eitaa logo
حمید پارسانیا
4.2هزار دنبال‌کننده
394 عکس
144 ویدیو
85 فایل
کانال رسمی اطلاع رسانی دروس و جلسات حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا 🔳 «وبگاه» parsania.net 🔳 «ویراستی» virasty.com/parsania_net 🔳 «تلگرام» t.me/parsania_net
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ا 📆24دی ماه ۱۴۰۲ 🔸 جلد۷ اسفار ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ا 📆 27دی ماه ۱۴۰۲ 🔸 جلد۷ اسفار ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
با اعتذار از مخاطبان گرامی، نشست علمی امروز در بنیاد علمی و فرهنگی شهید مطهری، به دلیل کسالت حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا به زمان دیگری موکول شد که متعاقباً اعلام خواهد گردید. 🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇 t.me/motahari_ir eitaa.com/motahari_ir sapp.ir/motahari_ir
🎙 ا 📆30دی ماه ۱۴۰۲ 🔸 جلد۷ اسفار ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔳 ا 📚 گزیده‌ای از ششمین نشست از سلسله نشست‌های جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان با عنوان: «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» ☑️ نسبت دین و زیست جمعی با سعادت ▫️سعادت یک پدیده صرفا شخصی و فردی نیست و به بعد فردی محدود نمی‌شود. برای فارابی بیش از اینکه بحث انسجام اجتماعی همان‌گونه که برای ابن سینا مهم بود، مهم باشد، سعادت مهم است. او دین را نحویی از زندگی می‌داند که سعادت را تامین می‌کند. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ا 📆30دی ماه ۱۴۰۲ 🔸 جلد۷ اسفار ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
🎙 ا 📆1بهمن ماه ۱۴۰۲ 🔸 جلد۷ اسفار ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ا 📆1بهمن ماه ۱۴۰۲ 🔸 جلد۷ اسفار ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
🔰 سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی دفترقم با مشارکت مرکز ملی مطالعات و سنجش دین داری و انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه برگزار می کند: 📚 هفتمین نشست از سلسله نشست های جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان با عنوان: ادامه «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» 💢 مدرس: حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا 🗓 زمان برگزاری کلاس: یکشنبه‌ ۱بهمن ماه، ساعت ۱۶ الی ۱۷:۳۰ 🕌 مکان: قم، ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم، سالن شیخ طوسی. 🔗 لینک ورود به جلسه مجازی https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈ 🔹 کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم 👇 🆔@scorazavi
هفتمین نشست از سلسله نشست های جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان با عنوان: ادامه «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» 💢 مدرس: حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ا 📆2بهمن ماه ۱۴۰۲ 🔸 جلد۷ اسفار ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 ا 📚 هفتمین نشست از سلسله نشست‌های جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان با عنوان: ادامه «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» 💢 مدرس: حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا 🗓 یکشنبه‌ ۱بهمن ماه ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
🔳 گزیده‌ای از سلسله نشست‌های جامعه شناسی دین از منظر متفکران اسلامی حجت‌الاسلام دکتر ▫️موسس جامعه شناسی کسی است که در پایه‌گذاری تعریف رایج ساینس هم نقش داشته و علم را به معنای مدرن خودش به کار برد او همان کُنت است، که تحت تاثیر کانت عقل را از مدار شناخت واقع حذف کرده و شهود حسی را مدار مواجهه با واقع قرار داده بود. ▫️معرفت و humanities که مابه غلط علوم انسانی ترجمه کرده ایم از دیدگاه کنت از سنخ علم نیست اما ابژه و موضوع برای علم است. موضوع جامعه شناسی هم می‌تواند هریک از اموری باشد که درقلمرو حیات اجتماعی انسان قردارد باشد واز جمله علم یا دین نیز از جهت بروز و ظهور اجتماعی خود میتواند موضوع و ابژه جامعه شناسی باشد. وقتی دین آبژه علم اجتماعی قرار میگیرد گاهی جامعه شناس خودش تعلقی به دین ندارد و فقط دارد آن را بررسی علمی می‌کند. و گاهی یک متدین در یک محفل علمی راجع به دین و دینداری جامعه خودش بحث می کند. دراین حال ابژه یعنی دینداری یک جامعه و سوژه یعنی فاعل شناسا یکی می‌شوند. یعنی جامعه شناس فرهنگ و دینداری خودرا موضوع شناخت خود قرار می‌دهد. ▫️جامعه شناسی دین هنگامی که توسط یک دیندار فرا گرفته میشود و یا به کار برده میشود سوژه و ابژه دو امر جدای از هم نیستند و درا ین حال جامعه شناسی دین اگر از بنیاد های فرهنگی و فلسفی سکولار و غیر دینی برخوردار باشدهویت دینی دینی جامعه شناس را دگرگون کرده و هویت جدیدی را در او ایجاد می‌کند. زیرا آگاهی قبلی او را نسبت به حقیقت دین تغییر می‌دهد. آنچه گفته شد مربوط به تاثیر سوژه و ابژه در قلمرو فردی است گاهی یک فرهنگ یا جامعه دینی را داریم که نهادها و سازمانهایی را دارد که یکی از آنها نهاد علم است و نهاد علم ممکن است با مرجعیت بخشیدن به یگ علمی دیگر که در جهانی دیگر شکل گرفته، اقتصاد و سیاست ، فرهنگ ودین جامعه خودش را متناسب با علم متناظر با آن فرهنگ متحول می‌کند. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ا 📆3بهمن ماه ۱۴۰۲ 🔸 جلد۷ اسفار ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
🎙 ا 📆4 بهمن ماه ۱۴۰۲ 🔸 ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ا 📆4 بهمن ماه ۱۴۰۲ 🔸 ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
🔴 ◽️علی علیه السلام در حراست از مرزهای هویتی و جغرافیایی فرهنگ‌ و نظام اسلامی درحالی که خار در چشم و استخوان در گلو داشت از مقام امامت گذشت و فرزند او حسین بن علی علیه السلام در همین راستا آنچه را که مهمتر از آن مقام بود، یعنی امام را که حقیقت خود او بود با همه حریم و حرم خود که حریم و حرم رسول الله صلی الله علیه و آله بود به مسلخ برد و تقدیم نامی کرد که باید بدرخشد و فرهنگی که باید تداوم یابد و جامعه و نظامی که باید بماند. 🔻صفحه ویراستی استاد پارسانیا ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
🎙 ا 📆7بهمن ماه ۱۴۰۲ 🔸 جلد۷ اسفار ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ا 📆7بهمن ماه ۱۴۰۲ 🔸 جلد۷ اسفار ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
🔴 مرکز ملّی مطالعات و سنجش دین‌داری با همکاری سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم برگزار می کند: 📚 هشتمین نشست از سلسله نشست های جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان با عنوان: « ادامه جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی» 💢مدرس: «استاد پارسانیا» 🗓زمان برگزاری کلاس: یکشنبه‌ هشتم بهمن ماه، ساعت ۱۶ الی ۱۷:۳۰ 🕌مکان: قم، ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم، سالن شیخ طوسی. https://eitaa.com/markazsanjeshdindari 🔗 لینک ورود به جلسه مجازی https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom 🔻این نشست به صورت زنده از طریق همین کانال پخش خواهد شد.
🔳 گزیده‌ای از سلسله نشست‌های جامعه شناسی دین از منظر متفکران اسلامی حجت‌الاسلام دکتر ▫️حکمت عملی شناخت دین را در خود دارد. اما شناخت دین، دین نیست. کسی ممکن است دین را بشناسد اما دیندار نباشد. نفس الأمر مسائل نظری در مباحث نظری خود الهیات و مانند اینها که خداوند و ملائکه و وحی است به خودی خود دین نیست بلکه اعتقاد به آنها دین است. اما حکمت عملی خود واقعیت آن دین است که برای انسان‌ها ایجاد می‌شود و شناخت آن هم جزء دین است که می‌فهمیم چه عقیده باید داشت. ▫️دین با شناخت آغاز نمی‌شود اما اگر بر اساس شناختی که از دین داریم عمل کنیم می‌شود دین. کسی ممکن است فقه و اخلاق را خوب بداند اما اخلاقی زیستن دین است البته مقدمه آن علم به اخلاق و فقه است و دین سفارش کرده برو بیاموز. آموختنش از این لحاظ دین است. ▫️تدین عمل به دین است و بخشی از آن اعتقادات و فراگرفتن الهیات است و بخش عملی هم دین است که ما باید چه کار کنیم رفتار جوانحی و جوارحی همگی دین است. ممکن است علم به اینها داشته باشد اما متدین نباشد. ▫️در نگاه فارابی بدون نظر به دین حوزه‌های زیست و تیپ اجتماع را نمی توان شناخت. باید مدینه به گونه‌ای باشد که خود، مناسبات و روابط و مجرا برای عمل کردن باشد. دین در هر زمینه‌ و زمانی نگاهی دارد و صدق و کذب آن سیال است زیرا انسان مجبور نیست و می‌تواند با ابعاد وجودی مختلف با اراده به سوی یکی از اینها برود. عامل ظرفیت کنش او از فطرت خدا طلبش سرچشمه می‌گیرد و نحوه نگاه به دین برای او تعیین کننده است. ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی