حمید پارسانیا
🎙 درس اسفار ج 6 - استاد پارسانیا - ۲۶ مهر ۱۴۰۱ #اسفار_ ۲۶ مهر ۱۴۰۱ 💠 @parsania_net
💠 درآمدی بر پروژه فکری استاد حمید پارسانیا
🔸حمید پارسانیا از معدود کسانی است که طی سه دهه اخیر کوشیده است فارغ از مشهورات آکادمیک و شئونات حوزوی، «مسئله» داشته باشد؛ به این مسائل بیاندیشد، پاسخهایی «تألیف» و در نهایت منتشر کند؛ بنابراین اگر پروژه فکری را دستکم شامل مؤلفه های فوق بدانیم، حجت الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا صاحب یک پروژه ی فکری است که از قضا بر مهمترین و موثرترین مسئله های فکری روزگار ما متمرکز بوده و به تألیف ایده های نابی منتهی شده است؛ با این حال چگونه است که این پروژه ی ذوابعاد و مهم، در کلیت خود مورد تأمل قرار نمیگیرد و گزارشی از آن به دست داده نمیشود؟
💠 پروژه ای در کشاکش سنت و تجدد
🔸نمیتوان انکار کرد که برنامه فکری حمید پارسانیا سخت متأثر از مواجهه عالم اسلام با امر مدرن است، اگر مواجهه ما با مدرنیته نبود یا این مواجهه برای پارسانیا مسئله نبود؛ او در یکی از مدرسه های فیضیه اسفار نمیگفت؛ اگر چه دیگر کرسیهای اسفار به راه بود؛ او به تهران و دانشکده علوم اجتماعی نمیرفت؛ اگر چه به احتمال زیاد این دانشکده برقرار بود.
🔸بررسی این خط فکری اما محتاج دانستن موقعیت کلی است که این متفکر نسبت به مدرنیته دارد: در میانه مواجهه های گوناگون با امر مدرن، حمید پارسانیا در کجا ایستاده است؟
💠 خوانش همدلانه از سنت و پرسش منتقدانه از تجدد
🔸حمید پارسانیا عمیقاً به ذخیره معرفتی عالم اسلامی تعلق خاطر دارد؛ در فلسفه، حکمت صدرایی را مبنای کار خود قرار داده است، هر روز صبح در حلقه درسی خود در فیضیه متن اسفار اربعه را با دقت هرچه تمام میکاود؛ ضمیرها و تقدیرها با ارجاع به حاشیه ها و تحلیلها به دقت توضیح میدهد؛ کار مهم دیگر او تدوین تقریرات درس اسفار آیت الله جوادی آملی است که تاکنون هفده جلد آن با عنوان رحیق مختوم (ج ۱۷، ۱۳۹۵) منتشر شده است...
🔸پارسانیا میکوشد حکمت صدرایی را در سطوح گوناگون، از نظریه فرهنگی و نظریه اجتماعی تا فلسفه فیزیک و نیز در سطح سیاست گذاری فعال کند. در سالهای اخیر بر درس گفتارها، مقالات، پایان نامه ها و رساله های پر تعدادی کار شده که حاصل کوششهای پارسانیا برای بسط حکمت صدرایی به عرصه ی معرفت اجتماعی است. نام بردن این آثار از حوصله ی این نوشتار خارج است، هر چند بررسی جامع پروژه ی پارسانیا مستلزم تشریح ابعاد این کوششها و یا دستکم مرور محتوایی این آثار است.
✍️ حجتالاسلام مجتبی نامخواه
🌀متن تفصیلی در سایت استاد پارسانیا
🆔 @parsania_net
♻️ حوزه علمیه، دین و راهبردهای فرهنگ عمومی
💠 «دبیرخانه حمایت از طرحهای پژوهشی» با هدف پاسخ به مسائل و نیازهای پژوهشی جامعه، نظام اسلامی و حوزه در معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزههای علمیه در حال فعالیت است.
💠 به اینمنظور 28 کمیته تخصصی در دبیرخانه تشکیل و اولویتهای مرتبط به هر کمیته بعد از برگزاری جلسات هماندیشی علمی با حضور اساتید و صاحبنظران در هر کمیته تهیه شده است.
💠 (برای اطلاعات بیشتر از اولویتهای مصوب مورد حمایت و همچنین نحوه و مراتب حمایت، به کانال دبیرخانه در شبکه پیامرسان ایتا مراجعه کنید: hdabirkhane@)
💠 با توجه به رویکرد مسئلهمحور در دبیرخانه حمایت، بررسی حوادث مهر 1401 در کشور با رویکرد حوزوی و در راستای پاسخ به مسائل نظام و جامعه در دستور کار قرار گرفت.
💠 در این راستا اولویتهای پژوهشی طراحی و اطلاعرسانی شد ولی افزون بر آن هماندیشی "حوزه علمیه، دین و راهبردهای فرهنگ عمومی" در دبیرخانه حمایت برنامهریزی و اجرا شد.
💠 این هماندیشی با مشارکت مدیران و اعضای علمی گروههای دبیرخانه و سایر شخصیتهای علمی مرتبط با دبیرخانه برگزار میشود.
💠 این هماندیشی به هدف جلب توجه نخبگان حوزه به موضوعات و مسائل روز و تولید ادبیات دانش دینی در راستای مسائل سیاسی اجتماعی با بهرهگیری از شخصیتهای حوزوی انجام میشود.
🆔@parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صدا ۰۰۳.m4a
44.24M
🎙 درس اصول کافی - استاد پارسانیا - ۲۷ مهر ماه ۱۴۰۱
#اصول_کافی
💠 @parsania_net
💠 نسبت فرهنگ با علم مدرن
🔸در طول تاریخ، ما با فرهنگهای متفاوتی مواجه شدیم و سطوح مواجهه ما تفاوت داشته است؛ با مغول مواجه شدیم و اینها آمدند و لبه مواجهه، شمشیر و قدرت نظامی بود؛ اما ما دست برتر را در رابطه با شناخت هویت فرهنگی آنها داشتیم و به سرعت به لحاظ فرهنگی آنها را هضم کردیم؛ چندان که مغول، کارگزاران این فرهنگ میشوند.
🔸اما در مواجهه جدید؛ نه اینکه نظامی نیست، بلکه مواجهات نخست ما نظامی است؛ یعنی عباس میرزا قدرت توپ و قدرت نظامی آنها را میدید و ابتدا نگاه فناورانه داشتیم؛ لذا دارالفنون ساختیم؛ اما هنوز هم متأسفانه نگاه فناورانه داریم و توجه به عمق تفاوتهای فرهنگی و لایههای عمیق فرهنگی عجیبی که وجود دارد و هویتهای فرهنگی نداریم!!!
🔸ما حتی از بخش آموزش عالی خودمان، لفظ فرهنگ را حذف کردیم؛ یعنی نسبت فرهنگ را با علم مدرن ندیدیم و هنوز نگاه دارالفنونی داریم؛ گویی هنوز در گامهای نخستین تجربه خودمان هستیم...
🆔@parsania_net
حمید پارسانیا
▶️ چه کسی میتواند قائل به گفتگو باشد؟ 🆔@parsania_net
هم اندیشی در باب گفتگوی میان هگل و فیلسوفان مسلمان.mp3
32.3M
🔊#صوت؛ هم اندیشی در باب گفتگوی میان هگل و فیلسوفان مسلمان
💢 استاد پارسانیا
🆔@parsania_net
💢 اثر استاد #پارسانیا در بیان رهبر انقلاب
💢 نمونه ای از امتداد #حکمت_متعالیه
رهبر انقلاب:
کتاب حدیث پیمانه نوشته شماست؟ ...
کتاب #بسیار_خوبی است. مدتها پیش به دوستان فیلسوفمان در قم، از کمبودی گله می کردم و می گفتم: «فرق فلسفه ی ما با فلسفه ی غرب (از زمان ارسطو و افلاطون تا کنون) این است که فلسفه غرب، همیشه یک دنباله وادامه ی اجتماعی و سیاسی و مردمی داشته است، اما فلسفه ی ما ادامه اجتماعی و سیاسی نداشته است» حداکثرش به ادامه ی تربیت فردی رسیده؛ والا اینکه فلسفه ی مابگوید:«شکل حکومت، چگونه باید باشد، حقوق مردم چیست و ارتباطات آنها با یکدیگر چگونه است»، چنین ادامه ای ندارد، در حالی که همه ی این مبانی می تواند مبنای فلسفه اجتماعی و سیاسی قرار بگیرد.
وقتی من ترتیب و فصل بندی کتاب شما را (البته همه اش را نخوانده ام) نگاه کردم، دیدم این کار، شده است. از مبانی فکری و فلسفی شروع کرده اید و به جمهوری اسلامی و مسائل آن رسیده اید. این چیز #باارزشی است. الحمدلله این طور فکرها در جامعه ی ما حضور دارد، از اینها باید حداکثر استفاده بشود. این سبک کار، #درست است، باید متمسّک به مبانی بود.
_ بیانات در دیدار هیأت مدیره دفتر تبلیغات اسلامی حوزهی علمیه قم ۲۹ دی ۱۳۸۰
📔 منشور حوزه و روحانیت، ج۵، ص۳۱۰_۳۱۱
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
▶️ #پخش_زنده_دروس_استاد_پارسانیا
🔰 درس اسفار هر روز ساعت 7 صبح از شنبه تا سه شنبه و درس اصول کافی هر چهارشنه به صورت زنده در ایتا (@parsania_net) برگزار میشود.
💠💠💠💠
💎 #حمیدپارسانیا
💠 سایت
💠 ایتا
💠 بله
💠 سروش
🆔 پیوند کانال در پیامرسانهای مختلف
راهنمای کانال های درسی و علمی و ... :
https://eitaa.com/joinchat/2877816889C2015afa665
🎥 پخش زنده دروس استاد #پارسانیا
💢 درس اسفار هر روز ساعت ۷ صبح از شنبه تا سه شنبه و درس اصول کافی هر چهارشنه به صورت زنده در ایتا (@parsania_net) برگزار میشود.
💠💠💠💠
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حمید پارسانیا
درس اسفار استاد پارسانیا.mp3
10.61M
🎙 درس اسفار ج 6 - استاد پارسانیا - ۳۰ مهر ۱۴۰۱
#اسفار_ ۳۰ مهر ۱۴۰۱
💠 @parsania_net
💠 تکنولوژی متوقف بر یک عقلانیت ابزاری نیست
🔸حجت الاسلام پارسانیا با اشاره به موضوع «لزوم پرسش و زمینه های پرسش از تکنولوژی در دنیای معاصر» گفت: اولین پرسش نسبت به تکنولوژی پرسش های تکنولوژیکال است، این سطح از پرسش بیشتر در کاربران از تکنیک وجود دارد که در واقع می گویند چه چیزی می خواهند و سفارش کالا می دهند؛ اقتضای اقتصاد و سیاست و... نگاه اینچنینی به تکنیک است.
🔸سطح دوم از پرسش سطح علمی است، یعنی علمی که فراسوی تکنولوژی وجود دارد و عالمانی که آن را تئوریزه می کنند؛ عقلانیتی در آن وجود دارد همان عقلانیت ابزاری است و جامعه علمی عمدتاً با تکنیک از این زاویه مواجه است.
🔸سطح سوم از پرسش مربوط به حوزه فرهنگ است، یعنی انسانی که از این تکنولوژی استفاده می کند و سوال می کند و ارزش هایی که از این تکنیک بهره می برد؛ برخی ممکن است فقط در افق تکنیک و در سطح علم بیاندیشند و به سوالات بالاتر نپردازند و حتی ممکن است سطوح بالاتر را انکار کنند.
🔸ارزش ها بیرون می ایستند و به تکنولوژی نگاه می کنند و به آن سفارش می دهند، برخی هویت تکنولوژی را محدود به همان کار عملی یا نظریه علمی و... نکرده اند و این سطوح را مرتبط با یکدیگر دانسته اند و یک سطح هستی شناسانه را که به حوزه فرهنگ باز می گردد، در تکنولوژی دخیل می دانند؛ ارتباط فرهنگ و تکنولوژی یک ارتباط هویت بخش است، مسئله تکنولوژی متوقف بر یک عقلانیت ابزاری نیست بلکه امر دقیق تری در اینجا نهفته است.
🔸انسان و نسبت آن با جهان تعیین کننده است، اراده معطوف به قدرت انسان است که هم جهان را تصویر خاصی می دهد و هم دانش و علم را؛ و بر آن اساس تصویر از عالم ساخته می شود؛ در اینجا مسئله تنها عقلانیت ابزاری و هستی شناسی نیست، بلکه انسانی است که با این رویکرد، خودش عالم را صورتگری می کند و این ذات انسان است که فراسوی این امر نشسته است؛ در اینجا ارتباط دانش یا تکنولوژی با فرهنگ مورد تامل قرار می گیرد.
🔸پرسش دقیق تر، پرسش متافیزیکی است که به این باز می گردد که نسبت انسان با وجود چیست. ما با انسانی مواجه می شویم که اراده ای به این عالم کرده و به دنبال به خدمت گرفتن جهان است. در حاشیهی این انسان است که این طور تصویری از عالم در حال پدید آمدن است؛ اگر پرسش، نسبت انسان با وجود باشد، آیا در حکمت اسلامی می توان پاسخ به آن داد؟
🔻ادامه متن در سایت استاد پارسانیا
🆔 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حمید پارسانیا
درس اسفاراستادپارسانیا اول آبان۱۴۰۱.mp3
10.99M
🎙 درس اسفار ج 6 - استاد پارسانیا - اول آبان ماه ۱۴۰۱
#اسفار_ ۱ آبان ۱۴۰۱
💠 @parsania_net
VTS_01_1.mp3
12.29M
🔊#صوت؛ نشست چیستی فلسفه تطبیقی؛ جلسه اول
💢 استاد پارسانیا
🆔@parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حمید پارسانیا
درس اسفار ج 6 - استاد پارسانیا - دوم آبان ماه ۱۴۰۱_1.mp3
13.64M
🎙 درس اسفار ج 6 - استاد پارسانیا - دوم آبان ماه ۱۴۰۱
#اسفار_ ۲ آبان ۱۴۰۱
💠 @parsania_net
💠 موانع تاریخی جامعه پذیری
🔸هجوم فرهنگی غرب در برخی از لایه ها به صورت ابتذال و فساد در جامعه ما ظاهر می شود ولیکن لایه های عمیق تر آن، در مراکز علمی شکل می گیرد؛ زیرا این مراکز، انسان شناسی، هستی شناسی و به بیان دیگر علمی را منتقل می کنند که هویتی دینی نداشته و سکولار است.
🔸در هر حال نظام فعلی آموزشی ما، یکی از موانع جدّی برای فرآیند دینی شدن جامعه و یا اجتماعی شدن دیانت است و این مانع به نحوی یکسان بر زنان و مردان اثر می گذارد، هر چند که تأثیر آن در قلمرو زندگی و زیست زنان زودتر و بیشتر آشکار می شود و دلیل این مسأله در تفاوت آشکار نگرش دینی اسلام با نگرش فرهنگ غرب به زن است.
🔸فرهنگ مدرن غرب فرهنگی است که به سوی حذف خانواده در نظام اجتماعی خود گام برداشته است و حال آن که فرهنگ اسلامی آن را به عنوان کانون تکوین انسانیت، محترم داشته و حراست می نماید.
🔸تفاوت نگرش اسلام و غرب در باره نقش اجتماعی زن، در حدی است که مسلمان بودن زنان در فردی ترین حالات زندگی آنان، به سرعت بروز و ظهور اجتماعی می یابد و به همین دلیل در دنیای موجود که تحت استیلا و سیطره فرهنگ غرب است، اسلام حتی هنگامی که به حوزه زندگی خصوصی زنان وارد می شود، چهره اجتماعی پیدا می کند. و به همین دلیل است که مسلمان زیستن در این فرهنگ برای زنان دشوارتر و توان فرساتر از مردان است.
🔸زن مسلمان وقتی که پوشش و حجاب دینی خود را رعایت می کند، تنها به یک مسئله فردی و شخصی زندگی خود نمی پردازد؛ زیرا حجاب او از مصادیق بارز شعائر اسلامی است و او در هنگام رعایت حجاب در زمره کسانی قرار می گیرد که به تفسیر قرآن کریم به تعظیم شعائر دین می پردازند «ذلِکَ وَ مَنْ یُعَظِّمُ شَعائِرَ اللّه ِ فَاِنَّها مِنْ تَقْوی الْقُلُوبِ»
🔸چه این که بی توجهی او به این مسئله تنها به معنای ارتکاب یک گناه فردی و شخصی نیست، بلکه به منزله بی حرمتی به شعائر دینی است و همین امر موجب گردیده تا زن مسلمان در وضعیت فرهنگی دنیای امروز در صف مقدم مواجهه واقع شود.
🔸به همین سبب است که نظام اجتماعی سکولار غرب، مسلمان زیستن زنان را در فردی ترین ابعاد زندگی آنان نیز نمی تواند تحمل کند. بنابراین شاید بتوان گفت فرآیند اجتماعی شدن دین نسبت به زنان، در شرایط تاریخی و اجتماعی فعلی از برخی جهات دشوارتر از این فرایند نسبت به مردان است و البته شکی نیست، هزینه ای که زن مسلمان در رفع این موانع برای مسلمان بودن خود می پردازد، زمینه های بیشتری را برای ارتقای معنوی و دینی او فراهم می رود.
🔻متن تفصیلی در سایت استاد پارسانیا
🆔 @parsania_net
حمید پارسانیا
🔊#صوت؛ نشست چیستی فلسفه تطبیقی؛ جلسه اول 💢 استاد پارسانیا 🆔@parsania_net
VTS_01_2.mp3
14.75M
🔊#صوت؛ نشست چیستی فلسفه تطبیقی؛ جلسه دوم
💢 استاد پارسانیا
🆔@parsania_net