eitaa logo
حمید پارسانیا
4.2هزار دنبال‌کننده
394 عکس
144 ویدیو
85 فایل
کانال رسمی اطلاع رسانی دروس و جلسات حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا 🔳 «وبگاه» parsania.net 🔳 «ویراستی» virasty.com/parsania_net 🔳 «تلگرام» t.me/parsania_net
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناظره علمی با موضوع «علم دینی» 🎤اساتید: حجج اسلام محمد تقی سبحانی، حمید پارسانیا، سید محمد مهدی میرباقری 3️⃣صوت جلسه سوم (معیارها و شاخص‌های علم دینی): ۲۵ خرداد ۱۳۸۴ 💠 @parsania_net
🔹عقل در قرآن قوه‌ای است که انسان با آن حقایق را ادراک می‌کند. عقل، ابزار و منبع درک است؛ همانگونه که حس این گونه است. عقل قوه‌ای است که محصول آن علم است. گاهی در قرآن عقل به عنوان قوه‌ای معرفی شده که برای علم نیست بلکه برای کار و فعل است. 📎 لینک ویراستی 💠 @parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🔰 عقلانیت وحیانی به روایت تسنیم (به مناسبت چهل سالگی درس تفسیر آیت اله جوادی آملی) 🎙استاد پارسانیا ⏰دوشنبه ۲۰ اردیبهشت،ماه سال ۱۴۰۰ 📎منبع: خانه اندیشمندان علوم انسانی 💠 @parsania_net
📘کتاب "نماد و اسطوره" نوشته استاد حمید پارسانیا 🔹مباحث کتاب، «درآمدی بر معرفت نمادهای اجتماعی» است و به منظور تأمین برخی مبادی لازم برای شناخت و بررسی احکام و خصوصیات نمادهایی اثرگذار در زندگی اجتماعی انسان گرد آمده است. 🔻کتاب «نماد و اسطوره»، مقدمه آیت ­الله جوادی آملی، مقدمه نویسنده و 14 بخش کوتاه را دربردارد و تعریف لغوی نماد، نماد در حوزه ­های مختلف علوم، نماد در عرفان نظری، نماد در مسائل فلسفی، کثرت عددی و وحدت حقیقی، دوری از وحدت و پراکندگی در کثرت، وثنیت و جعل اساطیر، زوال اساطیر و توغلّ در کثرت، انسان کثرت بین و جهان منجمد، انسان موحد و عالم معانی، آسمان زمینی و زمین آسمانی، جایگاه اهل معنا و زمین اهل دنیا و ضمایم و نمایه عنوان های بخش های مختلف آن است. 🔹 آیت ­الله جوادی آملی در مقدمه کتاب می نویسند: «جهان امکان از دیدگاه موحّد، نماد حقیقی ذاتی است، نه وصفی؛ یعنی تمام ذرات در تمام حالات نشانه جمال یا جلال حق هستند و تحول اوصاف نیز نمونه تحول اراده خداوند است؛ یعنی هیچ حالی برای هیچ موجودی فرض نمی­شود که آن موجود در گوهر ذات خود نماد حق نبوده و یا دگرگونی وصف آن نماد حقیقی نسبت به تحول اراده خدا نباشد. هر موجودی که از کمال­های بیشتر برخوردار باشد نمادی کامل­تر از نمونه­های دیگر است تا برسد به کون جامع ـ انسان کامل ـ که کامل­­ترین نمادهاست.» 💠 @parsania_net
📘کتاب فلسفه و روش علوم اجتماعی اثر جدید استاد حمید پارسانیا @parsania_net
📘کتاب فلسفه و روش علوم اجتماعی اثر جدید استاد حمید پارسانیا 🔹این کتاب مشتمل بر ده گفتار و مقاله است که بخشی از عقبه‌های معرفتی علم مدرن که اولا، بیشتر هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی است و ثانیا، تأثیر مباشر و قریب در هویت علم دارند، اشاره کرده و تطورات این عقبه‌ها را در تعامل با تحولات علم پیگیری کرده است. 🔸هم‌چنین به موازات آن عقبه‌های متناظر با آن‌‌ها را در فرهنگ اسلامی و خصوصا ایرانی دنبال کرده و ظرفیت‌های منطقی آن‌ها را برای تعامل و تدوین دانش‌ها و نظریه‌های مورد نیاز جامعه اسلامی به بحث و گفتگو گذاشته است. 🔻مهم‌ترین مفاهیمی که در این اثر از دو بعد هستی‌شناختی و معرفت‌شناختی موضوع بحث بوده‌اند این موارد است: عقل، وحی، نقل، شهود، روش و علم تجربی، تجریدی و نیز علم سکولار و علم دینی. 🔹هفت گفتار و مقاله‌ منتشر شده در این اثر در طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی از سال 1394 تا کنون ارائه شده است و گفتار و مقاله دیگر مربوط به نشستی در وزارت علوم اندونزی در جاکارتا، بیروت و آخرین آنها نیز در مجمع عالی حکمت قم بوده است. 🔸این کتاب با توجه به شبکه‌ مفهومی نظریه‌های علمی و مفاهیم فرادست و فرودست آنها و حضور آنها در فرهنگ رقیب، تلاش می‌کند به حضور چالش‌های فرهنگی مدرن در متن و حاشیه فرهنگ اسلامی اشاره کرده و راهبرد مواجهه خلاق با آن را طرح نماید. 🔻این راهبرد را می‌توان در مسیر توجه به فلسفه علوم اجتماعی و یا فلسفه و روش علوم اجتماعی جستجو کرد و لکن مسیری که اثر پیش‌ِ رو معرفی می‌نماید، مقید به مسائلی نیستند که در چند دهه اخیر در کشورهای اروپایی به‌گونه‌ای سیال و متنوع محل بحث قرار گرفته‌اند، بلکه به موازات مسائل مدرن، به مسائل در چارچوب فرهنگی موجود در فرهنگ اسلامی که متأثر از عقل، نقل، وحی، شهود و تجربه است می‌پردازد. این کتاب به همت انتشارات بوستان کتاب و همکاری موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر شده است. 💠 @parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🔰علم دینی 🎙استاد پارسانیا 📝جلسه اول 📆تاریخ: 16. 2. 1387 📎مجمع عالی حکمت اسلامی 💠 @parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
| 🔰علم دینی 🎙استاد پارسانیا 📝جلسه دوم 📆تاریخ: 23. 2. 1387 📎مجمع عالی حکمت اسلامی 💠 @parsania_net
🔹قرآن اصلا عنصری به اسم «جنسیت» را در حقیقت انسانی دخیل نمی‌داند و بسیاری از خطاب‌های قرآن متوجه حقیقت انسانی است؛ حقیقتی که زن بودن یا مرد بودن مقوم آن نیست. 📎 لینک ویراستی 💠 @parsania_net
🔹 🔻نشست سوم 💬 مسئله الگوی مشارکت مؤسسات و نهادهای حوزوی در فرآیند تصمیم‌سازی شورای عالی انقلاب فرهنگی 💢با حضور مهمان گرامی: ✔️ حجت الاسلام و المسلمین دکتر استاد حمید پارسانیا (رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی) ✔️دبیر جلسه: دکتر مجتبی رستمی کیا (مدیر دفتر حمایت از جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه های علمیه) 💠 @parsania_net
📌 پوستین وارنه منافقان در تقابل با حکومت علوی(ع) ✴️ پس از ۲۵ سال، امیرالمؤمنین علی(ع) حدود پنج سال در مسند قدرت قرار گرفت، در آن مدت سعی کرد ارزش‌ها و مفاهیم اسلامی و توحید را در حوزۀ فرهنگ مستقر کند. 🔶او قرآن ناطق بود و سعی می‌کرد با تمام تحریفاتی که قبل از او رخ‌داده بود مقابله کند و آن‌ها را به مسیر خود بازگرداند، تعبیر امیرالمؤمنین(ع) در عبارتی که به مالک دارد، این است که یا مالک؛ اشرار منافقینی هستند که در ذیل پوشش دین، آن را به‌صورت پوستین وارونه درآوردند. 🔻تحریفاتی که رخ می‌داد، باعث می‌شد که اسلام از عرصۀ فرهنگ حذف شود و آنچه که غیر اسلام است به اسم اسلام قرار بگیرد، پس آنچه که کفر بود و آن ارزش‌هایی که غیر از اسلام بود، با غلبۀ فرهنگ اسلام در ذیل پوشش مفاهیم اسلامی باید رخ می‌داد و امتداد این غلبه موجب می‌شد تا باز به‌تدریج این مفاهیم بازگردد و به اسم اسلام آنچه که در عصبیت و مناسبات عرب وجود داشت و به‌عنوان سلطنت می‌دیدند، بر فرهنگ جامعه مسلط شود. ♦️فردی به نام مغیره در جلسه‌ای در کنار معاویه حضور داشت، هنگام بازگشت به منزلش با فرزند خود از معاویه شکوه و شکایت کرد و گفت: «این آدم اصلاً دین ندارد، به معاویه گفتم؛ حال که به قدرت رسیده‌ای، با فرزندان رسول خدا(ص) و با بنی‌هاشم(ع) از سر قدرت، درگیری نداشته باش، چرا به آنها فشار می‌آوری، مقداری با آنها ملاطفت کن. موقع اذان شد، معاویه آنجا اظهار کرد که هنوز از این مأذنه نام رسول‌الله(ص) در کنار نام خدا می‌آید و قدرت ما باید در ذیل نام آن‌ها باشد». 🔺معاویه اصل اسلام را هم به‌عنوان رقابت قبیله‌ای می‌دید و اصلاً باور نمی‌کرد حقیقتی به‌نام توحید وجود داشته باشد و این مسأله برای او سخت و دشوار بود؛ آن‌ها نتوانستند قرآن و توحید را از عرصۀ فرهنگ که آخرین سنگر برای حضور اسلام و نتیجۀ تلاش‌های نبی‌اکرم(ص) و مؤمنین صدر اسلام بود را حذف کنند. 🎙 💠 @parsania_net