eitaa logo
معاونت پژوهش مرکز فقهی ائمّه اطهار(علیهم السلام)
500 دنبال‌کننده
402 عکس
6 ویدیو
3 فایل
فعالیت های علمی و پژوهش های گروه های مختلف فقهی و اصولی معاونت پژوهش را می توانید اینجا دنبال کنید. معاونت پژوهش این مجموعه پژوهش های فقهی در مباحث نوظهور و مورد نیاز جامعه را پذیراست و از طرح های شما عزیزان با ارائه بهترین مزایا و امکانات حمایت خواهد کرد
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 پیام تسلیت در پی درگذشت والده حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل لنکرانی ◽️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت والده مکرمه حجت‌الاسلام والمسلمین فاضل لنکرانی را تسلیت گفتند. 📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ محمّدجواد فاضل لنکرانی دامت‌افاضاته درگذشت والده‌ی مکرّمه رحمةالله‌علیها را به جنابعالی و دیگر بازماندگان آن مرحومه تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و رضوان الهی را برای ایشان و نیز والد مکرّم مرحوم آیةالله فاضل لنکرانی مسألت می‌نمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۲۴ آذر ۱۴۰۰ 🆔https://eitaa.com/pajuheshmarkazfeqhi
جلسه هم اندیشی پژوهشگران گروه فقه پزشکی 🔰گروه فقه پزشکی با دعوت از پژوهشگران این عرصه، اقدام به هم اندیشی و بهره وری از دیدگاه­های پژوهشگران این حوزه پرداخت، در این جلسه، در ابتدای جلسه مدیر گروه فقه پزشکی حجت الاسلام و المسلمین دکتر قاسمی پس از خیر مقدم به محققان حاضر در جلسه، نخست به بیان اهداف این گروه پرداخت و خاطر نشان کرد: 🔻ما دارای دو نوع اهداف در گروه فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار ع داریم، اما آنچه اکنون از اهمیت برخوردار است، برآورده ساختن اهدافِ جلسه هم اندیشی، شنیدن دیدگاه­ها و نظرات پژوهشگرانِ گروه است، در ابتدا عرض می­کنم: ما از هر پیشنهادی که با شرایط موجود مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام، عملیاتی باشد، استقبال می کنیم و خود را ملزم به اجرای آنچه دوستان بفرمایند می­دانیم، باید کاری کرد پژوهش­های فقه پزشکی از جهت کیفی و کمی ارتقا پیدا کند، لازمه این کار تلاش بیشتر دوستان گروه فقه پزشکی است. 🔻دکتر قاسمی به برخی از اهداف  کوتاه مدت گروه اشاره کرده، افزودند، ان شاالله با تلاش دوستان گروه و مساعدت معاونت پژوهش موارد ذیل تحقق یابد: 1. بررسی فقهی تزریق واکسن کرونا. 2. بررسی چالش‌های قانونی ضمان پزشکی؛ 3. فقه غربالگری موضوع شناسی و حکم آن؛ 4. بررسی تطبیقی مراحل جنین از دیدگاه فقه و پزشکی؛ 5. واکاوی چالش های فقه پزشکی در اهدای جنین. این موارد تنها بخش از موضوعاتی است که باید هر چه سریع تر انجام پذیرد. 🔻دکتر قاسمی به ضرورت برگزاریِ دوره های آموزشی فشرده فقه پزشکی برای جامعه پزشکان اشاره نمود و چنین گفت: که این دوره­ باید توسط دانش پژوهان و اساتید گروه برگزار شود، هم چنین در درباره دوره چهار ساله آموزشی که تا کنون چهار دوره پذیرش داشته افزودند: تنها در سه سال نخست دوره اول، شصت و چهار واحد توسط اساتید بزرگی هم چون آیت الله قائنی، آیت الله عیلدوست و آیت الله عندلیب، حجت الاسلام و المسلمین نجفی یزدی، حجت الاسلام و المسلمین دانش پژوه و حقیر تدریس شده است؛ که باید اقدامات صورت گرفته در راستای ارائه مدرک سطح 4 و مدرک سطح 5 جدی­تر پی گیری شود و برای رسیدن به نتیجه نیازمند کمک و یاری مدیریت مجموعه است، البته باید در همین جا از حمایت­های حضرت آیت الله حاج شیخ جواد فاضل لنکرانی ریاست محترم مرکز فقهی دامت برکاته تشکر ویژه کرد. 🔹سپس در ادامه حاضران در جلسه به ارائه نظرات، پیشنهادات و نقدهای خویش در خصوص موضوعات مختلف پرداختند و سؤالات و راهکارهای مختلف و کارگشایی را در زمینه پژوهش­های در حالِ­انجام و ترسیم آینده گروه ارائه دادند که به جهت امانت داری فعلا به صورت عمومی ارائه نمی شود. 🆔https://eitaa.com/pajuheshmarkazfeqhi
