💠دستورالعملی از آیتالله بهجت «رضوان الله علیه»
🔰حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
🔷 بنده این توصیهای را که بارها گفتم، بار دیگر هم برای تذکر و هم برای دوستانی که نشنیدهاند، عرض میکنم.
در ماه رمضانی که مرحوم آیتالله بهجت در منزلشان اقامه جماعت میکردند، بعد از نماز خدمت ایشان رسیدم و عرض کردم: آقا برای تحصیل یقین چه باید کرد؟ ایشان با شدت و حِدت فرمودند: خواندن قرآن در جاهای خلوت که این نه تنها برای کسی که دارای مراتبی از یقین است و میخواهد به مراتب بالاتر یقین برسد، مفید است؛ حتی اگر کسی شاکّ باشد و این کار را بکند، یقین پیدا خواهد کرد. ایشان همچنین برای دفع وسوسه، بهطور قاطع به یکی از دوستان ما که به ایشان مراجعه کرده بود، فرموده بودند که همیشه با وضو باش. گفته بود: آقا! من گرفتاریام در مورد وضو است. ایشان فرموده بودند: نسبت به وضویی که برای نمازهایت میگیری، دقت کن، ولی برای این که همیشه با وضو باشی، وضوی عادی بگیر. بعد فرموده بودند: این کار را انجام بده؛ اگر نتیجه نگرفتی، بیا به من بگو تا من گوشهی تاریخ بنویسم که این عمل اثر نکرد. یعنی اینقدر واضح و مسلّم بوده پیش ایشان که تخلفناپذیر است.
🔶 این راهکارها از کسانی است که این راهها را تا حد زیادی پیمودند و اهل این امور بودند و دنبال این مسائل بودند و فقدان ایشان خیلی مایهی تأسف است. این بزرگان هستند که مردم را به دیانت و تقوا و معنویت میکشانند. خدا کند که امثال این بزرگان در حوزهها و در سراسر عالم تشیع بیشتر شود، چون اینها کسانی هستند که راه ائمه «علیهم السلام» را نشان میدهند.
🟢 انشاءالله خدای متعال همهی ما را از مقتدیان به این بزرگواران قرار دهد و به ما صلابت ایمان و نفوذ بصیرت عنایت بفرماید.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد دو ص 2-51
#پندهای_سعادت
#بیانات
#ماه_محرم
#دستورالعملی_از_آیتالله_بهجت
🔗 @pand_saadat
💠 تعریف ایمان
🔰حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
🔶 ایمان در اصطلاح کتاب و سنت، معانی مختلفی دارد. یکی از معانی آن، قبول مذهب شیعهی اثنی عشریه و امامیه است، ولی به معانی دیگری هم در روایات اهلبیت «علیهم السلام» به کار رفته است. مجموعه عقاید صحیحه جوانحیه، به اضافهی عمل به واجبات و ترک محرمات، معنای دیگر ایمان است.
🔷 وقتی در روایات گفته میشود مؤمن، یعنی کسی که از نظر عقیده، آن عقاید حقه را دارد، از نظر عمل هم فاسق نیست و عملاً متلزم به احکام شریعت است.
🟢 مرتبهی بالاتری هم از ایمان در اصطلاح ائمه «علیهم السلام» وجود دارد و آن این است که علاوه بر آن عقاید حقه و التزام عملی به احکام شریعت، دارای صفات محموده و پسندیده هم هست. ممکن است کسی عقایدش درست بوده و ملتزم به احکام هم باشد، اما آن صفات حمیدهای را که عدم آن عصیان نیست، ندارد. این شخص، مطابق با این اصطلاح، مؤمن نیست، اگرچه به اصطلاحات قبل مؤمن است.
🟡در این اصطلاح، مؤمن یک انسان کاملی است. اگرچه خودش باز تشکیکی است؛ یعنی از نظر عمل، ملتزم به احکام و فرائض است و دارای صفات حمیده است.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد دو ص 53
#پندهای_سعادت
#بیانات
#صفات_مومنان
#تعریف_ایمان
🔗 @pand_saadat
💠 ارزش حیا
🔰حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
🔶 امام صادق «ع» میفرمایند «الْحیا مِنَ الْإِیمَانِ» اگر این «مِن» را تبعیض بگیریم، یعنی بخشی از ایمان است. چون ایمان در این معنای اخیر، مرکب از آن عقاید و التزام عملی به عمل خارجی و این صفات محموده و پسندیده است. بنابراین، بخشی از ایمان حیا میشود که خودش یکی از صفات بسیار محموده است.
🔷 احتمال دیگر این است که بگوییم «مِن» نشویه است؛ یعنی «الحیا ینشاء من الایمان» حیا که یک صفت برازنده برای انسان هست و تضمینکنندهی بسیاری از امور دیگر است، در سعادت انسان دخالت دارد.
🟢 باز در روایات آمده این حیا که یک سرمایهی بسیار ارزشمند است، معلول و ناشی از ایمان است و از آن سرچشمه میگیرد. کسی واجد حیا صحیح هست که دارای ایمان باشد و آن ایمان منشأ بشود برای این که صفت حیای در او بروز و ظهور پیدا کند.
🔻عدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیادٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَلِی بْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِی عُبَیدَةَ الْحَذَّاءِ عَنْ أَبِیعَبْدِاللَّهِ ع قَالَ: الْحیا مِنَ الْإِیمَانِ وَ الْإِیمَانُ فِی الْجَنَّةِ. الكافی (ط.الإسلامیة)، ج2، ص 106.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد دو ص 4_53
#پندهای_سعادت
#بیانات
#صفات_مومنان
#ارزش_حیا
🔗 @pand_saadat
پندهای سعادت
💠 ارزش حیا 🔰حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله": 🔶 امام صادق «ع» میفرمایند «الْحیا مِنَ الْإِیمَانِ»
💠حیای مذموم
🔰حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
🔶 حیا یک انقباض روحی است، ولی این انقباض روحی، گاهی علل ناصحیح دارد؛ از کم دیدن خود یا از توهمات و یا از ضعف نفس سرچشمه میگیرد. اینها در روایات مذموم است و اسم آن را در روایات، حیاء حمقٍ یا حیاء ضعفٍ گذاشتهاند. اینها مانع رشد و ترقی انسان میشود و در روایات، مصادیقی از آن بیان شده برای این که انسان احتراز کند و اگر اینها را دارد در صدد تهذیب نفس خویش باشد و آنها را از خودش بزداید و نفس خود را از این گونه حیاهایی که مانع از رشدش میشود، پالایش کند.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد دو ص 54
#پندهای_سعادت
#بیانات
#صفات_مومنان
#حیا_مذموم
🔗 @pand_saadat
پندهای سعادت
💠حیای مذموم 🔰حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله": 🔶 حیا یک انقباض روحی است، ولی این انقباض روحی، گ
💠حیای ممدوح
🔰حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
اما قسم دوم حیا، حیای علم است. در اثر اطلاع و آگاهی و در اثر توجه به مسائل صحیح، این حالت برای انسان پیدا میشود. این همان حیای ممدوح است. این حیا در رسول گرامی صلیاللهعلیهوآله بهطور آشکار و خیلی قوی وجود داشته است. رسول خدا خیلی دارای حیا بوده است.
در قرآن شریف هم این صفت بارز حضرت در سورهی احزاب هست که وقتی مسلمانان به منزل حضرت برای طعام و امور دیگر میرفتند، گاهی بعد از خوردن طعام طول میدادند و مینشستند با همدیگر مشغول صحبت میشدند و وقت مبارک حضرت را میگرفتند. آیهی شریفه نازل شد:
«فَإِذاطَعِمْتُمْ فَانْتَشِرُوا وَ لا مُسْتَأْنِسینَ لِحَدیثٍ إِنَّ ذلِكُمْ كانَ یؤْذِی النَّبِی فَیسْتَحْیی مِنْكُم»؛
وقتی غذا خوردید، پراكنده شوید، و بعد از صرف غذا به بحث و صحبت ننشینید؛ این عمل، پیامبر را ناراحت مینماید، ولی از شما شرم میكند و چیزی نمیگوید. «احزاب/53»
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد دو ص 55
#پندهای_سعادت
#بیانات
#صفات_مومنان
#حیا_ممدوح
🔗 @pand_saadat
پندهای سعادت
💠حیای ممدوح 🔰حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله": اما قسم دوم حیا، حیای علم است. در اثر اطلاع و آگاهی
💠ویژگیهای حیا
🔰حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
🔶 امام صادق «ع» در فرمایشی به مفضّل می فرمایند:
«انْظُرْ یا مُفَضَّلُ إِلَی مَا خُصَّ بِهِ الْإِنْسَانُ دُونَ جَمِیعِ الْحَیوَانِ مِنْ هَذَا الْخَلْقِ »
ای مفضّل! بنگر به چیزهایی که خداوند بهطور اختصاصی به انسان داده است؛ در حالی که دیگر موجودات از آنها بهرهای ندارند.
«الجَلیل قَدُره، اَلعظیمُ غناؤُه، أعنی الحیا فلولاه لمیقر ضَیف»؛
اگرحیا در انسان نبود، هیچ میهمانی در جایگاه خودش قرار نمیگرفت و حق او اداء نمیشد. حیا است که باعث میشود مردم از میهمان خویش پذیرایی و او را احترام کنند.
«وَ لَمْ یوفَ بِالْعِدَاتِ»؛
و هیچ وعدهای وفا نمیشد.
«وَ لَمْ تُقْضَ الْحَوَائِجُ»؛
و حوائج برآورده نمیشد.
«وَ لَمْ یتَحَرَّ الْجَمِیلُ»؛
و تحری و مراعات امور زیبا نمیشد.
«إِنَّ كَثِیراً مِنَ الْأُمُورِ الْمُفْتَرَضَةِ أَیضاً إِنَّمَا یفْعَلُ لِلْحَیاءِ»؛
هم چنین بسیاری از واجبات، منشأ آنها حیا است.
«فَإِنَّ مِنَ النَّاسِ مَنْ لَوْ لَا الْحیا لَمْ یرْعَ حَقَّ وَالِدَیهِ»؛
حق والدین واجب است. خیلی افراد اگر حیا نبود، این حق را ادا نمیکردند.
«وَ لَمْ یصِلْ ذَا رَحِمٍ وَ لَمْ یؤَدِّ أَمَانَةً»؛
همین طور حضرت مواردی را بر میشمارند که منشا همهی اینها حیا است. پس حیا، یک نعمت است.
«بحار الأنوارج 3، ص 81»
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد دو ص 7-56
#پندهای_سعادت
#بیانات
#صفات_مومنان
#ویژگی_های_حیا
🔗 @pand_saadat
هدایت شده از فقاهت
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔹برنامه علمی حضرت استاد شب زنده دار دام ظله در مدرسه دارالعلم حرم مطهر رضوی در مردادماه۱۴۰۳
----------------------------------------
🔸شنبه۱۳مردادماه ساعت۹:۳۰صبح تا۱۱
موضوع:سهم فقیه در موضوع شناسی
🔸یک شنبه۱۴ مردادماه
ساعت ۹:۳۰صبح تا۱۱
موضوع:سهم فقیه در موضوع شناسی
🔸دوشنبه ۱۵ مردادماه ساعت۹:۳۰ صبح تا۱۱
موضوع:موضوع شناسی در شورای محترم نگهبان
🗓۴ مرداد ماه سال ۱۳۹۳
🏳رحلت فقیه پارسا و مفسر قرآن و استاد اخلاق حضرت آیت الله حسین شبزندهدار رحمة الله علیه
💠رهبرمعظم انقلاب اسلامی:
▪️ درگذشت فقیه پارسا و پرهیزگار مرحوم مغفور آیة الله آقای حاج شیخ حسین شبزندهدار رحمة الله علیه را به علمای اعلام و مراجع عظام حوزهی علمیه قم و نیز به خاندان محترم و عموم بازماندگان و به فرزند فاضل ایشان جناب حجةالاسلاموالمسلمین آقای حاج شیخ مهدی شبزندهدار عضو محترم شورای نگهبان تسلیت عرض میکنم و علو درجات آن فقید سعید را از خداوند متعال مسألت مینمایم.۱۳۹۳/۰۵/۰۵
@pand_saadat
🔸اهتمام فقیه پارسا به مسجد و نماز جمعه و جماعت
🔹حضرت آیت الله محمدمهدی شب زنده دار (دام ظله):
والد معظم مرحوم آیةالله حاج شیخ حسین شبزندهدار انصافاً یکی از تربیت شدههای نمونه مکتب اهلبیت علیهم السلام بود.
من به مقتضای اینکه حدود شصت و اندی سال در سایه آن بزرگوار زندگی کردم،از افرادی هستم که بیشتر سلوک و معاشرت و مصاحبت را با آن بزرگوار داشتم.یک سیره عملی که از جوانی و نوجوانی در ایشان بود و خیلی دوست داشتند که فرزندانشان نیز بر همین منهاج باشند، مسئله اهتمام به حضور در مسجد بود. گویی مسجد برای ایشان از دوران بچگی و نوجوانی مانند یک استخر برای یک ماهی بوده است. اگر یک ماهی را بیرون استخر قرار بدهید، وقتی آن را وارد استخر و آب میکنید آرامش پیدا میکند. مسجد برای مؤمن اینجور باید باشد. وقتی وارد مسجد میشود، وارد مکانی میشود که یک ارتباط ویژه و خاص با خدای متعال پیدا میکند. از بچگی یادمان هست، وقتی در اولین منزلمان در چهار راه غفاری مینشستیم،مرحوم آقا به شرکت در نماز مرحوم آیةالله حایری رضواناللهعلیه در مسجد امام حسن عسکری علیه السلام مقید بودند.
لذت حضور در نماز جماعت و جمعه، از همان کودکی در اثر سلوک والدین و عمو در ایشان نهادینه شده بود.
اینکه انسان در اقتدا و حضور در جماعت، فقط مسئله الهی را رعایت بکند که تقوا و عدالت باشد هم یک سلوک عملی است. همسن و سال بودن، همردیف بودن و این چیزها اصلاً در محاسبات ایشان نبود.
@pand_saadat
🔰 یاران ویژهی امام زمان(عج)
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
مرحوم والد میفرمودند که مرحوم آیتالله #شیخ_مرتضی_حائری در درس سطح مکاسب فرمود امام زمان(عج) در حوزههای علمیه افرادی دارند که مواظب کارهای طلبهها هستند که چه کار میکنند و اینها را گزارش میدهند. این هم یکی از طُرقی است که حضرت قرار دادهاند.
مرحوم والد میفرمود که بعد از درس رفتم خدمت ایشان و سؤال کردم که در لباس روحانی هستند یا شخصیاند؟ فرمودند روحانی نیستند.
ایمان باعث میشود که در زندگی انسان تحول ایجاد شود. اگر ما ایمان پیدا کنیم که در محضر خدای متعال هستیم، آیا شرم و حیای حضور نباید مانع شود که گرد معاصی نگردیم؟
ایمان وقتی تقویت شد، حیا پیدا میشود؛ حیا که پیدا شد، اعمال انسان پیراسته میشود. در باب حیا نکتههای دیگری هم هست که باید به آنها توجه کنیم.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد دو ص 8-57
#پندهای_سعادت
#بیانات
#صفات_مومنان
#یاران_ویژهی_امام_زمان_عج
🔗 @pand_saadat
💠 آثار حیا از امام زمان «عج»
🔰حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
🔶 حیایی که از ایمان است، یکی از شعب آن، حیا از خداوند تبارک و تعالی است. حیا از حضرت بقیةالله (ارواحناه فداه) هم از ایمان است. ما باید بدانیم نامهی عمل ما خدمت آن بزرگوار میرسد و ایشان از احوال ما مطلع هستند. آدم حیا میکند که حضرت نامهی عمل او را ببینند؛ در حالی که موردِ پسند آن بزرگوار نباشد. این حیا باعث میشود که طلبه با خود بگوید اگر درست مطالعه نکنم، درست فکر نکنم، در راه تحصیل جدیت به خرج ندهم، آقا از من راضی نخواهند بود؛ این حالت باعث میشود که در بحث و درس اجتهاد داشته باشد.
🔷 اگر ما مثل مردم عادی باشیم و در صدد تهذیب و اصلاح نفس نباشیم، آیا انسان از آن بزرگوار خجالت نمیکشد؟ پس ایمان به این که امامی ناظر بر ما و مطلع از امور ما است، قهراً موجب حیا میشود.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد دو ص 57
#پندهای_سعادت
#بیانات
#صفات_مومنان
#آثار_حیا_از_امام_زمان_عج
🔗 @pand_saadat
🔰 توصیههایی از امیرالمومنین «علیه السلام»
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
🔶 در کتاب شریف نهجالبلاغه در حکمت 79، حدیثی هست که مضامین آن در کتاب شریف کافی هم در روایاتی آمده است، اما بنده از نهجالبلاغه این روایت را میخوانم:
«قَالَ سلاماللهعلیه أُوصِیكُمْ بِخَمْسٍ لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَیهَا آبَاطَ الْإِبِلِ لَكَانَتْ لِذَلِكَ أَهْلًا».
🔷 حضرت امیرالمومنین «علیه السلام» طبق این نقل، به پنج امر توصیه میکنند که اگر کنارههای شتر را برای رسیدن به آنها برکوبید، سزاوار است.
🔸میدانید وقتی مرکب سوار میشوید، یکی از عوامل سرعت گرفتن حیوان، این است که به کنار و بغلهایش بزنند. حضرت فرمودند جا دارد که با مرکب سریع بروید که این حکمتها را از کسی بیاموزید.
🟢 امیرالمومنین «علیه السلام» اول فرمودند:
«لَا یرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلَّا رَبَّهُ»؛
دل به هیچ کس جز خدا نبندید و فقط از خدا طلب کنید.
این خودش بابی است که توضیح لازم دارد. انسان باید از غیر از خدای متعال و حتی معصومین «علیهم السلام» بالاصالة چیزی را نخواهد.
🟡 بعد فرمودند:
«وَ لَا یخَافَنَّ إِلَّا ذَنْبَهُ».
تنها مشکلیکه انسان در نهایت امر دارد، فقط مسالهی گناهانی است که مرتکب شده است. مسیر سعادت، وقتی مسدود میشود که انسان گناهکار باشد. هیچ چیزی وجود ندارد که انسان از آن ترس واقعی داشته باشد، به جز گناهانی که انسان مرتکب شده است. اگر انسان گناه نداشته باشد، مشمول رحمت الهی است.
🔵 سپس فرمودند:
«وَ لَا یسْتَحِینَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا یعْلَمُ أَنْ یقُولَ لَا أَعْلَمُ»
این مطلب بیشتر به درد طلبهها میخورد. شریعت یک دریا و اقیانوس است، که از عقاید بگیر تا احکام و اخلاق تا معارف بسیار توسعه دارد. انسان مگر همهچیز را بلد است؟ مردم همهچیز شریعت را از طلبه میپرسند. خیلی جاها که آدم نمیداند، بدون اینکه خجالت بکشد، بگوید نمیدانم. ما این صفت را در غیر واحدی از بزرگانی که تلمّذ کردیم یا به خدمتشان مشرف شدیم، دیدهایم.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد دو ص 9-58
#پندهای_سعادت
#بیانات
#صفات_مومنان
#توصیههایی_از_امیرالمومنین «علیه السلام»
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
پندهای سعادت
🔰 توصیههایی از امیرالمومنین «علیه السلام» 💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله": 🔶 در کتاب شریف نهج
🔰یکی از صفات برجستهی علامه طباطبایی «رضوان الله علیه»
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
🔶 یکی از صفات برجستهی علامه طباطبایی(رضواناللهعلیه) همین حیای ایشان بود. ما که به درس ایشان مشرف نشدیم. کسانی که درس ایشان رفتند، نقل میکردند که خیلی مأخوذ به حیا بودند. ایشان در فلسفه و علوم عقلی خیلی معروف بودند؛ البته در جهات دیگر مثل فقه و اصول هم در حوزه تدریس میکردند.
بنده خودم یک بار در همین قم خدمتشان رسیدم و سؤالی دربارهی حاشیهی ایشان بر اسفار پرسیدم، فرمودند نمیدانم.
🔷گاهی از مرحوم آقای حائری «ره» مسألهای میپرسیدیم، میفرمود نوشتم، ولی یادم نیست.
🟢حضرت امیرالمومنین «علیه السلام» در ادامه فرمودند:
«وَ لَا یسْتَحِینَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ یعْلَمِ الشَّیءَ أَنْ یتَعَلَّمَهُ»؛
از یادگیری چیزی که نمیدانی، خجالت نکش.
گاهی انسان خودش را در جهل نگه میدارد، چون خجالت میکشد که بگوید نمیدانم، یا میروم از کسی که میداند، سؤال کنم.
🟡در پایان حضرت فرمودند:
«وَ عَلَیكُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِیمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ وَ لَا خَیرَ فِی جَسَدٍ لَا رَأْسَ مَعَهُ وَ لَا فِی إِیمَانٍ لَا صَبْرَ مَعَه»؛
بر شما باد به صبر که همانا جایگاه صبر در ایمان مانند سر برای بدن است. خیری در جسمی که سر ندارد، نیست و همچنین خیری در ایمانی نیست که با صبر همراه نباشد.
خدای متعال به همهی ما توفیق حیا از خودش و از معصومین «علیهم السلام» را عنایت کند. و ما را به این صفات حمیده متصف بفرماید.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد دو ص 60-59
#پندهای_سعادت
#بیانات
#صفات_مومنان
#توصیههایی_از_امیرالمومنین «علیه السلام»
#یکی_از_صفات_برجستهی_علامه_طباطبایی
🔗 @pand_saadat
🔰توصیههای پنجگانهی امام باقر «علیه السلام»
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
«وصیته علیهالسلام لجابر بن یزید الجعفی قَالَ لَهُ یا جَابِرُ اغْتَنِمْ مِنْ أَهْلِ زَمَانِكَ خَمْساً إِنْ حَضَرْتَ لَمْ تُعْرَفْ وَ إِنْ غِبْتَ لَمْ تُفْتَقَدْ وَ إِنْ شَهِدْتَ لَمْ تُشَاوَرْ وَ إِنْ قُلْتَ لَمْ یقْبَلْ قَوْلُكَ وَ إِنْ خَطَبْتَ لَمْ تُزَوَّجْ وَ أُوصِیكَ بِخَمْسٍ»
🔶مطالبی که در این روایت هست؛ خصوصاً برای صنف ما طلاب، فضلا و علما، بسیار ارزشمند است.
🔷حضرت باقر«علیه السلام» میفرمایند؛ پنج برخورد اهل زمانت را با خویش غنیمت بشمار.
اگر دیدی اهل زمانت با تو این گونهای که حالا میگوییم، برخورد میکنند، ناراحت نشو، بلکه آن را غنیمت بشمار که در سایهی آن، میتوانی بسیاری از مراتب رشد و ترقی و تکامل و انقطاع الی الله را کسب کنی و از آلوده شدن به ظواهر بیجا و پوچ رها شوی.
حضرت میفرمایند:
«إِنْ حَضَرْتَ لَمْ تُعْرَفْ»؛
اگر در بین مردم هستی، کسی تو را نمیشناسد.
«وَ إِنْ غِبْتَ لَمْ تُفْتَقَدْ»؛
اگر از میان آنها هم غایب شدی، کسی سراغت را نمیگیرد.
«وَ إِنْ شَهِدْتَ لَمْ تُشَاوَرْ»؛
اگر در محفل یا مجلسی هستی، تو را طرف مشورت قرار نمیدهند. (یعنی خیلی حق تو را نمیشناسند).
«وَ إِنْ قُلْتَ لَمْ یقْبَلْ قَوْلُكَ»؛
اگر حرفی هم بزنی، چون تو را نمیشناسند و جایگاهی برایت قائل نیستند، حرفت را قبول نمیکنند.
«وَ إِنْ خَطَبْتَ لَمْ تُزَوَّجْ»؛
اگر خواستگاری هم بروی، معمولاً چون تو را نمیشناسند، قبول نمیکنند که با تو ازدواج کنند.
🟢 این پنج خصلت را حضرت میفرمایند غنیمت بشمار. معمولاً هر کدام از اینها برای ما پیش بیاید، احساس غبن میکنیم و شاید عقدهای برای ما بشود. البته اگر اسلام یک وظیفهای بر دوش انسانگذاشته باشد – مانند هدایت مردم، امر به معروف و نهی از منکر – ملازمهی قهری دارد با این که شناخته شود و مردم او را بشناسند و جایگاه اجتماعی پیدا کند.
اما اگر اینطور نیست و وظیفهای به گردن او نیست، یا کسان دیگر به قدر کفایت وجوددارند که انجام میدهند، در این موارد توصیه همین است.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد دو ص 7-76
#پندهای_سعادت
#بیانات
#توصیههای_پنجگانهی_امام_باقر «علیه السلام»
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
📷 | #عکس_نوشت
🔰شیعه واقعی در کلام حضرت امام سجاد علیه السلام
#بیانات
#پندهای_سعادت
#علامت_شیعه_ی_واقعی
#ماه_محرم
#شهادت_حضرت_سجاد_علیه_السلام
🔗 @pand_saadat
🔰 شیعه ی واقعی درکلام امام سجاد علیه السلام
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
🔶روایت دیگر در این زمینه [شیعه ی واقعی]، از حضرت سجاد علیه السلام نقل شده است.
«كَانَ عَلِی بْنُ الْحُسَینِ سلام الله علیهما قَاعِداً فِی بَیتِهِ إِذْ قَرَعَ قَوْمٌ عَلَیهِمُ الْبَابَ»؛
حضرت در منزل نشسته بودند، درب منزل زده شد.
«فَقَالَ یا جَارِیةُ انْظُرِی مَنْ بِالْبَابِ»؛
حضرت کنیزی را که در منزل داشتند، صدا زدند که ببینند چه کسی در را می زند.
«فَقَالُوا قَوْمٌ مِنْ شِیعَتِكَ فَوَثَبَ عَجْلَانَ حَتَّی كَادَ أَنْ یقَعَ»؛
پس گفتند ما گروهی از شیعیان شما هستیم. حضرت شتابان حرکت کردند که به درب منزل بروند؛ چنان که نزدیک بود به زمین بخورند.
«فَلَمَّا فَتَحَ الْبَابَ وَ نَظَرَ إِلَیهِمْ رَجَعَ»؛
وقتی که حضرت در را باز کردند و نگاهشان به این افراد افتاد، برگشتند.
«وَ قَالَ كَذَبُوا فَأَینَ السَّمْتُ فِی الْوُجُوهِ»
حضرت فرموند: اینها دروغ می گویند که از شیعیان ما هستند. آن علامتی که باید در چهرهشان باشد در چهره ی ایشان نبود.
«أَینَ أَثَرُ الْعِبَادَةِ أَینَ سِیمَاءُ السُّجُودِ إِنَّمَا شِیعَتُنَا یعْرَفُونَ بِعِبَادَتِهِمْ وَ شَعَثِهِمْ قَدْ قَرَحَتِ الْعِبَادَةُ مِنْهُمُ الْآنَافَ»؛
آن علامت و نشانه ی عبودیت در چهره های آنان كجاست؟ شیعیان ما به عبادتشان شناخته می شوند، و به تغییر رنگ صورت، بینی های آنان در اثر سجده و اشك قرحه دار شده است.
«وَ دَثَّرَتِ الْجِبَاهَ وَ الْمَسَاجِدَ خُمْصُ الْبُطُونِ ذُبُلُ الشِّفَاهِ قَدْ هَیجَتِ الْعِبَادَةُ وُجُوهَهُمْ وَ أَخْلَقَ سَهَرُ اللَّیالِی وَ قَطْعُ الْهَوَاجِرِجُثَثَهُمْ الْمُسَبِّحُونَ إِذَا سَكَتَ النَّاسُ وَ الْمُصَلُّونَ إِذَا نَامَ النَّاسُ وَ الْمَحْزُونُونَ إِذَا فَرِحَ النَّاسُ»؛
و پیشانی های آنها نیز از حال و وضع اصلی خارج شده، شكم های آنان به پشت چسبیده، لبانشان خشكیده، آثار عبادت صورت های آنها را متغیر كرده، و آثار كهنگی و فتور بدن در اثر شب زنده داری و پیمودن روزهای گرم (به روزه داری و عبادت) در آنان پدیدار گشته، آنها مشغول تسبیح اند در زمانی كه مردم ساكت باشند، و نمازگزارند در وقتی كه مردم درخواب باشند، و در دل غم و غصه دارند در وقتی كه مردم خوشحال هستند.
🔹منبع :
مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج4، ص469
#بیانات
#پندهای_سعادت
#علامت_شیعه_ی_واقعی
#ماه_محرم
#شهادت_حضرت_سجاد_علیه_السلام
🔗 @pand_saadat
🔰 کلامی از حضرت امام سجاد «علیه السلام» در مورد حماسهی کربلا
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
🔶 از حضرت امام سجاد علیه السلام در مورد حماسهی کربلا کلامی نقل شده است که عرض میکنم.
« وَ قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ علیه السلام لَمَّا اشْتَدَّ الْأَمْرُ بِالْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ «علیه السلام» نَظَرَ إِلَيْهِ مَنْ كَانَ مَعَهُ فَإِذَا هُوَ بِخِلَافِهِمْ لِأَنَّهُمْ كُلَّمَا اشْتَدَّ الْأَمْرُ تَغَيَّرَتْ أَلْوَانُهُمْ وَ ارْتَعَدَتْ فَرَائِصُهُمْ وَ وَجَبَتْ قُلُوبُهُمْ وَ كَانَ الْحُسَيْنُ علیه السلام وَ بَعْضُ مَنْ مَعَهُ مِنْ خَصَائِصِهِ تُشْرِقُ أَلْوَانُهُمْ وَ تَهْدَأُ جَوَارِحُهُمْ وَ تَسْكُنُ نُفُوسُهُمْ فَقَالَ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ انْظُرُوا لَايُبَالِي بِالْمَوْتِ فَقَالَ لَهُمُ الْحُسَيْنُ علیه السلام صَبْراً بَنِي الْكِرَامِ فَمَا الْمَوْتُ إِلَّا قَنْطَرَةٌ تَعْبُرُ بِكُمْ عَنِ الْبُؤْسِ وَ الضَّرَّاءِ إِلَى الْجِنَانِ الْوَاسِعَةِ وَ النَّعِيمِ الدَّائِمَةِ فَأَيُّكُمْ يَكْرَهُ أَنْ يَنْتَقِلَ مِنْ سِجْنٍ إِلَى قَصْرٍ وَ مَا هُوَ لِأَعْدَائِكُمْ إِلَّا كَمَنْ يَنْتَقِلُ مِنْ قَصْرٍ إِلَى سِجْنٍ وَ عَذَابٍ- إِنَّ أَبِي حَدَّثَنِي عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه وآله وسلم أَنَّ الدُّنْيَا سِجْنُ الْمُؤْمِنِ وَ جَنَّةُ الْكَافِرِ وَ الْمَوْتُ جِسْرُ هَؤُلَاءِ إِلَى جَنَّاتِهِمْ وَ جِسْرُ هَؤُلَاءِ إِلَى جَحِيمِهِمْ مَا كَذَبْتُ وَ لَا كُذِبْتُ»
کسانی که همراه ایشان بودند، وقتی به قیافه و چهرهی مبارک آن حضرت علیه السلام مینگریستند، میدیدند چهره ایشان با دیگران تفاوت دارد. هر چه کارزار مشکلتر و سنگینتر میشد، رنگها بیشتر میپرید و آثار ترس و وحشت و نگرانی در رخسارها نمودار می شد و بند بند بدنشان میلرزید.
ولی آن حضرات نه تنها رنگهایشان نمیپرید، بلکه چهرههایشان برافروختهتر میشد. حالت آرامش به جوارح آنها دست میداد و نفوس آنها آرام میشد؛
🔷 حضرت علیه السلام میفرمایند: علتش این بود که دنیا را زندان میدانستند. چه کسی دوست ندارد که از زندان به قصر منتقل شود. ببینید این باور چه میکند و چگونه درون و برون را دگرگون مینماید. کسی که این معرفت را ندارد، درون و برونش همه ناراحت است؛ دل در ترس است و رنگ پریده است و اعضا و جوارح میلرزد، اما این شخص در سکون و آرامش است. این، اثر این عقیده در وجود انسان است.
بعد حضرت فرمودند:
« مَا كَذَبْتُ وَ لَا كُذِبْتُ ».
من نه دروغ میگویم و نه دروغ به من گفته شده است. (این یک واقعیت و حقیقت است).
این جلسات ما باید اثرش این باشد که تذکری باشد که ما روی اینها کار کنیم؛ فقط شنیدن کار را حل نمیکند، بلکه باید اینآموزهها باورمان شود.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد یک ص 81-80
#بیانات
#پندهای_سعادت
#ماه_محرم
#حضرت_امام_سجاد_علیه_السلام
🔗 @pand_saadat
پندهای سعادت
🔰توصیههای پنجگانهی امام باقر «علیه السلام» 💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله": «وصیته علیهالس
🔰توصیههای پنجگانهی امام باقر «علیه السلام»
✅ پرهیز از ظلم
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
🔶 بعد حضرت فرمودند: من تو را به پنج چیز سفارش میکنم.
«إِنْ ظُلِمْتَ فَلَاتَظْلِمْ»؛
اگر مورد ظلم و تعدی و ستم دیگران واقع شدی، اینجور نباشد که بگویی حالا ما هم باید تلافی کرده و به دیگران ظلم کنم.
نباید به احدی ظلم کرد و این خیلی مهم است. گاهی وقتها میگویند ظلم نکن، به نظر بعضیها، ظلمهای مثل حُکام جور به ذهن میآید. خیلی ظلمها از ذهن انسان مغفول است و حال این که همانها است که پدر آدم را در میآورد.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد دو ص 9-78
#پندهای_سعادت
#بیانات
#توصیههای_پنجگانهی_امام_باقر «علیه السلام»
#پرهیز_از_ظلم
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
پندهای سعادت
🔰توصیههای پنجگانهی امام باقر «علیه السلام» ✅ پرهیز از ظلم 💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
🔰توصیههای پنجگانهی امام باقر «علیه السلام»
✅ پرهیز از ظلم
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
🔶 حکایتی از آیتالله شیخ مرتضی حائری
مرحوم آیتالله حائری(رضواناللهعلیه) مکتوب کردند و در همین کتاب «سرّ دلبران» هم چاپ شده که همراه با آقای روحی و آقای شیخ مجتبی عراقی، خدمت آقای اشکانی که در قم معروف شده بود به محضر حضرت بقیة الله (ارواحنا فداه) مشرف شده و میتواند بشود، رسیدیم.
منزل ایشان در همان خیابان ایستگاه راه آهن قم بود. ایشان فرمود ما همین که وارد منزل شدیم، دیدیم یکی از رادیوهای قدیم که خیلی بزرگ بود، روی طاقچه است و حالا نگفته بود سه تا آقا دارند میآیند، ما روی آن چیزی بیندازیم، یا آن را از اینجا برداریم. از همین فهمیدیم که اهل ریا و خودنمایی و مقدسمآبی نیست، و ظاهر و باطنش یکی است. نشستیم، گفتیم: چطور خدمت حضرت میرسید؟ چه خصوصیتی داشتید که این سعادت نصیب شما شده است؟ گفت که من در عمرم به کسی ظلم نکردم. با این که شغلم ژاندارم بود. (ژاندارم زمان طاغوت) ولی به احدی ظلم نکردم. آقای حائری اینجا تعلیقه میزنند و میگویند این خیلی مهم است. به احدی ظلم نکرده بود. گاهی انسان حواسش نیست یا حواسش هست و چیزهایی را توجه ندارد.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد دو ص 79
#پندهای_سعادت
#بیانات
#توصیههای_پنجگانهی_امام_باقر «علیه السلام»
#پرهیز_از_ظلم
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
پندهای سعادت
🔰توصیههای پنجگانهی امام باقر «علیه السلام» ✅ پرهیز از ظلم 💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
🔰توصیههای پنجگانهی امام باقر «علیه السلام»
✅ پرهیز از ظلم
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
🔶 حکایتی از مرحوم آیتالله حق شناس
مرحوم ابوی از مرحوم آقای سید ابراهیم حقشناس که در جهرم از علمای آنجا بود و پدر ما ادبیات و منطق و اینها را خدمت ایشان خوانده بود، چنین تعریف میکرد.
بین پرانتز عرض کنم والد ما میفرمود من یکوقتی نامهای از قم برای ایشان نوشته و در نامه خطاب به ایشان نوشتم: آیتالله آقای حاج سید ابراهیم حقشناس. ایشان در جواب من نوشته بود: دیگر به من آیتالله نگو، اذاً لخرجت الاسماء عن معانیه. او خیلی اخلاقی بود و انسان وقتی او را میدید یا در مجلس ایشان مینشست، همین برای این که انسان ادب و اخلاق بیاموزد کفایت میکرد.
مرحوم پدر ما میفرمود ما که طلبه شده بودیم، روزهای جمعه ایشان به من میفرمود بیا منزل، بعد خودش دوزانو رو به قبله مینشست و به من میفرمود که این خطبهی همام را که در نهجالبلاغه هست، برای من بخوان و من میخواندم و ایشان بلند بلند گریه میکرد.
مرحوم والد ما میفرمود که آقای حقشناس در ایام محرم، از اول صبح تا ظهر چندین منبر میرفت و بعدازظهر و شب هم منبر داشت. ظهر که خانه میرود تا استراحت کند، بچهها خیلی سروصدا میکنند. هرچه به بچهها میگویند آرام باشید گوش نمیدهند. خلاصه خیلی عصبانی میشده و بلند میشود یکی از بچهها را که بیشتر سر و صدا میکردند تنبیه نماید، بچه فرار میکند و به کوچه میرود. ایشان میفرمود که منزل بزرگی در همسایگی ما بود که عصرها روضه میگرفتند. در این منزل باز بود و بچه رفت داخل خانه؛ پشت در ایستادم تا بیرون بیاید که به حسابش برسم، چون خیلی از دستش عصبانی بودم. چند دقیقه که گذشت، بچه فکر کرد که من برگشتهام خیلی با آرامش از آن منزل خارج شد. تا بیرون آمد، با بادبزنی که دستم بود، به دستش زدم. این کار را که کردم، استشفای نفسی شد و رفتم خوابیدم. وقتی که بیدار شدم، دیدم دستم درد گرفته؛ مثل این که شکسته است. نماز مغرب و عشا را در مسجد به زحمت خواندم. با خودم گفتم شاید شکسته است. خیلی ناراحت بودم، تا اینکه به ذهنم آمد این جزای همین کاری بود که کرده بودم. همان جا گفتم خدایا! غلط کردم و استغفار کردم. بعد از این استغفار، یادم نیست همان موقع یا با کمی فاصله دستم خوب شد.
زدنِ بچه هم نوعی ظلم است. ما در زندگی خدای نکرده زیاد به این امور مبتلا میشویم. اینها جلوی ترقی را میگیرد. مثلاً ما میبینیم برای نماز شب بیدار نمیشویم. حضرت امیر «علیه السلام» فرمودند که این بیتوفیقیها به سبب گناه است: «أَنْتَ رَجُلٌ قَدْ قَیدَتْكَ ذُنُوبُكَ» گاهی طلبه و روحانی میبینید که در درس هیچ ترقی نمیکند، یا توفیق برای تبلیغ، منبر و هدایت مردم ندارد. که انسان باید بیندیشد که از کجا ضربه میخورد. این ظلمها گاهی مثالهای فراوانی دارد که در زندگی انسان به چشم نمیآید. اما پیش خدای متعال خیلی مهم است.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد دو ص 81_79
#پندهای_سعادت
#بیانات
#توصیههای_پنجگانهی_امام_باقر «علیه السلام»
#پرهیز_از_ظلم
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰توصیههای پنجگانهی امام باقر «علیه السلام»
✅یکی از عوامل وقوع در مهالک
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
«وَ إِنْ خَانُوكَ فَلَا تَخُنْ»؛
اگر دیگران به تو خیانت میکنند، تو اهل خیانت کردن نباش.
«وَ إِنْ كُذِّبْتَ فَلَا تَغْضَبْ»؛
اگر تو را تکذیب کردند، خشمگین نشو.
اگر به تو گفتند دروغ میگویی و حرفهای راست تو را روی جهاتی تکذیب کردند، با این که واکنش طبیعی انسان معمولاً این است که ناراحت و عصبانی میشود، اما حضرت سفارش میکنند که خودت را به گونهای تربیت کن که در مقابل این تکذیبها ناراحت و غضبناک نشوی. اینها ریاضت میخواهد که آدم اینطور باشد؛ آسان نیست؛ یعنیآدم باید آنقدر توجهش به معنویات و ارزشها و خدای متعال و اینها زیاد باشد که اصلاً این چیزها در نظر او بیارزش باشد. چون غضب باعث میشود که هم انسان خودش اذیت شود و هم آدم غضبناک در شفیر وقوع در مهالک است.
«وَ إِنْ مُدِحْتَ فَلَا تَفْرَحْ»؛
اگر از تو تعریف میکنند، خوشحال نشو. چرا؟ چون اولاً راست و دروغ یا مبالغه میکنند. خیلی از تعریفها مبالغهآمیز است.
«بَلِالْإِنْسَانُ عَلَینَفْسِهِبَصِیرَةٌ »
اگر تعریف خود آدم را میکنند که خودش از خودش خبر دارد. آدم میبیند تعریفهایی که برای دیگران هم میکنند، خیلی وقتها مبالغهآمیز است.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد دو ص 2-81
#پندهای_سعادت
#بیانات
#توصیههای_پنجگانهی_امام_باقر «علیه السلام»
#یکی_از_عوامل_وقوع_در_مهالک
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰توصیههای پنجگانهی امام باقر «علیه السلام»
✅حکایتی از آیتالله بروجرودی «رضوان الله علیه»
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
🔶 مرحوم آقای زاهدی که هم مباحثهی حضرت امام و آیتالله سید احمد زنجانی بودند و این چند نفر با هم رفیق بودند، میبینند مرحوم آقای بروجردی کنار کرسی زمستان نشستهاند و مغموم هستند. خدمت ایشان عرض میکنند: چرا؟ ایشان میفرمایند که اواخر عمر من است و دستم خالی است و چیزی ندارم. این آقایان عرض میکنند: آقا! شما اینهمه خدمات در ایران و خارج از ایران انجام دادید. ایشان میفرمایند «وَأخْلِصِ الْعَمَلَ، فَإِنَّ النّاقِدَ بَصیرٌ بَصیرٌ»؛ آن کسی که بناست این اعمال را بپذیرد و ناقد این اعمال هست بصیر و دقیق است.
🔷ناقد همان است که فلزات را بررسی و عیارش را مشخص میکند که چقدر ناخالصی دارد.
در روایات هست که گاهی اعمال انسان تا آسمان هفتم میرود، ولی ملائکهای که در آنجا هستند، آنها را به سبب ناخالصی که دارد، بر میگردانند. البته اینها مراتب عالیه هست و دشواری کار نباید ما را مأیوس کند.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد دو ص 82
#پندهای_سعادت
#بیانات
#توصیههای_پنجگانهی_امام_باقر «علیه السلام»
#حکایتی_از_آیتالله_بروجرودی
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat
🔰توصیههای پنجگانهی امام باقر «علیه السلام»
✅حکایتی از استاد قاروبی «رضوان الله علیه»
💠 حضرت استاد #شب_زنده_دار"دام ظله":
🔶 یک وقتی خدمت استاد قاروبی(رضواناللهعلیه) رسیدم. ایشان فرمود که من سه شب متوالی است بعد از سحر رسول خدا صلیاللهعلیهوآله را در خواب میبینم که میفرمایند فلانی یعنی بنده در یک مالی تصرف میکند که نمیگذارد عملش بالا برود. آن، چه مالی است؟ عرض کردم: وقتی حضرت امام به قم مشرف شدند، ما خدمت آیتالله مؤمن(دام ظله) دروس سطح میخواندیم. ایشان به ما و بعضی دوستان امر کردند در جایی مشغول خدمت شویم. مدتی که حالا یادم نیست چقدر طول کشید، چند ماهی مثلاً آنجا بودیم. یک وقتی بخاری برقیهایی آورده بودند و میفروختند، ولی داخل بازار قیمتش بیشتر بود. ما یکی از این بخاری برقیها را خریدیم. خواب ایشان مربوط به همین بود.
🔷 در اوایل پیروزی انقلاب در دادگاهها یک عده آدمهایی بودند که خیلی تند بودند و در قبال برخی از تجار و پولدارها موازین شرعی را رعایت نمیکردند. در بندرعباس کشتی یک تاجر را که بخاریهای برقی را از خارج وارد کرده بود، مصادره کرده و بعد اینها را به ارگانها داده بودند. معلوم شد که مال غیرمشروعی است و ما هم اطلاع نداشتیم که اینطوری است، ولی این باعث میشود عمل آنجوری که باید «إِلَیهِ یصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّیبُ وَ الْعَمَلُ الصّالِحُ یرْفَعُهُ» نشود.
حضرت در ادامه فرمودند:
«وَ إِنْ ذُمِمْتَ فَلَا تَجْزَعْ»
اگر مورد نکوهش مردم واقع شدی، جزع و فزع نکن.
«وَ فَكِّرْ فِیمَا قِیلَ فِیكَ»
آنچه دربارهی تو میگویند، در آن تفکر کن.
«فَإِنْ عَرَفْتَ مِنْ نَفْسِكَ مَا قِیلَ فِیكَ فَسُقُوطُكَ مِنْ عَینِ اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ عِنْدَ غَضَبِكَ مِنَ الْحَقِّ أَعْظَمُ عَلَیكَ مُصِیبَةً مِمَّا خِفْتَ مِنْ سُقُوطِكَ مِنْ أَعْینِ النَّاسِ»؛
اگر میبینی مردم قضاوت درستی در مورد تو نمیکنند بدان که سقوط پیش خدای متعال، بزرگتر از سقوطت پیش مردم است. اگر پیش مردم بیآبرو یا کمآبرو شدی، برای این خیلی نمیخواهد ناراحت باشی. ببین پیش خدای متعال چه جوری هستی.
«وَ إِنْ كُنْتَ عَلَی خِلَافِ مَا قِیلَ فِیكَ فَثَوَابٌ اكْتَسَبْتَهُ مِنْ غَیرِ أَنْ یتْعَبَ بَدَنُكَ»؛
اگر آنچه که در مورد تو میگویند، خلاف واقع و دروغ باشد، ثوابی نصیب شما میشود؛ بدون آنکه برای بهدست آوردن آن زحمتی کشیده باشید. این آموزهها انسان را واکسینه میکند.
▫️منبع:
کتاب پندهای سعادت جلد دو ص 4-83
#پندهای_سعادت
#بیانات
#توصیههای_پنجگانهی_امام_باقر «علیه السلام»
#حکایتی_از_استاد_قاروبی
#ادامه_دارد ...
🔗 @pand_saadat