eitaa logo
پژوهشگران جوان مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
274 دنبال‌کننده
749 عکس
70 ویدیو
254 فایل
لینک زیر جهت تبادل اطلاعات و دریافت نظرات شما دوستان می باشد. https://eitaa.com/abbasipazhooheshsadegh
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 تجزیه و ترکیب آیه سوّم سوره مبارکه بقره الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ (۳) « آن کسانی که به جهان غیب ایمان آرند و نماز به پا دارند و از هر چه روزیشان کردیم انفاق کنند.» *️⃣ تجزیه آیه 3 سوره بقره*️⃣ ⬅️الَّذین:موصول اسمی، موصول خاص، برای جمع مذکر، مفردش الَّذی، معرفه، مبنی، غیر متصرّف، جامد، غیر عامل، الف و لامش زائده لازمه ⬅️یُومنونَ: فعل مضارع، صیغه جمع مذکر غایب، ثلاثی مزید، از باب افعال، از ماده امن، مهموز الفاء، متعدّی، معلوم، معرب، متصرّف ⬅️بِ :حرف جر، مبنی، عامل، مختص به اسم ⬅️الغَیب: الف و لام تعریف عهد ذهنی، مبنی بر سکون، غیر عامل، مختص به اسم، غیب: اسم ثلاثی مجرد بر وزن فَعل، مصدر ثلاثی مجرد، از ماده غیب، اجوف یایی، منصرف، متصرّف، جامد، معرب، نکره، معرفه به الف و لام ⬅️وَ:حرف عطف، مبنی، غیر عامل ⬅️یُقیمون: فعل مضارع، صیغه جمع مذکر غایب، ثلاثی مزید، از باب افعال، از ماده قوم، معتل، اجوف واوی، متعدّی، معلوم، معرب، متصرّف در اصل یُقومونَ بوده ، کسره واو به حرف صحیح و ساکن ماقبل داده شد یُقومون شد و به خاطر تناسب حرکت ماقبل، واو قلب به یاء گردید یُقیمونَ شده. ⬅️الصلوه:ال: الف و لام تعریف عهد ذکری، مبنی بر سکون، غیر عامل، مختص به اسم ⬅️صلوه: اسم ثلاثی مزید، اسم مصدر از ماده صلو، ناقص واوی، منصرف، متصرّف، جامد، معرفه به الف و لام. ⬅️وَ: حرف عطف، مبنی، غیرعامل ⬅️مِن:حرف جر، مبنی، عامل، مختصّ به اسم ⬅️ما:موصول مشترک عام، مبنی غیر عامل غیر متصرف، جامد 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 ⬅️رَزَقنا: فعل ماضی، صیغه متکلّم مع الغیر، ثلاثی مجرد، از ماده رزق، سالم، متعدی، معلوم، مبنی، متصرّف ⬅️هُم:ضمیر متصل به هر سه قسم کلمه، برای جمع مذکر غایب، معرفه، غیر متصرف، جامد، مبنی، ⬅️یُنفقون:فعل مضارع، صیغه جمع مذکر غایب، ثلاثی مزید، از باب افعال، از ماده نفق، سالم متعدّی، معلوم، معرب، متصرّف 💠ترکیب آیه ۳ سوره بقره💠 ⬅️الذین :اسم موصول مبنی بر فتح در محل جر صفت برای متقین. ⬅️یؤمنون :فعل مضارع مرفوع و علامت رفعش،ثبوت و بودن نون است برای اینکه از افعال خمسه می باشد و واو ضمیر متصل در محل رفع فاعل است. ⬅️باالغیب :جار ومجرور متعلق به فعل یؤمنون. ⬅️یؤمنون :صله موصول است که محلی از اعراب ندارد. ⬅️و یقیمون :اعرابش مانند یؤمنون است و جمله معطوف بر جمله ای است که قبلش وجود دارد. ⬅️الصلاة :مفعول به. ⬅️و مِمَّا :واو عاطفه است و من حرف جر است،ما موصول مبنی بر سکون در محل جر به سبب حرف جر. ⬅️رزقناهم :فعل ماضی مبنی بر سکون،نا فاعل و ها مفعول به و میم علامت جمع مذکر سالم است. عائد محذوف و هو مفعول دوم است،به تقدیر مما رزقناهم إياه و جمله، صله ی موصول است ومحلی از اعراب ندارد. ⬅️یُنفِقُونَ :فعل مضارع است و واو فاعلش است.
•﷽؛•         ┅┅❀🍃🌻🍃❀┅┅ 🌻چند نکته برای بهبود مهارت‌های پژوهشی 1. پژوهش خود را از کلیات شروع کنید و سپس به ویژگی‌ها و موضوعات خاص بپردازید. 🌿 پژوهش یک کار بزرگ است، بنابراین ورود بی‌محابا به زمینه‌ای خاص می‌تواند امری گیج‌کننده باشد، ازاین‌رو برای شروع پژوهش، هیچ اشکالی ندارد که خیلی ساده مانند عموم مردم عنوان کلی پژوهش را در یک موتور جستجو بنویسید. 🌻 منابع آنلاین مانند گوگل و ویکی‌پدیا  گرچه همیشه دقیق و قابل استناد نیستند  اما چشم‌اندازی کلی را در ارتباط با موضوع به پژوهشگر نشان می‌دهند. 👌 به این ترتیب، فرد می‌تواند مروری کلی بر عنوان تحقیق خود داشته باشد یا دست‌کم با تاریخچه‌ای مختصر که نکات اصلی را در مورد موضوع ارائه می‌دهد آشنا شود. 🌿 بنابر این، پس از بررسی کلیات موضوع تان، به‌تدریج وارد جزئیات شوید. 🌻برای مثال اگر موضوع پژوهش‌تان "معاد از دیدگاه صدرالمتألهین و فارابی" است، ابتدا باید بر روی کلیاتی راجع به سه رکن اصلی تحقیق تان یعنی اصل معاد و شخصیت صدرالمتألهین و فارابی تمرکز کنید 👈 در نهایت که کلیات موضوع برای‌تان روشن شد به سراغ مسائل جزئی پیرامون این بحث بروید و موضوع اصلی تان را مورد تحقیق و کنکاش قرار داده و به هم ربط دهید. 😉🤔 📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد   ↪@pajoohesh_esfahan
•﷽؛•         ┅┅❀🍃🌻🍃❀┅┅ 🌻چند نکته برای بهبود مهارت‌های پژوهشی ۲. یاد بگیرید چگونه یک منبع با کیفیت را تشخیص دهید. 🌿 طبیعتاً هر منبعی قابل اعتماد نیست، بنابراین بسیار مهم است که بتوانید منابع خوب را از منابع نه‌چندان خوب تشخیص دهید. 🌻 پژوهشگران واقعی به تجربه منابع قابل اعتماد را شناسایی می‌کنند(هر چند به‌ندرت منابع موثق نیز اشتباه می‌کنند ! برای مثال مجله بسیار معتبر «لنست» براساس یک تحقیق گسترده در ماه مه سال گذشته اعلام کرد استفاده از هیدروکسی کلروکین در درمان کووید-19 مرگ و آریتمی قلبی را در پی دارد ولی به فاصله دو هفته ادعای خود را پس گرفت و تحقیق مورد اشاره را باطل کرد.)🤔 🌿 لذا افراد تازه‌وارد گهگاه برای تعیین منبع معتبر، دچار اشتباه می‌شوند. 👈 بدین منظور افراد عادی باید در مواجهه با منابع اطلاعاتی، از مهارت‌های تحلیلی و تفکر انتقادی استفاده کنند و سؤالات زیر را از خود بپرسند: آیا این منبع، اطلاعات درج‌شده در منابع دیگر را تأیید می‌کند؟ آیا نویسنده ی محتوا در این زمینه، متخصص است؟ آیا دیدگاه نویسنده در مورد این موضوع ممکن است تضاد منافع داشته باشد؟ آیا... " 🌻پس یک محقق و پژوهشگر، یا باید خود، منبع شناس خوبی باشد یا از منبع شناسان خوبی در راستای پژوهش خود کمک بگیرد تا تحقیق اش را با کم ترین خطا انجام دهد. 👌 📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ↪@pajoohesh_esfahan
✅خلاصه تفسیر سوره آیه 3 📆 ♦️موضوع: الذین یؤمنون بالغیب 1️⃣ ، عقیده ایست که در آن شک و تردید نباشد و صاحب این عقیده استوار که به عقیده خود از شر تردید، امان داده است، نامیده میشود. لذا اگر عقیده در شک و تردید باشد یا کافر است یا منافق. 2️⃣موجود از نظر قرآن دو قسم است: یا مشهود و محسوس یا غایب از حواس. 📌طبق انتهای سوره بقره، شامل ۵ چیز است: خداوند، رسالت او که به پیامبران داده شده، فرشتگان او، کتابهای او و قیامت او. 3️⃣مادّیّون گویند چیزی که قابل حس کردن نیست اصلا موجود نیست پس خدا و فرشته و قیامت و رسالت و کتب الهی همه وهم و اند. 💎در آیاتی دیدگاه مادیون در زمان پیامبران بیان شده است: ۱. در آیه ۵۵ بقره بنی اسراییل به موسی گفتند: «ما به تو ایمان نخواهیم آورد مگر اینکه خدا را آشکارا ببینیم!» یعنی ما به عالم محسوس ایمان داریم نه به غیب. ۲. در آیه ۱۵۳ نساء خداوند گوید: «اهل کتاب(یهودیان و مسیحیان) از تو میخواهند که برایشان از آسمان، کتابی محسوس و مادی (دارای ورق) نازل کنی (نه کتابی که بر قلبت نازل شده باشد). همانا اینها از موسی چیزی بزرگتر از این خواستند. پس گفتند میخواهیم خدا را آشکارا ببینیم!» یعنی اینها جز به عالم محسوس و موجودات حس شدنی ایمان نمی آورند. اگر از تو کتاب و رسالتت را که غیبی است نپذیرفتند از موسی خداوند را که غیب بود نپذیرفتند و گفتند تا خدا را به چشم نبینیم ایمان نمی آوریم. 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 3. در آیه ۷ انعام خداوند گوید حتی اگر تقاضای گروهی که در بالا گفتند برای ما کتاب مادی نازل کن را بپذیریم و کتابی با صفحات مادی و قابل لمس نازل کنیم باز هم این کافران نمیپذیرند! ۴. و در آخر در آیه ۲۱ و ۲۲ فرقان گوید روزی این کافران هنگام مرگ، ملائکه را خواهند دید اما آن روز دیگر دیر بوده و به ایشان بسیار سخت خواهد گذشت. 4️⃣ریشه ایمان یا کفر به غیب در است. کافران به غیب گویند معیار شناخت همه چیز، تنها و تنها است. اگر چیزی با حواس ۵ گانه درک شد وجود دارد وگرنه موجود نیست. اما مومنان علاوه بر حس،آنچه را که نیز موجود بداند به آن ایمان دارند که همان غیب است مانند وجود خدا یا قیامت. لذا موجدات را یا محسوس میدانند یا معقول. 5️⃣قرآن ابتدا ذهن عوام مردم را از حس به سمت عقل میکشاند و آنگاه مرحله سوم شناخت را با عقلا و موحدان در میان میگذارد که معیار است که گاهی عقل نیز آنرا نمیفهمد. اگر وحی پذیرفته شد خودبخود حس و عقل هم پذیرفته شده است. 6️⃣غیب یا مطلق است یا نسبی. ۱. غیب مطلق: منظور غیبیست که برای همه و در همه جا و همه زمانها نامحسوس است مانند خداوند. ۲. غیب نسبی: غیبی که برای برخی ها یا در برخی زمانها محسوس میشود مانند فرشتگان و قیامت که برخی همین حالا هم این دو را میبینند و بقیه مردم در هنگام مرگ و پس از آن، این دو را خواهند دید. 7️⃣ منظور از ایمان به رسولان، پیامبران است وگرنه جسمشان که محسوس است و نیاز به ایمان ندارد. لذا قرآن گوید مومنان به رسالت تمام پیامبران ایمان دارند نه به رسالت خاتم انبیا، زیرا رسالت از سوی خداست.
📚 تجزیه آیه 3 سوره بقره📚 📚الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ (۳) « آن کسانی که به جهان غیب ایمان آرند و نماز به پا دارند و از هر چه روزیشان کردیم انفاق کنند.» 👈الَّذین:موصول اسمی، موصول خاص، برای جمع مذکر، مفردش الَّذی، معرفه، مبنی، غیر متصرّف، جامد، غیر عامل، الف و لامش زائده لازمه 👈یومنونَ: فعل مضارع، صیغه جمع مذکر غایب، ثلاثی مزید، از باب افعال، از ماده امن، مهموز الفاء، متعدّی، معلوم، معرب، متصرّف 👈ب : حرف جر، مبنی، عامل، مختص به اسم 👈الغَیب: الف و لام تعریف عهد ذهنی، مبنی بر سکون، غیر عامل، مختص به اسم، غیب: اسم ثلاثی مجرد بر وزن فَعل، مصدر ثلاثی مجرد، از ماده غیب، اجوف یایی، منصرف، متصرّف، جامد، معرب، نکره، معرفه به الف و لام 👈و: حرف عطف، مبنی، غیر عامل 👈یقیمون: فعل مضارع، صیغه جمع مذکر غایب، ثلاثی مزید، از باب افعال، از ماده قوم، معتل، اجوف واوی، متعدّی، معلوم، معرب، متصرّف در اصل یُقومونَ بوده ، کسره واو به حرف صحیح و ساکن ماقبل داده شد یُقومون شد و به خاطر تناسب حرکت ماقبل، واو قلب به یاء گردید یُقیمونَ شده. 👈الصلوه: ال: الف و لام تعریف عهد ذکری، مبنی بر سکون، غیر عامل، مختص به اسم صلوه: اسم ثلاثی مزید، اسم مصدر از ماده صلو، ناقص واوی، منصرف، متصرّف، جامد، معرفه به الف و لام. 👈و : حرف عطف، مبنی، غیرعامل 👈من: حرف جر، مبنی، عامل، مختصّ به اسم 👈ما : موصول مشترک عام، مبنی غیر عامل غیر متصرف، جامد 👈رزَقنا:فعل ماضی، صیغه متکلّم مع الغیر، ثلاثی مجرد، از ماده رزق، سالم، متعدی،
👇👇👇👇👇👇👇👇👇 👈هم: ضمیر متصل به هر سه قسم کلمه، برای جمع مذکر غایب، معرفه، غیر متصرف، جامد، مبنی، 👈ینفقون: فعل مضارع، صیغه جمع مذکر غایب، ثلاثی مزید، از باب افعال، از ماده نفق، سالم متعدّی، معلوم، معرب، متصرّف 💠ترکیب آیه ۳ سوره بقره💠 الذین :اسم موصول مبنی بر فتح در محل جر صفت برای متقین. یؤمنون :فعل مضارع مرفوع و علامت رفعش،ثبوت و بودن نون است برای اینکه از افعال خمسه می باشد و واو ضمیر متصل در محل رفع فاعل است. باالغیب :جار ومجرور متعلق به فعل یؤمنون. یؤمنون :صله موصول است که محلی از اعراب ندارد. و یقیمون :اعرابش مانند یؤمنون است و جمله معطوف بر جمله ای است که قبلش وجود دارد. الصلاة :مفعول به. و مِمَّا :واو عاطفه است و من حرف جر است،ما موصول مبنی بر سکون در محل جر به سبب حرف جر. رزقناهم :فعل ماضی مبنی بر سکون،نا فاعل و ها مفعول به و میم علامت جمع مذکر سالم است. عائد محذوف و هو مفعول دوم است،به تقدیر مما رزقناهم إياه و جمله، صله ی موصول است ومحلی از اعراب ندارد. یُنفِقُونَ :فعل مضارع است و واو فاعلش است.
•﷽؛•         ┅┅❀🍃🌻🍃❀┅┅ 🌻چند نکته برای بهبود مهارت‌های پژوهشی ۳. اطلاعات را از چندین منبع مورد تأیید قرار دهید. 🌿 اینترنت مکان بسیار بزرگی است و در بیشتر موارد، هرکسی می‌تواند هرآنچه را بخواهد به صورت آنلاین بیان کند. 🌻 بسیاری از وب‌سایت‌ها و حتی رسانه‌های رسمی، محتوای خود را از نظر صحت واقعی ارزیابی نمی‌کنند. 👈 این بدان معنی است که منابع غیرقابل اعتماد زیادی وجود دارد که بسیاری از آنها کاملاً نادرست هستند. 🌿 بهترین راه برای مقابله با این مسئله این است که اطمینان حاصل کنید صحت هر آنچه را که برای پژوهش خود می‌یابید، توسط چندین منبع مختلف تأیید شده است. 👌 🌻 پس به جای اینکه به یک منبع بسنده کنید، مطمئن شوید که حداقل دو منبع دیگر نیز چیزی شبیه به آن را گفته‌اند. 🤔 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝ ↪@pajoohesh_esfahan
✅خلاصه تفسیر سوره 📆 جلسه: 4 🔖 ۵ 📚 آیت الله جوادی آملی 🔷 قرآن جز برای متقیان که یقین به قیامت دارند هدایت نیست. یقین یک است که جز از راه شهود ملکوت قابل کسب نیست. با ارتباط با ، یقین به قیامت حاصل شده و یقین به قیامت، پرهیز از گناه (تقوا) را به همراه می آورد. 🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁 🔴تقوا دو رهاورد دارد: 1⃣ خیرِ تنزل پیدا کرده از سوی خدا را به متقی میرساند. (هدیً للمتقین) هدایت برای همه است (هدیً للناس) اما انسان تبهکار، کور است و نمی بیند اما انسان متقی چشمش باز شده و هدایت را که نور است میبیند لذا هدایت بیشتری را کسب میکند. لذا تقصیر هدایت نشدن از خدا نیست بلکه انسان است که خود را با گناهان کور کرده و دیگر را نمیبیند و هدایت و ظلمات برایش شبیه هم شده اند لذا اشتباه میگیرد. 2⃣ عملِ اهل تقوا را صعود داده و به درجه قبول خداوند میرساند. پس رابطه ای دو طرفه را سامان میدهد. هابیل در آیه ۲۷ مائده به برادرش میفرماید: «انما یتقبّل الله من المتقین» خداوند از متقین اعمالشان را میپذیرد نه از غیر آنها. دقت کنیم که قرآن حرف هابیل را تایید کرده چون کتاب داستان نیست که تنها نقل قول افراد را ذکر کند، بلکه کتاب هدایت است و همه جا حق و باطل را آشکار میکند. 🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄🍄 🎖در ابتدای راهِ تقوا، خدا تنها از راضی میشود و در انتهای راه تقوا از انسان. (رضی الله عنهم) به عبارت دیگر در ابتدای راه، برای انسان درجاتی از بهشت است (و لکل درجات ممّا عملوا) و در انتهای راه، خود انسان، درجه ای از بهشت و معیار درجات میشود. (هم درجاتٌ عند الله)
*️⃣ جلسه پنجم : 🎤 استاد : حجت الاسلام عباسی 📝 موضوع عام : تجزیه و ترکیب آیات قرآن کریم 📝 موضوع خاص : آیه 82 سوره مبارکه اسرا 👈بیان نکات صرفی 👈 بیان نکات نحوی 👈 بیان نکات بلاغی 👈 بیان نکات لغوی 📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺═╝
📚چرا در «الله اکبر» صفت بعد از اسم آمده، ولی در «سبحان الله» این طور نیست؟ 👈در حقیقت عبارت «اللهُ اکبرُ» یک جمله اسمیه ساده است که از یک مبتدا و خبر تشکیل شده است و اعلام می‌دارد که خداوند از هر آنچه رنگ توصیف پذیرد، بزرگ‌تر و والاتر است،ولی «سبحانَ اللهِ» معنایی متفاوت دارد. 🔖گاهی اوقات در جملات عربی، پس از فعل جمله، مصدری از همان ریشه‌ فعل قرار می‌گیرد، تا تأکیدی مضاعف بر مفهوم جمله داشته باشد. به این مصدر که در زبان عربی منصوب است، «مفعول مطلق» می‌گویند؛ مانند مصدر «مکرا» در آیه«وَ مَکَرُوا مَکْراً وَ مَکَرْنا مَکْرا»[2] و مصدر «تبتیلا» در آیه «وَ اذْکُرِ اسْمَ رَبِّکَ وَ تَبَتَّلْ إِلَیْهِ تَبْتیلا». «سبحان الله» نیز مصدر سبحان به اسم «الله» اضافه شده است و در حقیقت همان مفعول مطلقی است که جانشین فعل خود شده است.این عبارت متناسب با سیاق خود، در اصل چنین بوده است «أسبّح سبحان الله» یعنی خداوند را از هر آنچه عقل دریابد و رنگ توصیف پذیرد، پاک و منزه می‌دانم. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📚 واحد پژوهش و مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد ╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗ https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba ╚════🌺🍃📚🍃🌺