📷گزارش تصویری
📚آیین تجلیل از شایستگان تقدیر چهلمین دوره جایزه کتاب سال
✴️ آیین تجلیل از شایستگان تقدیر چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با حضور حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا (عضو شورای انقلاب فرهنگی)، محمدمهدی اسماعیلی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) یاسر احمدوند (معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) شنبه (24 تیرماه) در سالن سینمایی این وزارتخانه برگزار شد.
منبع: ایبنا
#استاد_حمید_پارسانیا
💠@parsania_net
37.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
💫زندگی امتداد فلسفه است...
👤استاد پارسانیا
💠@parsania_net
.
📚 کتاب، حیات و زندگی انسان را بسط میدهد
✴️ استاد حمید پارسانیا، دبیر کمیته علمی چهلمین دوره جایزه کتاب سال در سخنان کوتاهی گفت: کتاب محل استقرار کلمه است و در این مسئله تردیدی وجود ندارد که کلام و کلمه حلقه وصل عالم معنا به دنیا و جهانی است که در آن زیست میکنیم.
🌀 کشف معنا، تبلور و ظهور حقیقت در عالم توسط کلمه صورت میگیرد، با این ویژگی که کلمه در گفتار ثبات زمانی زیادی ندارد اما در حوزه نوشتار از پایداری بیشتری برخوردار است. این کتاب است که حیات و زندگی انسان را بسط میدهد.
💠 کلام الهی نیز از مسیر قلم و جایگاه نویسندگان که به امر کتابت مشغول میشدند ثبت شد و به دست ما رسید. پس تقدیر و تجلیل از مقام نویسندگان، تقدیر از خداوند سبحان است که کلمه را آفرید، نویسندگان و اهل قلم مسیر باران رحمت و فیض الهی بود و مجرای رسیدن کلام خداوند بر زیست و زندگی آدمیانند.
📌مراسم تقدیر و اهدای جوایز شایستگان تقدیر چهلمین دوره جایزه کتاب سال/ ۲۴ تیر
#استاد_حمید_پارسانیا
💠@parsania_net
هدایت شده از دوستانِ کتاب
#ویراست
📒#کتاب محل استقرار کلمه است. در این مسأله تردیدی وجود ندارد که کلام و کلمه، حلقه وصل عالم معنا به دنیا و جهان اثیری است که در آن زیست میکنیم. کشف معنا، تبلور و ظهور حقیقت در عالم توسط کلمه صورت میگیرد، با این رویکرد کلمه، شادی در گفتار، ثبات زمانی زیادی نداشته باشد اما در حوزه نوشتار پایداری بیشتری دارد.
📗این #کتاب است که حیات و زندگی انسان را بسط میدهد. کلام الهی از مسیر قلم و جایگاه نویسندگان که به امر کتابت مشغول میشدند ثبت شد و به دست ما رسید. پس تقدیر و تجلیل از مقام نویسندگان، تقدیر از جایگاه خداوند سبحان است که کلمه و کتاب، آغاز مسیر باران رحمت و فیض الهی بود و مجرای رسیدن این رحمت، نویسندگان بودند.
👤حمید پارسانیا
#دوستان_کتاب
#کتابخوانی
📚@dostaneketab
حمید پارسانیا
#درسگفتار_نظام_علمی_و_فرهنگی_قرآن #پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن 📒مجموعه درس گفتار نظام علمی و فرهنگی
مجموعه درسگفتار نظام علمی و فرهنگی قرآن جلسه دهم.mp3
36.67M
#درسگفتار_نظام_علمی_و_فرهنگی_قرآن
#پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن
📒مجموعه درس گفتار نظام علمی و فرهنگی قرآن جلسه دهم
🌐http://dte.bz/Nezame_elmi_quran01
🎙#استاد_حمید_پارسانیا
💠@parsania_net
🚩 نقش عاشورا در علم و عمل اجتماعی شیعیان
💠 واقعه عاشورا به عنوان عنصری محوری در فرهنگ، تاریخ و دانش اسلامی است که در علم و عمل اجتماعی شیعیان انعکاس یافته و تاثیرگذار است. اولین لایه این تأثیرگذاری که عمیقترین سطح آن نیز هست، آن بخش از تحلیلهایی است که نسبت به عاشورا در احادیث وجود دارد و در بخشی از معارف و دانشهای شیعیان بازتاب آن یافته است.
❇️ بر این مبنا عاشورا به صورت واقعهای الهی دیده میشود که از آدم تا خاتم وجود داشته و تا روز قیامت نقش آفرینی خواهد کرد. در چنین رویکردی، عاشورا ناظر به یک واقعه در مقطعی تاریخی و موقعیتی نیست، بلکه اتفاقی است که رخ داده، تمام نشده و ازلی و ابدی است. بر این اساس، عاشورا به حسبِ ظاهری در مقطعی از زمان به وقوع پیوسته ولی به لحاظِ حقیقتِ آن، سرمدی و جاویدان بوده و با همه عالم و اهل عالم گره خورده است.
✴️ از این منظر، هیچ یک از کنشگرانِ واقعه عاشورا از این مسأله مستثنی نیستند و این موضوع محدود به امام حسین علیه السلام یا اصحاب ایشان نیست و حتی کسانی که در جبهه مقابل امام نیز قرار گرفتهاند، مشمول این حکم میشوند. از این رو است که بر اساس آیات، احادیث و روایات، واقعه عاشورا با فطرت الهی پیوند می خورد و در واقع، عهد و پیمانی است که خداوند با همه بندگانش بسته است.
🌀 در حادثه عاشورا همه بر شاکله وجودی خود عمل میکنند. ظاهر و باطن جدا نیست، حقیقت فرد ظاهر شده و تعین یافته است. باطن عرفانی و فلسفی این واقعه، جدای از رفتار اجتماعی و سیاسی شیعیان نیست و درعمل و حیات آنان نیز قابل پیگیری و تسری است و در علم اجتماعی شیعیان تاثیرگذار بوده است و در چند سطح و لایه درس متناظر با خود را دارد.
♻️ درسی که از واقعه عاشورا می توان گرفت کاملا سیاسی و اجتماعی است و از طرف دیگر با حقیقت و معنویت عالم نیز پیوند می خورد و به همین تناسب در شاکله و شخصیت شیعیان، به لحاظ نظری، فکری و رفتاری اثرگذار و متجلی است و تمسک به آن، بخشی از هویت تشیع را شکل می دهد.
♦️در کنار جلوه و تجسم عاشورا در هویت شیعی، انعکاس و بازتاب تفکر عاشورایی را در عملکرد و کنش سیاسی شیعیان نیز می توان ردگیری کرد. واقعیت این است که مقاومتهای سیاسی شیعیان در طول تاریخ همواره ملهم از حرکت امام حسین(ع) و واقعه عاشورا بوده است و یکی از شواهد این مدعا، حرکت مردم در پیروزی انقلاب اسلامی است که یکی از پایههای اساسی این حرکت سیاسی، مراسم و مناسک دهه محرم و واقعه عاشورا بوده است و حتی خود حضرت امام خمینی(ره) در حرکت سیاسی خود که مبارزه با ظلم و استبداد بود از حضرت امام حسین(ع) و واقعه عاشورا ملهم بود و این نگاه و نگرش را به بدنه جامعه هم تزریق می کردند.
🔻به طور کلی تشیع هر جای تاریخ که کوشیده در برابر ظلم و استبداد زمانه اش بایستد به امام حسین(ع) و حرکت ایشان اقتدا کرده است.
#نکته
1️⃣ تبیین واقعه عاشورا؛ از این منظر این حادثه مشیتی الهی و رسالتی عظیم بر دوش امام حسین بوده و صحرای کربلا ظرفِ تحقق این وظیفه الهی است.
2️⃣ توصیف واقعه عاشورا؛ در اینجا در توصیفِ چگونگی زیست و رفتار امام، عملِ امام خالصانهترین عمل نسبت به خداوند سبحان و تعالی و عین وجه الله و عمیق ترین مرتبه توحید و اوج شیفتگی جمال الهی قلمداد میشود.
3️⃣ تجویز واقعه عاشورا؛ در این سطح، به پیامدهای نهضت عاشورا پرداخته شده و امام چون اسوهای تصور میشود که برای تمامی انسانها در همه اعصار آموزندهاند. در این ساحت، تاثیر عاشورا بر فقه اجتماعی شیعی، نحوه تعامل شیعیان با قدرتهای موجود و عمل و رفتار شیعیان در ادوار تاریخ مورد توجه قرار میگیرد.
🎙استاد پارسانیا
🆔@parsania_net
💥تحریف فرهنگ دینی و شکل گیری مدینه فاسقه
🌀 پس از ۲۵ سال؛ امیرالمؤمنین علی(ع) حدود ۵ سال در مسند قدرت قرار گرفت که در آن مدت سعی کرد ارزشها و مفاهیم اسلامی و توحید را در حوزۀ فرهنگ مستقر کند. او قرآن ناطق بود و سعی میکرد با تمام تحریفاتی که قبل از او رخداده بود تقابل کند و آنها را به مسیر خود بازگرداند.
❇️ تعبیر امیرالمؤمنین علیه السلام به مالک این است که یا مالک، اشرار منافقینی هستند که در ذیل پوشش دین، آن را بهصورت پوستین وارونه درآوردند؛ تحریفاتی که رخ میداد، باعث میشد که اسلام از عرصۀ فرهنگ حذف شود و آنچه که غیر اسلام است به اسم اسلام قرار بگیرد، پس آنچه که کفر بود و آن ارزشهایی که غیر از اسلام بود، با غلبۀ فرهنگ اسلام در ذیل پوشش مفاهیم اسلامی باید رخ میداد و امتداد این غلبه موجب میشد تا باز بهتدریج این مفاهیم بازگردد و به اسم اسلام آنچه که در عصبیت و مناسبات عرب وجود داشت و بهعنوان سلطنت میدیدند، بر فرهنگ جامعه مسلط شود.
♦️مغیره در جلسهای درکنار معاویه حضور داشت، هنگام بازگشت به منزل به فرزند خود از معاویه شکوه و شکایت کرد که این آدم اصلاً دین ندارد، به معاویه گفتم حال که به قدرت رسیدهای، با فرزندان رسول خدا و با بنیهاشم ملاطفت کن، موقع اذان شد، معاویه آنجا اظهار کرد که هنوز از این مأذنه نام رسولالله در کنار نام خدا میآید و معاویه اصل اسلام را هم بهعنوان رقابت قبیلهای میدید و اصلاً باور نمیکرد حقیقتی بهنام توحید وجود داشته باشد و این مسأله برای او سخت و دشوار بود.
✴️ آنها نتوانستند قرآن و توحید را از عرصۀ فرهنگ که آخرین سنگر برای حضور اسلام و نتیجۀ تلاشهای نبیاکرم و مؤمنین صدر اسلام بود، حذف کنند و مدینهای بهوجود آمد که مبتنی بر توحید، حاکمیت روحالقدس و عقل معرفت است و در قبال او یک مدینه با عنوان مدینۀ مُمَوهه است؛ یعنی مدینه منافقان؛ چون فرهنگ آن، فرهنگ دینی است و در ذیل پوشش مفاهیم دینی، قدرت خود را حفظ میکنند، آب میبندند، تقلب میکنند و در این مدینه مُمَوهه عدهی دیگری نیز هستند که به او گاهی مدینۀ فاسقه میگویند، کسانی که سست ایماناند، ایمان دارند؛ ولی زندگی دنیا و منافعش باعث میشود که همراهی نکنند، این یک مدینه است، منتها اگر این تقلب و تحریفی که در مدینه مُمَوهه است، بماند مدینۀ دیگری بهوجود میآید بهعنوان مدینۀ ضاله، جامعهای که این تحریفات را باور میکند و خودش یک فرهنگ میشود و این فرهنگ وارونه به اسم آن حقیقت میماند، شبیه مدینۀ فاضله است؛ اما مدینۀ فاضله نیست.
📌متن گفتگو با استاد پارسانیا
💠eitaa.com/parsania_net
حمید پارسانیا
#درسگفتار_نظام_علمی_و_فرهنگی_قرآن #پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن 📒مجموعه درس گفتار نظام علمی و فرهنگی
مجموعه درسگفتار نظام علمی و فرهنگی قرآن جلسه یازدهم.mp3
29.13M
#درسگفتار_نظام_علمی_و_فرهنگی_قرآن
#پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن
📒مجموعه درس گفتار نظام علمی و فرهنگی قرآن جلسه یازدهم
🌐http://dte.bz/Nezame_elmi_quran01
🎙#استاد_حمید_پارسانیا
💠@parsania_net
🔴 صبر و قیام در مکتب علوی علیه السلام
♦️به موازات استقرار کلمۀ توحید و ارزشهای دینی و اسلامی در حوزۀ فرهنگ، در حاشیۀ جریان کفر، جریان دیگری هم شکل میگیرد که جریان نفاق نام دارد، تعبیر قرآن این است که شما اسلام آوردید؛ ولی ایمان درون قلب شما راه پیدا نکرده است و هدف اجتماعی اسلام این است که توحید در سطح فرهنگ استقرار پیدا کند و دارای قدرت شود و تسلط شرک بر حوزۀ فرهنگ تمام شود و دست آن از قلمرو قدرت و سامان بخشیدن بهنظام زیست و زندگی مردم کوتاه شود.
♦️دین چیزی نیست که بتوان بر دیگری تحمیل کرد؛ اما میتوان از آن در عرصۀ فرهنگ، محافظت کرد تا دیگران، کفر و ارزشهای خود را بهعنوان یک امر مسلط در جامعه قرار دهند؛ اما فتح و پیروزی اسلام این کار را کرد.
♦️منافقین در نزد خداوند و بهلحاظ حقیقت فردی، از کفار هم بدتر هستند و در اسفل درجات دوزخ قرار دارند؛ اما تا زمانی که حریم اسلام را در قلمرو فرهنگ حفظ کند و در زندگی شخصی و خصوصی خویش کار خود را انجام دهد و شاید تجسس در کار او را هم جایز ندانند؛ اما چون ظاهر را نگهداشته است، از نظر اجتماعی جایگاهی دارد که این جریان در میان منافقین کسانی هستند که پوشش میبینند؛ اما بهدنبال بازگشت هستند.
♦️ابوسفیان باتوجهبه حوادثی که بعد از رحلت پیامبر بهوجود آمد... این مسأله را تشخیص داد، نزد مولا امیرالمؤمنین علی (ع) آمد و گفت که یا ابالحسن، آیا شما راضی هستید که از پستترین و پایینترین بیتهای قریش کسی بیاید و خلیفه شود و قدرت را بهدست بگیرد؛ درحالیکه این استدلالی است که عصبیت از آن میبارد و استدلال دینی نسبت به مسأله نیست، بلکه میخواهد مولا مقاومتی را دربرابر این جریان و حادثهای که رخداده است، بروز دهد و در ادامه گفت که ما در خدمت تو هستیم یا علی؛ چون فهمید که یک درگیری در مدینه کافی است تا این مردم به کفر بازگردند.
♦️مولای متقیان، تلاش بسیاری میکند تا مسألۀ امامت، خلافت و مسألۀ عدالت و امور دیگر محقق شود و تا جایی که توانست مقاومت کرد؛ اما وقتی که محقق نشد تلاش کرد تا اسلام و کلمۀ توحید در اعتلای خود باقی بماند؛ وقتی که امیر مؤمنان بعد از گفتوگو با حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها از منزل بیرون آمد، از مأذنه صدای اذان بلند شد، مولا برگشت و عبارتی را بیان کرد که اگر من اقدام کنم دیگر از مأذنه هم صدایی نخواهد آمد و این سخن حضرت نشان میدهد که به چه دلیل مولا خار در چشم و استخوان در گلو دارد و نهتنها سکوت میکند، بلکه همراهی میکند.
♦️منتها ابوسفیان و بنیامیه بیکار نبودند و از خطاهایی که در مناسبات و روابط افراد شکل گرفت، استفاده میکردند تا آن ساختار پیشین قدرت را بازگردانند؛ اما در ذیل پوشش مفاهیمی که در حوزۀ فرهنگ بر آنها سنگینی میکرد، درصورتیکه میخواستند این مفاهیم و ارزشها را از حوزۀ فرهنگ و نمادهای اجتماعی حذف کنند.
♦️هنگامی که خلیفۀ سوم از میان بنیامیه به قدرت رسید، فرصت بسیار مناسبی را برای ابوسفیان و بنیامیه ایجاد کرد، درحالیکه بنیامیه خلیفۀ سوم را هم در خدمت قدرت خود به مسلخ بردند و حوادثی را بهوجود آوردند که نارضایتیهایی را ایجاد کرد.
♦️این درحالی بود که معاویه هم پشت خلیفه را خالی کرد، برای اینکه فکر میکرد نفر بعدی خود او است که به قدرت میرسد، درصورتی که مولا امیرالمؤمنین این خطر را بهخوبی تشخیص میداد و مانع از این بود که این شجرۀ خبیثه، ارتجاع و بازگشت علنی به حوزۀ کفر را بتواند محقق کند.
📌متن گفتگو با استاد پارسانیا
💠eitaa.com/parsania_net
حمید پارسانیا
#درسگفتار_نظام_علمی_و_فرهنگی_قرآن #پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن 📒مجموعه درس گفتار نظام علمی و فرهنگی
مجموعه درسگفتار نظام علمی و فرهنگی قرآن جلسه دوازدهم.mp3
40.02M
#درسگفتار_نظام_علمی_و_فرهنگی_قرآن
#پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن
📒مجموعه درس گفتار نظام علمی و فرهنگی قرآن جلسه دوازدهم
🌐http://dte.bz/Nezame_elmi_quran01
🎙#استاد_حمید_پارسانیا
💠@parsania_net
💠 این سطح از دینداری پیشینه تاریخی ندارد/ قبل از انقلاب در نقطه صفر بودیم
💢همین مناسک عاشورا بعد از انقلاب به یکباره بُعد کاملاً سیاسی خودش را هم نشان داد؛ یعنی هم در ۱۵ خرداد، امام رحمةاللهعلیه از این بعد مسئله استفاده کرد و قیام ۱۵ خرداد در این ایام شکل گرفت و هم در مقطع انقلاب اسلامی، مقاطعی که موسم برگزاری مناسک دینی بود، ابعاد اجتماعی و سیاسی و کلان آن که ابعاد فردی هم نیست خودش را نشان داد.
🌀 این امر بهلحاظ تاریخی پدیده جدید و بیسابقهای است. بعد از انقلاب این مناسک دائماً ذخایری را برای استمرار و هویتبخشی به حرکت انقلاب فراهم آوردهاند. در ایام جنگ هشتساله مفاهیم مربوطبه همین مناسک بود که حماسه حضور، دفاع، شهادت و ایثار را تغذیه و تأمین میکرد.
🔺بعد از انقلاب روشنفکران غربی که از یک سکولاریسم عریان برخوردار باشند، کمتر داشتیم و این جریانها بیشتر ناگزیر بودند تحت پوشش دین تقابلهای خودشان را انجام بدهند و وقتی که این حضور در برابر حرکت یا فرهنگ انقلاب از ناحیه این جریانها گسترده میشد باز در مقاطع مربوط به همین مناسک دینی بود که انقلاب شروع به دفاع از هویت خود میکرد.
❇️ بنابراین این سطح از دینداری پیشینه تاریخی ندارد یا موارد مشابه آن بسیار کم و اندک است. اتفاقاً این سطح از دینداری یک سطح مغفولمانده و درعینحال در حدی است که امت اسلامی بهشدت به آن نیاز دارد و بهشکلی روح دیانت در عرصه فرهنگ و تاریخ به این سطح وابسته است.
✅ اسلام بر مسائلی مانند زکات، خمس، نماز و ... بنا شده که ممکن است جنبه فردی برخی از آنها غالب باشد اما روایات ما این تعبیر وجود دارد که هیچ چیزی به اندازه مسئله حکومت و ولایت در دین اهمیت ندارد.
♦️از آسیبهای تاریخی دین ما مخصوصاً در زمان معاصر غفلت، فراموشی و بلکه انکار این بخش از دین بوده است. وقتی که این بخش زنده میشود میبینید که بُعد اجتماعی دیگر بخشها یعنی نماز و عبادات و... هم یکباره ظاهر میشود.
✴️ بحث نماز را همواره داشتهایم اما نمازجمعه خودش یک پدیدهی دینی است. ما قبل از انقلاب نماز جمعه نداشتیم. اگر جایی هم نماز جمعهای برگزار میشد -در شهری مثل قم هم یک نفر میخواند- هویت آن در سطح فردی و شخصی بازنمایی داشت و ابعاد اجتماعی و سیاسی آن اصلاً امکان بروز و ظهور نداشت.
🔻قبل از انقلاب در نقطه صفر بودیم. هر عددی را که با صفر بسنجید بینهایت است؛ یعنی فاصلهاش را نمیشود گفت چند برابر شده است.
#استاد_پارسانیا
💠@parsania_net
#ویراست
❇️ در روایات این تعبیر وجود دارد که هیچ چیزی به اندازه مسئله حکومت و ولایت در دین اهمیت ندارد. از آسیبهای تاریخی دین ما مخصوصاً در زمان معاصر غفلت، فراموشی و بلکه انکار این بخش از دین بوده است. وقتی این بخش زنده میشود میبینید که بُعد اجتماعی دیگر بخشها یعنی نماز،عبادات و... هم یکباره ظاهر میشود.
#استاد_حمید_پارسانیا
💠@parsania_net
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘#اختصاصی ا #حسینیه_اندیشه
✅ نقش محوری فرهنگ در قیام حضرت سیدالشهداء
حجت الاسلام حمید پارسانیا، استاد حوزه و دانشگاه و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
▪️دین چیزی نیست که بتوان بر دیگری تحمیل کرد؛ اما میتوان از آن در عرصۀ فرهنگ، محافظت کرد تا دیگران، کفر و ارزشهای خود را بهعنوان یک امر مسلط در جامعه قرار ندهند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
💠 نباید دینداری به مناسک فروکاسته شود
❇️ نباید دینداری را به مناسک و آیینهای بیرونی آن فرو بکاهیم؛ بلکه نسبت آن با باطن دینداری را هم باید ببینیم.... باید زایش باطن و ایجاد آیینها و فعالیتهای نوین اجتماعی مبتنی بر دین را مشاهده کنیم. امری که نمونهٔ قبلی آن را در کنشهای گستردهٔ دیندارانه در پشتیبانی از جنگ تحمیلی سراغ داریم.
🌀 در گذشته نیز هستهٔ اسلام سنتی، توسط علما بر مراسمات و آیینهای نوپدید اشراف داشته و انحرافات آن را کنترل کرده است. چنین نیست که مناسک نوپدید ارتباطی با دینداری عالمان نداشته باشد.
✴️ از منظر دیگر پدیدهای مانند تقیه نشان میدهد که با وجود از دسترس خارجشدن مناسک مورد قبول دین در شرایط تقیه، باز هم امکان حفظ دین وجود دارد. تحلیل این در شرایطی است که توجه شود دین و دینداری نباید به ظاهر و لایه مناسکی دین کاسته شود.
#استاد_حمید_پارسانیا
#محرم
#تبلیغ
💠@parsania_net