🔰 مخالفت با اصل ولایت!
🔻 در فقه سیاسی تشیع حاکمیت و ولایت الهی در زمان حیات پیامبر به مصداق «اطیعوالله و اطیعوا الرسول» از طریق رسول خداوند و پس از رحلت رسول اکرم از طریق اهل بیت جریان مییابد و این حاکمیت در عصر غیبت از طریق نایبان عام ائمه معصومین که همان مجتهدان جامعالشرایط هستند، استمرار مییابد.
🔸 فقه سیاسی شیعه تنها به شیوه حکومت نمیپردازد، این فقه علاوه بر شیوه حکومت درباره حاکمان نیز نظر دارد. کسی که بر مسند ولایت مینشیند، اگر نصبی الهی نداشته باشد صرفنظر از نوع رفتاری که انجام میدهد، والی جور و مصداق طاغوت است.
🔹 حضور همین تفکر در جامعه شیعی ایران، موجب میشد تا سلسلههایی که در چارچوب مناسبات و رقابتهای ایلات به قدرت میرسیدند غیرمشروع خوانده شوند. فقه سیاسی شیعه بهرغم آن که در تاریخ گذشته خود اغلب، در مقابل قدرتهای اجتماعی، زبان نفی و سلب داشته است، لکن نگرش آن به حاکمیت و اقتدار سیاسی، ذاتاً منفی نیست و ولایت را ذاتاً حرام نمیداند.
🔺 اگر در مواردی هم فقیهان شیعه از حرمت ذاتی یا نفسی ولایت سخن گفتهاند، مرادشان نفی اصل حاکمیت و ولایت نبوده است؛ بلکه مراد آنها این بوده است که والی اگر از طریق مشروع بر مسند اقتدار ننشسته باشد، با صرفنظر از نوع عملکرد خود، طاغوت است و حکومت او حکومت جور است.
🔖 از میزرای نائینی تا امام خمینی
#انقلاب_اسلامی
#ولایت_فقیه
🆔 @parsania_net
جلسه پیش دفاعیه دکتری: بررسی انتقادی دیدگاه ایستانگرانه به زمان در فیزیک مدرن از منظر حکمت صدرایی
دانشجو: محمد صادق کاویانی
راهنما::حجت الاسلام استاد پارسانیا،
مشاور : دکتر رزمی
داوران:دکتر عبد اله زاده،استاد عبودیت
زمان:پنج شنبه 13-11-1401 ساعت 9
مکان: سالن جلسات حوزه ریاست
صدا ۰۰۳.m4a
32.39M
*عقل شیعی و عقلانیت مدرن*
======================
گفت پیغمبر علی را کای علی
شیر حقی پهلوانی پر دلی.
لیک بر شیری مکن هم اعتمید
اندر آور سایه ی نخل امید
تو تقرب جو به عقل و سر خویش
نی چو ایشان بر کمال و بر خویش
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
hadees_peimaneh.pdf
2.39M
کتاب حدیث پیمانه
پژوهشی در انقلاب اسلامی
حپید پارسانیا
💠 @parsania_net
JISS_Volume 10_Issue شماره3(پیاپی39)_Pages 40-70.pdf
523.1K
مقاله نقد و بررسی نظریه «ساخت اجتماعی واقعیت» با تأکید بر چارچوب نظری «جهانهای اجتماعی»
💠 @parsania_net
♦️ زوال عقلانیت و چهره لیبرالیستى سکولاریزم
▪️ بعد از غیبت دیانت، زوال عقلانیت عرصه را براى نوع دیگرى از هستیشناسی و معرفت که هویتى حسّى و مادّى دارد فراهم میآورد. علم با از دست دادن حقیقت دینى و ابعاد عقلى اینک تنها قضایاى تجربى را شامل میشود و بدین ترتیب واقعیت علمى به صورت واقعیت آزمون پذیر درمیآید.
▫️ لفظ علم نیز از مصادیق پیشین که دانش الهى و فلسفى را شامل میشد به سوى بخشى از مصادیق که همان گزارههای تجربى و آزمونپذیر است منصرف میشود. همراه حذف گزارههای متافیزیکى، گزارههای ارزشى نیز از حوزه علم بیرون میروند.
▪️ بدین ترتیب بین دانش و ارزش همانگونه که فیلسوف حسگراى انگلیسى هیوم خبر داده بود، دیوارى آهنین کشیده میشود. خروج گزارههای ارزشى از حیطه داورى علم که اینک هویتى غیردینى و غیرعقلى یافته است.
▫️ ارزشهاى سیاسى را نیز که تاکنون در معرض داورى و قضاوت علم دینى و عقلى بود از دایره دید علم بیرون میکند و بدین ترتیب جدایى دانش از ارزش به جدایى علم از سیاست منجر میشود. سکولاریزم که چهره نخست آن با دینزدایی کردن علم آغاز شده و در سیاست عارى از دین ظاهر میشود اینک با حاکمیت حسگرایى چهره نوینى میگیرد.
🔖 مبانی معرفتی و چهره اجتماعی سکولاریزم
#غرب_شناسی
#سکولاریزم
🆔 @parsania_net
🖼 #عکس_نگاشت | افقگشایی علمی
🔹 عبور از مرزهای علم و دانش بدون عمق گرفتن شناخت همین دانش ممکن نیست؛ یعنی یک برخورد تکنیکی با مسئله، هرگز ما را به عبور از مرزها نخواهد کشید.
🔖 نشست شورای دانشگاه تهران
#علوم_انسانی
🆔 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#اسفار_۱۸_بهمن_ماه ۱۴۰۱
#جلسه_۴۰۸
💠 رسالت عارف، وصول به حقیقت
✍🏻 استاد حمید پارسانیا
🔻 عارف، رسالت خود را وصول به حقیقت میداند و برای این مقصود گریزی از طریقت و شریعت ندارد؛ بلکه طریقت و شریعت، راه و مسیری هستند که از سیر حقیقت و از متن مکاشفه مشهود الهی جوشیده و به صورت ریسمانی محکم در دسترس ساکنان طبیعت قرار گرفتهاند.
🔹 عرفان چنین حضور خود را تا متن شریعت تأمین کرده است پس بنابراین، رفتار و منش سیاسی هنگامی که در بستر شریعت سازمان یابد با آن که یک عمل سیاسی است، یک سلوک عرفانی نیز میباشد.
🔸 عرفان، مقصود خود را در متن شریعت و طریقت مییابد و تفکیک خود از آن دو را نفی میکند؛ اما در عین حال، با همه شمولی که نسبت به طریقت و شریعت دارد، مرز خود را یک جانبه حفظ میکند.
🔹 شریعت، از افق ظاهر مینگرد و این نگاه به معنای نفی باطن و راههای آن نیست. نحوه وحدت شریعت، طریقت و حقیقت، چگونگی ارتباط فقه و اخلاق و عرفان را روشن میسازد. فقه، علمی است که از نظر به شریعت شکل میگیرد و اخلاق، دانشی است که عهدهدار ترسیم طریقت است و عرفان، علم به حقیقت است.
🔺 همانگونه که شریعت، طریقت و حقیقت، سه لایه از امر واحد هستند و هیچ یک جای دیگری را نمیگیرد و به نفی دیگری نمیپردازد، فقه و اخلاق و عرفان نیز در طول یکدیگر قرار گرفته و هر یک وظیفه خود را انجام میدهند و یکدیگر را نفی نمیکنند.
🔖 عرفان، علیه تساهل و اباحهگری
#عرفان
#علوم_عملی
🆔 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖼 #عکس_نگاشت | علم ماندگار
🔹 هر فرهنگی را میتوان از نوع نحوه مواجهه با علم و تعریف آن از سطح علم و معرفت شناخت و حال و آینده آن را دنبال کرد.
🔖 مراسم پایانی چهلمین جایزه کتاب سال
#علوم_انسانی
#جشنواره_کتاب
🆔 @parsania_net
🔰 امام خمینی و انسان انقلاب
🎙 استاد حمید پارسانیا
▪️ نگاه ما به انسان و جامعه در اهمیت دادن به مسئله انسان و جایگاه و نسبت آن با انقلاب تاثیرگذار است. برخی نگاهها ظرفیتهایی که فرهنگ و جامعه را متوقف بر نوع رویکرد انسانها میدانند و تغییر و تحول در آن حوزهها را متناسب، متناظر یا متوقف با آن در نظر میگیرند.
▫️ به عنوان مثال جامعهای مدرن در برخی تحلیلها متوقف بر انسانی است که با یک نوع معرفت و معنای خاصی زیست میکند و تا این انسان پدید نیاید این جامعه با این ساختارها به وجود نمیآید و شکل نمیگیرد. چنین رویکردهایی باید مورد تحلیل قرار گیرد، چرا که مهم است بدانیم این چه انسانی است که انقلاب فرانسه را پدید میآورد یا اینکه این چه انسانی است که انقلاب معرفتی را به وجود میآورد.
▪️ آیا ابتدا تحولات حصولی معرفتی شکل میگیرد یا اینکه ابتدا این انسان است که دگرگون میشود. اگر چنین دیدگاهی اتخاذ شود آنگاه انسان جایگاه مهمی در تحلیل انقلاب پیدا میکند. آنچنانکه از آیات قرآن برداشت میشود چنین رویکردی اهمیت بسیاری دارد.
▫️ امام خمینی درمورد انسان انقلاب معتقد است که قلب انسان و جوان انقلاب دگرگون شده است و برای انسان دو ساحت علم و اراده یا نظر و عمل در نظر میگیرند. امام خمینی معتقد است که علم انسان را نمیسازد چه بسا که میتواند انسان را به جهنم ببرد، چرا که آنچه واقعیت انسان یک جامعه را نشان میدهد صرف فهم مجموعهای از حقایق نیست.
🔖 چهارمین قسمت از ویژهبرنامه «زاویه»
#انقلاب_اسلامی
#دهه_فجر
🆔 @parsania_net
-531816701_-985444146(1).mp3
12.46M
🔰امام خمینی، نماینده علم اسلامی در میدان عمل
💠نخستین همایش جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا
سهشنبه یازدهم بهمنماه
جشنواره مردمی علوم انسانی عمار
🆔 @parsania_net
1806573313_-994419350.docx
27.1K
🔰امام خمینی، نماینده علم اسلامی در میدان عمل
💠نخستین همایش جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا
سهشنبه یازدهم بهمنماه
جشنواره مردمی علوم انسانی عمار
🆔 @parsania_net
4_5830446975090163757(1).pdf
2.39M
کتاب «حدیث پیمانه»
پژوهشی در انقلاب اسلامی
حمید پارسانیا
کتاب «حدیث پیمانه» از نگاه رهبر انقلاب:
کتاب #حدیث_پیمانه نوشتهٔ شماست؟ کتاب بسیار خوبی است. مدتها پیش به دوستان فیلسوفمان در قم، از کمبودی گله میکردم و میگفتم:
«فرق فلسفهٔ ما با فلسفهٔ غرب (از زمان ارسطو و افلاطون تاکنون) این است که فلسفهٔ غرب، همیشه یک دنباله و ادامهٔ اجتماعی و سیاسی و مردمی داشته است؛ اما فلسفهٔ ما ادامهٔ اجتماعی و سیاسی نداشته است.
حداکثرش به ادامهٔ تربیت فردی رسیده؛ والا اینکه فلسفهٔ ما بگوید شکل حکومت چگونه باید باشد، حقوق مردم چیست، ارتباطات آنها با یکدیگر چگونه است، چنین ادامهای ندارد. در حالی که همهٔ این مبانی میتواند مبنای فلسفهٔ اجتماعی و سیاسی قرار بگیرد.»
وقتی من ترتیب و فصلبندی کتاب شما را (البته همهاش را نخواندهام) نگاه کردم، دیدم این کار شده است. از مبانی فکری و فلسفی شروع کردهاید و به جمهوری اسلامی و مسائل آن رسیدهاید.
این چیز باارزشی است. الحمدلله اینطور فکرها در جامعهٔ ما حضور دارد. از اینها باید حداکثر استفاده بشود. این سبک کار، درست است. باید متمسّک به مبانی بود.
بیانات رهبر انقلاب در دیدار هیئتمدیرهٔ دفتر تبلیغات اسلامی حوزهٔ علمیهٔ قم، ۲۹دی۱۳۸۰
منشور حوزه و روحانیت، ج۵، ص۳۱۰تا۳۱۱
🆔 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا