پول دار شدی، بداخلاق نباش!
💠 در خاطرات می خواندم از آیت الله ضیاء آبادی که انصافاً مرد بسیار بزرگی بود. به قدری ایشان محبوب دل ها بود. من از نزدیک اطلاع داشتم. منازلی که نزدیک مسجد ایشان بود، خانه هایی که نزدیک منزل ایشان بود، قیمتش بالاتر بود.
💠 می گفتند مگر اینجا چه خبر است؟ مگر فرق اینجا با یک کیلومتر بالاتر چیست؟ می گفتند اینجا فوری پایت را از خانه بیرون بگذاری، مسجد آقای ضیاء آبادی است. قیمت خانه ها را بالا می برد. از بس تواضع داشت، اخلاق داشت. ایمان داشت و تأثیر کلام داشت.
💠 سال های آخر، خانم ایشان بیمار شده بودند. قبل از ایشان هم از دنیا رفتند. بیماری شدیدی داشتند. در حدی که حتی در کارهای ضروری شان هم نیاز به کمک داشتند. آقازاده های مرحوم آیت الله ضیاء آبادی گفته بودند آقا اجازه بدهید ما یک کسی را بیاوریم در خانه، یک خانمی بیاید به مادر ما کمک کند. شما به درستان برسید، به نمازتان برسید، به تفسیرتان برسید.
💠 ایشان فرموده بودند: نه! یک عمر ایشان به من خدمت کرده است؛ حالا من می خواهم به او خدمت کنم. حالا نوبت من است. چقدر بد است [ان شاء الله نباشند] مردهایی که یک عمر خانمشان با آن ها ساخته است. روز نداری، روز فقر، روز گرفتاری، حالا تا وضع مالی او بهتر می شود، بداخلاقی می کند، تندی می کند، یک کارهای بدتر از آن.
💠 یا کسانی که در سلامتی با همسرشان ساخته اند، حالا که خانم یک بیماری پیدا میکند، اذیت و بداخلاقی نوبت من است، من میخواهم به او خدمت کنم. همه چیز در همین یک جمله خلاصه میشود.
✍حجت الاسلام و المسلمین حسینی قمی
📙ماه نامه خانه خوبان، ش153، ص13
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
🔸🔹 چند راهکار برای عادت کردن به کتابخوانی
┈••••✾•📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
8.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نکات کلیدی برای داشتن یک مطالعه موثر
┈••••✾•📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
📜 قلمرو تفقّه در دین تا کجاست؟
➖ امام خمینی(ره):
«حکومت در نظر مجتهد واقعی فلسفه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است، حکومت نشان دهنده جنبه عملی فقه در برخورد با تمامی معضلات اجتماعی و سیاسی و نظامی و فرهنگی است.
فقه، تئوری واقعی و کامل اداره انسان از گهواره تاگور است.
هدف اساسی این است که ما چگونه میخواهیم اصول محکم فقه را در عمل فرد و جامعه پیاده کنیم و بتوانیم برای معضلات جواب داشته باشیم و همه ترس استکبار از همین مسئله است که فقه و اجتهاد جنبه عینی و عملی پیدا کند و قدرت برخورد در مسلمانان به وجود آورد.
https://B2n.ir/p91746
➖ امام خامنهای:
«اشتغال و چالش اصلی روحانیت - که در ادوار مختلف، حوزههای علمیه و علمای ما با آن مواجه بودند - تبیین و تعلیم دین به معنای واسع کلمه بوده است؛ تعلیم فقهاللَّه، فقهالدین. فقه فقط فروع نیست؛ فقه اکبر، توحید و معارف است.»
https://khl.ink/f/3240
«اگر اجتهاد با همان شیوۀ درست و صحیح خود که تکیۀ به کتاب و سنت است، و با آن متد معقولِ صحیحِ منطقىِ حسابشدۀ پخته انجام بگیرد، بسیار خوب است... .
اجتهاد مخصوص فقه هم نیست؛ در علوم عقلی، در فلسفه، در کلام، اجتهاد کسانی که فنان این فنون هستند، امر لازمی است. اگر این اجتهاد نباشد، خواهیم شد آب راکد.»
https://khl.ink/f/10357
➖شهید مطهری(ره):
«ما در اسلام غیر از مسئله علم و آموزش، دستور فقاهت در تمام شئون دینی داریم. این فقاهتی که در دین و در احادیث وارد شده است - همان طور که علما گفتهاند - اختصاص به فقهِ در احکام ندارد، در تمام مسائل دینی ما موظفیم فقیه باشیم.
ما باید در توحید فقیه باشیم، در نبوت فقیه باشیم، در امامت فقیه باشیم، در معاد فقیه باشیم، در سیستم اخلاقی اسلام فقیه باشیم، در سیستم اجتماعی اسلام فقیه باشیم، در سیستم اقتصادی اسلام فقیه باشیم؛ در همه چیز مربوط به اسلام باید فقیه باشیم و از آن جمله در احکام اسلام هم باید فقیه باشیم.
(منبع: انتشارات صدرا، کتاب حق عقل در اجتهاد، ص۹۲)
┈••••✾•📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea
📚 راههای پرورش و افزایش ذوق نویسندگی
1️⃣ دیدار پیدرپی با آفرینش های هنری برجسته؛ اعم از هنرهای دیداری و شنیداری.
مطالعه آثار ممتاز و هنرمندان، ذوق افزاست. تماشا استعدادها را شکوفا میکند. نگاه دگرگون و منظر یابی هوشمندانه، ذهن را آزموده میکند و قلم را چالاک. هنر یعنی یافتن منظرهای نو برای دیدارهای تازه. آنگاه که در هنر دیگران خیره میشویم، همه دریچههای روح خود را گشودهایم تا بر ما ببارد آنچه بر آفرینندگان باذوق باریده است.
2️⃣ مطالعه پیوسته و لذتجویانهی شعر:
هرگونه شعری و از هر شاعری و به هر انگیزه ای. بیگمان برای نوقلمان و حتی برای آنان که عمری است قلم و نوشتن مونس شب و روزشان است، کیمیایی اثربخش تر از شعرخوانی و ختم دیوانهای ممتاز شعر فارسی نیست. کمترین ارمغان شعر برای قلم نویسندگان، واژه است. همچنین ساختارهای نو و متفاوت برای جملهسازی و تزریق ذوق و قریحه به خواننده. هنگام شعرخوانی، انبوهی از فعلوانفعالات روحی و زبانی در ضمیر ما رخ میدهد که خود از آن بیخبریم؛ اما بههنگام نوشتن نامهای برای دوست خود یا تحریر مقالهای برای انتشار در مجله ای، همه آنچه ناآگاهانه از شهد شعر در جان خود کشیدهایم، ناآگاه سر برمیآورد و بر کاغذ مینشیند.
✍️کتاب درست بنویسیم، رضا بابایی، ص 23
┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea