eitaa logo
حمید پارسانیا
4.2هزار دنبال‌کننده
395 عکس
145 ویدیو
85 فایل
کانال رسمی اطلاع رسانی دروس و جلسات حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا 🔳 «وبگاه» parsania.net 🔳 «ویراستی» virasty.com/parsania_net 🔳 «تلگرام» t.me/parsania_net
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴🏴🏴🏴 «قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ. النَّارِ ذاتِ الْوَقُودِ. إِذْ هُمْ عَلَيْها قُعُودٌ. وَ هُمْ عَلى‌ ما يَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنينَ شُهُودٌ. وَ ما نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلاَّ أَنْ يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزيزِ الْحَميد» 🏴🏴🏴🏴 💠@parsania_net
انا لله و انا الیه راجعون جنایت سبعانه صهیونیست‌ها در حمله به بیمارستان المعمدانی غزه و شهادت مظلومانه کودکان، زنان، بیماران و غیرنظامیان امت اسلامی، وجدان آگاه جامعه بشری را عزادار کرده است. مدیریت حوزه دروس امروز را تعطیل اعلام کرده است. وسیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون
شرایط گفتگو.mp3
2.96M
🔴 کسانی که حقیقت را برنمی‌تابند؛ نمی‌توانند قائل به گفتگو باشند. 💠@parsania_net
🔰 ایدئولوژی 🔸دانشمند یهودی نزد امیرالمؤمنین علی علیه السلام آمد و پرسید: آیا خدایی را که عبادت می‌کنی، دیده‌ای؟ 🔸همانند اینهایی که دین را مصداق بیگانگی می‌دانند؛ چه به صورت جامعه شناسانه یا روانکاوانه می‌گویند: دین مخلوق خودشان است و شیئی مستقل از خودشان را گرفته‌اند و بر آستان آن سر می‌سایند. 🔸اینجا دین می‌شود ایدئولوژی؛ در اینجا ایدئولوژی معنای سلبی و منفی دارد؛ یعنی به اصطلاح سیاسی و اجتماعی اینگونه است، اما در فارسی معنای خوبی پیدا کرده است که شاید مرحوم شریعتی با این رویکرد استفاده کرد و بعد در آثار دیگران نیز به کار گرفته شد؛ هرچند در همان معنای منفی و سلبی نیز به دلیل کارکردی که دارد، نگاه مثبتی به آن کرده‌اند. 🔸به هر حال ایدئولوژی، علم نیست، ایدئولوژی حقیقت ندارد، ایدئولوژی یک برساختی برای یک مقصدی است که ممکن است رهایی بخشی نیز داشته باشد؛ اما آیا این خوب است یا بد؟ همین سؤال نیز نوعی ایدئولوژی است؛ بدین جهت گفته می‌شود: انسان را از ایدئولوژی، گریزی نیست و به این لحاظ تقسیم بندی‌های بعدی را انجام می‌دهند. 🔸ایدئولوژی، حکایت از واقع به معنای حقیقی ندارد و نقش علمی در آن وجود ندارد و یک امر ارزشی است؛ حالا به صورت مستقیم ارزشی است مثل بایدها و نبایدها؛ یا گزاره راجع به هست‌هاست؛ اما ملاکی برای صدق و کذبش نیست و شما بر اساس ارزش‌های خودتان می‌پذیرید یا رد می‌کنید و اعتقاد است یعنی بر اساس اعتقاد پذیرفته می‌شود نه بر اساس حقیقت. 🔸اعتقاد می‌تواند به دو معنا به کار برده شود؛ گاهی عقد بین موضوع و محمول است، بنابراین علم نیز عقد هست یا در مرحله بعد، عقد دوم بین نفس انسان و صفحه نفس انسان است. 🔸گزاره‌های متافیزیکی به این دلیل که طبق رویکرد قرن 18 و 19 ساینس و علم نیستند و افراد براساس عقد دوم یعنی گرایش خودشان، آنها را می‌پذیرند، از این‌رو به هستی‌شناسی نیز ایدئولوژی گفته می‌شود. 🔸در فارسی گفته می‌شود: ایدئولوژی درباره بایستی‌ها و جهان بینی راجع به هستی‌ها سخن می‌گوید؛ بنابراین اینجا علم است و آنجا ایدئولوژی. 🔸درست است که جهان بینی درباره هستی‌ها سخن می‌گوید، اما در محیطی که علم، فقط به هستی‌های تجربی اطلاق می‌شود، هستی‌های تجربی، علم دانسته می‌شود و راجع به هستی‌های غیرتجربی صحبت کردن، ایدئولوژی است. 🔸گرچه گزاره‌ها، باید و نباید، تجویزی و انشائی نیست و راجع به هستی است؛ اما در آنجا عقد بین موضوع و محمول و روشی که راجع به آن سخن می‌گوید نیست و تنها به اعتقاد برمی‌گردد. 🔸گاهی در فضای مجازی گفته می‌‎شود: اعتقاد، چیز خطرناکی است و... حال آنکه گوینده در اینجا بین دو اعتقاد خلط می‌کند، ما در حوزه متافیزیک دو نوع اعتقاد داریم، اعتقاد پیوند قلب با آنچه که می‌دانیم که از سنج ایمان است و این اعتقاد باید براساس یک اعتقاد دیگر باشد که آن علم نظری است؛ یعنی پیوند بین موضوع و محمول، تابان باشد؛ برهان باشد؛ ظاهر باشد؛ آشکار باشد. 🔸در مرحله بعد، اگر اعتقاد دوم بر مدار اعتقاد اول بود؛ این اعتقاد، صحیح است؛ اما اگر بر مدار اعتقاد اول نبود؛ این برساخت است و یافتی در آن وجود ندارد و بعد چیزی که فرد، خودش ساخته، اله اوست و اگر به آن گرایش و اعتقاد داشته باشد و دنبالش کند، خودش را می‎پرستد. 🔸در این صورت، معبود، خود اوست و معتَقَدها، خداهایی هستند که خودش ساخته و وقتی که این خداها را بشکند، فکر نکند که موحد شده است؛ تازه به اینجا می‌رسد که او خودش همه کاره است و بت بزرگ میدان شهر، سازنده بت‌های قبلی است؛ یعنی نفس انسانی است که تسلیم شده و کسی که خود، راهی را نمی‌بیند؛ قصد دارد برای خود و دیگران، راهی بیابد. 💠@parsania_net
💠 هویت علمی 🔸درباره دانشی که فرا می‌گیریم، بیندیشیم و صرفا در درون آن مستغرق نباشیم. این چیزی است که متأسفانه جای آن در نظام علمی ما خالی است. 🔸این کار، یک خودآگاهی بخشی است در مورد حوزه معرفتی‌ای که عمرمان را در آن هزینه می‌کنیم؛ نوعی بازاندیشی درباره خود رشته، معنای علوم انسانی و مفهوم علم. 🔸ما باید بدانیم دانش‌ها و نظریه‌هایی که فرا می‌گیریم، از کجا آمده و چه هویتی دارد. آیا مبنای مطلق و فراگیری دارد یا مبتنی بر حوزه‌های معنایی خاصی است؟ اگر مبتنی بر حوزه‌های معنایی خاصی است، آن حوزه چیست و از کجا آمده است؟ ✍️ 🆔@parsania_net
استاد پارسانیا در باره حوادت اخیر در فلسطین.mp3
6.79M
چگونگی اخذ عزیز مقتدر در سرنگونی ظالم از منظر حکمت الهی؛ قتل نفس کودکان و فروریزی استکبار در صحنه حکمت الهی.
17.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟩 آغاز و انجام کلام در دو قوس نزول و صعود 🔖 هر کلامی از افق گویند می‌آید و به مخاطب می‌رسید و مخاطب با شنیدن او به افق گوینده می‌رود. 🔖 کلام هم قوس نزول دارد و هم قوس صعود دارد. چگونه کلام نازل می‌شود و به مخاطب می‌رسد و چگونه کلام و کتاب از مخاطب به گوینده و متکلم باز می‌گردد، لذا گفت‌وگویی که بین دو نفر رخ می‌دهد و درک رخ می‌دهد ما از جهت درکِ این معنا به گوینده رسیده‌ایم و ما گوینده شده‌ایم. این معنا بخشی از وجود او بود و ما به همین بخش از وجود او رسیدیم و ما شده‌ایم وجود او. 🔖اگر شما بخواهید این را بر مینای حکمت متعالیه توضیح دهید چند مبنا وجود دارد یکی بحث علم و درک است که به وجود برمی‌گردد و دیگری بحث تشکیک وجود است و اشتداد بر می‌دارد و حرکت جوهری وجود دارد و اینکه در این آمد و شد که در سیر صعود دارد رخ می‌دهد نفس انسان و علم او و اراده او جسمانیه الحدوث و روحانیه البقا است و بعد بحث اتحاد عالم و معلوم و اتحاد عاقل و معقول است و این مجموعه است که این بحثی را که گفتیم را شکل می‌دهد. ⭕️ @parsania_net
استاد پارسانیا درباره حوادت اخیر در فلسطین.mp3
10.38M
‏﷽ ❁ تبیین ۶۷ ❁ ✓عنوان:جنگ‌غزّه‌ ازمنظر حکمت‌ِالهی ✓موضوع: اعتقادی، سیاسی، معرفتی ✓اشاره:این‌تببین‌عرفانی‌شنیدنی‌است - درپاسخ به‌‌این‌شبهه‌ی‌‌ مهم که‌ وقایع‌ دردناک و ظلم‌ بی‌حدّ صهیونیستها به‌‌ ویژه قتل‌ فجیع‌ کودکان غزّه ، چگونه با عدل‌ الهی قابل جمع می‌باشد؟! ☜ به‌‌ بیان : حجةالاسلام‌ والمسلمین‌ استاد حمید پارسانیا 🌱 در ثواب انتشار سهیم‌ باشید . ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ ☜به‌پایگا‌ه‌فرهنگی‌تبلیغی‌‌بلاغ‌بپیوندید
الامام العسکری الوصول الی الله سفر لا یدرک الا بامتطاء اللیل وصول به خداوند سفری است که جز با استفاده از راهوار شب و شب زنده داری حاصل نمیشود
💠 حکمت الهی قتل کودکان مظلوم چیست؟ ▪️سرویس دین و اندیشه خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - حجت‌الاسلام حمید پارسانیا، مدیر گروه جامعه‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و مدرس فلسفه و عرفان در حوزه علمیه: در فص موسوی کتاب «فصوص الحکم»، ابن‌عربی در مورد حکمت قتل کودکان توسط فرعون و نسبت آن با جامعۀ بنی اسرائیل بحث می‌کند. 🔻متن کامل گزارش را اینجا بخوانید ⭕️ @parsania_net