eitaa logo
پندهای سعادت
2.3هزار دنبال‌کننده
346 عکس
73 ویدیو
38 فایل
🔰در محضر حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» 👤 ارتباط : @hadiszekr 🌐 تارنما: Www.Feghahat.ir کانال دروس حضرت استاد: https://eitaa.com/feghahat_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
@pand_saadat_20_980131.mp3
2.11M
🔈 | #صوت 🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه بیستم | 1398/01/31 #پندهای_سعادت #بیانیه_گام_دوم_انقلاب #گام_دوم_انقلاب #بیانات #تبیین_و_تحلیل 🔗 @pand_saadat
📷 | #لوح 🔰حضرت استاد شب زنده دار دام ظله: یکی از شعب حیا، حیا از خداوند تبارک و تعالی است. حیا از حضرت بقیة‌الله(ارواحناه فداه) هم از ایمان است. ما باید بدانیم نامه‌ی عمل ما خدمت آن بزرگوار می‌رسد و ایشان از احوال ما مطلع هستند. آدم حیا می‌کند که حضرت نامه‌ی عمل او را ببینند؛ در حالی که موردِ پسند آن بزرگوار نباشد. این حیا باعث می‌شود که طلبه با خود بگوید اگر درست مطالعه نکنم، درست فکر نکنم، در راه تحصیل جدیت به خرج ندهم، آقا از من راضی نخواهند بود؛ این حالت باعث می‌شود که در بحث و درس اجتهاد داشته باشد. اگر ما در صدد تهذیب و اصلاح نفس نباشیم، آیا انسان از آن بزرگوار خجالت نمی‌کشد؟ پس ایمان به این که امامی ناظر بر ما و مطلع از امور ما است، قهراً موجب حیا می‌شود. ⬇️دریافت (کیفیت بالا): http://yon.ir/1kGsv #پندهای_سعادت #حضرت_بقیة_الله_عج #ماه_شعبان 🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_20_980131.pdf
579.7K
📕فایل PDF تبیین و تحلیل گام دوم انقلاب 🔰توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه بیستم | 1398/01/31 #پندهای_سعادت #بیانیه_گام_دوم_انقلاب #گام_دوم_انقلاب #تبیین_و_تحلیل 🔗 @pand_saadat
🎙 | بیانیه گام دوم انقلاب 🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه بیستم | 1398/01/31 بسم الله الرحمن الرحیم 🔸فراز دیگری از بیانات مهم رهبری معظم در گام دوم: "شما جوانان باید پیشگام در شکستن این محاصره‌ی تبلیغاتی باشید. در خود و دیگران نهال امید به آینده را پرورش دهید. ترس و نومیدی را از خود و دیگران برانید. این نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد شماست". کارهایی که دشمن انجام می‌دهد و مقصود دشمن از محاصره‌ی اقتصادی و تبلیغات فراوانی که انجام می‌دهد این است که ناامیدی در دل‌ها کاریده شود و انسان‌ها از رسیدن به اهداف ناامید بشوند و بلکه نه تنها به اهداف نمی‌رسند این‌گونه تبلیغ می‌کنند که اوضاع بسیار بسیار بسیار بدتر از ماسبق یعنی قبل از انقلاب خواهد شد، پس نه تنها به آرمان‌های خودتان نمی‌رسید، آن رفاه‌ها و آسایش‌ها و خوبی‌هایی که قبل هم داشته‌اید، آن‌ها را هم از دست خواهید داد، یا داده‌اید. واین‌گونه می‌خواهند بذر ناامیدی در دل‌ها بکارند و قهراً به آمال و آرزوهای خودشان که برچیده شدن معاذالله اسلام و فضیلت‌های انسانی است [برسند] و این‌ها را از بین ببرند و دومرتبه همان سلطه‌گری‌ها و استثمارگری‌هایی که داشتند داشته باشند و صحنه برای افکار پلید خودشان در خاورمیانه فراهم بشود. 🔸آن‌چه که در حدوث انقلاب مهم بود این بود که امام امت «قدس سره» امید و توکل به خداوند را داشتند که ان شاءالله کار به نتیجه خواهد رسید «الثِّقَةُ بِاللَّهِ ثَمَنٌ لِكُلِّ غَالٍ وَ سُلَّمٌ إِلَى كُلِّ عَال»[1] . این حقیقت در مرحوم امام رضوان‌الله علیه به نحو بسیار بالا و کاملی وجود داشت. رهبری هم بحمدالله در این جهت همین‌طور هستند؛ امید به آینده در دل ایشان بسیار بسیار قوی است. گاهی در جلسات خصوصی بعضی از بزرگان مطالبی می‌گویند که اوضاع وخیم است ؛ ایشان گاهی می‌خندند و می‌فرمایند که نه! من خیلی امیدوارم، بالاخره آن چیزهایی را که شما می‌گویید انقلاب دارد. الان به نتیجه داریم می‌رسیم. هرچه هیاهوهای دشمنان زیادتر می‌شود برای این است که آن‌ها می‌بینند ما داریم به نتیجه می‌رسیم و داریم به نتایج نزدیک‌تر می‌شویم، هول برشان داشته که این کارها را دارند می‌کنند. 🔸این مطلب که بحمدالله در رهبری است باید در حوزه‌های علمیه، در بین علماء، در بین فضلاء، در بین طلاب محترم،‌ ان شاء‌الله وجود داشته باشد و ما مأیوس نباشیم. خدای متعال حکمت بالغه‌اش این است «حَتَّى إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُل» (یوسف، 110) این که انبیاء الهی بودند و معصوم بودند و آن‌چنان با وحی که در ارتباط بودند، گاهی خدای متعال آن‌قدر کار را طولانی می‌‌فرمود و مسائلی پیش می‌آمد روی حکمتی که خودش دارد «إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُل» آن وقت خدای متعال پیروزی و نجات را ارزانی می‌داشت. این جهت خیلی مهم است که همه‌ی ما ان شاء‌الله باید در خودمان توکل به خدای متعال و امید به یک آینده‌ی درخشان را ایجاد کنیم و حتماً ان شاء‌الله دعاهای حضرت بقیة‌‌الله الاعظم ارواحنا فداه هم پشتیبان مسائل خواهد بود. 