🔻اولویت شناسی رسالت معصومان (ع) در قبال قرآن بر پایه تحلیل آماری 🎙 ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن قمر زاده (مدیر گروه فقه قرآن و حدیث مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام) 🔹ناقد اول: جناب آقای دکتر مجید معارف (استاد تمام گروه قرآن و حدیث دانشگاه تهران) 🔹 ناقد دوم: سرکار خانم دکتر عاطفه زرسازان (هیات علمی دانشگاه مذاهب اسلامی مدیر گروه علوم قرآن) 🔸 دبیر علمی: سرکار خانم دکتر فاطمه سادات ارفع (هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) 🗓 یک شنبه 28 آذر، ساعت 30\9 الی30\11 🌐 لینک ورود به جلسه https://b2n.ir/t79402 با همکاری مجتمع علوم اسلامی کوثر تهران، بنت الهدی علی آباد کتول استان گلستان، مؤسسه آموزش عالی الزهراء س استان مازندران محل برگزاری: خیابان بهشت، خیابان شیخ فضل الله نوری، پلاک18، مجتمع علوم اسلامی کوثر 🆔https://eitaa.com/pajuheshmarkazfeqhi
🔰سومین جلسه از سلسله نشستهای علمی تخصصی گروه فقه پزشکی با عنوان «واکاوی فقهی تزریق واکسن کرونا» برگزار می شود. 🔺سخنرانان ✅حضرت آیت الله فاضل لنکرانی دامت برکاته ✅جناب آقای دکتر قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم ⏰ چهارشنبه 8 دی ماه 1400 ساعت 10:00 صبح 🆔https://eitaa.com/pajuheshmarkazfeqhi
🔶🔷🔶مدرسه علمیه عالی تخصصی امام حسین علیه السلام یزد برگزار می کند: 🔸🔹🔸نشست علمی_پژوهشی با عنوان: 💠واکاوی ظرفیت های فقهی مغفول آیات الاحکام در عرصه زن و خانواده💠 💎 کارشناس: استاد ارجمند دکتر خالد غفوری الحسنی (عضو هیئت علمی مجتمع عالی شهیده بنت الهدی) 💎دبیر نشست:حجه الاسلام حسین شم آبادی(دبیر علمی گروه فقه قرآن و حدیث مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام) 🕰زمان: چهارشنبه ۸ دیماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۰صبح 💎 درگاه مجازی شرکت در نشست: https://b2n.ir/y40600 💎💎💎به حاضرین در نشست گواهی شرکت در نشست اعطا خواهد شد. ۴ 🆔https://eitaa.com/pajuheshmarkazfeqhi
✅ «فقه نظام؛ ماهیت، ارکان و مختصات از دیدگاه آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی ✔️ عباسعلی مشکانی سبزواری 🔹 چکیده: در یک صورت بندی، دو رویکرد پیرامون فقه نظام وجود دارد: رویکرد تحصیلی و رویکرد حصولی. رویکرد تحصیلی معتقد است مقوله نظام به صورت امری علیحده و طبق یک برنامه ریزی فقاهی، باید از فقه استخراج و استنباط شود. در مقابل رویکرد حصولی، معتقد است «نظام» برایند طبیعی استنباط احکام است و اگر فقیه در مقام فقاهت، رویکرد حکومتی به فقه داشته باشد، نتیجه استنباط های او در حوزه های مختلف منتج به نظام آن حوزه می شود. از جمله قائلان به رویکرد حصولی در فقه نظام، استاد فاضل لنکرانی هستند. ایشان بر این باور است که اولاً: «نظام» برآیند طبیعی استنباط های فقیه در حوزه های مختلف است و لازمه وصول به نظام از طریق استنباط، نصب العین قرار دادن «رویکرد حکومتی به فقه» است؛ ثانیاً: در پروژه نظام سازی، فقه، بخشی از اجزای نظام های اجتماعی را تامین می کند (بخش حُکمی و تجویزی) و بخش های دیگر باید از طریق دانش های دیگر تامین شود (بخش توصیفی [تئوری ها، راهکارها و ابزارها]). ایشان ناظر به بخش اخیر مربوط به نظام سازی، معتقد به پیوند، پیوستگی و ارتباط دوسویه فقه با علوم انسانی، علوم طبیعی و هم چنین عرصه تکنولوژی و ابزار است. در نهایت نیز از نگاه ایشان، «فقه نظام» نه یک رویکرد در فقه، که «نتیجه و غایت فقه» است و رویکردی که در پرتو آن، فقه نظام قابل وصول است، فقه حکومتی (رویکرد حکومتی به فقه) است. در مورد نسبت فقه حکومتی و فقه اجتماعی نیز بر این باور است که «فقه اجتماعی» در مقابل «فقه فردی» قرار دارد و به مثابه بخشی از فقه بوده و نسبت آن با فقه حکومتی، «عام و خاص مطلق» است. 🔹 واژگان کلیدی: نظام، فقه نظام، رویکرد حصولی، رویکرد تحصیلی، فقه حکومتی، فقه اجتماعی، استاد فاضل لنکرانی 🌐 لینک دانلود مقاله: http://ensani.ir/fa/article/474049/ 🆔 @j_fazel_lankarani 🆔https://eitaa.com/pajuheshmarkazfeqhi
🔻فقه؛ هدایت و حیات (نقدی بر شبهات دکتر عبدالکریم سروش علیه فقه و فقاهت) ✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی دکتر در ششم دیماه 1399 در نشستی، به اظهارنظر درباره نسبت «» پرداخت و نکاتی در رابطه با قرآن کریم، سیره پیامبر(ص) و سنت اسلامی اظهار کرد. این اظهارنظر واکنش هایی را در پی داشت. از جمله این واکنش ها نقد مفصلی بود که از اساتید حوزه علمیه با عنوان «»به رشته تحریر درآورد. چندی بعد عبدالکریم سروش در یادداشتی دیگر به آیت الله علیدوست پاسخ داد و در ضمن پاسخ، به ارائه نظرات و نکاتی در زمینه ارتداد، جهاد ابتدایی پرداخت و در کنار آن نقدهایی نیز نسبت به علم فقه مطرح کرد. ‏الله_محمد_جواد_فاضل_لنکرانی در نقد جوابیه مزبور و اشکالاتی که نسبت به علم فقه شده بود، پاسخی تفصیلی با عنوان ارائه کردند. 🌐 لینک دانلود مقاله: http://ensani.ir/fa/article/474045/ ✅ معاونت پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) 🆔https://eitaa.com/pajuheshmarkazfeqhi
🔊 آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در نشست واکاوی فقهی : مسأله تزریق واکسن کرونا امری عقلائی و بی نیاز از ورود شرع می باشد ▫️کرونا امروز یک واقعیتی هست و همه بشر گرفتارش هستند. 🔴 یکی از آپشن ها برای مقابله با کرونا ولو اینکه راه های دیگری هم هست و تعین ندارد، واکسن کرونا می باشد و در دسترس هم هست و آسان می توان بکارش گرفت. از فروض مساله هم اینست که ممکن است بعدا عوارضی برای این واکسن ها پیدا بشود و حتی ممکن است در مواردی باعث مرگ افرادی بشود. 🔴 آیا حتی با فرض عوارض یقینی، می توان گفت نباید واکسن زد؟ مساله علاج و معالجه اصلا ارتباطی با شارع ندارد و مانند نیاز بشر به غذا و لباس می باشد و نیازی به ورود شرع نیست لذا اینکه به چه دلیل شرعی باید واکسن زد سوال درستی نمی باشد و این یک است. 🛎 شاید معلوم شود که مثلا جوانی سالم و تندرست بعد تزریق واکسن از دنیا رفته است؛ اینجا باید دید چه تعداد به خاطر واکسن از دنیا رفته اند ولی می دانیم که در مقابل بیمه شدن هفتاد میلیون نفر ایرانی عدد قابل توجهی نمی باشد. 🔴 وقتی یک بیماری مسری هست نمی شود گفت مختاری مراجعه به پزشک داشته باشی یا نه و قرینه لبیه داریم که دستور به صبر در برابر مرض شامل مرض های مسری یا مرض های منجر به موت نمی شود. متن کامل بیانات ایشان👇 https://fazellankarani.com/persian/news/24141/ ✅ معاونت پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) 🆔https://eitaa.com/pajuheshmarkazfeqhi
-عالی-مرکز 📚 دیدگاه آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی درباره فقه نظام 📕 برخی بر این باور هستند که با کنار هم قرار دادن قواعد سیاسی موجود مانند حرمت تسلط کفار بر مسلمین، اعانت بر اثم و … می‌توان قواعد دیگری با تغییر موضوع، استنباط کرد و نام آن را نظام سیاسی گذاشت یا اینکه با کنارهم قرار دادن احکام اقتصادی مانند بیع، اجاره و … نظام اقتصادی را ایجاد کنیم. طرفداران این نظریه به چنین روشی، فقه نظامات می‌گویند. 📕 اما باید به این نکته توجه کرد در عالم واقع ما هستیم و این قواعد اجتماع موجود؛ از این رو نمی‌توان گفت نظام سیاسی امری جدای از قواعد موجود است. این سخن مجرد خیال و توهم است. هرچند معتقد هستیم که برخی از قوانین کشف نشده است اما از دیدگاه ما نظام همان قواعد موجود است. 📕 نتیجه اینکه اگر گفته شود نظام سیاسی و … را باید به دست آورد؛ به این معنا است که اگر اجتهاد نبود، اسلام نظامی نداشت. دین موجود ما هم اکنون نیز دارای نظاماتی مانند نظام اخلاقی است. اینکه در اسلام رابطه میان عبد و مولی، انسان و والدین مشخص است، بیانگر وجود نظام اخلاق می‌باشد. البته باید به این نکته توجه داشت که امروزه مسائل جدیدی نیز در جوامع بشری ایجاد می‌شود که نیازمند اجتهاد فقها می‌باشد. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=25963
جلسه مشترک انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم، با مدیر گروه فقه جامعه و فرهنگ در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار شد. این دیدار که با هدف گسترش مباحث فقه اجتماعی و آشنایی جامعه علمی حوزه با عناوین و مسائل آن صورت گرفت، مدیران گروه علاوه بر ارائه گزارشی از اهداف و ظرفیت های گروه خود، به تعریف برنامه های مشترک جهت نیل به آن اهداف پرداختند. برخی از مصوبات این جلسه عبارتند از: ۱_ همکاری و تعامل اعضای محترم حلقه فقه اجتماعی انجمن در انجام طرح های پژوهشی مرکز فقهی ائمه اطهار ۲- برگزاری دوره آموزشی پودمانی فقه جامعه و فرهنگ ۳- برگزاری دوره های مشترک نقد کتاب در حوزه فقه اجتماعی ۴- برگزاری جلسات علمی فقه اجتماعی (کرسی ها و نشست ها) جهت پر رنگ شدن حضور فقه اجتماعی در مجامع علمی حوزه. 🆔https://eitaa.com/pajuheshmarkazfeqhi
هدایت شده از 
🔰توجّه به احکام اهداي جنين ❇️آیت الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی(دامت برکاته) در نشست مشترک کميته علمي تطبيق مسائل حوزه درمان نازايي با مسائل فقهي ـ 23/10/1400 عنوان کرد: 🔻ابتدا از حضور اساتيد حوزه و پزشکان متخصص اهداي جنين در این جلسه تشکر مي‌کنم. اولین مطلب اینکه جاي بسي خرسندي است که امروز جمع زيادي از پزشکان ما دغدغه مسائل دینی را دارند. پیداست افزون بر نگراني مشکلات قانونی و گرفتاري‌هايي که اجرای قانون وجود دارد دغدغه‌مند مسائل دینی آن هم هستند. این برای ما بسیار امید بخش است که امروز وزارت بهداشت و اطباي متعهد ما این دغدغه را داشته باشند و به کارخود فقط به عنوان یک شغل نگاه نکنند بلکه به عنوان یک مسئولیت هم نگاه کنند. 🔻مطلب دوم اینست که ما واقفیم به اینکه اهدای جنین یا تخمک و اسپرم امروز یکی از نیازهای اجتماعی جامعه است، از اين جهت نمی‌توانیم به این موضوع به عنوان مسئله شخصی نگاه کنیم، این یک معضل اجتماعی است، حتماً اطلاع از آمار دارید که چند درصد از زوج‌ها با مشکل ناباروری مواجه هستند. وقتي معضل اجتماعی شد، طبیعی است که مسئولین حکومت، قوه‌ی مقننه، وزارتخانه‌هاي مربوطه همه وظیفه دارند به میدان بیایند و راهکارهایی براي حل آن ارائه بدهند لذا باید با این دید به موضوع نگاه کنیم. در مسائل قانونی و اجتماعی یک ملاک این است که اگر نباشد اخلال نظام لازم می‌آید اما یک ملاک دیگر وجود مصالح اجتماعی است، زوجینی که اگر بچه‌دار نشوند از هم طلاق می‌گیرند، این طلاق چقدر اخلال نظام به وجود می‌آورد؟ بر فرض که طلاق نگیرند اما مصلحت زوجین اقتضا می‌کند بچه‌دار باشند و بخواهند از خود نسلی داشته باشند، به‌هر‌حال ما مي‌توانيم از منظر فقه اجتماعی به اين مسئله نگاه کنیم ولو اینکه فی حدّ نفسه ممکن است در بعضی از جاها مسئله شخصی بشود. 🔻مطلب سوم بحث «تعارض قانون و فقه» است که یک بحث بسيار مهمی است. در حوزه ما شاید بیش از دو دهه باشد که این بحث مطرح است از وقتی انقلاب شد بحث تعارض قانون و فقه مطرح شد که در قانون چه فتوایی ملاک و معیار قرار داده شود؟ فتوای مشهور فقها یا یک فقیه معتبر، عقیده من این است اگر یک فقیهی که از نظر فقاهت ثبوتاً و اثباتاً کسی در او مناقشه‌ای ندارد بگويد اهدای جنین جایز است و بقیه آن را جایز ندانند، شرعاً افرادي که مقلد مراجع دیگر هستند مي‌توانند بر فتواي وي عمل کنند يا از جهت احتمال تساوی ويا به عنوان یک حجت، چون از جهت فقهی هر کسی بخواهد کاری انجام بدهد باید حجتی داشته باشد، که اگر در قیامت از او سؤال شد بر طبق کدام فتوا این کار را انجام دادی؟ بتواند جواب دهد. مجال تفصيل اين بحث تعارض قانون و فقه، اينجا نيست والاّ من این تعارض را در مواردي از راه «قاعده الزام» حل کرده‌ام. 🔹در این جلسه با استفاده از فرمايشات عزيزان، من چند مسئله فقهی خوب پیدا کردم که باید آن را دنبال کنیم، اولین مطلب همین است که اسلام روی نسب تأکید فراوان دارد، یعنی سر تا سر فقه را که ملاحظه بفرمائید روی نسب تأکيد شده است. کسی که از دنیا می‌رود ولد ذکور و اناث او کیست؟ هر کدام چه حقی دارند؟ افزون بر فقه، این یک حق طبیعی عقلائی براي هر انسان است که بگويد من باید بدانم پدر و مادرم کیست؟‌ لذا در امر اهداء جنين ما نباید یک راهی را طی کنیم، که اين امر مهم مغفول قرار گيرد. واقعاً اگر می‌بینید قانون در این جهت مشکل یا کمبودي دارد دنبال بفرمائید. من در پيامي که چند سال قبل براي کنگره تلقيح مصنوعي در جهرم فرستادم متذکر شدم این تلقیح صناعی که امروز در کشور انجام می‌شود 50 سال دیگر ما را با يک نسل بي‌هويت مواجه خواهد کرد که نه پدر و مادرشان مشخص است و نه برادر و خواهرشان. قطع نظر از اینکه ما حق طبيعي و عقلائی آنها را هم از بین برده‌ایم، از ما نخواهید که آیه و روایتش کو؟ این یک حق طبیعی است مثل «حق زیستن» که انسان «حق حیات» دارد، لازم نیست ما از فقه برایش دلیل بیاوریم. مسأله نسب در سر تا سر فقه مطرح مي‌باشد. در باب زنا روایات می‌گوید چرا زنا حرام است؟ عملي که با خواندن دو کلمه مرد و زن با هم محرم می‌شوند اما اگر این دو کلمه نباشد شارع می‌گوید این زناست، عقوبت اخروی و دنیوی‌اش این است و آثار وضعی‌اش هم این است. یک علت حرمت زنا «اختلاط انساب» است، بچه‌هایی که به وجود می‌آیند نمی‌دانند پدرشان کيست؟ اینکه قرآن نسبت به فرزند خوانده می‌گوید حق ندارید نام فامیل خودتان را بر او قرار بدهید، به جهت آن است که باید نام پدرانشان را بر آنها بگذارید.
[فرستاده شده از رسانه فقه پزشکی] 🔹ما در مسئله نسب می‌توانیم بگوئیم «مذاق شارع» حفظ نسب است، بنابراين اولاً ما در حوزه باید کار فقهی و تحقیقاتی بيشتر بر این مسئله داشته باشیم و نتيجه آن را به وزارت بهداشت ارائه بدهیم، نگویند نام آنها در یک جایی ثبت می‌شود اين به چه دردی می‌خورد؟ مي‌گوييد اگر دهندگان و گیرندگان همديگر را بشناشند محاذيري وجود دارد، آن محاذير را حل کنید، نیائید به‌خاطر آن محاذیر یک مصلحت بسیار مهم که اصلاً قابل مقایسه با هم نيستند را فدا کنیم. 🔹نکته دوم اين بحث که اشاره کردند، آیا اهداء کنندگان حق دارند در آينده بروند این فرزند را بگیرند یا نه؟ هرچند از جهت فقهی ابوّتش قابل سلب نیست، نمي‌توان گفت پس از اهداء تو دیگر پدر این جنين نیستی! این مسلم است که دهنده پدر است. اما اینجا راهکارهای فقهی وجود دارد که وي در آينده حق پس گرفتن بچه را نداشته باشد، در قرارداد شرط می‌شود همان‌طور که در باب حضانت مي‌گويد به شرطی می‌دهم که تو همیشه حضانت کنی، تربیت کنی، آموزش بدهی، گیرنده هم می‌تواند شرط کند که به شرطی که تا هنگام 18 سالگی تو نیايی او را بگیری، حالا اگر بعد از آن خودش خواست سراغ شما بیاید مانعي ندارد حق اوست اما والدين نمی‌توانند او را پس بگيرند. البته این نظر من است و جای بحث فقهی دارد. 🔹نکته سوم فقهی مسئله «مسلمان و غیر مسلمان» است؛ این نکته هم خیلی مهم است، فقهای ما می‌گویند ازدواج با مشرک حرام و باطل است، یک علت حرمت و بطلان اینست بچه‌ای که از این راه به وجود می‌آید پس فردا به دامن شرک می‌رود، پس باید مشخص باشد گیرنده جنين مسلمان است یا نه؟ مسأله «سید و غیر سید» مشکل عمده‌اي ندارد ولو اینکه وقتي قانون تصريح کند نسبش باید معین باشد، گیرنده جنين وقتی بچه از او متولد می‌شود از جهت سیادت تابع اهداء کننده است. علی ای حال در این جلسه نکات خیلی خوبی مطرح شد، هدف اصلی جلسه هم همین بود که اولاً ما نکات فقهی اين موضوعات را از شما بگيريم و بدانيم معضل فقهی موضوع چيست تا از آقایان فقها بخواهیم روی آن بحث کنند و در نتيجه یک بحث منقحی به شما ارائه دهيم. الآن راجع به شيوه اجراي این مسئله و بحث محرمانه بودن که یک امر بسیار غلط است، حوزه باید وظیفه‌اش را انجام بدهد و آن را دنبال کند، از قانونگذار هم بخواهیم این مسئله را حل کند. ثانياً شما هم اطلاع بر نکات فقهی اين مسائل پیدا کنید و پزشکان متدين فکر نکنند در اين امور راه بسته است و هیچ راهی براي حل موضوع وجود ندارد.
🔰به گزارش خبر نگار رسانه فقه پزشکی جلسه چالش های فقهی اهدای جنین با حضور آیه الله قاینی نجفی و دکتر طباطبائی برگزار می شود. 🔹لازم به ذکر است.:آیه الله قاینی نجفی از ابتدای سال تا کنون در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام در جلسات فقه پزشکی خود به این مسئله پرداخته است. 🆔@feqhpezeshkimedia
بسم الله الرحمن الرحیم إنا لله و إنا إلیه راجعون ارتحال مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی(ره) همه ارادتمندان به مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) و محبان و منتظران حضرت ولی عصر(عج) و حوزه‌های علمیه و شیعیان را داغدار نمود. این شخصیت بزرگ مجموعه‌ای از خرد و عقلانیت، متانت و تواضع، علم و تقوا، تدبیر و آینده‌نگری، دلسوزی و رأفت بود. در محضر او آنچه که بیش از همه و قبل از هر چیز بروز داشت، اخلاص و سرسپردگی به ولایت ائمه معصومین(علیهم السلام) خصوصاً امام زمان حجة بن الحسن العسکری(ارواحنا فداه) بود. آن مرجع بزرگ و وارسته افتخار تألیفات گرانسنگ در فقه و اصول خصوصاً روایات منتخب مرتبط با حضرت بقیة الله الاعظم(عج) و تحلیل بسیار جامع و دقیق از حادثه کربلا را داشت. حضور بسیار مؤثر و جدی ایشان در انقلاب و مجلس خبرگان قانون اساسی و نیز ریاست شورای محترم نگهبان حکایت از نگاه عمیق و اعتقاد راسخ به نقش دین در جامعه داشت. این مصیبت بزرگ را به محضر مقدس امام عصر(ارواحنا فداه) و حوزه‌های علمیه و مراجع تقلید، خصوصاً رهبری معظم انقلاب و بیت رفیع مرجع بزرگ شیعه حضرت آیت الله العظمی آقای گلپایگانی(قدس)) و آقازادگان و بیت مکرم ایشان خصوصاً حضرت مستطاب حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد حسن صافی و نیز دامادهای محترم و بالاخص آیت الله آقای کریمی جهرمی و ارادتمندان و مقلدان ایشان تسلیت عرض می‌نمایم. حشره الله مع الانبیاء و الصالحین محمدجواد فاضل لنکرانی 12/ 11 /1400
🔔فقه سیاسی در آینه فقه اجتماعی 🎙ارائه: حجت‌الاسلام دکتر محمدجواد ارسطا 👤ناقد: حجت‌الاسلام دکتر سید سجاد ایزدهی 👤دبیر علمی: حجت‌الاسلام محمدباقر ربانی 📅 زمان: دوشنبه 18 بهمن، ساعت 10 الی 12 🏢 مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) 🖇لینک جلسه انلاین: www.markazfeqhi.com//live
💢هشداری به مسئولان حوزوی در آستانه جشنواره فیلم فجر ✔️حجت‌الاسلام علی نهاوندی، استاد حوزه و مدیرگروه فقه هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) 🔹یکی از دلایل کاهش محبویت روحانیت در جامعه، تخریب چهره و جایگاه ایشان توسط سینمای سکولار روشنفکری از یکسو و سینمای جبهه انقلاب که پولشان از نهادهای حاکمیتی مانند سازمان هنری، اوج و... تامین می‌شود. 🔹با تحلیل فیلم‌هایی همچون مارمولک، دینامیت، طلاومس، پارادایس، مصلحت، منصور، روز بلوا، خروج، لباس شخصی، زیرنورماه، دیدن این فیلم جرم است، خیلی دور خیلی نزدیک، فرشته‌ها با هم می‌آیند و... خط تخریب روحانیت به عنوان ضد قهرمان و نماینده حاکمیت و گاهی قهرمان با کاراکتر ساده لوح، اهل زدوبند، دنیا طلب، دچارآلودگی، شریک جرم، سرمایه دار و کارپرداز تجاری، ماله کشان سیاسی، بداخلاق و عبوس و .. مطرح می‌گردند. 🔹انتخاب بازیگران کمدین، لهجه‌های خاص و کاراکترهای متفاوت در بسیاری از فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی امر تصادفی و اتفاقی نیست. 🔸به نظر می‌رسد این خط تخریب نرم، هشداری است که در آستانه جشنواره فیلم فجر باید مسئولان حوزوی و نهادهای انقلابی آن را جدی بگیرند.
💢 بررسی «انطباق اهدای جنین با فقه» 🔹 آیت‌ الله محمد جواد فاضل لنکرانی: ما واقفیم به اینکه اهدای جنین یا تخمک و اسپرم امروز یکی از نیازهای اجتماعی جامعه است، از این جهت نمی‌توانیم به این موضوع فقط به عنوان یک مسئله شخصی نگاه کنیم، این یک معضل اجتماعی است. وقتی معضل اجتماعی شد، طبیعی است که مسئولین حکومت، قوه‌ی مقننه، وزارتخانه‌های مربوطه همه وظیفه دارند به میدان بیایند و راهکارهایی برای حل آن ارائه بدهند لذا باید با این دید به موضوع نگاه کنیم. 🔹 اگر یک فقیهی که از نظر فقاهت ثبوتاً و اثباتاً کسی در او مناقشه‌ای ندارد بگوید اهدای جنین جایز است و بقیه آن را جایز ندانند، شرعاً افرادی که مقلد مراجع دیگر هستند می‌توانند به فتوای وی عمل کنند. 🔸 دکتر طباطبائی مدیر مرکز ناباروری: به دلیل تعداد آراء مراجع معظم تقلید و تفاوت نظرات، باعث مشکلات و سوء استفاده‌ای در چرخه درمان شده که آسیب‌هایی ایجاد خواهد کرد. بحث اهداء جنین هر چند در سال ۱۳۸۲ به تصویب مجلس رسید و در یک بازه دو سه ماهه، آئین‌نامه اجرائی از طرف وزارت بهداشت ابلاغ شد، با این حال بسیاری از مسائل نامشخص است که باعث سردرگمی‌های پزشکی حوزه‌ درمان نازائی شده است. 🔸 دکتر عابدینی، مدیر گروه نازائی وزارت بهداشت و درمان: ما به مراکز گفتیم چارچوب فعالیت‌ها باید بر اساس قانون باشد، و موارد تخلف مورد تذکر و برخورد قرار خواهند گرفت. 📚 متن کامل: https://fazellankarani.com/persian/news/24186/ 🆔@pajuheshmarkazfeqhi
ششمین کرسی علمی_ترویجی گروه فقه جامعه و فرهنگ با عنوان «فقه سیاسی در آینه فقه اجتماعی» به همت مرکز فقهی ائمه اطهارعلیهم السلام و مرکز پژوهشی مبنا برگزار شد. ارئه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدجواد ارسطا ناقد: حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید سجاد ایزدهی دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدباقر ربانی حجت الاسلام و المسلمین دکتر ارسطا در این جلسه ضمن بیان تعریف مورد نظر خود از فقه اجتماعی و بیان مولفه های آن، بیان کردند: پرداختن به فقه اجتماعی زمینه ای برای دستیابی به نظام جامع اسلامی، از جمله فقه اقتصادی، فقه سیاسی و ... است. حجت الاسلام و المسلمین دکتر ایزدهی نیز در این جلسه ضمن تاکید بر معنای واژه های فقه اجتماع، فقه اجتماعی، فقه حکومت و فقه حکومتی، بیان کردند: فقه اجتماعی گاه به معنای اداره اجتماعاتی مثل مساجد و هیئات است و گاهی به معنای پرداختن به موضوعات کلان جامعه، که در این صورت همان فقه حکومتی است. مطالعه بیشتر در http://research.markazfeqhi.com/node/85 🆔@pajuheshmarkazfeqhi
[ عکس ] 🔔مبنای علم عادی نظامی در علم اصول، از دیدگاه آیت‌الله سید محمود شاهرودی 🎙ارائه: حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین عبدی ⏰ زمان: پنج‌شنبه، 21 بهمن 1400، ساعت 11:15 🏢 مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، طبقه دوم سالن امام خمینی(ره) 📎لینک ورود به وبینار: http://Www.markazfeghi.com/live 🆔@pajuheshmarkazfeqhi