هدایت شده از abbasi
#حرم_پژوهی (1)
#مزار_علما_و_بزرگان
🕌 شیخ حر عاملی(ره)
محمد بن حسن بن علی بن محمد بن حسین معروف به شیخ حر عاملی محدث و مولف کتاب وسائل الشیعه در قرن یازدهم است. او در سال 1023 هجری قمری در روستای مشغره لبنان متولد شد و از نوادگان حر بن یزید ریاحی به شمار می رود.
شیخ حر از همان ابتدا تحصیلات خویش را در منطقه جبل عامل آغاز کرد و سپس به جباع رفت و از علمای بسیاری در این راه بهره برد
شیخ حُر عاملی در مشهد مجلس درس پررونقی داشت و شاگردان بسیاری تربیت کرد؛
🕌آرامگاه شیخ حر عاملی
این آرامگاه ساده و آرامش بخش که یکی از بزرگ ترین عالمان را در آغوش گرفته است، در شمال شرقی صحن انقلاب در قسمت تحتانی غرفه های مدرسه میرزا جعفر و در یکی از حجره ها واقع شده است. آرامگاه شیخ عاملی قدمتی در حدود 650 سال دارد، اما در سال 1365 بازسازی و مرمت شده است. بقعه وی چند پله از صحن پایین تر است و ایوان کوچکی در آن وجود دارد. یک ضریح نقره ای این ایوان را از حرم جدا می کند و قبر ایشان درست در وسط آن قرار گرفته است.
📚 واحد پژوهش و مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺
#ادبیات_مهارت_محور
📚 واژههای قرآنی «حناجر»، «تراقی» و «حلقوم» چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
1️⃣حنجره: در تعریف و توضیح واژه «حنجره» که جمع آن «حناجر» است، عبارات مختلفی به کار برده شده است. اما تعریف واضح آن چنین است: بخشی از مجرای تنفس که بین حلق و ریه قرار دارد و اولین مجرایی است که هوا را از مجرای مشترک، به مجرای مختص تنفس وارد میکند.
2️⃣حلقوم: اصل این ماده، به معنای کندن و جدا کردن است. «حلقوم» که همان حلق و بر وزن «فعلوم» است، متناسب با معنای جدا کردن، به محل ذبح و نحر حیوان گفته میشود. حروف اضافه موجود در حلقوم نسبت به حلق، برای دلالت کردن این واژه بر معنایی فراتر از حلق و به عبارتی امتداد آن میباشد. اما به طور کلی به محل ورود آب و غذا به مِری اطلاق میگردد
3️⃣تراقی: اما معنای «تراقی» جمع مکسر «ترقوه»، ماهیتاً با معنای دو واژه سابق متفاوت است. ترقوه به استخوانهایی گفته میشود که در بالاى قفسه سینه و بین گودی گلو و کتف قرار دارداین استخوان در هر دو طرف گلو (راست و چپ) وجود دارد.
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
http://eitaa.com/joinchat/1842216994C8e88b82cfe
هدایت شده از abbasi
#ادبیات_مهارت_محور
📚 در دعای ماه رجب می خوانیم "وَ اصْرِفْ عَنِّی بِمَسْأَلَتِی إِیَّاکَ جَمِیعَ شَرِّ الدُّنْیَا وَ شَرِّ الْآخِرَةِ"؛ چرا در فراز دوم این دعا، لفظ "جمیع" تکرار نشده است؟
📋 "شرّ" مصدر، جمع آن "شُرُور" به معنای بدى است. این واژه ضد "خیر" است و شامل همه بدی ها و پستی ها است.
در برخی از روایات و ادعیه واژه شرّ برای دنیا نیز تنها و بدون واژه "جمیع" آمده است
برخی می گویند: در عبارت «أعطنی جمیع خیر الدنیا و جمیع خیر الآخره» کلمه جمیع تکرار شد، ولى در این عبارت «و اصرف عنى جمیع شرّ الدنیا و شرّ الآخره» این کلمه تکرار نشده است، اگر کسی در این عبارات بیندیشد، شاید به این نتیجه برسد که این اختلاف عبارت به این مطلب اشاره دارد که شرّ امرى عدمى است - که همان دورى از رحمت خدا و محرومیت از بخشایش الاهى است -، ولى چون خیر امرى وجودى است، گویا انواع آن بىشمار است. و اما این که چرا «جمیع شر الدنیا، تمامى شرهاى دنیا» در دعا آمده گویا به این جهت است که شرهاى دنیا متعدد است و انواع مختلف دارد، براى همه مردم معلوم نیست.
📚 واحد پژوهش و مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺
#حرم_پژوهی(2)
#مزار_علما_و_بزرگان
🕌 شیخ بهایی(ره)
مقبره این عالم داخل حرم مطهر رضوی بعد از رواق وسیع امام خمینی مزاری سنگی با پوششی شیشه ای قرار گرفته است.
📚 محمد بن عزّالدین حسین (۹۵۳ق ـ۱۰۳۱ق) متخلص به بهائی و معروف به شیخ بهائی و بهاءالدین عاملی، فقیه، محدث، حکیم و ریاضیدان شیعه عصر صفوی بود.
وی از نوادگان حارث همدانی یکی از یاران علی ابن ابی طالب است که در بعلبک متولد شد.
شیخ بهائی بیش از ۱۰۰ کتاب در زمینههای مختلف تالیف کرده است. جامع عباسی و اربعین از جمله آثار اوست. آثاری نیز در معماری بر جای گذاشته که منارجنبان اصفهان، تقسیم زایندهرود اصفهان، گنبد مسجد امام اصفهان و نقشه حصار نجف، از آن جمله است. وی سفرهای بسیاری به نقاط مختلف دنیا کرد و سفر مشهوری نیز همراه شاه عباس صفوی با پای پیاده به مشهد داشته است.
او مقام شیخ الاسلامی بالاترین منصب رسمی دینی در حکومت صفویه را بر عهده داشت.
📚 واحد پژوهش و مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺
لیست پک 102 نرم افزار.pdf
173K
📋 لیست بسته 102 نرمافزار
•┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈•
🕌 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
🆔@Pajouheshgaranemarviش
#ادبیات_مهارت_محور
📚 در دعای ماه رجب میخوانیم (حرّم شیبتی علی النار) خدایا! ریش سفیدم را بر آتش حرام کن. برای افرادی که ریش سفید نیستند یا اصلاً ریش ندارند، این درخواست چگونه معنا پیدا میکند؟
📖 واژه «شیب» اگرچه معنای حقیقیاش موی سفید است و در ماه رجب نیز با به دست گرفتن محاسن همراه میشود، اما در نگاهی وسیعتر شامل تمام موها از هر رنگی میشود: الشَّیْبُ: مَعْرُوفٌ، قَلِیلُه و کَثِیرُه بَیاضُ الشَّعَر، و المَشِیبُ مِثْلُه، و رُبَّما سُمِّیَ الشَّعَرُ نَفْسُه شیْبا».
البته سفیدی مو میتواند کنایه از پیری و ضعف و ناتوانی باشد؛ یعنی خدا یا به دلیل ضعف و ناتوانی در برابر عذاب جهنم، آتش عذاب را بر من حرام کن. چنانکه در داستان حضرت زکریا اینگونه استفاده میشود: «إِنِّی وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّی وَ اشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَیْباً»،شیب در اینجا کنایه از پیرى است.
بنابر این، خواندن این دعا از سوی هر فرد به معنای درخواست پناه از عذاب جهنم است، از آنرو که انسان در برابر عذاب و آتش جهنم ضعیف و ناتوان است.
📚 واحد پژوهش و مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺
دهه شصتی ها و هفتادی ها خوب میدونن این چی هست؟🤔
نصفه شون با همینا الان مقاله نویس شدن.✍😊
#طلبه_مولف
#طلبه_پژوهشگر
#مقاله_نویسی
#عکس_نوشته
╭─═ঊঈ☆♥️☆ঊঈ ═─╮
@pajoohesh_esfahan
╰─═ঊঈ ☆❥☆ ঊঈ═─╯
🔴 #اطلاعیه_مهم
↙️ برگزاری اولین #آزمون شبیه سازی شده آزمون #استخدامی #آموزشوپرورش
🔻مرکز تربیت معلم مبلغ حوزههای علمیه با توجه به در پیش بودن آزمون استخدامی آموزش و پرورش اولین دوره آزمون شبیه سازی شده را برگزار می نماید.
🕗 زمان: #جمعه 15 بهمن ساعت 8 صبح آغاز و تا ساعت 20 فعال می باشد که هر داوطلب می تواند یک بار در این بازه زمانی وارد بر آزمون شود.
⏳ زمان پاسخگویی طبق قوانین سازمان سنجش برای سوالات عمومی ۱۱۰ دقیقه و برای سوالات تخصصی ۸۰ دقیقه می باشد.
📲شیوه برگزاری: به صورت مجازی بوده و داوطلبان می توانند از طریق لینک ذیل وارد آزمون شوند.
http://karbordi.ismc.ir/enrol/index.php?id=10066
↙️ جهت اطلاع از جزئیات دوره آمادگی #آزمون_استخدامی #آموزشوپرورش به لینک زیر مراجعه فرماييد:
👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2128543902C7fbe467b80
سنجاق🖇
صعود چهل ساله.pdf
17.85M
•﷽؛•
┅┅❀🍃🌼🍃❀┅┅
🌿 فایل کتاب صعود چهل ساله
🌼 این کتاب مروری بر دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی براساس آمارهای بینالمللی داشته و میزان دستیابی نظام جمهوری اسلامی ایران به آرمانهایی از قبیل عدالت، استقلال، آزادی، معنویت، کرامت زن، مردمسالاری دینی، گسترش رفاه عمومی و دیگر آرمانهای انقلاب را با ارجاع به منابع معتبر بینالمللی مورد کاوش قرار داده است.
🌿 از جمله منابع آماری آن میتوان به سازمان ملل متحد، بانک جهانی، سازمان جهانی غذا و کشاورزی، دفتر برنامه توسعه ملل متحد و... اشاره کرد.
🌼 این کتاب دارای سوژهای متفاوت است و نویسندگان آن سراغ یکی از موضوعات پرچالش در طول بیش از ۴ دهه عمر نظام جمهوری اسلامی ایران رفتند 👈 اینکه؛ آیا نظام جمهوری اسلامی کارآمد هست یا خیر؟ پاسخ این سؤال نه تنها خیلی از موضوعات را روشن میکند، بلکه شبهات بسیاری از منتقدین نظام را نیز پاسخ میدهد.
🌿 مقام معظم رهبری در مورد این کتاب فرموده اند: «قلبم را شاد کردید؛ تور دستاوردها راه بیندازید، بروید به مردم بگویید نظام چه کارهایی برای گروههای مختلف انجام داده است.»
#مناسبتی
#طلبه_مولف
#طلبه_پژوهشگر
📚 واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
┏━━━🌿🌻🌿━┓
@pajoohesh_esfahan
┗━━🌿🌻🌿━━┛
هدایت شده از abbasi
#حرم_پژوهی(3)
#مزار_علما_و_بزرگان
#آیت_الله_حاج_شیخ_میرزاعلی_فلسفی
🕌 حاج شیخ میرزاعلی فلسفی در هشتم دی ۱۲۹۹ شمسی در تهران به دنیا آمد. ایشان پس از ۸۵ سال زندگی ، مقارن اذان ظهر روز تاسوعای سال ۱۴۲۷ هجری قمری، برابر با ۱۹ بهمن ۱۳۸۴ هجری شمسی دار فانی را وداع گفتند و پیکر ایشان در حرم مطهر رضوی رواق دارالسرور و در کنار آیتالله مروارید آرام گرفت.
وی شش سال در محضر فقهی میرزا حبیب الله رشتی (م ۱۳۱۲ قمری) زانو زد، خارج فقه را نزد سید محمدکاظم طباطبایی یزدی (م ۱۳۳۷ قمری) آموخت، دو دوره کامل درس خارج اصول فقه آخوند خراسانی (م ۱۳۲۹ قمری) را درک کرد و از وی اجازهٔ اجتهاد گرفت.
سید محمدهادی میلانی (م ۱۳۹۵ قمری) فرزند خود و یکی دیگر از آقایان را نزد آیتالله فلسفی فرستاد و از وی خواست که به منظور رونق بخشیدن به حوزهٔ علمیه مشهد و رفع نیازهای علمی طلاب، به ویژه با توجه به تصمیم حسین وحید خراسانی برای عزیمت به قم، جماعت و تدریس در تهران را رها سازد و به مشهد کوچ کند.
📚 واحد پژوهش و مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
╔══🌺🍃📚🍃🌺═══╗
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba
╚════🌺🍃📚🍃🌺
هدایت شده از abbasi
#ادبیات_مهارت_محور
📖 در آیهی «وَ قَطَّعْناهُمُ اثْنَتَیْ عَشْرَةَ أَسْباطاً» از لحاظ ادبیات عرب آیا نباید به جای کلمات «أسباطا» و «اثنتی» از کلمات «سبطا» و «اثنی» استفاده میشد؟
📚 پاسخ : عددهای «یازده» و «دوازده» احکام اختصاصی دارند که آنها را از اعداد دیگر، خصوصاً عددهای «سیزده» تا «نوزده» مجزا میکند. برخی از این احکام عبارتاند از:
1️⃣ تطابق هر دو جزء در مذکر و مؤنث بودن: در صورتی که معدود مذکر باشد، هر دو جزء این دو عدد بدون علامت مؤنث استعمال میشود؛ مانند «أحدَ عَشَرَ رجلاً» و «اثنا عشر رجلا» و اگر معدود مؤنث باشد هر دو جزء مؤنث میشود؛
برخلاف عددهای «سیزده» تا «نوزده» که برای معدود مذکر، بخش اول مؤنث و بخش دوم مذکر میآید و برای مؤنث بالعکس؛
2️⃣ معرب بودن جزء اول: در عدد «دوازده»؛ برخلاف دیگر اعداد جزء اول معرب است. از این رو «اثنا» و «اثنتا» برای حالت رفعی و «اثنَی» و «اثنتَی» برای حالت نصبی و جری به کار گرفته میشود.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
📚واحد پژوهش مدرسه علمیه مسجد گوهرشاد
https://eitaa.com/joinchat/3176005776Cfc63dd93ba