🌱🌱 مقام علمی حضرت فاطمه(س)
🔸 حضرت زهرا(س) از جایگاه علمی والایی برخوردار بودند که از آن در شرایط اجتماعی گوناگون از جمله دفاع از ولایت بهره میبردند.
🔹در خطبه حکیمانه و شورانگیز خود که در مسجد مدینه ایراد فرمودند به تبیین حکمت آفرینش انسان پرداختند. حضرت با مخاطب قرار دادن مردم حاضر در مسجدالنبی آنها را به پیروی از حضرت علی(ع) بهعنوان رهبر معصوم دینی فراخوانده و بر این امر تأکید کردند.
🔸 ایشان از علم خود نهتنها در دفاع از ولایت، که در دفاع از مؤمنین نیز بهره میبردند. نقل شده که روزی دو زن که با هم در مسئله مذهبی اختلاف داشتند نزد فاطمه(س) آمدند و نظر ایشان را درخواست نمودند. سپس آن حضرت دلیل و برهان خود را مطابق عقیده آنکه اعتقاداتش صحیح و ادعایش درست بود، اقامه نمود و پساز مشاهده خوشحالی زن مؤمنه به او فرمودند: "خوشحالی فرشتگان بهسبب غلبه حق، بیشتر از شادی تو و ناراحتی شیطان و یارانش بیشتر از ناراحتی آن زنی است که در عقیده باطل خود مغلوب شده است."
✍️خانه خوبان، ش ۱۳۴
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🔸نقل يك رؤيا در مورد شيخ انصارى
🔻نقل مى كنند كه در زمان شيخ انصارى، شخصى در خواب شيطان را ديد كه تعداد زيادى افسار همراه خودش دارد ولى اين افسارها مختلف است؛
بعضى از افسارها خيلى شل است، طناب بسيار ضعيفى را به صورت افسار درآورده است، بعضى از آنها چرمى است و بعضى به صورت زنجير، زنجيرهاى مختلفى كه بعضى از آنها خيلى كلفت است.
🔺در ميان اينها يك زنجير خيلى كلفت و قوى بود كه خيلى جالب بود.
از شيطان پرسيد: اينها چيست؟
گفت: اينها افسارهايى است كه به سر بنى آدم مى زنم و آنها را به طرف گناه مى كشانم.
گفت: آن زنجير كلفت براى كيست؟
گفت: اين براى يك آدم خيلى گردن كلفتى است.
گفت: چه كسى؟
گفت: شيخ انصارى؛
اتفاقا ديشب زدم به سرش و چند قدم آوردم،
ولى زد و آن را پاره كرد.
بعد آن شخص گفت: حالا افسار ماها كجاست؟
شيطان گفت: شما كه افسار نمى خواهيد، شما دنبال من هستيد!
اين افسار مال آنهايى است كه دنبال من نمى آيند.
🔻آن شخص صبح آمد خواب را براى شيخ انصارى نقل كرد.
مثل اينكه شبى بوده كه شيخ خيلى اضطرار پيدا مى كند و از پولى كه بابت سهم امام بوده و فردا بايستى تقسيم مى كرده است، به عنوان قرض چيزى بر مى دارد.
مى آيد تا دمِ در، ولى پشيمان مى شود و برمى گردد مى گذارد سر جايش.
شيطان كه گفته بود زنجير را زدم به سرش و او را چند قدم آوردم ولى پاره كرد و رفت، قضيه اين بوده است .
📚مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، جلد۴، ص۲۷۶
••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🍃سخن مادر🍃
🔸به این سخن فاطمه علیهاالسلام فکر می کنم:
«... انْ تَهْتَدِیَ الْقُلُوبُ لِکُلِّ عَظَمَتِهِ؛ هیچ کس نمی تواند نهایت بزرگی خدا را درک کند».
🔸این حقیقت مهمی است که من باید به آن توجّه کنم، هیچ کس نمی تواند به حقیقت خدا پی ببرد، برای همین است که خدا را در زبان عربی به نام «اللّه» می خوانند. «اللّه» از ریشه «اَلِهَ» است، وقتی یک نفر در بیابانی، راه را گم کند، متحیّر و سرگردان شود و نداند چه کند، در زبان عربی می گویند: «اَلِهَ الرَّجُلُ»، یعنی آن مرد متحیّر شد. یک نظر این است که نام خدا را از این ریشه گرفته اند.
وقتی می خواهم در مورد حقیقت خدا فکر کنم، چیزی جز تحیّر نصیب من نمی شود، هیچ کس نمی تواند ذات خدا را درک کند، خدا را نمی توان با چشم ها دید و با خیال تصوّر کرد، او هیچ کدام از صفات مخلوقات را ندارد، او غیب است، برای همین هر کس که بخواهد ذات او را بشناسد، چیزی جز تحیّر نصیب او نمی شود.
آری! ما می توانیم در مورد آیات و نشانه های خدا هر چقدر می خواهیم سخن بگوییم، برای شناخت صفات خدا باید به قرآن مراجعه کنیم، ببینیم که خدا، خودش را برای ما چگونه معرّفی کرده است.
🔸حضرت فاطمه علیهاالسلام با این سخن خویش به ما می آموزد که همه از درک حقیقت خدا، متحیّر و سرگشته اند، خدایی که از دیده ها پنهان است، خدایی که عقل بشری نمی تواند ذات او را درک کند.
✍مهدی خدامیان آرانی، دعای مادرم؛ شرح ادعیه حضرت فاطمه سلام الله علیها، ص ۹۵.
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🌸مخاطب آگاه و زیرک🌸
🍃یکی از مشکلات حوزه علمیه خواهران ضعف مهارتی در امر تبلیغ است.
مهم ترین مهارت، توان مناظره های علمی و آگاهی از ترفندهای بحث و گریز است. یکی از راه های مناسب برای این امر هم برگزاری جلسات مصنوعی مناظره و قرار گرفتن افراد در فضاهای مجازی مناظره است.
🍃 حل بحران پاسخگویی و قدرت محاکمه خصم در یک مناظره علمی، علاوه بر برخورداری از دانش های مرتبط، نیازمند حضور ذهن کافی است. قدرت احضار به موقع جواب نیز از راه تدریب و تمرین و قرار گرفتن در موقعیت های چالشی فراهم می آید.
🍃مهارت دیگر استفاده از ادبیات رایج علوم مرتبط با موضوع مناظره است. برای مثال دانش پژوهان فقه با آگاهی از ترمینولوژی حقوق و بخشی از مباحث حقوقی و فلسفه حقوق و برخی مطالعات فلسفه اخلاق، قدرت و توان مناظره، پرسش و پاسخ و سخنرانی خود را بالا می برند.
ادبیات رایج علوم، زمینه روانی مناسبی را برای گفتمان فراهم و سدهای خیالی میان حوزویان و دانشگاهیان را به خوبی تخریب می کند.
🍃البته آگاهی از این ادبیات با استفاده از متون متنوع علمی، مجلات و فصلنامه های معتبر بدست می آید، که واداشتن مبلغان به مطالعه موارد مذکور و نیز برگزاری جلسات بحث و گفتگو پیرامون جدیدترین موضوعات و سوژه های علمی و اجتماعی این توانایی را افزایش می دهد. از این رو طلاب محترم باید «منبر» را بسیار مهم تلقی کرده و مخاطب خود را آگاه و زیرک فرض نمایند.
✍علاسوند، حوزه های علمیه خواهران؛ رسالت ها و سیاست ها، پگاه حوزه، ش۵۱، ۱۳۸۶.
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
📖 معرفی مجموعه مقالات
(حضرت فاطمه(س))
1️⃣ فاطمه زهرا(س) در کلام معصومین(ع)
📔 فصلنامه بانوان شیعه، ش۱۷
✍️ زهرا اخوان، صراف و دیگران
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
2️⃣ آموزه های رفتاری در سیره فاطمی،
📙ماه نامه پرسمان، ش۱۱۴
✍️ حسین ظفری نژاد
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
3️⃣ سیمای حضرت فاطمه(س) در آینه شعر حکیم سنایی و ناصرخسرو
📙 فصلنامه شیعه شناسی، ش۱۷
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
4️⃣ عوامل آفرینش خانواده در سبک زندگی امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س)
📙کتاب زنان (مطالعان راهبردی زنان)، ش۷۴
✍️ مجید معارف، احمد قماشچی
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
5️⃣ فاطمه(س) و دفاع از ولایت
📙 ماه نامه آینه پژوهش91، ص7
✍️ قاسم بستانی، نصره باجی
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
دندان روی جگر بگذارید
💢 مهم ترین رفتار پدر و مادر که روی بچه ها اثر دارد، قدرت تحمل مشکلات یا همان صبر است؛ این که بتوانند دندان روی جگر بگذارند و درد را تحمل کنند، هر نوع دردی که باشد.
💢 مادرهای محترم هر وقت عصبانی شدند، هر چه از دهانشان درآمد، نگویند! اگر جلوی بچه ات عصبانی شدی و دندان روی جگر نگذاشتی، بچه ات نابود می شود.
💢 با همین یک دانه عیب، بچه نابود می شود. زیرا هیچ عیبی مثل بی صبری و هیچ خوبی ای مثل صبر نیست.
💢 وقتی بچه می فهمد مامان غمگین شده اما لبخند می زند و می گوید عیب ندارد و یا تحمل بابا را می بیند و می داند بابا دارد زجر می کشد اما باز هم با ادب برخورد می کند، دندان روی جگر گذاشتن را یاد می گیرد و جرعه صبر را با رنج می نوشد! اصلا در جا ده سال بزرگ می شود.
📕ماه نامه خانه خوبان، ش144، ص29
✍حجت الاسلام و المسلمین پناهیان
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🔸🔹 اساس کار طلبگی
🔸اساس كار طلبگى، فكر كردن و دقت كردن و مطالعه كردن است، نه حفظ كردن. حفظمحورى، همان چيزى است كه امروز بلاى تعليم و تربيت جديد ماست و ما مدتهاست كه داريم با آن مقابله و مبارزه مي كنيم و هنوز هم روبهراه نشده است و بايد روبهراه شود.
🔹در حوزه، اساس سنتى ما بر پايهى فكر كردن است. طلبه درس را كه ميخواند، اولاً قبلاً پيشمطالعه مي كند، ذهنش را آماده مي كند تا از استاد حرف نو بشنود. بعد از درس، آن درس را با يك رفيقى مباحثه مي كند؛ يك بار به او درس مي گويد، يك بار او به انسان درس مي گويد؛ لذا در ذهن جايگزين مي شود.
🔸در بعضى از حوزهها مثل نجف، تقرير درس استاد معمول بود - در قم كمتر وجود داشت يا نداشت و خيلى بندرت بود - طلبه فاضلى بعد از درس استاد مىنشست، همان درسى را كه استاد گفته بود، براى بعضى از طلابى كه احتياج داشتند، دوباره مي گفت. ببينيد اين كار چقدر در عمق بخشيدن به علم و سواد و معلومات محصل و طالب علم تأثير مي گذارد. اين سنتها را نبايد از دست داد؛ اينها حيف است.
✍️بیانات رهبری در ديدار طلاب، فضلا و اساتيد حوزه علميه قم/ 1389/7/29
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله مصباح یزدی: من یک چیزی تو ذهنم هست. ممکنه بگم مسخره ام کنید. فردا هم ممکنه تو روزنامه ها چیزهایی بنویسند. اما حالا به اینجا رسیده، معلوم نیست زنده بمانم و ...
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🔹نیاز اصلی زنان در جامعه الگوپذیرى اصیل و حقیقى🔹
🔸براى زنان پس از انقلاب اسلامى به خوبى ثابت شده است که فقط الگوهاى مذهبى هستند که انسان سازند و هرگز الگوهاى مدرن نمى توانند آنان را به سعادت برسانند. در قرن اخیر استعمارگران براى تحقق سریع آمال و اهداف شیطانى و شوم خود بیش از هر زمان دیگرى در تلاشند با تبلیغات متنوع و جذاب و استفاده از شیوه هاى مختلف مانند مجلات و روزنامه ها، رادیو و تلویزیون، ویدئو و ماهواره در الگوهاى تربیتى جوامع، تغییرات اساسى ایجاد کنند و یا در صورت امکان و فراهم بودن شرایط با حذف کامل الگوهاى موجود در جوامع، الگوهاى جدیدى را ارائه کنند.
🔹وظیفه اصیل زنان مسلمان در رفع نیازمندى هاى محورى خود، در این قرن ایجاب مى کند که براى حفظ شخصیت حقیقى خود، الگویى اصیل و واقعى بیابد و با تأسى به الگوهاى مورد نظر، الگوى بزرگ، والا و شایسته اى براى زنان آزاده و حق جوى متعهد و ترقى در جهان کنونى شوند.
🔸در طول تاریخ بشرى، مکتب ها و اندیشه هاى متفاوت، الگوهاى تربیتى متنوعى را به جوامع معرفى کرده اند، اما هیچ یک نتوانسته اند مانند مکتب هاى الهى، الگوهاى مناسبى که مناسب و موافق و هماهنگ با فطرت و سرشت انسان باشد به افراد معرفى کنند.
🔹در الگوهاى تربیتى غیر الهى معمولاً به بسیارى از جنبه هاى شخصیت زن توجه نشده، یا در جهت افراط پیش رفته اند و یا در جهت تفریط، در حالى که در الگوهاى تربیتى الهى، نه افراط حاکم است و نه تفریط بلکه به همه جنبه هاى شخصیت انسان به طور کامل توجه شده است. در این عصر، زن مسلمان با شخصیت حضرت فاطمه (س)احیا شد، زیرا او در حیات خود در تمامى عرصه ها حضرت فاطمه(س) را که نمونه انسان والا و برتر است، به عنوان الگو پذیرفت.
📙مجله پیام زن ،شماره190، ص10
📣 برای مطالعه بیشتر مقاله به لینک زیر مراجعه نمایید
www.namayenarjes.com
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
♦️دينداريی که ضد دینداری است
🔻روح دين تهذيب نفس و طرد اخلاق رذيله و مبارزه با هواى نفس است.
البته روح اصلى دين خداخواهى و خداپرستى
و توحيد به معنى واقعى كلمه است كه مستلزم امور نامبرده است.
🔻ولى برخى دينداري ها ناشى از هواى نفس و مطامع زياد و دنياپرستى است؛
يعنى شنيده اند كه مثلًا اگر از فلان راه مذهبى برويم پول و سرمايه ما اضافه مى شود، سلامت مصون مىماند، عمر زياد مى شود، فلان ذكر يا ورد فلان اثر دنيوى را دارد.
براى اينكه به وسيله دين به دنيا يعنى به ماديات برسند، دنبال مظاهر به اصطلاح دينى مى روند.
🔻شك نيست كه ديندارى صحيح زندگى سالم به دنبال خود مى آورد ولى فرق است ميان اينكه انسان دين را به عنوان راه سالم زندگى انتخاب كند و اينكه مظاهرى دينى را وسيله براى ماديات قرار دهد و هدفش انباشتن و تأمين ماديات باشد.
🔻از نظر اين طبقه، دين چيزى است مرموز و سحرآميز و تأثيراتى مرموز در كائنات دارد آنچنان كه جادو و سحر و طلسمات دارد،
و همچنان كه دنبال جادو و سحر رفتن هدفى جز يك مطمع ندارد ديندارى هم چنين است.
🔻از اين رو اين گونه دينداری ها در جهت نذر و نياز و ختم و روضه هفتگى و خلاصه چيزهايى كه گفته مى شود تأثير جادويى در باز شدن گره ها و حل مشكلات دارد، سير مى كند.
📚يادداشتهاى استاد مطهرى ؛ ج۴ ؛ ص۱۴۲
••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🍃نگاه مهارتی به موضوعات🍃
خواهران مبلّغ نباید که کتب مرجع را از لیست مطالعات خود خارج نمایند؛ زیرا در عین آنکه اعتقاد داریم مبلّغین می بایست نو به نو در جریان مطالعات قرار گیرند، ولی رسالت مهم مبلغ مذهبی انتقال و درونی ساختن مفاهیم اسلامی است.
لذا ایجاد جریان های علمی و مباحثاتی که بر کتب تفسیر و حدیث متمرکز باشند، وظیفه دیگری در حوزه های علمی خواهران است و احیاء حدیث، احیاء تراث اهل بیت علیهم السلام و نورانی کردن تبلیغ، بسی مبارک و پر اثر است.
بنابراین اگر معتقدیم که کلمات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، جوامع الکلم هستند، با تبیین به جا و شایسته می توانند در هر زمانی سیال شوند.
از این رو نگاه مهارتی به بسیاری از موضوعات اخلاقی و تربیتی، کشف اولویت های راهبردی در نظام تربیتی اسلامی، به دست دادن معیارهای برگزیده که در مقام عمل، فرد متدین را به سوی انتخاب بهترین یا عاقلانه ترین رفتار دعوت کند و به او ساختار اخلاقی بدهد، طرح مستمر مهمترین مبانی ای که دکترین تربیتی با اخلاقی اسلام را از نظام های دیگر متمایز می کند و بسیاری مسائل مشابه با کار عمیق بر روایات اسلامی قابل دستیابی است.
✍حوزه علمیه خواهران؛ رسالت ها و سیاست ها، پگاه حوزه، س۵۱، ۱۳۸۷.
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea