eitaa logo
حمید پارسانیا
4.2هزار دنبال‌کننده
396 عکس
144 ویدیو
85 فایل
کانال رسمی اطلاع رسانی دروس و جلسات حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا 🔳 «وبگاه» parsania.net 🔳 «ویراستی» virasty.com/parsania_net 🔳 «تلگرام» t.me/parsania_net
مشاهده در ایتا
دانلود
✴️ عدالت فقط در اخلاق یا حوزه حیات انسانی و اجتماعی خلاصه نمی‌شود ✅ بحث عدالت در جهان اسلام در چند حوزه معرفتی و در سطوح مختلف مطرح است؛ یکی در مباحث عرفانی و دوم ساحت فلسفی است. ✅ یک بحث هم کلامی است که باز در مباحث کلامی در میان متکلمین جهان اسلام درباره اینکه عدالت جزء یکی از اصول دین باشد یا نباشد محل بحث و گفت‌وگو است. ✅ از این فراتر که می‌آییم بحث فقهی است که در واقع بحث فقهی به حوزه حکمت مدنی و علم اجتماعی هم بازمی‌گردد، چون فارابی در تقسیم‌بندی علومی که دارد، فقه را جزء حکمت مدنی می‌داند و بحث تجویزی دانش اجتماعی یا انتقادی دانش اجتماعی است، بایدها، ‌نبایدها و توصیف نیست. 💠eitaa.com/parsania_net
🔰 آینده دینداری ایرانیان 🔸دین روشنفکری، دین بی مناسک و دین بی شریعت و بی‌ارتباط با مردم است، البته آموزش‌وپرورش و نظام دانشگاهی ما با این حجم عظیمی که دارند، ریشه آن را در این مسئله، به لحاظ مفهومی و مخصوص در حوزه علوم انسانی می‌زنند و به‌نوعی دین روشنفکری را عمومی نموده‌اند و در جامعه گستراندند؛ قبل از انقلاب مخصوص آموزش عالی است که بیشتر باعث خودآگاهی و تئوریزه کردن اندیشه‌ها بود، شامل حدود 200 هزار نفر می‌شد؛ اما الان 4-5 میلیون نفر هستند. 🔸وقتی‌که شما به نام حکومت می‌آیید، اما تمام مجاری و مسیر تئوریک و نظری همان مدل قبل از انقلاب باشد، خب در اینجا به نام دین تمام می‌شود؛ خودآگاهی و برنامه‌ریزی در حوزه، یکی از راهکارهای مؤثر است؛ مدیریت نظام علم نیز یکی دیگر از راهکارهای مؤثر است، اینکه حوزه و دانشگاه و آموزش‌وپرورش چگونه ساماندهی شوند و باید برای آن فکری کرد. 💠eitaa.com/parsania_net
مسئله‌ روشنفکری حاصل یک درد اجتماعی است و عملکرد روشنفکران محصول این درد است؛ منتهی درد و مرضی اجتماعی که وارداتی است؛ این مرض هم زمینه‌های درونی دارد و هم عامل بیرونی، وقتی یک میکروب بر جایی اثر می‌گذارد، باید ظرفیتی در آن باشد که این اثر را بپذیرد. این مرض تحت شرایطی تاریخی به‌وجود آمد که در برابر آن می‌توانست چند نوع مواجهه وجود داشته باشد، گاهی انسان متفکرانه به این مرض می‌نگرد و آن را مداوا می‌کند و یا در جهت مداوای مرض ارگانیسمی فعال می‌شود و از درون عمل می‌کند؛ اما گاهی مرض چنان است که هوش از سر انسان می‌برد و انسان را کاملا در یک موضع انفعالی قرار می‌دهد. مواجهه‌ ما با جهان مدرن مسائل و مشکلات اجتماعی جدی‌به‌وجود آورد و از طرف دیگر استبداد تاریخی مفاسدی را در حاکمیت سیاسی به‌وجود آورده بود که این‌ها زمینه‌ساز این مرض شد؛ البته خود این مرض، مفاسد جدیدی را نیز به‌وجود آورد، در جریان منورالفکری کمتر آدمی هست که در ارتباط با جهان غرب، نوعی سلامت نسبی داشته باشد؛ این نشان می‌دهد که این بستر مرض است که این وضع را پیش آورده است. https://www.instagram.com/tv/CfQo00wuZWK/?igshid=MDJmNzVkMjY= 💠eitaa.com/parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 جای خالی علمایی همچون رهبر معظم انقلاب، آیت الله مرتضی مطهری و آیت الله سید محمد بهشتی در حوزه علمیه؟!!! 💠eitaa.com/parsania_net
🔸 جشنواره بین‌المللی فارابی، توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به‌صورت سالانه برگزار می‌گردد. این جشنواره با عنایت به اهداف مشخص شده برای آن در دو حوزه نظری و کاربردی، از حیث سازمانی به‌گونه‌ای تعریف شده تا از حداکثر حمایت مراکز پژوهشی- آموزشی فعال در گستره علوم انسانی برخوردار باشد. 💠eitaa.com/parsania_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥عاملان سند 2030 و ضرورت پیگیری قوه قضائیه 🔸حساسیت روحانیت نسبت به سندهای بین المللی دارای سابقه تاریخی است که قرارداد دارسی و ماجرای فتوای میرزای شیرازی همچنین قرارداد رویتر و حساسیت ملاعلی کنی از آن جمله است؛ زمینه ساز انقلاب اسلامی نیز یک قرارداد بین المللی به نام کاپیتولاسیون است که منجر به حساسیت امام خمینی(ره) گردید. 🔸پس از انقلاب اسلامی نیز در سال 80 کنوانسیون رفع هرگونه رفع تبعیض عیله زنان در مجلس ششم به تصویب رسید که در قم به ویژه از سوی مرکز مطالعات و تحقیقات زن حوزه علمیه واکنش هایی نشان داده شد. 🔸اما در زمینه سند 2030 حساسیت مراکز دانشگاهی و حوزوی نسبت به گذشته کمتر بوده و عکس العمل مناسبی از روحانیت مشاهده نشده است بنابراین رهبرمعظم انقلاب نقش تعیین کننده را ایفا و تلاش کردند تا از تأثیرت منفی این سند در آینده کشور بکاهند؛ بنابراین بررسی این سند از حیث افول و کاهش حساسیت روحانیت نسبت به این اتفاق ضروری است تا نسبت به آینده در مواجهه با چنین پدیده هایی از دغدغه بیشتری برخوردار باشد. 💠eitaa.com/parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 دوگانه‌های غلط در اثر تحلیل‌های غلط در جامعه ما شکل گرفته است؛ ما در بستر عقلانیت‌مان مفهوم‌سازی و تئوری‌پردازی نکرده‌ایم، این دوگانه‌ها آن طرف جهان شکل گرفته است و آدم‌ها را ذیل آن مفاهیم تعریف می‌کنیم که به‌تدریج متوجه می‌شویم هیچ‌کدام از این‌ها در اینجا جواب نمی‌دهد. 🔸همان‌طور که مردان عمل ما با اخلاص خودشان عمل کردند دیگران‌ هم خودشان را برسانند، جهان اسلام دارد می‌رود و ما اینجا درگیر نظریات غلط و آدرس‌های غلط هستیم. 🔸جامعه ایران، هویت فرهنگی و تمدنی با عقلانیت متناسب با خودش دارد، ایران قلب جهان اسلام بوده است و عقلانیت جهان اسلام در ایران نظم می‌گرفته است، هیچ جریانی را در جهان اسلام نمی‌بینید که ایران کانون گفت‌وگوهای آن نبوده باشد. 💠eitaa.com/parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴بازخوانی فتنه تکفیر و تکفیرگرایی 💠eitaa.com/parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▶️ خودمختاری تکنولوژی و غفلت از لوازم فرهنگی 💠eitaa.com/parsania_net
📌پیش از ظهر امروز: 🔰 پیش نشست اولین کنگره جهانی فارابی، فرهنگ و تمدن اسلامی ♻️ گزارش آن در سایت و کانال تقدیم خواهد شد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▶️ فرهنگ و زبان در نگاه الهیات اجتماعی 💠eitaa.com/parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▶️ چرا دین ستیزی و مقابله با مذهب، مشخصه منورالفکری در ایران بوده است؟⁉️ 💠eitaa.com/parsania_net
🔸در دیدگاه حکمای مشاء، اشراق و صاحبان حکمت متعالیه و در نظر افرادی چون فارابی، خواجه نصیر الدین طوسی و ... دین فقط بخشی از واقعیت اجتماعی نیست، بلکه بخشی از دین، در زندگی اجتماعی وجود دارد و انسان متدین ناگزیر باید دیانت خود را در رفتار و افعال اجتماعی بیابد و دین او در کنشها و فعالیت‌های اجتماعی تکوین یابد. 🔸به بیان دیگر سعادت و فلاحی که دین ترسیم می کند، حتی شقاوتی که دین، خصوصیات آن را بیان می کند، در زندگی اجتماعی شکل می گیرد و دین در متن عمل اجتماعی انسان فعلیت پیدا می کند؛ اگر انسان بخواهد فرد متدینی باشد و به فلاح برسد، این فلاح باید در نحوه رفتار اجتماعی او شکل بگیرد. 🔸فارابی معتقد است، ملکاتی که در انسان ایجاد می شود در متن زندگی اجتماعی انسان شکل می گیرد، این خصایل ابتدا به صورت «حال» است، بعد به «ملکه» تبدیل می شود و بعد چون حالت مجرد دارد، با مرگ فرد هم از میان نمی رود و با او محشور می شود. 🔸انسان هر نوع اجتماعی شدنی که داشته باشد، این اجتماعی شدن نسبت به آرمان دینی او بی تفاوت نیست؛ اگر الگوی اجتماعی شدن انسان، یک الگوی دینی باشد، فلاح و سعادت دینی را به دنبال می آورد و اگر الگوی جامعه پذیری او، الگوی غیر دینی باشد، شقاوت ابدی را به همراه دارد؛ لذا آرمان‌ها و ارزش‌هایی که دین ترسیم می کند، نسبت به فرآیند جامعه پذیری دینی، نمی تواند بی تفاوت باشد، او جامعه آرمانی خود را ترسیم می کند و معتقد است که انسان در جریان جامعه پذیری فقط اجتماعی نمی‌شود، متدین و یا بی دین نیز می شود. 🔸به همین دلیل فرآیند جامعه پذیری می‌تواند مقدس یا منفور باشد و به همان نسبت انسانی که در این فرآیند، شخصیت او شکل می گیرد، می‌تواند شقی یا خوشبخت باشد، اگر در جامعه‌ای سیستم اجتماعی بر مدار سنن تشریعی الهی باشد، تأثیر ظاهری آن در زندگی این جهانی انسانها بوده و تأثیر باطنی آن در زندگی ابدی است. 🔸دین همانگونه که جامعه خاصی را توصیه می کند، جامعه پذیری خاصی را نیز توصیه می کند، مطابق با این نظر، جامعه آرمانی و دینی، زمینه تحقق و فعلیت انسانیت انسانها است؛ اگر الگوهایی که از اجتماع ارائه می شود، مطابق با دین نباشد، دین توصیه می‎کند که در مقابل آنها موضع گرفته و نسبت به آرمان دینی خود کنش داشته باشند و حتی خرده فرهنگ خاص این کنش‌ها شکل بگیرد که شهادت اوج آن است. 💠eitaa.com/parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰تفاوت تاریخ نگاری غیرمدرن و مدرن 💠eitaa.com/parsania_net
✴️ تحلیل قیام سیدالشهدا علیه السلام؛ 🔸استاد پارسانیا : ✅ قیام امام حسین (علیه السلام) را نباید صرفاً رویدادی در تاریخ شیعه و حتی عالم اسلامی تحلیل کرد، به نظر می‌رسد مقام و جایگاه قیام سالار شهیدان در تاریخ بشر و تاریخ دین قابل تحلیل است. ✅ وقتی در زندگی حضرت آدم تأمل می‌شود و یا در حیات حضرت ابراهیم، حضرت زکریا و یحیی علیهم السلام بررسی صورت می‌گیرد یا در سخنان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره مقام امام حسین (علیه السلام) مطالعه می‌شود؛ عاشورا بُعدی فراتاریخی و ابعادی گسترده به خود می‌گیرد. ✅ گویی این قیام مانند انقلاب تازه‌ای در مسیر هدایت بشر است، همانند ظهور دوباره عیسی (علیه السلام) که در قرآن با خلق آدم (علیه السلام) مقایسه شده است؛ از این رو با قیام سالار شهیدان نه تنها دین اسلام زنده ماند و حیاتی دوباره یافت، بلکه اساساً دین و معنویت روح تازه‌ای یافت. 💠eitaa.com/parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▶️ تحریف فرهنگ دینی و شکل گیری مدینه فاسقه💥 💠eitaa.com/parsania_net
🔰وجه اشتراک قرائت‌های مدرن از عاشورا ✍️ استاد پارسانیا: 🔸عاشورا واقعه‌ای نیست که در این عالم کسی بتواند در قبال آن سکوت کند یا از کنار آن خاموش در گذرد، تکثر سنت تاریخی جهان اسلام را در روایت‌ها و قرائت‌های متفاوت آنان از واقعه عاشورا می‌توان دید. 🔸اندیشه‌های مدرن نیز پس از ورود به حوزه فرهنگی مسلمانان ناگزیر از مواجهه با این واقعه عظیم بوده و هستند؛ آنان در برخی از مقاطع و خصوصاً در هنگام غلبه سیاسی جریان منورالفکری در دوره رضاخان کمر به حذف این واقعه از عرصه فرهنگ و زیست جامعه بستند ولکن عاشورا با امواج خروشان خود نشان داد که تقابل حذفی با آن به حذف مقابله کنندگان منجر می‌شود. 🔸رویکردهای روشنفکری چپ در دهه پنجاه برای نخستین بار قرائت و تفسیر ایدئولوژیک انقلابی و در عین حال سکولار و مدرن خود را از عاشورا ارائه دادند و بدین ترتیب تصویر خود را در کنار تصاویر تاریخی‌ای قرار دادند که سنت متکثر فرهنگی جهان اسلام در آینه عاشورا ترسیم کرده بود. 🔸افول روشنفکری چپ در سطح جهانی و منطقه‌ای و غلبه لیبرالیسم متأخر ناگزیر قرائت‌ها و روایت‌های جدیدی از عاشورا را به دنبال آورده و می‌آورد. این قرائت‌ها به رغم مخالفت با بعد انقلابی چپ قرائت‌های روشنفکرانه در تقابل با روایت‌های متکثر تاریخی عاشورا نیز قرار داشته و از مبانی و اصول معرفتی مدرن بهره می‌برند. 🔸ویژگی مشترک قرائت‌های مدرن حذف ابعاد قدسی و معنوی متعالی و آسمانی عاشورا و فروکاستن عاشورا به ابعاد تاریخی فرهنگی آن، به عنوان برساختی صرفاً بین الاذهانی است. 🔸در این قرائت‌ها از همه ظرفیت‌های منازعات تاریخی ظاهر گرایان و متکلمان اشعری برای تبدیل عنصر محوری عاشورا یعنی امام علیه السلام به انسانی صرفاً زمینی و دنیوی استفاده می‌شود و به موازات آن به گونه‌ای شتابزده همه آنچه که در باب ابعاد ملکوتی و آسمانی مقام امام بیان می‌شود، به عنوان غلو تاریخی دوران صفویه و مانند آن معرفی می‌گردد، بدون آنکه موازین اولیه مربوط به سنجش میراث مکتوب و یا آنکه قواعد و ضوابط علمی برای توصیف منازعات تاریخی کلامی شیعی رعایت شود. 🔸انکار ساحت معنوی و آسمانی امام در حقیقت انکار ابعاد معنوی و متعالی انسان است و چشم پوشیدن از حقیقت معنوی و قدسی انسان به نسیان و دوری از ساحت متعالی و مقدس هستی بازمی گردد؛ چشم فرو بستن بر مقام و منزلت امام نشان از عبور از مقام انسان و ظلم به حقیقت انسانیت دارد و این امر نیز به نوبه خود حاکی از نسیان و فراموشی حق سبحانه و تعالی است. 💠eitaa.com/parsania_net
🏴حسینیه حکمت در فضای مجازی برپا می‌شود 🔸سلسله‌نشست‌های مجازی حسینیه حکمت به مناسبت دهه محرم و به همت مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به صورت مجازی برگزار می‌شود. 🔸حمید پارسانیا 🔰«نقش عاشورا در فلسفه اجتماعی شیعیان» (یکشنبه، ۹ مرداد، ساعت ۱۲) 💠eitaa.com/parsania_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▶️ فلسفه صبر و قیام در مکتب علوی علیه السلام 💠eitaa.com/parsania_net
🔴 فلسفه صبر و قیام در مکتب علوی علیه السلام به مثابه خار در چشم و استخوان در گلو ♦️به‌ موازات استقرار کلمۀ توحید و ارزش‌های دینی و اسلامی در حوزۀ فرهنگ، در حاشیۀ جریان کفر، جریان دیگری هم شکل می‌گیرد که جریان نفاق نام دارد، تعبیر قرآن این است که شما اسلام آوردید؛ ولی ایمان درون قلب شما راه پیدا نکرده است و هدف اجتماعی اسلام این است که توحید در سطح فرهنگ استقرار پیدا کند و دارای قدرت شود و تسلط شرک بر حوزۀ فرهنگ تمام شود و دست آن از قلمرو قدرت و سامان بخشیدن به‌نظام زیست و زندگی مردم کوتاه شود. ♦️دین چیزی نیست که بتوان بر دیگری تحمیل کرد؛ اما می‌توان از آن در عرصۀ فرهنگ، محافظت کرد تا دیگران، کفر و ارزش‌های خود را به‌عنوان یک امر مسلط در جامعه قرار دهند؛ اما فتح و پیروزی اسلام این کار را کرد. ♦️مولای متقیان، تلاش بسیاری می‌کند تا مسألۀ امامت، خلافت و مسألۀ عدالت و امور دیگر محقق شود و تا جایی که توانست مقاومت کرد؛ اما وقتی که محقق نشد تلاش کرد تا اسلام و کلمۀ توحید در اعتلای خود باقی بماند؛ وقتی که امیر مؤمنان بعد از گفت‌وگو با حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها از منزل بیرون آمد، از مأذنه صدای اذان بلند شد، مولا برگشت و عبارتی را بیان کرد که اگر من اقدام کنم دیگر از مأذنه هم صدایی نخواهد آمد و این سخن حضرت نشان می‌دهد که به چه دلیل مولا خار در چشم و استخوان در گلو دارد و نه‌تنها سکوت می‌کند، بلکه همراهی می‌کند. ♦️منتها ابوسفیان و بنی‌امیه بیکار نبودند و از خطاهایی که در مناسبات و روابط افراد شکل گرفت، استفاده می‌کردند تا آن ساختار پیشین قدرت را بازگردانند؛ اما در ذیل پوشش مفاهیمی که در حوزۀ فرهنگ بر آن‌ها سنگینی می‌کرد، درصورتی‌که می‌خواستند این مفاهیم و ارزش‌ها را از حوزۀ فرهنگ و نمادهای اجتماعی حذف کنند. ♦️هنگامی که خلیفۀ سوم از میان بنی‌امیه به قدرت رسید، فرصت بسیار مناسبی را برای ابوسفیان و بنی‌امیه ایجاد کرد، درحالی‌که بنی‌امیه خلیفۀ سوم را هم در خدمت قدرت خود به مسلخ بردند و حوادثی را به‌وجود آوردند که نارضایتی‌هایی را ایجاد کرد. ♦️این درحالی بود که معاویه هم پشت خلیفه را خالی کرد، برای اینکه فکر می‌کرد نفر بعدی خود او است که به قدرت می‌نشیند، درصورتی که مولا امیرالمؤمنین این خطر را به‌خوبی تشخیص می‌داد و مانع از این بود که این شجرۀ خبیثه، ارتجاع و بازگشت علنی به حوزۀ کفر را بتواند محقق کند. 📌متن گفتگو با استاد پارسانیا 💠eitaa.com/parsania_net