🔸"نشانه‌های امیدبخش ــ که به برخی از آنها اشاره شد ــ در برابر چشم شما است. رویشهای انقلاب بسی فراتر از ریزشها است." اگرچه ریزش‌ها را گاه خیلی بزرگ جلوه می‌دهند و بزرگ می‌کنند ولی در واقع این‌طور نیست، " و دست و دلهای امین و خدمتگزار، به‌مراتب بیشتر از مفسدان و خائنان و کیسه‌دوختگان است. دنیا به جوان ایرانی و پایداری ایرانی و ابتکارهای ایرانی، در بسیاری از عرصه‌ها با چشم تکریم و احترام می‌نگرد. قدر خود را بدانید و با قوّت خداداد، به‌سوی ‌آینده خیز بردارید و حماسه بیافرینید." ان شاء‌الله. ▫️پاورقی: [1]. بحارالانوار، ج1، ص218 / ترجمه: امام جواد عليه السلام : اعتماد [به خداوند متعال]، بهاى هر چيز گرانى است و نردبان رسيدن به هر بلندايى. 🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_21_980202.mp3
4.39M
🔈 | #صوت 🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه بیست و یکم | 1398/02/02 #پندهای_سعادت #بیانیه_گام_دوم_انقلاب #گام_دوم_انقلاب #بیانات #تبیین_و_تحلیل 🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_21_980202.pdf
449.5K
📕فایل PDF تبیین و تحلیل گام دوم انقلاب 🔰توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه بیست و یکم | 1398/02/02 #پندهای_سعادت #بیانیه_گام_دوم_انقلاب #گام_دوم_انقلاب #تبیین_و_تحلیل 🔗 @pand_saadat
🎙 | بیانیه گام دوم انقلاب 🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه بیست و یکم | 1398/02/02 بسم الله الرحمن الرحیم 🔸بیانات رهبری معظم در بیانیه‌ی گام دوم مشتمل بر توصیه‌های کارآمدی است که اگر آن‌ها ان شاء‌الله به کار گرفته بشود راه برای رسیدن به مقاصد و اهداف عالیه‌ی انقلاب هموار خواهد شد یا هموارتر خواهد شد. در مقاطع قبل از توصیه‌ها در حقیقت بیان آثار و برکات انقلاب و نشان دادن وضعیت قبل از انقلاب و آن‌چه که انقلاب پدید آورده است بود. از این‌جا به بعد توصیه‌هایی است که بر همه‌ی ما است که هر کدام در حدّ توان و به تناسب حرفه‌ای که دارد شغلی که دارد آن را انتخاب بکند و در راه تحقق آن کوشش کند. " و اما توصیه‌ها؛ یک: علم و پژوهش. دانش،‌ آشکارترین وسیله‌ی عزّت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. دنیای غرب به‌برکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویست‌ساله فراهم کند و با وجود تهیدستی در بنیانهای اخلاقی و اعتقادی، با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقب‌مانده از کاروان علم، اختیار سیاست و اقتصاد آنها را به دست گیرد." 🔸مسئله‌ی پژوهش و علم واقعاً بخش مهمی است؛ خود علم در نظر جهانیان یک ارزش بالایی دارد. هر کسی عالم‌تر بود، دانشمندتر بود این ابهّت بیش‌تری دارد و احترام بیش‌تری در چشم جهانیان پیدا می‌کند. این که بسیاری از افراد مقهور غرب هستند و حرف‌های آن‌ها را در زمینه‌های دیگری هم که خودشان بهتر از این‌ها حرف دارند می‌پذیرند بخاطر آن مقهوریتی است که از ناحیه‌ی علم آ‌ن‌ها پیدا کردند. این که چطور شد آن ها در علم جلوتر افتادند خودش داستان دارد، این نبود که استعداد اسلامیان و شرق از آن‌ها کمتر باشد؛ محل علم و خواستگاه علم این‌جا بود. همین جهات در آن‌ها باعث شده که بسیاری از افراد عالم کرنش کنند. حالا در کنار آن دسیسه‌هایی که آن‌ها دارند، استعمارگری‌هایی که می‌کنند، استثمارگری‌هایی که می‌کنند اما این یک واقعیتی هم وجود دارد که بسیاری از افراد در اثر پیشرفت‌های علمیی که کردند برای آن‌ها اهمیت قائل هستند. 🔸این نکته‌ برای ما مسلمان‌ها هم بسیار حائز اهمیت است؛ قرآن شروعش با «علَّمهُ لبیان» «إقرأ» است ؛ این‌همه راجع به علم در اسلام وجود دارد، شاید دو جلد از بحارالانوار روایاتی است که در باب علم جمع آوری شده است، آن‌هم فقط علوم دینی نیست، اسلام مطلق علوم را توصیه فرموده. تحریص فرموده. «و لو بالصین» صین که نمی‌‌خواهند بروند علم دینی یاد بگیرند. این نشان می‌دهد که این مسئله خیلی مسئلهِ‌ِ‌ی مهمی است. 🔸بر حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها و همه‌ی مراکز علمی و پژوهشی است که واقعاً در این راه گام بردارند. حوزه‌های علمی شیعی در جهان اسلام این مزیت را داشته که حتی غیر شیعیان هم، به عظمت علمای شیعه معترف بودند، برای این که این ها در جهات مختلف، در فقه، در اصول، در تفسیر، حتی در ادبیات این عظمت را می دیدند. شیخ رضی نجم الائمه واقعاً نجم الائمه است، می‌درخشد. از ابن هشام و سیبویه و اخفش و ... بالاتر است. و شیخ رضی یک حجره ای در صحن امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه داشتند و خود ایشان می‌گوید این نوآوری‌های خیلی بالایی که برای من در ادبیات عرب صَرفاً و نحواً پیدا شده از این قبّه‌ی مطهره است. و ما نباید بگذاریم این وضعیت از بین برود، حوزه‌های علمیه‌ ان شاء‌الله باید همیشه در قله‌های علم و پژوهش باشد و این افتخار از شیعیان زدوده نشود. 🔸مسئله‌ی پژوهش هم مسئله‌ی بسیار مهمی است. من راه درست درس خواندن را عرض بکنم، مرحوم آیت‌الله مؤمن رضوان‌الله علیه پژوهش‌گر واقعی بود. اوایلی که ما خدمت ایشان تلمّذ می‌کردیم و آن موقع هم که ما درس خدمت ایشان بودیم آیت الله مومن هنوز خارج می‌رفتند ، شاید یک مدتی هم ما در کنار استاد، درس خارج مرحوم آقای حائری شرکت می‌کردیم. ایشان[ آیت الله مومن] می‌فرمود من مثلاً درس مرحوم امام یا مرحوم آقای داماد که این‌ها درس آقای حائری می‌رفتند، ابتداءً خودم می‌نشستم مسئله را می‌نوشتم، مثل یک مجتهد مسئله را خودم می‌نوشتم بعد درس می‌رفتم ، حالا ببینم در درس که می‌روم تفاوت‌های آن‌چه که استاد در درس می‌خواهد القاء کند با آن‌چه که من خودم فکر کردم و نوشتم چه است؟ اگر کسی چند سالی این‌طور کار کند که خودش قبلاً مسئله را بنویسد، فکر کند، مسئله را با داشته‌های خودش محاسبه کند ، بعد در درس حضور پیدا بکند، اگر خدای متعال مقدر فرموده باشد خیلی سریع [به مقامات عالی میرسد]، اما گاهی خداوند تقدیر نفرموده است.
می‌گویند یکی از علمای نجف اشرف که سطح می‌فرموده مدام به امیرالمؤمنین متوسل می‌شده که آقا من می‌خواهم مجتهد بشوم، می‌خواهم فقیه بشوم. و مدام حضرت را در خواب می‌دید که این روزی تو نیست. ولی آن شخص دست از ابرام و اصرار برنمی‌داشته. تا اینکه بعد از چند وقتی حضرت به او فرمودند که می‌خواهی برای چه مجتهد بشوی؟ خدمت حضرت عرض کردند: می‌خواهم در آخرت مقامات کذا داشته باشم. این واقعاً نیت خوبی است که آدم از فقاهت و اجنهاد این نیت را داشته باشد، حضرت می‌فرمایند که بالاخره این روزی تو نیست، خدای متعال این را برای تو مقدّر نکرده ولی تو همین درس‌های سطحی را که بلد هستی درست بگو، خدای متعال همان ثواب‌هایی که دنبال آن‌ هستی را در قیامت به تو عطا خواهد فرمود. 🔸من یک مطلبی را گفته بودم و می‌بینم که در این سایت‌ها و در این فضای نوشتاری یک جمله را گاهی از یک نفر می‌گیرند و قبل و بعد آن‌ را حذف می‌کنند و آن مطلبی را که مراد متکلم نبود القاء می‌کنند. آن ‌جا نوشتند فلانی گفته است حوزه احتیاج به تحول ندارد، حالا بعضی به من اعتراض می‌کنند یا مقاله برخلاف و علیه آن نوشتند. من چنین حرفی را نزدم. آن چه را که من می‌گویم [این است] روش و متدی که در حوزه‌های علمیه از زمان شیخ طوسی و قبل تا به امروز بر اساس آن حوزه‌های علمیه تحقیق می‌کرده است این یک روشی است که من گمان نکنم باید استبدال به روش دیگری بشود. بله ممکن است از روش‌های دیگری برای تکمیل آن استفاده بکنند. چه روشی ما داشتیم؟ روش ما این بوده که در حوزه‌های علمیه از اول به ما یاد دادند که باید خواندن شما با تفکر، با تأمل، با دقت همراه باشد. این را می‌شود به جای آن چیز دیگری گذاشت؟ به ما از اول یاد دادند که شما باید درس‌ها را مباحثه کنید. هم پیش‌مباحثه و هم بعد از درس مباحثه داشته باشید چه در سطح‌تان و چه در خارج‌تان. این را می‌شود چیزی به جای آن گذاشت؟ این روش غلطی است؟ به ما یاد دادند که تقریرات بنویسیم نه این که سر درس امالی بنویسیم؛ بعد از درس برویم فکر کنیم آن‌چه را که دریافت کرده‌ایم با تنظیم جدید که ممکن است غیر از آن باشد که استاد گفته؛ آن را به قلم بیاوریم که این‌ها در ذهن حلاجی می‌شود ، بعد به حرف‌ها تعلیقه بزنیم، تحکیه بزنیم. این روش‌هایی که در حوزه‌ها بوده. کسی تقریرات بحثش را خدمت آیت‌الله عظمی بروجردی قدس سره آورد، و هم‌چنین ظاهراً مرحوم آقای حاج شیخ عبدالکریم، آن مقرر هیچ اشکالی را نکرده بود، ایشان گفتند آقا این تقریر مقبول نیست، مگر من معصوم هستم! بالاخره یک جایی از آن یک حرف اضافه داشته باشد یا اشکالی کرده باشد یا إن قلتی کرده باشد. بزرگان به این روش تشویق می کردند. روش تدریس و تدرّس؛ کسی که مرحله‌‌ی بالاتر می‌خواند مجال این را پیدا بکند مرحله‌ی پایین‌تر را بارها تدریس کند. این روش، این متد که از سابق و لاحق در حوزه‌های علمیه وجود داشته، این یک روشی نیست که تحوّل بخواهد در آن بشود. این روش درست است. در هر علمی هم این روش وارد بشود آن‌جا جواب می‌دهد. در فلسفه هم همین‌گونه است، در تفسیر هم همین‌گونه است، حتی علوم دانشگاه، اگر آن‌جا هم این دانشجو‌ها مباحثه می‌کردند، اگر قبلاً می‌نشستند روی مسائل فکر می‌کردند بعد سر کلاس می‌رفتند، آیا [دانشگاه] اینطوری بود که امروز است؟ پس بنابراین این اشتباه نشود، لازم بود من این مسئله را توضیح بدهم برای این که اذهان عمومی، اذهان طلاب محترم، فضلاء را نیایند با حرف‌های معوج منحرف بکنند. اگرچه قصد نداشته باشند. بعضی از آن‌ها انحرافات اسم مصدری است نه انحرافات مصدری، یعنی به قصد انحراف نیست ولی بالاخره در افراد انحراف ایجاد می‌شود. 🔗 @pand_saadat
🔰 برگزاری درس اخلاق 🔸درس اخلاق حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» امشب سه شنبه مورخ 98/02/03 همراه با اقامه نماز مغرب و عشاء به امامت معظم له در موسسه بقیة الله «عج»برگزار می شود. 🚩آدرس موسسه بقیه الله «عج»: 1⃣مسیر شماره یک: خیابان آیت الله مرعشی نجفی «رحمه الله علیه» (خیابان ارم)، کوچه 16 (ارک)، کوچه شهید حسین پور، انتهای کوچه، موسسه بقیة الله«عج». 2⃣مسیر شماره دو: خیابان معلم، کوچه 21، کوچه4، موسسه بقیه الله «عج». 🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_22_980203.mp3
3.23M
🔈 | 🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه بیست و دوم | 1398/02/03 🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_22_980203.pdf
456.2K
📕فایل PDF تبیین و تحلیل گام دوم انقلاب 🔰توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه بیست و دوم | 1398/02/03 #پندهای_سعادت #بیانیه_گام_دوم_انقلاب #گام_دوم_انقلاب #تبیین_و_تحلیل 🔗 @pand_saadat
🎙 | بیانیه گام دوم انقلاب 🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه بیست و دوم | 1398/02/03 بسم الله الرحمن الرحیم 🔸دومین توصیه‌ای که رهبری معظم می‌فرمایند معنویت و اخلاق [است]. "معنویّت به‌معنی برجسته کردن ارزشهای معنوی از قبیل: اخلاص، ایثار، توکّل، ایمان در خود و در جامعه است، و اخلاق به‌معنی رعایت فضلیت‌هایی چون خیرخواهی، گذشت، کمک به نیازمند، راستگویی، شجاعت، تواضع، اعتماد به نفس و دیگر خلقیّات نیکو است. معنویّت و اخلاق، جهت‌دهنده‌ی همه‌ی حرکتها و فعّالیّتهای فردی و اجتماعی و نیاز اصلی جامعه است؛ بودن آنها، محیط زندگی را حتّی با کمبودهای مادّی، بهشت می‌سازد و نبودن آن حتّی با برخورداری مادّی، جهنّم می‌آفریند." تا پایان مطالبی که در این امر دوم بیان فرمودند. 🔸روشن است که اساس اسلام بر تذکیه و ارتقاء نفس از رذائل به طرف فضائل است ؛ چیزی است که برنامه‌ی اصلی اسلام است. این‌طور تربیت مورد نظر اسلام است. در کنار رفاه مادی و سایر امور، در کنار آن‌چه که اصالت دارد و آن‌ها هم باید به عنوان رسیدن به آن‌ها در حقیقت از آن استفاده بشود، آن کمالات اخلاقی و معنوی انسان است. 🔸این معنویت و اخلاق یک امر دو منظوره است. یکی این که خود ارتقاء انسان به این است که معنویت پیدا بکند. دو؛ این که برای تبلیغ دین طریقیت دارد. اگر جامعه‌ی اسلامی یک جامعه‌ی بااخلاق و بامعنویت شد آن وقت این جامعه می‌تواند بهترین مبلّغ برای اسلام باشد. اگر پیامبر عظیم الشأن از آن افراد جاهلی عجیب و غریب با آن خصوصیاتی که تاریخ آن‌ها را ضبط کرده، موفق شدند مردمانی را بسازد و اسلام را منتشر کند بخاطر اخلاق ایشان بود و امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه در نهج‌البلاغه آن‌ها را بیان می‌فرمایند به حسب خُطب‌شان که چه اوضاع فرهنگی عجیب و غریبی بود، «وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ» (آل عمران، 159). 🔸اخلاق آن چیزی است که می‌تواند باعث بشود که آن آرمان‌ها، آن اهداف ان شاء‌الله به منصه‌ی ظهور برسد. من شاید چند بار هم این‌جا عرض کردم، اگر مردم کشورهای دیگر و حتی مردم کشور خودمان وقتی مثلا به قم بیایند که ابتداً خاستگاه انقلاب بوده، به حوزه‌های علمیه بیایند و بعد آن چه را که از اخلاق و معنویت و راستی و درستی و صفا در تصورشان است نبینند، قهراً باعث می‌شود که این‌ها تنفّر برای‌شان پیدا بشود، آن جاذبه‌ی مهم این است. در مدرسه‌های ما، در حوزه‌های علمیه‌ی ما، در مراکزی که علما و فضلا و طلاب محترم حضور دارند، ما برای کیان اسلام، برای کیان روحانیت باید آن ذیّ روحانیت را واقعاً مراعات بکنیم. این راه مشکل است، طلبگی واقعاً مشکل است. اگر کسی بخواهد طلبه باشد بخواهد روحانی باشد کار آسانی نیست. ولی شما این افتخار را پیدا کردید که این راه را انتخاب کردید. این راهی که انتخاب شده زحمات خودش را دارد ولی عاقبت بسیار بسیار بزرگی دارد.
🔸یکی از علمای بزرگ قم مرحوم آقای فرید اراکی بودند که ایشان شاگرد آقای حاج شیخ عبدالکریم بودند. و در سطح مرحوم آیت‌الله گلپایگانی و مرحوم امام و با آیت‌الله گلپایگانی هم‌مباحثه بودند. بعد از این که امام تبعید شدند، عده‌ای از فضلای تلامذه‌ی امام دور ایشان جمع شدند و از ایشان خواستند که درس شروع کنند و ایشان درس را شروع کردند، و شاید مثل آیت‌الله مؤمن بعد از این که امام تبعید شدند مدتی این درس را می‌رفتند. روزهای پنج‌شنبه هم ایشان درس اخلاق می‌فرمودند. ما آن موقع‌ها ادبیات یا اوائل شرح لمعه می‌خواندیم، پنج‌شنبه‌ها گاهی درس اخلاق ایشان می‌رفتیم. ایشان مرد بزرگی بودند، به خصوص در باب معنویت و اخلاق. گمان کنم آیت‌الله استادی از ایشان شنیده بودند که ایشان نقل کرده بودند که رسم من این بود که مثلاً هر یک ماه یا دو ماهی که می‌خواستم اراک بروم به قبرستان نو در همین خیابان اراک می‌آمدم، که مردم قم به آن قبرستان، حاج شیخ می گویند، چون ایشان این‌قبرستان را تأسیس کرده بود. این‌جا می‌ایستادم که ماشین‌هایی که از تهران می‌آیند بروند اراک سوار بشوم. یک بار این‌جا ایستاده بودم و به یاد بعضی از آشنایان و بستگانی که در این قبرستان مدفون هستند فاتحه‌ای خواندم و به آن ها نثار کردنم. در ضمن ایشان فرموده بودند که یک نزاعی در بین خاندان‌مان وجود داشت، راجع به بعضی از اراضی بود که سند آن ناپیدا بود و مورد تنازع بود. ما این فاتحه را این‌جا خواندیم و رفتیم اراک. وقتی رفتیم اراک یکی از بستگان (یا غیر از بستگان) پیش من آمد و نام یکی از علما را که در همین قبرستان نو مدفون است برد و گفت این عالم را در خواب دیدند و به او فرموده است که سند این زمین کجاست، و این شخص رفته بود سند را دیده که همان‌جا است و این سند باعث شد این دعوا فیصله پیدا کند و معلوم شد که این خواب از روءیای صادقه است. چون آدرس سندی را داد که آن سند در همان جایی بود که آدرس را داده بود و نزاع برطرف شد. مطلب دومی که گفت این بود، علما در عالم برزخ خیلی ارج و قرب دارند، ولی به شرط این که آخرت خودشان را به دنیا نفروخته باشند. هر عالمی که آخرتش را به دنیا نفروخته باشد این‌جا خیلی ارج و قرب دارد. 🔹ان شاء‌الله امیدواریم که همه‌ی شما عزیزان و همه‌ی حوزویانی که این راه پرافتخار را انتخاب کردند همین‌طور باشند و در معنویت و اخلاق برجسته باشند که اگر چنین شد این به جامعه هم سرایت خواهد کرد، به جوان‌ها و مردم و زنان و مردان هم سرایت خواهد کرد و ان شاء‌الله یک جامعه‌ای داشته باشیم که مورد رضایت حضرت بقیة‌الله ارواحنا فداه باشد. 🔗 @pand_saadat
016_980203-shabzendedar-Akhlagh.mp3
18.23M
🔈 | صوت درس اخلاق 🔸حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆تاریخ: سه شنبه 98/02/03 🔗 @pand_saadat
هدایت شده از فقاهت
⛔️دفتر فقه معاصر‼️ 🔥از آخرین اخبار فقه معاصر در حوزه آگاه شوید 📚در بحث های علمی اساتید #فقه_معاصر نقش فعال داشته باشید👌 ❌با تحول اصیل حوزوی همراه شوید👇 ایتا: eitaa.com/fiqhci بله: ble.im/fiqhci سروش: sapp.ir/fiqhci
🔰بیانات حضرت استاد شب زنده دار دام ظله درباره موضوع تحول در حوزه 📆 درس خارج فقه | 1398/02/02 🔸حضرت استاد شب زنده دار"دام ظله" در ادامه مباحث تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب در ابتدای درس خارج فقه خود درباره موضوع تحول در حوزه فرمودند: من یک مطلبی را گفته بودم و می‌بینم که در این سایت‌ها و در این فضای نوشتاری یک جمله را گاهی از یک نفر می‌گیرند و قبل و بعد آن‌ را حذف می‌کنند و آن مطلبی را که مراد متکلم نبود القاء می‌کنند. آن ‌جا نوشتند فلانی گفته است حوزه احتیاج به تحول ندارد، حالا بعضی به من اعتراض می‌کنند یا مقاله برخلاف و علیه آن نوشتند. 🔹 من چنین حرفی را نزدم. آن چه را که من می‌گویم [این است] روش و متدی که در حوزه‌های علمیه از زمان شیخ طوسی و قبل تا به امروز بر اساس آن حوزه‌های علمیه تحقیق می‌کرده است این یک روشی است که من گمان نکنم باید استبدال به روش دیگری بشود. بله ممکن است از روش‌های دیگری برای تکمیل آن استفاده بکنند. چه روشی ما داشتیم؟ روش ما این بوده که در حوزه‌های علمیه از اول به ما یاد دادند که باید خواندن شما با تفکر، با تأمل، با دقت همراه باشد. می‌شود آیا به جای این می شود چیز دیگری گذاشت؟ 🔹به ما از اول یاد دادند که شما باید درس‌ها را مباحثه کنید. هم پیش‌مباحثه و هم بعد از درس مباحثه داشته باشید چه در سطح‌تان و چه در خارج‌تان. این را می‌شود چیزی به جای آن گذاشت؟ این روش غلطی است؟ 🔹به ما یاد دادند که تقریرات بنویسیم نه این که سر درس امالی بنویسیم؛ بعد از درس برویم فکر کنیم آن‌چه را که دریافت کرده‌ایم با تنظیم جدید که ممکن است غیر از آن باشد که استاد گفته؛ آن را به قلم بیاوریم که این‌ها در ذهن حلاجی می‌شود، بعد به حرف‌ها تعلیقه بزنیم، تحکیه بزنیم. این روش‌هایی که در حوزه‌ها بوده. کسی تقریرات بحثش را خدمت آیت‌الله عظمی بروجردی قدس سره آورد، و هم‌چنین ظاهراً مرحوم آقای حاج شیخ عبدالکریم، آن مقرر هیچ اشکالی را نکرده بود، ایشان گفتند آقا این تقریر مقبول نیست، مگر من معصوم هستم! بالاخره یک جایی از آن یک حرف اضافه داشته باشد یا اشکالی کرده باشد یا إن قلتی کرده باشد. بزرگان به این روش تشویق می کردند. 🔹روش تدریس و تدرّس؛ کسی که مرحله‌‌ی بالاتر می‌خواند مجال این را پیدا بکند مرحله‌ی پایین‌تر را بارها تدریس کند. این روش، این متد که از سابق و لاحق در حوزه‌های علمیه وجود داشته، این یک روشی نیست که تحوّل بخواهد در آن بشود. این روش درست است. در هر علمی هم این روش وارد بشود آن‌جا جواب می‌دهد. در فلسفه هم همین‌گونه است، در تفسیر هم همین‌گونه است، حتی علوم دانشگاه، اگر آن‌جا هم این دانشجو‌ها مباحثه می‌کردند، اگر قبلاً می‌نشستند روی مسائل فکر می‌کردند بعد سر کلاس می‌رفتند، آیا [دانشگاه] اینطوری بود که امروز است؟ 🔹پس بنابراین این اشتباه نشود، لازم بود من این مسئله را توضیح بدهم برای این که اذهان عمومی، اذهان طلاب محترم، فضلاء را نیایند با حرف‌های معوج منحرف بکنند. اگرچه قصد نداشته باشند. بعضی از آن‌ها انحرافات اسم مصدری است نه انحرافات مصدری، یعنی به قصد انحراف نیست ولی بالاخره در افراد انحراف ایجاد می‌شود. 🔗 @pand_saadat
🔰گزیده ای از بیانات حضرت استاد شب زنده دار دام ظله در دیدار با نمایندگان طلاب و فضلای استان فارس 📆 تاریخ: 1397/12/19 🔸شرف و عزت و نعمت خدای متعال به شما این است که در لباس مقدس روحانیت، ناصر دین خدا باشید؛ این عمل آنچنان باشرافت است که باید این دعا را انجام دهیم که خدایا به جای ما این منصب را به شخص دیگری واگذار نکن. 🔸سود یا زیان انسان، دست خود اوست؛ چراکه خداوند حجت را بر ما تمام کرده و انبیاء و رسل را برای ما ارسال کرده است. 🔸رفتار ما بسیار مؤثر است؛ ما خیال می کنیم که مردم توجه ندارند؛ بلکه حتی به ریزه کاری ها هم توجه دارند؛ خانه، ماشین، فرزند و ... ما مورد توجه مردم است و باید مراقب بود. 🔸یکی از وظایف فضلای حوزه این است که در باب ولایت فقیه مطالعه عمیق و دقیق داشته و آن را برای طلاب و غیرطلاب بیان کنند؛ ما امروز این خطر را در حوزه می بینیم و اگر این تشکیک در حوزه جای بیفتد، خطر بزرگی است. 🔸نظام حوزه طلاب را بر اساس مباحث فقهی و اصولی تربیت می کند که درست بوده و فقه و اصول ستون فقرات حوزه است؛ اما طلاب احتیاج به معلومات فراتر از این مباحث در تعامل با جامعه دارند؛ جامعه امروز غیر از جامعه 40 یا 50 سال پیش است و اطلاعات گوناگونی در آن وجود دارد که روحانی نباید از این اطلاعات غافل باشد و بتواند پاسخ دهد. ⏬منبع خبر: خبرگزاری رسمی حوزه http://yon.ir/na0vj 🔗 @pand_saadat
@Pand_Saadat 97-12-19.pdf
279.7K
📕فایل PDF بیانات حضرت استاد شب زنده دار دام ظله در دیدار با نمایندگان طلاب و فضلای استان فارس 📆 تاریخ: 1397/12/19 ⏬منبع خبر: خبرگزاری رسمی حوزه #پندهای_سعادت #بیانات #اخبار 🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_23_980207.mp3
1.96M
🔈 | #صوت 🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه بیست و سوم | 1398/02/07 #پندهای_سعادت #بیانیه_گام_دوم_انقلاب #گام_دوم_انقلاب #بیانات #تبیین_و_تحلیل 🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_23_980207.pdf
527.8K
📕فایل PDF تبیین و تحلیل گام دوم انقلاب 🔰توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه بیست و سوم | 1398/02/07 #پندهای_سعادت #بیانیه_گام_دوم_انقلاب #گام_دوم_انقلاب #تبیین_و_تحلیل 🔗 @pand_saadat
🎙 | بیانیه گام دوم انقلاب 🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه بیست و سوم | 1398/02/07 بسم الله الرحمن الرحیم 🔸در ادامه‌ی توصیه‌ی دوم که توصیه‌ی به معنویت و اخلاق است رهبری معظم در بیانیه‌ی گام دوم انقلاب به این نکته توجه می‌دهند که "ابزارهای رسانه‌ای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانونهای ضدّ معنویّت و ضدّ اخلاق نهاده است و هم‌اکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دلهای پاک جوانان و نوجوانان و حتّی نونهالان با بهره‌گیری از این ابزارها را به‌چشم خود می‌بینیم. دستگاه‌های مسئول حکومتی در این باره وظایفی سنگین برعهده دارند که باید هوشمندانه و کاملاً مسئولانه صورت گیرد، و این البتّه به‌معنی رفع مسئولیّت از اشخاص و نهادهای غیرحکومتی نیست. در دوره‌ی پیشِ‌رو باید دراین‌باره‌ها برنامه‌های کوتاه‌مدّت و میان‌مدّت جامعی تنظیم و اجرا شود؛ ان‌شاء‌الله." 🔸در آستانه‌ی ماه مبارک رمضان هستیم و ایام تبلیغی و رسالت تبلیغ که بر عهده‌ی حوزه‌های علمیه و شما عزیزان هست. یکی از ابزارهایی که می‌تواند اولاً این خطر مهم را به مردم یادآوری کند و ثانیاً مانند پادزهری در مقابل این تهاجمات عمل کند و دل‌ها را به معنویت و اخلاق و خداپرستی اطاعت از خدای متعال رهنمون بشود همین مجالس تبلیغ و وعظ و بیان کلمات خدای متعال و معصومین علیهم السلام است. 🔸این مسئله به حسب روایات مسلّم است من توفیق داشتم این ایام اوایل فروردین به دعوت بعضی از عزیزان مشرف شدم به عتبات، توفیق پیدا شد خدمت آیت‌الله العظمی آقای سیستانی هم دام ظلّه مشرف بشویم. ایشان یکی از فرمایشات‌شان همین روایت معروف منسوب به حضرت رضا سلام‌الله علیه بود که اگر مردم سخنان ما را بشنوند قبول می‌کنند چون کلمات آن ها کلماتی است که با فطرت با عقل سازگار است. توصیه‌ی ایشان این بود که شما همین مطالب ناب اسلامی را که قرآن و حدیث آن‌ها را بیان می‌کند برای مردم بگویید، وقتی برای مردم گفتید مردم فطرت‌شان پاک است ان شاء‌الله مورد قبول و پذیرش آن‌ها واقع می‌شود. 🔸آن‌چه که این‌جا رهبری معظم می‌فرمایند بسیار بسیار مسئله‌ی حساسی است. تبلیغ چه از آن طرف‌ و چه از این طرف، مؤثّر است. همین تبلیغ، تبلیغی است که مولا الموحدین را در اذهان مردم آن‌طور معرفی کرده بود که نماز معاذالله نمی‌خواند و تبلیغات این کار را کرد بود. 🔸امروز می‌بینیم تبلیغ از هر ناحیه به جهات مختلف وجود دارد تا روحانیت را، اسلام را ملکوک کنند. 🔸این یک مسئله‌ی بسیار مهمی است که ما اگر نقد داریم باید نقدمان به گونه ای باشد که پایه‌ها را خراب نکنیم که بگویند اصلاً به طور کلی ناکارآمد است، هیچ‌ کاری انجام نشده هیچ کس کاری انجام نداده دل مردم را خالی کنند. علی ایّ حالٍ در ظلّ کتاب و سنت ان شاء‌الله با اخلاق عملی‌ای که انسان باید از خودش نشان بدهد در تبلیغ، ان شاء‌الله همه‌ی برادران عزیز موفق باشند. ان شاء‌الله به این که اولاً به تبلیغ تشریف ببرند و تبلیغ ماه محرم و ماه صفر و ماه مبارک رمضان هیچ ضربه‌ای به درس نمی‌زند و کسی [نگوید] که ممکن است به درس‌ام ضرر بخورد، بلکه این‌ها لازم است ضرر هم نمی‌رساند باید این تبلیغ را حتماً داشته باشیم. و با توجه به همین جهات ان شاء‌الله یک پشتوانه‌ای برای جوان‌ها و همه‌ی مردم بوده باشد. 🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_24_980208.mp3
2.86M
🔈 | #صوت 🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه بیست و چهارم | 1398/02/08 #پندهای_سعادت #بیانیه_گام_دوم_انقلاب #گام_دوم_انقلاب #بیانات #تبیین_و_تحلیل 🔗 @pand_saadat
📷 | 🔰معنویت و اخلاق در جامعه 🔸حضرت استاد شب زنده دار دام ظله: معنویت و اخلاق یک امر دو منظوره است. یک، این که ارتقاء انسان به این است که معنویت پیدا بکند. دو، این که برای تبلیغ دین طریقیت دارد. اگر جامعه‌ی اسلامی یک جامعه‌ی بااخلاق و بامعنویت شد آن وقت این جامعه می‌تواند بهترین مبلّغ برای اسلام باشد. اگر پیامبر عظیم الشأن از آن افراد جاهلی عجیب و غریب با آن خصوصیاتی که تاریخ آن‌ها را ضبط کرده، موفق شدند مردمانی را بسازد و اسلام را منتشر کند بخاطر اخلاق ایشان بود. اخلاق می‌تواند باعث بشود آرمان‌ها و اهداف انقلاب ان شاء‌الله به منصه‌ی ظهور برسد. ⬇️دریافت (کیفیت بالا): http://yon.ir/nqqUr 🔗 @pand_saadat
🎙 | بیانیه گام دوم انقلاب 🔰 تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه بیست و چهارم | 1398/02/08 بسم الله الرحمن الرحیم 🔸امر سومی که در بیانیه‌ی مهم رهبری معظم آمده است توصیه‌ی به مسئله‌ی اقتصاد [می باشد]. روشن است که در اسلام اقتصاد جنبه‌ی آلی و وسیله‌ای دارد. هدف نهایی، امور اقتصادی در اسلام نیست. بلکه اقتصاد برای این است که به عنوان یک ابزار، یک وسیله‌ برای طی نمودن راه کمال، معنویت و اخلاق و وصول به معدن عظمت، که خدای متعال است استفاده بشود. ولی در ابزار بودن آن و وسیله بودن آن رکن است و اگر امور مادی به نحو صحیح و درست انجام نپذیرد و سامان نپذیرد، برای معمول بشر استطراق این راه به کمال مختل خواهد شد. از این جهت امر اقتصاد بسیار مهم است. ولی چون دنیای امروز که همه‌ی سلطه‌گران و استعمارگران و طواغیت بر علیه این راه خدا و راه صحیح هستند تمام راه‌های ترقی مادی ما را می‌خواهند مسدود کنند. بنابراین امید به آن‌ها بستن کار غلطی است و همان اقتصاد مقاومتی‌ای که بارها و بارها رهبری معظم فرموده‌اند که اقتصاد درون‌زا است که به داشته‌های خودمان تکیه کنیم. 🔸بعضی از گفته‌هایی که در جوامع معمولی درست است که گاهی گفته می‌شود مثلاً صرفه‌ی اقتصادی ندارد فلان کار، ما اگر خودمان بخواهیم فلان‌ کار را بکنیم گران درمی‌آید، صرفه‌ی اقتصادی ندارد. این حرف در جایی درست است که ما دشمنان این‌چنینی نداشته باشیم. ولیکن در حالتی که ما این‌چنین هستیم بنابراین باید کاری بشود ان شاء‌الله که از جهات مختلف بتواند این مملکت روی پای خودش ان شاء‌الله بایستد. و این همان‌‌طور که بارها گفته شده است ما نیاز داریم به کارگزاران و افرادی که اولاً حزب‌اللهی باشند و دل به انقلاب و اسلام پیوند زده باشند و دو؛ این که کاربلد باشند. این دو تا عنصر را ما لازم داریم که حزب‌اللهی کاربلد، و البته این‌ها نشاط می‌خواهد، جوانی می‌خواهد، آدم‌هایی با نشاط باشند که ان شاء‌الله بیایند کارها را دست بگیرند و پیشرفت حاصل بشود. اصل مطلب آقا همین مطلب است. حالا من فرازی از آن را قرائت می‌کنم. سه) اقتصاد: اقتصاد یک نکته‌ی کلیدی تعیین‌کننده است. اقتصاد قوی نقطه‌ی قوت، و عامل مهم سلطه‌ناپذیری و نفوذناپذیری کشور است و اقتصاد ضعیف نقطه‌ی ضعف و زمینه‌ساز نفوذ و سلطه و دخالت دشمنان است. فقر و غنا در مادیات و معنویات بشر اثر می‌گذارد. اقتصاد البته هدف جامعه‌ی اسلامی نیست اما وسیله‌ای است که بدون آن نمی‌توان به هدف‌ها رسید. تکیه بر تقویت اقتصاد مستقل کشور که مبتنی بر تولید انبوه و باکیفیت و توزیع عدالت‌محور و مصرف به اندازه و بی‌اسراف و مناسبات مدیریتی خردمندانه است و در سال‌های اخیر از سوی این‌جانب بارها تکرار و بر آن تأکید شده به خاطر همین تأثیر شگرفی است که اقتصاد می‌تواند بر زندگی امروز و فردای جامعه بگذارد. 🔸ان شاء‌الله در همین تبلیغات و منابر و سخنرانی‌ها و ارشاداتی که فضلای محترم در ماه مبارک رمضان دارند باید این جهت را برای مردم خوب توضیح بدهند و این را برای مردم تبیین بفرمایند که الان مسئله‌ی تولید، مسئله‌ی قناعت از مسائلی است که مثل خود روزه گرفتن یا مثل سایر عبادات، اگر انسان قصد قربت کند و برای پیشرفت اسلام و دفاع از اسلام و تشیّع و اهل بیت علیهم السلام، من القربات الی الله تبارک و تعالی است. الان نقدینگی در بین افراد وجود دارد. عدد خیلی بالایی است. این‌ افرادی که مثلاً پول های شان را در بانک گذاشتن و بهره گرفتن و امثال ذلک، این‌ها می‌توانند پول هیا خود وارد کارهای تولیدی بکنند. ولو این که حالا آن استفاده‌هایی که می‌کردند کمتر شده باشد اما اگر به قصد نصرت خدای متعال و نصرت دین باشد این‌ها سرمایه‌های آخرت‌شان خواهد شد که با این سرمایه‌های دنیایی قابل مقایسه نیست. 🔸هم‌‌چنین در مصرف، قناعت داشته باشند. من بارها و بارها این مسئلهی قناعت را عرض کردم ، این مسئله‌ی قناعت و بالاخره ریخت و پاش نداشتن، توسعه‌ی زیاد به زندگی ندادن در این اوضاع امروز که این همه ما می‌بینیم که گرفتاری برای ابناء نوع وجود دارد این‌ها برای خاطر خدای متعال اشکالی ندارد. من هیچ‌گاه ندیدم که در پذیرایی هایی که رهبری دارند غیر از یک نوع میوه باشد مثلاً فقط پرتقال بوده است. یا مثلاً فرض کنید در فصلی است که انگور فراوان است فقط انگور و چای است. و ان شاءالله در این اوضاعی که به وجود آمده و بسیاری از افراد در تنگناه هستند این‌ها را در خودمان و دیگران بتوانیم نهادینه بکنیم. 🔗 @pand_saadat
@pand_saadat_24_980208.pdf
335.5K
📕فایل PDF تبیین و تحلیل گام دوم انقلاب 🔰توسط حضرت استاد شب زنده دار دام ظله 📆جلسه بیست و چهارم | 1398/02/08 #پندهای_سعادت #بیانیه_گام_دوم_انقلاب #گام_دوم_انقلاب #تبیین_و_تحلیل 🔗 @pand_saadat