آن روز وجود داشت.
📍این بیبندوباریها و اباحی گریها به تدریج در آنجا به وجود آمده. آن روز یک زمینههایی فراهم شد و به اینجا رسید. وضع امروز هم فردای بسیار تلخ و سختی را برای آنها رقم میزند.
مقام معظم رهبری
📙ماه نامه خانه خوبان، ش149، ص4
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
از کدام منبع، اطلاعات جمع آوری کنیم؟
🔸اعتبار و رَوایی اطلاعاتی که وارد فرایند پژوهش می شود، یکی از اصلی ترین شرایط پژوهش روشمند است.
🔸در پژوهش های تجربی، پژوهشگر موظف است علاوه بر ساختن ابزار گردآوری اطلاعات، اعتبار و روایی آن ها را نیز مورد ارزیابی و بررسی قرار دهد.
🔸در پژوهش های اسناد و مدارکی، پژوهشگر باید با توجه به نوع روش جمع آوری اطلاعات، تلاش کند اطلاعاتی را جمع آوری کند که دارای اعتبار کافی باشد.
🔸یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده اعتبار اطلاعات در این نوع پژوهش ها، اعتبار منابعی است که از آن ها اطلاعات کسب می شود.
🔸از این رو در پژوهش های اسناد و مدارک تنها از منابعی می توان اطلاعات را جمع آوری نمود که از اعتبار لازم برخوردار باشند.
🔸لازم به یادآوری است که در این نوع پژوهش ها هم باید اعتبار منابعی که از آن ها اطلاعات کسب می کنیم، ارزشیابی شود و هم خود اطلاعاتی که از آن ها اخذ می شود. لازم به ذکر است که از جمله شا خص هایی که می توان با آن ها اعتبار منابع را تعیین کرد، دست اول بودن منابع است.
📕کتاب روش تحقیق، ص۱۲۰
✍مجید طرقی
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea