لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙#شرح_اصول_کافی ا #پارسانیا
📆4 بهمن ماه ۱۴۰۲
🔸#جلسه75
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴#میلاد_امام_علی
◽️علی علیه السلام در حراست از مرزهای هویتی و جغرافیایی فرهنگ و نظام اسلامی درحالی که خار در چشم و استخوان در گلو داشت از مقام امامت گذشت و فرزند او حسین بن علی علیه السلام در همین راستا آنچه را که مهمتر از آن مقام بود، یعنی امام را که حقیقت خود او بود با همه حریم و حرم خود که حریم و حرم رسول الله صلی الله علیه و آله بود به مسلخ برد و تقدیم نامی کرد که باید بدرخشد و فرهنگی که باید تداوم یابد و جامعه و نظامی که باید بماند.
🔻صفحه ویراستی استاد پارسانیا
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
🎙#درس_اسفار ا #پارسانیا
📆7بهمن ماه ۱۴۰۲
🔸#جلسه76
جلد۷ اسفار
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مرکز ملّی مطالعات و سنجش دینداری با همکاری سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم برگزار می کند:
📚 هشتمین نشست از سلسله نشست های جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان با عنوان: « ادامه جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی»
💢مدرس: «استاد پارسانیا»
🗓زمان برگزاری کلاس: یکشنبه هشتم بهمن ماه، ساعت ۱۶ الی ۱۷:۳۰
🕌مکان: قم، ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم، سالن شیخ طوسی.
https://eitaa.com/markazsanjeshdindari
🔗 لینک ورود به جلسه مجازی
https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom
🔻این نشست به صورت زنده از طریق همین کانال پخش خواهد شد.
🔳 گزیدهای از سلسله نشستهای جامعه شناسی دین از منظر متفکران اسلامی
حجتالاسلام دکتر #پارسانیا
▫️حکمت عملی شناخت دین را در خود دارد. اما شناخت دین، دین نیست. کسی ممکن است دین را بشناسد اما دیندار نباشد. نفس الأمر مسائل نظری در مباحث نظری خود الهیات و مانند اینها که خداوند و ملائکه و وحی است به خودی خود دین نیست بلکه اعتقاد به آنها دین است. اما حکمت عملی خود واقعیت آن دین است که برای انسانها ایجاد میشود و شناخت آن هم جزء دین است که میفهمیم چه عقیده باید داشت.
▫️دین با شناخت آغاز نمیشود اما اگر بر اساس شناختی که از دین داریم عمل کنیم میشود دین. کسی ممکن است فقه و اخلاق را خوب بداند اما اخلاقی زیستن دین است البته مقدمه آن علم به اخلاق و فقه است و دین سفارش کرده برو بیاموز. آموختنش از این لحاظ دین است.
▫️تدین عمل به دین است و بخشی از آن اعتقادات و فراگرفتن الهیات است و بخش عملی هم دین است که ما باید چه کار کنیم رفتار جوانحی و جوارحی همگی دین است. ممکن است علم به اینها داشته باشد اما متدین نباشد.
▫️در نگاه فارابی بدون نظر به دین حوزههای زیست و تیپ اجتماع را نمی توان شناخت. باید مدینه به گونهای باشد که خود، مناسبات و روابط و مجرا برای عمل کردن باشد. دین در هر زمینه و زمانی نگاهی دارد و صدق و کذب آن سیال است زیرا انسان مجبور نیست و میتواند با ابعاد وجودی مختلف با اراده به سوی یکی از اینها برود. عامل ظرفیت کنش او از فطرت خدا طلبش سرچشمه میگیرد و نحوه نگاه به دین برای او تعیین کننده است.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#درست_نوشت ا #پارسانیا
✔️قرآن به عنوان یکی از معتبرترین منبع معرفتی دینی علاوه بر این که فرهنگهای دینی را به عنوان یک واقعیت تاریخی توصیف و تحلیل میکند، فرهنگهای غیر دینی و ضد دینی را نیز توصیف و تحلیل میکند.
✔️همچنانکه در توصیف فرهنگ دینی از موسی پیامبر و قوم بنی اسرائیل سخن به میان میآورد که این فرهنگ با خواب فرعون و تولد موسی شروع شد و با دفاع موسی از فرد مستضعف بنیاسرائیل در مقابل زورگویان و مهاجرت موسی به سرزمین شعیب پیامبر و در ادامه ازدواج موسی و سپس بازگشت موسی برای مقابله با فرعون و درگیریهای ایشان با فرعونیان و در نهایت پیروزی بنی اسرائیل را توصیف و تحلیل میکند.
✔️این منبع معرفتی در کنار توصیف مهاجرت و ازدواج موسی نه تنها آن را تبیین میکند بلکه به یک راهبرد دیگری نیز اشاره میکند...
در توصیف فرهنگ سکولار و غیر دینی نیز تحقق تاریخی فرهنگ فراعنه را توصیف نموده و تحلیل میکند که فراعنه برای تحقق این فرهنگ مردان و جوانان بنی اسرائل را کشته و زنان آنها را به بردگی و خواری میکشاندند.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
👆 هشتمین نشست از سلسله نشست های جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان با عنوان: « ادامه جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی»
💢مدرس: «استاد پارسانیا»
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📷 #گزارش_تصویری
📚 هشتمین نشست
ادامه«جامعه شناسی دین ازدیدگاه ابونصر فارابی»
💢 حجت الاسلام دکترحمید پارسانیا
🗓 زمان: یکشنبه۸بهمن ماه
🕌 مکان: سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم، سالن شیخ طوسی.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 دومین جلسه از سلسله نشستهای ماهانه علمی با موضوع «روششناسی استاد مطهری»
🔻موضوع جلسه دوم:
روش استاد مطهری در علوم اجتماعی
🔹 ارائهدهنده:
حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
🔸 ناقد:
دکتر محمدتقی کرمی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره)
🗓⏰ زمان: پنجشنبه، ۱۲ بهمن، ساعت ۱۰
به صورت حضوری و مجازی
از کانال ایتا:
eitaa.com/motahari_ir
و سایت بنیاد:
motahari.ir/live
🏢محل برگزاری: قم، بلوار عطاران، بین کوچه ۸ و ۱۰، پلاک ۱۳۴
eitaa.com/motahari_ir
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
🔸#درست_نوشت ا #پارسانیا
☑️ پاسخ به تناقض گویی مدعیان برساخت بودن دین
▫️اگر برای دین قائل به ذات نشویم نتیجه منطقی آن پارادکس خواهد شد.
امر مقدس به این معنا است که نقص و کمال ناقص را ندارد و برساخت بودن یعنی انسان ناقص این امر مقدس (دین) را ساخته است.
▫️ذاتمندی دین بدین معنا است که اولا برهان می تواند آن را بیابد و ثانیا در صورت حضور در فرهنگ همان شیوه زیست حق است؛ در مقابل، شیوه زیست باطل برهان بردار نیست و چون برهان بردار نیست، ذاتمند نیست و برساخت است.
➕برگرفته از هشتمین نشست از سلسله نشست های جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان
@markazsanjeshdindari
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی