استاد پارسانیا درباره حوادت اخیر در فلسطین.mp3
10.38M
﷽ ❁ تبیین ۶۷ ❁
✓عنوان:جنگغزّه ازمنظر حکمتِالهی
✓موضوع: اعتقادی، سیاسی، معرفتی
✓اشاره:اینتببینعرفانیشنیدنیاست
- درپاسخ بهاینشبههی مهم که وقایع
دردناک و ظلم بیحدّ صهیونیستها به
ویژه قتل فجیع کودکان غزّه ، چگونه
با عدل الهی قابل جمع میباشد؟!
☜ به بیان : حجةالاسلام والمسلمین
استاد حمید پارسانیا
🌱 در ثواب انتشار سهیم باشید .
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
☜بهپایگاهفرهنگیتبلیغیبلاغبپیوندید
الامام العسکری
الوصول الی الله سفر لا یدرک الا بامتطاء اللیل
وصول به خداوند سفری است که جز با استفاده از راهوار شب و شب زنده داری حاصل نمیشود
May 11
💠 حکمت الهی قتل کودکان مظلوم چیست؟
▪️سرویس دین و اندیشه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - حجتالاسلام حمید پارسانیا، مدیر گروه جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و مدرس فلسفه و عرفان در حوزه علمیه:
در فص موسوی کتاب «فصوص الحکم»، ابنعربی در مورد حکمت قتل کودکان توسط فرعون و نسبت آن با جامعۀ بنی اسرائیل بحث میکند.
🔻متن کامل گزارش را اینجا بخوانید
⭕️ @parsania_net
May 11
✅ حکمت الهی قتل کودکان چیست؟
✳️ حمید پارسانیا
در فص موسوی کتاب «فصوص الحکم»، ابنعربی در مورد حکمت قتل کودکان توسط فرعون و نسبت آن با جامعۀ بنی اسرائیل بحث میکند. همانطور که میدانیم فرعون با خبر میشود که فرزندی خواهد آمد که قدرت او را متزلزل میکند. او هم برای جلوگیری از به دنیا آمدن موسی (ع)، فرزندان بنیاسرائیل را قتلعام میکند. اینجا سوالی که به وجود میآید این است که اگر عالم صحنۀ حکمت الهی است آیا این حادثه و قتل کودکان از باب تصادف است؟ زمانی هست که ما در سطح خرد مساله را نگاه میکنیم و فقط اراده، قدرت و اقتدار فرعون و ظلمی که انجام میدهد را ملاحظه میکنیم اما اگر در عالم همه جنود و کارگزار الهی هستند و از یک منظر الهی به مساله نگاه کنیم خود این امر هم در طرح حکیمانه الهی و نظام احسن نقشی ایفا نمیکند؟
ابنعربی در این فص و در توضیح این مطلب - به تعبیر بنده- بیان میکند که این «اخذ عزیز مقتدر» است که با دست خود فرعون دارد او را به نابودی میکشد و با همان ظلمی که دارد انجام میدهد، امت موسی (ع) در حال شکل گیری است. چون این کودکان که به تعبیری «حدیث العهد بالرّب» هستند و به واسطه حدیثالعهد بودن به پروردگار و قربی که به خداوند دارند، پدر، مادر و بزرگان را به تسخیر خود درمیآورند و جامعه را به خدمت خود میگیرند. ضرورت این به خدمت درآوردن این است که عُلّوی در کار باشد و این علّو را کودکان به خاطر نزدیکی به خداوند دارند و همین موضوع باعث میشود که در دیگران اثر بگذارند و آنها را به تسخیر خود درآورند. اگر کسی پدر و مادر را از خواب بیدار کند، خودشان ناراحت میشوند و تحملش را ندارند اما تا از فرزند سرفهای سر میزند یا ناآرام میشود با همه وجود از خواب برمیخیزند و در خدمت کودک قرار میگیرند. این در واقع منزلتی است که خداوند به کودک داده است که اینگونه میتواند مادر و پیرامون را تسخیر کند.
کودکانی که حدیث العهد هستند وقتی که به مقتل برده میشوند نفس دارند و از بین نمیروند. ظلمی که به اینها میشود و انتقام و قصاصی که نسبت به این خون میشود باعث انباشت میشود. این کودکان با روحانیتی که دارند در یک حقیقت روحانی برتر اجتماع پیدا میکنند که همان تشکیل امت موسی است. همین مساله در سنت الهی عمل میکند و در نهایت فرعون را از بین میبرد.
امروز حوادثی که در غزه رخ میدهد و قتلعام کودکان بیگناه رخ میدهد کافی است که سنت الهی عمل کند و دست انتقام الهی با متن همین ظلم دارد قدرت و قوت میگیرد تا گریبان ظالم با آن گرفته شود. کسانی که به قتل میرسند کلمه توحید را بر زبان میآورند و ربّ خود را فرا میخوانند. فقط این کودکان نیستند که به مقتل برده میشوند و سنت خدا با آنها عمل میکند. این مقاومت و استقامت و توجه و عنایتی که به خداوند دارند و این ظلمی که به حیثیت الهی اینها میشود، مسبب تکوین امت اسلامی است که در حال رخ دادن است.
گاهی حوادث را در ظرف مسائل طبیعی و دنیوی میبینیم و قواعد و سنن را در این افق در نظر میگیریم اما نظام عالم یک نظامی است که روابط دنیوی ظاهر اوست و ارتباطات وجودی در سطح عمیقتری شکل میگیرد و هویت امت و جامعه فقط در این روابط نیست بلکه در سطح معانی و حقایقی است که وجود دارد. بنابراین اگر مرگی اینجا وجود دارد فقط در نسبت این بدن هست و حقیقت اینها از بین نمیرود: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون.» ارتباط وجودی انسانها در حوزه معنایی و روحانی آنهاست پس قاعدتاً این ارواح حاضر هستند و وجود دارند و خود بخشی از سنت الهی است که به دست خود ظالم عمل میکند تا انشاالله انتقام مظلوم گرفته شود.
#استاد_پارسانیا
⭕️ @parsania_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حکمت ارسال انبیاء الهی
▪️آیا ارسال رسل به خاطر نیاز اجتماعی است و یا به خاطر یک نیازی فراتر از نیاز اجتماعی است؟
▪️آنچه در عرفان اسلامی و قبل از آن در آیات قرآن کریم در مورد ارسال رسل گفته شده است مقید به آثار اجتماعی نیست بلکه خیلی وسیعتر است.
▪️خروج انسان از قوه و به فعلیت رسیدن انسان بدون نبی ممکن نیست؛ به عبارت دیگر خروج از ضلالت و در مسیر هدایت گام گذاشتند نیاز به نبی دارد.
🆔@parsania_net
May 11
حمید پارسانیا
🎙#درس_اسفار_15_آبان_ماه_1402 #جلسه_32 #استاد_پارسانیا ⭕️ @parsania_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ کلام الهی چگونه طی مراتب میکند و نازل می شود؟
▪️آیا این کلام رسول خدا است و یا تا وقتی که به گوش ما میرسد کلمه الله است؟
▪️آیا این که در این لوح و کتاب به چشم ما میخورد خود این کلام خدا است و یا کلام تا وقتی بود که از زبان پیامبر خارج شد؟ و یا کلام خداوند تا وقتی بود که پیام را به جبرائیل گفت؟
▪️مفسرین در ذیل برخی از آیات از جمله علامه طباطبایی(ره) این بحث را دارند که کلام خداوند کجا ختم می شود؟
▪️آیا وقتی ما قرآن را میشنویم این همان وحی است؟ یا وحی تا زمانی بود که به زبان پیامبر گفته شد؟
▪️آیا وحی یک چیزی بود که به جان پیامبر القا شد و تا پیامبر شروع به گفتن کرد این بشرآلوده شد؟
⭕️ @parsania_net
جلسه 33.mp3
26.04M
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#گزیده ا #پارسانیا
🔳 پیشینه تاریخی؛ علت حقیقی یا عدادی
▫️رویکرد بشر امروز زمانی و زمینی است. خیلی از اوقات عالَمی که تاریخ نیست و زمان ندارد در یک تدبیر دیگری که تدبیر الهی است، تصرفاتی میکند.
▫️همیشه رزق انسان از آسمان میآید «وَفِي ٱلسَّمَآءِ رِزۡقُكُمۡ وَمَا تُوعَدُونَ» حتی وقتی از زمین میآید، از آسمان به زمین میرسید و بعد به ما میرسد. از آسمان که به زمین میرسد یعنی تدبیر آسمانی زمین را هم دارد میچرخاند.
▫️اما انسانی که غافل از عالم معنا و آسمان هست فقط اندیشه و فکر و عمل و کنش و رفتار انسان را در پیشینه تاریخی آن میبیند که اصلا پیشینه تاریخی نقش علت حقیقی ندارد و اینجا نقش اعدادی دارد.
▫️گاه آسمان مستقیما و به دلائلی تصرف میکند. وحی نوعا اینگونه است، افق گشایی میکند. یعنی یک امری را دارد به تاریخ وارد میکند که پیشینه نداشته است و یک افقی را دارد میگشاید که سابقه نداشته است.
▫️کسی که معنای علیت را بداند و درک کرده باشد میداند که پیشینه تاریخی به تنهایی ذرهای نقش علیت ندارد و نمیتواند داشته باشد.
📌درس اسفار، ج۷،جلسه۳۳.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
🔸#نشست_علمی ا #پارسانیا
چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی به عرصه بین الملل در جهان معاصر برگزار می گردد
🔹
پایگاه اطلاع رسانی اسراء:به همت بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، چهارمین نشست علمی معرفی اسلام شیعی به عرصه بین الملل در جهان معاصر با تکیه بر اندیشه های حضرت علامه جوادی آملی حفظه الله، روز پنجشنبه 18 آبان ماه در محل بنیاد اسراء برگزار می گردد. 🔻 سخنرانان: جناب استاد محمد مهدی ایمانی پور؛ (رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) جناب استاد حمید پارسانیا؛ (استاد حوزه و دانشگاه) جناب استاد مرتضی جوادی آملی؛ (استاد حوزه و دانشگاه) 🗓 زمان: پنجشنبه 18 آبان ماه ساعت 10 – 12 🏢 مکان: قم ـ بلوار75 متری عمار یاسر ـ نبش خیابان شهید قدوسی ـ بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء لینک پخش زنده : 🌐 el.esra.ir/ch/hamaishesra 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
May 11
🔘#ویراستی ا #درس_اسفار
🔳 انسانی که از عالم معنا و آسمان غافل است، فقط اندیشه و فکر و عمل و کنش و رفتار انسان را در پیشینه تاریخی آن میبیند و کسی که معنای علیت را درک کرده باشد میداند که پیشینه تاریخی به تنهایی ذرهای نقش علت حقیقی ندارد و نمیتواند داشته باشد و تنها نقش اعدادی دارد.
📌برگرفته از درس اسفار،جلد۷ جلسه۳۳.
🔻صفحه ویراستی استاد پارسانیا
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
34.mp3
25.72M