eitaa logo
حمید پارسانیا
4.3هزار دنبال‌کننده
387 عکس
143 ویدیو
85 فایل
کانال رسمی اطلاع رسانی دروس و جلسات حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا 🔳 «وبگاه» parsania.net 🔳 «ویراستی» virasty.com/parsania_net 🔳 «تلگرام» t.me/parsania_net
مشاهده در ایتا
دانلود
انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران با همکاری گروه جامعه شناسی دانشگاه جامع امام حسین (ع) و مؤسسه حکمت پژوهی علوم دانشگاه تهران برگزار می‌کند: حلقه علمی مطالعاتی دیـــن و علــوم انسـانــی با محوریت کتاب بیست پرسش درباره علم دینی اثر استاد حمید پارسانیا با حضور دکتر حسین حاج‌محمدی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران طول دوره: ۱۰ جلسه هزینه ثبت‌ نام: ۵۰ هزار تومان مهلت ثبت نام: ۲۳ بهمن تا ۵ اسفند زمان برگزاری: سه‌شنبه‌ها ساعت ۱۹ همراه با ارائه گواهی معتبر در صورت حضور در ۸ جلسه از مجموع جلسات، گواهی حضور صادر و هزینه ثبت نام عودت داده خواهد شد. جهت ثبت‌نام به شناسه کاربری زیر در پیام‌رسان‌های ایتا یا بله پیام بدهید. @admin_of_ut 🌐 به کانال انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران بپیوندید 👇 🆔 @saissut
📣📣ضمن عرض تبریک میلاد حضرت حجت بن الحسن(عج) فردا درس اسفار برگزار نمی شود.
💥 فوری / تکمیلی 🛑 دروس حوزه علمیه قم دوشنبه ساعت ۹ شروع می‌شود 🔹معاونت آموزش حوزه علمیه قم در اطلاعیه ای اعلام کرد: با توجه به برودت هوا فردا دوشنبه ۷ اسفند دروس حوزه علمیه قم ( سطح یک، سطح عالی و خارج) از ساعت ۹ صبح شروع می شود. 🔹ضمنا مدارس سطح یک طبق اقتضای مدرسه در صورت فراهم بودن شرایط می توانند دروس را قبل از ساعت ۹ صبح شروع کنند. http://eitaa.com/joinchat/3298492416Cc8880c401c 🚩قم‌آنلاین اولین و بزرگترین کانال خبری قم
جناب آقای الکساندر دوگین عزیز احتراما از دعوت محبت آمیز شما برای شرکت در دومین همایش بین‌المللی نهضت جهان چند قطبی صمیمانه متشکرم و ازاین که به دلیل برخی ناهماهنگی ها نتوانستم در همایش حضور به هم برسانم عذرخواهی می‌کنم. و بدین وسیله مقاله کوتاهی را که در آن همایش در ذیل محور «غرب پس از هژمونی. آیا می توان تمدن اروپا را نجات داد؟» قصد ارائه داشتم با عنوان "هویت و آینده تمدن غرب "تقدیم میکنم. حمید پارسانیا ۸/اسفند/۱۴۰۲ هویت و آینده تمدن غرب دنیا گرایی - سکولاریسم - و غفلت از امر قدسی، و در نتیجه غیبت آن، مهم ترین مفهوم برای حکایت از هویت فرهنگ و تمدن جدید دنیای غرب است. در گذشته تاریخی، سکولاریزاسیون، یعنی دنیوی شدن، یک امر مستمر بوده است؛ و لکن همواره رویکرد معنوی و قدسی در حوزه فرهنگ عمومی و نیز در نهادهای علمی و معرفتی، حضوری جدی و غالب داشته است. به همین دلیل گرایش به دنیا، خود را در زیر پوشش تفاسیر قدسی و معنوی پنهان میکرده است. اما غرب مدرن به دلایل تاریخی انباشت سکولاریزاسیون توانست صورت نظری و فلسفی خود را به صورت سکولاریسم و با عنوان اسطوره زدایی کردن عالم در قالب یک ایدئولوژی غالب در آورد، و در این جهان پدیده های معرفتی نوینی پا به عرصه زیست و زندگی انسان گذارد. عقل که پیش از آن به عنوان روح القدس، و فیض عام و گسترده الهی، عالم و آدم را روشن و آشکار می ساخت، ابتدا به افق معرفت و ادراک مفهومی بشری تنزل یافت، و در نهایت نیز یک امر ذهنی -سوبژکتیو- و سپس پدیده ای بین الاذهانی – intersubjective- فرهنگی و تاریخی شد. آمپریسم و ماتریالیسم که نوعی واقع گرایی دنیوی است، از جمله جریانهای معرفتی مسلط در این جهان شد. فیلسوفانی چون دکارت، بیکن، هیوم، کانت، نیچه، فوکو و نظریه پردازانی چون هگل، فوئرباخ و مارکس به صورتبندی این جهان پرداختند. حاصل این تحولات غلبه عقلانیت ابزاری شد. ره آورد این نوع از عقلانیت، گرچه science یا علم نامیده شد ولی ضابطه و معیار نهایی آن در علوم طبیعی و انسانی جز سلطه بر طبیعت و یا انسانها نیست. ماکس و بر از نوع دیگری عقلانیت یاد میکند که معطوف به حوزه ارزش ها، آرمان ها، و حقایق مقدس و متعالی است. او معتقد است که این نوع از عقلانیت گرچه در دیگر فرهنگ ها و تمدن ها بوده است، اما در جامعه ی غربی معاصر اثری از آن نیست. تمدن غرب به اقتضای رویکرد دنیوی و هویت معرفتی خود، نهاد های علمی، اقتصادی و سیاسی ای را به وجود آورده است که اینک آفاق مناطق مختلف را طی کرده است، به گونه ای که دیگر فرهنگ ها و تمدن ها را به حاشیه رانده، و یا در زیر پوشش خود قرار داده است. امروز غرب یک فرهنگ مختص به یک منطقه جغرافیایی نیست، یک فرهنگ مسلط و جهانی است، و دوگانه های مختلف و یا تکثرهای سیاسی و اقتصادی جهانی نظیر آن که در بلوک شرق و غرب سیاسی در طی قرن بیستم رخ داد، و یا آنچه در تقسیم شمال و جنوب واقع میشود، همه تقسیماتی هستند که در متن همان فرهنگ و تمدن واحد به حسب اقتضائات و یا تضاد های درونی آن رخ میدهند. به همین دلیل مشکلات این تمدن و آسیب های آن، مشکلات و آسیب های جهانی است. و چاره اندیشی برای حل این مشکلات و یا حل آنها، چاره اندیشی برای حل وضعیت معاصر بشری است. مهمترین خصوصیت این تمدن این است، که در شرایطی که ابعاد تمدنی آن ، اقتضائات خود را در سطح جهانی گسترانیده و بیش از همه گذشته تاریخی آن فراگیر شده است، در ابعاد معرفتی و معنوی خود بیش از همه گذشته آسیب پذیر شده است. تمدن غرب در حالی که نیاز به معنا را برای زیست خود بیش از گذشته احساس میکند، فاقد منطق و روشی است که وصول به آن را ممکن سازد. زیرا در عین آن که از عقلانیت ابزاری بیش از همیشه بهرمند است، در داوری بین ارزش هایی که معنا و غایت زیست و زندگی را تبیین کند راجل و ناتوان است. به تعبیر ماکس وبر، در این عرصه پاسخی نیست جز اینکه هر کس از شیطان خود پیروی کند. تمدن غرب هویت خود را بر مدار هستی دنیوی و این جهانی قرار داده است. و نسبت به حضور امر قدسی در جغرافیای هستی و پیوند خود با آن در بهترین حالت، اگر به انکار هستی مقدس نپردازد، از جهل خود نسبت به آن خبر می دهند.
امر قدسی و هستی مقدس امری نیست که در عرض و یا در طول زندگی و زیست دنیوی و این جهانی قرار گرفته باشد. امر مقدس که ناظر به هستی نا محدود و بی کرانه است، در صورتی که باشد، اولا وحدت آمیخته با حقیقت آن است، یعنی بیش از یکی نمی تواند باشد، و ثانیا امور متکثر و مقید را به عنوان آیات، نشانه ها، ظهورات ، تجلیات خود، به رسمیت می شناسد. به بیان دیگر بود یا نبود هستی مقدس در تفسیر و معنای هویت و حقیقت عوالم متکثر تاثیر گذار است. و به همین دلیل جهل و نادانی نسبت به امر مقدس و متعالی به جهل در معنا و حقیقت امور متکثری منجر می شود که در زیست و زندگی دنیوی حضور دارند. غفلت فرهنگ غرب از امر مقدس و غیبت هستی مقدس از متن ادراک و شناخت این تمدن چیزی جز غفلت، بیگانگی از حقیقت این تمدن و عناصر تشکیل دهنده آن نیست. و قدرت این بیگانگی و غفلت مرهون فقدان همان عقلانیتی است که متفکران این جهان بیش از همه گذشته تاریخ به آن اذعان دارند. و راه برون رفت از این مشکل گریز از موانع سختی است که اندیشمندان و فیلسوفان این فرهنگ در طی چند سده به تدریج ایجاد کرده اند. تعامل خلاق و فعال با میراث معنوی و قدسی بشر می تواند انسان معاصر و تمدن و فرهنگ امروز بشری را بر غالب آمدن نسبت به این موانع کمک کند و امام خمینی در نامه به گورباچف به بخشی از میراث معرفتی فرهنگ اسلامی برای این تعامل اشاره کرد. ایشان از ظرفیت حکمت سینوی برای در هم شکستن محدودیتهای علم پوزیتویستی و از نوآوری های حکمت اشراق سهروردی برای تعامل با رویکردی سخن گفت که عقل بشری را به حوزه معرفت مفهومی تقلیل داده و زمینه سوبژکتیو کردن و یا حذف ابعاد متعالی و قدسی آن را فراهم می آورد. او خواهان حضور تیزهوشان جامعه روس برای تعامل خلاق و فعال با میراث عرفانی جهان اسلام شد تا بتوانند کثرت دنیوی و این جهانی عالم مدرن را با نظر به وحدت هستی مقدس الهی که مدعای همه ی ادیان توحیدی است بنگرند.
🔔 دروس حوزه علمیه قم چهارشنبه تعطیل شد اطلاعیه معاونت آموزش حوزه علمیه قم : بسمه تعالی با توجه به استمرار برودت هوا و شرایط جوی اخیر و مشکلات مربوطه، دروس سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم فردا چهارشنبه 9 اسفندماه است. ضمنا تصمیم گیری در مورد فعالیت آموزشی مدارس سطح یک در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه 9 و 10 اسفند بر اساس شرایط و اقتضائات مدارس طبق صلاحدید مدیران محترم مدارس خواهد بود. معاونت آموزش حوزه علمیه قم. @HawzahNews / خبرگزاری‌حوزه
هدایت شده از فکرت
🔸پیام حجت‌الاسلام استاد پارسانیا به کنفرانس دومین همایش بین‌المللی نهضت جهان چند قطبی روسیه؛ ☑️ «هـویـت و آینــده تمـدن غـــرب» ✔️مهمترین خصوصیت تمدن غرب این است، در شرایطی که ابعاد تمدنی آن، اقتضائات خود را در سطح جهانی گسترانیده و بیش از همه گذشته تاریخی آن فراگیر شده است، در ابعاد معرفتی و معنوی خود بیش از همه گذشته آسیب پذیر شده است. ✔️دنیا گرایی (سکولاریسم) و غفلت از امر قدسی، و در نتیجه غیبت آن، مهمترین مفهوم برای حکایت از هویت فرهنگ و تمدن جدید دنیای غرب است. ✔️آمپریسم و ماتریالیسم که نوعی واقع گرایی دنیوی است، از جمله جریان‌های معرفتی مسلط در این جهان شد. فیلسوفانی چون دکارت، بیکن، هیوم، کانت، نیچه، فوکو و نظریه پردازانی چون هگل، فوئرباخ و مارکس به صورتبندی این جهان پرداختند. ✔️غفلت فرهنگ غرب از امر مقدس و غیبت هستی مقدس از متن ادراک و شناخت این تمدن چیزی جز غفلت، بیگانگی از حقیقت این تمدن و عناصر تشکیل دهنده آن نیست. و قدرت این بیگانگی و غفلت مرهون فقدان همان عقلانیتی است که متفکران این جهان بیش از همه گذشته تاریخ به آن اذعان دارند. 🖇مطالعه کامل پیام در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
📣 بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی 💢 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) برگزار می‎کند: ❇️ کارشناس: حضرت حجت الاسلام و المسلمین دکتر عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ❇️ دبیر علمی: حضرت حجت الاسلام و المسلمین مدیریت سطح ۳ موسسه آموزش عالی اسراء و استاد سطح عالی حوزه علمیه قم 🗓 زمان: یکشنبه 13/ 12/ 1402 ساعت 19 👈 مکان: قم، خیابان باجک، کوچه10، روبه روی درمانگاه فرجاد، مجمع عالی حکمت، سالن همایش. ✅ شرکت آنلاین در نشست از طریق کانال مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) در ایتا: http://eitaa.com/joinchat/3181904050C32a22f4cab 💠 موسسه پژوهشی امام علی علیه السلام 🌐 ایتا | کانال پشتیبان | تلگرام | آپارات
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ا 📆12 اسفند ماه ۱۴۰۲ 🔸 جلد۷ اسفار ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی