🔹نیاز اصلی زنان در جامعه الگوپذیرى اصیل و حقیقى🔹
🔸براى زنان پس از انقلاب اسلامى به خوبى ثابت شده است که فقط الگوهاى مذهبى هستند که انسان سازند و هرگز الگوهاى مدرن نمى توانند آنان را به سعادت برسانند. در قرن اخیر استعمارگران براى تحقق سریع آمال و اهداف شیطانى و شوم خود بیش از هر زمان دیگرى در تلاشند با تبلیغات متنوع و جذاب و استفاده از شیوه هاى مختلف مانند مجلات و روزنامه ها، رادیو و تلویزیون، ویدئو و ماهواره در الگوهاى تربیتى جوامع، تغییرات اساسى ایجاد کنند و یا در صورت امکان و فراهم بودن شرایط با حذف کامل الگوهاى موجود در جوامع، الگوهاى جدیدى را ارائه کنند.
🔹وظیفه اصیل زنان مسلمان در رفع نیازمندى هاى محورى خود، در این قرن ایجاب مى کند که براى حفظ شخصیت حقیقى خود، الگویى اصیل و واقعى بیابد و با تأسى به الگوهاى مورد نظر، الگوى بزرگ، والا و شایسته اى براى زنان آزاده و حق جوى متعهد و ترقى در جهان کنونى شوند.
🔸در طول تاریخ بشرى، مکتب ها و اندیشه هاى متفاوت، الگوهاى تربیتى متنوعى را به جوامع معرفى کرده اند، اما هیچ یک نتوانسته اند مانند مکتب هاى الهى، الگوهاى مناسبى که مناسب و موافق و هماهنگ با فطرت و سرشت انسان باشد به افراد معرفى کنند.
🔹در الگوهاى تربیتى غیر الهى معمولاً به بسیارى از جنبه هاى شخصیت زن توجه نشده، یا در جهت افراط پیش رفته اند و یا در جهت تفریط، در حالى که در الگوهاى تربیتى الهى، نه افراط حاکم است و نه تفریط بلکه به همه جنبه هاى شخصیت انسان به طور کامل توجه شده است. در این عصر، زن مسلمان با شخصیت حضرت فاطمه (س)احیا شد، زیرا او در حیات خود در تمامى عرصه ها حضرت فاطمه(س) را که نمونه انسان والا و برتر است، به عنوان الگو پذیرفت.
📙مجله پیام زن ،شماره190، ص10
📣 برای مطالعه بیشتر مقاله به لینک زیر مراجعه نمایید
www.namayenarjes.com
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
♦️دينداريی که ضد دینداری است
🔻روح دين تهذيب نفس و طرد اخلاق رذيله و مبارزه با هواى نفس است.
البته روح اصلى دين خداخواهى و خداپرستى
و توحيد به معنى واقعى كلمه است كه مستلزم امور نامبرده است.
🔻ولى برخى دينداري ها ناشى از هواى نفس و مطامع زياد و دنياپرستى است؛
يعنى شنيده اند كه مثلًا اگر از فلان راه مذهبى برويم پول و سرمايه ما اضافه مى شود، سلامت مصون مىماند، عمر زياد مى شود، فلان ذكر يا ورد فلان اثر دنيوى را دارد.
براى اينكه به وسيله دين به دنيا يعنى به ماديات برسند، دنبال مظاهر به اصطلاح دينى مى روند.
🔻شك نيست كه ديندارى صحيح زندگى سالم به دنبال خود مى آورد ولى فرق است ميان اينكه انسان دين را به عنوان راه سالم زندگى انتخاب كند و اينكه مظاهرى دينى را وسيله براى ماديات قرار دهد و هدفش انباشتن و تأمين ماديات باشد.
🔻از نظر اين طبقه، دين چيزى است مرموز و سحرآميز و تأثيراتى مرموز در كائنات دارد آنچنان كه جادو و سحر و طلسمات دارد،
و همچنان كه دنبال جادو و سحر رفتن هدفى جز يك مطمع ندارد ديندارى هم چنين است.
🔻از اين رو اين گونه دينداری ها در جهت نذر و نياز و ختم و روضه هفتگى و خلاصه چيزهايى كه گفته مى شود تأثير جادويى در باز شدن گره ها و حل مشكلات دارد، سير مى كند.
📚يادداشتهاى استاد مطهرى ؛ ج۴ ؛ ص۱۴۲
••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🍃نگاه مهارتی به موضوعات🍃
خواهران مبلّغ نباید که کتب مرجع را از لیست مطالعات خود خارج نمایند؛ زیرا در عین آنکه اعتقاد داریم مبلّغین می بایست نو به نو در جریان مطالعات قرار گیرند، ولی رسالت مهم مبلغ مذهبی انتقال و درونی ساختن مفاهیم اسلامی است.
لذا ایجاد جریان های علمی و مباحثاتی که بر کتب تفسیر و حدیث متمرکز باشند، وظیفه دیگری در حوزه های علمی خواهران است و احیاء حدیث، احیاء تراث اهل بیت علیهم السلام و نورانی کردن تبلیغ، بسی مبارک و پر اثر است.
بنابراین اگر معتقدیم که کلمات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، جوامع الکلم هستند، با تبیین به جا و شایسته می توانند در هر زمانی سیال شوند.
از این رو نگاه مهارتی به بسیاری از موضوعات اخلاقی و تربیتی، کشف اولویت های راهبردی در نظام تربیتی اسلامی، به دست دادن معیارهای برگزیده که در مقام عمل، فرد متدین را به سوی انتخاب بهترین یا عاقلانه ترین رفتار دعوت کند و به او ساختار اخلاقی بدهد، طرح مستمر مهمترین مبانی ای که دکترین تربیتی با اخلاقی اسلام را از نظام های دیگر متمایز می کند و بسیاری مسائل مشابه با کار عمیق بر روایات اسلامی قابل دستیابی است.
✍حوزه علمیه خواهران؛ رسالت ها و سیاست ها، پگاه حوزه، س۵۱، ۱۳۸۷.
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🔹قرآن و کاهش سختی ها🔹
به تازگی میان روان شناسان گرایش هایی ایجاد شده که طرفدار توجه بیشتر به دین برای سلامت روان است. آن ها معتقدند در ایمان به خدا، نیروی خارق العاده ای وجود دارد که نوعی قدرت معنوی به انسان مومن می بخشد و در تحمل سختی های زندگی به او کمک می کند و او را از نگرانی و اضطرابی که بسیاری از مردم قرن ما در معرض ابتلای به آن هستند دور می سازد.
در این میان تلاوت قرآن کریم از جایگاه ویژه ای برخوردار است. به جهت کارکرد ویژه معنوی قرآن، در قرآن نیروی معنوی وجود دارد که در نفس انسان تاثیری شگرف بر جای می گذارد؛ زیرا قران ذکر خداوند است؛ ذکری که آرام بخش جان هست و درمانی برای انچه در سینه هاست و مایه هدایت و رحمت است.
🍃 امام رضا علیه السلام در این باره فرموده اند: اجعلوا بیوتکم نصیبا من القرآن فإن البیت اذا قرئ فيه تيسر علي اهله...؛ برای خانه های خود سهمی از تلاوت قران قرار دهید؛ چون هر کس در خانه خود قرآن تلاوت کند، کارهای اهل آن خانه آسان می گردد و خیر و برکت در آن خانه زیاد شود...
✍اکرم دهقان و همکاران، پاسخ های امام رضا علیه السلام به چهل پرسش قرانی، ص 54.
••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🍃انتحار جامعه🍃
خداوند متعال از اولین روز پیدایش انسان بروی زمین قانون هایی برای امور مختلف بشر وضع و تشریع نمود، مانند: قوانین معاملات، جزائی، خانوادگی و...، قرآن کریم می فرماید: «یاَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تَأْکُلُواْ أَمْوَالَکُم بَیْنَکُم بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَن تَکُونَ تجَِرَةً عَن تَرَاضٍ مِّنکُمْ وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إِنَّ اللَّهَ کانَ بِکُمْ رَحيماً(نساء/29.)؛ ای کسانی که ایمان آورده اید! اموال یکدیگر را به باطل (و از طرق نامشروع) نخورید مگر اینکه تجارتی با رضایت شما انجام گیرد و خودکشی نکنید! خداوند نسبت به شما مهربان است.» در حقیقت قرآن با ذکر این دو حکم پشت سر هم اشاره به یک نکته مهم اجتماعى کرده است و آن ایـن که اگر روابط مالى مردم براساس صحیح استوار نباشد و اقتصاد جامعه به صورت سالم پیش نـرود و در امـوال یکدیگر به ناحق تصرف کنند، جامعه گرفتار یک نوع خودکشى و انتحار خواهد شـد. در این صورت عـلاوه بـر افزایش انـتـحـارهـاى شـخصى، نابودی اجتماعى هم از آثار ضمنى آن است.
✍ ناصر مکارم شیرازی،تفسیر نمونه، ج3، ص 357.
••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
همکاری دولت و ملت و تأثیر آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران
🔺بررسی تأثیر همکاری دولت و ملت در ایران برای درک امنیت ملی این سرزمین، به این مسأله می پردازد که همکاری دولت و ملت به عنوان یک سیستم، چه تأثیری بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران داشته است؟
🔺🔺در پاسخ گویی به مسأله اصلی، محقق با الهام از نگرش سیستمی نشان می دهد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، دولت و ملت از یکدیگر جدا بوده، ولی بعد از پیروزی به دلیل برخاستن دولت از بطن توده ملت و تأثیرپذیری از مبانی دینی و اندیشه های سیاسی رهبران انقلابی و فرهنگ سیاسی اسلامی- ایرانی، موجودیت خود را از ملت گرفته و با تبدیل آن به سیستم، در شرایط حساس و بحرانی کشور مانند جنگ تحمیلی و سایر تهدیدات امنیت ملی به همکاری پرداخته است و با خنثی سازی تهدیدات، به تقویت امنیت ملی کشور می پردازد.
✍محمدرضا الفی
📙فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی، ش51
برای دریافت مقاله اینجا کلیک کنید
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
بدهکار خدا نباشیم
🍂 حضرت زینب (س) برای شهادت تمام شهدای کربلا گریه کرد! اما در ذهن خود مصیبت سازی نکرد و به مدیریت بحران رفت.
🍂 وقتی ابن زیاد پس از این اتفاقات تلخ به وقاحت رو به حضرت زینب گفت:
دیدی خدا با شما چه کرده؟ در پاسخ، حضرت زینب(س) فرمودند:
چیزی جز زیبایی ندیدم و هر آن چه خداوند به ما نشان داد، سرشار از زیبایی بود.
🍂 در واقع حضرت زینب(س) علاوه بر رعایت واجبات و ترک محرمات از زنان می خواهند به کارهای خدا زیبا نگاه کنند.
🍂 رفتار حضرت زینب(س) در هنگام وداع با پیکر بی سر امام حسین(ع) سراسر زیبایی است. در این لحظه این بانوی بزرگوار، دستی بر زیر پیکر برادر انداخته و به خداوند می گوید:
خدایا این قربانی را از آل محمد بپذیر.
🍂 انسان زمانی که از خداوند طلبکار نباشد موفق است.
رفتار حضرت زینب(س) با پیکر برادر خود کاملا بدهکارانه به پیشگاه خداست و از خداوند می خواهد که قربانی آن ها را بپذیرد؛ این یعنی اوج لطافت و شکوه در مقابل خداوند رئوف.
📙ماه نامه خانه خوبان، ش116، ص11
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🔸🔹وظایف حوزه های علمیه
🔸️ یک داستانى را مولوى نقل میکند که داستانى سمبلیک است، رمزى است، امّا هروقت من این داستان یادم میآید، به خودم می لرزم و به خدا پناه می برم.
🔹️ در یک شهرى که هم مسلمانها در آن زندگى می کردند هم مسیحیها، یک مؤذّن بدصدایى وارد محلّهی مسلمانها شد و چند وعده اذان گفت. خیلى اذان را بد می گفت. یک روز یک مرد نصرانى از آن محلّهی دیگر آمد به محلّهی مسلمانها؛ گفت این مؤذّن شما کجا است؟ گفتند چهکارش دارى؟ گفت می خواهم از او تشکّر کنم، [چون] یک مشکل بزرگ ما را حل کرد. راهنماییاش کردند، مؤذّن را پیدا کرد، بنا کرد از او تشکّر کردن. گفت چرا از من تشکّر می کنى؟ گفت تو حقّى بر گردن من دارى که هیچ کس چنین حقّى بر گردن من ندارد! جریان از این قرار است که من دختر جوانى در خانه دارم، مدّتى بود محبّت اسلام به دلِ این دختر جوان افتاده بود و تمایل داشت به مسلمانى. هر کار می کردیم کلیسا بیاید نمیآمد؛ در مراسم ما شرکت نمیکرد، به عقاید ما بیاعتنائى می کرد. ما عاجز شده بودیم که چه بکنیم، در کار این دختر درمانده بودیم. دو سه روز پیش که تو اذان گفتى صداى تو را این دختر شنید. گفت: این چیست؟ این صداى کریه از کجا است؟ گفتیم این اذان مسلمانها است. از آن لحظه ما راحت شدیم؛ بکلّى محبّت اسلام از دل این دختر رفت؛ برگشته و عادّى دارد زندگى میکند، کلیسا میآید، مراسم را انجام میدهد؛ من مدیون تو هستم. تو بودى که دختر ما را به ما برگرداندى!
🔸️ بارها من به خودم و به دوستانم می گویم: ما آن مؤذّن بدصدا نباشیم که عشق به اسلام را در دلها فروبنشانیم و به استفهام عظیمى که در دنیا براى معرفت اسلام به وجود آمده، پاسخ منکر و زشتى بدهیم. این وظیفهی ما است؛ چه کسى در دنیا چنین مسئولیّتى دارد؟
✍️بیانات رهبری در دیدار مدرّسان، فضلا و طلّاب حوزهی علمیّهی مشهد(1368/4/20)
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
✅رازهای سقوط حکومت سوریه
سرعتتحولات برای خیلیها عجیب بود چرا که همیشه حکومتها و نظام ما بارها در فضای مجازی سقوط میکرد! اما این بار سرعت سقوط سوریه در میدان، بیشتر از رسانه ها بود!
👈اما راز سقوط بشار اسد چی بود؟
1⃣محدودیت ایران در کمک:
اگر در جریان مدافعان حرم، حکومت سوریه مقاومت کرد بخاطر حضور سپاه قدس و کمک ایران آن هم به درخواست دولت سوریه بود اما این بار درخواست کمک دولت سوریه از ایران متفاوت بود، ابتدا کمک نخواست سپس نیروهای موجود را هم محدود و نهایتا خارج شدند اگر نگوییم اخراج! همین دیروز فرماندهان لبنان که دیدند سقوط جدی است در سوریه حاضر شدند اما برگشتند!
بنابراین کسانی که ایران، نیروهای مسلح و سپاه قدس را متهم به کمکاری، قصور و علل کردند، تهمت بیجا زدند و باید همانطور رسانه ای و علنی عذرخواهی کنند.
2⃣تحلیلهای غلط رسانه ای و خوشبینی مفرط: آقای تحلیلگر؟! مخصوصا شمایی که نه در میدانی و نه از میدان سردر میاوری تو رو خدا تحلیل نکن!
3⃣خیانت و خستگی ارتش سوریه
مهمترین راز همین است. دولت و ارتش سوریه از درون، و از قبل با احزاب تروریستی بسته بودند! لذا تروریستها وقتی وارد برخی شهرها می شدند ارتش رسما اعلام میکرد عقب نشینی کرده بخاطر جان مردم!! دیروز همه که علنی شد، جلالی با جولانی ساخت و پاخت کردند!
4⃣فقدان بسیج مردمی:
مقاومت فدایی و بسیجی دارد، ولایت فقیه شجاع دارد، مردم شان هم اعتقادات شیعی و جهادی دارند اما سوریه اغلب یا سکولارند یا وهابی یا علوی (شیعه حبّی نه اعتقادی)
5⃣بی بصیرتی مردم سوریه
تحولات اخیر فلسطین و لبنان چشم مردم را ترسانده بود. این همه خون، این همه آوارگی، این همه هزینه.
دولتهای اروپایی و آمریکا هم در سطح رسانه ها به مردم وعده میدادند که پشت اسد را خالی کنید و مقاومت نکنید ما پشت شما هستیم! سمپاشی رسانه ای هم بی تاثیر نبود.
وقتی ملتی بین حق و باطل تفاوت قائل نباشند و در میدان نباشند هم نیروهای خارجی مثل حزب الله و سپاه قدس بی فایده هست هم نصرت الهی هم شامل ایشان نخواهد شد.
مردم سوریه فریب وعده های پوچ غرب مثل کمک های اقتصادی و... رو خوردند، و چوپ این اعتماد به غیر خدا را خواهند خورد.
اولین قربانی این اتفاق، مردم مظلوم غزه و فلسطین و حزب الله لبنان خواهد بود زیرا شاه راه ارتباط ایران با حزب الله از مسیر سوریه است.
برگردیم به قرآن و قوانین مستحکم الهی که فرمود: «انّ اللَّه لا یغیّر ما بقوم حتّی یغیّروا ما بانفسهم»
تمام
✍مسلم گریوانی
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea