*جریان شناسی سیاسی بنی هاشم پس از قیام عاشورا* علی آقاجانی
قسمت پنجم
❇️ *2ـ2 اندیشه سیاسی:* زید و پیروانش در این دوره، امامت و ز مام¬داری را موقوف به *نص خفی* می¬دانستند، بر خلاف امامیه که معتقد به نص جلی بودند. بر این اساس، پیامبر(ص)، علی(ع) را به طور پنهانی به بعضی اصحاب و خواص معرفی کرده است. بنابراین، زیدیه معتقد به *ارجحیت* علی(ع) و اولاد او به خلافت و امامت هستند. با این حال، این گروه امامت و *خلافت مفضول* (غیر علی) بر افضل (علی علیه السلام) را بنابر مصالح پذیرفتند و بر مشروعیت خلفای پیش از علی(ع)، صحه گذاشتند. سه شرط امامت و خلافت از دیدگاه زیدیه عبارت است از: *فاطمی بودن* (حسنی یا حسینی)؛ *دانش و سجایای* اخلاقی (زهد، شجاعت و سخاوت)؛ و *قیام به سیف* و خروج بر حاکم ظالم، ولی آنان برخلاف امامیه، به عصمت امام قایل نبودند.
🔷 از این رو می¬توان نهضت زید را از لحاظ اندیشه سیاسی، *محافظه کار* و تا حدودی ترکیبی دانست که با نظرات عامه در آن زمان نسبتاً هماهنگ بود؛ در واقع به سبب آن که زید هدفش غالباً معطوف به تغییر *ساخت قدرت* و حاکمیت بود و از این راه می¬خواست حمایت مردم را جلب کند، به ترکیب و تلقین عقاید شیعی با عقاید عامه دست زد و در اندیشه ایجاد *سازوارگی* میان آنان بود. از این رو، زید با وجود اعتقاد به برتری علی(ع) بر خلفای پیشین، امامت و خلافت آنان را پذیرفت. او در مسائل شرعی نیز به *فقه عامه* تمایل زیادی نشان داد؛ چنان¬که نوبختی، زیدیه را *نزدیک¬ترین* فرقه به اهل سنت دانسته است.[10].
📌 البته این منش سیاسی او چندان مؤثر واقع نشد و حتی همین سیاست محافظه¬کارانه موجب شد تا جمعی از شیعیان از گرد او پراکنده شوند و به امام صادق(ع) بپیوندند.[11] در همین خصوص، از گرایش و تمایل زید به *معتزله* سخن گفته شده است. طبق نقل شهرستانی، زید، اعتزال را از *واصل بن عطا* برگرفته است و اصحاب او «معتزلی» می¬باشند.[12] هم¬چنین گزارش¬هایی موجود است مبنی بر مناظره و گفت¬و¬گوی انتقادی امام صادق(ع) با واصل بن عطا، در هنگامی که گروهی از علویان گرد او جمع بودند. در این گفت¬وگو، امام صادق(ع) درباره ایجاد تفرقه در میان اهل بیت به واصل اعتراض می¬کند که با واکنش واصل و زید بن علی مواجه می¬شود.[13] بر همین اساس، معتزله، زید را امام آغازگر *قیام* برضد حاکم ستم¬کار و نامشروع می-شمارند.[14]✒️🔻
@pajooheshgaralborz
🌼🍃🌿🌸🍃🌼
✦؛﷽✦
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸برگزاری دومین پیش نشست
"همایش ملی جنگ بیولوژیک:ماهیت, ابعاد, پیامدها و راهکارها"
🔸با موضوع "تاثیر کرونا ویروس بر ساختار اجتماعی و اقتصادی جامعه (فرصتها چالش ها و تهدیدها)"
🔸زمان 1400/5/31
🔸ساعت 19
با حضور اساتید ارجمند:
🔸دکتر غلامرضا لطیفی استاد دانشگاه علامه طباطبایی
🔸 دکتر محسن مسعودیان جامعهشناس و پژوهشگر علوم اجتماعی
🔷لینک ورود به نشست:
https://www.skyroom.online/ch/u09194309131/conf
🔸بعد از ورود با انتخاب گزینه مهمان وارد شوید
┏━━━━━🦋✨🌱━┓
@pajoohesh_semnan
┗━━🦋✨🌱━━━━┛
🔺کنگره علمی امناء الرسول؛ تکریم احیاگر بصیر، آیتالله سیدمحمدمهدی موسوي خرسان
❌قابل توجه اساتید، پژوهشگران و طلاب محترم
🎯 محور های اصلی این همایش👇
🔻 الف)آیتالله سیدمحمدمهدی خرسان
۱. اوضاع سیاسی اجتماعی دوره آیتالله خرسان
۲. اوضاع حوزه های علمیه در دوره آیتالله خرسان
۳. نقد و بررسی جامعهشناختی حوزههای علمیه در سده اخیر
۴. بزرگان و شخصیتهای علمی دوران آیتالله خرسان
و...
🔻 ب) جایگاه حوزههای علمیه
۱. ویژگیهای حوزه علمیه در تربیت رجال علمی
۲. جایگاه تحقیق و پژوهش در حوزههای علمیه
و...
🔺زمان ارسال چکیده مقالات تا ۱۵ مهرماه و اصل مقالات تا ۱۵ آبان ۱۴۰۰
🔻 علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر با آیدی ذیل ارتباط گرفته و موضوعات پیشنهادی را ارسال کنند.
@Ala_1400
🔺جهت دریافت آثار آیت الله خرسان و بارگذاری مقالات به سایت www.alkhersan.ir مراجعه فرمایید.
#فراخوان_مقاله_نویسی
#طلبه_پژوهشگر
------🌿🌸🌿------
«برای دریافت آخرین اخبار پژوهشی با ما باشید»👇👇
┅┅❀🍃🌼🍃❀┅┅
@pajooheshgaralborz
┅┅❀🍃🌼🍃❀┅┅
♨️🔻♨️🔻♨️🔻♨️
معاونت پژوهش حوزه علمیه شهید مطهری "ره" برگزار می کند:
ژورنال کلاب با موضوع:
مطالعه تاثیر آموزه های تصوف در مقتل نگاری شیعه در مقالات علمی پژوهشی
استاد: خانم شریفی
(استاد و پژوهشگر)
⏱زمان: چهارشنبه ۱۰ شهریور
📡لینک برگزاری:
https://ac.whc.ir/rgdbjxyx8ic6/
👌 حضور تمام طلاب الزامی است
🙏شرکت اساتید مایه امتنان است.
#ژورنال_کلاب
#ما_ملت_امام_حسینیم
#معاونت_پژوهش_حوزه_علمیه_شهید_مطهری_ره
#اطلاعیه_پژوهشی
#کنفرانس_بینالمللی
صلح از جمله مقولههایی است که بشر از ابتدای خلقت به آن نظر داشته و همواره در پی شرایطی آرام و به دور از کشمکش بوده است؛ با این وجود در اعصار گوناگون بشر به دلیل تعارض در خواستهها و در نتیجه فقدان صلح، متحمل رنجها و خسارتهای بسیاری شده است.
امروزه با توجه به پیچیدگی های زندگی بشری و نابسامانی ها در تعاملات سیاسی و اجتماعی، ملت ها اهمیت صلح و همزیستی مسالمت آمیز را به عنوان یک آرمان بشری بیش از پیش احساس می کنند؛ مقوله ای که در اندیشه و آثار دانشمندان، فلاسفه و جامعه شناسان در ترسیم آرمان شهر مورد توجه قرار گرفته است. بر این اساس می توان متناسب با دیدگاه و باورهای فرهنگی، اعتقادی و اجتماعی صلح را به گونههای مختلف تبیین و ترسیم کرد.
🔰برگزاری سومین کنفرانس بینالمللی صلحپژوهی را در 7 اسفند 1400 توسط مرکز بین المللی توسعه صلح، فرهنگ و عقلانیت
🔹زمان ارسال چکیده مقالات: 30 آذر 1400
🔹زمان ارسال اصل مقالات: 30 دی 1400
@pajooheshgaralborz
ژورنال کلاب با عنوان مطالعه تأثیر آموزههای تصوف در مقتلنگاری شیعه در مقالات علمیپژوهشی به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه شهید مطهری (ره) برگزار شد.
خانم شریفی، استاد نشست در این جلسه مقاله علمیپژوهشی با عنوان تأثیر آموزههای تصوف در مقتلنگاری کربلا؛ مطالعه موردی اللهوف علی قتلی الطفوف را که در شماره ۲۴ نشریه مطالعات تاریخ اسلام منتشر شده است، بررسی محتوایی نمود.
نویسندگان این مقاله، مطالب خویش را در چند بخش به شرح زیر تنظیم نمودهاند:
🔸تحلیل مختصر تاریخ عصر سیدبنطاووس
🔸بررسی مختصر ارتباط سیدبنطاووس با تصوف
🔸بیان اصطلاحات صوفیانه در مقدمه کتاب
🔸بیان روایات مرتبط با مکاشفات امام حسین علیهالسلام
برخی نکات روشی:
ایشان اشاره نمود که نباید تصور شود هرکس از این اصطلاحات رایج در متون صوفیانه استفاده کرد، حتما صوفی است یا گرایش صوفیانه دارد. برای کشف و فهم صوفیانهبودن یک متن باید تمام گزارههای آن کتاب و سیره نویسنده بررسی شود تا بتوان به نتیجه صحیح و قطعی دست یافت.
نکته مهم دیگر آن است که نویسندگان در نگارش متون خود تحت تأثیر پیشدانستهها و پیشآگاهیهای خود هستند و بنابراین اگر گرایش یا وابستگی به تصوف داشته باشند، قلم نوشتاری آنها نیز آنرا منعکس میکند.
خانم شریفی در پایان به طلاب پیشنهاد نمود پژوهش پیرامون موضوع این مقاله را ادامه دهند و اینبار روایات مندرج در متن کتاب لهوف را در متون دیگر به لحاظ سندی و دلالی بررسی نمایند و سرانجام رأی خود را پیرامون صوفیانهبودن یا نبودن این متن بیان کنند و به نتیجه قطعی برسند؛ زیرا محتوای این مقاله نشان نمیدهد تفکر سیدبنطاووس و
✅دوره آموزش آنلاین نرم افزار تحلیل داده های کیفی مکس کیو دی ای
با اعطای گواهینامه از دانشگاه باقر العلوم و اندیشکده زن و خانواده مانا
🔷 اساتید:
♦️ سرکار خانم عبداللهی
♦️ جناب آقای دکتر زابلی
🔷مهلت ثبت نام: 14 شهریور 1400
🔷شروع دوره: 15 شهریور 1400
🔷هزینه ثبت نام: 150هزارتومان
با تخفیف 50% برای طلاب و دانشجویان 75 هزار تومان
وارد لینک ثبت نام شده فرایند ثبت نام را با اطلاع رسانی به آیدی پشتیبان تکمیل فرمایید .
🌐لینک ثبت نام:
https://survey.porsline.ir/s/xxDH44d
📱پشتیبان: @andishkadehmana
📞ارتباط با کارشناس: 02537741017
اندیشکده زن و خانواده مانا @andishkadeh_zan
◀️دبیر خانه دائمی بانوی هزاره ی اسلام برگزار مینماید.
✳️پیش نشست سوم با مشارکت حوزه علمیه خواهران استان البرز
🔷با موضوع:
چگونگی اقناع در فضای مجازی در رابطه با هویت جنسیتی زنان
🧕با سخنرانی :
سرکار خانم حفیظه مهدیان
📆زمان :
۱۴شهریور 1400
⏰ساعت:
18عصر
✳️لینک نشست
https://vc.yazd.ir/b/ttd-guq-ht6
✅از تمامی طلاب، اساتید و همکاران عزیز در مدارس دعوت می شود در این نشست مشارکت فعال داشته باشند
دبیرخانه دائمی همایش بانوی هزاره ی اسلام، برگزار مینماید.
📝💻 کارگاه مجازی آموزش مقاله نویسی
🧕با حضور:
استاد گرانقدر سرکار خانم دکتر آسیه ذبیح نیا عمران
( #دبیر_علمی_همایش)
📆 زمان: ۱۷ و ۱۸ شهریور ۱۴۰۰
⏰ ساعت: ۱۸
✅📃 همراه با ارائه #گواهی شرکت در دوره آموزش مقاله نویسی
#ثبت_نام:
@Amoradi313
@hekmat98banoo
📒به درخواست کانال همایش ملی بانوی هزارهی اسلام به آدرس:
@BanooHezareEslam
ــــــــــــــــــــ
کانال پژوهشیار؛
@Pajouheshyar
با#نشروتبلیغ کانال،در ثواب فعالیتهای آن#سهیم باشید.
4_5823482273302842072.pdf
15.09M
✦؛﷽✦
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
📚 کتاب PDF «غلط ننویسیم»
✍ اثر ابوالحسن نجفی
📚کتاب پی دی اف «غلط ننویسیم» با عنوان فرعی «فرهنگ دشواریهای زبان فارسی»، کتابی است در قالب فرهنگ لغت، از ابوالحسن نجفی، زبانشناس، نویسنده، مترجم و پژوهشگر برجسته معاصر که درباره غلطهای رایج در زبان فارسی، نوشته شدهاست.
✨این کتاب اثری ارزشمند برای اهل قلم و پژوهشگران است و آن ها را یاری می کند تا متنی بدون غلط بنویسند.
#منبع_شناسی
#کتاب_PDF_غلط_ننویسیم
#معرفی_کتاب
┏━━━━━━━━🌺🍃━┓
↪️@pajooheshgaralborz
┗━━🌺🍃━━━━━━━┛
#دانلود_رایگان
#کتاب مرجع پژوهش
سرپرست نویسندگان و ویراستار علمی حمید قاسمی؛ ۴۴ استاد مولف براساس حروف الفبا محمد اخگری ...
#روش_شناسی
#روش_تحقیق
#پژوهش
ترجیحا با مرورگرهای کروم و موزیلا وارد شده و روی گزینه پیوستها کلیک کنید
لینک دانلود
http://dl.islamicdoc.com/site/catalogue/662073
آدرس کتابخانه دیجیتالی در شبکه اجتماعی ایتا
https://eitaa.com/dl_islamicdoc_com
✅ پژوهشكده زن و خانواده در راستای تقویت توان علمی، ارتباطات و تعاملات پژوهشگران حوزه زن و خانواده، دوره مدرسه تابستانه زن و خانواده را از تاریخ ۲۰ الی۳۰ شهریور ۱۴۰۰ برگزار می کند.
🔻هدف
ارتقاء توان علمی پژوهشگران حوزه زن و خانواده و آشنايي با موضوعات جذاب و كاربردي صورت گرفته توسط پژوهشگران پژوهشكده زن و خانواده
🔹شیوه اجرایی:
1️⃣ مدرسه تابستانی به صورت مجازی (آنلاین) در بستر ادوب کانکت برگزار می شود؛
2️⃣ کلاس های این دوره به صورت کلی و مجزا در عناوین دروس قابل ثبت نام است؛
3️⃣ به شرکت کنندگان، گواهی معتبر از سوی پژوهشکده زن و خانواده اعطاء خواهد شد؛
4️⃣ هزینه کل دوره ۲۵۰هزار تومان( هر کلاس ۵۰ هزار تومان) می باشد که برای شرکت کنندگان در همه کلاس های دوره، تخفیف ۴۰ درصدی در نظر گرفته شده است؛
5️⃣ زمان ثبت نام تا ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ است؛
6️⃣ علاقمندان به شرکت در مدرسه تابستانه می توانند از طریق سایت https://wrc.ir ثبت نام به عمل آورند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #تحلیل_و_تبیین | توصیه رهبر انقلاب به مرحوم علامه حکیمی برای تربیت طلبههای فاضل
🔻 در دیدار سال ۶۹ رهبر انقلاب به جناب حکیمی فرمودند این کاری که شما در الحیاة انجام دادید، یک کار منحصربهفرد است. از شما میخواهم یک عده از طلبهها را تربیت کنید که با این سبک و با این نگاه، سراغ معارف قرآن و سنت بروند. من حاضرم کمک کنم و امکانات در اختیار شما قرار بدهم تا جمعی از طلبههای بااستعداد فاضل و خوشفکر را جذب کنید و آنها را آموزش بدهید. تا بتوانند مثل کتاب الحیاة سراغ قرآن و روایات بروند.
🎞 روایت حجتالاسلام مروی از مراودات مرحوم علامه حکیمی با رهبر انقلاب👇
https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=48627
◀️دبیر خانه دائمی بانوی هزاره ی اسلام برگزار مینماید.
✳️پیش نشست پنجم:
🔷با موضوع:اوقات فراغت،نبود تفریح و نشاط و راهکارهای حل مسئله
🧕با سخنرانی :
سرکار خانم ناهید طیبی
📆زمان :
۲۱شهریور 1400
⏰ساعت:
18عصر
✳️لینک نشست
https://vc.yazd.ir/b/ttd-guq-ht6
🍃🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷🍃
📣 مراسم افتتاحیه "طرح فرهنگی -پژوهشی کوثرانه" هم اکنون درحال برگزاری
💎 فراگیری پژوهش در حوزه بیانات امامین و اعطای گواهی پژوهشگری
💠 آشنائی با موضوعات کاربردی در اندیشه امامین انقلاب و اعطای گواهینامه تبلیغ تخصصی در حوزه بیانات
📚 آموزش شیوه تدوین کتب موضوعی از بیانات امامین انقلاب
💎 همراهی در تدوین یک عنوان کتاب از بیانات امامین انقلاب
💎استفاده رایگان از برنامه های فرهنگی ممتاز مانند برنامه ریزی راهبردی فردی
💎با حضور اساتید تراز و متخصص در امر بیانات پژوهی از جمله استاد محمد مهدی سالاری، استاد سید امیرحسین مفضلی، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا طاهری وحجت الاسلام والمسلمین علی خاک رنگین و ...
💎استفاده از تسهیلات و مزایای ویژه پژوهشگران در طول دوره طرح
#کوثرانه
#مدیریت_حوزه_علمیه_خواهران_البرز
#سازمان_تبلیغات_اسلامی_بوشهر
#سازمان_تبلیغات_اسلامی_البرز
•┈┈••✾❀✿🌸✿❀✾••┈┈•
@hawzah_khaharan_alborz
•┈┈••✾❀✿🌸✿❀✾••┈┈•
یادآوری
نشست تخصصی
تأملات فلسفی در زمینه تجربیات بیرون از بدن
با ارائه دکتر جوارشکیان، استاد دانشگاه و حضور دکتر موزون پژوهشگر حوزه تجربیات پس از مرگ و تهیه کننده برنامه زندگی پس از زندگی
تا ساعتی دیگر
امروز 5 شنبه، ساعت 10 صبح
موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
لینک وبینار:
https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/neshast00-06-11
لایو اینستاگرام:
@isin_ir
•┈┈••••ا✾ا•••┈┈•
🏫موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
▫️▫️▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی ▫️▫️▫️
🔰@isinir
وبینار بین المللی بزرگداشت پروفسور طوبی کرمانی
@khgpazhoohesh
🌐در راستای وبینارهای بین المللی به مناسبت اربعین حسینی(ع)
💢کنگره جهانی محبان اهل بیت(ع) وبینار «وبینار نقش زنان زینبی در ساختن تمدن اسلامی» را برگزار می کند.
🛑سخنرانان:
♦️خانم دکتر انسیه خزعلی
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده
♦️خانم دکتر لیندا طبوش (از لبنان)
استاد دانشگاه در رشته فلسفه و روانشناسی و فعال بین المللی جهان اسلام
♦️ خانم علیاء النجار (از سوریه)
حقوقدان و پژوهشگر اجتماعی
♦️خانم فاطمه صفدری
فعال اجتماعی و همسر والا مقام شهید ابوزینب (فرمانده لشگر فاطمیون)
زمان: فردا(شنبه) ، ۳ مهر، ساعت ۹ به وقت تهران
🔵عنوان الغرفة:www.moheban.org/live
✅ تاریخچه ای از عزاداری بر حسین بن علی ع
(ارتباط عزاداری ایرانیان و شیعیان )
💥آیا عزاداری شیعیان برای امام حسین ع متأثر از عزاداری ایرانیان بر سیاوش پهلوان نامدار ایرانی است ؟!
🔸 ایرانیان قبل از اسلام در سوگ سیاوش، پهلوان نامدار ایرانی هر ساله در روز خاصی، عزاداری برگزار میکرده اند.نام این مراسم سیاوشان یا سُوشون بود. که با اشک و ماتم و مرثیه سرایی توام بود. بخصوص که داستان قتل سیاوش به دست افراسیاب پادشاه توران بسیار سوزناک و مظلومانه است.
🔺 به روایت شاهنامه فردوسی؛ سیاوش فرزند کیکاوس، شاه ایران است؛ پدرش او را به رستم می سپارد تا به وی آیین پهلوانی و سپهسالاری بیآموزد؛ پس از این؛ او در قامت جوانی رعنا و یوسف وش به کاخ پدر بازمی گردد که مورد هوس سودابه نامادری خویش قرار می گیرد اما به دلیل پاکدامنی ودوری از فضای آلوده دربار؛ حضور در مرزها را ترجیح می دهد.
🔸سرانجام به دلیل اخلاق مداری نظامی و عدم همراهی پدر با او به نزد افراسیاب در کشور توران میرود و فرمانده محبوب و داماد او میشود.
🔸ودر نهایت با توطئه های حسودان دربار مورد خشم افراسیاب قرار میگیرد و همراه سیصد تن از سپاهیانش، مظلومانه گردن زده میشوند. که از آن پس ایرانیان هر ساله بر غم مظلومیت و گردن زدن او مرثیه می سرودند و عزاداری می کردند و به بیان شاهنامه لاله های واژگون نیر اشک سیاوش نام دارند که گریان غم او هستند.
🔺🔻حال آیا می توان گفت عزاداری در سوگ حسین بن علی ع برگرفته از مراسم ایرانیان در مرگ سیاوش است؟
🔸در جواب باید دو موضوع را از هم جدا کرد؛ یکی شباهت های میان این دو آئین دینی و ملی در برخی آداب و مناسک هست؛ و دیگری مساله اصالت یا تابعیت عزادرای امام حسین ع از عزاداری های دوران ایران باستان است.
🔸آری چه بسا برخی از آداب و رسوم عزاداری متأثر از گذشته فرهنگ ایرانیان باشد؛ همان گونه که گفته شده آدابی چون پرچم و عَلَم و نخل در عزاداری های گذشته بوده و الان نیز کم و بیش در برخی از مناطق ایران دیده می شود. بخصوص که مردم ایران از دیر باز و از عهد باستان تا کنون طبق گزارش ایران پژوهان مردمی دین مدار و معتقد و نوعا موحد بودند و طبیعی است که برخی از آداب و رسوم دینی بر مردمان دیار خود اثر گذاشته باشند.
🔸اما عزادرای ابا عبدالله الحسین ع همان گونه که در شش یادداشت قبلی اشاره شد، به عنوان یک مساله کلیدی از عصر عاشورا آغاز و در دوره های مختلف تا به امروز و حتی در دوره های خفقان حکومت ها مورد توجه بوده؛ تا جایی که ائمه ع مقید بودند با حضور خانواده یا نزدیک ترین یاران خویش مرثیه جدشان حسین ع و حوادث کربلا را حتی در دوره های وحشت بنی امیه و بنی عباس بازگو کنند و سرایندگان بر این مساله را می ستودند و صله می دادند.
🔸علاوه بر اینکه سیاوشان مخصوص و محدود به خاک ایران زمین بود، اما داستان عزاداری بر حسین ع گستره وسیعی دارد و همچنان در همه مناطق جهان ودر میان آزادیخواهان عالم از مسلمان و غیر مسلمان روبه فزونی و گسترش است.
🔸نتیجه آنکه در آیین ها همواره تبادل فرهنگی میان ملت ها و اقوام در برخی عناصر نزدیک و همانند وجود داشته ولی صرف مشابهت؛ دلیل تاثیر پذیری صددرصدی نیست. چنانکه معابد زرتشتیان ریشه مساجد مسلمانان نیست؛ با اینکه گاهی مساجد را بر معابد زرتشتی بنا می کردند و حتی برخی از عناصر معماری را از آن می گرفتند، اما همه می دانیم مسجد یک عنصر اصیل اسلامی است؛ همچنين است عزاداری بر امام حسین ع که در اساس خود ریشه و اصالتی مذهبی و دینی دارد.
✍دکترمسلم محمدی
@pajooheshgaralborz
🌹 نگاه 45 سال پیش رهبر انقلاب به پیادهروی اربعین🌹
✅ آیتالله خامنهای پیش از انقلاب اسلامی در یکی از سخنرانیهای خود در مشهد مقدس، زوایای مختلفی از اربعین حسینی را بیان میکنند که گزیدهای از آن در ادامه آمده است.
🔻زیارت اربعین؛ میدانید یکی از علائم ایمان زیارت اربعین است؟ بنده نمیدانم این روایت چقدر صحیح است. اصراری هم ندارم که بگویم معنای این روایت همینی است که من گمان کردم.
شیعه یک جمع متفرقی بود. یک جامعهای بود که در یک جا، در یک مکان زندگی نمیکردند. در مدینه بودند، در کوفه بودند، در بصره بودند، در اهواز بودند، در قم بودند، در خراسان بودند، اطراف و اکناف بلاد. اما یک روح در این کالبد متفرق و در این اجزاء متشتت در جریان بود.
مثل دانههای تسبیح یک رشته و یک نخ همه اینها را به هم وصل میکرد. چه بود آن رشته؟ رشته اطاعت و فرمانبری از مرکزیت تشیع، از رهبری عالی تشیع یعنی امام. همه این رشتهها به آنجا متصل میشد. قلبی بود که به همه اعضاء فرمان میداد. و به این ترتیب تشیع یک سازمان و یک تشکیلاتی بود. ممکن بود دو نفر از حال هم خبر نداشته باشند اما بودند کسانی که از حال همه با خبر بودند. اطاعت و فرمانبری آنها به حساب بود، فریاد زدنشان از روی دستور بود، سکوتشان بر طبق نقشه بود.
همه چیزشان با حساب بود. فقط یک عیبی کار آنها داشت و آن اینکه همدیگر را کمتر میدیدند. اهل یک شهر، شیعیان یک منطقه البته یکدیگر را میدیدند. اما یک کنگره جهانی لازم بود برای شیعیان روزگار ائمه(ع).
این کنگره جهانی را معین کردند. وقتش را هم معین کردند. گفتند در این موعد معین در آن کنگره هر کس بتواند شرکت کند. آن موعد روز اربعین است و جای شرکت، سرزمین کربلا است. چون روح شیعه روح کربلایی است، روح عاشورایی است. در کالبد شیعه تپش روز عاشورا مشهود است. شیعه هر جا که هست دنبالهروی عاشورای حسین است. این هم که میبینی همه جا این تپشهایی که در شیعه مشهود شده، از آن مرقدِ پاک ناشی شده. این شعلههایی بوده که از آن روح مقدس و پاک و از آن تربت عالی مقدار سرکشیده. به جانها و روحها رسیده. انسانها را به گلولههای داغی تبدیل کرده و آنها را به قلب دشمن فرو برده.
بنابراین مسئله اربعین یک مسئله مهمی است، اربعین یعنی میعاد شیعیان در یک کنگره بینالمللی و جهانی برای سرزمینی که خودش خاطرهانگیز است آن سرزمین. سرزمین خاطرهها است، خاطرههای باشکوه، خاطرههای عزیز، سرزمین شهدا، مزار کشتهشدگان راه خدا، اینجا جمع بشوند تشیع، پیروان تشیع و دست برادری و پیمان وفاداری هر چه بیشتر بدهند.
اگر امروز هم بتوانند شیعیان آن سرزمین پاک و مقدس را یک چنین میعادی قرار بدهند. البته بسیار کار بجا و جالبی خواهد بود و همین دنبالهگیری از راهی است که از ائمه هدی(ع) به ما ارائه دادند.»
ــــــــــــــــــــــــــــ
* سخنرانی در مسجد امام حسن مجتبی(ع)، مشهد در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۵۲ مصادف با جمعه بیستم صفر۱۳۹۴ هجری قمری.
💠 فراخوان سومین جشنواره ملی بانوی هزاره اسلام، بزرگداشت حضرت خدیجه سلام الله علیها
✅ بخش ادبی و هنری
🔻🔻قالب آثار
🔸 بخش ادبی:
◀️ شعر (در تمامی قالب ها پذیرفته می شود)
🎁 جوایز:
نفرات برگزیده ۴نفر: یک میلیون تومان
نفرات تقدیری ۴نفر: ۴۰۰ هزار تومان
◀️ داستان کوتاه
🎁 جوایز:
نفرات برگزیده ۳نفر: یک میلیون تومان
نفرات تقدیری ۳ نفر: ۴۰۰ هزار تومان
◀️ فیلمنامه
🎁 جوایز:
نفرات برگزیده ۳نفر: یک میلیون تومان
نفرات تقدیری ۳ نفر: ۴۰۰ هزار تومان
🔸 بخش هنری:
◀️ پوستر
🎁 جوایز:
نفرات برگزیده ۳نفر: یک میلیون تومان
◀️ تایپوگرافی
🎁 جوایز:
نفرات برگزیده ۳نفر: یک میلیون تومان
💠 آثار در دو بخش آماتور ( دانشجویان و دانش آموزان ) و بخش حرفه ای داوری خواهد شد.
✅ ✅ به دلیل استقبال هنرمندان
تمدید شد.
📅 مهلت ارسال آثار : ۳۰ آذرماه ۱۴۰۰
📅 اختتامیه: ۳ بهمن ماه ۱۴۰۰
📝🔰 ارسال آثار:
💻 رایانامه:
emamhosseinyazd@gmail.com
📱کانال پیام رسان ایتا:
@BanooHezareEslam
🆔 (پیام رسان ایتا)
@Amoradi313
@hekmat98banoo
☎️ کسب اطلاعات بیشتر:
09924271963
🖥 تارنما:
https://farhang.yazd.ir
🏢 نشانی دبیرخانه:
یزد، میدان دروازه قرآن، ابتدای بلوار جمهوری، کوچه چهار باغ، چهار راه اول، سمت راست، موسسه آموزش عالی حوزوی امام حسین علیه السلام یزد