استصحاب ۲۷ بهمن.mp3
21.41M
📖موضوع بحث: تقسیم استصحاب به اعتبار مستصحب.
آیا نزاع اختصاص به استصحاب وجودی دارد یا در استصحاب امور عدمیه هم نزاع جریان دارد؟
مرحوم شیخ تلاش دارد تا اثبات کند که هر دو داخل در محل نزاع هستند اگر چه از استادش شریف العلماء مازندرانی مطلبی نقل میکند که ایشان فرموده استصحاب عدمی از محل نزاع خارج است ......
۱۴۰۳/۱۱/۲۷
https://eitaa.com/parvaei
خارج اصول ۲۷ بهمن.mp3
15.7M
📖موضوع بحث: بیان نظریه تحقیق در وضع عام و موضوع له خاص و رد ادله قائلان به امکان و وقوع
۱۴۰۳/۱۱/۲۷
https://eitaa.com/parvaei
📋ما در مسئله قائل به امتناع شدیم به تبع مرحوم فیروز آبادی در عناية الاصول و استاد بزرگوارمان علی محمدی خراسانی دام عزه.
استصحاب ۲۸ بهمن.mp3
20.67M
📖موضوع بحث: بیان اقوال در مسئله حجیت استصحاب.
از صفحه ۴۸ بحث را ادامه دادیم...ظاهرا تقسیمات استصحاب جزء محدوده مطالعاتی قرار داده شده است.
۱۴۰۳/۱۱/۲۸
https://eitaa.com/parvaei
خارج اصول ۲۸ بهمن.mp3
21.16M
📖شروع بحث در تحقیق معنای حرفی.
📋نظریه اول : حروف مانند علامات اعراب هستند و موضوع له و معنایی ندارند.
این قول به رضی الدین استرآبادی ره نسبت داده شده است.
استاد ما به عنوان قول ایشان مطرح ومناقشه کرده..مرحوم بجنوردی در منتهی الاصول و مرحوم صالحی در مفتاح الاصول به ایشان اسناد داده..
اگر چه محقق خوئی قولی که آخوند خراسانی اختیار کرده را به رضی الدین استرآبادی ره نسبت داده است.
ما هم ملاحظاتی داشتیم بیان شد
۱۴۰۳/۱۱/۲۸
https://eitaa.com/parvaei
خارج ۲۹ بهمن.mp3
18.1M
📖موضوع بحث: نظریه دوم در معنای حرفی که منسوب است به مشهور اصولیین:اولا؛ حروف دارای معانی و موضوع له میباشند
وثانیا ؛ بین معنای حرفی و اسمی تغایر ذاتی وجود دارد به این معنا که معنای اسمی یک معنای استقلالی و معنای حرفی یک معنای غیر استقلالی و آلی هستند.
📋البته در تبیین نظریه مشهور ۴ مسلک وجود دارد که در این جلسه (مسلک اَعراض) که نظریه صاحب وقاية الاذهان محقق نجفی اصفهانی ره است را توضیح دادیم وملاحظه خودمان را بیان کردیم.
۱۴۰۳/۱۱/۲۹
https://eitaa.com/parvaei
حضرت امام خمینی (رضوان الله علیه) در وصیّتنامهی خود میفرمایند:
"لازم و ضروری است که علماء و مدرّسین و اَفاضل عظیم الشأن صَرف وقت نموده و با برنامهی دقیق صحیح حوزهها را و خصوصاً حوزهی علمیهی قم و سائر حوزههای بزرگ و بااهمّیّت را در این مقطع از زمان از آسیب حفظ نمایند، و لازم است علماء و مدرّسین محترم نگذارند در درسهایی که مربوط به فقاهت است و حوزههای فقهی و اصولی از طریقهی مشایخ معظّم که تنها راه برای حفظ #فقه اسلامی است منحرف شوند و کوشش نمایند که هر روز بر دقتها و بحث و نظرها و ابتکار و تحقیقها افزوده شود و #فقه سنّتی که ارث سلف صالح است و انحراف از آن سُستشدن ارکان تحقیق و تدقیق است محفوظ بماند و تحقیقات بر تحقیقات اضافه گردد و البته در رشتههای دیگر علوم به مناسبات احتیاجات کشور و اسلام برنامههايی تهیّه خواهد شد و رجالی در آن رشته تربیت باید شود."
https://eitaa.com/parvaei
خارج ۳۰ بهمن.mp3
15.68M
بسمه تعالی
📖موضوع بحث: دومین مسلک درتبیین نظریه مشهور
📋مسلک اعراض نسبیه مرحوم آقا ضیاء عراقی ره و بیان دو اشکال بر این نظریه.
۱۴۰۳/۱۱/۳۰
https://eitaa.com/parvaei
امام خامنهای (دام ظله العالی و الوارف) در ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ در مورد اهمّیّت #اجتهاد برای باحثِ علومِ اسلامی میفرمایند:
"عالمِ دین میخواهد معارفِ اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل... ؛ خوب باید بداند که چه جوری به دست بیاورد؛ این همان #اجتهاد است؛ #اجتهاد یعنی چگونگیِ استفاده از منابع؛ یعنی مِتُدِ استفاده از منابع؛ این، #اجتهاد است.
این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید #تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما میخوانید، و لو [مبحثِ] #طهارت باشد، به شما این شیوهی استنباط را یاد میدهد... ؛ شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید.
اگر این طریقهی استنباط را یاد گرفتید، آن وقت [به جز احکام شرعی] ارزشهای اخلاقی را هم درست از کتاب و سنت استنباط میکنید.
برای فراگیریِ معارفِ اسلامی #اجتهاد لازم است."
https://eitaa.com/parvaei