eitaa logo
حمید پارسانیا
4.2هزار دنبال‌کننده
428 عکس
146 ویدیو
86 فایل
کانال رسمی اطلاع رسانی دروس و جلسات حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا @admin_parsania :ادمین👤 🔳 «وبگاه» parsania.net 🔳 «ویراستی» virasty.com/parsania_net 🔳 «تلگرام» t.me/parsania_net
مشاهده در ایتا
دانلود
حمید پارسانیا
فص حکمت ملکیه فی کلمه لوطیه
اسفار ج۶ استاد پارسانیا۲۴ آبان۱۴۰۱.mp3
15.46M
💠 نسبت فاعل بالاراده با پدیده غربزدگی 🆔@parsania_net
حمید پارسانیا
💠 نسبت فاعل بالاراده با پدیده غربزدگی 🆔@parsania_net
💠 انسان غربی نفسانیت خود را ستایش می کند 📗بخشی از کتاب حدیث پیمانه با عنوان «اومانیسم، تفرعن عریان» ✍️استاد پارسانیا 🔸انسان شناسی و جهان شناسی غرب که فرع بر غفلت از معرفت شهودی ذات است، شعارهای نوینی را در فرهنگ علوم انسانی و سیاسی غرب مطرح می‌کند که در تاریخ بشر بی سابقه است. در نتیجه فرهنگ و تمدن و ساختِ اجتماعیِ جدیدی را که متناسب با آن است، ایجاد می‌کند. 🔸«اومانیسم» به معنای اصالت بشر است که به مکتب آدمیت و انسانیت و بشریت نیز ترجمه شده است و از شعارهای محوری فرهنگ غرب است؛ زیرا آدمی تا زمانی که متوجه غیب و ساحتی از هستی است که محیط بر اوست، واقعیت خود را در پناه پیوند با او جست و جو می‌کند و شناخت حقیقی خود و جهان را در پرتو شناخت و معرفت او ممکن و میسر می داند. این معرفت، دانشی شهودی است که حاصلِ قرب انجام نوافل و بلکه فرایض بوده و نتیجه ی فنا و گذر از حیثیت فی نفسه و وجود امکانی خود است. 🔸در این دیدگاه هرگاه «خود» در اصلی برتر که همان حقیقت الهی آن است، فانی نگردد، به عنوان «خودِ کاذب» حجاب مذمومی خواهد شد که محرومیت از سعادت را به همراه می آورد، هرگاه انسان از نگاه استقلالی به خود رهایی یابد، از ادراکی الهی که همان ادراکِ دینی است، بهره می برد. مقبولیت این اصل در گذشته ی تاریخ موجب شده است تا کسانی که از معرفتی الهی محروم بوده اند، با انتساب دروغین به مبدا به دنبال کسب اعتبار و موقعیت اجتماعی باشند. استبدادهای چند صد ساله، همگی در پناه این انتساب دروغین بقا یافته اند. 🔸با انکار هر حقیقت غیبی که ادراک آن مقتضی عبودیت و فنای استهلاکی افعال و صفات و ذات آدمی است، انسان خود به طور مستقل مورد توجه قرار می گیرد و ارزش و اعتبار انسانی، به واقعیت و طبیعت او بازگشت می‌کند. 🔸در نگاه عقلانی، واقعیت و طبیعت انسان چهره ای عقلی دارد و خواست، اراده و حتی آزادی او در قالب ضرورت های عقلی یا آن گونه که هگل مطرح می نماید در قلمرو موجبیت تاریخی ـ و نه جبر ـ معنا پیدا می‌کند. 🔸اخلاق فردی و قوانین و مقررات اجتماعی، بر اساس همان طبیعت و هویت، ضرورت عقلی پیدا می کنند و از آن پس به صورت الزام های عملی در می آیند. الزام های عملی و قوانین اجتماعی که از این طریق به عنوانِ بایدها و نبایدهای بالضروره درست و صحیح مطرح می شوند، با آنکه نشان از محدودیت و کنترل دارند، به دلیل این که به مقتضای طبیعت و واقعیت عقلانی انسان اظهار و اعمال می شوند، منافی با خواست و آزادی انسان نیست و حاکم بر انسان نیست باشند؛ بلکه به دلیل نشأت گرفتن از طبیعت آدمی، محکوم او هستند. 🔸با افولِ عقل گرایی و حذف مطلق ضرورت و یقین از دایره انواع آگاهی های بشری و تقید داده های علمی به گزاره های آزمون پذیر و نیز خروج قضایای ارزشی از حوزه داوری های ضروری و علمی، نه تنها الزام و ضرورتی از ناحیه حقایق الهی که فائق بر واقعیت انسانی است، بروز نمی‌کند؛ بلکه هرگونه الزام و ضرورتی نیز که از طبیعت انسانی ناشی شده باشد، رخت بر می بندد؛ به این ترتیب واقعیت اصیل انسانی از هر نوع حکم، قانون و یا اخلاق ضروری فارغ می‌شود؛ یعنی، خواست و اراده ی متزلزل و متغیر انسانی که در معرض گرایش ها و شهودها سرگردان و بی ثبات است، میزان بایدها و نبایدهای اخلاقی و اجتماعی می‌شود. 🔸اومانیسم یا اصالت انسان که با غیبت غیب و زوال یاد الهی از ظرف آگاهی انسان زاده می‌شود، چیزی جز نفسانیت انسان غافل نیست، اومانیسم، همان تفرعن و فرعونیت نفس است، آن گونه که حتی فرعون نیز از آن پرهیز داشت؛ زیرا فرعون آن گاه که از حاکمیت نفس خود بر قوم خویش سخن می گفت، آن را در نقاب ربوبیت و الوهیت - که از صفات آسمانی و الهی است - مخفی و مستور می داشت؛ در حالی که انسان غربی پس از گمان بر مرگِ خدایان ـ که نیچه به صراحت از آن خبر می داد، نفسانیت خود را بی پرده ستایش می‌کند. در این حال آنچه در ظرف فهم و ادراک نفس او درآید، پذیرفتنی و مقبول است و آنچه از افقی ورای آن خبر دهد، بی معنا و مردود است و اوج این تفرعن و نهایت بُروز آن زمانی است که عقل و ضرورت‌های عقلی از حوزه ی حیات و زیست آدمی رخت بر می بندند؛ زیرا در این هنگام هیچ نوع ضرورت و الزام، حتی ضرورتی که از ناحیه طبیعت انسانی باشد، در قلمرو خواست و اراده انسان نخواهد بود. 🆔@parsania_net
🎙استاد پارسانیا: 🔻بپرسید چرا غرب به سراغ کتاب «قانون» ابن سینا رفت نه «شفا»؟ 💠 تمدن مدرن غرب در این 4 قرن از منظر و نگاه خود تاریخ جوامع سنتی را مورد مطالعه قرار داده است و کشور ما هم مشمول این قاعده بوده است، البته در این روند گزینشی عمل شد و به عنوان مثال غرب به سراغ کتاب قانون ابن سینا رفت نه شفا و به نظر بنده باید این تجربه در دانشگاه‌های ما بیشتر مورد توجه قرار گیرد. 💠 مساله فرهنگ و تاریخ ما بازخوانی جهان مدرن است. تکنولوژی، صنعت، فلسفه و ... مدرن همه مبتنی بر فرهنگ مدرن و جهان بینی مدرن است و ما باید تمدن مدرن را به عنوان بخشی از تجربه زیست بشر مورد بازخوانی انتقادی قرار دهیم. ما باید این مسائل را از منظر خودمان بشناسیم و این همان کاری بود که غرب انجام داد. 💠 شما اگر به پیشینه رشته شرق ‌شناسی که برای این منظور ایجاد شد، نگاه کنید می‌بینید که این رشته ابتدا توسط وزارت مستعمرات انگلیس و فرانسه ایجاد شد تا این کشورهای استعماری نسبت به محلی که می‌خواهند آن را غارت کنند، شناخت بیشتری داشته‌ باشند.بنا براین ما هم برای شناخت هویت و مبانی معرفتی غرب، باید غرب شناسی را جدی بگیریم و به نظر بنده این حرکت می تواند یکی از محورهای تلاش برای وحدت حوزه و دانشگاه باشد. 💠 امروز این نکته مورد اتفاق همه متفکران حوزه فلسفه علم است که تمامی علوم از یکسری مبانی متافیزیکی و فلسفی بهره می‌برند و به هر میزانی که این مبانی دینی باشد آن علوم هم دینی می‌شوند و بالعکس و حوزه و دانشگاه باید در مورد مبانی متافیزیکی همه علوم اعم از علوم تجربی، علوم پایه، علوم انسانی و ... وارد بحث و نظریه پردازی شوند، با این نگاه ما پزشکی، مهندس، زیست شناسی و ... اسلامی خواهیم داشت؛ اگر پزشک مسلمان به این نکته توجه داشته باشد که بدن انسان به عنوان یکی از مظاهر قدرت خداوند خلاق علیم سوژه فعالیت پزشکی است و او در این مسیر سازوکار خلقت خداوند را مورد بررسی قرار می‌دهد و شفای بیماری نیز در ید قدرت خداوند متعال است، پس به این معنا پزشکی اسلامی است و صد البته در این مسیر حوزه باید بیشتر به دانشگاه کمک کند و عقلانیت استقرایی و برهانی حاکم بر حوزه علمیه به نظر بنده می تواند در این مسیر پشتوانه خوبی محسوب شود. 🆔@parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پادکست صوتی 000.mp3
4.17M
💠 گزارش ابن بطوطه درباره ابن تیمیه 🆔@parsania_net
نظریه-معنا،-مطالعه-تطبیقی-پرس-و-علامه-طباطبایی.pdf
435.5K
♦️نظریه معنا، مطالعه تطبیقی پرس و علامه طباطبایی ✍️ حمید پارسانیا و سید حسین شرف الدین 🔷 «معنا» از پردامنه‌ترین موضوعات علوم اجتماعی مدرن و پست مدرن است. یکی از بدیع‌ترین و جامع‌ترین تفسیرها درباره معنا را چارلز ساندرز پرس در زمان حیات خود ارائه نموده که در آن، ویژگی‌هایی ازجمله فرایند نشانگی، تولید معنا، کاربرد نشانه‌ها، دلالت و نگاه عملی به نشانه و ساخت معنا را بررسی می کند. پرس از جمله منتقدان و فیلسوفان مغرب زمین است که به نظریه معنا اهتمام نشان داده است و این نظریه را در فرایند نشانه شناختی خود مطرح کرده است. 🔶 در میان فیلسوفان مسلمان نیز علامه طباطبایی در این باب مطالبی ارائه کرده است. نظریه معنا نزد علامه در معرفت حضوری و حصولی و در امتداد مباحث اعتباریات ایشان طرح می‌گردد. در نظر ایشان، نظام اعتباری انسانی و معنا قائم به یک نظام طبیعی و حقیقی است؛ که به حسب باطن و در حقیقت با نظام طبیعی و حقیقی به سر می‌برد؛ زیرا در نظر وی هر اعتباری ناگزیر یک تکیه‌گاه حقیقی دارد و نظام اعتباری انسانی تنها در ظرف اجتماع و تمدن موجود می‌شود. ✅ در این مقاله تلاش می‌شود با طرح نظریه معنا از منظر ایشان، امکان مقایسه نظریه معنای پرس با نظریه معنای علامه طباطبایی، فراهم گردد. 📌آدرس کانال؛ 🆔 @sharafoddin_ir 🆔@parsania_net
🔔 نشست تخصصی《چیستی و نحوه وجود فرهنگ: نگرش نوین به فلسفهٔ فرهنگ》به همت پژوهشکده فرهنگ و تمدن توحیدی با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی و مرکز همکاریهای علمی و بین‌الملل) و دانشگاه باقرالعلوم(ع) (گروه فرهنگی تمدنی) به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود: 👥 سخنرانان: حجت الاسلام سیدیدالله یزدان‌پناه حجت الاسلام علی اکبر رشاد حجت الاسلام حمید پارسانیا. 👤 دبیر نشست: حجت الاسلام دکتر مسعود اسماعیلی زمان: 🗓 پنج‌شنبه ۱۴۰۱/۰۸/۲۶ ⏰ ساعت: ۱۵ الی ۱۷:۲۰ 🏢پردیسان، بلوار دانشگاه، دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، سالن اجتماعات امام حسین علیه السلام 🌐 لینک حضور در جلسه dte.bz/scscenter 🆔@parsania_net
🔰 کانال استاد 🔹 تحلیل جریان‌های فکری معاصر 🔹 پانزده مسأله درباره آموزش 🔹بررسی تاریخ فعال و زنده‌ی حکمت اسلامی 🔹 رصدکردن بنیان‌های فلسفی متون آموزشی 🔹 تحولات حوزه­‌های معرفتی 🔹بررسی نقاط قوت فلسفه‌ی اسلامی و فلسفه­‌های مدرن 🔹 پخش زنده دروس استاد 🔻🔻با عضویت در https://eitaa.com/joinchat/2796486670C0fd39167a1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نشست فلسفه فرهنگ.mp3
20.97M
🔰صوت نشست تخصصی نگرشی نوین به فلسفه فرهنگ 🔸با محوریت کتاب چیستی و نحوه وجود فرهنگ اثر استاد یزدان پناه @nasimehekmat 🗓پنج شنبه مورخ 26 آبان ماه 🆔@parsania_net
🔻 رهبر انقلاب در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی: 🔸دعوت جوانهای ما به علوم عقلی، بسیار مهم است؛ توجّهِ حوزه‌ها به علوم عقلی و بخصوص فلسفه، خیلی مهم است. 🔹بعضی از آقایانِ بزرگوار و محترمی که خیلی مورد تکریم و احترام ما هستند، اشکال داشتند به اینکه درسهای فلسفه و عرفان و این حرفها در قم زیاد شده. 🔸بنده به آن آقایان گفتم که اگر چنانچه فلسفه را شما از قم بردارید، کسانی در جاهای دیگر، متصدّیِ تبیین فلسفه و تدریس فلسفه میشوند که اهلیّت و صلاحیّت این کار را ندارند؛ کمااینکه الان می‌بینیم بعضی از افرادی که در غیر قم به‌عنوان فلسفه‌دان شناخته میشوند و مطرح میشوند، اطّلاعاتشان از فلسفه سطحی است؛ نه اینکه اطّلاع ندارند امّا اطّلاعاتشان عمیق نیست، سطحی است؛ یک چیزی خوانده‌اند و یک اصطلاحی را بر زبان جاری میکنند؛ خب این خوب نیست. خوب است که در خود قم باشد، در حوزه‌ی علمیّه باشد. تهران هم همین‌جور؛ حوزه‌ی علمیّه‌‌ی تهران هم که یک روزی مرکز علوم عقلی بوده. 🔺امروز اگر چنانچه تدریس فلسفه و تدریس علوم عقلی در آن رواج پیدا بکند، این به ‌نظر ما یک چیز بسیار خوب و مفیدی خواهد بود ان‌شاءالله. ۹۷/۲/۳ https://gap.im/KHAMENEI_IR
base.apk
42.72M
📚نرم افزار آثار علامه طباطبایی برای گوشی (کتاب بدایه و نهایه با چند شرح، اسفار و بقیه کتابهای کلامی و فلسفی .... ) @pasadeg 🆔@parsania_net
تکنولوژی در آینده انقلاب اسلامی.mp3
13.16M
🔊؛ تکنولوژی در آینده انقلاب اسلامی 💠دانشگاه صنعتی‎ شریف 👤استاد حمید پارسانیا 🆔@parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حمید پارسانیا
اسفار_ ج۶ _مورخ ۲۸_ آبان ۱۴۰۱.mp3
17.79M
🎙درس اسفار _ ج ۶ _استاد پارسانیا _ ۲۸ آبان ۱۴۰۱ ۲۸ آبان ۱۴۰۱ 💠 @parsania_net