eitaa logo
حمید پارسانیا
4.2هزار دنبال‌کننده
428 عکس
146 ویدیو
86 فایل
کانال رسمی اطلاع رسانی دروس و جلسات حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا @admin_parsania :ادمین👤 🔳 «وبگاه» parsania.net 🔳 «ویراستی» virasty.com/parsania_net 🔳 «تلگرام» t.me/parsania_net
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 خاستگاه‌های فلسفی، تاریخی، فرهنگی و متافیزیک در هر جامعه چگونه بر علم تاثیر می‌گذارند؟ 💢 استاد پارسانیا 🆔@parsania_net
🖌 به نظر شما آیا تلقی فردی از کارکردهای دین بر گرایش دینی تأثیر دارد؟ 💠 دروازه ورود به دین، معرفت و آگاهی است. دین افراد، با نحوه تلقی آنها از دین، بستگی نزدیک دارد. یعنی اگر تلقی فرد مطابق با دین باشد، او به ساحت دیانت باریافته است و اگر تلقی او از دین مطابق و موافق با حقیقت دین نباشد، او از وصول به دین محروم مانده است. ✴️ ما نمی‎توانیم تلقی و معرفت فرد از دین را امری مغایر و جدای از دیانت فرد بدانیم. برخی از تلقی‌ها بیگانگی و افتراق خود را با دین، صریح و آشکار بیان می‌کنند و برخی از تلقی‌ها به رغم هویت غیر دینی خود در پوشش نفاق قرار می‌گیرند. 💢 کسی که تلقی مارکسیستی از دین دارد و یا تفسیری فرویدی از دین می‌کند، بدون شک تلقی خاصی از دین دارد، لیکن این تلقی به گونه‌ای است که هویت دینی ندارد و با دین داشتن فرد نیز به لحاظ منطقی نمی‌تواند سازگار باشد. تلقی و برداشت کارکرد گرایانه از دین نیز همین خصوصیت را دارد. ❇️ اگر تلقی شما از حقیقت دین تلقی دورکیمی باشد، به لحاظ منطقی نمی‌توانید دیندار باشید و اگر به رغم تفسیر دورکیمی دین، همچنان دیندار باقی بمانید، نظام ذهنی شما گرفتار التقاط و آشفتگی می‌شود و این التقاط که به شرایط فردی و روحی شما وابسته است، قابل انتقال نیست و دیر یا زود به نفع یکی از دو طرف التقاط در هم می‌شکند، البته باید توجه داشت تلقی کارکرد گرایانه از دین غیر از قبول کارکرد برای دین است، زیرا در حالت دوم می توان برای دین، ابعاد و ساحت‌هایی غیر اجتماعی و مطلق و آسمانی قایل بود و برای آن آثار اجتماعی نیز در نظر گرفت. 🌀 در مجموع می توان گفت که دین نمی تواند به تفسیرها و قرائت های مختلفی که از آن می‌شود و به نظام‌های آموزشی و سیستم های تئوریک مختلف بی‌تفاوت باشد و اگر بخواهد از هویت اجتماعی و ابعاد عینی و خارجی خود دفاع کند، روش‌ها و ساختار آموزشی متناسب با خود را ایجاد می کند. 📌منبع : فصلنامه شورای فرهنگی و اجتماعی زنان، شماره 6 💢استاد پارسانیا 🆔@parsania_net
💠 در جشنواره فارابی از استاد حمید پارسانیا به عنوان متخصص در جامعه‌شناسی و یکی از شخصیت‌های پیشتاز در عرصه علوم انسانی و اسلامی تقدیر شد. 🔰 حجت الاسلام سیدیدالله یزدان پناه و دکتر احدفرامرز قراملکی، دیگر اساتیدی بودند که به عنوان پیشتاز در فلسفه، عرفان، کلام و اخلاق حرفه‌ای مورد تقدیر قرار گرفتند. 💢استاد پارسانیا 🆔@parsania_net
شاركونا مناقشة كتاب العوالم الاجتماعية اليوم الثلاثاء 11 تموز الساعة 5:30 بتوقيت بيروت (18:00 بتوقيت طهران) ، بإدارة الدكتور عبد الله جرادي، ومشاركة: الشيخ محمد زراقط - لبنان الأستاذ الدكتور طلال عتريسي - لبنان ✅سينضم للقاء عبر الزوم مؤلف الكتاب الشيخ الدكتور حميد پارسانيا ⚠️رابط المشاركة عبر منصة زوم: maaref hekmyia is inviting you to a scheduled Zoom meeting. Topic: مناقشة كتاب العوالم الاجتماعية Time: Jul 11, 2023 05:30 PM Beirut Join Zoom Meeting https://us02web.zoom.us/j/7126342049?pwd=bWR3dUcrSG5XK2FhYXByb3BVMTk5Zz09 Meeting ID: 712 634 2049 Passcode: maaref
💠 جلسه نقد و بررسی «کتاب جهان های اجتماعی» 🔻امروز ساعت 18 به وقت تهران نشست فوق در بیروت برگزار می‌شود و استاد پارسانیا به صورت مجازی به ارائه مباحث می‌پردازند. 🔹لینک حضور در نشست Join Zoom Meeting https://us02web.zoom.us/j/7126342049?pwd=bWR3dUcrSG5XK2FhYXByb3BVMTk5Zz09 Meeting ID: 712 634 2049 Passcode: maaref 🆔@parsania_net
💠 روايتی از «جهان‌های اجتماعی» پيرامون‌ ما 💢 كتاب «جهان‌های اجتماعی» نوشته حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر حميد پارسانيا يكی از معدود آثار در حوزه علوم اجتماعی است كه می‌كوشد بی‌تكلف و با قلمی ساده مفاهيم علوم اجتماعی را تعريف و حدود آنها را معين سازد. ✴️ نویسنده این کتاب به نسلی از دانش‌آموختگان حوزوی تعلق دارد كه در آستانه يك انقلاب دينی و معنوی در دهه‌های پايانی قرن بيستم در ايران از طريق پيوستن به سنت جاری در جهان اسلام يعنی حوزه‌های علوم دينی و در پی آن چالش با دو رويكرد معرفتی مدرن: ليبراليسم و سوسياليسم متأخر، دغدغه بازسازی و احيای ميراث معرفتی دنيای اسلام را همواره در كار خود تعقيب می‌كرده است. ❇️ «بازخوانی علم مدرن از طريق بازسازی علم دينی» عنوان يكی از مقالات مهم و روح حاكم بر بسياری از انديشه‌های انتقادی استاد پارسانیا محسوب می‌شود؛ پارسانيا در اين اثر و ساير آثار خود می‌كوشد تا با پشتوانه و مبنای فلسفی و عرفان اسلامی، پای دانش‌ها و مبانی نظری ـ دينی را به حريم علوم جديدی چون جامعه‌شناسی، فلسفه سياسی، فلسفه علم، تاريخ معاصر، كلام جديد، فلسفه دين و... باز كند. 🌀 جهان اسلام و دنيای متجدد، دو نمونه از جهان‌های معنوی و دنيوی هستند؛ به نظر نويسنده «تبيين هويت اين دو جهان و شناخت مرزهای فرهنگی هر يك از آن دو، امكان تصميم بخردانه انسان مردد امروز را برای عبور از مرزهای فرهنگی و خط‌های هويتی، فراهم می‌آورد.» منبع: روزنامه جوان 💠@parsania_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▶️ هویت و فرهنگ دینی مبنای سیاست گذاری داخلی 💢 استاد پارسانیا 🆔@parsania_net
💢 لزوم پرهیز از بروکراسی در مسیر تحول علوم انسانی اسلامی 🔸 شورای تحول در ابتدا باید به دنبال ساماندهی اقدامات انجام شده در عرصه تحول علوم انسانی اسلامی باشد. 🔸 باید فرصتی برای مجموعه‌های فعال در این عرصه ایجاد شود تا شاهد انسجام هرچه بیش‌تر این نهادها باشیم. 🔸نباید در این مسیر بروکراسی‌ای ایجاد شود که ظرفیت‌های فعال طی آن حذف شوند. 🔸 اگر این عملکرد مفید باشد یک ظرفیت ایجاد خواهد شد ولی اگر به درستی پیش نرود به تهدید تبدیل خواهد شد. 🎙 💠@parsania_net
CamScanner ۰۵-۱۴-۲۰۲۳ ۲۰.۰۲.pdf
3.43M
❖ فهرست کتاب فلسفه و روش علوم اجتماعی 💠@parsania_net
💠 ضرورت برنامه‌ریزی متناسب برای نیازهای آینده کشور ✴️ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فعال هستند و هویت حوزوی و دانشگاهی دارند ولی این هویت و مسؤولیت به عنوان نهادی که توسط رهبر معظم انقلاب تعین پیدا کند و توسط حضرت امام(ره) تأسیس شده است، ویژه دفتر تبلیغات است که حتی سازمان تبلیغات این ویژگی را ندارد. 🔻ما نباید این هدف را گم کنیم، به عبارت دیگر این هویت، مجموعه مسؤولیت‌های خاصی را به پژوهش‌های دفتر تبلیغات می‌دهد که با دیگر مراکز دین پژوهشی حوزه و مراکز آموزشی و پژوهشی وزارت علوم متفاوت است؛ وقتی دفتر تبلیغات و پژوهشگاه متعلق به آن زیر مجموعه دو نهاد اصلی کشور یعنی حوزه و دانشگاه قرار می‌گیرد و از هر دو سو رسمیت پیدا می‌کند، یعنی کانال رسمی ارتباطات معرفتی آن هم باید حوزه و دانشگاه باشد و گفت‌وگوهای این دو نهاد در جهت حل مشکلات و ایجاد هم افزایی و تعمیق نیازهای دو نهاد مهم کشور صورت بگیرد. 💢همچنین پژوهش‌ها و فعالیت‌های آن باید در این سطح قرار بگیرد و از طرف دیگر چون ذیل دفتر رهبری قرار می‌گیرد سطح فعالیت‌های پژوهشی نیز در عالی ترین سطح راهبردی قرار می‌گیرد. خیلی از فعالیت‌ها و مسائلی که در سطح نظام‌های حوزوی و دانشگاهی نظام اسلامی وجود دارد باید توسط پژوهشگاه دفتر شناسایی شود، نیازها احصا شده و خلأهای موجود برطرف شود؛ به طور کلی عرصه وسیع و متنوعی از مجموعه مسائل پژوهشی در این چارچوب در برابر دفتر تبلیغات اسلامی و پژوهشگاه آن قرار می گیرد. ♻️ چون در مقاطع مختلف مسائل تأثیر گذار و تعیین کننده مهمی در سطح مسائل حوزوی و دانشگاهی و فرهنگ عمومی به وجود می آید که بعضا بحران زاست و حل این بحران‌ها مدیریت بحران مربوط به خودش را طلب می‌کند، باید پژوهشگاه دفتر همیشه آماده باشد و مدیریت بحران یک تهیه و آمادگی مربوط به خود را لازم می‌داند و دفتر و پژوهشگاه باید بتواند از ظرفیت و استعدادهای مناسب خود استفاده کند. 🌀 شناسایی نیازها و پژوهش‌های مربوط به این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است و اساسا بخش قابل توجهی از پژوهش‌های دفتر تبلیغات باید آینده پژوهانه و با رویکرد شناسایی نیازهای موجودی باشد که در محدوده مسؤولیت‌های این مجموعه قرار می‌گیرد؛ یعنی از یک سو نیازهای پژوهشی موجود رادر قلمرو و سطح راهبردی شناسایی کند که این خودش یک پژوهشی بنیادی است و از سوی دیگر از ظرفیت‌های موجود استفاده کرده و برای نیازهای آینده کشور برنامه‌ریزی متناسبی داشته باشد. ▫️ششمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی 📌متن تفصیلی در سایت استاد پارسانیا 💠@parsania_net
تقابل مفهوم علم انسانی نزد فارابی و متفکرین دنیای مدرن.mp3
14.17M
به گفته فارابی، فلسفه عملی از سه جهت با فلسفه نظری تفاوت دارد. 1. وضوع علم مدنی شامل معقولات ارادی و موضوع فلسفه نظری شامل معقولات طبیعی است. 2. اصل عمده علم مدنی اختیار یا اراده انسان است، در صورتی که در فلسفه طبیعت مهم است. 3. هدف فلسفه نظری تنها معرفت نظری است، با هدف علم مدنی انجام فعلی است که به تحقق سعادت منجر می‌شود. نقش علم مدنی نظری، تعیین حدودی است که در آن، علوم و صناعات گوناگون برای مردم ضروری است و آنان را در زندگی منظم یک ملت به کمال غایی خود می رساند. این علم نیز باید مشخص سازد که توسعه علوم و صناعات عالی چگونه به بهترین وجه می‌تواند عملی شود. علم مدنی نظری در ایفای نقش بالا به معرفتی نیاز دارد که به علم یا صناعتی مجهز شده باشد. از این نظر، ارسطو علم مدنی را «معتبرترین صناعت و حقیقت مهمترین صناعت» می‌داند. بخش عملی علم مدنی فارابی، اساسا به سیاست، به مفهوم دقیق کلمه، اشاره دارد و به بررسی انواع حکومت‌ها یا فرمانروایی‌های فاضله و غیر فاضله می پردازد. این بخش عللی را بیان می‌دارد که می‌تواند حکومت‌ها و طریقه‌های زندگی فاضله را به حکومت‌های فاسد و طریقه‌های جاهلانه در زندگی مبدل سازد و اقدامات عملی برای جلوگیری از وقوع این رویداد را نشان می‌دهد…” منابع بیشتر: 📘کتاب “علم و فلسفه” نوشته حمید پارسانیا 📙کتاب “روش شناسی انتقادی حکمت صدرایی” نوشته حمید پارسانیا 📗کتاب “طبقه بندی علوم از نظر حکمای مسلمان” نوشته عثمان بکار ترجمه جواد قاسمی 📕کتاب “جایگاه شناسی حکمت عملی” نوشته سیدحمیدرضا حسنی و هادی موسوی 🎙 💠@parsania_net
وقتی فروید، کنت و دورکهایم وارد یک فرهنگ می شود، دیر یا زود، نوع نگاه خود نسبت به دین را هم بوجود می آورد. تعریفی که کنت از علم دارد دقیقاً با نظریه اش سازگار است، ولی به هیچ وجه با تعریف علم و فلسفه در جهان اسلام یکی نیست. این مساله امروز تبدیل به یک چالش شده است. 💠@parsania_net
📷گزارش تصویری 📚آیین تجلیل از شایستگان تقدیر چهلمین دوره جایزه کتاب سال ✴️ آیین تجلیل از شایستگان تقدیر چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با حضور حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا (عضو شورای انقلاب فرهنگی)، محمد‌مهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) یاسر احمد‌وند (معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) شنبه (24 تیر‌ماه) در سالن سینمایی این وزارتخانه برگزار شد. منبع: ایبنا 💠@parsania_net
37.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫زندگی امتداد فلسفه است... 👤استاد پارسانیا 💠@parsania_net
. 📚 کتاب، حیات و زندگی انسان را بسط می‌دهد ✴️ استاد حمید پارسانیا، دبیر کمیته علمی چهلمین دوره جایزه کتاب سال در سخنان کوتاهی گفت: کتاب محل استقرار کلمه است و در این مسئله تردیدی وجود ندارد که کلام و کلمه حلقه وصل عالم معنا به دنیا و جهانی است که در آن زیست می‌کنیم. 🌀 کشف معنا، تبلور و ظهور حقیقت در عالم توسط کلمه صورت می‌گیرد، با این ویژگی که کلمه در گفتار ثبات زمانی زیادی ندارد اما در حوزه نوشتار از پایداری بیشتری برخوردار است. این کتاب است که حیات و زندگی انسان را بسط می‌دهد. 💠 کلام الهی نیز از مسیر قلم و جایگاه نویسندگان که به امر کتابت مشغول می‌شدند ثبت شد و به دست ما رسید. پس تقدیر و تجلیل از مقام نویسندگان، تقدیر از خداوند سبحان است که کلمه را آفرید، نویسندگان و اهل قلم مسیر باران رحمت و فیض الهی بود و مجرای رسیدن کلام خداوند بر زیست و زندگی آدمیانند. 📌مراسم تقدیر و اهدای جوایز شایستگان تقدیر چهلمین دوره جایزه کتاب سال/ ۲۴ تیر 💠@parsania_net