90.mp3
24.52M
انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران با همکاری گروه جامعه شناسی دانشگاه جامع امام حسین (ع) و مؤسسه حکمت پژوهی علوم دانشگاه تهران برگزار میکند:
حلقه علمی مطالعاتی
دیـــن و علــوم انسـانــی
با محوریت کتاب بیست پرسش درباره علم دینی
اثر استاد حمید پارسانیا
با حضور
دکتر حسین حاجمحمدی
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
طول دوره: ۱۰ جلسه
هزینه ثبت نام: ۵۰ هزار تومان
مهلت ثبت نام: ۲۳ بهمن تا ۵ اسفند
زمان برگزاری: سهشنبهها ساعت ۱۹
همراه با ارائه گواهی معتبر
در صورت حضور در ۸ جلسه از مجموع جلسات، گواهی حضور صادر و هزینه ثبت نام عودت داده خواهد شد.
جهت ثبتنام به شناسه کاربری زیر در پیامرسانهای ایتا یا بله پیام بدهید.
@admin_of_ut
🌐 به کانال انجمن علمی علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران بپیوندید 👇
🆔 @saissut
جناب آقای الکساندر دوگین عزیز
احتراما
از دعوت محبت آمیز شما برای شرکت در دومین همایش بینالمللی نهضت جهان چند قطبی صمیمانه متشکرم و ازاین که به دلیل برخی ناهماهنگی ها نتوانستم در همایش حضور به هم برسانم عذرخواهی میکنم. و بدین وسیله مقاله کوتاهی را که در آن همایش در ذیل محور «غرب پس از هژمونی. آیا می توان تمدن اروپا را نجات داد؟» قصد ارائه داشتم با عنوان "هویت و آینده تمدن غرب "تقدیم میکنم.
حمید پارسانیا
۸/اسفند/۱۴۰۲
هویت و آینده تمدن غرب
دنیا گرایی - سکولاریسم - و غفلت از امر قدسی، و در نتیجه غیبت آن، مهم ترین مفهوم برای حکایت از هویت فرهنگ و تمدن جدید دنیای غرب است. در گذشته تاریخی، سکولاریزاسیون، یعنی دنیوی شدن، یک امر مستمر بوده است؛ و لکن همواره رویکرد معنوی و قدسی در حوزه فرهنگ عمومی و نیز در نهادهای علمی و معرفتی، حضوری جدی و غالب داشته است. به همین دلیل گرایش به دنیا، خود را در زیر پوشش تفاسیر قدسی و معنوی پنهان میکرده است. اما غرب مدرن به دلایل تاریخی انباشت سکولاریزاسیون توانست صورت نظری و فلسفی خود را به صورت سکولاریسم و با عنوان اسطوره زدایی کردن عالم در قالب یک ایدئولوژی غالب در آورد، و در این جهان پدیده های معرفتی نوینی پا به عرصه زیست و زندگی انسان گذارد.
عقل که پیش از آن به عنوان روح القدس، و فیض عام و گسترده الهی، عالم و آدم را روشن و آشکار می ساخت، ابتدا به افق معرفت و ادراک مفهومی بشری تنزل یافت، و در نهایت نیز یک امر ذهنی -سوبژکتیو- و سپس پدیده ای بین الاذهانی – intersubjective- فرهنگی و تاریخی شد.
آمپریسم و ماتریالیسم که نوعی واقع گرایی دنیوی است، از جمله جریانهای معرفتی مسلط در این جهان شد. فیلسوفانی چون دکارت، بیکن، هیوم، کانت، نیچه، فوکو و نظریه پردازانی چون هگل، فوئرباخ و مارکس به صورتبندی این جهان پرداختند.
حاصل این تحولات غلبه عقلانیت ابزاری شد. ره آورد این نوع از عقلانیت، گرچه science یا علم نامیده شد ولی ضابطه و معیار نهایی آن در علوم طبیعی و انسانی جز سلطه بر طبیعت و یا انسانها نیست.
ماکس و بر از نوع دیگری عقلانیت یاد میکند که معطوف به حوزه ارزش ها، آرمان ها، و حقایق مقدس و متعالی است. او معتقد است که این نوع از عقلانیت گرچه در دیگر فرهنگ ها و تمدن ها بوده است، اما در جامعه ی غربی معاصر اثری از آن نیست.
تمدن غرب به اقتضای رویکرد دنیوی و هویت معرفتی خود، نهاد های علمی، اقتصادی و سیاسی ای را به وجود آورده است که اینک آفاق مناطق مختلف را طی کرده است، به گونه ای که دیگر فرهنگ ها و تمدن ها را به حاشیه رانده، و یا در زیر پوشش خود قرار داده است. امروز غرب یک فرهنگ مختص به یک منطقه جغرافیایی نیست، یک فرهنگ مسلط و جهانی است، و دوگانه های مختلف و یا تکثرهای سیاسی و اقتصادی جهانی نظیر آن که در بلوک شرق و غرب سیاسی در طی قرن بیستم رخ داد، و یا آنچه در تقسیم شمال و جنوب واقع میشود، همه تقسیماتی هستند که در متن همان فرهنگ و تمدن واحد به حسب اقتضائات و یا تضاد های درونی آن رخ میدهند. به همین دلیل مشکلات این تمدن و آسیب های آن، مشکلات و آسیب های جهانی است. و چاره اندیشی برای حل این مشکلات و یا حل آنها، چاره اندیشی برای حل وضعیت معاصر بشری است.
مهمترین خصوصیت این تمدن این است، که در شرایطی که ابعاد تمدنی آن ، اقتضائات خود را در سطح جهانی گسترانیده و بیش از همه گذشته تاریخی آن فراگیر شده است، در ابعاد معرفتی و معنوی خود بیش از همه گذشته آسیب پذیر شده است. تمدن غرب در حالی که نیاز به معنا را برای زیست خود بیش از گذشته احساس میکند، فاقد منطق و روشی است که وصول به آن را ممکن سازد. زیرا در عین آن که از عقلانیت ابزاری بیش از همیشه بهرمند است، در داوری بین ارزش هایی که معنا و غایت زیست و زندگی را تبیین کند راجل و ناتوان است. به تعبیر ماکس وبر، در این عرصه پاسخی نیست جز اینکه هر کس از شیطان خود پیروی کند.
تمدن غرب هویت خود را بر مدار هستی دنیوی و این جهانی قرار داده است. و نسبت به حضور امر قدسی در جغرافیای هستی و پیوند خود با آن در بهترین حالت، اگر به انکار هستی مقدس نپردازد، از جهل خود نسبت به آن خبر می دهند.
امر قدسی و هستی مقدس امری نیست که در عرض و یا در طول زندگی و زیست دنیوی و این جهانی قرار گرفته باشد. امر مقدس که ناظر به هستی نا محدود و بی کرانه است، در صورتی که باشد، اولا وحدت آمیخته با حقیقت آن است، یعنی بیش از یکی نمی تواند باشد، و ثانیا امور متکثر و مقید را به عنوان آیات، نشانه ها، ظهورات ، تجلیات خود، به رسمیت می شناسد. به بیان دیگر بود یا نبود هستی مقدس در تفسیر و معنای هویت و حقیقت عوالم متکثر تاثیر گذار است. و به همین دلیل جهل و نادانی نسبت به امر مقدس و متعالی به جهل در معنا و حقیقت امور متکثری منجر می شود که در زیست و زندگی دنیوی حضور دارند.
غفلت فرهنگ غرب از امر مقدس و غیبت هستی مقدس از متن ادراک و شناخت این تمدن چیزی جز غفلت، بیگانگی از حقیقت این تمدن و عناصر تشکیل دهنده آن نیست. و قدرت این بیگانگی و غفلت مرهون فقدان همان عقلانیتی است که متفکران این جهان بیش از همه گذشته تاریخ به آن اذعان دارند. و راه برون رفت از این مشکل گریز از موانع سختی است که اندیشمندان و فیلسوفان این فرهنگ در طی چند سده به تدریج ایجاد کرده اند.
تعامل خلاق و فعال با میراث معنوی و قدسی بشر می تواند انسان معاصر و تمدن و فرهنگ امروز بشری را بر غالب آمدن نسبت به این موانع کمک کند و امام خمینی در نامه به گورباچف به بخشی از میراث معرفتی فرهنگ اسلامی برای این تعامل اشاره کرد. ایشان از ظرفیت حکمت سینوی برای در هم شکستن محدودیتهای علم پوزیتویستی و از نوآوری های حکمت اشراق سهروردی برای تعامل با رویکردی سخن گفت که عقل بشری را به حوزه معرفت مفهومی تقلیل داده و زمینه سوبژکتیو کردن و یا حذف ابعاد متعالی و قدسی آن را فراهم می آورد. او خواهان حضور تیزهوشان جامعه روس برای تعامل خلاق و فعال با میراث عرفانی جهان اسلام شد تا بتوانند کثرت دنیوی و این جهانی عالم مدرن را با نظر به وحدت هستی مقدس الهی که مدعای همه ی ادیان توحیدی است بنگرند.
هدایت شده از فکرت
🔸پیام حجتالاسلام استاد پارسانیا به کنفرانس دومین همایش بینالمللی نهضت جهان چند قطبی روسیه؛
☑️ «هـویـت و آینــده تمـدن غـــرب»
✔️مهمترین خصوصیت تمدن غرب این است، در شرایطی که ابعاد تمدنی آن، اقتضائات خود را در سطح جهانی گسترانیده و بیش از همه گذشته تاریخی آن فراگیر شده است، در ابعاد معرفتی و معنوی خود بیش از همه گذشته آسیب پذیر شده است.
✔️دنیا گرایی (سکولاریسم) و غفلت از امر قدسی، و در نتیجه غیبت آن، مهمترین مفهوم برای حکایت از هویت فرهنگ و تمدن جدید دنیای غرب است.
✔️آمپریسم و ماتریالیسم که نوعی واقع گرایی دنیوی است، از جمله جریانهای معرفتی مسلط در این جهان شد. فیلسوفانی چون دکارت، بیکن، هیوم، کانت، نیچه، فوکو و نظریه پردازانی چون هگل، فوئرباخ و مارکس به صورتبندی این جهان پرداختند.
✔️غفلت فرهنگ غرب از امر مقدس و غیبت هستی مقدس از متن ادراک و شناخت این تمدن چیزی جز غفلت، بیگانگی از حقیقت این تمدن و عناصر تشکیل دهنده آن نیست. و قدرت این بیگانگی و غفلت مرهون فقدان همان عقلانیتی است که متفکران این جهان بیش از همه گذشته تاریخ به آن اذعان دارند.
🖇مطالعه کامل پیام در «وبگاه فکرت»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)
#نشست_پنجم #حضوری_و_مجازی
📣 بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی
💢 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) برگزار میکند:
❇️ کارشناس:
حضرت حجت الاسلام و المسلمین
دکتر #حمید_پارسانیا
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران
❇️ دبیر علمی:
حضرت حجت الاسلام و المسلمین
#حمیدرضا_ابراهیمی
مدیریت سطح ۳ موسسه آموزش عالی اسراء و استاد سطح عالی حوزه علمیه قم
🗓 زمان: یکشنبه 13/ 12/ 1402 ساعت 19
👈 مکان: قم، خیابان باجک، کوچه10، روبه روی درمانگاه فرجاد، مجمع عالی حکمت، سالن همایش.
✅ شرکت آنلاین در نشست از طریق
کانال مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) در ایتا: http://eitaa.com/joinchat/3181904050C32a22f4cab
💠 موسسه پژوهشی امام علی علیه السلام
🌐 ایتا | کانال پشتیبان | تلگرام | آپارات
91.mp3
23.02M
92.mp3
24.08M
93.mp3
24.4M
94.mp3
23.88M
هدایت شده از دیدهبان اندیشه
💠 دستان پشت پرده تاریخ
🎙 دکتر حمید پارسانیا
❇️ ویژهنامه بررسی رابطه صهیونیسم و سکولاریسم
#انتشار_به_زودی
🆔 @didebane_andisheh
95.mp3
19.98M
هدایت شده از کانال پشتیبان مؤسسه امام علی (ع)
1402-12-13 پارسانیا و ابراهیمی.mp3
26.26M
🎙 صوت نشست باید ها و نباید های تحصیل در علوم عقلی
❇️ کارشناس:
حضرت حجت الاسلام و المسلمین
دکتر#حمید_پارسانیا
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران
❇️ دبیر علمی:
حضرت حجت الاسلام و المسلمین
#حمیدرضا_ابراهیمی
مدیریت سطح ۳ مؤسسه آموزش عالی اسراء و استاد سطح عالی حوزه علمیه قم
🗓 1402/ 12/ 13
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)
🌐 کانال اصلی | کانال پشتیبان | تلگرام | آپارات
اولین پیشنشست دوازدهمین همایش فلسفۀ دین معاصر
اولین پیشنشست از همایش بینالمللی فلسفۀ دین معاصر که مقرر است ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با موضوع «مسئلۀ شرّ در اندیشۀ جدید و اسلامی» در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شود، روز ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۹ تا ۲۱ بهصورت مجازی برگزار خواهد شد.
در این نشست، دکتر محمد لگنهاوزن به ارائۀ سخنرانی با موضوع «ابعاد مسئلۀ شرّ در اروپای امروز»خواهند پرداخت و دبیر علمی این نشست را دکتر محمدعلی مبینی برعهده خواهند داشت.
علاقهمندان میتوانند برای ورود به اتاق مجازی محل برگزاری این نشست، از آدرس زیر استفاده نمایند:
meet.google.com/kjd-qumj-xri
نظر به ابن که مباحث جاری اسفار موقف هشتم درجلد هفتم با موضوع خیر و شر است این دعوت برای دوستانی که آن مباحث را دنبال میکنند در این کانال گذارده شد.
96.mp3
20.98M
اولین پیشنشست دوازدهمین همایش فلسفۀ دین معاصر
اولین پیشنشست از همایش بینالمللی فلسفۀ دین معاصر که مقرر است ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ با موضوع «مسئلۀ شرّ در اندیشۀ جدید و اسلامی» در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شود، روز ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۹ تا ۲۱ بهصورت مجازی برگزار خواهد شد.
در این نشست، دکتر محمد لگنهاوزن به ارائۀ سخنرانی با موضوع «ابعاد مسئلۀ شرّ در اروپای امروز»خواهند پرداخت و دبیر علمی این نشست را دکتر محمدعلی مبینی برعهده خواهند داشت.
علاقهمندان میتوانند برای ورود به اتاق مجازی محل برگزاری این نشست، از آدرس زیر استفاده نمایند:
meet.google.com/kjd-qumj-xri
سایت
ایتا
اینستاگرام
بله
تلگرام
📢 سلسله مباحث مبانیِ معرفتیِ تحوّل در علومِ انسانی
☑️ روشنای انقلاب
🔰با حضور:
👤حجتالاسلاموالمسلمین دکتر حمید #پارسانیا
نظریهپرداز برجسته فلسفه علوم اجتماعی
🔻زمان: از شنبه ۲۶ اسفندماه (به مدت ۱۰ روز)؛ ساعت ۱۰:۳۰
🔺مکان: حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)
‼️ لطفاً جهت حضور از طریق لینک زیر ثبتنام نمایید:
🌐 B2n.ir/t00624
🌱🌱🌱🌱🌱
💠 بنیاد علوم انسانی اسلامی آیت الله حائری شیرازی(ره)
🌐@mohyeddin_ir
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄
💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
حمید پارسانیا
📢 سلسله مباحث مبانیِ معرفتیِ تحوّل در علومِ انسانی ☑️ روشنای انقلاب 🔰با حضور: 👤حجتالاسلاموالمس
📣 به اطلاع مخاطبین محترم میرساند سلسله نشستهای تحول در علوم انسانی، انشاءالله از روز یکشنبه ۲۷ اسفند آغاز میگردد.
♦️لطفاً جهت حضور، حتما از طریق لینک مربوطه، ثبتنام نمایید.
با تشکر
📢 شرح اصول کافی
☑️ کتاب فضل القرآن
🔰با حضور:
👤حجتالاسلاموالمسلمین دکتر حمید پارسانیا
🔻زمان: از یکشنبه 27 اسفندماه 1402 تا 6 فروردین 1403
ساعت 9 تا 10 صبح
🔺مکان: شیراز، خیابان ۹ دی، روبروی ستاد اقامه نماز جمعه، مجمع عالی حکمت استان فارس
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄
💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
🔸#گزارش_خبری | #هوش_مصنوعی
☑️ ترسیم ادبیات فلسفی هوش مصنوعی رسالتی حوزوی است
▫️حجتالاسلام و المسلمین حمید پارسانیا، در یکصد و پنجاه و چهارمین مجمع شورای تخصصی حوزوی که با موضوع «بررسی پیش نویس سند راهبردی ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران» برگزار شد، ضمن اشاره به تدوین سند هوش مصنوعی، دانش هوش مصنوعی را حوزه بینا رشتهای توصیف کرد و اظهار داشت: هوش مصنوعی در بسیاری از کشورهای به عنوان علم راهبردی مورد توجه قرار گرفته، سندهایی ناظر بدان نگاشته شده است.
▫️پارسانیا به قرابت نزدیک علوم شناختی با هوش مصنوعی اشاره کرد و اذعان داشت: همانطور که ادبیات فلسفه تحلیلی بحث علوم شناختی و عقربههای تئوریک و نظری آن را باید خودمان پایهریزی و ترسیم کنیم؛ در حوزه هوش مصنوعی نیز باید به تمام ابعاد مهندسی، علوم کاربردپردازی و حتی پیامدهای فرهنگی و حوزههای فلسفی آن توجه داشته باشیم.
▫️وی در ادامه به پیشگامی حوزههای علمیه در عرصه هوش مصنوعی اشاره و تجربیات مرکز کامپیوتری نور در توجه به کاربردیسازی فرایندهای هوش مصنوعی را مورد توجه قرار داد و گفت: عقبه ادبیات فلسفی هوش مصنوعی را تنها حوزههای علمیه میتوانند ترسیم و تأمین و به سوالاتی چون، حقیقت معرفت و تعریف دقیق هوش که مبتنی بر قوه ادراکی است پاسخ دهد؛ در این حوزه حرفهای بیشماری برای گفتن وجود دارد؛ چرا که با دین و ایمان مردم ارتباط مستقیمی دارد.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄
💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
حمید پارسانیا
📢 شرح اصول کافی ☑️ کتاب فضل القرآن 🔰با حضور: 👤حجتالاسلاموالمسلمین دکتر حمید پارسانیا 🔻زمان: ا
کتاب فضل القرآن.mp3
24.87M
فضل القران جلسه2.mp3
26.14M
پرسشهایی درباره علمدینی؛ جلسه یک.mp3
36.85M
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا