#ویراست
💠 ولایت و امامت
❇️#ولایت دو بعد دارد؛ بعد معنوی و بعد ظاهری یا سیاسی.#امامت همان ولایت اجتماعی است، اما ولایت باطنی امری تکوینی است؛ ولایت ظاهری یا امامت، وظیفه اجتماعی است و محقق شدن آن از وظایف امت اسلامی در قلمرو تشریع است،اما ولایت به معنای تکوین به حقیقت عالم تعلق دارد؛ قابل تصرف نیست و امکان غصب آن وجود ندارد.
#استاد_حمید_پارسانیا
💠@parsania_net
🖌در شرایط امروز جامعه اعتقاد به ولایت چه در معنای ظاهری و چه در معنای باطنی چگونه است؟
💢 غاصبان و جریان جاهلیت اگر میتوانستند، همانطور که ابوسفیان و معاویه به دنبالش بودند، به کفر باز میگشتند؛ برخی اظهارات هر دو نشانههایی از این بازگشت دارد، اما حضور فرهنگی اسلام مانع از آن بود که چنین کنند؛ در تقابل با امامت هم اگر میتوانستند، تنها مقام اجتماعی اهل بیت را غصب نمیکردند، بلکه یاد آنها را از یاد تاریخی امت اسلامی از بین میبردند، چنانچه بنیامیه تلاش کرد و حتی سب مولا امیرالمومنین (ع) را ترویج میکرد، اما به مقصود دست نیافت.
✴️ شاید در تاریخ ولایت ظاهری اهل بیت(ع) غصب شده باشد، اما ولایت باطنی ایشان در امت اسلامی مورد اذعان قرار گرفته است؛ لذا آن بخش از امت اسلامی که به مسأله ولایت باطنی اهل بیت (ع) توجه دارد، فرصت مناسبی است برای حضور محبت اهل بیت در امت اسلامی و فرصتی است برای اینکه مقام سیاسی آنها و امامت ظاهری آنها روانتر و مقبولتر در گفتگوهای بین امتاسلامی مطرح شود.
🌀 گفتگو درباره ولایت باطنی با کسانی که سب اهل بیت (ع) کنند، احترام برای اهل عصمت قابل نباشند و به جایگاه معنوی آنها در نظام عالم قائل نباشند، دشوارتر از آن است که بخواهیم از مقام امامت سیاسی آنها صحبت کنیم.
🔸در شرایط موجود بستر محبت به اهل بیت (ع) و توجه به ولایت باطنی آنها که در جریانهای عرفانی جهان اسلام هست، فرصت مناسبی برای وحدت امت اسلامی فراهم میآورد و امکانی برای رفع افتراق در جامعه اسلامی محسوب میشود، چون این محبت میتواند دستمایه گفتگوهای صمیمانهتری در امت اسلامی باشد.
💠 باید به غدیر برگردیم
♻️ اختلافاتی که بعد از رحلت پیامبر (ص) در جهان اسلام به خاطر عوامل و انگیزههای فردی و اجتماعی بهوجود آمد، به لحاظ تاریخی جریانهایی را ایجاد کرد و در بخشهایی از فرهنگ اسلامی استمرار پیدا کرد. امت اسلامی برای بازگشت به سرچشمه وحدت که قرآن، نبیاکرم و سنت رسولا… است ناگزیر باید به ماقبل این حوادث بازگردد و قاعدتا یکی از نکات روشنگر برای بسیاری از حوادث که بعد از رحلت پیامبر پیش آمد، رویداد غدیر است. رویداد غدیر یک ذخیره الهی برای امت اسلامی است، برای اینکه ملت اسلامی از بازگشت به آن و از مسیر آن، میتواند وحدت از دست رفته را به دست آورد.
#استاد_حمید_پارسانیا
💠@parsania_net
🔴چهل گفتار در تحلیل اجتماعات بزرگ دینی
(بررسی موردی جشن غدیر تهران)
🔸ناشر: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات- تیر 1402
🔸این کتاب دستاورد برگزاری 11 نشست تخصصی با عنوان «بررسی ابعاد اجتماعات دینی- فرهنگی در دوران پساکرونا»ست که با حضور 40 نفر از صاحبنظران علوم اجتماعی، سیاستگذاری فرهنگی و رسانه و نیز فعالان فرهنگی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شده است.
🔸در این نشستها ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، ارتباطی، منسکی و سیاسی این جشن غدیر در تهران مورد گفتوگو و واکاوی قرار گرفته است.
🔸معرفی بیشتر کتاب: https://www.ricac.ac.ir/news/4718
🔸در این کتاب علاوه برگفتارهای مطرح شده از سوی صاحبنظران، خلاصه گزارش تحلیلی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات از این مباحث به همراه راهکارها و پیشنهادهای عملیاتی برای برگزاری باشکوهتر مناسک دینی فرهنگی ازجمله جشن غدیر به قلم محمدرضا روحانی، دبیر علمی این نشستها درج شده است.
#دوستان_کتاب
📚@dostaneketab
💠@parsania_net
💠 باید به #غدیر برگردیم
❇️ امت اسلامی برای بازگشت به سرچشمه وحدت، ناگزیر باید به ماقبل این حوادث بازگردد و یکی از نکات روشنگر برای بسیاری از حوادث که بعد از رحلت پیامبر(ص) پیش آمد، رویداد #غدیر است. رویداد غدیر، ذخیره الهی برای امت اسلام است و ملت اسلامی از بازگشت به آن و از مسیر آن میتواند وحدت از دست رفته را به دست آورد.
#استاد_حمید_پارسانیا
💠@parsania_net
حمید پارسانیا
#درسگفتار_نظام_علمی_و_فرهنگی_قرآن #پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن 📒مجموعه درس گفتار نظام علمی و فرهنگی
مجموعه درسگفتار نظام علمی و فرهنگی قرآن جلسه ششم.mp3
43M
#درسگفتار_نظام_علمی_و_فرهنگی_قرآن
#پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن
📒مجموعه درس گفتار نظام علمی و فرهنگی قرآن جلسه ششم
🌐http://dte.bz/Nezame_elmi_quran01
🎙#استاد_حمید_پارسانیا
💠@parsania_net
حمید پارسانیا
💠 دینداری در جامعه ایران رشد فزآینده داشته است
💢 در برابر برخی ادعاها باید پرسید کدام روز در این چهل سال گذشته این عنصر ضعیف شده است؟ ما در حوزه مناسکی شاخصها یا نمادهایی را نمیبینیم و نداریم که نشان دهد قلمرو مناسک دینی تضعیف شده، شاهدش مثلاً پدیده اربعین، عزاداری امامحسین علیهالسلام یا جشنهای مهدویت و مانند اینهاست. امروز ما در عرصه اجتماعی و سیاسی غیبت دین را نمیبینیم، بلکه رقابتهایی را میبینیم که مفاهیم مربوط به خودش را میطلبد. ما به شناخت پیچیدگیهای این روابط و تقسیمبندی انواع دینداریهایی که مطرح میشوند نیاز داریم. در این زمینه هم ادبیات و تحقیقات مرتبط با دینداری را در دوران معاصر شاهدیم و این خود نشانهای از حضور دین در عرصههای مختلف است.
🖌 رهبر انقلاب مراسمهایی مثل جشن غدیر امسال در تهران را نشاندهنده اعتقاد، دینداری و زنده بودن دین در بین مردم دانستند؛ گسترش مناسک و رویدادهایی از این قبیل چه نقشی در رشد دینداری ایفا میکند؟
❇️ نمونههایی که در پاسخ به سؤال قبل اشاره شد، اوجگیری اندازهای از دینداری را که بهلحاظ تاریخی سابقه هم دارد نشان میدهد؛ مثلاً مجالس امام حسین علیهالسلام قبل از انقلاب در ایران یا در دوران قاجار و مانند آن هم برگزار میشد؛ مسئله اربعین هم در محدودهای بهعنوان یک مناسک دینی در بین شیعیان مخصوصاً بیشتر در منطقه عراق رواج داشت. اما همین مناسک را باید با دوران انقلاب مقایسه کنیم. قبلاً جنبه فردی و شخصی آنها مورد توجه بود که مهم و قابلتوجه هم هست و ثواب، بهشت، دوزخ آن مطرح است و روح این مناسک به اینها بازمیگردد؛ اما عمدتاً در همین چارچوب محدود میشود.
🌀 همین مناسک عاشورا بعد از انقلاب به یکباره بُعد کاملاً سیاسی خودش را هم نشان داد؛ یعنی هم در ۱۵ خرداد، امام رحمةاللهعلیه از این بعد مسئله استفاده کرد و قیام ۱۵ خرداد در این ایام شکل گرفت و هم در مقطع انقلاب اسلامی، مقاطعی که موسم برگزاری مناسک دینی بود، ابعاد اجتماعی و سیاسی و کلان آن که ابعاد فردی هم نیست خودش را نشان داد. این امر بهلحاظ تاریخی پدیده جدید و بیسابقهای است. بعد از انقلاب این مناسک دائماً ذخایری را برای استمرار و هویتبخشی به حرکت انقلاب فراهم آوردهاند. در ایام جنگ هشتساله مفاهیم مربوطبه همین مناسک بود که حماسه حضور، دفاع، شهادت و ایثار را تغذیه و تأمین میکرد.
🔺بعد از انقلاب روشنفکران غربی که از یک سکولاریسم عریان برخوردار باشند، کمتر داشتیم و این جریانها بیشتر ناگزیر بودند تحت پوشش دین تقابلهای خودشان را انجام بدهند و وقتی که این حضور در برابر حرکت یا فرهنگ انقلاب از ناحیه این جریانها گسترده میشد باز در مقاطع مربوط به همین مناسک دینی بود که انقلاب شروع به دفاع از هویت خود میکرد. بنابراین این سطح از دینداری پیشینه تاریخی ندارد یا موارد مشابه آن بسیار کم و اندک است. اتفاقاً این سطح از دینداری یک سطح مغفولمانده و درعینحال سطحی است که امت اسلامی بهشدت به آن نیاز دارد و بهشکلی روح دیانت در عرصه فرهنگ و تاریخ به این سطح وابسته است.
✅ اسلام بر مسائلی مانند زکات، خمس، نماز و ... بنا شده که ممکن است جنبه فردی برخی از آنها غالب باشد اما روایات ما این تعبیر وجود دارد که هیچ چیزی به اندازه مسئله حکومت و ولایت در دین اهمیت ندارد. از آسیبهای تاریخی دین ما مخصوصاً در زمان معاصر غفلت، فراموشی و بلکه انکار این بخش از دین بوده است. وقتی که این بخش زنده میشود میبینید که بُعد اجتماعی دیگر بخشها یعنی نماز و عبادات و... هم یکباره ظاهر میشود.
✴️ بحث نماز را همواره داشتهایم اما نمازجمعه خودش یک پدیدهی دینی است. ما قبل از انقلاب نماز جمعه نداشتیم. اگر جایی هم نماز جمعهای برگزار میشد -در شهری مثل قم هم یک نفر میخواند- هویت آن در سطح فردی و شخصی بازنمایی داشت و ابعاد اجتماعی و سیاسی آن اصلاً امکان بروز و ظهور نداشت. قبل از انقلاب در نقطه صفر بودیم. هر عددی را که با صفر بسنجید بینهایت است؛ یعنی فاصلهاش را نمیشود گفت چند برابر شده است.
📌گفتگوی تفصیلی در سایت استاد پارسانیا
💠@parsania_net
21.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پادکست
📽 خاستگاههای فلسفی، تاریخی، فرهنگی و متافیزیک در هر جامعه چگونه بر علم تاثیر میگذارند؟
💢 استاد پارسانیا
🆔@parsania_net
🖌 به نظر شما آیا تلقی فردی از کارکردهای دین بر گرایش دینی تأثیر دارد؟
💠 دروازه ورود به دین، معرفت و آگاهی است. دین افراد، با نحوه تلقی آنها از دین، بستگی نزدیک دارد. یعنی اگر تلقی فرد مطابق با دین باشد، او به ساحت دیانت باریافته است و اگر تلقی او از دین مطابق و موافق با حقیقت دین نباشد، او از وصول به دین محروم مانده است.
✴️ ما نمیتوانیم تلقی و معرفت فرد از دین را امری مغایر و جدای از دیانت فرد بدانیم. برخی از تلقیها بیگانگی و افتراق خود را با دین، صریح و آشکار بیان میکنند و برخی از تلقیها به رغم هویت غیر دینی خود در پوشش نفاق قرار میگیرند.
💢 کسی که تلقی مارکسیستی از دین دارد و یا تفسیری فرویدی از دین میکند، بدون شک تلقی خاصی از دین دارد، لیکن این تلقی به گونهای است که هویت دینی ندارد و با دین داشتن فرد نیز به لحاظ منطقی نمیتواند سازگار باشد. تلقی و برداشت کارکرد گرایانه از دین نیز همین خصوصیت را دارد.
❇️ اگر تلقی شما از حقیقت دین تلقی دورکیمی باشد، به لحاظ منطقی نمیتوانید دیندار باشید و اگر به رغم تفسیر دورکیمی دین، همچنان دیندار باقی بمانید، نظام ذهنی شما گرفتار التقاط و آشفتگی میشود و این التقاط که به شرایط فردی و روحی شما وابسته است، قابل انتقال نیست و دیر یا زود به نفع یکی از دو طرف التقاط در هم میشکند، البته باید توجه داشت تلقی کارکرد گرایانه از دین غیر از قبول کارکرد برای دین است، زیرا در حالت دوم می توان برای دین، ابعاد و ساحتهایی غیر اجتماعی و مطلق و آسمانی قایل بود و برای آن آثار اجتماعی نیز در نظر گرفت.
🌀 در مجموع می توان گفت که دین نمی تواند به تفسیرها و قرائت های مختلفی که از آن میشود و به نظامهای آموزشی و سیستم های تئوریک مختلف بیتفاوت باشد و اگر بخواهد از هویت اجتماعی و ابعاد عینی و خارجی خود دفاع کند، روشها و ساختار آموزشی متناسب با خود را ایجاد می کند.
📌منبع : فصلنامه شورای فرهنگی و اجتماعی زنان، شماره 6
💢استاد پارسانیا
🆔@parsania_net
#برگزیدگان_جشنواره_بینالمللی_فارابی
💠 در جشنواره فارابی از استاد حمید پارسانیا به عنوان متخصص در جامعهشناسی و یکی از شخصیتهای پیشتاز در عرصه علوم انسانی و اسلامی تقدیر شد.
🔰 حجت الاسلام سیدیدالله یزدان پناه و دکتر احدفرامرز قراملکی، دیگر اساتیدی بودند که به عنوان پیشتاز در فلسفه، عرفان، کلام و اخلاق حرفهای مورد تقدیر قرار گرفتند.
💢استاد پارسانیا
🆔@parsania_net
حمید پارسانیا
#درسگفتار_نظام_علمی_و_فرهنگی_قرآن #پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن 📒مجموعه درس گفتار نظام علمی و فرهنگی
مجموعه درسگفتار نظام علمی و فرهنگی قرآن جلسه هفتم.mp3
37.96M
#درسگفتار_نظام_علمی_و_فرهنگی_قرآن
#پژوهشکده_فرهنگ_ومعارف_قرآن
📒مجموعه درس گفتار نظام علمی و فرهنگی قرآن جلسه هفتم
🌐http://dte.bz/Nezame_elmi_quran01
🎙#استاد_حمید_پارسانیا
💠@parsania_net