🔴 مرکز ملّی مطالعات و سنجش دینداری با همکاری سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم برگزار می کند:
📚 ششمین نشست از سلسله نشست های جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان با عنوان: « ادامه جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی»
💢مدرس: «استاد پارسانیا»
🗓زمان برگزاری کلاس: یکشنبه ۲۴ دی ماه، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷
🕌مکان: قم، ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم، سالن شیخ طوسی.
https://eitaa.com/markazsanjeshdindari
🔗 لینک ورود به جلسه مجازی
https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom
🔻این نشست به صورت زنده از طریق همین کانال پخش خواهد شد.
حمید پارسانیا
🔰 سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی دفترقم با مشارکت مرکز ملی مطالعات و سنجش دین داری و انجمن عل
Rec 0001~1.mp3
19.14M
🔵 دومین جلسه از سلسله نشستهای ماهانه علمی با موضوع «روششناسی استاد مطهری» در آخرین پنجشنبه هر ماه
🔻موضوع جلسه دوم:
روش استاد مطهری در علوم اجتماعی
🔹 ارائهدهنده:
حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
🗓⏰ زمان: پنجشنبه، ۲۸ دی، ساعت ۹:۳۰
به صورت حضوری و مجازی از کانال ایتا:
eitaa.com/motahari_ir
و سایت بنیاد:
motahari.ir/live
🏢محل برگزاری: قم، بلوار عطاران، بین کوچه ۸ و ۱۰، پلاک ۱۳۴، بنیاد شهید مطهری
🔸فایل صوتی نشست اول:
https://eitaa.com/motahari_ir/2222
🔻 کانال رسمی «بنیاد شهید مطهری» در ایتا، تلگرام و سروش👇
eitaa.com/motahari_ir
t.me/motahari_ir
sapp.ir/motahari_ir
هدایت شده از مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)
#دوره #آنلاین #رایگان
💢 دوره بایدها و نبایدهای تحصیل در علوم عقلی اسلامی
✅ با دعوت از اساتید تراز اول حکمت و معرفت اسلامی
💠 مزایای شرکت در دوره:
1. برگزاری آنلاین و رایگان؛
2. صدور گواهی پایان دوره؛
3. راهیابی به دوره های پیشرفتۀ بعدی؛
4. امکان طرح پرسش در فضای مجازی از اساتید.
🗓 مهلت ثبت نام تا 18 بهمن
✏️ ثبت نام از طریق:
🆔 @Imam_110 (أدمین)
📱 ۰۹۹۱۹۵۳۸۹۴۹
🌐@Imam_Ali_11
⏱ زمان برگزاری: از 19 بهمن تا 25 اسفند (پنج شنبه ها و جمعه ها، هر روز 60 دقیقه)
👈 جهت دریافت اطلاعات بیشتر به کانال موسّسه مراجعه فرمایید:
@Imam_Ali_11
#آسیب_شناسی_پژوهش_های_معاصر
#بایدها_نبایدهای_تحصیل_در_علوم_عقلی_اسلامی
69.mp3
29.69M
حمید پارسانیا
🔰 سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی دفترقم با مشارکت مرکز ملی مطالعات و سنجش دین داری و انجمن عل
30M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔳#کلیپ ا #نشست_علمی
📚 گزیدهای از ششمین نشست از سلسله نشستهای جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان با عنوان: «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی»
☑️ دین از منظر فارابی چیست؟
▫️دین شیوه کنش و رفتارهای انسانها است. به صورت خاص در دیدگاه فارابی وقتی دین گفته میشود،این دین را مترادف ملت و امت و به معادل فارسی امروز دین معادل برای «فرهنگ» است. و یک پدیدهای است که در عرصه زندگی انسانها وجود دارد. شیوه زندگی که جنبهی الهی دارد، دین به معنی خاص است.
▫️نام یکی از کتب فارابی «تحصیل السعاده» است که برگرفته از یکی از کارکردهای اصلی دین است.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
68.mp3
21.46M
70.mp3
37.9M
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔳#کلیپ ا #نشست_علمی
📚 گزیدهای از ششمین نشست از سلسله نشستهای جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان با عنوان: «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی»
☑️ نسبت دین و زیست جمعی با سعادت
▫️سعادت یک پدیده صرفا شخصی و فردی نیست و به بعد فردی محدود نمیشود. برای فارابی بیش از اینکه بحث انسجام اجتماعی همانگونه که برای ابن سینا مهم بود، مهم باشد، سعادت مهم است. او دین را نحویی از زندگی میداند که سعادت را تامین میکند.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
71.mp3
26.84M
72.mp3
24.8M
هدایت شده از سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی-نمایندگی قم
🔰 سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی دفترقم با مشارکت مرکز ملی مطالعات و سنجش دین داری و انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه برگزار می کند:
📚 هفتمین نشست از سلسله نشست های جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان با عنوان: ادامه «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی»
💢 مدرس:
حجتالاسلام دکتر حمید پارسانیا
🗓 زمان برگزاری کلاس:
یکشنبه ۱بهمن ماه، ساعت ۱۶ الی ۱۷:۳۰
🕌 مکان: قم، ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم، سالن شیخ طوسی.
🔗 لینک ورود به جلسه مجازی
https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
🔹 کانال اطلاع رسانی اخبار و برنامه های سازمان علمی وفرهنگی آستان قدس رضوی- نمایندگی قم 👇
🆔@scorazavi
73.mp3
20.34M
حمید پارسانیا
🔰 سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی دفترقم با مشارکت مرکز ملی مطالعات و سنجش دین داری و انجمن عل
210103_2138.mp3
18.13M
🎧#بشنوید ا #نشست_علمی
📚 هفتمین نشست از سلسله نشستهای جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان با عنوان: ادامه «جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی»
💢 مدرس:
حجتالاسلام دکتر حمید پارسانیا
🗓 یکشنبه ۱بهمن ماه
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
حمید پارسانیا
🎧 #اطلاع_رسانی ا #نشست_علمی مرکز ملّی مطالعات و سنجش دینداری با همکاری سازمان علمی و فرهنگی
🔳 گزیدهای از سلسله نشستهای جامعه شناسی دین از منظر متفکران اسلامی
حجتالاسلام دکتر #پارسانیا
▫️موسس جامعه شناسی کسی است که در پایهگذاری تعریف رایج ساینس هم نقش داشته و علم را به معنای مدرن خودش به کار برد او همان کُنت است، که تحت تاثیر کانت عقل را از مدار شناخت واقع حذف کرده و شهود حسی را مدار مواجهه با واقع قرار داده بود.
▫️معرفت و humanities که مابه غلط علوم انسانی ترجمه کرده ایم از دیدگاه کنت از سنخ علم نیست اما ابژه و موضوع برای علم است. موضوع جامعه شناسی هم میتواند هریک از اموری باشد که درقلمرو حیات اجتماعی انسان قردارد باشد واز جمله علم یا دین نیز از جهت بروز و ظهور اجتماعی خود میتواند موضوع و ابژه جامعه شناسی باشد. وقتی دین آبژه علم اجتماعی قرار میگیرد گاهی جامعه شناس خودش تعلقی به دین ندارد و فقط دارد آن را بررسی علمی میکند. و گاهی یک متدین در یک محفل علمی راجع به دین و دینداری جامعه خودش بحث می کند. دراین حال ابژه یعنی دینداری یک جامعه و سوژه یعنی فاعل شناسا یکی میشوند. یعنی جامعه شناس فرهنگ و دینداری خودرا موضوع شناخت خود قرار میدهد.
▫️جامعه شناسی دین هنگامی که توسط یک دیندار فرا گرفته میشود و یا به کار برده میشود سوژه و ابژه دو امر جدای از هم نیستند و درا ین حال جامعه شناسی دین اگر از بنیاد های فرهنگی و فلسفی سکولار و غیر دینی برخوردار باشدهویت دینی دینی جامعه شناس را دگرگون کرده و هویت جدیدی را در او ایجاد میکند. زیرا آگاهی قبلی او را نسبت به حقیقت دین تغییر میدهد.
آنچه گفته شد مربوط به تاثیر سوژه و ابژه در قلمرو فردی است گاهی یک فرهنگ یا جامعه دینی را داریم که نهادها و سازمانهایی را دارد که یکی از آنها نهاد علم است و نهاد علم ممکن است با مرجعیت بخشیدن به یگ علمی دیگر که در جهانی دیگر شکل گرفته، اقتصاد و سیاست ، فرهنگ ودین جامعه خودش را متناسب با علم متناظر با آن فرهنگ متحول میکند.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
74.mp3
21.73M
75.mp3
20.27M
🔴#میلاد_امام_علی
◽️علی علیه السلام در حراست از مرزهای هویتی و جغرافیایی فرهنگ و نظام اسلامی درحالی که خار در چشم و استخوان در گلو داشت از مقام امامت گذشت و فرزند او حسین بن علی علیه السلام در همین راستا آنچه را که مهمتر از آن مقام بود، یعنی امام را که حقیقت خود او بود با همه حریم و حرم خود که حریم و حرم رسول الله صلی الله علیه و آله بود به مسلخ برد و تقدیم نامی کرد که باید بدرخشد و فرهنگی که باید تداوم یابد و جامعه و نظامی که باید بماند.
🔻صفحه ویراستی استاد پارسانیا
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
76.mp3
23.94M
هدایت شده از مرکز ملی مطالعات و سنجش دینداری
🔴 مرکز ملّی مطالعات و سنجش دینداری با همکاری سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم برگزار می کند:
📚 هشتمین نشست از سلسله نشست های جامعه شناسی دین از دیدگاه متفکران مسلمان با عنوان: « ادامه جامعه شناسی دین از دیدگاه ابونصر فارابی»
💢مدرس: «استاد پارسانیا»
🗓زمان برگزاری کلاس: یکشنبه هشتم بهمن ماه، ساعت ۱۶ الی ۱۷:۳۰
🕌مکان: قم، ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم، سالن شیخ طوسی.
https://eitaa.com/markazsanjeshdindari
🔗 لینک ورود به جلسه مجازی
https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom
🔻این نشست به صورت زنده از طریق همین کانال پخش خواهد شد.
🔳 گزیدهای از سلسله نشستهای جامعه شناسی دین از منظر متفکران اسلامی
حجتالاسلام دکتر #پارسانیا
▫️حکمت عملی شناخت دین را در خود دارد. اما شناخت دین، دین نیست. کسی ممکن است دین را بشناسد اما دیندار نباشد. نفس الأمر مسائل نظری در مباحث نظری خود الهیات و مانند اینها که خداوند و ملائکه و وحی است به خودی خود دین نیست بلکه اعتقاد به آنها دین است. اما حکمت عملی خود واقعیت آن دین است که برای انسانها ایجاد میشود و شناخت آن هم جزء دین است که میفهمیم چه عقیده باید داشت.
▫️دین با شناخت آغاز نمیشود اما اگر بر اساس شناختی که از دین داریم عمل کنیم میشود دین. کسی ممکن است فقه و اخلاق را خوب بداند اما اخلاقی زیستن دین است البته مقدمه آن علم به اخلاق و فقه است و دین سفارش کرده برو بیاموز. آموختنش از این لحاظ دین است.
▫️تدین عمل به دین است و بخشی از آن اعتقادات و فراگرفتن الهیات است و بخش عملی هم دین است که ما باید چه کار کنیم رفتار جوانحی و جوارحی همگی دین است. ممکن است علم به اینها داشته باشد اما متدین نباشد.
▫️در نگاه فارابی بدون نظر به دین حوزههای زیست و تیپ اجتماع را نمی توان شناخت. باید مدینه به گونهای باشد که خود، مناسبات و روابط و مجرا برای عمل کردن باشد. دین در هر زمینه و زمانی نگاهی دارد و صدق و کذب آن سیال است زیرا انسان مجبور نیست و میتواند با ابعاد وجودی مختلف با اراده به سوی یکی از اینها برود. عامل ظرفیت کنش او از فطرت خدا طلبش سرچشمه میگیرد و نحوه نگاه به دین برای او تعیین کننده است.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
77.mp3
28.26M
🔸#درست_نوشت ا #پارسانیا
✔️قرآن به عنوان یکی از معتبرترین منبع معرفتی دینی علاوه بر این که فرهنگهای دینی را به عنوان یک واقعیت تاریخی توصیف و تحلیل میکند، فرهنگهای غیر دینی و ضد دینی را نیز توصیف و تحلیل میکند.
✔️همچنانکه در توصیف فرهنگ دینی از موسی پیامبر و قوم بنی اسرائیل سخن به میان میآورد که این فرهنگ با خواب فرعون و تولد موسی شروع شد و با دفاع موسی از فرد مستضعف بنیاسرائیل در مقابل زورگویان و مهاجرت موسی به سرزمین شعیب پیامبر و در ادامه ازدواج موسی و سپس بازگشت موسی برای مقابله با فرعون و درگیریهای ایشان با فرعونیان و در نهایت پیروزی بنی اسرائیل را توصیف و تحلیل میکند.
✔️این منبع معرفتی در کنار توصیف مهاجرت و ازدواج موسی نه تنها آن را تبیین میکند بلکه به یک راهبرد دیگری نیز اشاره میکند...
در توصیف فرهنگ سکولار و غیر دینی نیز تحقق تاریخی فرهنگ فراعنه را توصیف نموده و تحلیل میکند که فراعنه برای تحقق این فرهنگ مردان و جوانان بنی اسرائل را کشته و زنان آنها را به بردگی و خواری میکشاندند.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
77.mp3
25.08M