eitaa logo
پژوهش حوزه علمیه خواهران البرز
207 دنبال‌کننده
558 عکس
84 ویدیو
76 فایل
 #رویکرد مصرف‌کنندگیِ علم را باید به رویکرد تولید علم تبدیل کنیم
مشاهده در ایتا
دانلود
😱 مهمترین دلائل مقاله (قسمت اول) ⬅️ ژورنال، توسط نویسنده یا نویسندگان رعایت نشده باشد. ⤵️ دفتر ویراستاری مجله، احتمال در برخی از بخش های مقاله را بدهد. ↖️ مقاله به صورت همزمان برای ارسال شده باشد. ↘️ عدم مطابقت موضوع مقاله با ماهیت و اهداف ژورنال ⬆️ کم اهمیت بودن موضوع مقاله 🌸 با ما همراه باشید 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/241238066C1b85daa3b0
🔷🔶🔹🔸🔹🔸 «بسم الله الرحمن الرحیم» در نشست پژوهشی که با موضوع « زنان در تحقق فرایند تمدن نوین اسلامی با رویکرد به زنان عاشورایی» ، به مناسبت ماه محرم به شرح زير برگزار شد،که دارای امتیازات و انتقاداتی بود. شرح نشست👇🏻 🔻حضور زنان در تمام عرصه های تاریخ، هم در پشت صحنه و هم در لحظات پیکار، موثر بوده ؛ به گونه ای که می‌توان گفت اکثر جنگهای مهم از تهییج و تحریک مردان توسط زنان، رخ داده است. 🔻یکی از شاهد مثال های خوب و ملموس این نشست، نقش همسر مختار، در سریال مختارنامه بود‌؛ که چگونه در سخت ترین لحظات، تا پای جان به وفای عهد خود با مختار ماند و حتی پذیرای شهادت شد تا پذیرش زنده بودن با رذالت. 🔻نکته ی جالب این مثال یادآور همدلی های امیدوارانه ی یک زن با شوهرش در اوج نامیدی و لحظات تاریک زندگی آنهاست. و بیننده، شاهد اوج تاثیر این حضور برای برافروختن جرقه ی قیام مختار، است. 🔻نکته ی دیگر چگونگی صبر و تحمل همسر در دوری از شوهرش، با هدف خودسازی مرد و رها شدن از مالیخولیا هاو جنگهای درونی شوهر است. 🔻از طرفی، با تکرار کردن آرمان‌های گمشده ی وی، موجب تحریک و تهییج مختار، به هنگامه ی قیام او گشته و در تمام عرصه های سیاسی و اجتماعی، اخلاقی، از او حمایت کرد. 🔻 در جمع بندی نهایی، از زنان به عنوان یک نقش موثر در تدارکات ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف یاد شد؛ که موضوع حیاتی و مهم امروز جامعه ما هست، یاد شد.
✅تاریخچه ای از عزاداری بر حسین بن علی ع ( باز نشر ) 🔸قسمت اول ( از آغاز تا قرن دهم) 💥داستان عشق به امام حسین ع همان گونه که ائمه ع فرمودند "حرارتی در قلوب دارد که هیچ گاه سرد نمی شود" از این رو از سال 61 هجری تا به امروز شاهدیم که هر روزه بر شکوه مراسم های آن حادثه الهی نه تنها در مناطق شیعه و مسلمان نشین بلکه در اکثر کشورهای دنیا رو به افزایش است. اما از آغاز تا کنون همواره با فراز و فرودهای سختی عجین بوده است، که به نمونه هایی مهم و برجسته از ان اشاره می شود:🔻 🔹در صحرای کربلاء مراسم عزادارى امام حسین(ع) نخستین بار توسط خاندان و فرزندان او در کنار اجساد مطهر شهیدان در صجرای کربلا برگزار گردید. 🔹کاروان اسراء پس از آن، هنگام ورود کاروان اسیران به کوفه، شام ومدینه، امام زین‏ العابدین(ع) و حضرت زینب(س) چه براى مردم کوچه وبازار و چه در دربارعبیدالله ویزید سخنرانى مرثیه سرایانه کردند. که باعث گریه و ناله کاروان اهل بیت ع و مردم می شد. 🔹نمونه های مردمی دفاع جانسوز کسانی مانند عفیف ازدری نابینا در مسجد کوفه در حضور عبیدالله یا سفیر روم و زن یزید در شام که منجر به مرثیه سرایی در کاخ یزید شد و عزای مردم مدینه در هنگام ورود اسراء را هم باید آغازگر ارادت اباعبدالله الحسین ع و شهدای کربلا در روزهای آغازین به حساب آورد. 🔹عصر ائمه ع دردوران بعدی نیز توسط ائمه ع هر چند اوج فشار و اختناق علیه آن ها وجود داشت، اما آن ها عزا و مرثیه امام حسین ع را همواره با یاد آوری مصائب کربلا در حضور خانواده واصحاب خود برگزار می نمودند. ( همان گونه که یادآوری عید غدیر در سالروز آن هیچگاه ترک نمی شد.) 🔹قرن چهارم دسته ‏های عزاداری در شکل جدید، نخستین بار در سال ۳۵۲ ق در زمان آل بویه به وجود آمد. به دستور معزّالدوله، در عاشورای سال ۳۵۳ عزای عمومی اعلام شد و از مردم خواسته شد که با پوشیدن جامه سیاه، اندوه خود را نشان دهند. در این دوران گریه برای امام حسین(ع) و نوحه ‏خوانی و برپایی ماتم برای آن امام برگزار گردید. در این روز با آویختن پارچه‏ های سیاه، اعلام عزا ‏نمودند. در روز عاشورا مردم حتی برخی علمای حنفی مثل خواجه علی غزنوی و امام نجم الدین بلعمانی حنفی ، سفیانیان را لعن می کردند، دستار از سر باز کرده نوحه میخواندند و خاک بر سر می افشاندند. 📌در سال ۳۹۸ که روز عاشورا مصادف با عید مهرگان بود، مراسم عید را به تأخیر انداختند. مورخین به برپائی این مراسم در تمام طول سلطه آل بویه اشاره دارند، اما در همان دوره، با گسترش برگزارى مراسم روز عید غدیر و روز عاشورا و حساسیت اهل سنت و وقوع درگیریهای متعدد، اهالى محله‏ کرخ از برگزارى این مراسم منع شدند. در سال ۳۹۳ شیعیان از برگزاری مراسم عزای حسینی منع شدند، که البته شیعیان با تحمل سختی همواره مقاومت می کردند. هر چه حکومت آل‏ بویه به پایان عمر خود نزدیک مى‏شد و ضعف آن بیش‏تر می گردید، مى‏کوشیدند به هر نحو ممکن، برگزارى مراسم عاشورا و عید غدیر را، که خود بانى آن بودند، ملغى کنند. اما پافشارى شیعیان براى برگزارى مراسم عاشورا ادامه یافت. 🔹قرن پنجم در سال ۴۰۲ قمرى فخرالملک، وزیر سلطان بهاءالدوله برگزارى مراسم عاشورا را آزاد اعلام کرد و براى جلوگیرى از وقوع فتنه تدابیرى اندیشید، ولى بار دیگر خودش در سال ۴۰۶ قمرى برگزارى مراسم عاشورا را منع کند، که اصرار شیعیان به برگزارى آن، باعث نزاع آنها با ساکنان محله‏ باب‏ الشعیر شد و تعداد زیادى در این نزاع کشته شدند. 📌برخی از سلاطین سلجوقى در عین دشمتی هایی با شیعه اما خود را از دوستداران ائمه شیعه نشان می دادند. ملکشاه به همراه خواجه نظام در سال ۴۷۹ق به زیارت کاظمین، نجف و کربلا رفت. محمد بن عبدالله بلخى پس از سخنرانى و وعظ براى عالمان، مسئولان و طلاب نظامیه اهل سنت، روضه مى‏خواند. این رسم تا اوایل سلطنت طغرل سلجوقى در بغداد و شهرهاى دیگر ایران معمول بوده است. 🔹قرن هفتم سرانجام در نیمه دوم قرن هفتم در سال ۶۵۶ق با سقوط بغداد و حاکمیت یافتن ایلخانان در ایران و عراق، فرصت مناسبى براى توسعه تشیع و برگزارى شعائر و مراسم مذهبى فراهم گردید و با روى خوش نشان دادن غازان خان به شیعیان و سرانجام با رسمى شدن مذهب تشیع در مدت کوتاهى در زمان "اولجایتو"، مراسم عزادارى عمومیت یافت. 📌در این دوران که با زیرکی علامه حلی مکتب شیعه در ایران به صورت رسمی رواج یافت شاید اولین دورانی باشد که عزاداری های محرم نیز آزادانه انجام گرفت. 🔹قرن نهم مردم هرات پایتخت تیموریان، در نیمه دوم قرن نهم با فرا رسیدن ماه محرم به برگزارى مجالس سوگوارى براى امام حسین(ع) اقدام نمودند و حتى شاهزادگان و امرا نیز به برگزارى مجالس عزا همت می گماشتند. 🔻"قرن دهم تا زمان حاضر در پست بعدی خواهد امد" 🆔 @davaok @pajooheshgaralborz
✅ تاریخچه ای از عزاداری بر حسین بن علی ع 🔸قسمت دوم ( از قرن دهم تا کنون) 💥قرن دهم با روی کار آمدن دولت صفویّه و در آمدن مملکت به صورت کشوری شیعه و مقتدر، سرودن شعر در مدح و رثای ائمه و شهدای کربلا برای شاعران افتخاری بس بزرگ محسوب می‎شد. و این تأثیری فراوان بر آینده‎ آیین سوگواری محرم گذارد، به گونه‎ای که به عزاداری شیعیان، در نشر و اشاعه‎ی مذهب تشیّع در ایران، مساعدت فراوانی کرد. 📌کتاب «روضة الشهداء» با سبک داستان نویسی رمان گونه و غلو آمیز که در زمان تیموریان به رشته‎ تحریر درآمده بود؛ سنگ بنایی شد برای سبک تازه‎ای از فعالیّت به نام روضه‎ خوانی یا قرائت «روضة الشهداء» که بعد ها این سبک به منزله‎ رشته‎ ای در آمد که به وسیله‎ آن، اشعار؛ متون و نمایش‎های تعزیه خوانده می شد. 📌 زمینه های اولیه قمه زنی را نیز باید از عهد صفوی بحساب اورد که بعدها از اینجا به عراق و دیگر بلاد کشیده شد! از این زمان به بعد تکیه ها و حسینیه ها و موقوفات مربوط به عزادارى امام حسین ع در ایران شکل گرفت. گزارشات متعدّد از اجتماعات مزبور در دوره صفویه هست که اکثراً توسط فرستادگان سیاسی اروپا، مبلّغان، بازرگانان و سیاحان به ثبت رسیده. برخی دولت های بعدی از جمله گورکانیان هند که از دولت صفویه متأثر بودند،مراسم عزاداری امام حسین(ع) را برپا میداشتند. 🔹قرن دهم به بعد از عزاداری در دوره افشار و زند گزارش هایی نقل شده است و همین گزارشات، شروع تعزیه خوانی را مربوط به دوره کریم خان میدانند. در عصر قاجار حتی شاهان احترام خاصی برای عزاداری در این ایام قائل بودند. 📌توجه خاص به تعزیه در این زمان بود که ساختن تکیه معروف ومهم دولت برای برگزاری روضه و تعزیه از جمله کارهای قاجاریان بحساب می اید! کسی مانند ناصرالدین شاه در رثای امام حسین شعر می سرود و گاه در روضه ها بی هوش می شد" البته خون آلود کردن سر و صورت با تیغ و قمه زنی از این دوران رونق جدی گرفت؛ که استعمارگران هم بی تاثیر نبودند؛ و متاسفانه آثار سوء آن تا به امروز همچنان برقرار است! 🔹زمان حاضر زمان حاضر، اوج گسترش تشیع و عشق به اهل بیت و امام حسین ع در دنیاست، اگر تا چند سال پیش فقط چند کشور دارای جمعیت شیعه در محرم به عزاداری می پرداختند، اما امروز بدون اغراق شاید کمتر کشوری را بتوان پیدا کرد که حد اقل یک مراسم مختصر در آنجا برای امام سوم شیعیان برگزار نشود. تا جایی که در هند روز عاشورا مورد تجلیل و احترام ویژه ای قرار می گیرد، و از روزهای تعطیل به حساب می آید؛ که شاید بخاطر سخن معروف گاندی باشد که در عظمت امام حسین می گفت قیامش علیه انگلیسی ها را از او فرا گرفته است، وشیعیان ترکیه تقاضای تعطیلی رسمی از دولت می کنند. حتی در شهری مانند لندن طبق اخبار و گزارش ها در محرم نزدیک به صد مجلس عزا برگزار می گردد و دیگر مناطق و بلاد کم و بیش چنین است! 🔹در نهایت برمی گردیم به همان جمله اول که " امام حسین ع حرارتی در قلوب دارد که هیچ گاه سرد نخواهد شد." 📌اما بنظر می رسد در کنار بزم عزای حسین ع که باید باشکوه تر از گذشته رونق بیابد، وقت آن است که🔻 1- عزاداری را همانند عصر ائمه و صاحبان اصلی عزا کمی بی پیرایه تر و از شور به شعور و معرفت برسانیم! 2- در کنار عزاداری بر حسین ع کمی هم عزا برخودمان نماییم که در راه و رسم زندگی چقدر با او و یاران یارش فاصله داریم؟! 3_ در این تزاحم های پاندمی کرونا؛ در عین حفظ شور حسینی که حتما لازم است؛ از شعور حسینی نیز غافل نباشیم که این نیز در تاریخ عزای اباعبدالله نقطه عطفی خواهد بود. ✍ دکترمسلم محمدی 🆔@davaok @pajooheshgaralborz
✅تاریخچه ای از عزاداری بر حسین بن علی(ع) 🔹(قسمت سوم) . 🔹قرن پنجم در سال ۴۰۲ قمرى فخرالملک، وزیر سلطان بهاءالدوله برگزارى مراسم عاشورا را آزاد اعلام کرد و براى جلوگیرى از وقوع فتنه تدابیرى اندیشید، ولى بار دیگر خودش در سال ۴۰۶ قمرى برگزارى مراسم عاشورا را منع کند، که اصرار شیعیان محله کرخ به برگزارى آن، باعث نزاع آنها با ساکنان اهل سنت محله‏ باب‏ الشعیر بغداد شد که تعداد زیادى از شیعیان در این منازعه کشته شدند. 📌برخی از سلاطین سلجوقى در عین دشمتی هایی که با شیعه داشتند؛ اما خود را از دوستداران ائمه شیعه نشان می دادند. ملکشاه به همراه خواجه نظام در سال ۴۷۹ق به زیارت کاظمین، نجف و کربلا رفت. محمد بن عبدالله بلخى پس از سخنرانى و وعظ براى عالمان، مسئولان و طلاب نظامیه اهل سنت، روضه مى‏خواند. این رسم تا اوایل سلطنت طغرل سلجوقى در بغداد و شهرهاى دیگر ایران معمول بوده است. 🔹قرن هفتم سرانجام در نیمه دوم قرن هفتم در سال ۶۵۶ق با سقوط بغداد و حاکمیت یافتن ایلخانان در ایران و عراق، فرصت مناسبى براى توسعه تشیع و برگزارى شعائر و مراسم مذهبى فراهم گردید و با روى خوش نشان دادن غازان خان به شیعیان و سرانجام با رسمى شدن مذهب تشیع در مدت کوتاهى در زمان "اولجایتو"، مراسم عزادارى عمومیت یافت. 📌در این دوران بود که با زیرکی و دوراندیشی علامه حلی مکتب شیعه در ایران به صورت رسمی رواج یافت؛از این رو شاید این زمان اولین دورانی باشد که عزاداری های محرم در ایران به صورت گسترده و آزادانه انجام گرفت. ✍️دکتر مسلم محمدی ✳️ @pajooheshgaralborz
انا لله و انا الیه راجعون... اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمة لایسدها شیء مطلع شدیم استاد برجسته حوزه علمیه قم در رشته تاریخ اسلام، جناب حجت الاسلام والمسلمین مهدی پیشوایی بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. پژوهشکده تاریخ و سیره و دانشنامه اهل بیت(علیهم السلام) ضمن ارج نهادن به سالها تلاش و مجاهدت علمی این اندیشمند تاریخ اسلام، این ضایعه جبران ناپذیر را تسلیت عرض کرده و جوار رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان و صبر جمیل و اجر جزیل را برای وابستگان ایشان خواهان است. 🔰از کتاب های معروف و مهم این مرحوم می توان به کتاب (سیره پیشوایان ، نگرشی بر زندگانی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی امامان معصوم علیهم السلام) اشاره کرد. رحم الله من یقرأ الفاتحه مع الصلوات •┈┈•❖ ❖•┈┈•@pajooheshgaralborz
✅ تاریخچه ای از عزاداری بر حسین بن علی ع (قسمت چهارم ) 🔹قرن نهم مردم هرات پایتخت تیموریان، در نیمه دوم قرن نهم با فرا رسیدن ماه محرم به برگزارى مجالس سوگوارى براى امام حسین(ع) اقدام نمودند و حتى شاهزادگان و امرا نیز به برگزارى مجالس عزا همت می گماشتند. 🔹قرن دهم 💥قرن دهم با روی کار آمدن دولت صفویّه و در آمدن مملکت به صورت کشوری شیعه و مقتدر، سرودن شعر در مدح و رثای ائمه و شهدای کربلا برای شاعران افتخاری بس بزرگ محسوب می‎شد. و این تأثیری فراوان بر آینده‎ آیین سوگواری محرم گذارد، به گونه‎ای که به عزاداری شیعیان، در نشر و اشاعه‎ی مذهب تشیّع در ایران، مساعدت فراوانی کرد. 🔸همچنین شاهان صفوی که خود را از اولاد اهل بیت ع می‌دانستند؛ شاعران را تشویق می کردند به جای تعریف و تمجید از آنان به منقبت ائمه اطهار و ذکر مصیبت امام حسین (ع) بپردازند که نمونه بارز آن شعر محتشم کاشانی است. 📌 نمونه دیگر آن کتاب «روضة الشهداء» با سبک داستان نویسی رمان گونه و غلو آمیز که در زمان تیموریان به رشته‎ تحریر درآمده بود؛ اما سنگ بنایی شد در دوره صفویه برای سبک تازه‎ای از فعالیّت به نام روضه‎ خوانی یا قرائت «روضة الشهداء» که بعد ها این سبک به منزله‎ رشته‎ ای در آمد که به وسیله‎ آن، اشعار؛ متون و نمایش‎های تعزیه خوانده می شد. 🔸عزاداری دو ماهه از ابتدای محرم تا پایان صفر بیشتر در این دوره به یک فرهنگ ماندگار درآمد. و حتی چنانکه اگر سالی ایام عاشورا با عید باستانی مقارن می‌شد، برای رعایت ایام سوگواری، جشن نوروز را به تعویق می انداختند. 📌ضمنا زمینه های اولیه قمه زنی را نیز باید از عهد صفوی بحساب اورد که بعدها از اینجا به عراق و دیگر بلاد کشیده شد و به عنوان یک آسیب فراگیر دوام پیدا کرد! از این زمان به بعد تکیه ها و حسینیه ها و موقوفات مربوط به عزادارى امام حسین ع در ایران شکل گرفت. گزارشات متعدّد از اجتماعات مزبور در دوره صفویه هست که اکثراً توسط فرستادگان سیاسی اروپا، مبلّغان، بازرگانان و سیاحان به ثبت رسیده. برخی دولت های بعدی از جمله گورکانیان هند که از دولت صفویه متأثر بودند،مراسم عزاداری امام حسین(ع) را برپا میداشتند. ✍مسلم محمدی ✳️ @pajooheshgaralborz
✅ تاریخچه ای از عزاداری بر حسین بن علی ع (قسمت پنجم ) 🔹قرن دهم به بعد 🔸از عزاداری در دوره افشار و زندیه گزارش هایی نقل شده است؛ از جمله گسترش عمومی تعزیه خوانی و دیگر ﺷﮑﻞﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﯼ آغاز شده از ﺩﻭﺭﻩﻫﺎﯼ ﻗﺒﻞ را مربوط به این دوره بخصوص به اهتمام و علاقه شخص کریم خان میدانند. 🔸در عصر قاجار شاهان احترام خاصی برای عزاداری محرم قائل بودند. توجه خاصی به تعزیه در این زمان صورت می گرفت؛ ساختن تکیه معروف وبزرگ دولت در تهران برای برگزاری روضه و تعزیه از جمله کارهای قاجاریان بحساب می آید! کسی مانند ناصرالدین شاه در رثای امام حسین شعر می سرود و گاه در روضه ها از هوش می رفت. از دیگر رسوم عزاداری محرم مراسم قمه زنی بود که در روز عاشورا انجام می‌گرفت و عزاداران کفن‌پوش در قالب دسته‌جات اقدام به قمه زنی می‌کردند؛ در این میان رسومی مانند زخم زنی، سنگ‌زنی قفل آجین و شمع آجین کردن بدن هم وجود داشت که اکنون منسوخ شده است؛ عزادارن برای قفل‌آجین کردن، بدن خود را سوراخ کرده و به آن قفل می‌زدند که عملی بسیار دردناک بود. البته گفته شده استعمارگران هم با توجه به‌ فقر فرهنگی جامعه در پیدایش و گسترش اموری چون قمه زنی بی تاثیر نبودند؛ که متاسفانه آثار سوء آن تا به امروز همچنان برقرار است! 🔸در دوره پهلوی هم رضا شاه در ابتدای سلطنت، در عزاداری پیش‌قدم بود و خودشﺑﻪﺩﻧﺒﺎﻝ ﺩﺳﺘﻪﻫﺎﯼ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺎ ﺳﺮ ﻭ ﭘﺎﯼ ﺑﺮﻫﻨﻪ ﺳﯿﻨﻪ ﻣﯽﺯﺩ ﻭ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﯼﻣﯽﮐﺮﺩ. اما بعدها با شعائر مذهبی مانند عزاداری علنی و خیابانی مخالفت کرد، از این رو مراسم ها بیشتر به درون خانه ها رفت و ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪﺻﻮﺭﺕﻣﺨﻔﯿﺎﻧﻪ ﻭ ﺷﺒﺎﻧﻪ ﺩﺭ ﺯﯾﺮﺯﻣﯿﻦ ﻣﻨﺎﺯﻝ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﯿﻦ ‏ع ﺟﻠﺴﺎﺕ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﯼﺑﺮ ﭘﺎ ﻣﯽﮐﺮﺩﻧﺪ. و عملا ﭼﻨﯿﻦ ﺧﻔﻘﺎﻧﯽ ﺑﺎﻋﺚ ﺑﻪﻭﺟﻮﺩ ﺁﻣﺪﻥ ﻧﻮﻉ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺍﺯ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﯼ ﺷﺪ که ﺩﺭ ﻣﻨﺎﺯﻝ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭ ﻣﯽﺷد که این فرهنگ روضه های خانگی را می توان گفت بیشتر متأثر از همان دوران است. هر چند بعدها با فشار مردم و بخصوص علما این مراسم ها جنبه علنی و سیاسی پیدا کرد و عملا منجر به پیدایش انقلاب اسلامی ایران گردید؛ که به تعبیر امام خمینی ره ما هرچه داریم از محرم و صفر است. . ✍مسلم محمدی ✳️ @pajooheshgaralborz
لطفا این کانال را به دوستان خود معرفی نمایید 👇👇👇👇👇👇 @pajooheshgaralborz
معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) به مناسبت فرارسیدن دهه محرم و ایام شهادت اباعبدالله الحسین (ع) برگزار می کند: 🔸نشست با محوریت: جستاری درمعناو مفهوم شناسی شعار کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا سخنران: سرکارخانم حسینی واعظ(زیدعزها) مدیریت محترم حوزه های علمیه خواهران گلستان 🔺زمان: یکشنبه۱۴۰۰/۵/۲۴ ساعت ۱۱ صبح 🔹مکان: تالارپژوهشی فاطمه الزهرا(س)بندرترکمن 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 لینک ورود به تالار👇👇👇 https://ac.whc.ir/rkbsjilushws حضور یکایک شماعزیزان راگرامی میداریم . پژوهشی
*جریان­ شناسی سیاسی بنی­ هاشم پس از قیام عاشورا * علی آقاجانی 1⃣قسمت نخست *چکیده* 📌 در مقاله حاضر، با بهره¬گیری از دو مفهوم « *پارادایم* » و « *استراتژی سیاسی* »، در بعد نظری به کاوش در اندیشه و رفتار جریان¬های *هاشمی* پس از قیام عاشورا پرداخته¬ایم. هم چنین با نگاهی به تاثیرات عاشورا بر هاشمیان، پارادایم *اعتقادی ـ سیاسی* که متعلق به امامیه است و نیز پارادایم *سیاسی* که مربوط به سایر رهیافت¬هاست بررسی شده است. 🔹ذیل دو پارادایم اصلی، رهیافت¬های *«علوی ـ فاطمی* » با گرایش¬های امامیان، حسنیان و زیدیان؛ *«علوی ـ غیرفاطمی» (حنفیان* )؛ و رهیافت « *عباسی* » مورد کاوش قرار گرفته است. در ادامه این سه رهیافت با شاخص¬هایی، چون: *اندیشه سیاسی؛ مبارزه با رژیم/ مبارزه بر رژیم؛ مبارزه باز/ پوشیده؛ اصلاح / انقلاب* ؛ و نحوه ارتباط با سایر رهیافت ها سنجیده شده اند🔹مقدمه: 📌در تاریخ اسلام، نهضت *عاشورا* نقطه عطفی است که از جنبه¬های گوناگون، آغازگر تحولات در ساخت، بافت و اندیشه جامعه مسلمانان بوده است. برخی از این تحولات مهم و محسوس را می¬باید در نحوه و چرایی اقبال دگرباره وسیع مردم به خاندان هاشم؛ چگونگی اندیشه و نحوه رویارویی آنان با حاکمان *اموی* ؛ و به تبع آن، تحکیم و بسط پایه¬ها و نگره¬های سیاسی شیعی و تغییر فضای جامعه آن زمان دانست. 🔻 از این¬رو «جریان¬شناسی سیاسی بنی¬هاشم» می¬تواند زوایای این مسئله را روشن کند. بدین منظور، بررسی این موضوع از سال 61هـ (هم زمان با واقعه عاشورا) آغاز می¬گردد و تا سال 146هـ (زمان سرکوب قیام حسینیان به دست منصور عباسی) ادامه می¬یابد که دوره¬ای 85 ساله است. در این پژوهش، منظور از بنی¬هاشم افرادی از *نخبگان هاشمی* هستند که در هدایت حرکت¬های سیاسی نقش داشته¬اند. 🔸در این نوشتار *فرضیه* تحقیق بر این پایه استوار است که در اثر قیام عاشورا، بنی¬هاشم در جامعه¬ای که بنی¬امیه *سلاح¬های سیاسی* را به صورت متمرکز در دست داشتند، جریان¬های کلان و خردی پیدا نمودند. در *بعد کلان* دو پارادایم اصلی وجود داشت: یکی پارادایم اعتقادی و فرهنگی ـ سیاسی که *امامیه* آن را نمایندگی می¬کرد و دیگری، *پارادایم سیاسی* سایر جریان-ها بود. علی¬رغم آن که مبارزه همه این جریان¬ها با رژیم است از لحاظ خُرد، برخی از آنان به مبارزه پنهانی، بعضی به مبارزه زیرزمینی، عده¬ای با روش اصلاحی ـ البته با اهداف انقلابی ـ و گروهی نیز به روش انقلابی روی آورده¬اند.✒️ ✅این پست ادامه دارد... به کانال ما بپیوندید👇 @pajooheshgaralborz
*جریان­ شناسی سیاسی بنی­ هاشم پس از قیام عاشورا* علی آقاجانی قسمت دوم ✅ *چارچوب نظری* 🔹این تحقیق از دو مفهوم بهره می¬گیرد: یکی « *پارادایم* » در حوزه روش¬شناسی علمی و دیگری، مفهوم « *استراتژی سیاسی* » در حوزه جامعه¬شناسی سیاسی. 1⃣ *پارادایم* ، روشی در چارچوب نظریه به مثابه ساختار است که « *تامس کوهن* » به تفصیل بدان پرداخت و نخستین شکل آن را در سال 1962 با انتشار کتاب ساختار انقلاب¬های علمی مطرح کرد. کوهن حرفه علمی خود را به عنوان فیزیک¬دان آغاز کرد و سپس توجهش به تاریخ علم معطوف شد، ولی ضمن این کار متوجه شد که پیش¬پندارهایش درباره ماهیت علم از هم پاشیده و پراکنده گردیده است. ویژگی عمده نظریه وی بر ممیزه *انقلابی* *پیشرفت¬های علمی* تأکید می¬کند؛ به طوری که بر طبق آن انقلاب، متضمن طرد و رد یک ساختار نظری و جای-گزینی آن با ساختار ناسازگار دیگری است. ویژگی دیگر، نقش پراهمیتی است که ممّیزات جامعه¬شناختی جوامع علمی در نظریه کوهن ایفا می¬کند. بر این اساس، پارادایم مشتمل است بر مفروضات کلی نظری، قوانین و فنون کاربرد آنها که اعضای جامعه علمی خاصی آنها را بر می¬گیرند. پارادایم¬ها هم چنین شامل شیوه¬های مقبول و مرسوم تطبیق قوانین بنیادی به چند وضعیت گوناگون می¬شود.[1] 2⃣تحلیل درونی تحقیق، از بحث « *استراتژی¬های سیاسی* » کتاب جامعه¬شناسی سیاسی، اثر موریس دوورژه، بهره¬گیری شده است. وی در این خصوص از مفاهیمی، چون جامعه متمرکز و غیرمتمرکز، سلاح¬های سیاسی، مبارزه باز و مبارزه پوشیده، مبارزه پوشیده نهانی و مبارزه پوشیده زیرزمینی، مبارزه با رژیم و مبارزه در رژیم و اصلاح¬طلبی و انقلابی¬گری، نام برده است[2] و ما براساس این مفاهیم، رویکردهای پارادایم¬ها و جریان¬های هاشمی پس از عاشورا را تبیین نموده و با تسامح هر کدام را به استفاده از یکی از این استراتژی¬ها و پیش-زمینه¬ها متصف کرده¬ایم. ❇ *تأثیرات حادثه عاشورا بر بنی هاشم* تأثیرات گوناگون سیاسی نهضت عاشورا بر ذهن، عمل و رفتار نخبگان سیاسی هاشمی عبارتند از: 1. *فراهم آوردن زمینه¬های حضور سیاسی هاشمیان* : نهضت حسینی، مشروعیت دینی و توان سیاسی حاکمان اموی را به چالش کشاند و به قیام و شورش بر ضد آنان مشروعیت بخشید. عظمت این حادثه و حماسه¬سازان آن، از جنبه سیاسی، زمینه¬ساز حضور جدی و مؤثر هاشمیان که رقیب عمده آل امیه بودند، در صحنه¬های مختلف جامعه گردید. هم چنین از منظر عاطفی، هم شخصیت خاص *امام حسین (ع* ) و هم نحوه شهادت آن حضرت، به گونه¬ای بود که تأثیر عمیقی بر ذهنیت مردم می¬گذاشت. می¬توانیم قدر جامع تأثیرات سیاسی ـ اجتماعی آن نهضت را تغییر مناسبات سیاسی – اجتماعی از *«سکون نسبی* » به «تحرک در حد اعلا» بدانیم. 2. *فعال شدن گروه¬های سیاسی هاشمی* : در این زمان، مردم که به رهبری فعال نیاز داشتند به هاشمیان که بازماندگان و خون¬خواهان کربلا بودند، روی آوردند و آنان را به مقابله با امویان دعوت نمودند. از این¬رو می¬توان گفت که شهادت امام حسین (ع) تأثیر اساسی در انسجام سیاسی، فعال شدن ابتدایی هاشمیان و شفاف شدن انقسامات پسینی آنان و به تبع آن تشیع، داشته است. 3. *شفاف شدن پارادایم¬ها و جریان¬های سیاسی هاشمی* : واقعه عاشورا به جز آماده¬سازی زمینه حضور هاشمیان، نقطه عطفی در شفاف شدن نحله¬های فکری ـ سیاسی هاشمی و آشکار شدن اختلافات درونی آنان به شمار می¬رود؛ تا زمان حضور امام حسین(ع) صف¬بندی-های غیرمتمایزی در میان هاشمیان وجود داشت، اما شکل فعالانه به خود نگرفته بود. با شهادت حسین بن علی(ع) و سرازیر شدن سیل درخواست¬های مردمی، این وضعیت، تفاوتی آشکار پیدا نمود. بدین¬ترتیب، کانون¬های مختلف که نامزد امامت و رهبری بودند، فعالیت چشم-گیری آغاز نمودند؛ به گونه¬ای که دو پارادایم «اعتقادی ـ سیاسی» و «سیاسی»، و سه رهیافت «علوی ـ فاطمی»، «علوی ـ غیرفاطمی» و «عباسی»، تشکیل یافت. 🔷 *رهیافت علوی ـ فاطمی* 1. *امامیه* : پس از حادثه عاشورا، از میان پسران *سیدالشهداء(ع)،* تنها امام سجاد(ع)، جان سالم به در برد، زیرا شدت بیماری توان کارزار را از او ستانده بود.[3] ایشان براساس متون شیعی، به ویژه نصوص مختلفی که از پیامبر(ص)، امام علی(ع) و امام حسین(ع) نقل شده است، به جانشینی و امامت پس از پدر رسید.[4] باید *امام سجاد* را بنیان¬گذار دوران جدید حیات امامیه پس از جریان عاشورا دانست، چرا که روشی که آن حضرت بنیان نهاد، با اندک تغییراتی که مربوط به هر دوره بود، تا آخرین امام شیعه تداوم یافت.🔺 ✅ این پست ادامه دارد... @pajooheshgaralborz
*نذر قلم برای عاشورا* ‏امام خمینی(ره): دماء شهدا اگر چه بسیار ارزشمند و سازنده است، لكن قلم ها بیشتر می توانند سازنده باشند. ص، ج ۱۶، ص ۱۳۷ یکی از نذر های بسیار زیبا و موثر، نذر قلم است. مثال نذر می کنم ۳ یادداشت ۵۰۰ کلمه ای برای ۳ کلید واژه جهت تببین اهداف قیام کربلا نوشته و به سمع و نظر ۵۰۰ نفر برسانم. مثال دوم نذر میکنم ۳ یادداشت ۳۰۰ کلمه ای از آموخته های جدیدی که در سخنرانی ها یا حاصل مطالعه شخصی باشد را نوشته و منتشر نمایم. جهت آشنایی با کلید واژگان به کتاب فرهنگ عاشورا آقای محدثی مراجعه فرمایید. بسم الله @pajooheshgaralborz
*جریان­ شناسی سیاسی بنی­ هاشم پس از قیام عاشورا* علی آقاجانی قسمت سوم *1ـ1 پارادایم* : امامیه تنها حامل پارادایم *اعتقادی سیاسی* است. در این دوران اصلی¬ترین اقدام از نظر امامیه، تحکیم پایه¬های اعتقادی و پرورش شیعیان است. از این جنبه امامیه تحت تأثیر ماهیت قیام عاشورا بود و آن را حرکتی با ابعاد گوناگون اعتقادی، سیاسی و اجتماعی می-دانست که با مشی *اصلاح¬گرایانه* و *ظاهری انقلابی* ، در پی زدودن انحرافات از حکومت و جامعه بود و لازم بود که حرکت¬های بعدی نیز با توجه به روح قیام و ماهیت نهضت تداوم یابد. از این¬رو امامیه تنها *پارادایمی* است که در جریان مبارزه به دنبال تغییرات *ماهوی* در سطح کلی جامعه و حکومت بود و آن را از طریق روش¬های خاص خود دنبال می¬نمود. 2-1*اندیشه سیاسی* اندیشه سیاسی امامیه در این دوره ـ همانند دیگر دوره¬ها ـ مبتنی *بر نص جلی* است؛ یعنی امامت دینی و سیاسی، و عهده¬داری امور حکومت و خلافت را مخصوص امامی می¬داند که به اسم و رسم از ناحیه خداوند منصوب شده و *عصمت و اعلمیت* از شرایط آن است. امامیه برای پیشوایان خود هم مرجعیت *علمی و دینی* قائل است و هم بر شأن سیاسی و تعلق حکومت بدان¬ها تأکید دارد. اما در عرصه عمل، سیاست *امام سجاد* (ع) پرهیز از ورود به چالش¬ها و فراخوان¬های سیاسی به علت عدم آمادگی جامعه و نبود شرایط کافی بوده است. *امام باقر* (ع) نیز همان رهیافت فکری که مبتنی بر کناره¬گیری هوش¬مندانه از تلاطمات سیاسی بود و در عین حال بر وجوه *حقانیت* خود تأکید می¬کرد، پی گرفت. امام صادق(ع) نیز مشارکت در بازی قدرت را نمی¬پذیرفت. تاریخ، تحرک سیاسی و مبارزاتی علنی خاصی از امام صادق(ع) در دوره امویان، ثبت نکرده است و حتی آن گاه که *ابوسلمه* در خلال نامه¬ای به حضرت از ایشان برای احراز مقام خلافت دعوت کرد، امام(ع) بدو جواب رد داد و نامه را سوزاند.[5] این بدین معنا نیست که ایشان سیاست را از شئون *امامت* نمی¬دانسته¬اند، چرا که سیره امامان و روایات آنان حاکی از آن است که ایشان حکومت را حق امام بر می¬شمارند و عدم قیام به آن را به سبب شرایط زمانی و عدم وجود یاران خالص می¬دانند.[6] از این رو بر خلاف کسانی که برآنند تا سنت سیاسی امامت شیعی را به نوعی طرف¬دار *تفکیک امامت* (دین) از *خلافت* (سیاست) بنمایند،[7] باید گفت که پیشوایان امامیه به مقولات راهبردی فرهنگی و اعتقادی توجه ویژه¬ای داشتند، اما این رویکرد، خود دارای استراتژی سیاسی بود و آنها نیز از حق خویش در خلافت چشم نپوشیدند و به بسترسازی می¬پرداختند. برای همین است که معمولاً از سوی حاکمان تحت نظر بودند و گاه به خشم و زندان آنان دچار می¬شدند *1ـ3 مبارزه با رژیم/ مبارزه در رژیم* : امامیه را باید دارای حقیقی¬ترین رویکرد مبارزه با رژیم دانست، زیرا که آموزه¬ها و شیوه¬های مورد نظر رهبران این جریان، با آموزه¬ها و روش¬های حکومت دیگر جریان¬های رقیب تقابلی بنیادین دارد. اگر چه *امامیه* از روش¬های بسیج و مبارزه انقلابی در سطح عموم بهره نمی¬گیرد، به واسطه حرکت¬های محتوایی و آینده¬نگرانه که به روشنی با دیدگاه رژیم موجود در تقابل است در واقع حرکتی ماهیتاً و عمیقاً *ضد رژیم* را سامان می¬دهند. دومین نکته آن است که رژیم اموی، به *سلطنت* تغییر شکل یافته بود و عباسیان نیز به نحوی در همان مسیر گام نهادند؛ اما رژیم مورد نظر امامیه، رژیم خلافتی بر پایه *امامت شیعی* (مبتنی بر ادراک زمان بود که ماهیتاً با نوع رژیم موجود متفاوت بود. *1ـ4 مبارزه باز/ مبارزه پوشیده:* در آن زمان مبارزه باز با توجه به انحصار اکثر سلاح¬های سیاسی در دست حکومت، ممکن نبود. از این رو مبارزه امامیه به طور حتم مبارزه¬ای *پوشیده* و از نوع *پنهانی* ، بوده است. بدین ترتیب، امامیه در دوران امام سجاد(ع)، اغلب به بهره¬جویی از نهادهای غیرسیاسی و روش¬هایی غیر از مبارزات علنی گرایش داشته است؛ یعنی به مبارزه پنهانی در قالب *ادبیات دعا* که نماد حرکت امام سجاد(ع) بوده و نیز به تلاش¬های علمی و فرهنگی و سامان¬دهی وضعیت عمومی و اجتماعی *شیعیان* پرداخته است. ✒️🔻
✒️ *جریان­ شناسی سیاسی بنی­ هاشم پس از قیام عاشورا* علی آقاجانی قسمت چهارم 📌از همین رو می-توانیم بسیاری از اندیشه¬های سیاسی و دستورات اجتماعی زین¬العابدین(ع) را در دعاهای *صحیفه سجادیه* بیابیم. هم چنین گریستن¬های علنی آن حضرت در مواضع گوناگون، نمونه¬ای از این شیوه مبارزه است. حرکت *امام باقر* (ع) و *مبارزه پنهانی* آن حضرت نیز از طریق فعالیت¬های علمی، فرهنگی، نقل روایات و تشکیل حوزه¬های نظریه¬پردازی صورت گرفت که از دو جنبه، *سلاحی سیاسی* در برابر رژیم محسوب می¬شد؛ *اولاً* ، در راستای سیاست کلی تربیت نیروهای مخلص، توان¬مند و همه¬جانبه نگر بود و *ثانیاً* ، آن حضرت، نماینده نوعی مبارزه بی¬صدا با ارکان و اندیشه¬های حاکم بر رژیم به شمار می¬رفت؛ به عنوان نمونه، می¬توان به تلاش¬های آن حضرت در رد نظرات *_مرجئه_* که اغلب زمینه¬ساز تداوم استبداد اموی بودند، اشاره نمود. 🔷 *امام باقر* (ع) در این دوران با رهبری عالمانه و دور اندیشانه خویش، حرکت تشیع را به مثابه حرکتی *که جامع* خصلت¬های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بود، وارد مرحله جدیدی ساخت و به تولید اندیشه و پایه¬گذاری مکتب¬های گوناگون و مستقل امامیه در حوزه¬هایی، چون فقه، ادبیات، کلام، علوم طبیعی، قرآن، حدیث و... پرداخت *. امام صادق* (ع) نیز در همین قالب، مبارزه پنهانی را ادامه داد و به تکمیل، تدوین و انسجام اندیشه امامیه در ابعاد مختلف همت گماشت و *حوزه نفوذ* پیروان خود را گسترش داد؛ به گونه¬ای که باید این دوره را *«عصر بلوغ سازمان تشیع امامی* » نامید. 🔻 *1ـ5 اصلاح/ انقلاب:* امامیه تحت تأثیر لایه¬های *زیرین عاشورا* ، رویکرد خود را در قبال سیاست روز مشخص ساخت. این رویکرد را باید مبتنی بر *اهداف انقلابی و روش¬های اصلاحی* به شمار آورد. البته روش اصلاحی امامیه، برای رژیم مشروعیتی قائل نیست و هیچ¬گاه بدان نزدیک نمی¬شود و در صورت نزدیک شدن، این امر در کمترین مرتبه و مبتنی *بر تقیه* است. *اصلاح-گرایی* امامیه براساس توجه به بدنه اجتماعی؛ اصلاح نیروها، افکار و اندیشه¬های اجتماعی؛ و تربیت نیروهای زبده معتقد براساس ایستارها و باورهای این مکتب می¬باشد تا از آن طریق زمینه لازم برای تأسیس حکومت مشروع و دلخواه فراهم شود. از این رو، این گروه حرکت تدریجی خود را با استفاده از دو روش مکمل ( *مقاومت منفی و تقیه* ) پی گرفت؛ چرا که هدف اساسی امامیه تصرف قدرت سیاسی نبود، بلکه اصلاح بافت اجتماعی قدرت و سپس ساختار سیاسی بود. استراتژی امامیه، نفی رژیم موجود با تمام پایه¬های اعتقادی¬اش بود، اما *در تاکتیک* ، عدم برخورد قهرآمیز دنبال می¬شد. به همین دلیل است که دوران امام سجاد(ع) و امامان بعدی، شاهد شکل¬گیری *جریان¬های جهادی* از سوی رهبران امامیه نیستیم و حتی قیام¬هایی که به نام آنها بوده باشد نیز نمی¬بینیم. البته شاید بتوان جنبش *توابین* را جنبشی به نام اهل بیت و امام سجاد(ع) دانست که بنابر نظر برخی پژوهش¬گران ـ علی¬رغم تردیدهای جدی دیگر صاحب¬نظران ـ دلایل کافی بر اعتقاد آنها به امامت امام عادل زمان، علی بن الحسین(ع)، وجود دارد.[8] اما فرض مذکور نیز دلالتی بر ارتباط امام سجاد(ع) با آنان ندارد، زیرا این امر با منش کلی آن حضرت منافات داشت؛ نمونه آن عدم ورود آن حضرت در قیام مردم مدینه، قیام مختار و نیز سکوت در خصوص حکومت عبدالله بن زبیر است که ایشان عدم جانب-داری خود را حفظ نمود 🔺 *1ـ6 ارتباط با سایر رهیافت¬ها:* امامیه با *حسنیان* ائتلاف عقیدتی و رقابت سیاسی داشته و در خصوص *حنفیان* نوعی رقابت عقیدتی و بی¬طرفی سیاسی را در دستور کار خود قرار داده است. رابطه این گروه با *عباسیان* نیز بر پایه رقابت عقیدتی و بی¬طرفی سیاسی در ابتدا و نوعی رقابت سیاسی در ادامه مبتنی بوده است. ❇️ *2* . *زیدیه* : 2ـ1 *پارادایم* : پارادایم زیدیه را باید سیاسی دانست؛ این گروه به مباحث *عقیدتی* و کلامی توجه دارد، اما این امر، اغلب معطوف به رویکرد *سیاسی* و در راستای آن است.✒️🔻 @pajooheshgaralborz
*جریان­ شناسی سیاسی بنی­ هاشم پس از قیام عاشورا* علی آقاجانی قسمت پنجم ❇️ *2ـ2 اندیشه سیاسی:* زید و پیروانش در این دوره، امامت و ز مام¬داری را موقوف به *نص خفی* می¬دانستند، بر خلاف امامیه که معتقد به نص جلی بودند. بر این اساس، پیامبر(ص)، علی(ع) را به طور پنهانی به بعضی اصحاب و خواص معرفی کرده است. بنابراین، زیدیه معتقد به *ارجحیت* علی(ع) و اولاد او به خلافت و امامت هستند. با این حال، این گروه امامت و *خلافت مفضول* (غیر علی) بر افضل (علی علیه السلام) را بنابر مصالح پذیرفتند و بر مشروعیت خلفای پیش از علی(ع)، صحه گذاشتند. سه شرط امامت و خلافت از دیدگاه زیدیه عبارت است از: *فاطمی بودن* (حسنی یا حسینی)؛ *دانش و سجایای* اخلاقی (زهد، شجاعت و سخاوت)؛ و *قیام به سیف* و خروج بر حاکم ظالم، ولی آنان برخلاف امامیه، به عصمت امام قایل نبودند. 🔷 از این رو می¬توان نهضت زید را از لحاظ اندیشه سیاسی، *محافظه کار* و تا حدودی ترکیبی دانست که با نظرات عامه در آن زمان نسبتاً هماهنگ بود؛ در واقع به سبب آن که زید هدفش غالباً معطوف به تغییر *ساخت قدرت* و حاکمیت بود و از این راه می¬خواست حمایت مردم را جلب کند، به ترکیب و تلقین عقاید شیعی با عقاید عامه دست زد و در اندیشه ایجاد *سازوارگی* میان آنان بود. از این رو، زید با وجود اعتقاد به برتری علی(ع) بر خلفای پیشین، امامت و خلافت آنان را پذیرفت. او در مسائل شرعی نیز به *فقه عامه* تمایل زیادی نشان داد؛ چنان¬که نوبختی، زیدیه را *نزدیک¬ترین* فرقه به اهل سنت دانسته است.[10]. 📌 البته این منش سیاسی او چندان مؤثر واقع نشد و حتی همین سیاست محافظه¬کارانه موجب شد تا جمعی از شیعیان از گرد او پراکنده شوند و به امام صادق(ع) بپیوندند.[11] در همین خصوص، از گرایش و تمایل زید به *معتزله* سخن گفته شده است. طبق نقل شهرستانی، زید، اعتزال را از *واصل بن عطا* برگرفته است و اصحاب او «معتزلی» می¬باشند.[12] هم¬چنین گزارش¬هایی موجود است مبنی بر مناظره و گفت¬و¬گوی انتقادی امام صادق(ع) با واصل بن عطا، در هنگامی که گروهی از علویان گرد او جمع بودند. در این گفت¬وگو، امام صادق(ع) درباره ایجاد تفرقه در میان اهل بیت به واصل اعتراض می¬کند که با واکنش واصل و زید بن علی مواجه می¬شود.[13] بر همین اساس، معتزله، زید را امام آغازگر *قیام* برضد حاکم ستم¬کار و نامشروع می-شمارند.[14]✒️🔻 @pajooheshgaralborz
🌼🍃🌿🌸🍃🌼 ✦؛﷽✦ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸برگزاری دومین پیش نشست "همایش ملی جنگ بیولوژیک:ماهیت, ابعاد, پیامدها و راهکارها" 🔸با موضوع "تاثیر کرونا ویروس بر ساختار اجتماعی و اقتصادی جامعه (فرصتها چالش ها و تهدیدها)" 🔸زمان 1400/5/31 🔸ساعت 19 با حضور اساتید ارجمند: 🔸دکتر غلامرضا لطیفی استاد دانشگاه علامه طباطبایی 🔸 دکتر محسن مسعودیان جامعه‌شناس و پژوهشگر علوم اجتماعی 🔷لینک ورود به نشست: https://www.skyroom.online/ch/u09194309131/conf 🔸بعد از ورود با انتخاب گزینه مهمان وارد شوید ┏━━━━━🦋✨🌱━┓ @pajoohesh_semnan ┗━━🦋✨🌱━━━━┛
🔺کنگره علمی امناء الرسول؛ تکریم احیاگر بصیر، آیت‌الله سیدمحمدمهدی موسوي خرسان ❌قابل توجه اساتید، پژوهشگران و طلاب محترم 🎯 محور های اصلی این همایش👇 🔻 الف)آیت‌الله سیدمحمدمهدی خرسان ۱. اوضاع سیاسی اجتماعی دوره آیت‌الله خرسان ۲. اوضاع حوزه های علمیه در دوره آیت‌الله خرسان ۳. نقد و بررسی جامعه‌شناختی حوزه‌های علمیه در سده اخیر ۴. بزرگان و شخصیت‌های علمی دوران آیت‌الله خرسان و... 🔻 ب) جایگاه حوزه‌های علمیه ۱. ویژگی‌های حوزه علمیه در تربیت رجال علمی ۲. جایگاه تحقیق و پژوهش در حوزه‌های علمیه و... 🔺زمان ارسال چکیده مقالات تا ۱۵ مهرماه و اصل مقالات تا ۱۵ آبان ۱۴۰۰ 🔻 علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر با آیدی ذیل ارتباط گرفته و موضوعات پیشنهادی را ارسال کنند. @Ala_1400 🔺جهت دریافت آثار آیت الله خرسان و بارگذاری مقالات به سایت www.alkhersan.ir مراجعه فرمایید. ------🌿🌸🌿------ «برای دریافت آخرین اخبار پژوهشی با ما باشید»👇👇 ┅┅❀🍃🌼🍃❀┅┅ @pajooheshgaralborz ┅┅❀🍃🌼🍃❀┅┅
♨️🔻♨️🔻♨️🔻♨️ معاونت پژوهش حوزه علمیه شهید مطهری "ره" برگزار می کند: ژورنال کلاب با موضوع: مطالعه تاثیر آموزه های تصوف در مقتل نگاری شیعه در مقالات علمی پژوهشی استاد: خانم شریفی (استاد و پژوهشگر) ⏱زمان: چهارشنبه ۱۰ شهریور 📡لینک برگزاری: https://ac.whc.ir/rgdbjxyx8ic6/ 👌 حضور تمام طلاب الزامی است 🙏شرکت اساتید مایه امتنان است.
صلح از جمله مقوله‌هایی است که بشر از ابتدای خلقت به آن نظر داشته و همواره در پی شرایطی آرام و به دور از کشمکش بوده است؛ با این وجود در اعصار گوناگون بشر به دلیل تعارض در خواسته‌ها و در نتیجه فقدان صلح، متحمل رنج‌ها و خسارت‌های بسیاری شده است. امروزه با توجه به پیچیدگی های زندگی بشری و نابسامانی ها در تعاملات سیاسی و اجتماعی، ملت ها اهمیت صلح و هم‌زیستی مسالمت آمیز را به عنوان یک آرمان بشری بیش از پیش احساس می کنند؛ مقوله ای که در اندیشه و آثار دانشمندان، فلاسفه و جامعه شناسان در ترسیم آرمان شهر مورد توجه قرار گرفته است. بر این اساس می توان متناسب با دیدگاه و باورهای فرهنگی، اعتقادی و اجتماعی صلح را به گونه‌های مختلف تبیین و ترسیم کرد. 🔰برگزاری سومین کنفرانس بین‌المللی صلح‌پژوهی را در 7 اسفند 1400 توسط مرکز بین المللی توسعه صلح، فرهنگ و عقلانیت 🔹زمان ارسال چکیده مقالات: 30 آذر 1400 🔹زمان ارسال اصل مقالات: 30 دی 1400 @pajooheshgaralborz
ژورنال کلاب با عنوان مطالعه تأثیر آموزه‎های تصوف در مقتل‎نگاری شیعه در مقالات علمی‎پژوهشی به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه شهید مطهری (ره) برگزار شد. خانم شریفی، استاد نشست در این جلسه مقاله علمی‎پژوهشی با عنوان تأثیر آموزه‎های تصوف در مقتل‎نگاری کربلا؛ مطالعه موردی اللهوف علی قتلی الطفوف را که در شماره ۲۴ نشریه مطالعات تاریخ اسلام منتشر شده است، بررسی محتوایی نمود. نویسندگان این مقاله، مطالب خویش را در چند بخش به شرح زیر تنظیم نموده‎اند: 🔸تحلیل مختصر تاریخ عصر سیدبن‎طاووس 🔸بررسی مختصر ارتباط سیدبن‎طاووس با تصوف 🔸بیان اصطلاحات صوفیانه در مقدمه کتاب 🔸بیان روایات مرتبط با مکاشفات امام حسین علیه‎السلام برخی نکات روشی: ایشان اشاره نمود که نباید تصور شود هرکس از این اصطلاحات رایج در متون صوفیانه استفاده کرد، حتما صوفی است یا گرایش صوفیانه دارد. برای کشف و فهم صوفیانه‎بودن یک متن باید تمام گزاره‎های آن کتاب و سیره نویسنده بررسی شود تا بتوان به نتیجه صحیح و قطعی دست یافت. نکته مهم دیگر آن است که نویسندگان در نگارش متون خود تحت تأثیر پیش‎دانسته‎ها و پیش‎آگاهی‎های خود هستند و بنابراین اگر گرایش یا وابستگی به تصوف داشته باشند، قلم نوشتاری آن‎ها نیز آن‎را منعکس می‎کند. خانم شریفی در پایان به طلاب پیشنهاد نمود پژوهش پیرامون موضوع این مقاله را ادامه دهند و این‎بار روایات مندرج در متن کتاب لهوف را در متون دیگر به لحاظ سندی و دلالی بررسی نمایند و سرانجام رأی خود را پیرامون صوفیانه‎بودن یا نبودن این متن بیان کنند و به نتیجه قطعی برسند؛ زیرا محتوای این مقاله نشان نمی‎دهد تفکر سیدبن‎طاووس و
✅دوره آموزش آنلاین نرم افزار تحلیل داده های کیفی مکس کیو دی ای با اعطای گواهینامه از دانشگاه باقر العلوم و اندیشکده زن و خانواده مانا 🔷 اساتید: ♦️ سرکار خانم عبداللهی ♦️ جناب آقای دکتر زابلی 🔷مهلت ثبت نام: 14 شهریور 1400 🔷شروع دوره: 15 شهریور 1400 🔷هزینه ثبت نام: 150هزارتومان با تخفیف 50% برای طلاب و دانشجویان 75 هزار تومان وارد لینک ثبت نام شده فرایند ثبت نام را با اطلاع رسانی به آیدی پشتیبان تکمیل فرمایید . 🌐لینک ثبت نام: https://survey.porsline.ir/s/xxDH44d 📱پشتیبان: @andishkadehmana 📞ارتباط با کارشناس: 02537741017 اندیشکده زن و خانواده مانا @andishkadeh_zan
◀️دبیر خانه دائمی بانوی هزاره ی اسلام برگزار می‌نماید. ✳️پیش نشست سوم با مشارکت حوزه علمیه خواهران استان البرز 🔷با موضوع: چگونگی اقناع در فضای مجازی در رابطه با هویت جنسیتی زنان 🧕با سخنرانی : سرکار خانم حفیظه مهدیان 📆زمان : ۱۴شهریور 1400 ⏰ساعت: 18عصر ✳️لینک نشست https://vc.yazd.ir/b/ttd-guq-ht6 ✅از تمامی طلاب، اساتید و همکاران عزیز در مدارس دعوت می شود در این نشست مشارکت فعال داشته باشند