🔘 حلقه وین و فلسفه
✍🏻 استاد حمید پارسانیا
🔻 در نگاه کانت، فلسفه با علم جمع میشد، اما سخنی از فلسفههای مضاف نبود؛ یعنی علم بدون فلسفه و بدون تحمیل ذهنیت بر او شکل نمیگرفت، و فلسفه مضاف میخواست ذهنیت دخیل در این علم را تبیین کند و نقش قوه فاهمه را در تکوین این علم داشت.
🔸 اما در نگاه کنت، یا علم وجود دارد و یا فلسفه و جمع این دو درست نیست. در حلقه وین، این مسئله جدیتر میشود؛ زیرا در دیدگاه کنت معانی ذهنی، نظامی داشتند اما علمی نبودند، ولی در حلقه وین میگویند معنای غیرحسی وجود ندارد و آنچه به عنوان فلسفه گفته می شود در واقع نوعی بازی زبانی است.
🔹 لذا در این دیدگاه نیز فلسفه مضاف به علم نمیتوانیم داشته باشیم. البته در دیدگاه کنت، میتوانستیم فلسفه طبیعت و فلسفههای ناظر به غیر علم داشته باشیم، اما نمیتوانستیم فلسفه علم داشته باشیم.
🔸 اما در دیدگاه حلقه وین، حتی ما فلسفه ناظر به غیر علم هم نداریم؛ چون فلسفه مهملگویی است، یعنی خطای زبانی است. نقش فلسفه خدمت به علم است و زوائد بیمعنایی را که نتیجه فهم غلط است، به دور میریزد.
🔹 بنابراین، در نیمه اول قرن بیستم و هنگام شکلگیری حلقه وین، فلسفه مضاف به علم و غیر علم نمیتواند شکل بگیرد؛ اما بعد از زمان حلقه وین، یعنی ویتکنشتاین دوم و با بازگشتی که به کانت صورت میگیرد.
🔺 معلوم میشود اولاً معنا محدود به معنای حسی نیست و ثانیاً اینکه این معانی برخلاف آنچه ویتکشتاین میگفت، بازیهای جدا نیستند و با یکدیگر نوعی تعامل دارند و طبق دیدگاه پوپر، نوعی تعامل کنترل شده، محدود و مقید بین این معانی وجود دارد.
🔖 شفاهی به سیر تاریخی شکل گیری فلسفه های مضاف در غرب
#علم
#فلسفه
#غرب_شناسی
🆔 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖼 #عکس_نگاشت | تلاش برای استقلال علمی
🔸 داشتن استقلال علمی در واقع به استقلال سیاسی و امنیتی کمک قابل توجهی خواهد داشت و باید در کشور به استقلال علمی برسیم.
🔖 نشست سیاست علمی ایران و نقش استاد بسیجی در مرجعیت علمی
#علم
#جامعه_شناسی
🆔 @parsania_net
#اطلاعیه
🔶کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با مشارکت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار می کند؛
✅اولین سلسله نشست های انقلاب اسلامی و تحول در علوم اسلامی و انسانی
🔷با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه
⏱زمان: 6 تا 10 اسفند 1401
افتتاحیه ۶ اسفند ماه ساعت ۹ صبح
🕌مکان برگزاری: حرم مطهر رضوی، صحن امام حسن مجتبی علیه السلام، ساختمان شماره ۱ دانشگاه علوم اسلامی رضوی، سالن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
لینک شرکت در جلسه: https://www.skyroom.online/ch/razavimaharat1400/gharbshenasi
🆔 @parsania_net
1_3208657919.m4a
32.39M
عقل شیعی و عقلانیت مدرن، استاد حمید پارسانیا
🆔 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ملاک دینی یا غیر دینی بودن علم
🎙 استاد حمید پارسانیا
🔻 عقل در حکمت اسلامی نور دانسته شده و علم امری است که در ذات خودش معلوم را نشان میدهد که سوژهمحور نیست. همچنین علم در این نگاه، محدود به محسوسات نیست؛ بلکه شامل علوم عقلی و نقلی و وحی نیز میشود. با این تعریف از دین و علم، در معنای علم و عقل، دین نهفته نیست و علم و عقل، ابزار شناخت دین است.
🔸 حال این سؤال مطرح است که اتصاف علم و عقل به دینی و غیردینی، به چه لحاظ است؟ ملاک در دینی بودن یا نبودن یک علم چه میتواند باشد؟ چندین ملاک برای دینی یا غیردینی بودن علم وجود دارد که چند ملاک آن را خواهم گفت.
1️⃣ ملاک اول به لحاظ موضوع است؛ یعنی اگر موضوع یک علم دین باشد، علم دینی خوانده میشود. مثلاً اگر موضوع یک علم، شناخت خدا و افعال و اقوال او باشد، آن علم به لحاظ موضوع، دینی است؛ یا اگر موضوع علوم انسانی، حوزه تجویزهای خداوند مانند فقه باشد، این علم دینی است. در مقابل، اگر حقوق را صرفاً توافقات جمعی بدانیم به لحاظ موضوع، حقوق علم غیردینی خوانده میشود.
2️⃣ ملاک دوم برای دینی یا غیردینی بودن علم، متافیزیک آن علم است. پوزیتیویستها در نیمه اول قرن بیستم معتقد بودند که علم، متافیزیک ندارد. پستمدرنها به این رسیدند که علم، محصول پارادایمهاست و در عینحال، پارادایم غیرعلمی است. اما متافیزیک، شناختی است که دین متوقف بر آن است.
🔹 در عقلانیت مدرن بحثهای صرفاً عقلی را فلسفه میگویند؛ به همین سبب با فلسفه متافیزیکی اسلامی فرق دارد. در نگاه ما اصول موضوعه از گزارههای علم تجربی نیست و در فلسفه الهی ریشه دارند. البته خود فلسفه علم است و نسبت آن با علوم تجربی بسیار حیاتی است، طوری که دینی یا غیردینی بودن علم بر اساس تعریف آن علم از متافیزیک مشخص میشود.
🔹 مثلاً تعریف ما از علیت که یک مسئله متافیزیکی است، در تحلیلهای بعدی ما از علوم انسانی کاملاً اثرگذار است؛ یعنی اگر یک مقدمه تجربی را در دست دو فرد قرار بدهیم که یکی معتقد به متافیزیک الهی باشد و دیگری معتقد به متافیزیک الهی نباشد، دو نتیجه متفاوت میگیرند.
3️⃣ ملاک سوم برای اتصاف یک علم به دینی بودن روش میباشد، روش متأثر از ابزارهایی است که برای کسب علم و معرفت معتبر میدانیم. مثلاً پوزیتیویستها، فقط ابزار حس را میپذیرند.
🔸 حال اینکه ما معتقدیم دانش علمی، به دانش تجربی محدود نیست و معرفت عقلی و وحی نیز معرفت علمی است. در روش پوزیتیویستی، حتی خیلی از معارف ارزشی نیز از دایره علم خارج میشوند؛ چون روش و ابزار پوزیتیوست فقط حس است.
🔖 دومین هفته از دوره آموزشی طیفبندی حوزه علمیه در نسبت با علوم انسانی
#علم
#فلسفه
🆔 @parsania_net
#کوتاه_نوشت
💠ما معتقدیم دانش علمی، به دانش تجربی محدود نیست و معرفت عقلی و وحی نیز معرفت علمی است. در روش پوزیتیویستی، حتی خیلی از معارف ارزشی نیز از دایره علم خارج میشوند؛ چون روش و ابزار پوزیتیوست فقط حس است.
#علم
#فلسفه
🆔 @parsania_net
پارسانیا.mp3
27.07M
فقه نظامات در اندیشهٔ شهید محمدباقر صدر
در نشست: «بازخوانی اندیشهٔ اجتماعی شهید محمدباقر صدر»
سخنرانی:
حجتالاسلام و المسلمین حمید پارسانیا
دانشکدهٔ علوماجتماعی دانشگاه تهران
سه شنبه، ۳اردیبهشت۱۳۹۸
#فقه
#شهید_صدر
🆔 @parsania_net
✍️ گزارشی از پیشنشست مبانی و رویکردهای فلسفی امام خمینی (ره) در قم
❇️ امام راحل و آثار و مبانی عرفانی و فلسفی ایشان در این عصر مظلوم واقع شدهاند
🔹اولین پیش همایش بررسی مبانی و رویکردهای فلسفی امام خمینی (ره) در دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در قم برگزار شد.
مشروح نشست:👇
https://hawzahnews.com/xc7J8
🆔 @parsania_net
💠 امام راحل، بحث عقلانیت یک نگاه بسیار عمیق و جالب توجه دارد
📁 بخش نخست:
▫️ موضع و جایگاه فلسفی امام راحل در دوران معاصر و در حوزه معاصر باید در تداوم فلسفه اسلامی تحلیل شود.
🔹 کرسی تدریس فلسفه در سالهایی که مشغول به فعالیت علمی در این عرصه بودند پیش از دوران علامه و انتقال تدریسی از فلسفه به اصول، به حدی جالب توجه بود که بسیاری از علما و شاگردان ایشان از این دوران به نیکی یاد می کنند و افسوس می خوردند.
🔺 اگر موضع امام، در جریان های فلسفی جهان اسلام دیده شود، ایشان امتداد حکمت مشا، اشراق، حکمت متعالیه و با انس تعلیم و تالم عرفانی بودند. ایشان در عرفان اساتید بزرگی داشتند و در این حوزه نیز فعالیت های علمی بسیار قوی داشتند.
🔸 جریان حدیثی و علمی و عرفانی که در دوران صفویه ایجاد می شود تعامل حکمت و عرفان و قرآن و حدیث در حکمت متعالیه شکل می گیرد. امتزاجی که صدرالمتالهین در امتداد فلسفه جهان است ایجاد می کند منحصر به فرد است و امام راحل نیز این امتزجاج را کاملا رعایت می کردند. ولی بحث عرفانی امام منحصر به فرد و خاص بودند.
📎 اولین پیش همایش بررسی مبانی و رویکردهای فلسفی امام خمینی (ره)، دانشگاه ادیان و مذاهب، 3 اسفند 1401
#امام_خمینی
🆔 @parsania_net
💠 امام راحل، بحث عقلانیت یک نگاه بسیار عمیق و جالب توجه دارد
📁 بخش دوم:
▪️ امام راحل در مصباح الهدایه با یک نگاه عرفانی نگاهی کاملا تامل آمیز دارند. مرحوم آشتیانی این کتاب را به کتب پنجم و ششم که اوج کتب عرفانی جهان اسلام است مقایسه می کردند. امام راحل، فلسفه را با یک سویه عرفانی ممتزج می کردند. از زمانی که حکمت صدرایی در اواخر قاجار بسط پیدا کرد، با دو مواجهه روبرو هستیم که برخی با بحث مشاءی و برخی با مباحث عرفانی این روبرویی را برجسته کردند که امام راحل نگاه عرفانی خود را داشتند.
▫️ امام راحل، بحث عقلانیت یک نگاه بسیار عمیق و جالب توجه دارد. زمانی که نامه امام راحل به گورباچف را می بینیم مشاهده می کنیم که این عقلانیت تا کجا به داد زندگی امروز و حل مشکلات جهان می رسد. امام راحل در این مباحث از برهاین شفای ابن سینا نیز بهره می برند تا نشان دهند که بدون عقل، علم تولید نمی شود.
🔹 امام راحل با شهود عقلی و مبانی که ارایه می کنند به شیخ اشراق و ابن عربی توجه دارند. ایشان به ظرفیت عقلانی فلسفه و عرفان اسلامی در مواجهه با مکاتب و فلسفه های مدرن اشارات مستقلی دارند که با شناخت واقعیات این جهان، این نوع نظریه با را به چالش می برندو افق این معرفت ناب اسلامی را ارایه می کنند.
📎 اولین پیش همایش بررسی مبانی و رویکردهای فلسفی امام خمینی (ره)، دانشگاه ادیان و مذاهب، 3 اسفند 1401
#امام_خمینی
🆔 @parsania_net
مبانی_فلسفه_علوم_انسانی_استاد_پارسانیا.mp3
20.29M
#صوت | فلسفه علوم اجتماعی
🎧 استاد پارسانیا
🔶اگر متافیزیک تکان بخورد همه علوم تکان میخورد.
🔹تفاوت فلسفه و علم یک تفاوت نو پدیدی است که بر اساس تعریف جدید آگوست کنت از فلسفه و علم پدید آمد.
🔹در تعریف کنت فلسفه یک معرفت صرفا ذهنی و سوبژکتیو است که روش عقلی را به کار میگیرد و علم یک معرفت عینی است که روش تجربی را پیگیر میشود.
🔹پس تفاوت فلسفه و علم ازدید کنت یک تفاوت صرفا در روش شد.
🔹فلسفه در معنای تاریخی آن به حسب موضوع خود دو روش را به کار میگیرد.
🔹 فلسفه در معنای پیشین یک معنای عام و یک معنای خاص دارد،معنی عام او همان معرفت علمی بود و عمده روشش برهان بود برهان به معنی روش صرفا عقلی نیست البته بی عقل هم نمیتوان باشد یعنی در برهان حتماً عقل داریم اینکه مواد برهان چه چیزی باشد دست موضوع علم است. در برخی از موضوعات یعنی در علوم طبیعی بدون حسیات و تجربیات ممکن نیست فلسفه طبیعی بوجود آید.
🔹معرفت علمی حتماً باید برهانی باشد عبور از حسیات برای رسیدن به قواعد کلی یک مشکل جدی است. ابن سینا فصلهایی از کتاب برهان شفا را به این مشکل اختصاص داده
🔹گاهی فلسفه به معنی خاص به کار برده میشد.
🔹اگر فلسفه به معنی خاص باشد یک علم خاص است و شامل همه علوم نمیشود اما هیچ علمی بی نیاز از او نیست اگر به معنی عام باشد شامل همه علوم میشود و علوم تجربی از آن خارج نمیشود .
🔹فلسفه به معنای خاص همان متافیزیک است و یک علمی است که درباره احکام اصل واقعیت بحث میکند از آن جهت که واقعیت است.
🔹احکام متافیزیک یک احکام کلی است.
#علوم_اجتماعی
🆔 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از حمید پارسانیا
#اطلاعیه
🔶کانون غرب شناسی و اندیشه اسلامی دانشگاه علوم اسلامی رضوی با مشارکت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار می کند؛
✅اولین سلسله نشست های انقلاب اسلامی و تحول در علوم اسلامی و انسانی
🔷با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه
⏱زمان: 6 تا 10 اسفند 1401
افتتاحیه ۶ اسفند ماه ساعت ۹ صبح
🕌مکان برگزاری: حرم مطهر رضوی، صحن امام حسن مجتبی علیه السلام، ساختمان شماره ۱ دانشگاه علوم اسلامی رضوی، سالن سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
لینک شرکت در جلسه: https://www.skyroom.online/ch/razavimaharat1400/gharbshenasi
🆔 @parsania_net
❎ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می کند:
◽️ همایش ملی عرفان اهل بیتی
💢 همراه با پیام تصویری مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
🎙 با سخنرانی:
آیت الله #علی_اکبر_رشاد
استاد #سید_یدالله_یزدان_پناه
استاد #حمید_پارسانیا
📚 رونمایی از کتب و آثار ویژه همایش
⏰ چهارشنبه ۱۰ اسفند ماه، ساعت ۱۸:۴۵
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔍 اطلاعات بیشتر:
🌐 eitaa.com/joinchat/905248775C8cd586abfc
🆔 @parsania_net
🖼 #عکس_نگاشت | حفظ اقتدار فرهنگی
🔸 ابوسفیان برای از بین بردن اقتدار فرهنگی اسلام تلاشهای بسیاری کرد ولی حتی با 21 سال فرماندهی کفر بنیامیه بر بلاد اسلامی این اقتدار از بین نرفت و امام علی با درایت و صبر و سکوت خود اقتدار فرهنگی اسلام را حفظ کردند.
🔖 پیشنشست دین و اقتدار فرهنگی و نقش آن در هندسه جهانی
#فرهنگ_شناسی
#انقلاب_اسلامی
#فرهنگ
🆔 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسفار جلد ۶ جلسه ۴۲۰
۸ اسفند ۱۴۰۱
🔰 جامعهپذیری دینی
✍🏻 استاد حمید پارسانیا
▪️ جامعهپذیری فرآیندی است که درطی آن ارزشها، هنجارها و باورها و فرهنگ جامعه که بخشی از آنها را ارزشها و هنجارهای دینی تشکیل میدهند، از نسلی به نسل بعد منتقل شود.
▫️ در جریان جامعهپذیری دینی ممکن است یکسری باورهای سنتی و ناصحیح نسبت به دین نیز که با خرافات و توهمات آمیخته شده است، منتقل شوند، البته با حرکت جامعه به سمت مدرنیسم و پست مدرنیسم این باورهای غلط بیشتر نمود پیدا کرده و آن باورهایی که صحیح و مثبت هستند ماندگارتر میشوند.
▪️ باورهایی که تحت تأثیر شرایط اجتماعی شکل گرفته بودند، حذف میشوند و اگر چه باورهای غلط، اما از نوع دیگر مطابق با شرایط جدید به دین تحمیل میشوند، اما به نظر میرسد مردم از حیث دینداری کاملتر میشوند.
🔖 جامعه و دین
#جامعه_شناسی
#فرهنگ_شناسی
🆔 @parsania_net