🔸🔹 حجاب و اولویت های آن
🔹می گویند: همه کارها حل شده و فقط مانده است حجاب؟ این همه اختلاس و مشکلات معیشتی مردم را نمی بینید؟
👈 به راننده تاکسی بگویید: خیلی تند می روید! لطفا کمی آرامتر!
🔸او پاسخ می دهد: خانم این ایرادها را به نمازت بگیر. من به اندازه سن تو رانندگی کردم.
👈 به شهرداری زنگ بزنید و بگویید امروز زباله ها از کوچه ما جمع نشده است.
🔸 تلفنچی پاسخ می دهد: حالا همه مشکلاتتان حل شده و فقط زباله های توی کوچه تان مانده است؟!
و...
🔹 با خودمان صادق باشیم؛ اگر همه بخواهند این طور استدلال کنند، سنگ روی سنگ بند
می شود؟؟؟
✍️ عماد داوری دولت آبادی، کتاب ترگل،
ص ۹۳
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🔻سنجه های درست نویسی
1️⃣ نظم و نثر کهن فارسی: یعنی هرچه در متون کهن فارسی آمده است. درست است و کسی را نرسد که نسبت خطا به آن دهد.
👈مراد از کهن نیز تا آغاز یا پایان قرن نهم هجری است.
🔺 این که آثار پیشینیان مصون از خطاست، دلایل بسیاری دارد که از آن میان،"عصمت اعتباری" است؛ یعنی ما بنا را بر این می گذاریم که آنان درست و مطابق قاعده سخن گفته اند؛ زیرا بیرون از نوشته های کهن فارسی، معیار و قاعده ای برای سنجش درستی و نادرستی وجود ندارد؛ بلکه آنان خود معیار بودند.
بنابراین چاره ای جز این نیست که بگوییم" درست، آن است که آنان می نوشتند، نه این که آنان درست می نوشتند."
🔺افزون بر "عصمت اعتباری" درست نویسی پیشینیان، دلایل و عوامل دیگری نیز دارد؛ مانند توانمندی زبان در روزگاران قدیم و انحصار نویسندگی در میان فرزانگان. راههای ورود خطا به زبان، فراوان است و اکثر این راهها در سده های نخستین، مسدود بوده است.
👈 بنابراین هرچه در متون کهن آمده است، درست است؛ اگر چه درستی کلمه برای کاربرد آن کافی نیست؛ زیرا ممکن است کلمه ای درست باشد، اما منسوخ شده باشد. فرق است میان غلط و منسوخ. مثلا اگر کسی کلمه"تنگبار" را به معنای "لامکان" به کار برد، نزد اهل ادب متهم به کهنه نویسی می شود، نه غلط نویسی.
✍️ رضا بابایی، کتاب بهتر بنویسیم، ص ۵۰
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🪴🪴🪴🪴🪴🪴
📌 ما حوزویان و دانشگاهیان باید حلّ مسائل انقلاب و نظام را وظیفهای روی دوش خودمان ببینیم و سعی کنیم تا آنجا که مقدور است، در حل آنها تلاش کنیم.
🔰 آیتالله میرباقری:
◀️ ما حوزویان و دانشگاهیان باید حلّ مسائل انقلاب و نظام را وظیفهای روی دوش خودمان ببینیم و سعی کنیم تا آنجا که مقدور است، در حل آنها تلاش کنیم. اگر هم یک جایی از قدرت ما خارج بود، تکلیف از ما برداشته شده است؛ ولی الآن شرایطی نیست که ما شانه خالی کنیم.
◀️ این کارِ خوبی نیست که وقتی کار سخت شد، انسان بهجای اینکه وسط میدان بیاید و حمایت کند، کنار بکشد و فقط انتقاد کند! البته میشود این کار را کرد ولی مسائل و مشکلات باقی میماند و ما هم پیش خدا مسئول خواهیم بود. ما اگر بتوانیم مسئلهای را حل کنیم، و حل نکنیم، مسئولیم.
◀️ امروز رهبر انقلاب بهاندازه توان خودشان دارند کار میکنند، اما متأسفانه ماها آنچنانکه شایسته است، کمکشان نمیکنیم. به نظر من ایشان بهاندازه خودشان، در روز قیامت جواب دارند؛ چون شخصیتی هستند که خودشان را کاملاً وقف کردهاند و در سن قریبِ ۸۵ سالگی، هنوز الحمدلله مثل یک جوان ۱۸ ساله کار و تلاش میکنند. ولی ماها اینطور نیستیم!
◀️ شما میگویید فلان اشکالات در کشور هست. بخشی از این نقدها ممکن است اساساً وارد نباشد، اما آن نقدهایی که وارد است، باید کوتاهی خودمان را در این اشکالات ببینیم و جبران کنیم.
یادم هست در گفتوگوهای دانشجویی با رهبر معظم انقلاب، دانشجویان اشکالاتی را مطرح میکردند و در بعضی اشکالاتشان که وارد بود، رهبری به این مضمون میفرمودند که "اشکال وارد است اما خودتان باید حل کنید؛ حل این مشکل بر روی دوش شما جوانهاست، شما جوانها باید فکر کنید و حل کنید."
خیلی وقتها چون راهحل ارائه نمیشود، مشکلات باقی میمانند. ما باید فکر کنیم و راهحل ارائه کنیم.
گاهی خود ما که مسئول ارائۀ راهحل هستیم، میشویم "منتقد".
انتقاد بهجای خودش خوب است، ولی اشکالکردنِ بدون ارائه راهحل، "سرزنش" است. (۲۰ شهریور ۱۴۰۳)
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستان خیلی هامون که فکر میکنیم
تلاش هامون بی فایده است و ... 🌱
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
#اطلاعرسانی
🔷 فراخوان بیست و ششمین دوره جشنواره پژوهشی شیخ طوسی
▫️بیست و ششمین دوره جشنواره بینالمللی پژوهشی شیخ طوسی از سوی پژوهشگاه بینالمللی المصطفی
فراخوان تمدید شد.
🔷 مهلت ارسال آثار: تا ۱۵ آذرماه ۱۴۰۳
🔷 مهلت ارسال چکیده مقالات فراخوان: تا پایان آذرماه ۱۴۰۳
🔷 مهلت ارسال تا پایان دی ۱۴۰۳
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea